Rabu, 17 Oktober 2012

BANYAK YANG BUNGKUS ATAU DIBUNGKUS....JANGAN RAKYAT PUN KENA BUNGKUS ..DAH LAH...OLEH ITU ELOK KITA BUNGKUSKAN SEBELUM IA BERTAMBAH PARAH

Restoran Jom Makan di Tokyo, London bungkus

  • Aidila Razak
  • 5:52PM Okt 16 2012
Satu rancangan untuk menubuhkan rangkaian restoran Malaysia di lokasi antarabangsa melalui projek MyFranchise berakhir apabila hampir kesemua pelaburan berkenaan mengalami kerugian, menurut laporan Ketua Audit Negara 2011.
Audit berkenaan mendapati syarikat Malaysia International Franchise Sdn Bhd (MyFranchise) yang merupakan anak syarikat Perbadanan Nasional Bhd, "tidak berpengalaman" dan ini membawa kepada penutupan kedainya di Tokyo dan London.

NONERancangan untuk membuka restoran mewah di New York akhirnya dihentikan dan restoran di Tokyo pula dikendalikan oleh seorang individu yang membuat "tuntutan palsu" – yang akhirnya terpaksa ditanggung MyFranchise.

Rangkaian restoran Jom Makan itu, meliputi restoran "quick service" di London, restoran "specialty" di Tokyo dan restoran "fine dining" di New York, merupakan prototaip kepada program Malaysia Kitchen yang dilancarkan pada 2006.

Projek itu dimulakan dengan geran kerajaan berjumlah RM20 juta, namun hanya RM16.4 juta digunakan dan bakinya dikembalikan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada 22 Februari 2012.

Audit berkenaan mendapati restoran berkenaan gagal kerana "lokasi tidak strategik, pengusaha tidak berpengalaman, menu terlalu banyak, harga tidak berpatutan, serta kualiti dan rasa makanan kurang enak".

NONEDalam maklum balasnya kepada Jabatan Audit, MyFranchise berkata syarikat itu hanya diberi masa dua minggu untuk membuka restoran di Tokyo dan tidak dapat menemui lokasi sesuai.

Restoran di Tokyo itu bertukar pengurus beberapa kali, termasuk seorang yang menggunakan restoran tersebut untuk menipu sebuah lagi syarikat sebanyak 7.3 juta Yen (RM278,904 mengikut kadar pertukaran Disember 2009).

Menurut laporan itu, individu berkenaan membuat tuntutan bayaran dengan menggunakan dokumen palsu dan MyFranchise kemudiannya memremitkan sepenuhnya bayaran tersebut.
'Laporan audit padam kerugian berbilion ringgit'

  • Abdul Rahim Sabri
  • 5:24PM Okt 16 2012
Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata ceramah Pakatan Rakyat akan membangkitkan isu kerugian "berbilion ringgit" yang didakwa "hilang atau dipadamkan begitu sahaja" daripada Laporan Ketua Audit Negara 2011.

"Laporan audit negara kita sudah teliti, dan kita akan adakan penjelasan menyeluruh di seluruh negara kerana berbillion ringgit yang hilang (atau) yang dipadamkan begitu sahaja.

"Projek yang berkesan untuk rakyat termasuk rumah guru dan tentera yang tergendala turut diberikan kemaafan sebegitu rupa dan beberapa bukti yang lain," katanya.
Beliau bercakap dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Pakatan Rakyat di bangunan Parlimen petang ini.

Laporan audit berkenaan dibentangkan di parlimen semalam – dua minggu selepas pembentangan belanjawan 2013.
Kelewatan itu sekali lagi menerima kritikan keras daripada pemimpin Pakatan memandangkan tindakan sama dilakukan tahun lalu.
Sedangkan, laporan berkenaan dibentangkan bersama dengan belanjawan seperti amalan sebelum ini.

Peguam: Anwar tak minta 'penyelesaian'
4:00PM Okt 16 2012
Peguam kepada Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan dakwaan bahawa mereka meminta penyelesaian terhadap saman fitnah oleh bekas ketua polis negara itu Tan Sri Musa Hassan.

Bercakap kepada pemberita di luar mahkamah hari ini, Musa berkata, saman fitnah itu difailkannya ekoran "salah faham" dan beliau menerima "penyelesaian" yang dicadangkan Anwar.

Bagaimanapun, dalam kenyataan media yang dikeluarkan selepas itu, peguam N Surendran (gambar bawah, tidak bertali leher) dan Latheefa Koya berkata, Musa yang mahu menarik balik kes itu dan bukan Anwar.

NONE"Penarikan balik itu diusahakan oleh Musa atau wakilnya. Pada setiap masa, Anwar sedia meneruskan kes itu.

"Penarikan balik kes terhadap anak guam kami tidak bersyarat dan tiada penyelesaian luar mahkamah seperti didakwa oleh Musa.

"Anak guam kami berpuas hati dengan penarikan balik tanpa syarat dan oleh itu beliau tidak menuntut sebarang kos," kata mereka dalam kenyataan bersama itu.

Musa hari ini menarik balik saman fitnah terhadap Anwar berkaitan laporan polis oleh ketua pembangkang itu berhubung dakwaan mereka-reka bukti dalam perbicaraan 'Liwat 1'.

Penarikan balik saman oleh Musa itu direkodkan di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Asmabi Mohamad di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
FRU mahu surai perhimpunan dengan kimia busuk

  • Zulaikha Zulkifli
  • 1:27PM Okt 16 2012
Seorang pegawai polis Bukit Aman berkata, Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) "berangan-angan" untuk menggunakan bahan kimia berbau busuk pada meriam air bagi menyuraikan peserta perhimpunan.
ACP Jamaluddin Abdul Rahman yang bertugas di Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman berkata, perkara itu bagaimanapun masih belum dikaji.
NONE"Kita sedang berfikir untuk (kaedah) pencegahan ini. Kita mungkin gunakan yang berbau, yang manusia tak suka.
"Kita tembak, bila dia rasa busuk, nak pergi pusat membeli belah dah tak boleh. Dia akan (terus) balik rumah.

"Kita akan minta orang untuk cipta. Kita cuma angan-angan sahaja. Idea itu belum ada kajian," kata Jamaluddin ketika memberi penerangan kepada panel siasatan awam perhimpunan BERSIH 3.0.
Panel Suhakam seterusnya meminta Jamaluddin menjelaskan sama ada cecair berbau busuk itu pernah digunakan di mana-mana negara.
Jamaluddin berkata, beliau tidak pasti sama ada ia pernah digunakan di negara lain, namun berpendapat ia mungkin boleh berkesan untuk tujuan penyuraian.

NONE"Kita tembak guna air kosong, mereka tak lari. Pakai air yang ada warna pun sama juga. Mungkin patut yang ada bau busuk," katanya dengan berseloroh.

Dalam penerangannya itu, Jamaluddin antara lainnya menjelaskan mengenai jenis cecair dan kaedah untuk mengendalikan trak meriam air milik FRU.

Dalam sesi lawatan selama kira-kira dua jam itu, anggota panel Suhakam turut ditunjukkan demonstrasi tembakan gas pemedih mata FRU dan prosedur arahan yang dilakukan pasukan itu sebelum melepaskan gas dan meriam air.

Selain itu, panel itu juga meneliti contoh kesan tapak kasut anggota FRU sebagai perbandingan kepada dakwaan seorang peserta perhimpunan didakwa dipijak anggota pasukan itu.

Jamaluddin berkata, anggota FRU hanya melepaskan tembakan ke arah atas kumpulan peserta perhimpunan – yang membolehkan kanister gas tersebut dilepaskan ke jarak sehingga 100 hingga 150 meter.

NONE"Mereka akan tembak ke atas, peluru akan berasap di udara, baru jatuh. Sepanjang perhimpunan BERSIH 3.0 kita hanya tembak ke atas.

"Tak ada tembakan ke depan atau ke bawah," katanya ketika diminta menjelaskan dakwaan seorang peserta perhimpunan, Chong Min Shih, yang mengadu cedera akibat terkena tembakan kanister gas.

Menurut Jamaluddin lagi, pada perhimpunan BERSIH 3.0, penggunaan peluru bagi gas pemedih mata adalah paling terbanyak iaitu 900 peluru- berbanding perhimpunan BERSIH sebelum itu.

Jamaluddin menjelaskan ini kerana jumlah peserta yang lebih besar berbanding perhimpunan lain.

"Dalam tempoh lima jam, dengan empat pasukan, sebanyak 900 peluru digunakan. Ini kita lakukan tembakan secara berkala.

bersih 3 rally 020512 two protesters in tear gas"Ini antara terbanyak kita guna kerana banyak tempat dan jumlah peserta yang lebih banyak," katanya lagi.

Pada sesi lawatan itu, Jamaluddin dibantu oleh Pegawai Pemerintah Unit 1 FRU, Supt Zahri Mohd Yusoff untuk memberi penerangan.

Semasa perhimpunan BERSIH 3.0 lalu, Zahri merupakan orang yang bertanggungjawab memasang wayar berduri (razor wire) di enam buah lokasi berhampiran Dataran Merdeka.

Sesi lawatan ke Kompleks FRU di Kuala Lumpur hari ini diketuai oleh Pesuruhjaya Suhakam, Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid dan Detta Samen.
Lawatan tersebut merupakan sebahagian daripada siasatan awam berkenaan dakwaan pelanggaran hak asasi manusia semasa dan selepas perhimpunan pada 28 April lalu.
Guan Eng: P Pinang tangguh pelaksanaan AES

  • Abdul Rahim Sabri
  • 6:54PM Okt 16 2012
Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata kerajaan negeri akan membuat kajian dan rundingan dengan kerajaan persekutuan sebelum membenarkan pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang digelar "kamera 1Malaysia".

Katanya, rakyat kurang senang dengan pelaksanaan sistem kamera itu yang didakwa "bukan menghalang kesalahan berlaku, tetapi lebih mirip kepada syarikat kroni mendapat keuntungan".

"Saya rasa apa yang diputuskan oleh pimpinan Pakatan Rakyat memang untuk menyahut hasrat rakyat bahawa pelaksanaan AES ini akan membimbangkan dan juga menguntung kroni.

"Itulah sebabnya cadangan dibuat oleh kerajaan Pulau Pinang, kita nak kaji dulu rancangan untuk memasang kamera 1Malaysia ini.

"Denda RM300 dikenakan khusus di tempat kereta membawa kereta laju, kita kena mengkaji dan mendapat rundingan semua pihak," kata MP Bagan itu.

Beliau juga berpendapat, pelaksanaan sistem itu bercanggah kerana syarikat yang bertanggungjawab ke atas sistem berkenaan akan menerima lebih banyak komisen apabila lebih banyak saman dikeluarkan.

"Saya rasa itu bercangggah dengan prisip kamera 1Malaysia, untuk menghalang daripada berlaku kesilapan (jalan raya)," katanya.

Beliau berharap rundingan dapat dilakukan dengan kerajaan persekutuan sebelum pemasangan kamera itu dibuat di negeri itu.

Awal bulan ini, JPJ menyasarkan pemasangan 831 kamera AES secara berperingkat dalam masa 18 bulan di seluruh negara.
VIDEO l 4.04 min

 
Rafizi: Saman NFC tak jamin dapat balik RM250 juta
1:28PM Okt 16 2012
Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli berkata, tindakan undang-undang sivil dalam isu Nasional Fidlot Corporation (NFC) tidak akan menjamin dana awam RM250 yang dibelanjakan kerajaan dapat dikutip sepenuhnya.

Katanya, ini ekoran tindakan undang-undang hanya melibatkan NFC dan bukan Projek Fidlot Nasional kerana dakwaan penyelewengan dibuat terhadap apa yang berlaku dalam syarikat milik anggota keluarga bekas menteri Datuk Seri Shahrizat Jalil itu.

NONE"PKR menolak langkah mengambil tindakan undang-undang sivil ke atas NFC atas dasar ia tidak menjamin bahawa dana awam RM250 juta dapat dikutip sepenuhnya...," katanya.

Rafizi juga berkata, PKR sejak awal mengesyorkan kerajaan mengenakan 'jaminan peribadi' terhadap Shahrizat dan keluarganya agar semua harta mereka (termasuk hartanah yang didakwa dibeli melalui syarikat mereka tetapi menggunakan dana NFC) disita bagi mendapatkan kembali RM250 juta itu.

Kerajaan hari ini dilapor mengambil beberapa langkah dalam mengkaji semula hala tuju Pusat Fidlot Nasional di samping mendapatkan kembali pinjaman yang diberikan kepada NFC.

Menurut laporan Ketua Audit Negara 2011, kerajaan turut mengkaji kemungkinan mengambil tindakan sivil terhadap NFC untuk mendapatkan semula pinjaman yang diberikan.

Dalam kenyataannya hari ini, Rafizi berkata, jika kerajaan berjaya sekali pun dalam saman sivilnya, NFC boleh sahaja diisytiharkan muflis dan tidak masih mampu membayar kembali RM250 juta yang dipinjam.

Justeru, katanya, Peguam Negara dan Bank Negara Malaysia sepatutnya mengambil tindakan bawah Akta Anti Pengubahan Wang (AMLA) seperti yang pernah disyorkan sebelum ini, agar sebarang aset terlibat boleh dibekukan dan disita.
JPJ jawab kritikan pelaksanaan sistem AES
4:45PM Okt 16 2012
Berikut adalah kenyataan penuh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Putrajaya.
Jabatan Pengangkutan Jalan hari ini mengulas terhadap beberapa kenyataan, dakwaan dan isu yang tidak benar yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu berhubung dengan pelaksanaan fasa pertama sistem AES (Automated Enforcement System).

Pelantikan syarikat kontraktor:

Kerajaan pada 16 Ogos 2006 bersetuju supaya pemilihan syarikat untuk melaksanakan projek Sistem AES dipelawa kepada sembilan buah syarikat bagi menyertai tender .

Walau bagaimanapun, hanya tujuh buah syarikat telah mengemukakan dan melepasi peringkat penilaian dokumen cadangan teknikal dan menyertai ujian 'live demonstration' yang telah dijalankan.

Berdasarkan hasil penilaian dokumen cadangan teknikal dan ujian 'live demo', hanya dua buah syarikat sahaja iaitu A.T.ES Sdn. Bhd yang menggunapakai teknologi Robot daripada Jerman; dan  Beta Tegap Sdn. Bhd yang menggunapakai teknologi Redflex daripada Australia yang didapati berkelayakan secara teknikal (technically qualified) bagi melaksanakan projek AES.

Sepertimana yang dijelaskan sebelum ini, kerajaan telah memutuskan untuk melaksanakan projek AES secara outsourcing melalui konsep BOOT (Built, Operate, Own dan Transfer) di mana tempoh konsesi adalah selama 66 bulan.
Melalui kaedah ini, kos pembangunan projek, operasi dan penyelenggaraan sistem akan ditanggung sepenuhnya oleh syarikat pelaksana tanpa melibatkan implikasi kewangan kepada kerajaan.
Dalam hal ini, kerajaan tidak menanggung apa-apa perbelanjaan sepanjang pelaksanaan Sistem AES ini.

Rasional Pelaksanaan Sistem AES
Sepertimana dijelaskan sebelum ini, rasional pelaksanaan AES adalah semata-mata untuk meningkatkan Perception of Being Caught (POBC) ke tahap yang lebih tinggi ke arah mengurangkan kadar kemalangan dan kematian di jalan raya yang semakin meningkat serta mengakibatkan kerajaan perlu menanggung perbelanjaan yang
tinggi.

Ia bukan bertujuan untuk mengenakan saman dan denda ke atas pengguna jalan raya dan rakyat  atau membawa keuntungan kepada syarikat yang dilantik sepertimana yang didakwa oleh pihak tertentu.

Berdasarkan kajian antarabangsa, pelaksanaan penguatkuasaan secara elektronik dapat mengurangkan kematian akibat kemalangan jalan raya antara 17 peratus sehingga 71 peratus dan menurunkan kadar kemalangan jalan raya sebanyak 40 peratus.
Sebagai contoh, negara Perancis telah mencatatkan penurunan kadar kematian sebanyak 27 peratus dalam tempoh tiga tahun pelaksanaan sistem penguatkuasaan automatik manakala negara Kuwait pula telah mencatatkan penurunan kemalangan sebanyak 48 peratus.

Mengikut kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), pelaksanaan AES di Malaysia juga adalah dijangka dapat meningkatkan POBC kepada 75 peratus adalah memadai untuk mengubah tingkahlaku pemandu.

Dakwaan bahawa Sistem AES akan mengeluarkan 170 saman setiap tahun tidak benar

Sistem AES, sepertimana yang telah diperjelaskan beberapa kali sebelum ini adalah semata-mata untuk mengurangkan kadar kemalangan dan kematian jalan raya melalui meningkat kesedaran pemandu dan pengguna jalan raya terhadap Perception of Being Caught (POBC).

Ia tidak bertujuan mengaut apa-apa keuntungan dan membawa keuntungan kepada syarikat yang dilantik sepertimana yang didakwa oleh pihak tertentu.

Jumlah saman yang akan dikeluarkan oleh JPJ adalah bergantung kepada pemandu dan pengguna jalan raya sendiri. Apabila mereka tidak memandu melebihi had laju atau melanggar lampu isyarat lagi, tidak akan ada apa-apa saman yang akan dikeluarkan.

Oleh sebab itu, pengiraan sendiri dan dakwaan yang tidak munasabah oleh pihak tertentu bahwa 170 juta saman setahun dijangka akan dikeluarkan adalah tidak benar dan mengelirukan masyarakat.

Banyak respon positif Rakyat dan Pengguna Jalan Raya Terhadap Sistem AES

Sebenarnya, terdapat pelbagai lapisan masyarakat mengalu-alukan pelaksanaan sistem AES termasuk NGO seperti Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF).

Surat-surat kepada pengarang akhbar dan rakyat jelata juga menyokong sistem AES sebagai salah satu langkah ke arah meningkatkan keselamatan jalan raya dan melindungi nyawa rakyat.

Pelaksanaan sistem AES merupakan suatu langkah jangka panjang bagi mengurangkan kes kemalangan jalanraya, terutamanya kes kemalangan maut.


CAKAP BERPUSING2...AHLI TAHU SAPE YANG BAWA MASALAH...PEMIMPIN LAGILAH TAHU

Hasan Ali: Saya tetap dengan PAS, tak akan masuk Umno
4:40PM Okt 16 2012
Bekas Naib Presiden PAS Datuk Dr Hasan Ali berkata beliau akan tetap bersama PAS walaupun terus mendedahkan kepincangan yang berlaku dalam parti itu yang didakwanya hampir 75 hingga 80 peratus kepimpinannya dipengaruhi kumpulan Anwarinas.

"Saya akan tetap bersama PAS dan tidak akan menyertai Umno. Justeru, keputusan saya perlu dihormati semua pihak," katanya kepada Bernama selepas majlis dialog dengan penjawat awam anjuran Majlis Belia daerah di Besut, hari ini.

NONEBeliau yang juga Presiden Jalur Tiga (JATI) menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang menuduhnya 'dibeli' Umno bagi mengadakan ceramah di pentas Umno di seluruh negara.

"Sehingga sekarang, saya berceramah adalah atas prinsip menegakkan Islam di negara ini walaupun terpaksa menggunakan belanja sendiri," katanya.

Berhubung dakwaannya mengenai kumpulan Anwarinas dalam PAS, beliau berkata kumpulan itu kini bukan sahaja bertindak sebagai pelindung, penggerak malah sebagai jurucakap dalam PAS hingga menyebabkan kumpulan ulama semakin terpinggir dan tidak dipedulikan lagi.

Beliau berkata ramai golongan ulama semakin diperkecilkan peranan mereka dan termasuk dipecat kerana lantang bersuara dalam memperjuang agama Islam.

"Justeru, orang ramai jangan hairan sekiranya dalam masa yang terdekat PAS akan memecat lebih ramai lagi golongan ulama termasuk (bekas Timbalan Presiden PAS) Nasharudin Mat Isa kerana memperjuangkan Islam," katanya.

- Bernama

Subscribe · about an hour ago

Asang JATI masih bermimpi..

Apa Rahsia Hassan Ali Dakwa Ingin Terus Bersama PAS?
Hasan Ali: Saya tetap dengan PAS, tak akan masuk Umno

"Saya akan tetap bersama PAS dan tidak akan menyertai Umno. Justeru, keputusan saya perlu dihormati semua pihak," katanya kepada Bernama selepas majlis dialog dengan penjawat awam anjuran Majlis Belia daerah di Besut, hari ini.

"Sehingga sekarang, saya berceramah adalah atas prinsip menegakkan Islam di negara ini walaupun terpaksa menggunakan belanja sendiri,"

Ulasan :
Kalau tak ada apa-apa masakan tempua bersarang rendah!

Apa rahsia Hassan Ali buat pengakuan masih tetap dengan PAS sekalipun beliau telah dipecat dari PAS?

Apakah ia agenda UMNO supaya Hassan Ali terus membuat pengakuan tersebut dan dengan itu UMNO akan terus dapat memperalatkan Hassan ALi untuk menarik pengikut-pengikut PAS untuk mendengar "ceramah"nya menghentam PAS.

Orang siuman mana yang boleh percaya Hassan Ali mengeluarkan belanjanya sendiri untuk bercakap di pentas-pentas UMNO tanpa ditaja oleh pihak UMNO sendiri? - GB

http://azmieyusoff.blogspot.com/2012/10/asang-jati-masih-bermimpi.html
— with Bus Man, Lili Rozita, Abdul Rahman Mohd Saleh and 15 others.

TIBAI ORANG ...DIRI SENDIRI TAK SEBAIK MANA...ALLAH TAHU SAPE MEREKA INI

HASAN ALI! KATAKAN SAJA MURSYIDUL AM 'TIBAI' LEBIH BAIK DARI MURSYIDUL AM PAS

Oleh Abdul Rahman Hashim 
Apakah Hasan Ali lebih muliakan Zahid Md Arip, Mursyidul Am TIBAI 
daripada Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS?

Hormat sesama Ulamak - Dr Haron Din mencium tangan Nik Aziz
Apakah dia rela mencium tangan Mursyidul Am TIBAI?

Nampaknya isu jet peribadi Anwar sudah lenyap. Media arus perdana terutama Utusan Malaysia dan TV3 tidak berani lagi memutar isu ini yang terpercik ke muka pemimpin-pemimpin UMNO sendiri. Bukan itu sahaja, sebilangan bloger-bloger yang dipayungi UMNO juga sudah pun menghentikan isu jet ini kerana ia tidak membawa keuntungan poltik kepada UMNO/BN sebaliknya isu ini menjadi laba dan liabiliti kepada UMNO.
Isu SOROSISME yang dipalu untuk memalukan Pakatan Rakyat NGO's yang diangap pro mereka seperti SUARAM dan Malaysiakini.com, juga semakin hendak dilenyapkan kerana SOROS penyangak mata wang yang berketurunan Yahudi itu dikatakan telah berjaya memikat hati Tun Dr Mahathir dan Najib Razak sehingga melorongkan pertemuan mesra di antara mereka. Walaupun tanpa berniat untuk menyokong Yahudi, tetapi pertemuan pemmpin-pemimpin UMNO berkenaan dengan penyangak Yahudi itu telah menyebabkan isu SOROS bukan lagi relevan untuk menyerang Anwar dan konco-konconya.
Terkini pula. media arus perdana seperti Utusan/TV3 dan sebilangan bloger yang dipayungi UMNO/BN telah menyasarkan 'gimik politik' yang mempopularkan lagi tokoh-tokoh PAS seperti Dato' Dr Haron Din dan Ustadz Nasharuddin Isa.  Hasan Ali yang bukan lagi angota PAS telah bercanda politik dengan membuat kenyataan kononnya PAS akan menjadi lebih baik dan akan disanjung tinggi jika dipimpin oleh Dr Haron Din atau Ustadz Nasha berbanding Nik Aziz dan Hadi Awang. 
Apalah bebalnya Hasan Ali yang menganggapkan dirinya lebih pandai dari orang lain itu, tiba-tiba buat kenyataan bodoh seolah-olah sanjungan tingginya kepada Haron Din dan Ustadz Nasha boleh menyebabkan kedua-dua tokoh ini meninggalkan PAS untuk menyertai UMNO?  Kenapa Hasan Ali tidak licik untuk mengajak Haron Din dan Ustadz Nasha tinggalkan sahaja parti PAS dan mengajak kedua-dua tokoh ulamak ini menyokong sahaja UMNO seperti langkah yang diambil oleh Ustadz Jamil Khir Baharom (kini jadi Menteri), Ustazah Dr Mashitah Ibrahim (kini Timbalan Menteri), Ustadz Firdaus mantan Imam Masjid Negara (kini Pegawai Khas Hishammuddin) dan Ustadz Fathul Bhari (Imam Muda Ibu Pejabat UMNO).
Saya tetap percaya Hasan Ali tidak mampu hendak meyakinkan Dr Haron Din dan Ustadz Nasha bahawa UMNO adalah platfom terbaik untuk mereka meneruskan perjuangan menegakkan Harakat Islamiah berbanding PAS. Terlalu sukar untuk saya mempercayainya bahawa Haron Din dan Nasha akan menuruti nasihat sangsang Hasan Ali untuk dilaga-lagakan dengan Mursyidul Am dan Yang Dipertua PAS. Apakah Dr Haron Din terlalu kemaruk dengan jawatan seperti Hasan Ali yang semakin meracau setelah hilang jawatan?
Orang-orang UMNO pun bukan percaya sangat kepada Hasan Ali sebagaimana mereka juga tidak mempercayai Ezam Mohd Noor, Zulkifli Nordin, Zahid Md Arip dan konco-konconya yang kini diangap lebih UMNO daripada orang UMNO. Mereka yang kecewa ini hanya sebagai 'Sub Kontrak' kepada UMNO sahaja. Saya percaya kontrak politik sedemikian tidak akan bertahan lama kerana selepas ini UMNO pun takkan mencalonkan mereka untuk bertanding dalam PRU13 nanti.
Apakah jika Pas dipimpin oleh Dr Haron Din atau Ustadz Nasha maka Hassan Ali terfikir UMNO akan sokong perjuangan PAS? Kalau PAS ini dipimpin oleh Malaikat sekalipun, UMNO konsisten dan istiqomah akan terus menentang PAS. Eloklah Hasan Ali kena tingkatkan muhasabah terhadap dirinya dan belajar mengenali UMNO yang bukan secocok dengan naluri perjuangannya sendiri.
Tun Dr Mahathir Mohamad pun konsisten menyatakan bahawa PAS bukannya parti yang memperjuangkan Islam, malah hukum Hudud yang diperjuangkan oleh PAS menurut Mahathir bukanlah Hudud Islam, tetapi ia hanya Hudud PAS. Tun Dr Mahathir juga pernah menempelak dan mempersendakan kaedah perubatan Syifa' yang diamalkan oleh Haron Din. Begitu juga Dr Haron Din telah membidas Tun Dr Mahathir yang menjadikan 'syaitan yang dikenali' sebagai lebih baik daripada Malaikat yang tidak dikenali.
Begitu sarkastik tanggapan UMNO terhadap Hudud; oleh itu mana mungkin Dr Haron Din dan Ustadz Nasha akan mudah terhasut dengan kesongsangan Hasan Ali untuk melaga-lagakan mereka dengan Nik Aziz dan Hadi Awang. Hubungan mereka sesama ulamak lebih berpaksikan kepada keluhuran ilmu yang ada dalam dada mereka, bukannya ilmu agama yang diselaputi dendam kesumat seperti yang dimegahkan oleh Hasan Ali.
Bukanlah mudah untuk Haron Din dan Nasha berakhlak songsang seperti Hasan Ali. Lebih baik mereka betentang mata dengan Tok Guru Nik Aziz, Mursyidul Am PAS dan Tok Guru Hadi Awang, Presiden PAS daripada terjebak dengan kesongsangan Hasan Ali yang kini seangkatan dengan Ibrahim Ali, Zulkifli Nordin, Ezam Mohd Nor, Ruslan Kassim, Zaharin Hashim dan Zahid Md Arip yang menjadi Mursyidul Am TIBAI termasuk sekutu mereka Nallakarupan.
Kenapa Hasan Ali tidak berkata Mursyidul Am TIBAI, Zahid Md Arip lebih baik akhlaknya daripada Tok Guru Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS? Mursyidul Am TIBAI, tak berani menasihatkan CHUA SOI LEK (MCA) yang telah menghina Islam sepertimana mereka menibai Karpal Singh. Ahli Jemaah TIBAI lebih berani tibai ulamak yang perjuangkan Islam, manakala Hasan Ali hanya terkedu apabila rakan sekutunya menghentam ulamak Islam. Demikianlah songsangnya jika perjuangan tidak lagi sejati sebaliknya lebih beriri hati demi jawatan yang dicari. Hasan Ali bukan pejuang sejati!


about an hour ago


DUA SPESIS DI PINGGIRKAN KEPADA UMNO
------------------------------------

SEKALI lagi mahu cerita kisah Ust Nasha. Seronok juga melayan karenah dia ni. Dulu koi seronok melayan karenah Hasan Jati, sekarang ni kembar dia pula. Koi amat setuju dengan pandangan Mahfuz Omar yang menyatakan PAS tidak kisah Us Nasha mahu berunding atau bekerjasama dengan Umno kerana tiada kena mengena dengan PAS. 


Bagi Koi, usahkan berunding, jika Us Nasha mahu masuk dalam kelambu Umno pun tidak mengapa sebab suatu ketika Us Nasha ini pernah cuba menjengok dalam kelambu Umno sewaktu bermulanya hikayat "Kerajaan Perpaduang". Semua orang tahu kisah itu, jika anda tidak tahu cuba bertanya dengan YB Khalid Samad, MP Shah Alam. Beliau amat fasih dan hafal dengan "Hikayat Kerajaang Perpaduang" tersebut. Jadi, pelik apanya jika sekarang Us Nasha mahu masuk kelambu Umno?

Mungkin masuk di dalam kelambu terasa segan macam Hasang Jati yang segan untuk masuk dalam kelambu Umno. Maka, si Hasang ini hanya menempek di luar saja jadi balaci. Kesihan dia. Begitu jugalah dengan si ustaz sekor ni. Mahu masuk di dalam kelambu Umno terasa malu tapi mahu. Hakikatnya kedua-dua ekor spesis ni memang teringin sangat mahu berada di dalam satu kelambu dengan para-para perasuah yang ada, tapi apakan daya. 

Oleh itu, biarkan saja Us Nasha meroyan sendirian. Bila dia sudah habis gila meroyannya, barulah PAS campakkan dia kat Umno untuk Umno jadikan balaci macam si Hasang Jati tu. Sekarang suara Hasang Jati pun dah hilang. Maklumlah, ceramah pun tak ada orang mahu dengar dan puak-puak tu pun tak larat nak sponsor semua ceramah mengarut dia tu. Umno sudah terasa bahawa memelihara spesis Hasang tidak langsung memperkuatkan parti sekular tersebut. Adakah dengan memelihara Us Nasha nanti Umno akan kuat sedikit dari sekarang? Jauh sekali, kerana yang ada Phd pun tak boleh nak bantu Umno apatah lagi si Nasha.

Mahu tak mahu kita dah dapat saksikan betapa hinanya mereka yang membelakangkan perjuangan Islam dan perjuangan rakyat. Kehinaan tertinggi di dunia ini tunggu sahaja masa PRU nanti di mana kita akan lihat dua spesis ini beraksi. Jika mereka mendapat undi agak lebih baik sikit dari Ibrahim Alkataki, kira mereka berdua ini hebatlah. Tapi jika mereka mendapat undi lebih teruk dari Raja katak Pasir Mas tersebut, eloklah mereka duduk di dalam hutan berkawan dengan kera daripada tebal muka berdepan dengan masyarakat.
— with Abe Mat Rayyan, Abd Razak Ibrahim, Alias Ali and 46 others.

Like This Page · 25 minutes ago


Nasharudin 'lidah panjang' - Nik Aziz

KOTA BHARU 13 Okt. - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa sebagai seorang yang 'lidah panjang' iaitu orang yang suka menghasut ekoran tindakannya sering mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan keputusan parti.

Pada masa yang sama, Nik Abdul Aziz juga mempersoalkan tindakan Nasharud
in kerana tidak berhenti daripada mengeluarkan kenyataan sehingga mencetuskan isu yang boleh melemahkan parti itu.

"Dia ini mengarut, mengapa timbul sekarang mengapa tak timbul dulu. Buat apa sekarang baru timbul, masa menjadi calon Pas di Bachok, kenapa tidak timbulkan masa itu. Dasar lidah panjang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Hari Keluarga Mawaddah di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Nasharudin yang sering mengeluarkan kenyataan bertentangan dengan keputusan parti itu sejak isu penubuhan kerajaan perpaduan timbul.

Bagaimanapun sidang akhbar itu ditamatkan oleh pegawai Nik Aziz kerana takut Nik Aziz akan melalut lebih-lebih dan menyusahkan parti kelak.
— with Kamaluddin Olexs, Det Guaq, BujangSenang Bin HatiGembira and 45 others.
 Dosa Siapa? Ustaz Nasha atau Segelintir Ahli PAS?
Posted on Sunday, October 14 @ 06:16:06 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
 
Oleh: BayangDiAir

"Hanya kerana segelintir, ya segelintir yang  mengenepikan akhlak berjamaah, akhirnya berlakulah apa yang sedang berlaku. Penulis masih ingat babak-babak dramatik dalam pemilihan kepimpinan terakhir PAS. Ada segelintir rakan sejamaah yang 'menendang' Ustaz Nasha melalui pelbagai fitnah dan tuduhan yang menyakitkan hati beliau. Dia rasanya cukup terhina pada waktu itu sedangkan sebelumnya beliau telah malu dengan ucapan keras secara terbuka oleh Mursyidul Am.  

  Dalam episod itu, penulis rasa amat terkilan akan sikap 'ala UMNO' yang ditonjolkan dalam 'perebutan' jawatan tertinggi PAS. Penulis cukup benci cara UMNO berpolitik dan begitulah juga sikap penulis terhadap segelintir pemimpin dan blogger yang bersikap 'ala UMNO' tadi. Cara Ustaz Nasha diundurkan amat tidak cerdik malah memualkan. Bukan diundurkan tetapi bagai dihalau sahaja layaknya. Terima atau tidak, ini adalah pandangan mata fikir penulis sendiri dengan tujuan untuk mengingatkan kita semua akan dosa-dosa yang tidak disedari namun Allah Maha Mengetahui. Kepada yang segelintir itu, bertaubatlah dan memohon ampunlah. 

Kini, giliran Ustaz Nasha bagai terlucut segala ilmu dan akhlaknya. Apa yang pernah dinasihatkan dan diajarkannya kepada ahli-ahli PAS, dicabulinya dan dicanggahinya sendiri.  Entah ke mana soal taat akan pemimpin, akhlak dalam perbezaan pendapat, serangan bersama terhadap penentang hudud, UMNO, tahaluf siyasi dan sebagainya? Bagai sindiran Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man, Ustaz Nasha  berpusing 180° lalu menghalakan muncung senapang ke arah jamaah yang pernah dipimpinnya pada hierarki kedua tertinggi.
Sekilas ikan di air sudah tahu jantan betinanya. Ustaz Nasha bagai mengharapkan agar beliau dipecat oleh rakan-rakan seperjuangannya di dalam PAS. Inilah yang dapat disimpulkan daripada intipati ucapannya. Dia sudah ada agenda tersendiri....bukan lagi agenda PAS. Hanya masa akan menjadi saksi apabila tiba saatnya.
Kini, siapa yang rasa bertanggungjawab untuk menyelamatkan akidah Ustaz Nasha? Adakah  TG Nik Aziz, TG Haji Hadi atau Hassan Akidah yang lebih dahulu membawa diri? Tiadakah sesiapa di dalam PAS yang sudi menghulurkan tangan, ziarah dan memurnikan suasana? Kalau kepada kaum Iban yang belum Islam di hutan tebal Sarawak kita sanggup menempuh halangan demi dakwah dan perjuangan, masakan rakan seperjuangan yang hampir lemas di depan mata kita sanggup biarkan begitu sahaja. Fikir-fikirkan. Ini dosa siapa dan siapa berdosa?

JANGAN KITA JADI ORANG TAK SEDAR DIRI...KACANG LUPAKAN KULIT

Subscribe · 12 minutes ago

Sayu ..Sebak.. Sedih.. Pilu..
Sanggup "DIA" perlakukan begitu...
Kami GRASSROOT tetap bersama Tok Guru Nik Aziz...Kami sanggup berpanas berhujan memenangkan "DIA".. Ganjaran ALLAH yang kami harab... Jamaliah Sudin Mazidah GhaziUmmu Aiman Ummi Anni Habibah Rasdi Azakiah Ahmad Noor Ra Masitah Noordin Mamie Cool MH Shamsinar Abdul Aziz
 — with Mohd Razif Maslan, Mimie Lee Peace, Aiman Athirah Al Jundi and 21 others.

  · Share

  • You and 23 others like this.
  • Zaleha Md Said comment yg meruntun hati..
    Hj Dasuki Anidez · 
    YB Hassan Ali..Menjadi YB atas tiket PAS. Pernah menjadi MP Parit Buntar dan Adun Sg Burung, Selangor 1999-2004. Pernah menjadi Ketua Pembangkang di DUN Selangor. Semuanya saya rasa dapat elaun pencen. Dan
     kini dapat pula elaun Adun Gombak Setia, Selangor.Semuanya elaun yg dapat tak perlu sumbangkan kepada parti kerana parti memecat (ruginya parti). Dapat 100% elaun tu. Syukur lah dapat menyara diri dan keluarga..semuanya kerana ahli dan pengundi Pas yang bertungkus lumus memenangkannya..Tak nafilah kewibawaan YB sendiri yg membuatkan YB menang, namun sumbangan ahli dirasakan lebih banyak. Kesian ahli-ahli Pas ini yang bukan ramai yang kaya..Tak macam kebanyakan ahli parti suteru. TAK KESIAN KE YB, AHLI PAS YG KEBANYAKAN PESAWAH PADI DI KAWASAN PARLIMEN PARIT BUNTAR ???? (Tak dapat elaun macam YB). Tak perlu bantu wang ringgit..Paling tidak usah mengguris hati mereka (termasuk Nenda saya yang baru meninggal dunia, arwah nenda saya kata dulu 1999, dia undi bulan...Syukur sangat YB Hassan Ali menang..sampai dia puasa nazar..Bila kenangkan menitis air mata saya....!!!

Tiada ulasan: