Rabu, 24 Oktober 2012

AGAK2 SAMPAI BILA NAK BIADAP TU...ALLAH YANG MEMEGANG TAKDIR...KITA TUNGGU DAN LIHAT SERTA TIDAK MENG ABAIKAN DOA DAN USAHA

Israel serang Gaza: 1 mati 2 cedera

Terjemahan Mohamad Yahya, 24 Okt 2012


(Israel berkata serangan udara Selasa lalu mensasarkan pejuang Hamas yang bersedia untuk melancarkan roket)

GAZA: Sekurang-kurangnya seorang  terbunuh dan dua yang lain cedera dalam serangan artileri Israel di utara Gaza, menurut sumber perubatan tempatan.

Mereka adalah pejuang yang cuba untuk menembak roket ke bandar-bandar Israel, lapor sebuah stesen radio Hamas.

Serangan Israel itu adalah ekoran serangan bom  Selasa lalu yang mencederakan seorang pegawai tentera Israel yang membuat rondaan di semenanjung tersebut.

Barisan popular pembebasan Palestin (The Popular Front for the Liberation of Palestine) telah mendakwa bertanggungjawab atas serangan itu.

Pejuang juga melepaskan empat roket dari Semenanjung Gaza ke selatan Israel Selasa lalu, tetapi roket tersebut mendarat tanpa menyebabkan apa-apa kecederaan atau kerosakan.

Dua pejuang Palestin terbunuh dalam  serangan udara Israel Ahad lalu.

Perutusan Idul Adha

Abdul Hadi Awang, 24 Okt 2012
Beberapa hari lagi umat Islam akan menyambut hari raya Idul Adha yang sinonim dengan ibadah haji dan qorban.

Ibadah haji dilaksanakan di Makkah yang menghimpunkan umat Islam seluruh dunia bagi melaksanakan rukan Islam kelima. Ia bukan sekadar ibadah biasa, tetapi mempunyai maksud yang besar kepada kesatuan Ummah dalam mendamaikan dunia dengan Islam.

Rasulullah SAW menjadikan musim haji di zaman jahiliyah untuk berdakwah kepada kelompok kabilah-kabilah Arab yang datang daripada berbagai wilayah.

Bukan sekadar menyeru mereka memeluk Islam, bahkan mengajak mereka mendirikan negara yang melaksanakan syariat Allah SWT yang sifatnya adil untuk semua manusia tidak mengira agama dan bangsa dan juga adil kepada makhluk lain yang dipelihara dibawah pemerintahan.

Daripada satu kabilah kepada satu kabilah, sehinggalah akhirnya bertemu dengan penduduk Madinah suku Aus dan Khazraj yang menerima Islam dan bersedia menjadikan negara mereka Madinah sebagai tappk kekuasaan Islam.

Tidak lama selepas peristiwa iitu, Nabi SAW telah berhijrah ke Madinah mendirikan kerajaan dan tamadun manusia yang berjaya mengeluarkan bangsa Arab daripada kegelapan jahiliyah, hidup yang porak peranda, jenayah yang berleluasa kepada kehidupan yang bersatu, maju dan sejahtera dibawah pemerintahan Islam. Bermula daripada inilah, maka tamadun manusia itu berkembang pesat mengambil conroh tauladan pemerintahan Rasululah SAW.

Begitu juga ibadah korban yang dilaksanakan Nabi Ibrahim AS penuh dengan ketaatan dan ujian yang berat. Namun keimanan Nabi Ibrahim dan anaknya yang teguh menjadikan mereka manusia yang berjaya bukan sekadar melaksanakan perintah Allah dalam hal korban, tetapi juga berjaya mendirikan kerajaan orang beriman da mmngemudinya di Mekah, Palestin dan Syam.

Daripada keturunan Nabi Ibrahim ini melahirkan nabi yang ramai dan tersebar luasnya dakwah Islam zaman berzaman sehinggalah munculnya Nabi Muhammad daripada keturunan Ismail dam Nabi Yaakub, Nabi Zakaria, Nabi Yahya, Nabi Musa, Nabi Isa dan lain-lain nabi yang membawa risalah Allah SWT.

Marilah kita mengambil pengajaran di atas dua peristiwa ini untuk meningkatkan keyakinan dan ketaatan kepada agama Allah SWT. Moga-moga kita dipilih oleh Allah menjadi hambanya yang istiqamah dalam menegakkan keadilan Islam untuk kesejahteraan di muka bumi ini.

Mewakili PAS, saya mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Idul Adha kepada seluruh muslimin dan muslimat di negara ini dan seluruhnya.

Golongan tidak yakin Islam dulu-kini-selamanya

Azizudin BTR,
Merujuk kepada kelantangan dan kebiadaban Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek terhadap Islam khususnya hukum Islam , perkara ini telah tersedia pengkhabaran dan amaran al-Quran al-Karim terhadap mereka (puak) yang tidak berkeyakinan akan Syariat (peraturan/hukum) Islam.

Telah terakam di dalam al-Quran akan tuduhan puak-puak Musyrikin, Yahudi dan Munafik yang mewar-warkan (mempromosikan) kepada pengikut dan penyokong mereka yang tiada berpengetahuan, bahawasanya al-Quran itu direka cipta oleh Nabi Muhammad SAW dengan berhujah yang Baginda diajar dan dilatih oleh pakar-pakar Injil dan Taurah ketika berpergian ke Syam, sehingga dua kali ke Syam.

Seolah-olah menggambarkan mereka bukan menentang Allah, tetapi mereka hanya tidak dapat menerima pengisytiharan Nabi Muhammad SAW sebagai Rasul (Utusan) Allah.

Peristiwa dan perlakuan serupa nampaknya kembali terjadi, untuk ditunjukkan oleh Allah SWT kepada umat-umat terkini.

Dipromosikan dan difitnahkan habis-habisan, siang-malam agar menggambarkan Hukum Hudud direka cipta berdasarkan versi PAS.

Maka bangkit dan melaung-melaunglah golongan yang tidak berpengetahuan, MCA, yang mereka menentang habis-habisan Hudud PAS, kononnya, tetapi bukan menentang Hukum Islam.

Renung-renungkanlah. Mirip seperti yang di khabarkan dalam al-Quran. Dan Renung-renungkanlah juga bagi mereka yang turut mempromosi versi ini akan berdirinya mereka di Padang Mahsyar nanti untuk dipertanggung-jawabkan. Itu pun, jika mereka berkeyakinan serta percaya akan adanya Hari Akhirat.

Lawatan Amir Qatar iktiraf Hamas sebagai kerajaan

Terjemahan Mohamad Yahya, 24 Okt 2012


(Sheikh Hamad adalah ketua negara pertama melawat  wilayah Palestin tersebut sejak sekatan antarabangsa dikenakan.)


GAZA: Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, Amir Qatar, telah tiba di Semenanjung Gaza untuk merasmikan satu projek pelaburan Qatar bernilai ratusan juta dolar untuk membina semula daerah pantai yang miskin dan penuh sesak.

Pemimpin negara Teluk tersebut adalah ketua negara pertama yang melawat Gaza sejak wilayah Palestin itu diboikot di peringkat antarabangsa sebahagiannya kerana Hamas yang popular pada pilihan raya 2006, dianggap oleh kuasa besar seperti Amerika Syarikat, United Kingdom, Kesatuan Eropah dan Jepun sebagai "organisasi pengganas".

Perang saudara yang saling menghancurkan pula berlaku pada 2007, yang membawa kepada perselisihan di antara Hamas dan Fatah - kumpulan yang disokong oleh banyak kuasa Barat.

"Lawatan ini mempunyai kepentingan politik yang besar," kata jurucakap kerajaan Hamas, Taher al-Nunu.

"Beliau adalah pemimpin Arab pertama yang memecahkan pengepungan politik ini."

Projek pelaburan tersebut bertujuan untuk membina 1,000 rumah untuk keluarga miskin di kawasan musnah Khan Younis di selatan Semenanjung Gaza.

Selepas meletakkan batu asas projek, pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh mengucapkan terima kasih kepada Amir "untuk keputusan berani beliau melawat Gaza.”

"Lawatan Amir ini secara rasminya mengumumkan pelanggaran untuk pengepungan politik dan ekonomi yang dikenakan ke atas Gaza selama lebih dari lima tahun," kata Haniyeh.

"Hari ini di Gaza dan kelak Baitul Muqaddis yang dibebaskan," katanya.

Haniyeh juga mengumumkan bahawa pembiayaan Qatar telah meningkat daripada $254 juta seperti yang dilaporkan sebelum ini kepada $400 juta. Tiada butiran lanjut mengenai dana tambahan berkenaan.

Amir juga merancang untuk bertemu dengan pemimpin Hamas di Universiti Islam, dan membatalkan ucapan yang telah dirancang di sebuah stadium.

Semenanjung Gaza yang panjangnya adalah 41km, mempunyai populasi seramai 1.6 juta orang, telah mengalami kerosakan teruk semasa operasi besar-besaran 22 hari tentera Israel pada bulan Disember 2008 dan Januari 2009.

Khan Younis terutamanya menjadi amat teruk semasa sekatan antarabangsa Gaza, yang dikenakan sejak tahun 2007, dan semasa separuh dekad sebelum itu. Satu laporan EWASH 2011 mendedahkan bahawa 90-95 peratus air Gaza tidak selamat untuk diminum.

Satu kenyataan lewat malam dari pejabat Presiden Mesir Mohammed Morsi berkata negara itu mengalu-alukan lawatan Amir ke Gaza, yang dikatakan datang sebagai sebahagian daripada usaha Mesir "untuk memecahkan pengepungan ke atas rakyat" wilayah tersebut.

Wartawan Al Jazeera, Nicole Johnston, yang melaporkan dari Gaza, berkata"Saya tidak pernah melihat pegawai Hamas begitu gembira dengan sejak mereka berjaya membebaskan lebih 1,000 tahanan politik Palestin tahun lepas," Haniyeh juga memberi komen tentang pelepasan banduan, yang dirundingkan dengan pembebasan askar Israel Gilad Shalit Koperal.

"Lawatan ini bertepatan dengan sambutan ulang tahun pertama kemenangan perjuangan Palestin, isitu pertukaran tahan dengan Shalit – di mana Qatar turut  memainkan peranan penting dalam kejayaan rundingan itu," katanya.

Wartawan kami melaporkan bahawa Hamas mengatakan bahawa ia "benar-benar memberi pengakhiran  kepada pengasingan politik mereka".

"Mereka benar-benar telah dianggap sebagai 'organisasi pengganas', sejak mereka memerintah pada tahun 2007, dan kini mereka akhirnya mempunyai pemimpin dunia, pemimpin negara Arab, melawat mereka," kata Johnston.

Qatar turut memainkan peranan penting dalam proses perdamaian Hamas - Fatah. Awal tahun ini, Amir mengajak Abbas dan pemimpin tertinggi Hamas dalam buangan, Khaled Meshaal, untuk membuat perjanjian.

Eidul Adha: Medan dakwah Rasulullah

-, 24 Okt 2012

Beberapa hari lagi umat Islam akan menyambut hari raya Eidul Adha yang sinonim dengan ibadah haji dan qorban.

Ibadah haji dilaksanakan di Makkah yang menghimpunkan umat Islam seluruh dunia bagi melaksanakan rukun Islam kelima.

Ia bukan sekadar ibadah biasa, tetapi mempunyai maksud yang besar kepada kesatuan Ummah dalam mendamaikan dunia dengan Islam.

Rasulullah SAW menjadikan musim haji di zaman jahiliyah untuk berdakwah kepada kelompok kabilah-kabilah Arab yang datang daripada berbagai wilayah.

Bukan sekadar menyeru mereka memeluk Islam, bahkan mengajak mereka mendirikan negara yang melaksanakan syariat Allah SWT yang sifatnya adil untuk semua manusia tidak mengira agama dan bangsa dan juga adil kepada makhluk lain yang dipelihara dibawah pemerintahan.

Daripada satu kabilah kepada satu kabilah, sehinggalah akhirnya bertemu dengan penduduk Madinah suku Aus dan Khazraj yang menerima Islam dan bersedia menjadikan negara mereka Madinah sebagai tapak kekuasaan Islam.

Tidak lama selepas peristiwa itu, Nabi SAW telah berhijrah ke Madinah mendirikan kerajaan dan tamadun manusia yang berjaya mengeluarkan bangsa Arab daripada kegelapan jahiliyah, hidup yang porak peranda, jenayah yang berleluasa kepada kehidupan yang bersatu, maju dan sejahtera dibawah pemerintahan Islam.

Bermula daripada inilah, maka tamadun manusia itu berkembang pesat mengambil contoh tauladan pemerintahan Rasululah SAW.

Begitu juga ibadah qorban yang dilaksanakan Nabi Ibrahim AS penuh dengam ketaatan dan ujian yang berat.

Namun keimanan Nabi Ibrahim dan anaknya yang teguh menjadikan mereka manusia yang berjaya bukan sekadar melaksanakan perintah Allah dalam hal qorban, tetapi juga berjaya mendirikan kerajaan orang beriman dan mengemudinya di Mekah, Palestin dan Syam.

Daripada keturunan Nabi Ibrahim ini melahirkan nabi yang ramai dan tersebar luasnya dakwah Islam zaman berzaman sehinggalah munculnya Nabi Muhammad daripada keturunan Ismail dam Nabi Yaakub, Nabi Zakaria, Nabi Yahya, Nabi Musa, Nabi Isa dan lain-lain nabi yang membawa risalah Allah SWT.

Marilah kita mengambil pengajaran diatas dua peristiwa ini untuk meningkatkan keyakinan dan ketaatan kepada agama Allah SWT.

Moga-moga kita dipilih oleh Allah menjadi hambanya yang istiqamah dalam menegakkan keadilan Islam untuk kesejahteraan di muka bumi ini.

Mewakili PAS, saya mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Idil Adha kepada seluruh muslimin dan muslimat di negara ini dan seluruhnya.

Ahli PAS, rakyat diseru demo bantah MCA

Harakahdaily, 24 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Semua ahli PAS dan rakyat Malaysia termasuk bukan Islam diseru untuk bersama-sama Dewan Pemuda PAS Malaysia dan Dewan Ulamak PAS Pusat dalam himpunan aman dan penyerahan memorandum bagi membantah kebiadapan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek terhadap Islam yang akan diadakan jam 2.30 petang  di hadapan Wisma MCA, Jalan Ampang, Kuala Lumpur hari ini.


Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Dr Khairuddin A. Razali (gambar) berkata, mempertikai dan menghina undang-undang dan hukum-hakam Islam yang menjadi agama Persekutuan merupakan satu sikap yang tidak bertanggungjawab daripada seorang pemimpin bagi parti yang memerintah.

“Perbuatan tersebut mengundang persengketaan agama dan merosakkan perpaduan rakyat Malaysia,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, Islam menjadi teras bagi negeri-negeri Melayu yang bergabung dalam Malaysia sejak berabad lamanya.

“Penduduk majoriti Malaysia juga adalah beragama Islam. Islam diberikan kedudukan istimewa dalam perlembagaan Malaysia,” katanya.

Beliau menegaskan, sikap biadap terhadap Islam adalah akhlak terburuk dan terhina dari seorang yang bergelar pemimpin.

Katanya, rakyat Malaysia yang bersendikan Kesopanan dan Kesusilaan perlu membantah kewujudan sikap dan pemimpin sebegini kerana mengundang kepada permusuhan dan merosakkan keharmonian negara.
Koo Ham: MCA ketandusan isu
Wartawan Sinar Harian
24 Oktober 2012
NGEH KOO HAM
Ngeh Koo Ham
IPOH – Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham menyifatkan kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkaitan kesan pelaksanaan hudud di negara ini, sebagai bukti parti komponen Barisan Nasional (BN) itu ketandusan isu.
“Apabila tidak dapat membongkar keburukan Pakatan Rakyat (PR), mereka cuba menggunakan sentimen lain pula untuk meraih undi," katanya.
Koo Ham berkata, apa yang dilakukan pemimpin parti itu jelas menunjukkan MCA terdesak dalam meraih sokongan masyarakat Cina menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).
"DAP meskipun ada ketikanya tidak sependapat dengan rakan PR yang lain, namun kami sama sekali tidak akan menyentuh isu membabitkan agama semata-mata untuk mendapatkan kepercayaan masyarakat Cina.
“Suatu ketika dahulu saya pernah dikecam hebat apabila mesej Twitter disalah ertikan. Namun, kini secara terang beliau (Soi Lek) mempersoalkan kepercayaan umat Islam, tindakannya itu tidak tepat,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.
Beliau berkata, pakatan antara DAP bersama Pas dan PKR telah banyak mengubah persepsi masyarakat Islam terhadap parti itu, ia termasuk pandangan pengundi bukan Islam terhadap agama rasmi negara.
Katanya, dalam apa juga konteks, persefahaman dan saling menghormati perlu wujud dalam mengukuhkan hubungan sesama parti.
“Nasihat saya, carilah alternatif lain, jangan kerana terdesak, kita mengeluarkan ungkapan yang menyakiti pihak lain,” katanya.
Dr. Siddiq Fadzil: Ulama perlu berani tegakkan kebenaran
Wartawan Sinar Harian
23 Oktober 2012
Dr. Siddiq Fadzil
Dr. Siddiq Fadzil
SHAH ALAM - Ulama perlu berani menegakkan kebenaran dalam apa jua keadaan tanpa mengira tempat dan masa.
Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah), Datuk Dr. Siddiq Fadzil berkata, ulama bertanggungjawab menegakkan kebenaran dan keadilan dan tidak boleh berkompomi atau bersekongkol.
Menurutnya, ulama harus berani dan bebaskan diri mereka untuk memberikan pendapat demi kebaikan semua.
“Dalam konteks sekarang, politik wang memang kuat. Saya khuatir, sekiranya ia tidak dikawal, pemimpin tidak ditentukan oleh undi tetapi kapitalis (mendanai) yang mengangkat mereka,” katanya.
Beliau berkata demikian pada program Wacana Sinar Harian ke- 15 bertajuk “Peranan Ulama, Menasihati Pemimpin” di Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, hari ini.
Siddiq yang juga bekas Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia berkata, ulama tradisi Islam tidak merasakan mereka sebagai ulama tetapi diiktiraf berdasarkan ilmu, kewibawaan, intergriti moral dan penampilan dalam masyarakat.
“Di samping mendidik, perilaku mereka juga dicontohi. Ulama juga harus menguasai nas (tidak berubah) dan realiti ( berubah).
“Kita mementingkan perubahan-perubahan yang berlaku dalam realiti. Ulama mengundur diri kerana maruah tetapi masih diperkudakan,” katanya.
Beliau berkata, dalam politik, pendapat tidak penting kerana pendapatan lebih utama.
“Sekarang, politik wang kuat. Saya khuatir, sekiranya ia tidak dikawal, pemimpin tidak akan ditentukan oleh undi tetapi kapitalis (pemberi dana) yang mengangkat mereka,” katanya.
Beliau berkata, ramai pemimpin lupa erti kepimpinan tetapi ‘sedap’ menjadi orang besar.
Mufti Perak: Jangan biadab hal agama
Wartawan Sinar Harian
24 Oktober 2012
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria
IPOH – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menganggap kelemahan penguatkuasaan undang-undang sebagai faktor utama kelantangan beberapa pemimpin mempersoalkan isu berkaitan Perlembagaan negara.
Katanya, sebagai negara berperlembagaan, sewajarnya isu membabitkan agama tidak dibicarakan tanpa kajian dan kefahaman yang tinggi.
“Inilah kelemahan kita, undang-undang sudah ada, tetapi tidak dijalankan dengan baik. Sebagai rakyat yang tinggal di negara, kita perlu hormati Perlembagaan termasuk Islam sebagai agama rasmi,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mengenai kesan pelaksanaan hudud di negara ini.
Harussani berkata, pemimpin tertinggi MCA itu tidak mempunyai hak untuk mengeluarkan kenyataan sedemikian sedangkan beliau tidak mempunyai kepakaran dalam undang-undang Islam.
“Perkara berkaitan agama ini sudah tetap, jadi jangan caci atau hina hal-hal yang berkaitan akidah, ia hanya menunjukkan kebiadaban kita sahaja,” katanya.
Beliau turut membidas sikap sesetengah ahli politik yang dikategorikan sebagai lemah dan takut dalam mempertahankan Perlembagaan negara.
“Sekiranya kuasa politik digunakan hanya untuk menimbulkan perpecahan, lebih baik tak usah duduk di kerusi itu,” katanya.
Soi Lek sebelum ini dikritik apabila menyamakan ekonomi negara akan terancam dengan pelaksanaan hudud.
Dalam kenyataan itu, beliau mendakwa 1.2 juta rakyat bakal kehilangan pekerjaan sekiranya undang-undang dilaksanakan selain mengatakan pelabur asing akan meninggalkan Malaysia sekiranya hudud dilaksanakan.
Asri: Ulama hanyut apabila sertai Umno
NOOR HAFIZA CHE ABDULLAH
24 Oktober 2012
Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin
SHAH ALAM – Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, tokoh-tokoh ulama yang menyertai Umno "hanyut", antara kerana tidak boleh menerima persekitaran politik parti teras Barisan Nasional (BN) itu.
Asri, antara tokoh agama yang melihat arena politik tempatan dari dekat berkata, pengalaman masa lalu menunjukkan bahawa sebahagian ulama yang menyertai Umno tidak timbul dalam peranan disebabkan kewujudan amalan politik wang.
Katanya, ulama-ulama terbabit tidak dapat mengadaptasikan pendekatan dan persekitaran politik diamalkan dalam Umno.
Sambil menekankan bahawa peranan ulama dalam pemerintahan bukan sesuatu yang baru dan telah wujud sejak zaman nabi lagi, ahli akademik ini menambah: "Tapi, masalah dalam parti pemerintahan, politik wang selalu digunakan dalam Umno, ini akan menyebabkan para ulama hanyut."
“Selain itu, kalau kita lihat dalam persekitaran Umno, agama mereka tidak kuat dan ini akan memberi kesan kepada para ulama sekiranya menyertai Umno," kata Asri pada siri Wacana Sinar Harian ke-15 bertajuk "Peranan Ulama, Menasihati Pemimpin” semalam. Wacana dianjurkan oleh Sinar Harian.
Selain itu, Asri turut menegaskan, tugas ulama sepatutnya menegakkan keadilan sosial dalam masyarakat, bukannya berpihak kepada mana-mana parti politik.
“Jangan pula kita meraikan ulama yang mengampu mana-mana parti politik, ini kerana agama tidak membenarkan ikut sesuatu yang kita tiada ilmu mengenainya," jelas Asri.
Pada masa sama, Asri turut menegaskan bahawa sekiranya  percaturan wang dalam politik sering digunakan oleh mana-mana parti termasuk Umno sendiri, tampuk pemerintahan itu seharusnya berundur.
“Dalam pemerintahan, kita tidak sepatutnya menggunakan wang untuk sesuatu agenda politik, tapi perlu menjaga kebajikan rakyat.
“Tapi apa yang dilihat sekarang, pemerintahan Umno masih menggunakan wang. Amalan menghulur semakin subur dalam kalangan pemimpin.
“Jadi, sekiranya ini berterusan, Umno patut berundur,” jelas beliau lagi.

IPP Gen-2: Tabiat lama BN berulang?

-, 24 Okt 2012




1. Rundingan bekalan eletrik (tenaga) antara pihak Penjana Tenaga Bebas (IPP) dengan kerajaan sedang berjalan. Kerajaan diwakili oleh Tenaga Nasional Berhad dan pemberian konsesi adalah melalui kaedah ’tender terbuka’ atau ‘competitive bid’ yang dikendalikan oleh Suruhanjaya Tenaga (EC).

2. Untuk ingatan umum, konsesi IPP generasi pertama adalah perjanjian pembelian tenaga (PPA) yang ‘berat-sebelah’ (lope-sided). IPP generasi pertama mendapat pulangan pelaburan sebanyak 20%-40% (ROE), sementara Tenaga menanggung bebannya. Umum masih ingat betapa Tan Sri Ani Arope, Pengerusi Tenaga ketika itu cukup kecewa dengan PPA yang dipaksa ke atas Tenaga secara amat berat sebelah dan tidak adil. Beliau kemudian meletakkan jawatannya.

3. Walaupun kerajaan menjamin bahawa PPA generasi ke-2 IPP akan menjadi lebih telus dan adil, para analyst kewangan telah mula mengkritik beberapa tindakan kerajaan.

4. Pertikaian yang telah mula mendapat liputan dalam media bisnes adalah tentang dua syarikat generasi pertama ini yakni Genting Sanyen Power dan Segari Power Ventures. Segari dimilikki oleh Malakof Behad milik Tan Sri Syed Bukhtar Bukhari. Genting Sanyen kini dibeli oleh 1-MDB.

5. Mengapa kedua-dua IPP ini mendapat ‘layanan yang berbeza dan istimewa’ telah pun mencetuskan pelbagai tanda tanya yang menjadikan segala dakwaan kerajaan bahawa
pemberian konsesi kedua IPP ini adalah telus dan adil, mula dipandang serong oleh pasaran tenaga dan penganalisa.

6. Mengapa Genting Sanyen mendapat harga konsesi pada kadar 35.3 sen dan Segari Power mendapat kadar 36.3 sen per kWh yakni lebih tinggi dari loji tenaga baru yang dibina sendiri oleh Tenaga adalah satu yang tidak difahami. Kalau ia tidak lagi efisien dan boleh menandingi loji baru, maka perlu kadar yang lebih diberikan? Mengapa tidak dihabiskan sahaja konsesinya dan digantikan?

7. Turut dipertikaikan, Segari Power Ventures milik Tan Sri Syed Bukhtar adalah yang pertama mendapat perlanjutan konsesi untuk 10 tahun lagi. Persoalannya ialah apakah kriteria penilaian pihak EC yang melayakkan Segari untuk menjadi IPP pertama yang diberikan ‘extension’ atau lanjutan ini? Tidak dapat dielakkan persepsi negatif terhadap tindakan pemberian lanjutan ini, untuk membantu Malakoff, pemilik Segari IPP yg bercadang utk disenaraikan semula di Bursa Malaysia? Tentunya tindakan EC ini menjadikan ‘valuation’ Malakof menjadi lebih baik dan tinggi, lantas berpotensi mendapat harga IPO yang lebih tinggi. Bukankah itu tindakan menguntungkan ‘kroni’ namanya?

8. EC juga telah meluluskan 10 tahun lanjutan ke atas Genting Sanyen Power yg sekarang telah dimiliki oleh 1MDB yang telah membeli dari Genting Berhad dengan harga RM2.55 bilion, hampir 6 kali nisbah harga:buku (price: book ratio) (nilai buku~ RM422 juta). Harga ini adalah amat mahal dan ketika itu Genting Sanyen hanya ada 3 tahun lagi konsesinya. Seolah-olah semacam tahu bahawa EC akan melanjutkan konsesi Genting Sanyen, 1-MDB membeli dengan harga yang begitu mahal.

9. Untuk ingatan bulan March tahun ini, 1-MD membeli dari Tan Sri Ananda Krishnan, sebuah loji tenaga Tanjung Energy Holding Sdn Bhd dengan harga RM8.5 bilion, meskipun pasaran mentaksirkan harganya dalam lingkungan RM6.6 bilion. Ananda tersenyum ke banknya dengan RM1.9 bilion.

Wajarkah sebuah GLC (1-MD) berbelanja besar seperti ini (jumlah RM11 bilion) dengan cara pinjaman atau bon-sukuk (berhutang)? Tentunya sekali lagi bahawa ini adalah ‘off-budget’ atau ‘off-balance spending’ dalam kategori ‘Contingent Liability’ (CL).

Persoalan saya di Dewan rakyat tentang berapa banyak dari RM117 bilion CL yang telah menjadi ‘liability sebenar’ kerana tak terbayar dek GLCs (NPL) sehingga hari ini tidak dijawab Menteri Kewangan!

10. Kesemua ini meletakkan tadbir-urus Suruhanjaya Tenaga sangat dipertikaian. Para analysts dan pelbagai pihak telah menyarankan bahawa supaya tidak membeli dari IPP generasi pertama ini. IPP ke-2 yang lebih efisien dan yang menggunakan jumlah gas yang kurang dan mungkin juga lebih mesra alam-sekitar dapat diusahakan.

11. Ahli Parlimen Rembau mempertikaiakan semalam tentang mengapa kerajaan negeri tidak menjual pegangan 25% sahamnya (melalui PKNS) dalam Genting Sanyen kalau Pakatan tidak bersetuju dengan subsidi kepada pihak IPP? Penjelasan dari pihak Kerajaan adalah kerana ia tidak dapat menjualnya dengan harga yang baik kerana IPP ini sudah pun hamper ke hujung konsesinya. Menjual loji ini kepada pihak yang berminat dan mendapatkan pulangan kembali kepada pelaburannya adalah satu tindakan yang lebih munasabah.

Apakah tabiat lama Umno-BN akan berulang kembali, walaupun pada zahirnya ia telah
mengambil pendekatan tender terbuka? Malang!

Umno penggalak aktiviti menghina Islam

Harakahdaily, 24 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Islam sebagai agama rasmi Kerajaan Malaysia, tidak seharusnya menjadi sekadar slogan yang dilaung-laungkan, kata Penolong Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Muhammad Ismi Mat Taib (gambar).

Justeru, beliau berkata Umno BN sebenarnya tidak pernah serius memperjuangkan Islam, sekalipun untuk meletakkannya pada kedudukan agama rasmi Malaysia.

Menurutnya, sikap berdiam diri para pemimpin Umno BN terhadap kenyataan biadab Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sebenarnya telah dijangka, bahkan mereka sendiri terbukti senada dan selaras dengan ucapan Presiden MCA.

“Umno BN sebenarnya bukan sahaja gagal mendidik parti komponen Barisan Nasional untuk menghormati Islam sebagai agama rasmi, bahkan mereka adalah sebab dan alasan sebenar di sebalik penghinaan dan penolakan masyarakat Malaysia terhadap Islam dan syariatnya,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Buktinya, kata beliau Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak sendiri secara terang-terangan menolak pelaksanaan undang-undang hudud di Malaysia.

Walaupun begitu, ujarnya kenyataan Dr Chua Soi Lek sebenarnya terlalu biadab, melampau dan sama sekali tidak menghormati sensitiviti umat Islam di Malaysia.

Kenyataannya, tegas beliau benar-benar telah mengguris hati rakyat Malaysia yang beragama Islam.

Justeru, katanya jika masih ada umat Islam yang tidak mempunyai apa-apa perasaan terhadap kenyataan biadab Chua Soi Lek, barangkali mereka sendiri belum benar-benar menerima Islam sebagai cara hidup dan pegangan dalam kehidupan.

Tambah beliau, tindakan menghina Islam oleh MCA juga menampakkan bahawa Umno semakin lemah, khususnya dalam membela nasib umat Islam dan bangsa Melayu.

Beliau berkata, Umno juga dilihat terdesak mahu menarik sokongan masyarakat bukan Melayu sehingga sanggup menggadaikan prinsip dengan membiarkan agama sendiri dihina.

“Islam bukanlah  ajaran rekaan para Nabi dan Rasul, apalagi rekaan tuan-tuan guru mahupun Ahli Feqah sebaliknya Islam adalah agama yang diturunkan oleh Allah kepada para Nabi dan Rasul, disampaikan dan dikembangkan oleh para sahabat, sehinggalah ke hari ini,” jelasnya.

Muhammad Ismi menambah, generasi terdahulu telah bersusah payah menyampaikan Islam, sehingga ianya benar-benar tulen dan tidak diselewengkan.

“Menentang Islam, bermakna menentang Allah. Menghina Islam, bermakna menghina Allah,” ujarnya.

Ini, ujarnya adalah perkara asas yang perlu difahami oleh pemimpin Umno BN yang mengaku dirinya beragama Islam, dan mahu memperjuangkan Islam di Malaysia.

“Sebagai umat Islam, wajib kita membela agama daripada dihina ataupun diselewengkan daripada kefahaman yang sebenar.

“Semoga Allah memberikan taufiq, hidayah dan inayahNya untuk terus berjuang membela dan menyampaikan Islam dengan kefahaman yang murni, indah dan sejahtera,” katanya lagi.

Tiada ulasan: