Khamis, 25 Oktober 2012

MUNGKIR JANJI PADA MANUSIA SATU HAL...BAGAIMANA KITA MUNGKIR JANJI DENGAN ALLAH...DIMASA KITA BERADA DIALAM ROH

Jambatan Belukar: Rakyat dinafikan hak pembangunan

Mohammad Arifiriazul Paijo, 25 Okt 2012
Laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini mendedahkan beberapa kelemahan ketara kerajaan negeri Sarawak di bawah pemerintahan Barisan Nasional. Bagi pihak Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak, kami merasa kesal dan kecewa atas kelemahan-kelemahan yang seharusnya dapat dielakkan.
Antara kelemahan kerajaan negeri yang harus diambil perhatian serius ialah kelewatan projek pembangunan kemudahan asas, kegagalan kerajaan negeri menjalankan projek di bawah peruntukan yang disediakan, kelemahan ketara dalam bantuan kebajikan kepada rakyat miskin dan kelemahan pentadbiran jabatan-jabatan kerajaan negeri.

Saya mengambil contoh kegagalan kerajaan negeri menjalankan projek pembangunan di bawah Rancangan Malaysia ke-9. Peruntukan khas RM1 billion gagal dibelanjakan oleh kerajaan negeri dengan baik, sedangkan peruntukan ini berbentuk ‘once off’ dan tiada projek sambungan dalam Rancangan Malaysia ke 10.

Daripada 31 projek pembangunan yang diperuntukkan di bawah Rancangan Malaysia ke-9, hanya 14 projek yang telah dijalankan (45.2%) setakat 31 Disember 2010, manakala 17 lagi projek gagal disiapkan. Hanya RM271.07 juta dibelanjakan, (46.3%) oleh kerajaan negeri. Ini bermaksud, rakyat Sarawak terlepas peluang menikmati pembangunan bernilai RM314.39 juta. Nilai pembangunan ini tidak lagi dapat diteruskan di bawah Rancangan Malaysia ke-10.

Rakyat Sarawak dinafikan hak pembangunan disebabkan kelemahan kerajaan negeri dalam menguruskan projek pembangunan di negeri ini. Harus dinyatakan di sini, kebanyakan projek di bawah peruntukan khas ini ialah projek jalan raya dan jambatan, yang merupakan antara infrastruktur paling asas sebuah negeri membangun.

Saya juga kesal dengan pendedahan Jambatan Batang Strap, Seri Aman yang dibina ‘ke belukar’ tanpa jalan raya yang menyambungkannya. Ini suatu kelucuan dan pembaziran wang rakyat sebanyak RM20 juta. Dewan Pemuda PAS Sarawak menggesa kerajaan negeri untuk mengambil langkah serius dalam pengurusan projek pembangunan, dan tidak hanya melepaskan batuk di tangga.

Saya juga ingin menyatakan kebimbangan dengan penemuan audit mengenai bantuan rakyat miskin. Jabatan Kebajikan Masyarakat tidak mempunyai data yang lengkap mengenai jumlah sebenar rakyat miskin di negeri ini.

Bantuan yang diberikan sejak 10 tahun dahulu tidak dikaji semula, walaupun peningkatan sara hidup yang ketara. Bantuan ini sepatutnya menjadi fokus utama kerajaan negeri memandangkan masih ramai rakyat Sarawak yang hidup dalam kemiskinan terutama daripada golongan kurang upaya dan golongan emas.

Bagi pihak Dewan Pemuda PAS Sarawak, kami mencadangkan Jabatan Kebajikan Masyarakat lebih proaktif, dengan mengumpul sebanyak mungkin data daripada NGO-NGO, sukarelawan dan parti-parti politik yang terlibat secara langsung dengan masalah rakyat. Dewan Pemuda PAS Sarawak sendiri, mempunyai banyak pengalaman membantu rakyat miskin di seluruh Sarawak dan kami tiada masalah untuk berkongsi maklumat dengan JKM.

Pengurusan Jabatan-jabatan kerajaan juga masih boleh dipertingkatkan. Paling mengejutkan, pendedahan mengenai Jabatan Muzium negeri yang masih kekurangan infrastrukur asas, hingga menyebabkan artifak-artifak berharga bakal musnah.

Kelemahan-kelemahan asas lain seperti pengurusan kontrak, pengurusan projek dan kewangan Jabatan-jabatan kerajaan perlu diambil perhatian serius oleh pihak kerajaan negeri. Ambillah contoh kerajaan negeri Pakatan Rakyat seperti Selangor dan Kelantan yang mendapat pujian daripada Ketua Audit Negara atas kecekapan pengurusan mereka.

Bagi pihak Dewan Pemuda PAS Sarawak, saya menggesa langkah pembaikan yang bersungguh-sungguh daripada pihak kerajaan dan mengambil serius saranan Laporan Ketua Audit Negara ini.

Penulis ialah Ketua Pemuda PAS Negeri Sarawak.

Sambutan 22 tahun pentadbiran Membangun Bersama Islam di Kelantan

http://www.blogtokguru.com, 25 Okt 2012
Pengajaran dari semangat korban Nabi Ibrahim – bersabar menyampai perintah Allah
Firman Allah SWT:

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya: Adakah Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa mensucikan-Mu? Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.”
(Surah Al-Baqarah ayat 30)

Sesungguhnya, Nabi Adam adalah bapa seluruh manusia di muka bumi. Bapa bagi semua bangsa di dunia ini, tidak kira Melayu, Cina mahupun Arab. Di sebalik cerita Nabi Adam ini, ia boleh menimbulkan kasih sayang antara satu sama lain. Tidak menimbulkan krisis bangsa dan agama bila kembali memahami dan beriman dengan keterangan Allah SWT. Justeru janganlah kita tertipu dengan seruan dan ajakan berkasih sayang berpandukan pembawaan bersifat perkauman tanpa mengambi panduan daripad Al-Quran.
Bersempena genap 22 tahun (pada 21 Oktober 2012) pentadbiran Membangun Bersama islam di Kelantan tahun ini adalah berlaku pada bulan Zulhijah 1433. Bulan bagi umat Islam menunaikan ibadat Haji di Mekah. Oleh kerana itu, pada bulan ini ummat Islam diseluruh dunia pergi ke Mekah untuktawaf di Baitullah dan berhimpun di Padang Arafah serta menyempurnakan rukun Islam yang kelima.
Atas nilai kebesaran ibadat Haji itu, kita disuruh mengingati kisah Nabi Ibrahim AS yang memberi sumbangan besar (berkorban) sehingga terbangunnya Kota Mekah sebagai pusat ibadat Haji. Kewajipan yang telah dilaksana oleh Nabi Ibrahim atas semata-mata melaksanakan perintah Allah.
Di sebaliknya, amatlah besar pengorbanan Nabi Ibrahim, maka kita perlu mengingati sejarahnya dan setiap kali solat kita diminta berselawat kepadanya, sama juga kita diminta berselawat kepada Nabi Muhammad SAW.
Ibadat Qurban
Satu lagi dari sejarah Nabi Ibrahim yang perlu diingati ialah Allah meminta Nabi Ibrahim melalui mimpi supaya menyembelih anaknya Ismail dan Nabi Ibrahim melaksanakan suruhan tersebut. Dengan kuasa Allah, Ismail ditukarkan dengan kibas.
Firman-Nya:

”Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?”. Anaknya menjawab: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.”
(Surah As-Saaffat ayat 102)
Seterusnya Allah SWT membalas ketaatan nabi Ibrahim dan anaknya Ismail itu dengan suatu binatang (kibas).
Firman-Nya:

” Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar; Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian: “Salam sejahtera kepada Nabi Ibrahim!”
(Surah As-Saaffat ayat 107-109)
Justeru setiap Hari Raya Aidil Adha kita disunatkan menjalankan kurban sebagai satu ibadat. Hikmatnya amat besar dari segi mengingatkan pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Muhammad serta para Nabi yang lain. Atas sifat ini, janganlah kurban itu hanya ingat untuk makan daging sahaja, sebaliknya kita perlu juga memperingati sejarah Nabi Ibrahim.
Bagaimana sejarah Nabi Ibrahim, ayahnya seorang pembuat berhala dan menjual berhala tersebut ialah Nabi Ibrahim. Hidup Nabi Ibrahim amatlah perit seperti juga sejarah Nabi Nuh AS sehingga Nabi Muhammad. Ada sahaja fitnah dan cabaran atas kebenaran yang disampaikan (atas perintah Allah). Bagi Nabi Ibrahim, cabarannya ialah antara untuk mengikuti suruhan ayahnya atau untuk mentatati Allah.
Kebijaksanaan di sisi Nabi Ibrahim ialah dengan mengambil jalan tengah ketika menjual berhala (suruhan ayahnya) dengan melakukan kempen terbalik dengan mengumumkan kepada masyarakat (yang menyembah berhala) bahawa berhala yang dijualnya buta,tuli,dan tepok. Inilah jalan tengah yang dipakai oleh pejuangan islam, termasuk oleh kerajaan Negeri Kelantan selama 22 tahun melaksanakan tuntutan Membangun Bersama islam. Suatu pendekatan bersederhana dalam politik pentadbiran.
Aidil Adha
Kisah Nabi Ibrahim perlu diingati sempena Hari Raya Aidil Adha, selain nilai pengorbannya, ia juga mengandungi kalimah dan lafaz membesarkan Allah SWT. Lafaz zikir ‘wahazamal ahzabawahdah’ iaitu Allah menghancur leburkan bala tentera Ahzab. Ia dapat diambil pengajaran dari beberapa siri peperangan dilalui oleh Nabi Muhammad SAW, Antaranya, perang Badar, kemudian Uhud, kemudian Ahzab dan beberapa peperangan lagi. Dalam lafaz ini (‘wahazamal ahzabawahdah’), Ahzab bermaksud parti, kumpulan atau NGO yang berpakat untuk lawan dan mengalahkan perjuangan Nabi Muhammad. Diminta sebut perang Ahzab kerana dari segi zahirnya Nabi dapat dikalahkan tapi dengan kuasa Allah, pasir dan ribut diarahkan oleh Allah untuk menolong Nabi Muhammad. Itul;ah kehebatan nilai keimanan dan cabaran prjuangan dalam lipatan sejarah nabi yang membawa Islam hingga samapai kita semua menjadi orang yang beriman.
Ingatlah akhirat
Saat kita menyambut apa sahaja (ulang tahun kerajaan, Aidil Adha atau pun peristiwa perjuangan Nabi-nabi), kita diajar supaya juga agar memperingati bahawa dunia akan hancur dan selepas itu ada di sana dunia baru iaitu akhirat yang mana ada syurga dan neraka. Sesiapa yang menuruti ajaran Islam akan masuk syurga, dan sesiapa yang menolak ajaran Islam akan masuk neraka. Ini kenyataan dan penegasan dari Allah dan Nabi Muhammad. Atas sebab ini, sampai masanya, setiap manusia wajib meniti Titian Sirat dan di penghujungnya ada Nabi Muhammad SAW dengan menyebut “ummati” bukan ‘qaumi’ yang bermaksud ummatku bukan bangsaku.
Hayatilah firman Allah SWT:

” Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya), Dengan sebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya. (Ingatlah) sesungguhnya kepada Tuhanmu lah tempat kembali (untuk menerima balasan).”
(Surah Al-Alaq ayat 6-8)
Justeru itu, perbalahan besar antara perjuangan Islam dengan perjuangan sekular atau kebangsaan adalah disebabkan oleh ada pihak yang sekadar ingin menjaga bangsanya (orang Melayu dan lain-lainnya) sahaja. Sedangkan di sana ada perintah Allah SWT yang menyuruh supaya kita menjaga manusia, kerana manusia diciptakan untuk membesarkan kedudukan keinsanan bukan membesarkan kebanggaan atas nama kaumnya. Semoga kita memilih satu jalan yang selamat di akhirat kelak, iaitu Islam yang memartabatkan nilai insan.

BN - Dari tanah kamu datang, kepada tanah kamu kembali

http://sakmongkol.blogspot.com/, 25 Okt 2012
Sebelum kita jawab Dato Najib- kita komen sedikit mengenai kenyataan Dr Mahathir. the man who can walk on water. setelah 55 tahun, dibawah pemerintahan UMNO, Dr Mahathir kata orang Melayu mengemis ditanah air mereka sendiri. Adakah keadaan demikian disebabkan oleh PAS, PKR dan DAP? Atau adakah keadaan orang Melayu itu disebabkan kesemulajadian mereka iu berbangsanya Melayu?
Mahathir akan mengatakan all of the above. Its in the genes. Melayu bodoh kata Dr Mahathir.
Keadaan orang Melayu jadi begini adalah disebabkan kepimpinan mereka. Dan hampir seluruh tempoh hidup orang Melayu dizaman moden ini, mereka diperintah oleh UMNO. Inginlah saya mengulangi apa yang pernah dinyatakan oleh Pendita Zaaba puluhan tahun yang lampau- seolah olah penulisan Zaaba menggambarkan apa yang akan dilakukan oleh UMNO
Maka keadaan kehidupan anak2 Melayu sekarang……mereka telah kena perabdikan dan kena picit dan perah dan ramas ditangan pemerintah2 nya –iaitu pemerintah2 daripada bangsa mereka sendiri.
Tidak syak lagi yang dimaksudkan oleh Pendita Zaaba ialah UMNO!.
Dr Mahathir tidak berhenti daripada membodohkan orang Melayu. Yang pegang kuasa ialah UMNO dan 22 tahun darinya di pegang oleh Dr Mahathir sendiri. Masa nya sudah tiba kita buangkan rasa sentimentalism terhadap UMNO yang telah merompak kekayaan negara dan melanun kekayaan negara. Yang kaya ialah Melayu terpilih.
Yang memegang kuasa ialah UMNO dan gerombolan penyamun BN. suatu hari dirumah Dato Najib , dia memberitahu saya Dr Mahathir menyamun kekayaan negara melalui projek lebuhraya, projek pelabuhan, projek IPP. Tun Musa Hitam berpendapat Dr Mahathir tidak ada perasaan malu bila menyatakan bahawa pemimpin negara ini korap dari yang paling atas sampai kebawah. Sedangkan yang memulakan budaya merasuah ialah Dr Mahathir sendiri. Tun Daim beritahu saya- sejarah akan menghukum Mahathir dari satu sudut sahaja, iaitu rasuah yang berluasa. History will judge Mahathir in the end on his record of incubating and nurturing rampant corruption. testimony Mahathir bahawa Ling Liong Sik tidak berupaya menipu negara adalah bahan ketawa. Tun Daim juga beritahu saya, macam mana kita mahu benteras rasuah, jika sogokan wang sudah menyampai kepada pemimpin yang tertinggi.
Segala masaalah dan malapetaka, rasuah, kegawatan ekonomi disebabkan oleh UMNO. Apa yang akan buat kita percaya yang gagal dibetulkan oleh UMNO selama 55 tahun, boleh ia lakukan dalam masa 5 tahun? UMNO tidak ada rekod untuk menyokong janji2 mereka. Yang mungkir janji ialah UMNO. Yang membuktikan mereka boleh memenuhi janji ialah semua negeri yang dipimpin oleh Pakatan Rakyat. Maka sayugialah rakyat menyokong Pakatan Rakyat dan membenamkan UMNO.
Rakyat Selangor umpamanya tidak pernah diberitahu bahawa kajian yang dijalankan oleh UM menunjukkan hanya 29% sahaja responden percaya BN boleh merampas balik Selangor. kenapa rakyat Selangor mahu mengembalikan negeri ini dalam tangan lanun dan perompak?
bukan kah UMNO yang menjalankan dasar ekonomi yang menyebabkan 40% dari penduduk negara ini mempunyai pendapatan kurang dari RM1500 sebulan? Dan 75% dari kumpulan tersebut ialah orang Melayu? 8 juta lebih Melayu mempunyai pendapatan kurang dari RM1500 dan itu adalah hasil dasar dan kepimpinan UMNO. Marilah kita sama sama menghantar semua lanun dan perompak ini ke Sungai Buloh dan jadikan mereka B1M!- Banduan 1 Malaysia.
Bukankah dasar ekonomi Najib yang disebutkan sebagai Model Ekonomi Baru itu sebenarnya adalah lanjutan dari dasar ekonomi penindasan Dr Mahathir? menindas majority orang Melayu dan mengayakan segelintir Melayu terpilih? Antara yang terpilih ialah anak Dr Mahathir sendiri yang kaya raya bahkan seorang dari nya boleh membina ruang pameran kereta Ferari bernilai RM20 juta. Orang yang buang tebiat akan meyebut seperti yang dinyatakan oleh Mahathir. dan Mahathir disertai oleh geng2 lama perompak negara seperti Sanusi Junid dan lain lain.
Nanti lah kita akan mengupas apa Dr Mahathir kata dalam artikel yang lain. Let us deal with the political invertebrate Najib Razak for now.
Dato Sri Najib kata orang Melayu benci dengan DAP. Kita boleh jawab awal dan tidak perlu tanya Tunku Aziz. Yang benci adalah mereka yang termakan dakyah UMNO. Yang benci ialah mereka yang berfikiran sempit. Pemimpin UMNO takkanlah menyukai parti yang akan membenamkan geng perompak nya. Yang membenci ialah mereka yang tidak faham politik dan lupa bahawa daripada 29 juta rakyat Malaysia, hampir 19 juta orang Melayu. UMNO ingat 16 juta orang Melayu yang lain itu, penakut dan bacul macam mereka.
Yang benci ialah mereka yang lupa, kalau 1 orang UMNO kecundang, ada 6 orang lagi Melayu yang terus hidup. Melayu tidak memerlukan UMNO.
Kenyataan Najib tidak mengherankan dan bukan nya sesuatu yang baru. Mustahil kita akan dengar Najib menyatakan perkara yang baik mengenai DAP. Pada pandangan Najib, DAP itu parti cauvinis cina. DAP mahukan negara repablik. DAP akan menguasai politik Malaysia. DAP mengkuda semua parti politik yang lain. Pendek kata, Najib mengulangi penceritaan lapuk dan basi terhadap DAP. Inilah standard pemikiran dari seorang pemimpin yang penakut dan kurang cerdik.
Apa yang tidak dikemukakan kepada rakyat Malaysia, ialah alasan2 rasional kenapa orang Melayu mesti membenci DAP. Najib tidak mampu berbuat demikian selain dari mengkakaktuakan apa yang dinyatakan oleh pecacai UMNO yang lain.
Bolehkah kita harapkan apa2 yang besar dan menakjubkan dari pemimpin yang penakut dan kurang cerdik?
Apabila saya ceramah, takkanlah saya hendak ceritakan kebaikan UMNO. Tentulah saya mengambil kesempatan mendedahkan keburukan pemimpin UMNO yang merugikan orang Melayu. Menyokong UMNO akan membawa bangsa Melayu rebah dan negara kita musnah. Menyokong UMNO bererti menyokong gerombalan pencuri dan perompak.
Maka, bila Najib bercakap, sudah barang tentu tidak ada apa2 baik untuk diberitahu mengenai DAP, PKR dan Anwar Ibrahim, serta PAS. Tapi, marilah kita dedahkan sebab2 sebenar Najib berkata demikian. Kita tidak perlu tanya apa2 dari Tunku Aziz. Biarkan Tunku Aziz dengan leteran kebangsawanan nya. Itu pun sebab utama Tunku Aziz keluar DAP- dia ada sense of over inflated importance. Bila perasaan demikian tidak dipedulikan atau tidak dilihat begitu penting, tergurislah hati aristokrat itu. yang lain dalam DAP tidak ada perasaan demikian. Kita tak kira itu semua.
Ketakutan. Ketakutan yang amat sangat menyebabkan Najib melatah seperti orang tidak siuman. Saban hari Najib melihat UMNO kian keseorangan. Gerakan berada diambang maut dengan 2 kerusi parlimen nya. MCA dengan 15 kerusi akan kecundang teruk. MIC dengan 3 kerusi nya hanya kerana ehsan UMNO. PPP ialah Parti Peminta Sedekah. UMNO dengan 79 kerusi nya pun dalam keadaan cemas. Kerana apa? Kerana undi dan sokongan cina berpindah kepada DAP. Undi orang Melayu berpindah kepada PAS. Undi golongan menengah pergi ke PKR.
Dimana datang sokongan untuk UMNO dan BN? ia datang dari warga negara segera- rakyat Bangla, Nepal, Myanmar, Cambodia. Inilah dia parti yang berjuang Hidup Melayu dan Agama, Bangsa dan Tanah Air. Akhirnya UMNO melacur maruah dan mengkhianati negara dengan menjual kerakyatan kerana mahu mengekalkan kuasa.
Najib melihat sokongan masyarakat Cina kepada nya merosot dengan teruk. Dan penyebab utama kemerosotan sokongan tersebut ialah DAP. Hari ini DAP telah menguasai 80-90% sokongan masyarakat Cina. Ini akan menyebabkan BN akan hilang lebih banyak kerusi dimana dalam kawasan parlimen itu ada sekurang kurangnya 40% orang Cina.
Najib juga tahu bahawa MCA sduah tidak terdaya menahan penghijrahan sokongan orang Cina.
Kedua, Najib tidak faham. Masakan orang kurang cerdik faham bahawa sokongan orang Cina bukan disebabkan chauvinism dan ekstremism. Orang Cina memperakui bahawa ini negara majority nya Melayu dan orang Melayu akan terus menguasai politik. Orang Cina bukan beroperasi atas chauvinism tapi menginginkan kerajaan yang telus, demokratik, menjalankan dasar2 ekonomi yang adil,mahukan sebuah negara yang menghormati undang2. UMNO dan BN mempunyai rekod buruk dalam kesemua perkara ini dan sebab2 ini yang menyebabkan orang Cina tidak mahu lagi menyokong UMNO, MCA atau parti2 BN yang lain.
Najib ingat orang cina beroperasi atas perasaan ekstrim dan bersangkaan bahawa orang menyokong DAP dan membenci dan berniat jahat keatas bangsa lain terutama bangsa Melayu. Sebab itu DAP dituduh mahu menubuhkan repablik dimana institusi Raja Melayu dihapuskan, apa2 kepentingan bangsa Melayu dihapuskan dan seumpamanya.
Sebab sebenarnya orang Cina menyokong DAP ialah kerana parti tersebut tidak bacul dan tidak perlu menggunakan isiu emosional seperti MCA. DAP is fearless. Sebagai sebuah parti yang fearless, DAP boleh memahami atas prinsip apa orang PAS beroperasi. Kerana itu PAS dan DAP saling menghormati. Demikian juga DAP memahami PKR. DAP boleh memahami parti2 dimana pemimpin nya berani masuk jel, di ISAkan, ada yang dibunuh, serta dipenjarai. DAP boleh faham ketokohan parti2 yang berani berjuang dan berkorban.
Berani berjuang dan berkorbanlan yang menyebabkan orang Cina menyokong DAP. Orang Cina yang menikmati lebih demokrasi dan oleh itu memiliki lebih pilihan melihat MCA parti yang penakut dan lembik memperjuangkan isiu2 yang melibatkan kepentingan orang Cina. Dan cubaan MCA menjuarai isiu kepentingan cina disaat akhir sudah tidak berguna lagi. Orang Cina tidak ada isiu dengan hudud. Orang Cina sedar itu isiu orang Melayu yang beragma Islam. Orang Cina tahu, walaupun mereka bukan Islam, tapi hak dan kepentingan mereka akan dihirmati dan dilindungi.


# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Penentang Anwar alami krisis peribadi

http://msomelayu.blogspot.com, 25 Okt 2012
ANALISA ISU

Apakah erti semua ini dan bagaimana anda mentafsirkannya? Semua orang bekas orang-orang besar di dalam Umno bangkit bersatu untuk menantang Anwar bagi menghalang Anwar terus mara ke Putrajaya. Nampaknya kebangkitan ini begitu serius tanpa ada sedikit ruang kemaafan dan harapan diberikan kepada Anwar. Dalam mata mereka, mereka melihat Anwar begitu comot dan lebih jahat dari Yahudi.

Apakah pandangan mereka itu benar dan tindakan mereka itu suci dan sahih? Ini perlu ditilik dan direnungi sebaik mungkin agar semua orang tidak terkeliruan dan berada dalam kepungan zalim mereka.

Mahathir, Ibrahim dan Sanusi: Tidak pernah diam kutuk Anwar.
Apa yang menjadi konfius mereka yang bangkit bersatu menentang Anwar adalah mereka yang ada masalah atau mengalami krisis peribadi dengan Anwar. Justeru apa yang mereka perjuangkan menjadi tandatanya apakah fakta atau hujah penolakan mereka kepada Anwar benar-benar ikhlas ataupun kerana mereka kecewa disebabkan tidak dapat sesuatu dari Anwar.

Orang-orang besar Umno itu boleh dikatakan mereka yang menjadi penggerak utama parti suatu masa dulu dan juga bersekongkol dengan Anwar dalam parti sekular redikal Melayu - Umno. Mereka setengahnya bersama Anwar, bahkan menerima Anwar sebagai dewa dan hero ketika itu, tetapi menjadi renggang disebabkan perbezaan fahaman, pegangan dan keyakinan kepada agama dan bangsa. Perbezaan political will atau nawaitu perjuangan mengenai bangsa juga menjadi penyebab berlaku krisis peribadi. Dan ada juga yang meninggalkan Anwar kerana melihat Anwar tidak berpelung mempunyai tangan panjang bagi menyuap nasi ke mulut mereka.

Mereka dimaksudkan itu terdiri daripada bekas Presiden Umno, Mahathir Mohamad, bekas ketua Pemuda Umno, Abdul Rahim Tamby Chik, bekas ahli MT Umno yang dilantik Inchek Ibrahim Ali; mereka ini diikuti oleh anak-anak buah mereka yang ikut sama membenci Anwar walaupun mereka tidak pasti kenapa mereka merasai perasaan demikian. Mereka benci kerana membeli keburukan dan kejelekan Anwar yang dijual oleh para pedagang tadi. Adakanya yang mengambil upah atau pun mendapat rezeki dari kontrak memburuk-burukkan Anwar.

Dan terbaru bekas orang kuat Umno yang juga mengaktifkan diri bangkit bersatu memburukkan Anwar ialah Sanusi Junid, Beliau yang juga bekas Setiausaha Agung Umno dikenali kaya dan kreatif dengan berbagai andaian dan kesimpulan politik bangkit mengemukakan dakwaan kononnya Anwar adalah orang yang mengkhianati dan mengagalkan agenda ekonomi Melayu yang digagaskan Mahathir Mohamad.

Kata Sanusi Mahathir telah melaksanakan dasar seperti mana dilakukan Germany untuk tidak memberi lesen kepada orang Yahudi; dengan tidak memberikan lesen perbankan kepada bukan Melayu bagi mengawal ekonomi negara.

Wah terlalu mudah dan simple hipotesis Sanusi terhadap Anwar. Apakah beliau mengira akan mempercayainya semata-mata kerana beliau bekas pemimpin Umno dan seorang yang kuat membaca.

Sebaliknya tuduhan dan kecaman Sanusi terhadap Anwar itu mengesahkan bahawa dasar kerajaan yang ditunjungi Umno adalah perkauman dan pilih kasih. Sedang dalam masa sama Umno memperakui mereka bersifat adil dan saksama. Sekali lagi Sanusi menelanjangkan kemunafikannya sendiri. Beginilah kalau kita ghairah untuk menuduh orang lain salah, maka kesalahan kita akan terdedah dengan sendiri.

Orang Umno yang otak kemetot dan sudah berasap dengan Anwar akan menelan begitu saja tuduhan Sanusi itu tanpa usul periksa. Mereka akan jadi macam ikan lapam menelan tahi dari bawah jamban. Tetapi bagi mereka yang ada otak dan sudah dapat menghidu bau hasad dengki Sanusi akan menelaahnya terlebih dahulu.

Misalnya orang akan memeriksa rekod-rekod perkhidmatan Anwar semasa menjadi menteri kewangan dan juga TPM. Rekod itu masih ada disimpan kerajaan sampai sekarang dan kalau ianya benar Najib Razak dapat mengeluarkan rekod berkenaan. Sanusi boleh bercakap lebih dahsyat dan menarik daripada itu, tetapi orang memerlukan bukti atas apa-apa jua dakwaannya. Cerita Sanusi mengenai kehebatan ideanya mengenai Melayu samalah si tua terkukur yang leka mengah-ngahkan terkukurnya sehingga 'burung'nya sendiri terlondeh keluar.

Cuma satu pertanyaan saya untuk Sanusi Junid kalau benar Anwar berbuat demikian apakah tidak ada kawalan? Apakah yang Umno dan beliau sendiri lakukan ketika itu. Pada masa Anwar menjadi menteri kabinet Sanusi juga berada dalam kabinet, apakah beliau tidak membuat teguran dan pembaikian ketika itu dan kenapa sesudah berada diluar. Kalau tidak berbuat apa-apa, menegur Anwar ini bermakna Sanusi tidak amanah kepada jawatan dan tanggungjawabnya.

Bukankah setiap apa yang dilakukan menteri kabinet, ianya akan dikawal bukan sahaja oleh jemaah menteri tetapi Umno sendiri menjadi pengawalnya. Ada dua instrument menerusi Umno untuk mengawal perjalanan dasar dan polisi kerajaan yang dilakukan oleh menteri;  iaitu Majlis Tertinggi (MT) Umno yang bermesyuarat setiap bulan, dan kedua Perhimpunan Agung Umno yang bersidang setahun sekali.

Kerana saya tidak ahli Umno, saya tidak tahu apakah ada mana-mana perwakilan membangkitkan apa yang dilakukan Anwar itu mengikut 'sunnah' Sanusi Junid itu. Adakah... atau memang perhimpunan agung Umno tidak bangkit kerana yang menjadi perwakilan itu semua jahil mengenai masalah kewangan dan ekonomi, atau pun semua mereka tidak cerdik. Kerana kalau mengikut kata Mahathir orang yang menyertai Umno orang bodoh kerana orang cerdik dihalang.

Sekali lagi bukankah sindiran Mahathir itu mengenai batang hidungnya sendiri kerana 22 tahun beliau memimpin Umno beliau gagal melahirkan orang cerdik dalam Umno ataupun sememangnya beliau sendiri menternak ahli Umno menjadi seperti lembu laki Sharizat untuk mudah diuruskan ke mana saja hendak disimpan dan dikandangkan mereka.

Jelas tuduhan Sanusi itu hanya untuk menambahkan keburukan kepada Anwar sahaja. Dunia politik mengetahui bagaimana kelicitan dan keYahudian Sanusi di dalam politik. Sanusi seorang sangat cerdik termasuk dalam mereka-reka cerita memberi reputasi buruk kepada seseorang yang lain. Dia seorang yang kuat membaca dan memahami berbagai teori politik baik Yahudi, Barat, China, Jepun dan Islam. Lantaran kerana kelebihan cerdik itulah meyebabkan beliau ada kalanya menjadi sangat lemah dan bodoh.

Mengapa saya mengatakan begitu, untuk berdepan dengan Abu Bakar bagi merebut jawatan Ketua Umno Bahagian Langkawi pun beliau kalah. Rasanya tidak ada mana-mana Menteri Besar dan ketua menteri di negara ini yang berkhidmnat tidak sampai sepenggal. Sanusi menjadi MB Kedah tidak sampai sepenggal sebelum digugurkan diganti dengan Syed Razak Syed Zain. Jadi rekod sebagai MB yang terpendek masih dipegang oleh Sanusi Junid.

Yang menarik mereka menjadi hero menyerang Anwar dan mahu memastikan Anwar tidak naik, mereka yang ada masalah dengan Anwar; mengalami krisis peribadi - dengki, cemburu dan meluat dengan Anwar. Mereka kecewa dengan ketegasan dan prinsip Anwar Ibrahim dalam menjaga negara dan kepentingan rakyat. Mahathir marah kepada Anwar apabila Anwar sebagai menteri kewangan tidak bersetuju untuk digunakan wang Petronas bagi menyelamatkan perniagaan anaknya, Mirzan Mahathir. Tindakan ini adalah menjadi kudis dalam hubungan mereka sebagai anak dengan bapak dan kemudian menular menjadi barah yang bernanah sampai kini.

Mahathir mula mengenali siapa dia Anwar sebenarnya, seorang budak suruhan yang selamanya tidak akan sedia menjadi hamba kepadanya. Jadi demi menyelamatkan banyak lagi kepentingan maka beliau terpaksa menghapuskan Anwar walaupun tindakan itu sangat berat dan melukakan ahli Umno lain.

Demikian juga dengan Rahim Tamby Chik. Kebenciannya kepada Anwar bukan sangat kerana Anwar difitnahkan bergelumang dengan dosa dan maksiat. Bagi Rahim itu tidak menjadi kudis gatal buatnya kerana dia juga suka berenang dalam lautan maksiat. Tetapi apa yang menyakitkan hati Rahim ialah apabila Anwar mengarahkan Ahmad Zahid Hamidi menentang Rahim di kerusi Ketua Pemuda Umno.

Inilah bermulanya api kemarahan Rahim kepada Anwar. Rahim merasakan Anwar adalah penghalang cita-cita politiknya. Tindakan itu disusuli pula degan arahan Anwar agar Rahim dibersihkan dari maksiat dalam isu penyelewengan dan skandal dengan budak sekolah. Dua tindakan Anwar ini menyebabkan Rahim berdendam dengan Anwar sampai ke hari ini dan sehingga sanggup menjadi pruducer filem biru.

Jelas penentangan Rahim kepada Anwar bukan kerana soal prinsip perjuangan atau pendekatan dan stail Anwar yang mahu menerapkan nilai-nilai dan falsafah Islam dalam Umno tetapi kerana Anwar dianggap mengusik kepentingan dan cuba menghalang hobinya.

Demikian juga dengan Ibrahim Ali. Dia menantang Anwar bukan ada sebab yang jelas dan bukan perkara hakikat misalnya soal prinsip. Dia menentang Anwar disebabkan Anwar tidak mahu melantiknya sebagai Pengerusi Perhubungan Keadilan di Kelantan, itu saja. Semasa terjemnpit dan perahu politiknya hanyut tatkala dibuang dan terpecah dari Umno Ibrahim mencari pulau untuk beradu... dengan harpaan Anwar mengambilnya menjadi pengerusi Keadilan Kelantan. Ibrahim yang selalu berfikiran hanuman kera putih tidak sedia untuk menjadi ahli biasa sebagai ekor. Dia mahu menjadi kepala walaupun, berkapala tiga?

Tetapi malang Keadilan Kelantan tidak sedia berketuakan Ibrahim kerana mereka sudah kenal bau dan bentuk mukanya. Bagi saya penolakan Keadilan Kelantan kepada Ibrahim sesuatu yang kurang bijak dan bukan bersifat politik serba mungkin.

Atas kekcewaan itu maka beliau bangkit menentang Anwar dan dalam masa sampa mengharap ada simpati dan pujian dari Najib. Malangnya usaha itu tidak memberi kejayaan dan segala tingkah lakunya Najib juga kena tidak menarik perhatian Najib. Walaupun Ibrahim telah menggunakan Rosmah untuk mendapat blessing Najib, tetapi Najib juga berhati-hati dengan makhluk ini bimbang akan ditinggalkan bendalir beracun didalam pinggan nasinya.

Bagaimana pula dengan Sanusi Junid, apakah yang menyebabkan beliau marah kepada Anwar? Sanusi selalu menggunakan alasan Anwar pengkhianat Melayu. Anwar sebagai muanfik untuk memperjuangkan Islam. Itulah kata-kata yang akan luruh dari mulut Sanusi Junid di mana saja dia bercakap mengenai topik mengenai Anwar.

Sanusi ada bukti dan pandangannya sendiri sehingga dia merasakan dia lebih Islami daripada Anwar. Tetapi dalam kajian saya dari sudut psikologi kenapa Sanusi marah Anwar bukan kerana tuduan-tuhdan itu tadi. Kenapa saya mengata begitu kerana mereka berdua pernah duduk dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim). Merka berdua adalah orang besar Abim. Kalau benar Sanusi sudah mengetahui Anwar munafik, kenapa beliau sanggup bersama Anwar Ibrahim di dalam Abim?

Dalam suluhan saya tindakan Sanusi memusuhi Anwar samalah dengan apa dilakukan Mahathir, Rahim Tamby Chik dan Ibrahim Ali. Puncanya kerana kecewa dan cemburu dengan Anwar. Bukan sama sekali kerana Anwar terlibat dengan skandal, itu adalah rekaan dan alasan dicari untuk membalas dendam mereka disebabkan berlakunya krisis peribadi. Kalau bertolak dari soal peribadi kenapa Mahathir membisu terhadap orang Umno lain yang juga berbelit dengan skandal.

Seperti dikatakan tadi Mahathir kecewa kerana Anwar tidak sedia mengikut telunjuknya demi kepentingan kroninya. Begitu juga dengan Rahim Tamby Chik, baginya Anwar adalah pemusanah istana politiknya. Ibrahim Ali kecewa kerana Anwar tidak membantunya memulih peta politiknya. Dan Sanusi Junid kecewa kerana dia merasakan dia lebih berhak berada di hadapan dalam politik Umno kerana beliau lebih awal menyertai Umno tetapi Anwar yang dimanja-manjakan oleh Mahathir.

Itu sahaja sebabnya. Jadi apa juga hentaman, hujah dan tuduhan mereka ke atas Anwar tidak berasas sama sekali dan semua penentangan itu tidak ada sangkut paut dengan soal-soal agama, bangsa dan negara, Semuanya adalah disebabkan soal dan kepentingan mereka yang menentang itu. Mereka menentang kerana cemburu, benci dan dengki atas kehebatan Anwar. http://msomelayu.blogspot.com

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily

Tahniah Zulfahmi kerana elak disiram arak

Dr Azizi Ayob,
Walaupun tidak berkesempatan menonton perlumbaan Moto GP tempohari, saya berasa kagum dan berbangga dengan tindakan pelumba Moto3 negara, di samping kejayaan podium pertama, Zulfahmi Khairuddin mengelak tradisi sambutan kemenangan podium dengan minuman keras pada upacara penyampaian hadiah Grand Prix Malaysia 2012 di Litar Antarabangsa Sepang, Ahad lalu. Video tersebut telah dirakam oleh penyokong tempatan yang telah memuat turunkan ke dalam laman sosial, YouTube. Tindakan tersebut seharusnya mendapat pujian daripada semua pihak.

Sebagai seorang Muslim, kita wajib mempertahankan kehormatan (‘izzah) beragama tanpa rasa malu menyatakan had dan batas tertentu yang perlu kita patuhi sekalipun hidup dalam masyarakat pelbagai kaum dan agama. Manakala kepada yang bukan Islam, kita menghormati hak mereka dan hak kita juga wajar dihormati. Dalam konteks ini, tindakan secara jujur anak muda kelahiran Banting, Selangor itu mengundang rasa kagum semua pihak yang berani menyatakan pendiriannya lebih-lebih lagi perkara yang melibatkan sensitiviti agama Islam. Malah keberanian beliau bukan sahaja terbukti pada kehebatan pemanduan motorsikal, namun terserlah dengan pendirian agama. Syabas, Zulfahmi!

Saya menyeru dan meminta pihak penganjur supaya tradisi seperti siraman arak tidak menjadi sebahagian daripada upacara sambutan kemenangan dalam sukan permotoran. Kita tidak perlu mempromosi budaya ini kerana telah maklum gejala buruknya sepertimana laporan dari WHO (Global Status Report on Alcohol and Health WHO, 2011) seramai 2.25 juta kematian dilaporkan setiap tahun akibat arak.

Sebagai seorang doktor perubatan, saya tidak melihat apa logiknya arak dengan sukan. Sebaliknya ketagihan arak boleh membawa gejala penyakit yang serius seperti penyakit hati, kanser, inflamasi pankreas, darah tinggi, osteoporosis dan lain-lain lagi. Gejala lain juga termasuk masalah sosial serta keganasan rumahtangga, masyarakat dan kecederaan akibatkan kesan buruk arak. Oleh kerana gejala ini agak serius, lebih daripada 30 kelasifikasi atau kod telah digunapakai (International Classification of Diseases - 10) untuk mendiagnosa gejala penyakit berkaitan arak ini.

Sebagai rakyat Malaysia yang bergama Islam, saya berbangga dengan tindakan Zulfahmi dan juga meminta semua pihak yang terlibat supaya tidak mempromosikan arak dalam kehidupan seharian ataupun aktiviti sukan.

Dr Azizi Ayob ialah Pengerusi, I-Medik Selangor/Wilayah Persekutuan

Mahathir tidak pernah mungkir janji?

Aspan Alias, 25 Okt 2012
Semalam Utusan Malaysia dapat RM1.50 dari saya kerana buat pertama kali saya membeli senaskhah akhbar propaganda UMNO itu setelah lima belas tahun tidak membeli atau melanggannya. Saya membeli rokok di sebuah stesyen minyak di Subang Jaya dan saya ternampak ‘headline’ muka depan akhbar itu yang menarik hati saya untuk berbelanja sebanyak RM1.50. Apa yang menarik kepada saya ialah tajuk ‘Dr M tegur Nik Aziz’ di muka depan akhbar itu. Setelah berfikir seminit dua saya relakanlah RM1.50 untuk membeli akhbar ini. Kali ini terpedaya juga saya oleh Utusan kerana tajuknya yang menarik perhatian saya apatah lagi ia melibatkan nama Dr M di muka depan itu.
Dalam liputan Utusan itu, Dr M telah menegur TGNA kerana telah memberitahu rakyat yang Tok Guru itu akan bertanding di dalam pilihanraya yang akan datang. Dr Mahathir menuduh TGNA tidak menepati janji-janji beliau (TGNA) untuk mengundurkan diri dari menjadi calon dalam pilihanraya yang akan datang dan meminta rakyat supaya menolak TGNA. Dr M berkata memilih orang yang tidak menunaikan janjinya akan membawa banyak masalah kepada negara. Apa masalah yang dimaksudkan Dr M itu tidak pula saya ketahui kerana saya tidak membaca laporan itu sehingga habis walaupun saya telah membeli akhbar itu dengan berat hati.

Saya tidak hendak sentuh tentang janji TGNA itu buat kali ini untuk memendekkan tulisan saya ini. Saya mahu memberikan fokus kepada mungkir janji Dr Mahathir yang telah membawa masalah kepada UMNO dan seterusnya kepada rakyat dan negara. Selalunya orang yang sentiasa mengintai-ngintai kesalahan pihak lawan ini akan terlupa kepada janji-janji beliau yang beliau tidak mahu menunaikannya selama ini. Dr M tentu telah terlupa apa yang beliau janjikan kepada rakyat khususnya ahli-ahli UMNO semasa beliau mengambilalih kepimpinan parti itu dari Hussein Onn pada tahun 1981 dahulu.

Semasa mengambilalih pimpinan UMNO dari Hussein Onn dalam perhimpunan agong 1981 itu Dr M telah berjanji kepada ahli-ahli UMNO melalui perwakilan di Dewan Nirwana, Hotel Hilton, yang beliau meminta rakyat memberikan ‘signal’ jika ada tanda-tanda yang ada segelintiran rakyat yang tidak menyukai beliau.  Dengan tanda-tanda itu beliau berjanji akan mengundurkan diri secara terhormat Itu janji beliau secara terbuka yang beliau luahkan semasa ucapan penangguhan sebaik sahaja beliau menjadi Presiden kepada parti yang telah beliau matikan pada tahun 1988 itu.

Tetapi akhirnya beliau tidak menunaikan janji beliau itu dan telah membawa masalah besar yang kita warisi pada hari ini. Beliau tidak mahu berundur walaupun jawatan beliau itu telah dicabar dan beliau hanya mendapat kemenangan yang begitu tipis. Kemenangan tipis ini merupakan tanda-tanda yang jelas orang ramai sudah mula tidak berkeyakinan dengan pimpinan dan mahukan UMNO menyampaikan signal itu kepada Dr M. Beliau bukan sahaja tidak mahu mengundurkan diri tetapi telah meruntuhkan semua institusi demokrasi kerana bertegas ingin melanjutkan keseronokan dan kegilaan berkuasa sebagai PM semasa itu.

Beliau telah mematikan pendaftaran UMNO dan dalam usaha melakukan itu beliau mendapat reaksi keras dari ahli-ahli UMNO maka beliau telah membuang dan memecat beberapa hakim Mahkamah Agong termasuk Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas. Badan eksekutif yang beliau ketuai telah masuk campur dalam hal perundangan dan kehakiman untuk memungkiri janji-janji beliau itu. Akhirnya tindakan beliau itu telah memberikan banyak masalah kepada negara dan rakyat sehingga ke hari ini.

Apa yang beliau katakan dalam Utusan itu benar tetapi beliau sendiri tidak mahu menunaikan janji-janji beliau dan sanggup membunuh semua institusi demokrasi negara semata-mata keinginan beliau untuk berkuasa terus menerus sambil memungkiri semua janji-janji beliau semasa mula-mula mengambilalih kepimpinan dari Hussein Onn pada tahun 1981 itu.

Dr Mahathir telah banyak memungkiri janji-janji beliau sendiri dan beliau tidak boleh menuduh TGNA sebagai pendusta kerana tuduhan itu sepatutnya beliau arahkan kepada diri beliau sendiri. Pada tahun 1985 sebuah parti baru, Parti Bersatu Sabah (PBS) telah ditubuhkan secara tergesa-tergesa beberapa hari sebelum Sabah mengadakan pilihanraya negeri. PBS telah menyertai pilihanraya negeri untuk menumbangkan parti Berjaya. Mahathir telah pergi ke Sabah dan berucap dan berjanji secara terbuka yang beliau akan ‘swim and sink’ dengan Berjaya. Beliau memihak kepada Berjaya pimpinan Haris Salleh dan berulang-ulang kali berjanji untuk berenang dan tenggelam bersama Berjaya.

Tetapi apabila Berjaya tewas termasuk Presiden Berjaya, Harris Salleh yang ditewaskan oleh Kaduh Agundun di Tenom, Dr M telah lari dan memungkiri janji-janji beliau dengan parti Berjaya. Kebetulan saya berada di Kota Kinabalu dan mendengar ucapan beliau secara berdepan dan saya mendengar segala janji-janji beliau kepada Berjaya semasa itu. Dengan tangkas sekali Dr M telah membawa PBS ke dalam BN dan menjadi rakan komponen kepada BN pimpinan Dr M dari peringkat Persekutuan itu. Berjaya tenggelam tetapi Dr M tetap berenang dan meninggalkan Berjaya terumbang-ambing dan hanyut sampailah parti itu mati begitu sahaja. Mahathir terus berenang sampai 22 tahun berenang dan menenggelamkan semua musuh-musuhnya yang menghantui kedudukan beliau.

Janji-janji beliau untuk membangunkan negara tidak sampai ke mana kerana beliau hanya mampu untuk membina bangunan tinggi-tinggi, jambatan yang panjang-panjang di dunia. Beliau hanya mampu membina pembangunan fizikal yang merupakan sebahagian pembangunan negara. Pembangunan fizikalnya pesat kerana ia melibatkan projek-projek runding terus yang mahal-mahal untuk kepentingan kroni-kroni dan kebanyakan projek-projek tersebut adalah projek-projek cadangan kroni-kroni dan bukannya untuk keperluan rakyat dan negara. Projek-projek tersebut hanya memberikan keuntungan kepada segelintiran kroni dan keluarga beliau .

Tetapi dalam pembinaan sikap dan ‘mentality’ terhadap rakyat tidak ada langsung sehinggakan pembangunan infrastruktur yang besar-besar itu tidak ‘commensurate’ dengan pembangunan nilai dan budaya bangsa. Rakyat menjadi ahli masyarakat yang ‘materialistic’ yang mengutamakan pengisian perut dan tempolok mereka yang hampir kepada kuasa dan rakyat dipermainkan dengan gula-gula serta coklat manis-manis untuk melekakan mereka dan meneruskan sokongan terhadap kepimpinan yang tidak jujur dan ikhlas itu.

Dr M ini tidak dapat diikut kerenahnya lagi. Dalam satu masa dia mengatakan UMNO sudah busuk sampai ke usus dan mengatakan UMNO bukan untuk yang pandai, cerdik dan bijak. UMNO hanya untuk yang bodoh-bodoh dan yang tidak mempunyai tulang belakang. Tetapi dalam satu masa yang lain Dr M mahukan rakyat memberikan sokongan berterusan kepada UMNO dan BN.

Dalam keadaan UMNO yang lemah Dr M meninggalkan parti dan apabila partinya hilang sokongan tradisi 2/3 beliau menyalahkan Abdullah Badawi. Dr M menyertai kembali UMNO selepas musuh yang dibencinya Abdullah meletakkan jawatan sebagai PM. Apabila kembali menyertai partinya beliau menuduh UMNO itu parti yang rasuah. Dalam pilihanraya yang lalu beliau berkehendakan sangat rakyat supaya tidak memilih parti tetapi memilih calon.

Tetapi sekarang Dr M mahu semuanya mengundi sesiapa sahaja yang diturunkan oleh parti untuk menjadi calon. Beliau telah ‘obsess’ dengan kehendak beliau untuk memenangkan BN sehinggakan beliau meminta semua pemimpin bersumpah tidak akan mensabotaj parti dalam pilihanraya yang akan datang ini sedangkan beliau sendiri adalah pensabotaj UMNO yang terbesar dalam sejarah kewujudan parti itu, sehinggakan beliau sanggup membunuhnya. Dr M bukan sahaja setakat pensabotaj parti tetapi beliau adalah pembunuh parti itu.

Habis keliru rakyat dengan kata-kata Dr M ini. Nak diikut nasihatnya nanti beliau akan menasihati kita melakukan perkara yang dulunya beliau tidak suka. Entah yang mana satu nasihat yang patut diikuti dan entah mana satu kata-katanya yang benar. Lidahnya sentiasa berubah dan jika ada kesempatan elok kita minta Dr M membuka mulutnya lebar-lebar untuk melihat apa jenis lidah yang ada di dalam mulut beliau itu. Kalau ia bercabang hendak juga kita tahu berapa cabangnya.

Pendeknya nasihat beliau kepada TGNA itu elok kita abaikan sahaja kerana jika kita terima nasihatnya, nanti dalam tempoh yang tidak berapa lama lagi Dr M akan menasihati untuk berbuat perkara yang lain pula.

Sesungguhnya Dr M hanyalah seorang yang bermain-main dengan politik yang melakonkan berbagai-bagai watak. Kadang-kadang watak baik tetapi selalunya beliau melakonkan watak sebagai orang jahat yang tidak senang dengan kebaikan yang dilakukan oleh orang lain.

Tetapi apa pun watak yang dilakonkan oleh beliau, Dr M gagal untuk menjadi negarawan. Beliau tidak mungkin mampu untuk menjadi negarawan lagi kerana beliau hanyalah seorang aktivis politik yang sekarang bermain dengan pihak yang hendak digugurkan oleh rakyat ramai.

Mungkin oleh kerana penyelia kemas dan pegawai penerangan khas gagal untuk melaksanakan tugas mereka maka Dr M lah yang mengambil alih tugas mereka untuk berkata-kata perkara yang mungkar sentiasa.

Tetapi kita tidak harus berasa kesal dengan tindakan Dr M ini kerana beliau dari dahulu sampai sekarang hanya kekal dalam keadaan rakyat berpecah-belah. Dalam keadaan rakyat sedang bersatu di luar BN ini Dr Mahathir nampaknya tidak akan menjadi orang yang relevan lagi untuk negara dan rakyat.

Tidak ada siapa yang boleh membetulkan Dr M ini. Hanya Tuhan sahaja yang boleh melenturnya. Kita abaikan sahaja pandangan beliau. Biarkan beliau bercakap kepada dirinya sendiri semahu beliau.

Perjanjian Roh

Assalamualaikum,
Mungkin sempena tahun baru hijrah ini kita semak semula suatu perkara yg amat hakiki bagi semua manusia, terutama kita yg Islam. Allah (a.w) telah mengambil ikrar janji terhadap kita dalam alam roh. Bila? Apabila bertemu sperma bapa dengan ovum ibu, iaitu bermulanya proses pensenyawaan, maka berkembanglah sel (cell multification) yg disenyawakan itu - berlalulah tempoh sebulan, dua dan tiga bulan - berada dalam kandungan ibu (i.e. rahim). Apabila genap sel yg bercantum itu berada dalam rahim 3 bulan (i.e. 120 hari), maka malaikat akan diperintahkan oleh Allah (a.w) meniupkan 'roh' kepada sel itu (kini sudah menjelma berbentuk manusia yg lengkap), supaya diberikan nyawa. Ketika itulah ditentukan qada' dan qadar kita dalam empat perkara: mati kita, kesudahan kita, rezki kita dan yg berkaitan dengan kehidupan kita di dunia, selepas dilahirkan.
Ketika itulah Allah (a.w) meminta ikrar janji dari kita dan kita bersetuju dan berjanji. Inilah yg disebutkan dalam firman Allah (a.w):
Allah (a.w) berfirman: ‘Dan ingatlah ketika Tuhan kamu menjadikan keturunan anak-anak (yakni, keturunan) Adam dari punggung (i.e. tulang sulbi) mereka. Dan (Tuhan) mengambil penyaksian mereka ke atas diri mereka (dengan berfirman): ‘Bukankah Aku Tuhan kamu?’ Mereka (yakni, roh) menjawab: ‘Bahkan! Kami mempersaksikan (Yakni, kami naik saksi dan mengakui Engkaulah Allah (a.w), Tuhan kami).’ Supaya tiada kamu katakan pada hari Qiamat nanti bahawa: 'Kami tertegah (i.e. tertegah dari memperhambakan diri dan mengerjakan segala perintah dan suruhanMu)dalam perkara ini.' (yakni, dari mengabdikan diri kepada Allah (a.w) (sejajar dengan tututuan Allah (a.w)).’ [Ayat 172, Surah al-A’raf]
Semasa kita diberi nyawa selepas berusia tiga bulan dalam rahim ibu kita, kita telah berjanji dengan Allah (a.w) untuk beriman denganNya, menurut segala perintah dan ketetapanNya dan menjalani kehidupan di dunia, apabila dilahirkan kelak, mempertuhankan Dia. Ketika roh ditiupkan ke dalam jasad kita - ketika itu kita sudahpun sempurna dari segi fisikal kita - sebagai manusia, kita sudah berdepan dengan Allah (a.w) dan melafazkan ikrar janji kita kepadaNya.
Malangnya, jika kita dilahirkan dalam keluarga bukan Islam, dan kita tidak mempelajari al-Quran dan as-Sunnah, maka kita tidak dapat mengingati ikrar janji kita itu. Jika kita dilahirkan dalam keuarga Islam, kita juga tidak tahu akan janji kita itu, jika kita tidak mempelajari al-Quran dan as-Sunnah. maka dengan itu jugalah ramai yg lahir Islam, tetapi bertindak atau mengikuti gayahidup bukan Islam. Mereka juga lupa akan ikrar janji itu. Bagi mereka yg dilahirkan dalam keluarga Islam, kemudian berusaha memelajri al-Quran dan as-Sunnah, maka mereka ketemui semula ikrar janji mereka semasa alam roh itu. Jika dilaksanakan janjinya, selamatlah dia, kerana berusaha sekuat mampu memenuhi ikrar janjinya itu. Dan, jika tidak, hancurlah dia.
Justru itulah kita diwajibkan menuntut ilmu mengenai Islam itu. Demikianlah sabda Rasulallah (s.a.w): 'Tolibul ilmi faridatun 'ala kulli muslim' [Maksud: Mempeljari ilmu itu wajib bagi setiap yg Islam] [Hadith Bukhari]
Mudah-mudahan kita sempat berusaha - beramal dan beribadah (terutama, membetulkan amalan dan ibadah) dan memandu hidup kita - supaya menepati 'Perjanjian Roh' kita itu, insya Allah. Amin
 
 سُوۡرَةُ الاٴعرَاف
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
  وَإِذۡ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمۡ ذُرِّيَّتَہُمۡ وَأَشۡہَدَهُمۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِہِمۡ أَلَسۡتُ بِرَبِّكُمۡ‌ۖ قَالُواْ بَلَىٰ‌ۛ شَهِدۡنَآ‌ۛ أَن تَقُولُواْ يَوۡمَ ٱلۡقِيَـٰمَةِ إِنَّا ڪُنَّا عَنۡ هَـٰذَا غَـٰفِلِينَ (١٧٢) 
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini. (172)

Tiada ulasan: