Khamis, 25 Oktober 2012

KENALLAH YANG MANA BOLEH DIKUT...YANG MANA PATUT KITA JAUHI....MAHA BIJAKSANA ALLAH AKAN MENGHUKUM ORANG2 YANG MEMBAWA KESESATAN DAN PEMBOHONG

Inilah punca katak Ibrahim Ali marah sangat pada Anwar Ibrahim
Posted on Sunday, October 07 @ 12:20:27 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Blog Sharpshooter

3 Oktober lalu Lidah Rasmi UMNO @ Utusan telah melaporkan, Ibrahim Ali mendakwa Anwar Ibrahim sebagai seorang pemimpin penakut yang `bercakap tidak serupa bikin'.

Ini kerana Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sanggup ke Paris, Perancis ketika sesi perbahasan Bajet 2013 sedang berlangsung.

Kata Ahli Parlimen Pasri Mas itu lagi apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak hadir semasa Ketua Pembangkang itu berucap dituduhnya sebagai penakut sedangkan sebagai pemimpin kerajaan, sudah tentu Najib sibuk dengan pelbagai tugas rasmi.

Adakah Anwar pun begitu sibuk sehingga sanggup ke Paris atau pun takut untuk berada di dalam Dewan Rakyat kerana bimbang diserang oleh Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN)? Soal Ibrahim Ali.. – sepenuhnya sila baca di ( SINI )

Ini jawapannya...

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menerima anugerah AMSS (UK) Lifetime Achievement Award 2010 (Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat 2010) daripada Association of Muslim Social Scientists United Kingdom (AMSS UK).

Anugerah itu diumumkan AMSS UK dalam satu kenyataan pada 5 Oktober 2010 dan ia akan disampaikan Pengerusi AMSS UK, Dr Anas S Al-Shaikh-Ali pada 4 Oktober 2012 di universiti terkemuka, Paris Sorbonne University.


Memetik laman rasmi AMKSS UK ( di SINI ), ia diberikan atas jasa dan sumbangan besar Anwar dalam bidang politik dan pemikiran ekonomi, mempromosikan tata kelola yang baik dan komitmen beliau pada prinsip keadilan dan toleransi.

Bersempena dengan anugerah itu, Anwar akan menyampaikan syarahan bertajuk ‘Adakah Kebangkitan Arab (Arab Spring) berpotensi untuk menjadi Kebangkitan Muslim?’.

Syarahan dianjurkan The Institute of International and Strategic Relations (IRIS France), The Advanced Studies Research Centre (Belgium) dengan kerjasama AMSS UK.

AMSS UK adalah pertubuhan tidak berasaskan keuntungan (non-profit organization) berpangkalan di London dan komited kepada isu-isu tempatan dan global melalui penyelidikan, persidangan dan penerbitan.

Antara tokoh penerima anugerah itu adalah Edward Said (ahli akademik, penulis ‘Orientalism’), Mustafa Ceric (Mufti Besar Bosnia-Herzegovina), Seyyed Hossein Nasr (ahli falsafah Islam) dan Martin Lings (sarjana, penulis ‘Muhammad: His Life Based on the Earliest Sources’).


Persoalannya disini ialah kenapa Anwar yang menerima anugerah ini.. bukan Najib?

Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Din Sharpshooter
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/


PANAS!! Video Ahli Parti Syaitan sedang beribadat tersebar!! Saksikan!!
Posted on Saturday, September 08 @ 04:39:22 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: AnakSgDerhaka

"Pemimpin besar UMNO yang menjadi idola kepada kebanyakkan Blogger Pro UMNO telah mengibaratkan UMNO/BN itu umpama Syaitan.

Mengulas kenyataan Mahathir itu Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Muhammad Nur Manuty berkata “Kalau bekas presiden Umno pun mengatakan kerajaan BN adalah syaitan, maka langkah paling tepat ialah segera meninggalkan Umno dan berhijrah kepada Pakatan Rakyat,”

Sambil itu beliau juga memetik Al-Qur’an Surah Fathir, ayat 6 yang bermaksud “Sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu. Kerana itu hendaklah kamu memusuhinya. Syaitan hanya bermaksud mengajak golongan yang terpedaya supaya sama-sama menjadi penghuni neraka.”

Dalam kumpulan syaitan, penghulu nya ialah Iblis. maka jika Dr Mahathir kata BN adalah syaitan, maka UMNO sebagai ketua , mestilah Iblis.

Bukan aku yang kata, Dr Mahathir, bekas Presiden UMNO yang kata. Oleh kerana ia datang dari Dr Mahathir, maka ianya mestilah suatu kebenaran. UMNO ialah parti Iblis.

Dengan Masjid yang merupakan 'Rumah Allah' dan tempat beribadat ummat Islam sendiri tidak terlepas dari serangan Ahli-ahli atau penyokong-penyokong Parti Syaitan itu (Videonya di SINI ) ianya menimbulkan persoalan di mana dan bagaimanakah mereka beribadat?

Video di bawah menunjukkan mungkinkah ini caranya ahli-ahli Parti Syaitan itu beribadat...


 Video Pencacai UMNO Melaka baling cat kearah bas jelajah Merdeka Rakyat
Posted on Monday, September 10 @ 16:43:20 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: AnakSgDerhaka

"

Jika dibaca apa yang dilaporkan oleh Berita Harian semalam mengenai insiden Pengawal Peribadi DS Anwar Ibrahim mengeluarkan pistol semalam antaran petikannya adalah seperti berikut..

Pemimpin belia 4B Jasin yang diacukan pistol, berkata beliau terkejut dengan tindakan lelaki terbabit kerana beliau bersama beberapa rakan tidak melakukan sebarang tindakan ganas atau provokasi.

“Saya hanya berdiri di tepi jalan untuk memberi laluan kepada rombongan Anwar ke tapak ceramah.

"Namun, secara tiba-tiba pengawal peribadi itu meluru keluar dari keretanya lalu mengacukan pistol ke arah saya sambil berkata 'masuk' (jika berani).

"Saya dan beberapa rakan terkejut dengan tindakannya dan hanya berdiam diri sebelum lelaki itu masuk semula ke dalam kereta dan beredar," katanya .. sepenuhnya sila baca di ( SINI )

Tiada provokasi kepala bapak dia!!

Dalam video dibawah korang akan melihat sendiri apa yang dimaksudkan dengan tiada provokasi oleh pemimpin Belia 4B... err 4B ni bermaksud 4X Bodoh ke?..




 Persoalannya disini ialah mengapa anggota Polis yang berpakaian preman yang berada ditempat kejadian tidak menahan pencacai UMNO yang melontarkan cat kearah bas Jelajah Merdeka Rakyat itu tetapi sangat pantas bertindak terhadap Pengawal Peribadi DS Anwar????????

Jika tindakan provokasi hingga ketengah jalan ini dihalang pihak berkuasa adakah mungkin Pengawal Peribadi DS Anwar Ibrahim terpaksa mengeluarkan pistol??

Sumber di SINI 


 Dekatnya Kiamat Masa Pembangunan Pencakar Langit dan Terowong Di Makkah
Posted on Monday, October 08 @ 11:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: ismanusa

"
Lihatlah bangunan Menara Jam Mekah (Fairmont Tower) lebih tinggi dari pergunungan sekitarnya!

Pada zaman Nabi s.a.w, jumlah penduduk di kota Makkah masih sedikit, begitu pula dengan bangunannya. Rasulullah saw telahpun memberi amaran bahawa saat dekatnya kiamat ialah apabila didirikan bangunan sekitar Ka'bah melebihi dari pergunungan sekitarnya.

Inilah membuktikan mukjizat Nabi saw apabila secara khusus menggambarkan pembangunan pesat yang akan berlaku di sekitar Ka'bah. Tetapi yang lebih memeranjatkan apabila dinyatakan bahawa golongan yang sama itu jugalah yang bakal meruntuhkan Ka'bah! Alasan golongan tersebut ialah mereka akan membuat binaan yang lebih moden lagi.

Ibnu Syaibah meriwayatkan dengan sanadnya kepada Ya’la ibn Atha’ dari ayahnya, dia berkata: pada suatu hari, aku menuntun tali kekang onta Abdullah ibn Amr, lalu beliau berkata: "Bagaimana pendapat kalian, jika kalian hancurkan Ka’bah dan tidak menyisakan ada batu yang masih menumpuk? Mereka menjawab: oleh kita yang beragama Islam? Beliau menjawab: benar, kalian yang beragama Islam. Seseorang bertanya: lalu apa lagi? Beliau menjawab: kemudian ia akan dibangun dengan yang lebih bagus darinya. Apabila kalian telah melihat galian-galian besar di Makkah, dan bangunan-bangunannya menjulang tinggi melebihi pegunungannya, maka ketahuilah bahwa kiamat telah mendekatimu"[1].

Juga dinyatakan dalam hadis tersebut berlakunya penggalian besar-besaran disekitar Ka'bah. Maksud penggalian tersebut ialah pembinaan terowong (tunnel) didalam tanah dan juga penggalian pembinaan basement untuk bangunan pencakar langit.

Pembinaan terowong (tunnel) tersebut telah dilaksanakan pada tahun 2006 lagi bagi mengalirkan air zamzam dan juga untuk aliran air permukaan disekitar Ka'bah. Sungguh mengejutkan tanda-tanda yang telah di beritahu oleh Rasulullah saw itu begitu tepat dari segi skala pembinaan dan perancangan pembinaan; meliputi pembinaan pencakar langit beserta beserta jaringan terowong (tunnel) yang dilakukan pada masa yang sama, juga sebagai petunjuk tentang masa dan kemunculan golongan yang meremehkan Ka'bah.

Disini dibentangkan gambar-gambar susun atur pembinaan terowong (tunnel) sekitar Ka'bah.






Gambar-gambar tersebut diambil dari Jabatan Geologi Saudi http://www.sgs.org.sa/English/Topics/Pages/Zamzam.aspx


[1] HR. Ibnu Abi Syaibah dan al-Arzaqi . Hadits ini memiliki beberapa jalan yang baik. Hadis ini di ambil dari buku karangan Dr. Muhammad ibn Abdurrahman al-'Areifi Dekan Aqidah dan Agama serta madzhab kontemporer di Universitas al-Malik Sa'ud – Riyadh, juga merupakan anggota Majelis Tinggi Pengetahuan Islami. Ini judul buku tersebut terjemahan bahasa Indonesia http://www.qu2buku.com/Kiamat%20Sudah%20Dekat

Untuk lebih memahami tentang peristiwa ini sila juga lihat artikel petunjukzaman sebelum ini;
  1. http://petunjukzaman.blogspot.com/2011/08/pembangunan-mekah-dan-kedatangan-dajjal.html
  2. http://petunjukzaman.blogspot.com/2012/04/mercutanda-kiamat.html
 Penghinaan Maha Dasyat Facebooker Umno Terhadap Tok Guru Nik Aziz
Posted on Monday, September 17 @ 22:33:09 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh TintaHijau



Aku jumpa foto ni kat FB. Aku edit sikit kerana aku pun tak tergamak melihatnya. Haramjadah punya facebooker Umno.


Tergamak mereka menyamakan Tok Guru Nik Aziz dengan binatang haram tu.Inilah sikap facebooker dan blogger Umno yang sering mengedit gambar mengaibkan pemimpin Pas dan PR tanpa menghiraukan adab dan tatasusila.

Setahu aku tidak pernah ada dikalangan facebooker dan blogger PR yang menghina pemimpin Umno/BN seaib ini.

Tindakan anak haram umno ni bukan sekadar hina ulama tapi hina sunah nabi.Adakah anda yang beragama islam masih nak sokong umno?

Rasulullah SAW menyuruh umatnya menjilat jari dan pinggan sesudah makan. Baginda SAW bersabda: “Sesungguhnya kamu tidaklah mengetahui (bahagian) manakah (makanan kamu) yang mengandungi keberkatan.” (HR Muslim) Di dalam hadis lain menyebut:
“Apabila salah seorang kamu makan suatu makanan, maka janganlah dia menyapu tangannya (dengan sapu tangan) sehingga dia menjilatnya atau makanan itu dijilatkan.” (HR Bukhari)
Sebab itulah menghirup menghabiskan sisa makanan, menjilat jari, bahkan menjilat pinggan sekalipun adalah merupakan sunnah Rasulullah SAW.2o adab makan dan minum mengikut sunnah Rasulullah SAW rujuk SINI.
Ni akaun FB si idham ni >https://www.facebook.com/profile.php?id=100002232972562

........
http://malaysiaberih.blogspot.com

  Sedih dengan pandangan Tan Sri Profesor unggul Dr Kamal Hassan
Posted on Tuesday, October 02 @ 02:41:51 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah

Oleh: anaabdullah

"Tan Sri Profesor Unggul Dr. Mohd Kamal Hassan sedih dengan Melayu yang berpecah belah kerana percaturan dan perbezaan politik.

Yang peliknya mengapa  apabila masuk usia 70 tahun baru merasai kesedihan. Pada hal Allah melarang keras  orang beriman berpecah. Sebaliknya  memerintah orang orang beriman bersatu padu. 

Apakah kita baru tahu  percaturan dan perbezaan politiklah yang membuat orang Melayu di Negara ini berpecah belah.sedangkan Islam melarang orang beriman berpecah. Apath lagi memutusakan silaturahim.
Jika dilihat secara sepintas lalu semacam munasabah perpechan orang Melayu berpunca daripada percaturan dan perbezaan politik, kerana ada parti politik yang memisahkan agama dengan arti kata islam suku politik suku.
Sehubungan dengan itu, hari ini tidak kelihatan sebarang tanda orang melayu akan bersatu, miskipun sesetengah mengatakan orang Melayu akan bersatu semula suatu masa nanti jika keadaan terdesak.
Saya berani mengatakan orang melayu” dua beradik” yang pernah bersatu dalam BN (1970) dan berpisah ini mahu bersatu kembali kerana percaya bersatu itu kuat dan berpecah itu  lemah.
 Yang paling pelik kemahuan bersatu dua beradik ini bukan atas nama akidah, tetapi atas nama bangsa yang sah sampai kucing tumbuk tanduk pun tidak akan mencapai kejayaan.miskipin ada sesetnagh yakin mereka akan bersatu juga satu  masa nanti.
Jika dahulu mereka bersatu dek 13 Mei. Apakah perlu 13 Mei sekali lagi baru dua beradik ini bersatu semula.
Penulis sedih dengan pandangan Profesor unggul Dr Mohd Kamal Hassan, kerana mengatakan  perpecahan orang melayu di Negara ini berpunca daripada percaturan dan perbezaan politik antara tiga  beradik.
Sewajarnya abang tua kena tanya diri sendiri, disamping adik yang mahu mendaulatkan Islam di Negara ini.
Sehubungan dengan itu, selama lamanya pembangkang (PAS) dituduh penyebab melayu di Negara ini berpecah belah.Seolah olah adiknya yang menjadi puncanya dan abang tidak bersalah sama sekali.
Buktinya, Tun Mahathir Mohamad sendiri baru baru ini mengulangi dan mengatakan pembangkanglah punca orang Melayu berpecah, sedangkan Pembangkang, PAS dan parti keadilan rakyat adalah serpihan umno.Pasal apa boleh jadi demikian. Pasti ada sebab musababnya.
Maka alangkah tidak benarnya pandangan Tan Sri Profesor unggul Negara Dr Mohd Kamal Hassan yang mengatakan percaturan dan perbezaan politik sebagai punca hakiki perpecahan orang melayu di Negara ini.
Penulis sekali lagi merasa sedih apabila Tan Sri Profesor unggul Negara berkata demikian, kerana punca mutlak perpecahan Melayu di Negara ini  tidak lain dan tidak bukan berpunca daripada akidah yang juga disebut dalam karya wasiatnya.
Kalau mereka tidak rosak  akidah Islamiah sudah barang tentu tidak berlaku perpecahan. Mana mungkin orang Melayu yang beriman (mukmin)memilih untuk berpecah belah, sedangkan Allah melarang keras dan memerintah bersatu.
Sangat tidak lojik mereka bertindak seumpama  itu. Atau mana mungkin mereka melanggar perintah Allah dan Rasul SAW. Kecuali bagi mereka yang rosak akidahnya. Ikuti  sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Barang siapa yang tinggal solat dengan sengaja kafir”.(Kafir umat Islam).
Kajian yang dibuat 83 peratus orang melayu tak solat. Bermakna 17 peratus saja yang kekal akidahnya 83 peratus sudah jadi kafir yang masih mengaku Islam.
kita juga tidak lupa bahawa umat Islam terbahagi pada 73 puak. Hanya satu puak sahaja yang diterima pakai. Mereka  yang mengikut ajaran Rasulullah SAW.
Lebih lebih lagi Allah telah menyatakan, hendak kamu berpegang teguh dengan tali Allah (akidah). Bermakna Jika tidak berpegang teguh dengan tali Allah, pasti kacau bilau dibuatnya.
Kita lihat “ Kalau kamu orang orang yang beriman”.maksud firman Allah ini harus dijadikan nas dan dalil dalil dan tidak harus dolah dalih lagi jika mahu jadi kuat dan teguh.
Sejak dulu dan kini orang melayu ada yang jadi kafir dan sikit saja yang kekal beriman. Jadi bagaimana mereka yang kafir boleh dan mahu bersatu dengan orang orang yang beriman yang sudah tentu akan menjadi penghalang kepada kegiatan mungkar para pemimpin yang rosak akidah.

 Pendedahan: Putrajaya jadi 'syurga' maksiat .
Posted on Friday, October 05 @ 04:39:21 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: 5ambal

"
PUTRAJAYA: Sama ada suka atau tidak, Putrajaya antara ‘lubuk’ perlakuan maksiat sama ada membabitkan pasangan suami dan isteri orang yang berstatus kakitangan awam atau atau pasangan remaja yang kemaruk melakukan maksiat.

Kegiatan itu semakin menjadi-jadi berikutan sikap kebanyakan penghuni Islam di kuarters kerajaan dikenal pasti menggunakan pendekatan ‘tidak menjaga tepi kain orang’ sehingga memudahkan perlakuan maksiat berleluasa.



Pengerusi Komuniti Presint 11, Carlos Basri, berkata dia pernah ditanya rakan dari luar Putrajaya yang mahu mengetahui tempat menarik di Putrajaya untuk melakukan maksiat bersama pasangan mereka.


Tanpa berselindung, Carlos mengakui terkejut apabila mereka beranggapan Putrajaya lokasi paling sesuai untuk melakukan maksiat.


“Kenyataan ini sukar diterima, tetapi hakikatnya perlakuan maksiat termasuk membabitkan suami dan isteri orang berstatus kakitangan kerajaan banyak dan kerap berlaku.


“Malah, lebih mengukuhkan dakwaan itu apabila beberapa pasangan berstatus kakitangan awam dicekup kerana berkhalwat di kuarters kerajaan,” katanya ketika dihubungi, semalam.


Carlos yang mendiami Presint 11, kira-kira 10 tahun lalu, berkata dia yakin kegiatan maksiat itu dilakukan kakitangan kerajaan yang mempunyai masalah psikologi dan terbawa-bawa ke pejabat sehingga menimbulkan masalah kepada orang lain.


Oleh itu, katanya, tidak hairan jika kakitangan terbabit dikesan turut menghadapi masalah moral termasuk melakukan maksiat dengan pasangan yang juga kakitangan kerajaan.


Tanpa berselindung, Carlos mengakui sedih dengan sikap penghuni Putrajaya yang tidak mengenali jiran sehingga mengundang kegiatan tidak bermoral di rumah jiran mereka.


Menurutnya, kebanyakan tangkapan khalwat dilakukan selepas pihak berkuasa agama memperoleh maklumat pihak ketiga dan bukan daripada jiran di kawasan berkenaan.


“Sikap ini boleh menimbulkan keadaan yang tidak sihat kepada suasana bermasyarakat di kawasan berkenaan sehingga ‘orang luar’ menganggap Putrajaya tempat melakukan maksiat.

“Jadi, bukan satu yang pelik apabila wujudnya gejala maksiat termasuk khalwat membabitkan suami dan isteri orang yang semakin membimbangkan walaupun penguat kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan menjalankan operasi membanteras gejala itu,” katanya.


Carlos berkata, walaupun hampir 99 peratus penghuni di Putrajaya beragama Islam, mereka tidak memiliki semangat kejiranan yang kukuh bagi membantu penguat kuasa Jawi menangani gejala tidak bermoral terbabit.


Malah, katanya, sikap itu semakin memburukkan keadaan apabila premis milik kerajaan itu digunakan pemiliknya untuk melakukan maksiat.


Tanpa berselindung, Carlos berkata, walaupun pelbagai aktiviti kemasyarakatan dianjurkan, tetapi kehadiran penghuni amat mengecewakan seolah-olah mereka bukan penghuni di kawasan itu.


“Bukan itu saja, penghuni juga tidak menggunakan surau untuk mengeratkan silaturrahim, tetapi lebih selesa ‘menyembunyikan’ diri di dalam rumah dan tidak mempedulikan jiran berhampiran,” katanya.
 
 Polis sahkan Pengawal peribadi Anwar tidak acu pistol pada puak-puak "setan yang dikenali"..
Posted on Sunday, September 09 @ 22:29:21 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Sharpshooter

Pengawal peribadi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikenali sebagai Jim, tidak mengacukan pistol kepada samseng Umno walaupun berdepan provokasi mereka. Setiausaha Pengelola KEADILAN, Radin Shamsulkamar Radin Shamsudin, berkata Jim berusia lingkungan 30 tahun, ditahan selepas polis menerima lima aduan daripada Pemuda Umno Jasin.


“Seorang anggota polis yang melihat insiden itu juga menegaskan Jim tidak mengacukan pistol (ke arah samseng). Jim dibebas selepas polis berpuas hati dengan rakaman video kejadian itu,” katanya kepada Keadilan Daily ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD)
Jasin, Melaka.





Jim ditahan polis berpakaian preman ketika cuba menyurai samseng umno yang mengerumuni bas Merdeka Rakyat untuk ke sambutan Aidil Fitri KEADILAN Cabang Jasin di Kampung Kelubi, Jasin.
Laporan edisi bahasa Mandarin NTV7 semalam menyebut, dua anggota polis bertindak ke atas pengawal peribadi Anwar dan kononnya, memaksa senjata api itu dimasukkan semula ke sarung.
Malah, Setiausaha Kerja Wanita Pusat, Maisuri Zainal pula berkata Jim hanya mengacah dengan mengeluarkan pistol sebagai langkah berjaga-jaga tapi muncungnya menghala ke tanah.
“Saya nampak beliau halakan pistol ke bawah…bukan acu (ke arah samseng),” katanya yang mengikuti program jelajah berkenaan, sambil menggayakan semula aksi itu.
Selain itu, Maisuri dan rakannya, Abdul Hadi Suhaimi juga yakin dapat mengecam wajah samseng Umno yang menyimbah cat ke bas Merdeka Rakyat, jika kawad cam dibuat.
Menyatakan sudah memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Jasin lewat malam 8 September lalu, beliau berkata, mereka nampak jelas insiden itu dari dalam bas, sebelum keluar merakam gambar dan video.
Laporan polis berhubung insiden itu sudah dibuat Radin Shamsulkamar pada jam 8.43 malam di balai polis sama.

Sharpshooterhttp://sharpshooterblogger.blogspot.com/

 Daim Dukun UMNO kasi Najib Razak kecut dan Zambry Kadir pucat
Posted on Sunday, October 14 @ 15:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Blog Orangni
Bekas Bendahari Umno, Tun Daim Zainuddin meramalkan Umno BN hanya menang di Johor, Melaka dan Pahang pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang dengan selainnya dimenangi Pakatan Rakyat.

Daim berkata demikian dalam wawancara eksklusif bersama akhbar harian Cina, Nanyang Siang Pau yang diterbitkan awal tahun ini, seperti dilaporkan Malaysiakini.

Daim turut dipetik sebagai berkata, Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak kini umpama “jeneral tanpa askar” dalam berdepan cabaran PRU.“Perdana Menteri dan pemimpin utama lain sudah pun melakukan lebih dari cukup.

Maka situasi semasa mereka umpama ‘jeneral tanpa askar’.“Di manakah askar-askar BN? Pemimpin di peringkat cawangan dan bahagian perlu lebih proaktif melibatkan diri dengan orang ramai,” kata Daim.

Daim turut meramalkan agak sukar untuk Umno BN mengekalkan Sabah dan Terengganu ekoran krisis dalaman parti itu di kedua-dua negeri itu.Mengenai Negeri Sembilan, Daim tidak menolak bahawa Pakatan Rakyat berpeluang cerah untuk menang di situ ekoran gabungan KEADILAN, PAS dan DAP hanya memerlukan sekurang-kurangnya enam kerusi untuk membentuk kerajaan.

Selain itu, kata Daim, Umno juga terpaksa mencari calon sesuai untuk menggantikan Menteri Besar Negeri Sembilan ketika ini, Datuk Seri Mohamad Hasan yang dijangka bertanding kerusi Parlimen untuk dilantik sebagai menteri persekutuan.

Mengenai Perak yang dirampas Umno BN yang diketuai Najib sejak Februari 2009, Daim melihat agak sukar untuk Umno BN kekal di negeri itu.Sementara Kelantan dan Pulau Pinang, Daim yakin Pakatan Rakyat akan terus memerintah di kedua-dua negeri itu.

Menjelang PRU 8 MAc 2008, Daim pernah meramalkan Umno BN akan kalah di Kelantan, Terengganu, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang, namun tiada siapa melihat dengan serius ramalan beliau.

Sehinggalah keputusan 8 Mac diumum yang yang menyaksikan Umno bukan sahaja kalah di negeri itu, kecuali Terengganu, malah buat pertamakali dalam sejarah BN hilang 2/3 kerusi Parlimen.

***Orgni:  Najib kecut dan Zambry kadir akan jadi putih sebab pucat dengan ramalan kajicuaca politik Tun Daim ni...hehehe....

Sumber: orangni.blogspot.com



Tiada ulasan: