Rabu, 17 Oktober 2012

KALAU SILAP TADBIR 'BUNGKUS'....INGAT KITA MAKHLUK ADA TALI HAYAT....SAMPAI QADA DAN QADAR...BERLAKULAH PERKARA YANG ALLAH TAKDIRKAN....BERUSAHALAH TAPI JANGAN LANGGAR HUKUM SYARAK SEPERTI RASUAH..TIPU DLL

Hutang dijamin k'jaan melepasi paras RM100b

  • Kuek Ser Kuang Keng
  • 8:49AM Okt 17 2012
LAPORAN AUDIT Pinjaman terkumpul yang dijamin kerajaan persekutuan meningkat sebanyak RM19.85 bilion atau 20.5 peratus pada tahun 2011 dan buat pertama kalinya telah melepasi paras RM100 bilion untuk mencecah RM116.76 bilion, demikian didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Angka ini telah meningkat dua kali ganda dalam tempoh empat tahun dan mengalami peningkatan pesat sejak tahun 2008. Peningkatan dari tahun 2008 kepada 2011 adalah 69 peratus atau RM47.52 bilion.

Pinjaman dijamin kerajaan adalah pinjaman yang diambil oleh badan-badan berkanun dan syarikat-syarikat tetapi dijamin oleh kerajaan persekutuan di bawah Akta Jaminan Pinjaman (Pertubuhan Perbadanan) 1965.
NONE
Pinjaman ini adalah berasingan daripada hutang kerajaan persekutuan dan tidak dicerminkan dalam bajet tahunan, dan sering digambarkan sebagai sebahagian daripada "hutang tersembunyi" negara.

Menurut laporan audit, hutang kerajaan persekutuan pada tahun 2011 mencecah RM456.12 bilion, atau 51.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), beberapa peratus di bawah siling hutang digubal 55 peratus.

Jika RM116.76 bilion pinjaman kerajaan terjamin dimasukkan ke dalam hutang persekutuan, maka jumlah hutang akan menjadi RM573 bilion atau 65 peratus daripada KDNK, yang jauh melebihi siling hutang.

Bagaimanapun, Kementerian Kewangan telah berhujah bahawa kerajaan tidak mengambil kira liabiliti luarjangka seperti pinjaman off-budget, dalam nisbah hutang-kepada-KDNK.

Pinjaman PTPTN
NONE
Laporan Ketua Audit Negara menunjukkan bahawa RM116.76 bilion yang terkumpul pada tahun 2011 merupakan jumlah pinjaman dalam dan luar negeri dua badan berkanun dan 23 syarikat berkaitan kerajaan yang dijamin Putrajaya pada akhir tahun 2011.

Kenaikan sebanyak RM19.85 bilion dari tahun 2010 adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh peningkatan pinjaman untuk Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), gergasi perladangan Felda dan Jambatan kedua Sdn Bhd

Kerajaan juga menjamin pinjaman baru yang diambil oleh Syarikat Govco Holdings Bhd, Pengurusan Air SPV Bhd dan SRC International Sdn Bhd pada tahun 2011.

PTPTN, yang telah menambah pinjaman dengan ketara sejak tahun 2007, mengambil 17 peratus atau RM20.35 bilion daripada jumlah pinjaman yang dijamin kerajaan, diikuti oleh Pengurusan Air SPV Bhd (RM9.5 bilion atau 8 peratus) dan Felda (RM3.42 bilion atau 3 peratus).

Pinjaman tertunggak PTPTN meningkat lebih dua kali ganda -  daripada RM7.5 bilion pada tahun 2007 kepada RM20.35 bilion pada tahun 2011 -  peningkatan tertinggi di kalangan semua peminjam yang dijamin kerajaan persekutuan.
NONE

Warisan belanjawan hutang

  • Rahmat Haron
  • 1:46PM Okt 10 2012
Gugusan Kampung Banda Dalam, Jalan Sultan, Stadium Merdeka, Stadium Negara di Kuala Lumpur; Pengerang di Johor; Tanah Adat Murum, Peleiran dan Danum di Sarawak merupakan antara nama-nama terbaru korban pembangunan.
Sebagaimana Kampung Kerinchi dan Kampung Pantai Dalam telah pun ditransformasikan pembangunan menjadi Bangsar South.
NONEAtaupun penghidupan kaum Penan dan hutan tropika tertua dunia (lebih tua daripada hutan Amazon dan Kongo, berusia lebih 140 juta tahun) di Bakun yang telah musnah digenangi air empangan, seluas pulau Singapura.
Ia korban pembangunan yang cukup mahal harganya.
Kampung Chubadak, Kampung Aman, Kampung Berembang, antara nama-nama kampung- peneroka bandar Kuala Lumpur yang telah dirobohkan. Rakyat dipindahkan ke rumah-rumah pangsa (flat) yang sempit.
Seterusnya flat-flat ini pula berpotensi menjadi ghetto.
Di sebalik retorik Mahathirisme yang kononnya anti-Barat dan anti-Amerika Syarikat (AS), pembangunan kota kita, terlalu meniru model pembangunan kota-kota di AS dengan mercu tanda hartanah bangunan-bangunan pencakar langit.
Ia seperti yang pernah disebut Dr Mahathir Mohamad, ketika berucap pada Forum International Mayors di Kota Weifang, wilayah Shandong, China pada 20 April 2005:
NONE"We in the East are very fond of copying the Europeans and Americans. Our cities are
already becoming copies of their cities, with high-rise buildings, with cramped multi-storeyed flats.

"There is a McDonald's restaurant at every corner. Down-town the working population converge in the hundreds of thousands in the daytime and leave empty in the night, deserted, and dangerous."
Anehnya, pemerintahan Mahathir selama 22 tahun membawakan perbandaran dan perindustrian yang pesat sebagai ideologi politik pembangunan yang menjadi dasar undi parti Umno-BN yang diterajuinya.
Rancangan jahat perbandaran yang tidak terkawal itu diperkukuh dengan pindaan Akta Pengambilan Tanah pada tahun 1991.
Pindaan yang dilakukan Dr Mahathir terhadap Seksyen 3(b) dan pengenalan Seksyen 68A yang baru ke dalam Akta Pengambilan Tanah 1960 ini memberi bidang kuasa seluas-luasnya untuk kerajaan merampas tanah sesiapa sahaja bagi apa-apa tujuan sekalipun.
Malah kata "kegunaan awam" dan "kemudahan awam" dalam Seksyen 3(b) sebagai syarat pengambilan tanah telah digugurkan dengan pindaan ini.

Jaminan harta dalam perlembagaan
Pindaan-pindaan ini turut membolehkan perampasan tanah oleh kerajaan untuk tidak dapat dicabar di mahkamah, biarpun ia dilakukan tanpa menurut lunas perundangan.
Selain itu, ia juga menggalakkan perampasan tanah milik rakyat oleh kerajaan bagi faedah segelintir individu atau syarikat yang mempunyai kaitan sebagai kroni politik.
Mangsa pertama Akta Pengambilan Tanah 1960 (Pindaan 1991) ini ialah masyarakat Melayu.
penang second link bridge 030408 01Sekitar 10,000 orang dari 52 buah kampung di Tanjung Kupang, wilayah Barat Johor, meliputi kawasan seluas 26,000 hektar telah diusir dari tanah warisan pusaka mereka untuk projek jambatan Second Link di antara Johor dan Singapura dan pembinaan bandar baru Wilayah Iskandar.
Pindaan ini ternyata bertentangan dengan jaminan hak pemilikan harta oleh warga yang termaktub dalam Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan:
(a) Tiada seseorang pun boleh dilucutkan hartanya kecuali mengikut undang-undang.

(b) Tiada sesuatu undang-undang pun boleh membuat peruntukan bagi mengambil atau menggunakan harta-harta dengan paksa dengan tiada pampasan yang mencukupi.
Satu lagi contoh penggunaan Akta Pengambilan Tanah ini adalah rampasan tanah para petani di Kerpan, Kedah seluas 1,000 ekar pada tahun 1993, bagi diserahkan kepada pemodal Arab, Syarikat Benladin Group untuk projek udang harimau.
Rampasan tanah ternyata tidak mempedulikan lunas perundangan pampasan sewajarnya ataupun paling kurang belas ihsan. Rayuan para petani untuk setidaknya menyelesaikan tuaian padi yang sedang menguning pada waktu itu tidak diendahkan.
Jentera berat meranapkan sawah petani. Puluhan orang kampung, termasuk wanita yang mempertahankan tanah mereka ditahan polis.
NONESaatnya, untuk kita turut menitik beratkan pembangunan kesejahteraan insan dan pembinaan masyarakat ihsan serta sivil.
Cukuplah penekanan melampau terhadap aspek pembangunan bangunan, kilang-kilang, padang golf, jalan-jalan bertol atau binaan-binaan yang besar, gedung beli-belah mewah dan gah.
Pembangunan kebendaan ini, lebih teruk lagi di bina di atas kesengsaraan rakyat.
Lihatlah, Kilang Lynas di Gebeng yang diberi pengecualian cukai selama 12 tahun itu.
Ataupun berapa banyak tanah rakyat yang telah dirampas semata-mata untuk membangunkan padang golf?

Arkeologi penting di Lembah Bujang
Pada tahun 1974 hanya terdapat 45 buah padang golf sahaja di Malaysia. Hari ini Malaysia memiliki lebih daripada 200 buah resort padang golf.
Bagaimana pula misalnya pembangunan keilmuan, penyelidikan dan kajian sains, juga pengetahuan bidang-bidang seperti kebudayaan, sastera, kesenian, sejarah dan warisan.
Pembangunan yang dapat menjadikan Malaysia pencipta dan pengeluar teknologi, bukan setakat pembeli dan pengguna teknologi semata-mata.
NONESaya tidak fikir kita perlukan bangunan menara komersial setinggi lebih 100 tingkat dengan peruntukan RM 5 bilion. Kemudian dengan bangga, kita namakan ia Menara Warisan di atas runtuhan rombakan warisan seni bina stadium bersejarah, tempat pengisytiharan Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 itu.
Sementara itu, tapak-tapak warisan arkeologi penting tanah air tidak pula menerima peruntukan sebesar dana Menara Warisan.
Misalnya Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) mempunyai perancangan untuk membangunkan kawasan Sungai Batu, Lembah Bujang, Merbok, Kedah sebagai Taman Warisan Arkeologi di Lembah Bujang.
Pada tahun 2010, sekumpulan pakar arkeologi Universiti Sains Malaysia, di ketuai Prof Madya Dr Mokhtar Saidin, menemukan tapak purba bengkel melebur besi di kawasan tersebut.
Tapak warisan purba itu berusia 50 tahun sebelum Masihi. Ia merupakan suatu penemuan penting bukan sahaja di Malaysia, tetapi di Asia Tenggara.
Namun Taman Warisan ini hanya menerima peruntukan RM20juta menerusi Rancangan Malaysia ke-10 (RMK-10).
Pada 30 Jun 2012 lalu, Pertubuhan Unesco mengisytiharkan Lembah Lenggong, Hulu Perak sebagai tapak warisan dunia. Ia termasuklah empat tapak kaji purba yang berusia hampir 2 juta tahun, salah satu rekod tertua untuk kehidupan manusia terawal di suatu kawasan, dan yang paling tua di luar benua Afrika.

Warisan hutang, pencemaran & radioaktif
Tapak-tapak arkeologi tersebut menemukan bahan-bahan tinggalan zaman Paleolitik (zaman batu lama), Neolitik (zaman batu baru) dan zaman Logam.
Menyentuh soal seni, warisan dan kebudayaan, Belanjawan 2013 tidak langsung menyebut penemuan-penemuan arkeologi bertaraf dunia ini.
Bagaimanapun, belanjawan 2013 yang berjumlah RM251.6 bilion itu memperuntukkan RM 6 juta sebagai bantuan pentadbiran dan kegiatan persatuan karyawan, budayawan dan seniman berdaftar.
NONEBelanjawan hutang 2013 pula memberi RM 9.3 billion untuk Danajamin, RM 9 bilion untuk projek-projek infra berkaitan MRT, RM 10 bilion untuk Skim Jaminan Modal Kerja.
Sebanyak RM 28 bilion untuk membantu syarikat-syarikat yang berhubungan rapat dengan Umno-BN ini.
Ia dua kali ganda peruntukan RM 15 bilion untuk membantu rakyat biasa.
Belanjawan hutang kerajaan Umno BN ini, perlu ditamatkan. Kita mahukan warisan pembangunan yang dapat memperkaya khazanah keilmuan, kebudayaan tanah air.
Kemiskinan, penyakit dan kehancuran, apakah pembangunan ini yang ingin kita wariskan?
Kita tidak mahu, anak cucu generasi akan datang mendapat bencana warisan hutang atau bala warisan pencemaran, mahupun malapetaka nuklear warisan racun radioaktif.

RAHMAT HARON adalah seorang penyair, penulis dan seniman antara disiplin sepenuh masa. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.


Wakil PBB perjelaskan, komen mengenai rasuah disalah lapor

  • Susan Loone
  • 9:56AM Okt 17 2012
Wakil Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Dadah dan Jenayah (UNODC) yang dilapor memuji Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sebuah persidangan antarabangsa baru-baru ini berkata komen beliau telah disalah tafsir oleh pihak media.

NONEDimitri Vlassis (kiri), yang merupakan ketua cawangan rasuah dan
jenayah ekonomi UNODC berkata, beberapa komennya semasa sidang akhbar yang diadakan di Kuala Lumpur 10 hari yang lalu telah disalah faham atau diambil di luar konteks.

Vlassis berkata beliau mahu membuat penjelasan kerana komennya itu telah "disalah tafsir dan mungkin telah menimbul tanggapan yang silap".

Menurut wakil PBB itu, beliau memuji SPRM kerana menganjurkan persidangan tahunan keenam Persatuan Pihak Berkuasa Anti-Rasuah Antarabangsa (IAACA) di Kuala Lumpur.

Semasa sidang akhbar tersebut, Vlassis berkata, beliau telah ditanya mengenai persidangan IAACA dan sama ada perbelanjaan untuk mengadakannya itu berbaloi.

NONEKatanya, beliau menjawab persidangan memenuhi tujuan yang
sangat berguna dalam mengumpulkan agensi-agensi pakar tersebut bersama, dan membantu mereka bertukar pandangan dan pengalaman serta mengukuhkan kerjasama antarabangsa.

Menurutnya, UNODC menyokong IAACA sejak penubuhannya dan menganggap setiap peluang untuk mencapai matlamat tersebut sebagai wajar dan berguna.

"Saya memuji SPRM kerana menganjurkan persidangan tersebut dan mengucapkan terima kasih atas layanan kepada semua peserta, termasuk diri saya dan rakan-rakan lain dari UNODC atau UNDP," katanya dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini semalam.
Speaker tegur menteri beri ruang MP 'ganggu'

  • Bernama
  • 6:49AM Okt 17 2012
Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia menegur beberapa menteri dan timbalan menteri kerana memberi ruang kepada wakil rakyat lain 'mengganggu' sesi penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2013.
  
Sesi penggulungan peringkat dasar yang bermula kelmarin,  beberapa kali menjadi riuh apabila ramai anggota Parlimen pembangkang kerap mencelah untuk mengemukakan soalan tambahan di luar isu yang dibahaskan sehingga menyebabkan perjalanan mesyuarat terganggu dan berlarutan.
  
Pandikar Amin bertegas tidak membenarkan menteri dan timbalan menteri yang menggulung perbahasan memberi laluan kepada anggota Parlimen lain mencelah, serta meminta mereka mempercepat penggulungan masing-masing.
  
"Baru sahaja saya tegur tadi bahawa masa tak mengizinkan (untuk celahan). Kalau ahli-ahli Yang Berhormat tak dengar lagi, saya akan arahkan timbalan-timbalan saya supaya setiap kementerian hadkan 20 minit.
  
"Saya boleh buat begitu di bawah Peraturan Mesyuarat. Jangan ada yang pertikai itu," katanya apabila keadaan menjadi kecoh semasa giliran Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Abu Seman Yusop menggulung perbahasan.
  
Bagaimanapun, beberapa anggota Parlimen termasuk Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) dan N Gobalakrishnan (Bebas-Padang Serai) masih cuba mencelah dan ini membuatkan Pandikar Amin hilang sabar.
  
"Kalau saya tak tegas macam mana. Saya perlu menguruskan masa. Bila kita ambil tindakan keras, semua tak senang hati.
  
"Hati siapa yang dijaga ni Yang Berhormat. Sekali-sekala jagalah hati orang yang duduk di sini (merujuk kepada Speaker). Seorang buat hal, semua kena.
  
"Lain kali jangan buat hal. Bertimbang rasalah kepada orang lain bila nak bercakap," katanya.
  
Terdahulu, Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar turut membuat teguran sama semasa sesi penggulungan oleh Timbalan Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Heng Seai Kie, yang bertukar kecoh apabila ramai wakil rakyat pembangkang tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan.
Antara ahli Parlimen tersebut termasuk Zuraida Kamaruddin (PKR-Ampang) yang mengulangi isu yang sama iaitu rasa tidak puas hati dengan ketidakhadiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang memangku jawatan menteri di kementerian itu serta mempertikai pelantikan berkenaan.
   
Bagaimanapun, dakwaan itu dipatahkan Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) ketika mencelah menyebut tentang laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris mengenai ketua Wanita PKR.
   
Beliau berkata dalam laporan akhbar berkenaan yang merujuk kepada anggota Parlimen Ampang itu "She walks like a man and talk like a man", tetapi kenapa tidak ada komen mengenai perkara itu.
   
R Sivarasa (PKR-Subang) kemudian bangun untuk membela Zuraida dengan mengemukakan peraturan mesyuarat 36(9) yang menyentuh mengenai peribadi seseorang anggota Parlimen.
   
"Yang Berhormat Pasir Salak dikatakan melanggar peraturan mesyuarat 36(9) dengan menyentuh peribadi seseorang di dalam Dewan. Saya tahu Yang Berhormat tidak ada niat jahat terhadap perkara itu.
   
"Yang Berhormat sekadar merujuk kepada siaran akhbar. Walaubagaimanapun, saya rasa pihak Ampang tersinggung dalam perkara ini," kata Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandee ketika sesi penggulungan Rang Undang-undang Perbekalan 2013 peringkat dasar bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.
   
Namun, Tajuddin berkeras dengan menyatakan beliau hanya memetik siaran akhbar dan enggan menarik balik mahupun memohon maaf di atas kenyataan yang dibuatnya.
   
"Saya tidak akan meminta maaf, tidak akan tarik balik. Yang Berhormat boleh ambil tindakan terhadap saya, itu saja. Yang Berhormat berdepan dengan salah orang.
   
"Sebelah sana yang mengutuk perdana menteri, kutuk Datuk Najib, kutuk orang itu kutuk orang ini, niat jahat kenapa tidak ada tindakan terhadap mereka Kenapa kamu semua tidak pernah minta maaf?" katanya.
   
Timbalan Speaker kemudian mententeramkan keadaan, dan meminta Heng supaya tidak melayan dan membalas serangan daripada anggota pembangkang dan meminta beliau meneruskan hujah penggulungan.
   
Sekali lagi keadaan kecoh apabila N Gobalaskrishnan (BEBAS-Padang Serai) mencelah dan mempersoal kewibawaan Zuraida selaku ahli Parlimen pembangkang wanita yang menyertai rombongan menaiki jet peribadi dan mendapat layanan mewah.
   
"Saya minta timbalan menteri memberikan penjelasan kerana saya tidak mahu berada dalam keadaan trauma ketika keluar dari dewan yang mulia ini," katanya.
   
Sementara itu, dalam hujah penggulungannya, Heng berkata susulan dasar sekurang-kurangnya 30 peratus wanita di peringkat pembuat keputusan dalam sektor korporat yang dipersetujui kerajaan pada 26 Jun 2011, kementerian telah menjalankan program pengarah wanita.
   
Katanya, bagi tahun 2012, kementerian menetapkan sasaran untuk melatih seramai 200 orang pengarah wanita dan setakat Oktober tahun ini, seramai 112 wanita telah menjalani latihan itu.
   
"Seramai 88 pengarah lagi akan menjalani latihan itu pada Oktober
hingga Disember 2012. Dan pada tahun 2013, kementerian menetapkan sasaran untuk melatih 500 orang pengarah wanita," katanya.
   
Berhubung perwakilan wanita dalam Dewan Rakyat, beliau berkata ia
bergantung kepada pencalonan parti politik yang berkaitan.
   
"Kalau kita bandingkan peratusan calon wanita yang telah diamanahkan untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-12, didapati bahawa peratusan wanita yang dicalonkan BN adalah lebih tinggi daripada pakatan pembangkang. Cuma yang menang dan hadir ke dewan ini, calon wanita dari pakatan pembangkang lebih ramai," katanya.
   
Beliau berkata cadangan untuk meningkatkan bilangan perwakilan wanita di dalam Dewan telah diangkat untuk dibincangkan kepada parti-parti berkenaan dan menunggu pelaksanaannya pada masa akan datang.  

- Bernama

Restoran Jom Makan di Tokyo, London bungkus

  • Aidila Razak
  • 5:52PM Okt 16 2012
Satu rancangan untuk menubuhkan rangkaian restoran Malaysia di lokasi antarabangsa melalui projek MyFranchise berakhir apabila hampir kesemua pelaburan berkenaan mengalami kerugian, menurut laporan Ketua Audit Negara 2011.
Audit berkenaan mendapati syarikat Malaysia International Franchise Sdn Bhd (MyFranchise) yang merupakan anak syarikat Perbadanan Nasional Bhd, "tidak berpengalaman" dan ini membawa kepada penutupan kedainya di Tokyo dan London.

NONERancangan untuk membuka restoran mewah di New York akhirnya dihentikan dan restoran di Tokyo pula dikendalikan oleh seorang individu yang membuat "tuntutan palsu" – yang akhirnya terpaksa ditanggung MyFranchise.

Rangkaian restoran Jom Makan itu, meliputi restoran "quick service" di London, restoran "specialty" di Tokyo dan restoran "fine dining" di New York, merupakan prototaip kepada program Malaysia Kitchen yang dilancarkan pada 2006.

Projek itu dimulakan dengan geran kerajaan berjumlah RM20 juta, namun hanya RM16.4 juta digunakan dan bakinya dikembalikan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada 22 Februari 2012.

Audit berkenaan mendapati restoran berkenaan gagal kerana "lokasi tidak strategik, pengusaha tidak berpengalaman, menu terlalu banyak, harga tidak berpatutan, serta kualiti dan rasa makanan kurang enak".

NONEDalam maklum balasnya kepada Jabatan Audit, MyFranchise berkata syarikat itu hanya diberi masa dua minggu untuk membuka restoran di Tokyo dan tidak dapat menemui lokasi sesuai.

Restoran di Tokyo itu bertukar pengurus beberapa kali, termasuk seorang yang menggunakan restoran tersebut untuk menipu sebuah lagi syarikat sebanyak 7.3 juta Yen (RM278,904 mengikut kadar pertukaran Disember 2009).

Menurut laporan itu, individu berkenaan membuat tuntutan bayaran dengan menggunakan dokumen palsu dan MyFranchise kemudiannya memremitkan sepenuhnya bayaran tersebut.

Liked · 23 minutes ago

Mengikut laporan Sinar Harian semalam, RM147 Billion tidak dapat dikesan... Alangkah baiknya duit yang hilang itu digunakan untuk memberi pendidikan percuma dengan mansuhkan PTPTN sebanyak RM5 Billion. Baki RM142 Billion lagi, banyak perkara dapat dilaksanakan untuk manfaat yang lebih berfaedah kepada rakyat... Negara takkan MUFLIS jika berkebajikan kepada rakyat tetapi negara akan MUFLIS jika berkebajikan kepada kroni-kroni... Akhirat nanti, jawablah kamu wahai Sang Penguasa akibat kamu dilantik sebagai pemimpin tapi kamu tidak amanah terhadap rakyat yang kamu pimpin kerana diakhirat kelak, pemimpinlah yang akan disoal terlebih dahulu.. Fikirkanlah !!!

Audit: Tahniah kerajaan negeri Pakatan Rakyat

17 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor merakamkan ucapan tahniah kepada seluruh kepimpinan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat kerana mendapat komentar yang positif daripada Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang di dalam laporan Ketua Audit Negara 2011.

Ketuanya, Hasbullah Mohd Ridzwan berkata, Laporan Ketua Audit Negara 2011 telah membuktikan sistem pemerintahan dan pentadbiran yang cekap serta telus di Negeri Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang adalah lebih baik berbanding negeri BN.

"Kita merasakan Laporan Ketua Audit Negara 2011 telah membuktikan bahawa kecekapan dan kebijaksanaan pemimpin Pakatan Rakyat mentadbir walaupun dalam tempoh masa hanya 5 tahun.

"Ianya juga  adalah lebih baik daripada urustadbir pemimpin Barisan Nasional yang telah memerintah negara selama lebih 50 tahun yang penuh dengan pemborosan dan ketirisan," katanya dalam satu kenyataan.

Dengan pujian dari ketua audit itu katanya, maka wajar bagi seluruh rakyat Malaysia memberikan peluang kepada Pakatan Rakyat untuk mengambil alih tampuk pemerintahan negara Malaysia daripada BN.

Sementara itu, beliau juga menghargai usaha kerajaan Negeri Selangor untuk menghadiahkan ganjaran sebanyak RM 20,000 kepada lapan jabatan dan agensi negeri yang telah mencapai prestasi pengurusan kewangan terbaik seperti yang telah dikeluarkan dalam Laporan Audit 201.

Agensi yang terlibat Majlis Perbandaran Subang Jaya, Pejabat Tanah dan Galian, Majlis Perbandaran Kajang, Majlis Agama Islam Selangor, Pejabat Tanah dan Daerah Sabak Bernam, Pejabat Menteri Besar/Setiausaha Kerajaan Negeri, Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor dan Perbendaharaan Negeri Selangor.

"Kita mengharapkan semoga Kerajaan Pakatan Rakyat di Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang akan terus meningkatkan mutu kerja pentadbiran dengan lebih baik selain tidak melupakan imbuhan yang sesuai kepada penjawat-penjawat awam yang telah berusaha bersungguh-sungguh untuk merealisasikan hasrat dan agenda kerajaan Negeri Pakatan Rakyat," tegasnya.
'Kau silap orang kalau nak ragut'
SITI SHAHROSAMIRAH SHAHARMAN
17 Oktober 2012
'Kau silap orang kalau nak ragut'
Mangsa nekad mengejar peragut walaupun beg yang dilarikan hanya berisi RM2.
MELAKA - “Kau silap orang lah kalau nak ragut,” kata seorang remaja perempuan yang berang selepas  berjaya menangkap seorang lelaki yang meragut begnya di Telok Emas, di sini, malam kelmarin.
Peragut yang salah sasaran bukan sahaja tidak dapat menikmati RM2 hasil aktiviti jenayahnya, malah lebih malang dia turut ‘diganyang’ mangsa berusia 19 tahun.

Mangsa nekad mengejar lelaki terbabit selepas mengejarnya sejauh kira-kira dua kilometer dengan menunggang motosikalnya.

Sinar Harian difahamkan, penduduk kampung berhampiran turut membantu mangsa menghalang suspek berumur 21 tahun itu melarikan diri sebelum menghubungi pihak polis.
Sementara itu, mangsa ketika ditemui berkata, dia yang mengesyaki sesuatu terus menghafal nombor pendaftaran motosikal  suspek sebaik sahaja suspek menutup lampu hadapan motosikalnya ketika di persimpangan lampu isyarat Kandang/Alai.

“Saya meneruskan perjalanan dan tidak sedar bila dia menghampiri kerana laluan di situ gelap. Tiba-tiba dia ragut beg saya hingga menyebabkan telefon bimbit saya dalam jaket yang pakai turut terjatuh.

“Tanpa berfikir panjang, apatah lagi keselamatan diri, saya terus kejar lelaki terbabit yang melarikan beg saya memasuki simpang ke Taman Seri Emas,” katanya.

Menurut anak sulung daripada tiga beradik ini, suspek jatuh terpelanting dari motosikal selepas cuba menendang motosikalnya.

“Dia cuba tendang motosikal saya tetapi saya dapat elak, malah saya sempat baling air minuman yang saya bawa balik dari tempat kerja. Selepas itu dia jatuh di sebelah longkang.
“Mula-mula saya ingat dia sudah mati sebab dia langsung tak bergerak tetapi seorang pakcik memeriksanya berkata dia masih hidup. Saya tidak dapat kawal diri lalu memukulnya.

“Ketika itu juga saya berkata ‘Kau silap orang lah kalau nak ragut. Kau buat macam ni seolah-olah kau hina perempuan. Kalau perempuan lain mungkin boleh jerit macam tu sahaja tapi dengan aku, aku kejar sampai lubang cacing,” katanya.
Menurutnya, dia yang masih trauma bagaimanapun menguatkan semangat untuk ke tempat kerja keesokan hari apabila disuruh ibunya dan menasihatkan supaya wanita lain berhati-hati serta tidak cuai sepertinya.
“Jangan letak beg dalam raga motosikal kerana memudahkan peragut mencapainya," katanya.
Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Salehhudin Abdul Rahman berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 12 tengah malam.

Menurutnya, mangsa yang bekerja di sebuah restoran makanan segera di Melaka Raya menunggang motosikal sendirian, dalam perjalanan balik ke rumahnya di Serkam, Jasin.
Katanya, sebelum kejadian, mangsa menyedari suspek memadamkan lampu motosikal jenis Yamaha ditunggangnya ketika mereka berada di persimpangan lampu isyarat Alai/Kandang sebelum meneruskan perjalanan.

“Namun apabila sampai di laluan berbukit di hadapan sebuah sekolah agama, suspek meragut beg mangsa yang diletakkan dalam raga motosikal mangsa jenis Honda EX5.
“Mangsa yang berang mengejar suspek hingga ke Telok Emas sebelum suspek terjatuh sendiri ketika cuba menendang motosikal mangsa apabila tiba di laluan mati di Jalan Seri Emas Utama,” katanya di sini, semalam.
Salehhudin berkata, mangsa membuat laporan polis di Balai Polis Kandang, sementara suspek yang cedera seluruh anggota badan dihantar ke Hospital Melaka.
“Selain motosikal suspek, beg mangsa mengandungi RM2 dijadikan barang kes disiasat di bawah Seksyen 392 Kanun Keseksaan, “ katanya.
Harakahdaily: Shahnon terima kerjasama politik Pas-DAP-PKR
Wartawan Sinar Harian
17 Oktober 2012
SHAH ALAM - Susulan siri kenyataan Prof Emeritus Datuk Dr Shahnon Ahmad dalam beberapa media sejak minggu lalu, antara lain dilaporkan mengecam kerjasama politik Pas-DAP, portal milik Pas pula mengetengahkan pendirian Sasterawan Negara itu semalam, memetik berkata beliau akan "istiqamah bersama dengan" parti itu.

Shahnon, bekas Ahli Parliman Sik dan ahli seumur hidup Pas berkata, beliau yakn menerusi kerjasama dengan DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat, dapat melangkah ke Putrajaya.

"Saya istiqamah bersama dengan Pas menerusi kepimpinan ulama,” kata beliau dipetik portal rasmi Pas, Harakahdaily.

Portal itu berkata, Shahnon berkata demikian ketika ziarah mahabbah Setiausaha Dewan Ulama Pas Pusat, Dr. Khairuddin A. Razali ke rumah beliau di Minden, Gelugor, pagi semalam.

"Saya istiqamah bersama dengan Pas menerusi kepimpinan ulama. Saya sangat yakin, insya-ALLAH menerusi tahaaluf siyaasi yang merupakan persefahaman bersama antara tiga parti; Pas, PKR dan DAP, kita bakal menumbangkan kerajaan Barisan Nasional yang telah banyak melakukan kezaliman terhadap rakyat."

Portal itu menyebut, beliau juga mengajak seluruh rakyat Malaysia merujuk kepada artikelnya yang menjelaskan kenapa bersama Pas dalam buku tulisan bertajuk "Perjalananku Sejauh Ini: Sebuah Autobiografi" yang dikeluarkan pada 2006 selepas beliau tidak lagi menjadi Ahli Parlimen Sik.

Artikel beliau bertajuk "Penglibatan Ku dalam Jema'ah Pas" dalam buku tersebut, menjelaskan secara terperinci sebab beliau bersama dengan Pas iaitu menegakkan yang maaruf dan mencegah kemungkaran.

Kata portal itu, Shahnon turut melahirkan kebimbangan terhadap akhbar dan media perdana yang mempergunakan wawancara dengan beliau untuk menggambarkan seolah-olah beliau tidak lagi bersama dengan Pas.

Katanya, selain Dr. Khairuddin, ziarah mahabbah tersebut juga diiringi oleh Timbalan Pesuruhjaya III Pas Pulau Pinang, Fauzi Yusof merangkap Timbalan Ketua Dewan Ulama Pulau Pinang.

Minggu lalu, Bernama memetik Shahnon berkata, perjuangan politik Pas kini tidak lagi menepati kehendak Islam apabila parti itu bekerjasama dengan DAP.

Beliau berkata, apa yang dilakukan oleh Pas sekarang ialah hanya menuruti kehendak politik DAP dan pendekatan seumpama itu bercanggah dengan kehendak Islam kerana ia sepatutnya memimpin dalam memperjuang Islam.

Shahnon juga dipetik berkata, sangat menyedihkan kerana kerjasama Pas dengan DAP itu bukan seperti yang diharapkan dan ia bercanggah dengan pendekatan yang diambil Rasulullah SAW ketika memerintah dan bekerjasama dengan golongan bukan beragama Islam.

"Sepatutnya DAP tertakluk kepada peraturan Islam kalau mereka hendak bekerjasama dengan Pas," katanya.

Beliau berkata, dasar Pas sekarang tersasar daripada perjuangan asalnya apabila terpaksa menuruti kehendak DAP.
Amaran kerajaan: Pengambilan antibiotik meningkat, tambah risiko

16 Oktober 2012
Datuk Seri Liow Tiong Lai
Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai
PUTRAJAYA - Penggunaan antibiotik dalam kalangan masyarakat di negara ini semakin meningkat dan ini perlu ditangani bagi mengawal  pertambahan kes mangli antibiotik atau 'Antimicrobial Resistance' (AMR).

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, situasi itu diburukkan dengan sikap sesetengah pesakit yang meminta dipreskribkan antibiotik kerana sudah terbiasa.

"Apabila mengalami demam mereka sentiasa minta diberi antibiotik sedangkan jenis demam tidak sama... biar doktor  yang diagnos kerana mereka lebih tahu," kata Liow kepada pemberita selepas melancarkan kempen mengekang AMR peringkat kebangsaan di sini hari ini.

Tiong Lai berkata, kajian juga menunjukkan jumlah antibiotik yang tinggi dipreskribkan oleh pusat untuk rawatan pesakit luar.

"Sesetengahnya tidak perlu kerana banyak jangkitan dalam kes pesakit luar disebabkan virus dan antibiotik tidak berkesan terhadap virus," katanya.

Beliau turut menasihatkan farmasi agar tidak menyumbang kepada masalah itu memandangkan ada pesakit yang lebih suka membeli sendiri antibiotik tanpa mendapatkan preskripsi doktor.

Mengenai kempen itu yang bertema "Combat Antmicrobial Resistance", Tiong Lai berkata, kempen dibahagikan kepada peringkat kebangsaan dan negeri, membabitkan sektor kerajaan dan swasta.

Objektif kempen ialah untuk meningkatkan tahap kesedaran dalam kalangan orang ramai dan pengamal perubatan mengenai penggunaan antibiotik yang berhemat, katanya. - Bernama

'Memasarkan' Islam kepada umat moden

  • Dr Mohd Asri Zainul Abidin
  • 5:18PM Okt 16 2012
Sama ada dahulu atau sekarang, seseorang tidak akan dapat menjadi insan yang adil terhadap sesuatu hakikat dan maju ke hadapan jika dia bersifat jumud dan menutup pemikirannya dari mendengar dalil dan fakta disebabkan sesuatu sentimen.

Sikap yang seperti itu dinamakan dengan fanatik atau taksub. Mereka yang taksub kepada pendapat seseorang, enggan mendengar pendapat orang lain sekalipun pihak yang lain itu telah memberikan hujah dan dalil yang kukuh.

Sesuatu pendapat itu sepatutnya diterima bukan atas nama individu tetapi atas alasan atau fakta yang diberikan.
Keburukan fanatik
Fanatik ini telah berlaku di kalangan sesetengah umat Islam sejak dahulu. Ia sehingga membawa kepada permusuhan sesama Islam dek perbezaan pendapat dalam hukum syarak.

Sehingga dalam era ketaksuban dahulu, di Masjidil Haram, Mekah umat Islam bersolat dengan empat imam dan setiap imam mewakili mazhab masing-masing. Setiap makmum akan memilih imam yang sesuai dengan mazhabnya.

Seakan-akan solat di belakang imam lain tidak sah. Hal ini berterusan, sehinggalah gerakan pembaharuan pemikiran agama berjaya menghapuskan kekarutan tersebut. Bayangkanlah jika hal tersebut berterusan sehingga hari, di kala umat Islam begitu lemah dan berpecah.
Selepas Rasulullah SAW wafat, baginda meninggalkan ramai para sahabah yang merupakan ilmuwan besar bagi umat ini. Namun, tiada seorang di kalangan para sahabah yang agung itu menyatakan sesiapa yang mengambil pendapat saya maka dia tidak boleh mengambil pendapat orang lain.

Perkara yang seperti itu tidak pernah didakwa oleh khalifah yang empat, atau ‘Abd Allah bin Masud, ‘Abd Allah bin ‘Umar, atau ‘Abd Allah bin ‘Abbas atau selain mereka. Padahal mereka jauh lebih memahami syariat Rasulullah SAW dari orang selepas mereka.

Malangnya, apabila muncul imam-imam mazhab seperti al-Imam Abu Hanifah (80H-150H), al-Imam Malik bin Anas (93H-179H), al-Imam Muhammad bin Idris al-Syafi'i (150H-204H), al-Imam Ahmad bin Hanbal (164H-241H) dan lain-lain tokoh lagi, tiba-tiba ada di kalangan pengikut mereka yang taksub mendakwa bahawa sesiapa yang mengambil pendapat dari salah seorang imam ini tidak boleh lagi mengambilnya dari imam lain.

Ini seperti pengikut fanatik Mazhab Hanafi yang membantah orang Pakistan mengambil pendapat selain dari Mazhab Hanafi. Atau pengikut fanatik Mazhab Malik yang menghalang membantah Maghribi mengambil pendapat selain dari Mazhab Malik.

Atau pengikut fanatik Mazhab al-Syafie yang membantah orang Malaysia mengambil selain dari Mazhab al-Syafie. Kontradiknya, dalam masa yang sama mereka mengakui bahawa imam-imam tersebut kesemuanya adalah tokoh-tokoh sarjana ahli Sunnah, tetapi menolak keilmuan mereka hanya kerana faktor daerah atau negara.

Padahal, para imam itu sendiri tidak pernah mengajar demikian dan negara-negara yang wujud ini belum pun terbentuk pada zaman mereka apatah lagi pada Rasul SAW.

Tokoh terkenal, Dr ‘Abd al-Karim Zaidan berkata:

"Pendapat mazhab-mazhab yang muktabar diterima oleh pengikut mereka di atas andaian benar dan menyampaikan seseorang kepada hukum Allah. Hendaklah difahami bahawa andaian benar ini dikongsi oleh semua mazhab islamiah yang muktabar, bukan hanya terkumpul pada satu mazhab.

"Maka tidak harus untuk pengikut salah satu mazhab ini menganggap bahawa telah terhimpun dalam mazhabnya kebenaran dalam setiap pandangan. Lalu menganggap salah sesiapa yang menyanggahi mazhabnya.

"Ini perkara yang tidak pernah diucapkan oleh mana-mana mazhab, tidak pernah mereka menyandarkan hal seperti ini kepada diri mereka dan tidak pernah menganggap kebenaran hanya terkumpul dalam ijtihad mereka. Bagaimana mungkin pengikut mereka pula mendakwa perkara yang seperti ini! (Dr Abd al-Karim Zaidan, Al-Sunan al-Ilahiyyah, ms 147, Beirut: Muassasah al-Risalah)
Menyanggahi norma Ilmu
Dalam dunia akademik tulen, perbuatan seperti itu dianggap menyanggahi norma-norma keilmuan yang menuntut keluasan minda dan penelitian fakta. Alangkah ruginya sikap sedemikian, yang bererti kita telah menghalang perkembangan pengetahuan dan kesarjanaan hanya kerana perbezaan nama tokoh dan daerah yang kita tinggal.

Padahal dalam kehidupan biasa kita berkempen agar mengambil manfaat dari dunia lain. Di Malaysia, kita pernah berkempen "Dasar Pandang ke Timur", sekalipun majoriti Jepun dan Korea bukanlah Muslim.

Kita mengambil ilmu dan menggerakkan negara dari ilmu Barat atau Timur yang membolehkan kita maju ke hadapan, tanpa mengira latar agama.

Tiba-tiba dalam masa yang sama, ada pula yang menyatakan, anda tidak boleh mengambil pendapat al-Imam Ahmad, atau al-Imam Malik atau al-Imam Al-Auza'i atau al-Imam Ibn Hazim al-Andalusi atau Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, atau al-Hafiz Ibn Qayyim al-Jauziyyah, atau tokoh moden seperti Dr Yusuf al-Qaradawi, Mustafa al-Zarqa, Ibn Baz, al-Albani, al-Uthaimin atau selain mereka kerana mereka bukan Mazhab al-syafi'i.

Pada hal dunia ilmuwan akur akan kesarjanaan mereka. Bahkan pendapat mereka itu boleh dinilai kualitinya berdasarkan dalil-dalil yang dikemukakan mereka. Jika kita menolak pendapat mereka hanya kerana nama bukan kerana fakta, maka itu sentimen puak atau kejumudan minda bahkan itu adalah pengkhianatan ilmiah juga penghapusan khazanah ilmu.
Dr Yusuf al-Qaradawi dengan jelas dalam masalah ini menyebut:

"Golongan yang taksub ini tidak membolehkan sesiapa yang mengikut sesuatu mazhab keluar daripadanya, sekalipun dalam beberapa masalah yang jelas kepada pengikut mazhab bahawa dalil mazhabnya lemah. Sehingga mereka menyifatkan sesiapa yang keluar mazhab sebagai tidak berpendirian.

"Perbuatan ini sebenarnya mewajibkan apa yang tidak diwajibkan oleh Allah SWT. Seakan-akan mereka menganggap imam-imam mazhab mempunyai kuasa membuat syariat dan perkataan mereka adalah hujah syarak yang dipegang dan tidak boleh dibangkang. Ini sebenarnya menyanggahi tunjuk ajar imam-imam mazhab itu sendiri, kerana sesungguhnya mereka telah melarang orang ramai bertaklid kepada mereka atau selain mereka.

"Ini juga menyanggahi apa yang dipegang oleh golongan salaf umat ini iaitu para sahabah dan mereka yang selepas sahabah sepanjang kurun-kurun yang awal yang merupakan sebaik-baik kurun dan yang paling dekat kepada petunjuk Nabi.

"Justeru itu, para ulama besar umat ini dan para muhaqqiqnya (penganalisis) membantah sikap melampau di dalam taklid mazhab yang menyamai apa yang dilakukan oleh ahli kitab yang mengambil paderi dan pendeta mereka sebagai tuhan-tuhan selain Allah." (Dr Yusuf al-Qaradawi, Al-Sahwah al-Islamiyyah bain al-Ikhtilaf al-Masyru' wa al-Tafarruq al-Mazmum , ms 202, Kaherah: Dar al-Sahwah)
Penilaian semula
Pandangan mazhab sebahagian besarnya adalah ijtihad yang terdedah untuk dinilai oleh pihak yang lain. Maka kita pula berhak untuk mengambil pandangan lain yang pada penilaian kita lebih dekat kepada fakta dan lebih mampu menterjemahkan wajah Islam yang sebenar.

Umpamanya, pendapat dalam mazhab al-Syafie, yang membolehkan bapa berkahwin dengan anak zinanya, barangkali tidak wajar untuk dipertahankan terutama ketika menerangkan Islam kepada dunia. Apakah Islam yang mengharamkan mengahwini seseorang wanita hanya kerana susuan akan menghalalkan anak zina? (lihat: Ibn Taimiyyah, Al-Fatawa al-Kubra, 3/200, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).

Demikian juga jika pendapat awal ulama al-Syafie dikekalkan yang mensyaratkan setiap urusan jual beli mempunyai lafaz, tentu sukar untuk kita di zaman moden ini membeli minuman atau makanan dari mesin-mesin canggih yang ada.

Bahkan di sana banyak perkara yang menuntut seorang Muslim melihat luar dari kerangka mazhabnya terutama tentang hubungan dengan non-Muslim, zakat, wakaf, perkahwinan dan berbagai lagi.

Bahkan pandangan-pandangan agama yang menyusahkan tanpa dalil dari al-Quran dan al-Sunah patutlah dielakkan terutama untuk generasi moden yang mula fobia dengan agama. Apatah lagi kepada yang baru menganut Islam.

Dr Yusuf al-Qaradawi juga pernah menyebut: "Perkara yang penting untuk anda mengetahuinya bahawa hukum orang awam mengikut salah seorang imam-imam mazhab ialah harus dengan syarat-syaratnya. Ia bukan sesuatu yang wajib seperti yang dikatakan oleh golongan mutakhir. Ini kerana tiada kewajipan kecuali apa yang diwajibkan oleh al-Kitab dan al-Sunah.

"Kedua-duanya tidak mewajibkan seseorang terikat dengan mazhab. Maka tidak menjadi halangan untuk seseorang Muslim bebas dari terikat dengan mana-mana mazhab. Dia boleh bertanya berkaitan agamanya kepada sesiapa sahaja di kalangan ulama. Tanpa perlu terikat dengan seseorang ilmuwan sahaja tanpa bertanya orang lain. Inilah jalan para sahabah dan sesiapa yang mengikuti mereka dengan cara yang baik pada zaman sebaik-baik kurun.

"Allah telah selamatkan mereka dari taklid yang dicerca ini. Sebaik-baik manusia untuk bebas dari terikat dengan mazhab ialah seseorang yang baru menganut Islam. Maka tiada kepentingan mewajibkannya apa yang tidak diwajibkan Allah Taala. Dia boleh bertanya sesiapa sahaja dari kalangan ulama yang dia mahu. Wajib ditulis untuk mereka buku-buku fikah yang memudahkan tanpa terikat dengan mazhab tertentu." (Dr Yusuf al-Qaradawi, Kaif Nata'amal Ma' al-Turath, ms 83-84, Kaherah: Maktab Wahbah).
Taklid mazhab
Tokoh fikah semasa lain yang terkenal Dr Wahbah al-Zuhaili pula menyebut:

"Kata majoriti ulama: Tidak wajib bertaklid kepada imam tertentu dalam semua masalah atau kejadian yang berlaku. Bahkan harus untuk seseorang bertaklid kepada mana-mana mujtahid yang dia mahu. Jika dia beriltizam dengan mazhab tertentu, seperti mazhab Abu Hanifah, atau al-Syafie atau selainnya, maka tidak wajib dia berterusan. Bahkan boleh untuk dia berpindah-pindah mazhab.

"Ini kerana tiada yang wajib melainkan apa yang diwajibkan Allah dan Rasul-Nya. Allah dan Rasul-Nya tidak pula mewajibkan seseorang bermazhab dengan mazhab imam tertentu. Hanya yang Allah wajibkan ialah mengikut ulama, tanpa dihadkan hanya tokoh tertentu, dan bukan yang lain.

Firman Allah (maksudnya): "Maka bertanyalah kamu kepada ahli ilmuwan jika kamu tidak mengetahui." (an-Nahl:43)

Ini kerana mereka yang bertanya fatwa pada zaman sahabah dan tabiin tidak terikat dengan mazhab tertentu. Bahkan mereka bertanyakan sesiapa sahaja yang mampu tanpa terikat dengan hanya seorang sahaja. Maka ini adalah ijmak (kesepakatan) dari mereka bahawa tidak wajib mengikut hanya seseorang imam, atau mengikut mazhab tertentu dalam semua masalah.

Kemudian, pendapat yang mewajibkan beriltizam dengan mazhab tertentu membawa kepada kesusahan dan kesempitan, sedangkan mazhab adalah nikmat, kelebihan dan rahmat. Inilah pendapat yang paling kukuh di sisi ulama Usul al-Fiqh. Maka jelas dari pendapat ini, bahawa yang paling sahih dan kukuh di sisi Ulama Usul al-Fiqh adalah tidak wajib beriltizam dengan mazhab tertentu.

Harus menyanggahi imam mazhab yang dipegang dan mengambil pendapat imam yang lain. Ini kerana beriltizam dengan mazhab bukan suatu kewajipan -seperti yang dijelaskan. Berdasarkan ini, maka pada asasnya tidak menjadi halangan sama sekali pada zaman ini untuk memilih hukum-hakam yang telah ditetapkan oleh mazhab-mazhab yang berbeza tanpa terikat dengan keseluruhan mazhab atau perinciannya." (Al-Zuhaili, Dr Wahbah, al-Rukhas al-Syar'iyyah, ms 17-19, Beirut: Dar al-Khair).
Luas bermazhab
Sebelum ini saya telah jelaskan, betapa keterikatan atau sempit dengan satu-satu pendapat tanpa melihat kepada dalil dan logik akan menjadikan kita tidak ilmiah, bahkan boleh menyanggahi sifat Islam yang suka kemudahan untuk umatnya.

Umpamanya, ada yang memberitahu saya bimbang makan dari bekas hidangan bukan Muslim, kalau-kalau pernah terkena khinzir dan belum dibasuh tujuh kali serta air tanah.

Saya katakan, pertama; kita tidak patut mengandaikan perkara yang kita tidak nampak. Kedua; pendapat yang mewajibkan membasuh kesan khinzir dengan air tanah hanya pendapat mazhab.

Sedangkan majoriti ulama berpendapat memadai dibasuh dengan air tanpa memerlukan tanah. Apa yang penting hilang kesannya. Tidak ada dalil pun yang menyatakan khindir wajib dibasuh sebanyak tujuh kali dan termasuk air tanah.

Pendapat ini disokong oleh tokoh besar Mazhab al-Syafie sendiri -walaupun berbeza dengan mazhabnya- iaitu al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) yang banyak mensyarahkan mazhab tersebut dan diterima pakai banyak karyanya di Nusantara ini.

Kata Sadr al-Din Muhammad bin ‘Abd al-Rahman al-Syafi'i (meninggal 780H):

"Khinzir hukumnya seperti anjing. Dibasuh apa yang ternajis disebabkannya sebanyak tujuh kali. Inilah pendapat yang paling sah dalam Mazhab al-Syafi'i. Kata al-Nawawi: Yang lebih tepat dari segi dalil memadai membasuh kesan khinzir sebanyak sekali tanpa tanah.

"Inilah pendapat kebanyakan ulama dan inilah pendapat yang diterima pakai. Ini kerana asal sesuatu perkara tidak wajib melainkan adanya dalil syarak". (Sadr al-Din Muhammad bin ‘Abd al-Rahman al-Syafi'i, Rahmah al-Ummah fi Ikhtilaf al-Aimmah, ms 9, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Bagi saya pendapat majoriti ulama ini di samping lebih kuat, ia juga memudahkan kita berurusan dalam hidup terutama bagi yang makan di hotel, kapal terbang, bertandang ke rumah jiran atau kenalan bukan Muslim.

Namun yang menfatwakan supaya diminum air tanah bagi sesiapa yang telah termakan sosej khinzir beberapa tahun lepas, tidak ada akal yang sejahtera yang dapat menyokong hal itu. Apatah lagi dalil syarak.

"Sepatutnya, kenyataan seperti itu jangan disiarkan dalam media. Hanya memalukan umat Islam. Tiada seorang sahabah pun yang masuk Islam, lalu baginda Nabi SAW memerintah dia meminum air tanah. Bersikap terbukalah kita dengan mendengar dalil orang lain. Islam dengan tafsiran yang sempit sukar untuk dipasarkan kepada umat moden.

PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN bekas mufti Perlis. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Malaysia juga perlu main peranan bantu Rohingya

17 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mahu Malaysia juga proaktif membantu mencari penyelesaian damai bukan sahaja di Filipina malah di negara-negara bergolak lain.

Katanya, ia termasuk penyelesaian damai terhadap konflik kaum Rohingya di Myanmar dan umat Islam di selatan Thailand.

"Kita mengahrapkan masalah di negeri lain seperti Myanmar terhadap kaum Rohingya dan suku kaum lain di Myanmar yang mengalami krisis dan berkonflik yang sudah lama, menelan korban yang ramai, diselesaikan secara aman dan adil.

"Itu harapan kita, sama juga di Thailand," katanya pada sidang media Pakatan Rakyat di Parlimen semalam.

Beliau berkata, jika kerajaan boleh berperanan dalam membantu masalah di Filipina maka ia bukan masalah untuk mengambil pendekatan sama terhadap penyelesaian umat Islam di Myanmar yang terlibat dalam persengketaan konflik untuk diselesaikan secara aman.

Beliau berkata demikian mengulas perjanjian damai yang dimeterai antara Kerajaan Filipina dan MILF bagi mengakhiri konflik lebih 40 tahun di wilayah selatan negara itu kelmarin.

PAS dan Pakatan Rakyat ujarnya, menyambut baik usaha perjanjian damai itu demi keharmonian masyarakat di negara itu.

“Semoga semua perjanjian yang ditandatangani itu akan dilaksanakan dengan sebaik-baiknya,” katanya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Tambah beliau lagi, PAS bersedia untuk bekerjasama memberi penglibatan jika dibenarkan terbabit dalam usaha damai itu.

Tiada ulasan: