Ahad, 21 Oktober 2012

CAKAP TAK SERUPA BIKIN...SAPE MUAK.. SAPE YANG MUAK...ALLAH TAHU SAPE KAH YANG RAKYAT MUAK

Pas: Ketua Pemuda MCA bawa politik kuno
Wartawan Sinar Harian
21 Oktober 2012
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
SHAH ALAM -  Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub menyifatkan Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong sebagai pemuda kuno apabila membawa isu lama dalam politik tanah air.

“Sebagai anak muda, beliau sepatutnya lebih dinamik dan maju dalam membawa politik yang lebih matang. Rugilah MCA ada (Ketua) Pemuda seperti beliau.

 “Beliau mendendangkan lagu lama MCA. Isu agama dan perkauman tidak patut dimainkan. Sebagai ketua, beliau perlu bawa dimensi baru dalam partinya. Kalau lagu lama masih didendangkan macam mana nak pandu arah anak muda masa kini?” soalnya.

Semalam, Ka Siong menggesa rakyat untuk menolak pemerintahan teokratik pembangkang.

Katanya, politik negara kini dalam keadaan yang membimbangkan dengan Pakatan Rakyat (PR) bercita-cita mengambil alih tampuk pemerintahan dari Barisan Nasional (BN).

Salahuddin, yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, kenyataan yang dikeluarkan oleh Ka Siong tersasar daripada realiti.

“Beliau cukup silap menggambarkan PR seperti itu. Sebagai pemimpin muda, beliau perlu bawa anak muda lebih telus, cekap dan demokratik dalam menyuburkan demokrasi negara, tetapi sebaliknya,” katanya.
PR dakwa Umno mahu tubuh majlis ulama kerana ‘tercalar’
NURUL AINI MOHAMED ALI
28 Julai 2012
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
SHAH ALAM - Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub mendakwa Umno mula rasa tergugat dan kredibilitinya tercabar sehingga timbul cadangan mahu menubuhkan majlis ulama.

“Kredibiliti mereka mula tergugat hingga terpaksa memberi usul untuk menubuhkan majlis ulama Umno. Ini kerana penubuhan Umno selama ini berpaksikan politik bukan agama.

“Jadi untuk memberi keyakinan kepada orang ramai, mereka terpaksa mengemukakan usul ini kerana rasa tergugat dengan perjuangan Pas yang selama ini bersama-sama Islam,” kata Salahuddin ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Tambah beliau, jika penubuhan majlis ulama Umno ini diteruskan, ia bakal terjadi sebuah polemik antara ulama dan ahli dalam parti Umno sendiri.

“Peranan ulama mungkin sekadar dipandang sepi saja kelak apabila mereka hanya mampu memberi nasihat tetapi belum tentu lagi dipakai,” katanya.

Bagaimanapun katanya, usaha Umno untuk menubuhkan majlis ulama ini harus diberi pujian kerana mereka memberi peluang untuk ulama bergerak bersama-sama dalam parti.

“Namun mereka jelas cuba meniru Pas kerana kita sendiri mempunyai Majlis Syura’ yang telah lama wujud sejak penubuhan Pas di negara kita ini,” ujar beliau.

Katanya, usaha Umno ini merupakan usaha yang positif kerana Umno cuba mencari nilai baru (Islam), dalam perjuangan parti.

Pengerusi Jawatankuasa Sekretariat Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya baru-baru menyentuh soal penubuhan majlis itu.

Menurut Fathul,  cadangan itu masih dalam pertimbangan kerana Umno tidak mahu penubuhan Majlis Ulama itu dianggap terlalu bersifat kepartian.

Sementara itu, PKR pula berpendapat bahawa jika Umno benar-benar serius mahu menubuhkan majlis ulama mereka sendiri, ia mesti memberi hak kepada ulama secara mutlak.

Menurut Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, majlis ulama ini harus diberi peluang untuk membuat keputusan jika melibatkan kepentingan agama Islam.

“Jika majlis ulama ini mampu memberi perubahan kepada Umno, ia wajar diteruskan kerana untuk bersaing dengan parti lawan, mereka perlu ada kredibiliti kukuh dalam agama,

“Namun, jika matlamatnya hanya untuk politik semata-mata, perkara ini tentu sekali akan dipandang serong oleh rakyat,” tegas beliau.
Suami, isteri dan cucu maut dihempap buah sawit
FAIRUS MOHD
20 Oktober 2012
Suami, isteri dan cucu maut dihempap buah sawit
Keadaan kereta yang remuk selepas terlanggar Perodua Kancil dinaiki tiga sekeluarga itu, semalam
PEKAN - Sepasang suami isteri dan cucu berusia setahun terbunuh apabila kereta Perodua Kancil yang mereka naiki dihempap kelapa sawit yang terjatuh daripada sebuah lori dan dilanggar sebuah kereta di Kilometer 9, Jalan Salong-Chini, semalam.
Ketua Polis Daerah Pekan, Superintendan Yahaya Othman berkata, ketika kejadian,  kesemua mangsa dipercayai dalam perjalanan dari arah Chini ke Salong dan  apabila tiba di satu selekoh, sebuah lori yang membawa muatan buah kelapa sawit melalui jalan bertentangan.
“Ketika kedua-dua kenderaan itu berselisih, tiba-tiba kelapa sawit yang berada di dalam lori terbabit  terjatuh dan menghempap kereta mangsa,” katanya.
Katanya, pada masa yang sama, sebuah kereta Proton Iswara yang berada di belakang kereta mangsa melanggar kenderaan mangsa mengakibatkan tiga mangsa, termasuk bayi terbabit meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah.

Mangsa yang terbunuh dikenali sebagai Nur Syafiqa Shalily Mohd Khairul Nizam, 1 tahun, pemandu kereta, Abdul Malek Mohamed Saman, 62, dan penumpang hadapan, Faridah Hamzah, 56, yang meriba bayi itu.
Sementara dua lagi mangsa yang parah dalam kereta sama ialah penumpang belakang, Norhidayu Abd Malek, 21, dan Ain Najwa Mohd Khairul Nizam, 2.
Mereka dipercayai mempunyai talian keluarga dan tinggal di Felda Chini 4, dekat sini.
Pemandu kereta Proton Iswara, Muhamad Nazirul Aiman Samsudin, 20, patah tangan.

Menurut Yahaya, semua mangsa cedera parah dikejarkan ke hospital untuk menerima rawatan.

Katanya, pemandu lori terbabit ditahan untuk membantu siasatan kes itu di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan Raya 1987.
DAP gesa tindakan ke atas MB Pahang
NORMAWATI ADNAN
21 Oktober 2012
DAP gesa tindakan ke atas MB Pahang
Kor Ming (kiri) menunjukkan video pertemuan Adnan dengan masyarakat Orang Asli Pahang pada sidang media, semalam.
IPOH - DAP Perak menuntut Lembaga Disiplin Umno mengambil tindakan terhadap Menteri Besar Pahang atas kekasaran bahasa yang didakwa digunakan dalam pertemuannya bersama penduduk Orang Asli di negeri itu, beberapa hari lalu.
Setiausahanya, Nga Kor Ming berkata, penggunaan perkataan kasar dan kesat tidak sepatutnya dikeluarkan seorang pemimpin yang menjawat jawatan tertinggi dalam negeri.

Katanya, insiden yang dimuat naik melalui laman YouTube itu agak memalukan apabila ada ketikanya, Datuk Seri Adnan Yaakob mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya.            
“Tuntutan yang ditimbulkan Orang Asli itu hanyalah membabitkan tanah yang masih belum selesai, jadi beliau tidak sepatutnya menggunakan perumpamaan yang tidak sepatutnya, apatah lagi mengeluarkan perkataan kasar kepada mereka.

“Kita harap Lembaga Disiplin Umno sedar akan keadaan ini dan mengambil tindakan sewajarnya,” katanya, semalam.

Menurutnya, DAP turut menggesa Adnan mengemukakan permohonan maaf secara terbuka kepada masyarakat Orang Asli dan wanita.

Video bertajuk ‘MB Pahang baca tuntutan memorandum Orang Asal’ berdurasi 11 minit 14 saat itu dimuat naik sejak 17 Oktober lalu.
Buat maksiat di hotel bajet
Wartawan Sinar Harian
21 Oktober 2012
Buat maksiat di hotel bajet
Pegawai Penguat Kuasa Syariah Dungun merampas sehelai seluar dalam milik pasangan terbabit untuk dijadikan bahan bukti kes selepas menahan pasangan berkenaan pagi kelmarin.
DUNGUN - Keghairahan seorang pelajar kolej untuk pulang bercuti ke kampung bersama teman lelaki bertukar detik hitam apabila dia dicekup pihak berkuasa ketika berada di sebuah bilik di hotel bajet, dekat sini, pagi kelmarin.

Pelajar terbabit, 20, yang sedang menuntut di sebuah kolej swasta di Kota Bharu, Kelantan dikatakan baru menamatkan peperiksaan akhir dan datang ke bandar ini untuk menemui teman lelakinya sebelum bercadang pulang bersama ke kampung halamannya di Temerloh, Pahang.

Bagaimanapun,  pelajar jurusan diploma sains itu tidak terus pulang ke kampung, sebaliknya mengambil kesempatan melepaskan rindu di sebuah bilik hotel yang disewa teman lelakinya, seorang pemandu ekskubator.

Perbuatan tidak bermoral pelajar berasal dari Kampung Ulu Jenut, Kuala Krau, Temerloh itu bagaimanapun menjerat dirinya sendiri setelah bilik penginapannya diserbu pihak Pegawai Penguat kuasa Syariah kira-kira jam 11.30 pagi kelmarin.

Selepas pintu dibuka oleh teman lelakinya, pelajar berkenaan difahamkan hanya bertuala dengan memakai baju sendat ketat tanpa pakaian dalam manakala teman lelakinya, 21 tahun, dalam keadaan separuh bogel.

Siasatan awal mendapati pasangan itu tidak mempunyai hubungan muhrim.

Kesemua seluar, baju dan pakaian dalam milik pasangan terbabit turut dirampas sebagai bahan bukti.

Pasangan itu bakal dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah 19 November nanti mengikut Seksyen 29(a) (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Takzir Negeri Terengganu 2001 atas kesalahan perbuatan sebagai persediaan melakukan persetubuhan luar nikah.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh dikenakan denda maksimum RM3,000 atau dua tahun penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali.
Pesara mati ditembak dari jarak dekat
HIDAYAH HAIROM & AHMAD ISMADI ISMAIL
21 Oktober 2012
Pesara mati ditembak dari jarak dekat
Anggota polis menjalankan siasatan di tempat kejadian pesara berusia 72 tahun ditembak mati.
KUALA LUMPUR - Seorang pesara berumur 72 tahun mati ditembak dari jarak dekat dalam kereta oleh seorang lelaki tidak dikenali, yang memakai topeng di Taman Desa, Jalan Klang Lama di sini, hari ini.

Mangsa, Foong Yen Chong, ketika kejadian, kira-kira jam 9.10 pagi itu, baru keluar dari rumahnya di Jalan Desa Permai dan menaiki kereta jenis Produa Myvi, bersama isteri dan pembantu rumahnya.

Ketua Polis Daerah Brickfileds, ACP Wan Bari Wan Abdul Khalid, berkata, sebuah kereta jenis Proton Waja berwarna silver telah menghalang kereta mangsa sebelum melepaskan lima das tembakan yang salah satunya mengenai bahagian bawah telinga kanan mangsa.
Akibat daripada tembakan itu, mangsa yang merupakan pesara syarikat insurans mati di tempat kejadian
Menurutnya, suspek dipercayai telah menunggu dan memerhatikan mangsa sebelum bertindak demikian.
"Mangsa ditembak dari jarak dekat iaitu bersebelahan kereta mangsa. Isteri mangsa mengalami cedera, luka di bahagian kening setelah terkena serpihan kaca dan kini sedang menerima rawatan," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.
Sementara itu, jiran mangsa yang enggan namanya disiarkan, dipetik Bernama berkata, dia terdengar bunyi tembakan dan sebaik keluar rumah dia melihat kereta jirannya itu telah terbabas.
"Saya dengar bunyi tembakan dalam empat atau lima kali... saya keluar rumah tengok kereta mangsa sudah terbabas di tepi," katanya dan menurutnya mangsa sekeluarga telah menetap di rumah itu lebih 20 tahun.
EU kutuk rancangan Israel

21 Oktober 2012
EU kutuk rancangan Israel
Pembinaan haram juga mula dibina berdekatan bandar Har Homa.
BRUSSELS - Perwakilan Tinggi Kesatuan Hal Ehwal Luar Negeri dan Dasar Keselamatan Kesatuan Eropah (EU) Catherine Ashton, menyelar tindakan Israel membina kira-kira 767 unit rumah baru di kawasan Tebing Barat.
Dalam kenyataannya semalam, pembinaan itu terletak antara Baitulmaqdis Timur dengan Baitullaham di Tebing Barat.
“Mustahil rancangan ini boleh diteruskan kerana ia menyalahi undang-undang antarabangsa," katanya.
Beliau berkata, EU berulang kali menggesa Israel segera menamatkan semua aktiviti penempatan di Tebing Barat selaras dengan perjanjian di bawah Pelan Tindakan Antarabangsa.

Kelmarin, sebuah jawatankuasa perancangan mempelawa bidaan daripada kontraktor untuk mula membina 797 unit rumah berkenaan di lereng penempatan barat Gilo, kawasan yang ditawan Israel pada Perang 1967 dan kemudian mengisytiharkannya sebagai sebahagian daripada wilayahnya.-AFP
Siapa izin Soi Lek terus bebas kritik hudud, soal PKPIM
Wartawan Sinar Harian
21 Oktober 2012
SHAH ALAM - Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia (PKPIM) hari ini mempersoalkan “kebebasan” diberikan kepada Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sehingga beliau dengan sewenang-wenangnya bebas mengkritik berhubung isu hudud.

Presidennya, Ahmad Fahmi Mohd Samsudin menerusi satu kenyataan media berkata, "adakah beliau diberi keistimewaan dan hak oleh kerajaan untuk bercakap secara bebas mengenai hudud seolah-olah beliau mewakili umat Islam terbanyak?”

“Atau adakah disebabkan prinsip kebebasan bersuara dalam konteks demokrasi atau kerana MCA sebagai parti dalam gabungan Barisan Nasional,” katanya lagi.

PKPIM katanya, hairan walaupun persatuan itu dan beberapa pertubuhan badan bukan kerajaan sudah beberapa kali membuat siri bantahan, menghantar memorandum dan artikel kepada Soi Lek berhubung hukum hudud, namun ia gagal difahami oleh pemimpin tersebut yang terus mempersendakannya.

“Malangnya kami merasakan beliau tiada masa untuk membaca dan memahami mesej yang disampaikan oleh gerakan Islam dan majoriti umat Islam di Malaysia.

“Justeru, teguran keras dan kelas pemulihan perlu diberikan kepada beliau oleh rakan-rakan Melayu-Islam yang berada dalam BN atau setidak-tidaknya kelompok atau individu yang 'mesra' BN," tambahnya lagi.

Soi Lek sebelum ini mengeluarkan kenyataan bahawa pelaksanaan hukum hudud akan menjejaskan 1.2 juta peluang pekerjaan di sektor perkhidmatan dan pelancongan serta boleh mencetuskan keresahan rakyat terhadap Islam.

Beliau selepas itu meminta semua anggota parti MCA supaya meningkatkan lagi publisiti dalam usaha menepis dakyah pembangkang.

Memandang berat hal itu, Fahmi berkata, jika Umno-BN tidak mampu berbuat demikian, banyak pihak boleh mengambil tanggungjawab itu untuk menyedarkan Soi Lek.

“Jika tidak mampu, PKPIM merasakan lebih ramai individu, NGO Islam atau mana-mana pihak yang sanggup berdialog dan bersemuka dengan beliau bagi menjelaskan berkenaan perlaksanaan undang-undang Islam ini di Malaysia.

“PKPIM khuathir sekiranya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek akan berterusan menjadikan hudud sebagai agenda murahan beliau dalam memenangi kelompok pengundi Cina dalam PRU ke-13 akan datang," katanya.

Beliau kemudiannya menggesa Soi Lek dan MCA membuat permohonan maaf secara terbuka berhubung kenyataan melibatkan hukum hudud.

Dalam minggu ini sahaja, ini merupakan gesaan kedua yang diterima Soi Lek supaya beliau memohon maaf bersabit isu hudud.

Sebelum ini Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan juga mendesak Presiden MCA itu berbuat demikian kerana mengeluarkan kenyataan tidak berasas mengenai hudud.
Hudud: Kenyataan Presiden MCA jejas usaha kerajaan
NURUL FATIHAH SULAINI
21 Oktober 2012
Shaharol Niza Omar
Shaharol Niza Omar
ALOR SETAR - Sebagai rakan dalam komponen Barisan Nasional (BN), Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan mengenai Islam hanya berdasarkan kepada khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepadanya oleh individu tidak dikenali.

Bendahari Kehormat Majlis Belia Negeri Kedah, Shaharol Niza Omar berkata, kenyataan itu dilihat sebagai tidak menghormati sensitiviti penganut agama Islam dan juga perlembagaan negara yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan.

Beliau berkata,  kenyataan itu boleh mengundang salah tanggapan penganut agama lain kononnya Islam adalah agama menindas golongan pekerja sedangkan hakikatnya ia tidak diamalkan dalam perundangan Islam.

“Kita amat kesal kerana ini bukan pertama kali beliau mengeluarkan kenyataan yang menghina agama Islam dan memperlekehkan perundangan Islam,” katanya kepada Sinar Harian di sini.

Beliau mengulas kenyataan Chua Soi Lek bahawa jika Pas melaksanakan hukum hudud, 1.2 juta rakyat akan hilang pekerjaan.

Shaharol Niza berkata, kenyataan itu tidak sepatutnya dikeluarkan oleh seorang presiden parti yang menyertai pentadbiran kerajaan dan ia juga boleh membantutkan usaha kerajaan mewujudkan suasana harmoni antara kaum.

Sehubungan itu, beliau meminta pemimpin bukan Islam tidak lagi memberi sebarang komen dan pandangan mengenai Islam sebaliknya perkara berkaitan Islam diselesai serta dibahaskan sesama umat Islam.

“Tidak pernah sekalipun umat Islam di negara ini memperkatakan tentang budaya dan agama yang dianuti penganut lain walaupun ada antara mereka kebelakangan ini kerap berbahas mengenai perundangan Islam.

“Kita tuntut beliau segera mohon maaf kepada seluruh umat Islam demi keharmonian dan hubungan yang akrab,” katanya.
Soi Lek: MCA tak takut hadapi DAP
RUZY ADILA IDRIS
21 Oktober 2012
Najib
Najib bersama para pemimpin dan perwakilan MCA melaungkan 'Barisan Nasional (BN) boleh' pada perasmian Perhimpunan Agung MCA Ke-48 di Dewan San Choon, hari ini.
Foto Bernama
KUALA LUMPUR - Perang antara MCA dan DAP berterusan apabila Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek petang ini menegaskan bahawa parti komponen Barisan Nasional (BN) itu tidak pernah takut untuk berdepan dengan DAP.
Katanya, MCA sudah bertarung dengan DAP dalam 10 pilihan raya umum lalu dan rekod terbukti menunjukkan MCA selalu menang.
"Ini bukan kali pertama MCA bertemu DAP, kita pernah seri sekali dan cuma tewas dua kali sahaja.
"Selebihnya, MCA menang terhadap DAP sebanyak tujuh kali," kata beliau pada sidang media selepas menutup Perhimpunan Agung MCA Ke-59 di sini, hari ini.
Beliau turut mendakwa, DAP terkenal dengan 'kecemerlangan' mereka untuk memutar belit fakta dan bila DAP baru menang sekali, sudah menganggap DAP akan 'tutup kedai'.
Dalam pada itu, Soi Lek turut berpuas hati terhadap kehadiran perwakilan-perwakilan MCA pada mesyuarat kali ini dan dianggap berjaya mencatat kehadiran terbaik iaitu melebihi 1,600 orang.
Menurut Soi Lek: "Walaupun sudah melewati waktu minum petang, kehadiran perwakilan mencatatkan lebih 1,000 orang dalam dewan."
Beliau menambah, isu-isu yang dibangkitkan ketika sesi perbahasan juga sangat kondusif dan menunjukkan kesediaan parti bagi menghadapi pilihan raya.
Resolusi MCA: Kecam budaya politik kebencian
Wartawan Sinar Harian
21 Oktober 2012
Najib Tun Razak
Datuk Seri Najib Tun Razak bersama para pemimpin dan perwakilan MCA melaungkan 'Barisan Nasional (BN) boleh' pada perasmian Perhimpunan Agung MCA Ke-59 hari ini- Foto Bernama
KUALA LUMPUR - Perhimpunan Agung MCA ke-59 hari ini meluluskan 16 resolusi yang antara lain menyokong sepenuhnya pelaksanaan skim gaji minimum RM900 dan lanjutan umur persaraan demi meningkatkan daya saing negara secara keseluruhan.
Resolusi yang meliputi lima aspek iaitu hal ehwal parti, ekonomi, pendidikan, politik dan masyarakat itu diumum Speaker Datuk Yik Phooi Hong selepas penggulungan perbahasan, di Wisma MCA hari ini.
Pada aspek hal ehwal parti, MCA menyokong sepenuhnya program mesra rakyat yang dijalankan oleh parti untuk memanfaatkan anggota parti dan rakyat.
Selain itu, MCA menyeru anggota akar umbi mempergiatkan kempen dan memantapkan perpaduan parti bagi menjamin kemenangan MCA dan Barisan Nasional, serta menegaskan pendirian untuk tidak menerima jawatan dalam kerajaan jika parti gagal mencapai keputusan yang lebih baik pada Pilihan Raya Umum ke-13.
Pada aspek politik, MCA mengecam pakatan pembangkang kerana menyemai budaya politik kebencian yang menggugat perpaduan negara demi kepentingan politik mereka sendiri, dan mengelirukan masyarakat Cina mengenai hukum hudud Pas.
Resolusi ekonomi antaranya menyokong dasar liberalisasi kerajaan untuk melonjakkan Malaysia ke status negara berpendapatan tinggi menjelang 2020, serta langkah peralihan subsidi pukal kepada subsidi bersasar dalan Bajet 2013.
Dalam pendidikan, parti itu mengalu-alukan langkah menaik taraf Kolej Tunku Abdul Rahman kepada status kolej universiti serta mengekalkan geran sepadan supaya pendidikan tinggi berkualiti dengan yuran rendah dapat diteruskan.
Kursus-kursus vokasional dalam bahasa ibunda dapat disediakan agar lebih ramai belia menyertai latihan vokasional, menyokong penubuhan Sekolah Menengah Chong Hwa Kuantan serta menggesa supaya kelas peralihan di sekolah menengah dikekalkan dan mengekalkan kurikulum bahasa Malaysia yang sedia ada di sekolah vernakular.
Selain itu, MCA menggesa kerajaan meneruskan pelaksanaan dasar pendidikan berteraskan pelbagai bahasa untuk meningkatkan penguasaan bahasa dalam kalangan belia demi menghadapi cabaran globalisasi.
Pada aspek masyarakat, parti itu menyokong agenda antijenayah kerajaan untuk menjadikan Malaysia negara yang lebih selamat serta usaha berterusan kerajaan untuk menambah perwakilan wanita pada peringkat pembuat keputusan di semua sektor.
Persidangan dua hari yang berlangsung sejak semalam itu dihadiri 1,698 perwakilan dari seluruh negara dan mencatat kehadiran 72.53 peratus.

Kandungan penuh resolusi MCA
1. Hal ehwal parti
1.1 Perhimpunan Agung menyokong sepenuhnya program-program mesra rakyat-rakyat oleh parti untuk manfaat ahli-ahli parti serta rakyat.
1.2 Perhimpunan Agung menyeru ahli akar umbi MCA untuk menggiatkan kempen dan memantapkan perpaduan parti bagi menjamin kemenangan parti dan Barisan Nasional.
1.3 Perhimpunan Agung menegaskan pendirian untuk tidak menerima jawatan dalam kerajaan jika parti gagal mencapai keputusan yang lebih baik dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

2. Politik
2.1 Perhimpunan Agung menyokong sepenuhnya agenda transformasi Perdana Menteri untuk memajukan Malaysia sebagai negara yang lebih terbuka, berdaya saing dan demokratik.
2.2 Perhimpunan Agung mengecam Pakatan Rakyat kerana menyemai budaya politik kebencian yang menggugat perpaduan negara demi kepentingan politik mereka sendiri.
2.3 Perhimpunan Agung mengecam DAP yang mengelirukan masyarakat Cina mengenai hukum hudud Pas dan membuka peluang kepada Pas untuk melaksanakan agendanya di Malaysia.

3. Ekonomi
3.1 Perhimpunan Agung menyokong sepenuhnya pelaksanaan skim gaji minimum RM900 sebulan dan lanjutkan umur persaraan demi meningkatkan daya saing Malaysia secara keseluruhan.
3.2 Perhimpunan Agung menyokong dengan sepenuhnya dasar liberalisasi kerajaan untuk melonjakkan Malaysia ke status negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.
3.3 Perhimpunan Agung menyokong langkah peralihan subsidi pukal kepada subsidi bersasar dalam Bajet 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri.

4. Pendidikan
4.1 Perhimpunan Agung mengalu-alukan keputusan kerajaan untuk menaik taraf Kolej Tunku Abdul Rahman kepada status kolej universiti dan mengekalkan geran sepadan supaya pendidikan tinggi berkualiti dengan yuran rendah dapat diteruskan.
4.2 Perhimpunan Agung menggesa supaya kursus-kursus vokasional dalam bahasa ibunda dapat disediakan agar lebih ramai belia Malaysia dapat sertai latihan vokasional.
4.3 Perhimpunan Agung menyokong sepenuhnya penubuhan Sekolah Menengah Chong Hwa Kuantan.
4.4 Perhimpunan Agung menggesa supaya kelas peralihan di sekolah menengah dikekalkan serta bertambah baik dan juga mengekalkan kurikulum Bahasa Melayu yang sedia ada di sekolah-sekolah vernakular.
4.5 Perhimpunan Agung menggesa supaya pelaksanaan dasar pendidikan yang berteraskan pelbagai bahasa untuk meningkatkan penguasaan bahasa di kalangan belia Malaysia demi menghadapi cabaran globalisasi.

5. Masyarakat
5.1 Perhimpunan Agung menyokong agenda anti jenayah kerajaan untuk menjadikan Malaysia tempat kediaman yang lebih selamat.
5.2 Perhimpunan menyokong usaha berterusan kerajaan untuk meningkatkan perwakilan wanita dalam peringkat pembuat keputusan di semua sektor.

 

Soi Lek: negara amal hudud antara yang 'paling korup'

  • Koh Jun Lin
  • 11:22AM Okt 21 2012
Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, lapan daripada 11 negara yang melaksanakan hudud dianggap sebagai antara negara paling korup, tidak stabil dan tidak selamat.
Dalam ucapannya di perhimpunan agung MCA ke-59 itu, Chua tidak menamakan mana-mana negara namun menggunakan dakwaan itu untuk menyerang Pakatan Rakyat.

NONE"DAP berjaya meyakinkan orang bukan Islam bahawa hudud PAS akan mengurangkan jenayah dan rasuah di dalam negara. Ini satu lagi penipuan besar," katanya.

Dalam ucapan selama 45 minit itu, Chua secara umumnya menyerang seterunya DAP dan sesekali memuji perdana menteri.

Chua menyerang slogan Ubah DAP, yang menurutnya satu singkatan bagi "Untuk Bentuk Agama dan Hudud ala PAS".
VIDEO l 8.01 mins
DAP bidas Soi Lek manipulasi isu hudud
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
21 Oktober 2012
SHAH ALAM - Ketua Pemuda Sosialis DAP, Anthony Loke membidas Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, yang didakwa menyifatkan “kalau pilih UBAH maksudnya pilih untuk hudud” sebagai kenyataan keterlaluan.

Loke ketika dihubungi Sinar Harian Online berkata, “MCA kini sekarang terpaksa menggunakan pembohongan untuk meraih undi” di kalangan masyarakat Tionghoa.

“Adalah tidak benar dan tipu apabila kalau kita pilih UBAH, ia bermakna kita pilih untuk hudud. Tujuan beliau cakap ini dalam kempen mereka untuk burukkan Islam.

“Walaupun DAP tidak setuju hudud, tetapi kita tidak burukkan Islam. Hudud ialah perjuangan Pas dan kita DAP hormati,” tambah beliau.

DAP, komponen Pakatan Rakyat (PR) menggunakan slogan UBAH sebagai bahan kempen menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13.

Soi Lek semalam meminta semua anggota parti itu supaya  meningkatkan lagi publisiti dalam usaha menepis dakyah pembangkang.

Beliau berkata, usaha itu perlu diperhebatkan untuk mengelak rakyat daripada dikelirukan dengan dakwaan-dakwaan pembangkang.

Bercakap pada sidang media selepas taklimat tertutup bersama anggota MCA di Wisma MCA  semalam, Soi Lek berkata, anggota parti itu juga perlu bijak menangkis janji pembangkang termasuk soal gaji minimum, penghapusan tol dan pelaksanaan hukum hudud yang disifatkannya hanya untuk memancing undi.

Beliau juga berkata, MCA turut menjelaskan isu hudud kepada masyarakat Cina untuk mengelak mereka daripada terus dimanipulasikan pembangkang.

"Ini bukan isu permainan politik, tetapi mungkin menjadi hakikat atau realiti jika mereka (pembangkang) menang (pilihan raya umum) dengan Pas menjadi teraju parti," katanya.
Wanita MCA bimbang MP Umno juga sokong hudud

  • Lu Wei Hoong
  • 11:38AM Okt 20 2012
Pengerusi Wanita MCA Kebangsaan Yu Chok Tow menyuarakan kebimbangan terhadap kemungkinan semua anggota parlimen yang beragama Islam, termasuk daripada Umno, terikat secara tanggungjawab untuk menyokong cadangan hudud PAS sekiranya Pakatan Rakyat menawan Putrajaya.

mca wanita agm 201012 02"(DAP ) dakwa PAS tidak mungkin boleh usahakan pindaan Perlembagaan Persekutuan untuk laksanakan hudud, tetapi hakikatnya, daripada 222 kerusi parlimen, sebanyak 133 diduduki oleh anggota parlimen yang beragama Islam," katanya dalam ucapan pembukaan di Persidangan Agung Wanita MCA di Kuala Lumpur.

"Ekoran pertimbangan agama, anggota parlimen Umno dan PKR tiada pilihan selain menyokong rang undang-undang (hudud), sekali gus membuka jalan kepada keperluan dua pertiga untuk pindaan perlembagaan."

Walaupun mengakui anggota parlimen beragama Islam masih kurang 15 kerusi untuk mendapatkan majoriti 2/3, Yu menegaskan hudud akan dilaksana sekiranya pindaan perlembagaan dibentangkan.

Sehubungan itu, tambahnya, Malaysia akan bertukar menjadi negara teokratik sekiranya mengundi Pakatan.
Soi Lek: Hudud akan jejas pekerjaan 1.2 juta rakyat
2:13PM Okt 18 2012
Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mendakwa seramai 1.2 juta rakyat Malaysia akan kehilangan kerja sekiranya PAS melaksanakan hudud di Malaysia.

Chua yang memetik satu SMS oleh individu tidak dikenali, menyenaraikan pelbagai industri yang terjejas denga kehilangan pekerjaan yang didakwa itu, sekiranya hudud dilaksanakan.

Dakwanya, ia termasuk pekerjaan di resort perjudian Genting Highlands, pusat pertaruhan dan juga rumah urut.

Beliau membuat dakwaan itu melalui blog video dan Facebook hari ini, berdasarkan SMS yang didakwanya diterima pagi ini.

Beliau bagaimanapun tidak dapat mengesahkan pengirim tersebut kerana panggilannya tidak disambut, katanya.

  • Mohd Azreen Mustapa · Bekerja di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
    hudud akan menyelamatkan 28 juta rakyat Malaysia...

    • Smz Top · Pengulas Tertinggi · Smvkk
      mana gi pencacai umnogok sekalian...tak nak komen ker,tak naka demo ker....dasar pencacai umnogok bacul................hahahhah

    • Pakai Otak · Pengulas Tertinggi · Dgn Kawan 2
      Chua Soi Lek inilah pemimpin BUDUH yg begitu anti dgn hudud. Sehingga pelbagai kenyataan negatif dikeluarkan tentang hudud. Apakah Chua Soi Lek takut akan disula kerana berzina dgn perempuan lain../////

    • Hamzah Mahmod · Pengulas Tertinggi · Forever
      Aku tak mahu ulas pasal HUDUD....aku nak ulas pasal dah semakin BENGONG CSL ni....dapat SMS dari sesiapa mungkin juga dari diri dia sendiri dengan menggunakan hp keduanya....yang penting pada dia ada isu yang boleh diketengahkan walaupun isu lama dan sama jer...

    • Mohd Harris Ahmad Jaal · · Pengulas Tertinggi
      adakah 1.2 juta ini penjenayah???? org yg dikenakan hukum hudud adalah mereka yg buat jenayah berat !!!!

    • Yb Suhairy · Pengulas Tertinggi · Sultan Idris University of Education
      CSL sex sialan lu

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      kakaka Hudud masih boleh guna pakai ke? Itu kan undang2 zaman kegelapan. ciptaan golongan babarik. la mana ade negara berjaya krn melaksanakan Hudud? Somalia? negara lanun, Sudan? negara paria, masuk tak boleh keluaq. Pakistan? Oh sori Pakistan cm tinggal teori aje. dah terbengkalai pun. hehehehe, cm orang Melayu dok bawa kereta gostan. kesian.......

    • Mohd Shahrin Idris · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      Ahhhh tuuu diaaa.... Mursyidul Am BN Tuan Guru Chua Soi Lek dah keluar fatwa dah tu... haa cai apa tunggu lagi .... sorak laa... Hidooppp Amanoo.... satuuu marasia.... hidops marayu...

    • Smz Top · Pengulas Tertinggi · Smvkk
      din menteri baik kau mengucap dua kali syahadah....

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      oh, ramainya org yang sanggup murtad disebabkan jahil...

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Din Menteri, anda yg jahil dan berada di dalam kegelapan. Anda sesat

    • Fais Aisha · Pengulas Tertinggi · umur 30 tahun
      Din Menteri - serius kau bodoh...

    • Tenggiling Landak · · Pengulas Tertinggi · Pasang Poster Pilihanraya di Buah Nangka Untung Mati Negeri Orang
      Mohd Azreen Mustapa,
      Kita sunat soi Lek ni tengok sama ada terjejas atau tidak pekerjaan 1.2 juta rakyat

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Smz Top, tolong tunjuk mana dlam Quran suruh rejam? jgn cm pandai ikutustaz, ngaji agama kena pakai otak dan mata br betul. jahil la kamu.

    • Fauzi Othman · Pengulas Tertinggi · IKMS
      Din Menteri!!!!...semoga turun laknat ALLAHTAALA keatas mu..amin.....

    • Bella Rommelz · Pengulas Tertinggi
      UNDANG-UNDANG SEKARANG PUN BAGUS DAN MENGIKUT PEREDARAN ZAMAN...

    • Smz Top · Pengulas Tertinggi · Smvkk
      din ko tu jahil....ada dlm Al-Quran..ko tu jer tak ngaji...jgn rosak akidah...bodoh

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      jahil dan sesat.... sungguh nyata dan terang sekali.

    • Mohd Shahrin Idris · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      din menteri ko ni tahap kapir giler la bro... respek la... sama geng ngan csl...

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Fais Aisha, kalo aku bodoh, aku takkan tau yg hudud tu ciptaan manusia babarik zaman kegelapan. Hudud tu penuh dengan kelemahan, terlalu byk kesempatan yg boleh diambil oleh yg tak bertanggungjawab. cth di Pakistan, somalia dan Sudan. aku cuma bentangkan fakta.

    • Bella Rommelz · Pengulas Tertinggi
      KALAU TANGAN KENA POTONG , MACAM MANA ORANG NAK BEKERJA...SETELAH PENJENAYAH TELAH INSAF DAN KEMBALI KE PANGKAL JALAN...SO UNDANG-UNDANG SEKARANG PUN OOK

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Smz Top, tunjukkan sura mana yg suruh rejam penjenayah? kalo ade aku tipu aku taubat., kalo tade kamu kn tipu.

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      Lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan kedua-duanya ( sebagai ) pembalasan bagi apa yang telah mereka lakukan dan sebagai seksaan dari Allah .
      al maidah 38

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah disebat tiap-tiap seorang dari mereka seratus kali sebatan .
      ( al-Quran, an-Nur : 2 )

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      Hadis Nabi, mafhumnya :
      Ambillah dari aku ! Sesungguhnya Allah memberi jalan kepada mereka ( perempuan yang berzina ), jikalau teruna dengan dara hendaklah disebat seratus kali sebatan, dan dibuang negeri setahun, dan jika yang telah berkahwin dengan yang telah berkahwin hendaklah disebat dengan seratus kali sebatan dan direjam dengan batu sampai mati . Sahih Muslim

    • Saifz Mohd · Pengulas Tertinggi
      Smz Top
      Mana dia pacacai2 UMNO? tak nak ulas ke apa CSL cakap ni?
      Sama je UMNO dgn MCA dua2 tak suka Hukum Hakam Islam
      Sebabtu Madey mengaku UMNO ni parti setan yg dikenali

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Bella Rommelz, kalau tak mencuri tak kena potong tgn. tuhan yg cipta tgn dan suruh buat benda yg baik. tuhan juga suruh potong tgn kalau tgn tu buat benda yg tak baik...

      Din menteri... kau bertaubatlah. jgn jadi manusia yg menolak hukum tuhan. jgn ilmu yg sedikit kita dah berani nak melawan Allah. itu sifat iblis. sifat manusia yg bongkak dan sombong...bacalah surah al maidah tu.

    • Saifz Mohd · Pengulas Tertinggi
      Smz Top
      Din Menteri tu sakai takde agama...

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      satu dua patah ayat boleh jadi undang2 ke? sedangkan jenayah yg dilakukan manusia begitu komplex sekali, 100000 muka surat tak mampu muat ke dalam. Kesian, budak curi pencil pun kena potong tangan ke? curi komputer tak payah kot. mana hukum rejam wahia Tuan harimau malaya jahil. Pandai2 korang kambing itamkan Allah ye.

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Aku ada baca satu kisah, org yahudi minta nabi tunjukkan mukjizat dan tanda kekuasaan Allah. Akan tetapi, walaupun dituruti dan ditunjukkan,... mereka masih lagi kufur.

    • Fais Aisha · Pengulas Tertinggi · umur 30 tahun
      banyak la kau punya fakta... apa faktanya? main tembak je...

      apa beza fakta, analisis & teori?... kalau kau sendiri tak boleh differentiate 3 ni kau jangan sembang pasal fakta dengan aku... sedap kau je cakap ciptaan barbaric... cuba cerita sikit cara hidup & sistem pentadbiran MANUSIA masa kurun ke-5 dulu... aku tunggu ni..

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Firman Allah Ta’ala yang bermaksud:

      “Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian. Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman”

      (Surah An-Nur: 2)

      jadi yg tak setuju maka tidak berimanlah dia

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      “Barangsiapa yang tidak mahu mengikut hukum yang telah ditetapkan Allah dia adalah dari kalangan orang kafir“. Al maidah 44, 45, 47

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Firman Allah Ta’ala yang bermaksud:

      “Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian. Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman”

      (Surah An-Nur: 2)

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Tuan Harimau Malaya, aku tanya Quran yg ko jawab hadis pasal ape? hadis tu catatan manusia purba, byk yg palsu, dan byk yg dah tak relevan. spt cukur bulu kemaluan, hisap tetek wanita walaupun sahih tapi tak bermoral.

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      “Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali belarkunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengaja dan keluar daripada agamanya juga berpecah daripada jamaah orang-orang Islam”

    • Bella Rommelz · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri BROTHER, DAH LA TU... PENYOKONG PAKATAN RAKYAT NI SEMUANYA GILA DAN FANATIK... TAPI OTAK MEREKA NI KOSONG TAK TAHU APA...

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Din Menteri kau syaitan..

    • Mohd Shahrin Idris · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      dah dah tak payah layan sangat dengan budak kapir ni...

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Bella, kau dah tak ada ilmu, bila org nak bagi ilmu kamu tolak. jgn rasa bangga dengan kejahilan kita

    • Fais Aisha · Pengulas Tertinggi · umur 30 tahun
      maaf la... bukan aku nak hina kau Bella Rommelz, tapi... tak payah uji akal... tengok cara kau tulis tu aku dah tau.. KAU BODOH...

    • Bella Rommelz · Pengulas Tertinggi
      Fais Aisha ATLEAST LA TAK SEBODOH KAU DAN KETURUNAN KAU KAHAKHAKHKAAK

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      ko anti hadis ke?

    • Fais Aisha · Pengulas Tertinggi · umur 30 tahun
      Bella Rommelz : cermin la diri tu bro...

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      “Janganlah kalian berbincang-bincang tentang masalah agama dengan ahli bid’ah. Dan jangan pula melakukan perdebatan dengan mereka, karena tidak akan menjamin kalian bisa selamat dari keburukan mereka. Juga karena mereka akan berusaha membenamkan kalian kedalaam lumpur kesesatan dan membuat kalian bingung serta ragu terhadap sebagian urusan agama kalian sebagaimana halnya mereka.”

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Bella ni bakal pemimpin b end pada zaman akan datang kot.

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Tuan Harimau Malaya, Tak, aku pro Quran, itu aje (Allah no 1).
      Ko Pro Hadis Quran sumber kedua (nabi no1, Allah no 2) . nampak beza?

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      Ku tinggalkan kepadamu (umat Islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanya
      nescaya kamu tidak akan sesat ,iaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnahku

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      ko pegang al quran je? sape yang nak tafsir? ko sendiri? ngan sape ko nak imamkan? teori diri sendiri? dalam al quran tak jelaskan secara spesifik cara sembahyang, ko sembahyang camne? ikut cara Nabi ke ikut teori sendiri?

    • Fais Aisha · Pengulas Tertinggi · umur 30 tahun
      Din Menteri - mana ni? lama dah tunggu ni... apa beza fakta, analisis & teori? tadi sibuk sangat cerita pasal fakta... mana fakta kau tentang hudud tu ciptaan orang barbaric?

    • Muhamad Hailmizam Abdul Hamid · Pengulas Tertinggi
      DIn Menteri ko sesat lah..ikut terjemaah ko sendiri....hahhaha xcaya ko jmp ustaz azhar idrus ir sapa2 yg mmg mantap ilmu nya..sure ko ni sesat

    • Sangkakala Ajal · Pengulas Tertinggi · Supervisor di Tanah Perkuburan
      Din Menteri :sbjik apa yg tun m mksudkan...quran kena tafsir smula...x blh pakai zmn skrg...brhati2 dgn kata2 kamu itu...

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Tuan Harimau Malaya, Hadis sub-sumber, yg sahih boleh jd hasan, begitu sebaliknya tengok keadaan. Tolong jgn lari topik dan berdolak dalil, berbalik ke isu rejam mana ade dlm Quran? Detail hukum hudud semua ciptaan manusia purba berfikiran feudal. Apa kamu setuju? Tun dah jelaskan.

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Din, Nabi tu utusan Allah. Allah muliakan nabi untuk beri syafaat pada alam akhirat nnt. Nabi muhammad kekasih Allah.

      Kau bukan pro Al quran lah, kau kelentong saja. Al Quran tu disampaikan melalui Nabi Muhammad kepada umat manusia. Kau dpt Al-Quran direct dari Allah ke. Jahilnya kau.

      Nabi huraikan dan beri kefahaman kepada manusia. Ajar umat Islam cara berpuasa, solat dan sebagainya. ke kau belajar dari siapa?

    • Sangkakala Ajal · Pengulas Tertinggi · Supervisor di Tanah Perkuburan
      Din Menteri :quran mana kamu pakai ni...patut la..."quran" tun m...sesat lg mnyesatkan...

    • Fais Aisha · Pengulas Tertinggi · umur 30 tahun
      Din Menteri -" hukum hudud semua ciptaan manusia purba berfikiran feudal."

      pulak dah... tadi kau cakap barbaric.. skang feudal pulak.. kau reti tak bezakan barbaric & feudal ni? menatang apa feudal ni? main petik je... aku mintak tolong 1 je bro... tolong banyakkan membaca & mengkaji kalau kau betul2 suka fakta... merepek je..

    • Mohd Shahrin Idris · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      ooo.. din bukan pakai al-quran... dia pakai Al-kurang... oooo patut la

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      sape ko nak kata hadis ni daif dah kalau yang riwayatkan ni imam muslim sendiri

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Fais Aisha, aku syorkan kamu lebih mendalami Quran dan jgn sekali kali mengagong-agongkan Nabi lebih drpd Allah.

    • Mohd Shahrin Idris · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      dia budak SMA tuu... jaga baik nanti dia makan tuan rimau

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Sangkakala Ajal, ko ni Islam ke, Hadis ade palsu, bila pulak Quran Palsu?

    • Faizudin Zainol · Citi college
      Quran dengan hadis/sunnah adalah sama penting. Di dalam Quran menyeru orang Islam supaya menunaikan Solat tapi cara menunaikan Solat tidak dinyatakan dan panduan menunaikan solat adalah melalu Sunnah RasulAllah. Begitu juga la dengan hukum Hudud/ Qisas. Ada faham wahai Din Menteri....Lain kali nak mengaji cari tok guru...jangan buat faham sendiri ja...sesat jadinya

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      Daripada Jabir bin Abdullah Al-Ansari: Seorang lelaki daripada Bani Aslam telah datang kepada Rasulullah s.a.w. dan memberi tahu Baginda bahawa dia (lelaki tersebut) telah melakukan zina, dan dia telah mengangkat sumpah pengakuan (melakukan zina) sebanyak empat kali. Rasulullah s.a.w. telah mengeluarkan perintah supaya lelaki itu direjam sehingga mati kerana dia (lelaki tersebut) telah berkahwin. [Sahih Bukhari]

    • Sulhi Syahrul · KOLEJ UNITI
      sahabat2 sekalian, biar lah Din Menteri ngan kata2 nya yang kufur tu... saya tgk sume dah cuba menjelaskan kpd Din Menteri, insyallah terlepas drpd pertanyaan Allah di akhirat....
      sahabat sekalian, ingat salah satu sifat org munafik ialah bila bertengkar selalu nk menang....
      Subhanallah.... beraninye Din Menteri.... Ya Allah, janganlah turunkan bala kpd kami diatas kekufuran segelintir umatmu.... Sesungguhnya kami amat takut dgn azabMu....

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      John English : Nabi muhammad kekasih Allah.
      ??? Nabi tu pesuruh Allah!. baru btul.
      John English kenapa bertopengkan nama oang putih dan pakai muka oang putih ko malu jd orang Islam ke? Hiprokit tak layak berbicara soal agama.

    • Fais Aisha · Pengulas Tertinggi · umur 30 tahun
      Din Menteri - pulak... aku mintak kau tadi bezakan fakta, analisis & teori kau tak bagi... tadi kau jugak cakap yg kenyataan kau tu fakta... aku tanya kau pasal barbarik & feudal pon kau tak cerita.. tiba2 kau suruh aku jangan agungkan Nabi lebih dari Allah... spin spin la lu ni bro... kail sejengkal jangan diduga laut yang dalam... setakat dengar cerita orang je kau ingat kau tau semua? jangan disia-siakan akal yg sihat bro... banyakkan membaca, ikhlaskan hati menuntut ilmu..

    • John English · Pengulas Tertinggi · C.E.O. di That place with the people and the work
      Aku mls layan kau din menteri..

    • Mohd Shahrin Idris · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      apa???... malas layan...kan aku dah cakap dia ni mereng.... haaa layan la lagi.... dari segi keroskan mental aku bagi Din ni 9 mata dari 10.... Bella romelz tahap 7 dan diikuti si naidu tu tahap 2... dia ni BN patut bayar lebih

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      patut ramai anak muda sekarang tolak umno, terlalu ramai orang cam din menteri dalam tu, patutla selamba je diorg bodoh2kan ulama, hudud pun disebut purba dan babaric, sungguh biadapi dan celupar

    • Ahmad Fadzli · Pengulas Tertinggi
      kesedihan sampai menitik airmata aku baca komen din menteri, seorang muslim blh berkata demikian,bila org jahil cuba berlagak bijak inilah jadinya Ya Allah ya tuhanku ampunkanlah dosa kami dan kau berikanlah petunjuk dan hidayah kepada kami semua ...Amin

    • Sulhi Syahrul · KOLEJ UNITI
      tuan harimau muda mmg btol pn ramai anak muda sesat... saya sendiri penah jumpa org mcm Din Menteri ni, kwn satu ofis saya, berdebat face to face... hmmm,takut btol saya..takut bala Allah turun, sume kena....

    • Md Asmadi · Pengulas Tertinggi · UTM
      Hamzah Mahmod..CSL mungkin dapat sms dari Ah Gor Jib

    • Gua Benci Kat Umno · Markman
      hinanya islam pada pandangan beliau. harus kena bunuh mamat ni

    • Hadi Kamaruzzaman · Pengulas Tertinggi · Ipoh, Perak
      Tuan Harimau Malaya - Din Menteri tu Syiah...jgn di layan..sbnrnya Quran & Hadis dua2 dia xkn ikut...

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      yang selamba tolak hadis n ulama' ni selalunya orang syiah

    • Farhan Sam · SMK SERING
      agama budha kena hukum hudud juga ka sdr... tk pyh la nk risau kan org mcm tu,,dia tk tau apa pun tntng hudud,,,so u all tk prlu ambil berat org stupiiiiiid tu,,,nti u all jdi mcm dia jga,,,heheheheh

    • Mohd Shahrin Idris · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      ooo patut laaa... dia ikut kepala lutut dia.... ooo paham paham

    • Elias Ismail · Maahad Muhammadi Lelaki (mml)
      berpeganglah pada al-quran dan sunnah..nescaya kamu x akan sesat...dalam alquran ada menyebut taat kepada allah dan taat kpd allah...saper yg tolak sunnah bermakna tolak quran....din menteri x berpegang pada al-quran yg sebenarnya..sbb kalo berpegang pd al-quran kompim berpegang pada sunnah nabi...

    • Imran Meran · Pengulas Tertinggi · Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Haji Ahmad Badawi
      ooi din menteri kayu ,ingat lah lubang kubur dah dekat,taubat taubat sama

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Tuan Harimau Malaya, itu tak kena mengena ngan politik. bicara biar berhemah. Negara islam mana bagus? Somalia (Hudud paling best) atau Turkey (Sekular paling best) ? Model mana ko nak ikut? Semua rakyat Malaysia suka Turkey mana ade yg nak pergi Somalia ? cari mampus ke? brother biar realistic sikit, bkn hiprokit. jgn nak emosi sgt soal hudud. Apa kata kamu sekeluarga pindah ke Somalia di bawah pentakbiran Hudud, x sampai 2 hari anak pompuan mu kn culik. Isteri mu kn rogol geng , itu pekara biasa dlm Somalia di bawah undang2 hudud. Arab sama teruk, hub duit haram terbesar di dunia, Ramai pembantu rumah indon kn rogol tapi terpaksa berdiam diri krn ketakutan.

    • Mohd Shahrin Idris · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      yea din... tinggalkan tawaf teko gergasi.... musnahkan roket langit mu... pulanglah kepangkal jalan...lupakanlah cinta mu pada ayah pin tu

    • Saifz Mohd · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri...
      Kepala hotak ko!!! Pro Al-Qur'an konon, manusia MUNAFIQ! Semoga Allah malaknat kamu

      Ko baca Qur'an ke Bible? Ko sama mcm Bapak setang yg dikenali tak jumpa ayat HUDUD dlm Al-Qur'an

      Perkataan "Tilka hududullah", diulang banyak kali dalam Al-Quran.
      bermaksud: aturan-aturan (yg telah ditetapkan itu) adalah milik Allah.

      Surah At-Talaaq, ayat 1
      Surah Al-Baqarah, ayat 187
      Surah Al-Baqarah, ayat 229

      dan kebanyakan surah2 selepas juzuk ke 25 dalam Al-Quran..

      Kalau ko Islam balik baca Al-Quran
      kalau ko Kristian baca Bible je

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      jangan disalahkan hukum Allah kalau implementasinye lemah.... turki and mesir pun dah tukar rejim bro, apa barang sekular, kami anak muda nak negara islam di bawah pimpinan ulama sunnal wal jamaah.... ko berani kutuk somalia, arab saudi ko tak kutuk pula?

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      bukan Hudud sahaja di dalam Islam, and bukan perundangan sahaja yang ada di dalam Islam _ dr Yusof al qardhawi

    • Sulhi Syahrul · KOLEJ UNITI
      ya Allah berilah hidayah kepada Din Menteri... sesungguhnya dia berada dalam kesesatan yang nyata.... ya Allah berilah hidayahMU kepada Din Menteri, semoga dia bertaubat sebelum Izrail datang menjemput.... kebenarannya ialah hukum Allah (hudud) adalah yang terbaik, manusialah yang tersalah dalam pelaksanaannya.....

    • Elias Ismail · Maahad Muhammadi Lelaki (mml)
      somalia x pernah aman bukan sbb hudud..sbb wujud org mcm din menteri la jd mcm tu..berperang dr dulu sampai skrg..bapak sekular mcm din menteri yg jd punca...bukan hudud..sekian, terima kasih...

    • Omar Muda · Pengulas Tertinggi · Tawau
      Saifz Mohd: aku sokong komen awak tu..padan dgn ko Din Menteri..muka je cantik..tapi hati busuk..dah dimakan hasutan Syaitan yang sdh dikenali...HaHa...

    • Awang Leleh · Pengulas Tertinggi
      Mohd Azreen Mustapa :Chu Soi Lek kata macam ni pun percayalah rakyat Malaysia terutama saluran satu tidak sensetif pun....... Bila tiba PRU sebahagian besar rakyat Malaysia megundi BN juga........Pimpinan Negara lain pun kalau dapat rakyat cam rakyat Malaysia munkin akan bertindak macam Pimpinan BN atau lebih teruk lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.Berbagai peyelewangan di buat PRU BN menang lagi,Jentera Kerajaan di salah gunakan PRU BN menang lagi,meggunaka pasukan keselamatan untuk melemahkan pembangkang PRU BN menang lagi,bermacam-macam pembaziran pimpinan BN buat PRU BN menang lagi, Pendakwaan terpilih PRU BN menang lag, Barang naik PRU BN menang lagi,tarik bantuan perkapita sekolah Agama Rakyat malayu terutama saluran satu yang dah nak mampus tak sensitif pun tentang Agama sebab PRU BN menang lagi........... dan banyak lagi perkara yang melanggar hukum agama dan Negara di buat oleh Pimpinan BN bila tiba PRU BN menang lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.munkin rakyat bangang bin bodo pianggggggggggggggggggggg.Umpan dah di beri pada Belanjawan yang lepas rakyat terutama MELAYU SALURAN SATU bukan saja makan umpan mata kailllllllllllll..........tali pancing dan batang Joran di telan sekali .TAPI PERJUANGAN PERLU DI TERUSKAN HANYA BERDOA MUNKIN KEMENANGAN AKAN DI NIKMATI OLEH CUCU DAN CICIT KITA.Kerana dengan ilmu pengetahuan dan makluma di hujung jari cucu dan cicit kiita

    • Mohd Omar · Pengulas Tertinggi · UTM, Jalan Gurney, KL 1976-1980
      untuk komen hukum tuhan perlu berhati hati .... kalu nak kutuk penganut islam yang jahil ... ok carry on ... kalu nak kutuk kegagalan oleh orang yang berkepetingan, ok carry on ... kalu nak hentam orang yang munafik mengambil kesempatan, ok, carry on ... tapi bila kutuk 'secara direct' hukum tuhan ... hati hati, tak kiralah kome tu kafir ke, munafik ke, islam ke ... pastikan berhati hati ... jangan ikut sedap mulut nak keluo ape ... DITAKUTI, kalu kome tu islam, murtad atas pilihan sendiri JADINYE, maka keneraka tempatnye, kalu kome tu munafik, takut hati terus gelap dan keras hati, hingga bersama syaitan kekal dineraka, kalu kome tu kafir, ditakuti kekal dalam kekafiran, dan terus dalam kegelapan ..... teman sekadar mengingatkan sahaja ... sebab sejak kebelakangan ni, komen komen yang dikeluarkan sudah semakin hilang pedoman ....

    • Hamizan Mamat · · Pengulas Tertinggi · Project Design Engineer di Spheretech Engineering Sdn. Bhd.
      Cukup2 bahaya komen2 Din Menteri ni..boleh menyesatkan org lain yg hndak memahami Islam. Agaknya klu suruh baca surah Al-Fatihah pun berterabur..

    • Fitri Fit · Pengulas Tertinggi · Kuli batak di Pancacai tua angkat najis
      Din Menteri kau kapir ke?

    • John Albab · Pengulas Tertinggi
      Pakai Otak ;Dalam kes hudud yg di suarakan C.S.Lek.elok nya pemimpin MCA tu kena tanya pemimpin UMNGOK ? apa pandangan nya tentang hukum hudud,? mungkin pemimpin Umngok rakan komponen BEE END ada jawapan nya.Janji ABU pada PRU ke 13.....

    • Mohamad Rasul · Pengulas Tertinggi · Aligarh Muslim University
      cuba tengok BUKU JINGGA hangpa...ada ker PR akan laksanakan hudud!!!.....bodo punya penyokong2 Pas...kena tipu hidop2

    • Fitri Fit · Pengulas Tertinggi · Kuli batak di Pancacai tua angkat najis
      dalam buku jingga pun tak ada tercatiti mengatakan kena berpuasa dibulan ramadhan,,, menunaikan solat 5 waktu sehari semalam,,, menunaikan zakat, menunaikan haji dan selainnye bodoh punya cacai UMNGOK,,, kita sebagai umat patut menyokong lebih 100% dalam tuntutan agama. bukan perlekeh dan menidakkannye,,,, BODOH punya cacai UMNGOK

    • Fitri Fit · Pengulas Tertinggi · Kuli batak di Pancacai tua angkat najis
      Mohamad Rasul bodoh kau ni

    • Nik Muhammad Nix Muhd · Pengulas Tertinggi · Logistic Coordinator di MISC Integrated Logistics Sdn Bhd
      orang cina kt kelantan pun sokong hudud dan bersetuju hudud akan lebih menjaga keamanan Negara , soi lek , lu kena byk study dan kaji dulu aaa,, jgn men kuar statement jer. lu tak faham hudud , jgn nak tunjuk lu orang paling paham , adoiiyai

    • Hans Saiful · Pengulas Tertinggi · SMJC
      DIN MENTERI!!!
      tOLONG LAH JANGAN MENGHINA HUKUM ALLAH..HUKUM HUDUD ADALAH HUKUM ALLAH. KAU NIE SAPA MENGATA HUKUM HUDUD NIE HUKUM BABARIC? ULAMA,USTAZ,MUFTI ATAU CERDIK PANDAI? JIKALAU HANYA MENAFSIR HUKUM DENGAN GAYA SENDIRI TANPA BERDEBAT MAKA KAU NIE BOLE JADI KAFIR KERANA MENGHINA HUKUM ALLAH.FIKIR-FIKIR KAN DULU SEBELUM MEMBERI PANDANGAN YANG BOLE MENJATUH AKIDAH SEBAGAI ORANG ISLAM

    • Harleymond Gisiu · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Sfi wokers
      sudah tentu dia takut.itu sbb dia mati2ian halang hudud sb klu laksana mana dpt buat cam 2 lagi.Hanya org2 yg selalu buat salah yg takut HUDUD.

    • Md Tebuan · Pengulas Tertinggi
      Smz Top CAI2 UMNO MANA ADA TELOQ,SEKALI SOI LEK TUNJUK BATANG DIA LARI TAK CUKUP TANAH.

    • Armanyadi Jaafar · Pengulas Tertinggi · Politeknik port dickson
      Aik mana cai gaban? ambik cuti ke ari nie?

    • Krjaan Laut · Pengulas Tertinggi
      kira dengan orang kafir mca,dia tahu apa,sepatutnya orang bukan islam tidak layak bercakap tentang HUDUD,dan hal2 berkaitan dengan agama islam, mengapa umat islam biarkan,pekakkan telinga,buta mata,dan menbisu seribu bahasa?

    • Heng Chang Hok · Pengulas Tertinggi · Butterworth, Malaysia
      1.2 juta itu adalah kroni BN. 12 ribu orang kroni NB akan dihukum atau didenda.
      ini pasal Chua yang takut.

    • Aziff Mohd Noh · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri ... kalau belajar ugama setakat SPM jgn komen pasal hudud... kalau kakak, adik perempuan, mak kau kena rogol, harta kau penat2 cari kena rompak..masa tu kau akan kata hudud amat bagus sekali... tapi masa tu dah terlambat.

    • Kimie AZbio · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri ni dah automatik kafir!

    • Rosdi Wah · Bekerja di UPM Serdang
      Pakai Otak, Soi Lek bebal tentang hudud tetapi nak memberi komen tentangnya. Walau bagaiamanpun saya nak betulkan fakta bahawa dalam Hukum Hudud tiada hukuman sula bagi kesalahan zina melainkan rejam sampai mati bagi yang dah berkahwin atau 100 rotan bagi belum yang berkahwin, Apa yang digambarkan dalam filem Semerah Padi tu tentang sula salah sebenarnya.

    • Ddy Fahmin · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Berniaga
      Hamzah Mahmod ; Apa yang ditakuti olih Chua soi lek adalah sama yang Tun Mahatdir ; PM dan pemimpin Melayu UMNO takuti selama ini. INilah kejayaan yang diperolihi olih syaitan yang mereka agongkan.

    • Mohd Nor Nor · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Security
      csl sebenarnya bukan tak faham fasal hudud..beliau cuma nak ambil perhatian..kerana ramai pengundi cina beralih arah mengundi pas dan pakatan rakyat..dengan mengusik hukum hudud beliau berpendapat kaum cina akan beralih kemca..bagi orang islam kenyataan belaiu itu adalah cakap orang kecewa mengenag nasib mca kerana telah dibalasah oleh dap sekutu pas dari pakatan rakyat..biarlah csl dengan lawak bodohnya..jika kita layan kita pula sama bodoh seperti csl..

    • Suprie Sapie · Pengulas Tertinggi · Ikm alor star, kedah
      DIN ALLAH DAN MUHAMMAD TIDAK BERPISAH...JUSTERU ALQURAN DAN HADIS JUGA TIDAK BERPISAH...KALAU YG PALSU TAK PAYAH JADIKAN PANDUAN...BETUL ALLAH BERI AKAL KPD MANUSIA...TAPI JGN JADI AKAL SEUMPAMA FIRAUN...

    • Azam Azame Azam · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri ......Hai BENGGONG Lu Banyak Sialan Porah...Celaka Lu Syaitan...

    • Qamal Al Laail · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      Ex Pelakon BF....memanglah keterangannya dan kenyataannya mcm tu.... Yg aku heran..Jalur 3, pekosa... tak ada apa nak komen...ke?

    • Faizal Bin Pardi · Pengulas Tertinggi · Personal Bodyguard di Private
      MANA PEKASAM MANA JATI , MANA MENTERI YG PERJUANGKAN DAN MERPERTAHAN KAN AGAMA ISLAM ....MANO woiiiiiiiii.................. kang kut kena baling selipar oleh 1.2 juta umat islam kang.

    • Yusof Jaafar · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Penoreh getah
      Tak payah berhujah dgn org jahil....sama2 kita berdoa supaya dia diberikan petunjuk dan hidayah...

    • Ibrahim Daud Ibrahim · Pengulas Tertinggi · Johor Bahru
      ini lah yg di katakan Dr.m Hudud Pas, Untuk Oarang islam sahaja orang cina tak kena Hudud, kalau 2-3 orang melayu kena potong tangan kerana mencuri nanti yang lain takut betul tak

    • Qamal Al Laail · Pengulas Tertinggi · Open University Malaysia
      Awang Leleh = Sabar ..Kerana Yg Benar Akan Mengatasi Kebatilan Jua....

    • Pak Teh MAk TEhh · Pengulas Tertinggi
      Dia menghina Islam !!!!!!

    • Ahmad Khalil · Pengulas Tertinggi · Bekerja di PDRM
      Hamzah Mahmod CSL nk minum apa todi viski arak apacap pn cakap kalau x leh minum di kelantan ni aku kerat kelingking...tp jangan libatkan orang islam...org islam x kerja di tempat arak judi x akan mati x makan.

    • Cop Hornet D · Pengulas Tertinggi · Bekerja di BONZER
      DAP sokong HUDUD ka??

    • Cicit Tok Rendah · Pengulas Tertinggi · SEK,MENG AGAMA PULAU TAWAR, JERANTUT
      piihak berkuasa kena siasat DIN MENTERI ni

    • Liam Lee · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
      CSL got no other issues? Non stop hudud, hudud, hudud, hudud, hudud.............. PKFZ, Scorpene, NFC, Corruption, High Crime Rate and etc.....

    • Liam Lee · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
      Never mention?

    • Azam Azame Azam · Pengulas Tertinggi
      Cop Hornet D .....UmnoNgok Sokong HUDUD KE??

    • Jebat Merdeka · Pengulas Tertinggi · Honorable Emperor Kim Jong-Il's Academy of North Korea
      Saya sangat mengaharap statement Suei Lek ni tidak medapat lampu hijau dari pemimpin Islam BN... Kerana "selalunya" statement menyentuh Agama dan Bangsa oleh pemimpin komponen BN perlu mendapat lampu hijau Boss dulu.. Kali ni kita DS Najib bersuara atas penghinaan ini..

      Jika perlu Umat Islam berdemo lepas Jumaaat esok depan semua pejabat MCA sebagaimana kita lakukan terhadap kedutaan US.

    • Abu Umairah · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Sk. Terusan Sugut, Beluran
      "Tuan Harimau Malaya, Tak, aku pro Quran, itu aje (Allah no 1).
      Ko Pro Hadis Quran sumber kedua (nabi no1, Allah no 2) nampak beza?"
      dalam banyak2 hujah bangang yg Din Menteri keluarkan,,ini ler yg paling lawak tahap Jahanam..

    • Mdfazib Kastaman · Pengulas Tertinggi
      aku respect dengan negara arab saudi yang mengamalkan undang2 islam. bila masuk waktu solat, kedai2 ditinggalkan tak bertutup.. tak der orang yang mencuri barang2 mereka... begitulahlah indahnya undang2 islam...

    • Mdfazib Kastaman · Pengulas Tertinggi
      undang2 islam bukanlah sekejam yang difikirkan oleh orang bukan islam dan jugak orang islam yg tak faham... jika kesalahan mencuri rm1 takkanlah sampai potong tangan... yang kena potong tangan ni orang yg merompak berjuta2 rm... itu pun ada 4 saksi...

    • Mazlan Abd Aziz · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Freelance Inspector
      Din Menteri , ko anak murid ayah pin rupanya. Khrrrrrrpthuihhh!

    • Abdul Kadir Muhammad · Pengulas Tertinggi · Master of Arts in Religion
      Sama juga dengan suatu masa dahulu ada menteri umno menyebut kalau dikenakan hukum hudud semua tangan akan kudung , habis batu tidak boleh buat jalan. Inilah pemikiran sekular yang pendek akal. Mereka lawan terhadap pencipta mereka dan pencipta makhluk-makhluk yang lain. Makhluk yang tidak kenal diri. al-Quran menyebut mereka adalah serendah-rendah-rendah kejadian

    • Mann Greco · Pengulas Tertinggi
      Di mana bersembunyi nasharudin mat isa,hassan ali,ibrahim ali,ezam,zul nordin,pemuda umno,perkasa,fathul bari,nakhaie dan yang sewaktu dengannya....ha ha jawapanya mudah iaitu bersembunyi didalam kelambu syaitan yang direjam.

    • Azam Azame Azam · Pengulas Tertinggi
      Mdfazib Kastaman ...Gang anak2 Syaitan Pyah Nak Faham hukum Islam ini...Semoga kita Termasuk Orang Beriman Berjuang Menegak Agama ALLAH DiMuka Bumi Ini...AMIMMM

    • Abe Piea
      Ada nas.. di Youtube, kuliah lepas magrib ust Ashar Idryus, "..sekali hudud dijalankan, 3 bulan Allah swt turunkan "Hujan Rahmat" di wilayah/negeri/negara yg laksanakan ...

    • Amn Mohdnor · · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Aker Solutions
      Kesian CSL...jgn kita salahkan dia & x wajib dilayan ckp2 dia kerana ia kafir...& yg patut dipersalahkan ialah parti komponen UMNO & para ulamak UMNO yg x berterusterang pada kaum kafir walaupun dah 54 thn memerintah negara ni..kita akan menunggu apa komen2 dari komponen BN dlm hal ni...

      Bagi Din Menteri...akidah nya yg sesat tu boleh jatuh pada kafir & seperti org munafik sebagaimana tertulis dlm Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 10 hingga 18...cakap2 Din tu sama seperti apa yg Allah sebut dlm Al-Quran dlm ayat 13 aurah Al-Baqarah...wahia Din eloklah kmu bertaubat selagi masih bernyawa...

    • Zakaria Jamal · Pengulas Tertinggi · Puchong
      kalau dgn soi lek berlambak yg komen.. kalau kapal sink ko org mcm tikus bisu.. bangang punya pecacai bela ugama islam la konon.. tp pilih bulu, pilih parti..kapal dn soi lek tu lg ikhlas dr ko org.. ko org lebih sesat dr soi lek tu...

    • ~lu sembang nanti wa sengat ! ~
      betul tuh .. umno-pas perlu bersatu .. tgk ni http://bitly.com/OIrRRU k :(

    • Az Wan · · Pengulas Tertinggi
      makin lama makin menjadi2 CSL nie... bagi angpow putih kannnmmm??

    • Muhammad Johan Arifin · Pengulas Tertinggi · Bekerja di RMP
      Din Menteri : nk realistik ko tunggu la hari ko mati @ kiamat nanti. masa tu ko tahu real ke xreal. hudud itu undang2 dari Allah swt. DIA yg mencipta manusia maka DIA saja yg maha tahu apa hukuman yg sesuai dgn manusia. Jika ko seorang islam, sepatutnya ko xmempersoalkan hukum hudud ni sb apa saja yg dtg dri Allah swt adalah sesuai sepanjang zaman.

    • Muhammad Johan Arifin · Pengulas Tertinggi · Bekerja di RMP
      Din Menteri : percaya pada nabi adalah rukun iman. jika ko tolak hadis sahih bermakna ko tolak nabi = ko tolak Allah. segala kata2 & perbuatan nabi berlandaskan hukum Allah. Nabi itu bersifat maksum = terpelihara dri melakukan dosa2. Kristian pn percaya pd Allah tapi xpercaya pada Nabi MUhammad SAW. klau ko percaya pd Nabi saw, dh tentu ko xpertikai hukum Allah ni.

    • Ashabul Yamien Muhammad Hanif · Hamba Allah di Allah SWT
      csl ni DAP ke?

    • Azmi Md Saad · Pengulas Tertinggi · Kulim
      Hamzah Mahmod .. CSL bukan saja BODOH, malah JAHIL. Sebab apa dia jahil? Sebabnya rakan2 Islam dia dalam BN tak pernah nak ajar dia tntg hudud. Tntg bagaimana utk menghormati agama lain. Sebab apa tak ajar? Sebab depa pun JAHIL gak tntg hukum hakam agama sendiri. Sebab tu kita kena namakan depa "Kurang Ajar".

    • Encik Emyy · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri ni dh murtad.. sape knal real life g pancung je sma si murtad nie..celaka pnya org..

    • Faqirah Abdullah · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Kerja sendiri
      Din, baik kamu istighfar banyak2 dan jangan biarkan akaun dosa mencanak2...itu pun kalau Islam...kalau geng csl aku tak hingin layan puak kafir ni

    • Muhammad Jabir
      aku rasa din menteri la yg hantar sms tu kat CSL.

    • Saifz Mohd · Pengulas Tertinggi
      Laporkan je Si Din Menteri Pasola ni ke Majlis Agama & copy ayat2 yg menghina Agama Islam
      Sape2 ade kepandaian dlm hal ini tlg ambik tindakkan!

    • Mohd Zaimi · Pengulas Tertinggi · Kota Bahru
      manusia tak bermoral macam ni nak bercakap soal kebaikan ...memalukan

    • Nurazan Adam · Pengulas Tertinggi · Akedemi laut malaysia
      din menteri tu dgn bella rommelz tu kapir jgn layan dia org yg dah tentu dah kemana pegi nya melainkan bertaubat

    • Pakatan Haram Yang Haram · · Pengulas Tertinggi · 218 subscribers
      Smz Top : kau pernah berdemo ke sebelum ni berkenaan isu yg macam ni...

    • Pakai Otak · Pengulas Tertinggi · Dgn Kawan 2
      Din Menteri :
      APAKAH BUDUHNYA KO NI..KO NI BETUL KE ADA BACA AL-QURAN?.KO BETUL2 FAHAM KE APA YG DISAMPAIKAN DALAM AL-QURAN TU?. KALAU KO HANYA BACA IKUT FAHAMAN KO SHJ TANPA BERGURU KEPADA SESIAPA SEBENARNYA KO DAH BERGURU DGN SYAITAN DAN KO DAH SESAT. ORG YG MENGKAJI AL-QURAN PASTI AKAN MEMPERCAYAI NABI MUHAMAD. KALAU KO TAK PERCAYA HADIS MAKNYA KO TAK PERCAYA NABI. KALAU KO TAK PERCAYA NABI MAKNANYA KO TAK PERCAYA AL-QURAN. DAN SUDAH SEMESTINYA KO MENENTANG ALLAH WALAUPUN BERKALI-KALI DI MULUT KO KATA TIDAK...

    • Pakai Otak · Pengulas Tertinggi · Dgn Kawan 2
      Din Menteri :
      APAKAH BUDUHNYA KO NI..KO NI BETUL KE ADA BACA AL-QURAN?..KO BETUL2 FAHAM KE APA YG DISAMPAIKAN DALAM AL-QURAN TU?. KALAU KO HANYA BACA IKUT FAHAMAN KO SHJ TANPA BERGURU KEPADA SESIAPA SEBENARNYA KO DAH BERGURU DGN SYAITAN DAN KO DAH SESAT. ORG YG MENGKAJI AL-QURAN PASTI AKAN MEMPERCAYAI NABI MUHAMAD. KALAU KO TAK PERCAYA HADIS MAKNANYA KO TAK PERCAYA NABI. KALAU KO TAK PERCAYA NABI MAKNANYA KO TAK PERCAYA AL-QURAN. DAN SUDAH SEMESTINYA KO MENENTANG ALLAH WALAUPUN DI MULUT KO KATA TIDAK.

    • Pakai Otak · Pengulas Tertinggi · Dgn Kawan 2
      Din Menteri :
      APAKAH BUDUHNYA KO NI..KO NI BETUL KE ADA BACA AL-QURAN?..KO BETUL2 FAHAM KE APA YG DISAMPAIKAN DALAM AL-QURAN TU?. KALAU KO HANYA BACA IKUT FAHAMAN KO SHJ TANPA BERGURU KEPADA SESIAPA SEBENARNYA KO DAH BERGURU DGN SYAITAN DAN KO DAH SESAT. ORG YG MENGKAJI AL-QURAN PASTI AKAN MEMPERCAYAI NABI MUHAMAD. KALAU KO TAK PERCAYA HADIS MAKNANYA KO TAK PERCAYA NABI. KALAU KO TAK PERCAYA NABI MAKNANYA KO TAK PERCAYA AL-QURAN. DAN SUDAH SEMESTINYA KO MENENTANG ALLAH WALAUPUN DI MULUT KO KATA TIDAK..RASANYA KO NI BUKAN ISLAM LA..KO MENGGUNAKAN NAMA "DIN" UTK MENGABURI ORG ISLAM KAT SINI. KO CUBA MENYESATKAN MEREKA DGN MENIMBULKAN KERAGUAN DIKALANGAN MEREKA. SBB ORG ISLAM TIDAK AKAN MEMPERTIKAIKAN HADIS SAHIH DAN NABI MUHAMAD. JANGAN KO CUBA NAK MENIPU KAMI(ISLAM) NI WAHAI "DIN MENTERI".

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Pakai Otak, apa masalah kamu? Kalo kamu nak hisap tetek wanita ikut sunnah Nabi, itu hak kamu. Tapi aku rasa itu kerja bodoh tak bermoral xde disuruh pun dlm Quran.
      Kamu nak terima Hadis sahih bulat2 itu hak kamu,
      "Bagi Kamu Agama Kamu dan Bagiku Agamaku".
      Kamu rase aku salah, tapi aku rasa kamu yg sesat dan tersasar.
      Agama ni kepercayaan benda yg subjectif terpulang pd pandangan peribadi. Hadis di kumpul dan ditulis beberapa ratus selepas kewafatan Nabi. Masalahnya bkn pada nabi tapi otentisiti org yg mengumpul dan menulisnya di samping kebolehpercayaan crita yg diwarisi turun temurun secara lisan.

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      sumber hukum Islam adalah al-Qur`an dan sunnah serta Ijma’dan Qiyas

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      Apabila kita berbicara tentang agama, kita tidak dapat lari daripada membacakan ayat-ayat Allah SWT dan hadis-hadis Nabi SAW. Itu merupakan sikap baginda SAW, sikap para sahabat RA, serta sikap para ulama-ulama ASWJ sejak zaman-berzaman hinggalah ke Hari Kiamat. Bermakna seseorang yang ingin membicarakan tentang agama mestilah membawakan dalil, mestilah ada bersamanya nas.
      - Ustaz Fathul Bari Mat Jahya

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      Hadis tersebut adalah sahih dan wajib membuat hukum dengannya apabila terdapat di dlm kedua-dua kitab sahih Bukhari dan Muslim

    • Hariz Nazhan Amran
      Din Menteri - Allah x menurunkan Quran direct pd manusia...ia turunkan pd N.Muhammad melalui Jibril...sbb kita mengucap Tidak ada tuhan melainkan Allah, Muhammad itu pesuruh Allah...ada kau mengucap selain Muhammad...jatuh akidah mu & boleh jatuh kafir...gitu juga jika percaya Quran tanpa hadis...akan jatuh kafir..kalau Quran ikut logik akal memang manusia akan terpesong sbb Allah yg maha mengetahui perkara2 ghaib sbb ghaib itu urusan Allah...umpama kita ada air sembahyang tp batal sbb terkentut...ikut akal hanya buntut je kita basuh tp napa kena ambil air sembahyang semula...perkara tu x ada dijelaskan dlm Quran & byk lagi....bertaubatlah sebelum terlambat...

    • Awang Leleh · Pengulas Tertinggi
      Din Menteri :Woai.........hang bodo..........jangan cakap lebih2 kalau tak tau bab agama.......nanti Allah S.W.T cabut nyawa hang tak dan nak mengucap Din Menteri oai........komen macam hang ni boleh jatuh akidah hang tau dak.........

    • Omar Muda · Pengulas Tertinggi · Tawau
      Din Menteri: Bertaubat lah engkau sebelum terlambat..sembahyang lah engkau sebelum engkau disembahyangkan..bercucuuk tanamlah engkau sebelum engkau ditanamkan...

    • Fitri Fit · Pengulas Tertinggi · Kuli batak di Pancacai tua angkat najis
      kapir kau nih Din,,,, tolong kau jangan sentuh bab agama aku Din,, kau pergi dengan agama kau Din... HARBI kau nih Din

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Awang Lele, Allah cabut nyawa sapa tu hak Allah, sapa kamu? samapi berani suruh Allah berbuat demikian, baik manu bertaubat, nanti Allah murka! Sah kamu puak yg sesat, mentalitii kerbo kn cucok hidung.

    • Din Menteri · Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
      Omar Muda, aku rase ko yg patut berbanyak-banyak tobat krn mengingkari keutuhan Al Quran. Al-Quran ni dah lengkap dan jelas. Allah dah jelaskan Quran tu dah lengkap, fullstop. Knp masih perlu ditokok tambah, dah diubah-ubah? yg tak dijelaskan dlm quran tu semuanya pandangan peribadi hamba Allah. Apakah pandangan dan tindakan hamba Allah setaraf ngan Quran?

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      firaun, qarun dan abu jahal tahu diorang salah, tapi sebab diorang ego, diorang mati dalam kekufuran, ego ngan tuhan memang perbuatan paling sia sia... janganlah ego dengan tuhan

    • Tuan Harimau Malaya · · Pengulas Tertinggi · Real Estate Negotiator di Chester Properties Sdn Bhd (Taman Desa Branch)
      al quran suruh potong tangan orang mencuri, ko setuju ke tak din?

  • Diplomatik Bebas · · Pengulas Tertinggi · 185 subscribers
    Di US, Eropah perkembangan Islam sangat menggalakkan.

    Sebab tu keluar video menghina Rasullullah.

    Maka mereka mengambil jalan mudah iaitu menakut2kan orang lain, sedangkan mereka bukanlah orang beragama Islam.

    Ibarat, kita suami isteri bersilisih faham, tiba2 jiran yang baru pindah, sibuk2 cakap keluarga kita porak peranda.

    Inilah dunia akhir zaman. Orang bukan Islam dengan terbuka mengutuk Islam sedangkan Islam tidak sedikit pun mengutuk AGAMA mereka. MEMALUKAN!!!!

    Semoga ALLAH membuka pintu hidayah kepada mereka.

    KAMI UNDI PAKATAN RAKYAT!!!

    • Resipsa Loquitor
      Mr chua, kalau pun hudud jalankan pun, dont worry tu hy utk muslim aje. U non muslim, nak main belakang amoi ka, buat dvd ka, itu lu punya psl la. Apa pasai lu takut sgt?

    • Abu Fattah · ITM Dungun
      Sememangnya sedari dulu...ISLAM akan di musuhi oleh segenap lapisan mahluk..hanya INSAN yang mendapat HIDAYAH dan di beri KEFAHAMAN yang mengerti............. :)

    • MdDanial Au Ag · · Pengulas Tertinggi · Authorized Dealer di Gold Silver Resources (M) Sdn Bhd
      Adessss macam ulat dalam badan BN !!! kata2 presiden MCA nie akan memakan diri mereka sendiri

  • Khairulfahmi Matsom · Pengulas Tertinggi · UiTM Shah Alam
    Mana agama di dunia ini yang membenarkan perjudian, arak dan pusat pertaruhan serta rumah urut kepada pengikutnya mengamalkan perkara tersebut?? Semua ini akan meruntuhkan institusi keluarga......Smua agama juga tidak membenarkan pengikutnya amalkan sex bebas spt yg SOI LEK lakukan....

  • Mohd Azrul Azuan · Pengulas Tertinggi · Student di Universiti Al-Azhar, Mesir
    Buat dakwaan menggunakan angka yang besar dengan nada yang meyakinkan, tetapi bersumberkan satu SMS yang tak tahu dari mana dan siapa pengirimnya? Ahli politik murahan.

    Mohon ILMU dan ahli fatwa UMNO untuk mengeluarkan fatwa haram sokong MCA kerana bersifat kafir harbi. Ada berani?

  • Fauzi Othman · Pengulas Tertinggi · IKMS
    awat hang celupar sangat ni soi lek???...pasai apa menteri2 UMNOK diam seribu bahasa???...takut kaa????...hoi soi lek!!!!!...apa yg hang dok pikiaq tu soal keja saja...macamana dengan kesan yg tidak baik yg di sebabkan oleh gejala2 di atas????...ada hang pikiaq x????...otak udang punya presiden....
Anwar: Rakyat sudah sedia pilih Pakatan ganti BN
MOHD FIRDAUS YON
21 Oktober 2012
Anwar_Ibrahim
Datuk Seri Anwar Ibrahim
[DIKEMAS KINI] JOHOR BAHRU - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin rakyat di negara ini sudah bersedia untuk bangkit melakukan perubahan dengan memilih Pakatan Rakyat (PR) menerajui kepimpinan kerajaan sebaik sahaja berjaya memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Menurutnya, keyakinan itu berdasarkan suara rakyat yang dilontarkan kepada PR ketika mengadakan program Ceramah Jelajah Rakyat di seluruh negara termasuk negeri ini berserta Sabah dan Sarawak.

“Najib (Perdana Menteri) kini sudah mula goyang. Sebab apa, sebab Sabah yang beliau kata antara kubu kuat Umno-Barisan Nasional (BN) akan kalah.

“Rakyat sudah bangkit dan mahukan perubahan. Ini semua soal suara keramat dan hasrat rakyat sendiri. Kini, ‘enough is enough’ dan sudah tiba masanya ‘time for change’,” katanya kepada lebih 3,000 hadirin yang hadir ke program Ceramah Jelajah Rakyat di Sutera Mall, di sini, malam tadi.
Turut hadir, Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Pengerusi PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng; Pesuruhjaya Pas Johor, Datuk Dr Mahfodz Mohamed, Pengerusi DAP negeri, Dr Boo Cheng Hau;  Exco Kerajaan Selangor, Dr Xavier Jayakumar; Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong dan Ketua PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin.
Kehadiran Anwar menggunakan bas untuk program Jelajah Merdeka Rakyat yang tiba di lokasi ceramah sekitar jam 10 malam itu dikerumuni penyokong setia PR negeri ini dan ketibaan Ketua Umum PKR itu disambut meriah.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, Umno-BN kini ketandusan isu untuk melakukan fitnah bagi menghalang gerak kerja PR ke Putrajaya yang kini kian mendapat tempat dalam kalangan rakyat.

“Mereka sibuk mencanang isu saya menaiki jet yang ditaja oleh seorang ahli korporat. Anda tahu mengapa ahli korporat ini sudi meminjamkan jet ini untuk kami (gerak kerja), sebab dia tahu kita akan menang.

“Kalau kami naik bas, mereka baling batu dan simbah cat. Sekarang kami naik jet, balinglah batu dan simbah cat kalau boleh,” katanya.

Anwar berkata, rakyat Johor juga perlu sedar kejayaan PR mentadbir Kedah, Selangor, Kelantan dan Pulau Pinang seperti yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Beliau turut memohon Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abd Razak supaya berundur secara bermaruah kerana rakyat kini sudah sedar Umno-BN tidak mampu menerajui negara.

“Kami tidak mengambil tanah milik rakyat mahupun tanah perkuburan milik nenek moyang rakyat seperti Umno-BN, malah tidak sesekali memiliki pemimpin yang mengamalkan rasuah seperti mereka.

“Kini selepas setengah abad, bagilah ruang dan terima kenyataan. Saya percaya PRU13 bakal diadakan dalam masa terdekat dan semua rakyat termasuklah di Johor harus sedar PRU ini merupakan perubahan terpenting demi kesejahteraan negara,” katanya.

Dalam ucapannya, Anwar turut melaungkan janji mahu menurunkan harga minyak dan memberikan pendidikan percuma dengan memansuhkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) sekiranya PR menang PRU13 serta berjaya menawan Putrajaya.
* Versi baru dikemaskinikan
PRU13: BN mahu menang besar, kata Najib
Wartawan Sinar Harian
21 Oktober 2012
PRU13: BN mahu menang besar, kata Najib
Najib Tun Razak bersama para pemimpin MCA melaungkan 'Barisan Nasional (BN) boleh' pada perasmian Perhimpunan Agung MCA Ke-48 hari ini. - Foto Bernama
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu semua jentera Barisan Nasional (BN) menentukan mereka sudah mempunyai kesiapsiagaan yang tinggi sebelum menuju ke medan peperangan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang akan diadakan tidak lama lagi.
Dipetik Bernama,  Najib yang juga Pengerusi BN berkata, sebelum menuju ke medan 'perang', seluruh jentera BN perlu membuat persiapan rapi, termasuk mengkaji pelbagai kemungkinan yang akan berlaku bagi memastikan setiap gerakan dilaksanakan tanpa rasa ragu.

"Kita mesti membuat persiapan dan terus bersiap sedia sehingga tiada lagi perasaan sangsi terhadap keputusan perang itu kelak. Saya menganggap persediaan ini amat penting, perancangan amat penting," katanya ketika merasmikan Perhimpunan Agung MCA ke-59 di sini, hari ini.
Dalam menegaskan perkara itu, Najib memetik seorang ahli falsafah Islam bahawa pihak yang mempunyai perancangan yang teliti boleh mengalahkan pihak yang kurang buat kurang perancangan walaupun pihak yang kurang membuat perancangan itu adalah di pihak yang benar.
Mengulas perhimpunan MCA tahun ini, Najib mengakui terdapat perbezaan dan tanda-tanda perubahan pada parti terbesar masyarakat Cina itu yang dilihat lebih bersemangat dan bersedia berhadapan dengan pembangkang pada pilihan raya akan datang.
"MCA kali ini ada kelainan... ada keistimewaannya. Saya melihat bahawa ahli-ahli MCA yang hadir dalam dewan ini begitu bersemangat sekali, seperti kata presiden MCA, MCA sedia untuk berperang.

"Barangkali kalau kita sudah bersedia untuk berperang, memakai baju yang sama, adalah cerminan hati yang satu... tetapi mesti juga ada hati dan pemikiran yang sama, " katanya.

Kata Najib, agenda penting apabila ke medan perang adalah untuk memastikan kemenangan dan pada pilihan raya umum ke-13 ini, BN mahu mendapatkan kemenangan yang lebih besar.

"Siapa hendak pergi perang, kalah. Siapa yang mahu kalah? Kita mahu menang dan kali ini, kita mahu menang besar, sudahkan anda bersedia? Sentiasa bersedia. Bateri kuat tak?," tanya beliau yang mendapat sorakan padu daripada anggota perwakilan yang hadir.

Seramai 1,698 anggota perwakilan menghadiri persidangan kali ini yang berlangsung selama dua hari bermula semalam dengan Persidangan Pergerakan Pemuda dan Wanita.
Hudud: Umno hormati pendirian kaum lain, kata Soi Lek
RUZY ADILA IDRIS
21 Oktober 2012
Datuk Seri Dr Chua Soi Lek
Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek
KUALA LUMPUR - MCA menafikan parti itu 'mengawal' Umno terutamanya dalam membuat keputusan tentang pelaksanaan hukum hudud di negara itu seperti yang didakwa oleh Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan baru-baru ini.
Presidennya, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, kenyataan tersebut hanyalah pandangan tipikal Nasrudin dan beliau mengulangi ketegasannya supaya isu hudud tidak dipolitikkan.
"Saya rasa saya tidak perlu beritahu semua orang yang Barisan Nasional, yang didominasikan oleh Umno tahu apa yang wajar  untuk gabungan kesepakatan parti ini.
"Umno tahu apa yang baik dan buruk dalam melaksanakan sesuatu perkara.
"Kalau Umno nak laksana hukum itu, sudah lama dilakukan tetapi Umno menghormati pendirian dan kepentingan bangsa lain," kata beliau pada sidang media  selepas perasmian Perhimpunan
Agung MCA Ke-59 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, di Wisma MCA, di sini, hari ini.
Semalam, Nasrudin mendesak Presiden MCA itu memohon maaf kepada seluruh rakyat di negara ini kerana mengeluarkan kenyataan tidak berasas mengenai hudud.
Nasrudin turut menyatakan kebimbangan kenyataan Soi Lek yang mengatakan bahawa pelaksanaan hudud akan menjejaskan 1.2 juta peluang pekerjaan di sektor perkhidmatan dan pelancongan serta boleh mencetuskan keresahan rakyat terhadap Islam.
Sementara itu, tambah Soi Lek, Pas hanya bercakap kosong tentang pelaksanaan hudud sedangkan beliau mengulas perkara itu berdasarkan fakta.
Katanya, sebagai pemimpin yang datang dari parti yang demokratik, perbezaan pandangan adalah perkara biasa.
Soi Lek menambah, beliau bertanggungjawab untuk memberikan penjelasan kepada penyokong parti itu tentang implikasi pelaksanaan hudud.
Ketika diminta mengulas kenyataan pihak pembangkang yang menegaskan hanya mereka yang arif tentang isu hudud sahaja yang layak bercakap tentang perkara itu, Soi Lek berkata,  tindakan itu adalah tidak demokratik.
"Sebagai pemimpin di sebuah negara yang demokratik, tidak ada sesiapa yang wajar memonopoli apa-apa isu dan sewajarnya kita sama-sama menyumbang untuk memberi penjelasan kepada rakyat," katanya.
Najib: Melayu sudah muak dengan DAP

21 Oktober 2012
Najib
Najib dan para pemimpin MCA mengangkat poster 'I Love PM' dan logo Barisan Nasional pada perasmian Perhimpunan Agung MCA Ke- 48 di Dewan San Choon, hari ini.-Foto Bernama
KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, orang Melayu sudah muak dengan DAP, mencabar parti pembangkang itu yang mendakwa sebagai parti pelbagai kaum untuk bertanding di kawasan Melayu.

"Jika DAP sebuah parti pelbagai kaum, saya cabar mereka bertanding di kawasan Melayu. Anda tahu orang Melayu sudah muak dengan DAP...semuanya karut," katanya semasa merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan MCA ke-59 di sini hari ini.

Antara yang hadir ialah Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, Timbalan Presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai, dua Naib Presiden Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, Senator Datuk Donald Lim Siang Chai dan pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) termasuk Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Presiden MIC Datuk Seri G. Palanivel dan Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Najib juga bersetuju dengan Presiden MCA bahawa pemimpin-pemimpin DAP kononnya mengutamakan pelbagai kaum tetapi pada hakikatnya tidak begitu.

"Bersikap demokratik... adakah mereka lebih demokratik daripada kami (BN). Jika anda mahu tahu, tanya Tunku Aziz (bekasl naib pengerusi DAP kebangsaan Tunku Abdul Aziz Ibrahim), beliau akan beritahu anda," kata Najib sambil menegaskan, mesej BN ialah perubahan sebenar dan kemajuan pesat sedang berlaku di Malaysia.

"Reformasi hanya sekadar satu slogan," katanya.

Najib berkata orang boleh mempersoalkan dasar-dasar dan keadilan kerajaan tetapi tidak harus mempersoalkan asas negara ini yang telah dibina berasaskan
Perlembagaan.

Perdana Menteri berkata kerajaan telah membuat banyak keputusan yang berisiko politik hanya untuk memastikan ianya adil kepada semua rakyat di negara ini.

Atas asas itu, beliau berkata kerajaan tahu mengenai empat keperluan asas yang menjadi teras perjuangan masyarakat Cina di negara ini dan oleh yang demikian kerajaan sentiasa berusaha untuk memenuhi keperluan kumpulan itu, seboleh yang mungkin.

Keperluan itu termasuk mempunyai ekonomi yang stabil dan berdaya maju, negara yang adil dan saksama, tadbir urus baik dan pendidikan.

"Saya percaya orang Cina ada empat perkara yang dia hendak sangat...orang Cina hendak ekonomi, negara maju.

Ekonomi negara kita antara yang terbaik di dunia pada masa ini. Ada pelawat luar negara kagum dengan Malaysia. Dia kata banyak kren di Malaysia dan semuanya sedang buat kerja.

"Ekonomi kita berjalan baik dan dan bajet kita yang mesra rakyat dan bertanggungjawab daripada segi fiskal. (Sebaliknya) Bajet PR, populis dan tidak bertanggungjawab daripada segi fiskal...banyak beza," katanya.

Najib berkata apa yang paling menyedihkan beliau mengenai pembangkang ialah ketamakan mereka untuk berkuasa mungkin akan menjejaskan masa depan negara. 

"Kenapa saya begitu marah dengan mereka, bukan kerana mereka mahukan jawatan saya, dalam sistem berParlimen, ok, nak tawan Putrajaya, lepas itu nak lelong, tak apa. Tetapi dia (pembangkang) tidak ada sesuatu yang lebih tinggi daripada (menawan) Putrajaya, menjadi perdana menteri, menjadi menteri besar...tidak ada perancangan lebih dari itu.

"Kami tidak boleh memperjudikan masa depan Malaysia. Kami telah bersusah payah membina negara ini...kami tidak akan mengorbankan apa yang telah kami lakukan," katanya sambil mempersoalkan kredibiliti pakatan pembangkang untuk menerajui negara sedangkan mereka tidak mampu memutuskan kabinet bayangan mereka.

Najib berkata untuk itu konsep 1Malaysia dilaksanakan sebagai bukti komitmen kerajaan dan parti untuk menjadi inklusif dan menghulurkan bantuan sebanyak yang boleh kepada semua kaum dan masyarakat di negara ini.

"Ini termasuk 5,000 suku kaum Kelabit di Sarawak dan Iban di Hulu Lacau, mereka juga rakyat Malaysia dan mesti dibantu," katanya.
Mengenai pembinaan negara bangsa yang adil dan saksama, Najib berkata kerajaan perlu mengambil kira keperluan dan kebimbangan setiap kaum bagi membolehkan kerajaan membina sebuah negara yang aman, makmur dan mempunyai masa depan cerah.
"Kami mahu masa depan yang lebih baik, masa depan lebih terjamin dan sebab itu kenapa saya faham (mengenai keperluan masyarakat Cina)... Saya berjanji kepada anda bagi sebuah kerajaan yang adil dan saksama," katanya.
Perdana Menteri berkata keperluan bagi     tadbir urus baik dibuktikan oleh kerajaan menerusi pelaksanaan Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) yang antara lain
termasuk agenda pencegahan jenayah, pengangkutan awam baik dan memerangi rasuah.
"Kita semua mahukan tadbir urus baik, bukan hanya orang Cina...sebagai sebuah kerajaan, kami perlu sediakan itu," katanya.
Mengenai pendidikan Cina, Najib mengulangi keputusan kerajaan untuk memastikan sekolah Cina kekal sebagai sebahagian sistem pendidikan negara.
"Bapa-bapa pengasas kita telah memutuskan integrasi adalah cara terbaik. Mereka tidak memutuskan bagi asimilasi. Kita berbeza daripada Indonesia, Thailand, malah kita berbeza daripada Singapura.
"Anda boleh cakap apa yang anda suka, tetapi anda tidak boleh lupa yang negara kita adalah satu-satunya yang mempunyai sistem pendidikan Cina sebagai sebahagian daripada sistem kita," katanya sambil berharap orang Melayu belajar bahasa Mandarin dan orang Cina lebih fasih berbahasa Melayu.
Najib juga menegaskan bahawa pendidikan Cina tidak sepatutnya dipolitikkan sebaliknya ia perlu dilihat sebagai satu daripada aspek pembinaan negara bangsa. - Bernama
Soi Lek: MCA sedia perang habis-habisan

21 Oktober 2012
Soi Lek: MCA sedia perang habis-habisan
Datuk Seri Najib Tun Razak bersama para pemimpin MCA mengangkat poster 'I Love BN' dan logo Barisan Nasional pada perasmian Perhimpunan Agung MCA Ke-48 hari ini. - Foto Bernama
KUALA LUMPUR - MCA telah bersedia menghadapi perang pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) dengan penuh semangat kesepakatan dalam Barisan Nasional (BN) bagi memastikan kejayaan lebih besar BN dalam pilihan raya itu nanti, kata Presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.
Berpegang kepada slogan 'Berperang dengan Penuh Keberanian', Dr Chua berkata MCA kini sudah bangkit lebih sepakat, bersatu dan fokus dalam menangani isu-isu yang penting bersama-sama BN dan bersedia untuk menempuh apa jua masalah dan
rintangan.
"Kami telah mengubah cara bekerja dengan menjadi lebih bersikap tegas, menyatakan pendirian dan mengambil pendirian dalam beberapa isu yang kami anggap tidak wajar ke atas rakyat.
"Kami telah menyatakan suara hati kami supaya kerajaan dapat mendengarnya dengan jelas dan nyata dan kepimpinan baharu MCA komited untuk terus bercakap bagi pihak semua rakyat Malaysia," katanya dalam ucapan dasar Presiden pada Perhimpunan Agung Tahunan MCA ke-59 di Wisma MCA di sini, hari ini.
Perhimpunan itu yang dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak turut dihadiri pemimpin parti komponen BN termasuk Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Presiden MIC Datuk Seri G. Palanivel dan Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.
"Datuk Seri (Datuk Seri Najib Tun Razak), kita sudah bersiap sedia untuk menghadapi perang pilihan raya umum, kami sudah sedia untuk 'berperang' bila sahaja Parlimen dibubarkan," katanya yang turut memberikan makna bagi 'WAR' iaitu "willing, able and ready" (sedia, berupaya dan bersedia).
Menyentuh soal dalaman parti, Dr Chua mengakui MCA memiliki beberapa kelemahan sebelum ini tetapi kepimpinan baharu parti itu telah belajar daripada kelemahan itu untuk menjadi lebih kuat dan bersiap sedia untuk menempuh dan menghadapi cabaran, dugaan dan rintangan.
"Kita tidak akan sesekali menipu rakyat dengan mengatakan tiada kelemahan dan masalah dalam MCA seperti mana pakatan rakyat menggambarkan kepada rakyat bahawa mereka merupakan satu parti politik yang paling sempurna, mulia dan suci
di dunia termasuk bebas daripada sebarang masalah dan kelemahan," katanya.
Dengan nada lebih tegas dan senada dengan keputusan Jawatankuasa pusat BN, Dr Chua memberi amaran bahawa tidak ada ruang dan masa untuk anasir-anasir sabotaj mengambil tempat di dalam parti ketika pilihan raya umum atau ahli akan berdepan tindakan dipecat dari parti.
"Amanat kepada semua warga anggota MCA, mulai detik ini kita hanya patut bercakap, berbincang dan berfikir tentang mengalahkan pakatan rakyat dalam pilihan raya ketika bersarapan, makan tengah hari, malam atau ketika makan lewat malam," katanya yang disambut tepukan gemuruh anggota perwakilan.

Dr Chua dalam ucapannya turut mengulangi komitmen MCA pada perhimpunan tahun lepas untuk tidak memegang sebarang jawatan dalam kerajaan jika gagal menunjukkan prestasi lebih baik pada PRU-13 akan datang.
"Ianya merupakan cabaran besar kepada ahli MCA, justeru kita harus kekal bersatu, fokus, bekerja keras dan bersiap sedia untuk berhadapan dengan PRU ke-13, kita sudah berada dalam persimpangan politik 'Do or Die Battle' (Pertarungan Hidup atau Mati)," katanya.
Dasar kabur pakatan pembangkang turut tidak terlepas daripada sindiran sinis Presiden MCA itu yang menyifatkan pembangkang tidak seharusnya bersembunyi di bawah slogan populisnya 'Ubah Malaysia' tanpa bersedia berkongsi dengan rakyat hala tuju negara di bawah pemerintahan mereka.
Sebaliknya, Dr Chua berkata di bawah pimpinan Najib, transformasi kerajaan dapat disaksikan dengan jelas dan rakyat sepatutnya dapat membuat perbandingan dan pilihan yang tepat demi masa depan negara.
"Kita tidak kata kerajaan BN adalah sempurna, tetapi pada masa yang sama, tidak ada sesiapa dapat nafikan yang kerajaan ini telah berjaya mengekalkan keharmonian kaum dan agama, sekali gus memberikan keamanan serta kestabilan kepada negara untuk terus maju," katanya. - Bernama

Tiada ulasan: