Khamis, 2 Disember 2010

TEMPAT YANG PATUT MENGADU DAH TAK PENDULI...JANGAN KEKAYAAN HANYA MILIK SEORANG...JGN KRONI DIDAHULUI DARI RAKYAT

Sidang DUN Perak panas: ADUN terus tikam lidah
Dis 1, 10 6:03pm


Nga Kor Ming (DAP-Pantai Remis) hari ini bertikam lidah dengan speaker, Datuk R Ganeson dan Menteri Besar, Datuk Seri Zambry Abd Kadir pada hari kedua membahaskan Bajet 2011 pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak di Ipoh.

NONEPusingan pertama menyaksikan perang mulut dengan Ganeson kerana tidak membenarkan wartawan membuat liputan langsung sidang DUN itu.

Nga berkata: “Ini mengarut dan tidak adil apabila hanya media yang mesra BN dibenarkan masuk dan membuat liputan manakala media berkecuali dihalang.”

Ganeson kemudian membalas semua media tidak bersikap sopan dan tidak menghormati dewan dengan merakamkan gambar dan mengadakan sidang akhbar di dalam dewan.

ngah kor mingNONENga (kiri) menuduh Ganeson (kanan) menghina media kerana adalah suatu pembohongan bahawa media mengadakan sidang akhbar di dalam dewan.

Menurut beliau semua sidang akhbar dilakukan di bilik media yang dibuat oleh perwakilan yang dilantik rakyat.

“Ini adalah jelas menghina pihak media dan bukti BN kecut bahawa media akan melaporkan perkara yang benar,” kata Nga.

NONESelain Nga, ADUN BN juga kurang senang dengan telatah Menteri Besar Perak yang disingkirkan, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin semasa perbahasan Bajet 2011.

Anggota exco Datuk Hamidah Osman mendakwa Mohamad Nizar "berceramah" dan meminta Ganeson mengarahkan ADUN PAS-Pasir Panjang itu supaya tidak menyeleweng daripada topik perbahasan.

NONE"Jangan bazirkan masa dewan, jangan merewang dengan berceramah kerana kita bahas mengenai bajet," kata Hamidah.

Sesi perbahasan Mohammad Nizar yang berlarutan lebih sejam sebelum itu telah menggamatkan dewan beberapa kali apabila beliau menyentuh pelbagai isu politik terutama kritikan terhadap Umno.

perak cm mb mohamad nizar jamaluddinjamaluddin mohd radziWalaupun "panas" tetapi sesi perbahasan Mohammad Nizar (kiri) turut melucukan apabila beliau memberi laluan kepada beberapa wakil BN untuk mencelah tetapi tidak mengendahkan permintaan Jamaluddin Mohd Radzi (Bebas-Behrang).

Jeritan "katak" kedengaran dari kerusi pembangkang setiap kali Jamaluddin bangun meminta laluan malah Ganeson juga turut merayu kepada Mohammad Nizar untuk memberikan peluang kepada wakil Behrang itu tetapi tidak diendahkan.

Jamaluddin adalah antara tiga wakil rakyat pakatan pembangkang yang berpaling tadah hingga menyebabkan kejatuhan kerajaan negeri yang dipimpin Mohammad Nizar sebelum ini.

NONEMohammad Nizar sementara itu menegaskan bahawa kerjasama antara Pakatan Rakyat terutama antara PAS dan DAP tidak merugikan Melayu dan Islam malah parti itu kini lebih memahami prinsip-prinsip Islam.

Beliau berkata pemimpin DAP tidak anti-Islam dan orang Islam tidak rugi jika parti terbabit mahu berjinak-jinak dengan Islam.

raja ahmad zainuddin raja omarDatuk Seri Raja Ahmad Zainuddin (BN-Kubu Gajah) dalam perbahasannya memberitahu dewan bahawa antara punca pelabur kini "takut" melabur ke Perak adalah disebabkan oleh gelagat pembangkang yang keterlaluan.

"Ada pelabur takut datang ke Perak kerana takut perangai pembangkang... persidangan ini disiarkan secara langsung dalam internet, eloklah semua boleh lihat sendiri perangai pembangkang," katanya.

Sidang dewan disambung esok


Anwar: Ketuanan Melayu, hubungan tuan dan hamba
Dis 1, 10 3:49pm


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang partinya, PKR menolak konsep Ketuanan Melayu berkata konsep itu hanya mencerminkan hubungan 'tuan' dan 'hamba'.

NONEKatanya, isu itu dieksploitasi oleh Umno dan BN melalui lidah rasminya, Utusan Malaysia dengan memutarbelitkan fakta berhubung isu ketuanan rakyat yang dibangkitkan oleh Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada persidangan kongres PKR minggu lalu.

"Dalam Agenda Ekonomi Malaysia yang kita perkenalkan, kita menolak Dasar Ekonomi Baru (DEB) kerana ia hanya menguntungkan segelintir walaupun permasalahannya adalah terdiri daripada majoriti masyarakat Melayu / Bumiputera dan di kalangan orang Cina dan India miskin yang menjadi teras program kita.

"Jikalau kita lihat maksud 'tuan', ia bermakna yang berkuasa atau yang memiliki, jadi bagaimana pula tentang kedudukan orang Iban, Kadazan, Cina dan India?

NONE"Kita menolak ketuanan yang cuba diputarbelitkan Umno-BN dan Utusan sebagai cuba menolak Perlembagaan Negara,” kata anwar di lobi parlimen hari ini.

Menurut Anwar yang juga ketua umum PKR, apa yang jelas adalah setiap ucapan dan pendirian PKR dan Pakatan Rakyat mengenai isu bahasa Melayu, Islam sebagai agama persekutuan, hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera serta kedudukan Raja-raja Melayu tidak pernah dipertikaikan. Malah, katanya, ia dipertahankan.

"Yang tuan itu adalah kedudukan Raja dan sebab itu disebut Yang di-Pertuan Agong, Yam Tuan Negeri Sembilan. Kedudukan itu kita tidak dipertikaikan.

Justeru, beliau berharap agar isu tersebut tidak dipolitikkan.




MB ketuai pelantikan Ahli Dewan Diraja Selangor
Dis 1, 10 3:22pm


Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, hari ini berkenan melantik Ahli Dewan Diraja Selangor pada satu istiadat di Balairong Seri Istana Alam Shah, di Shah Alam.

Pelantikan mereka berkuatkuasa mulai hari ini sehingga 30 November 2013.

sultan selangor and selangor state excoTiga Ahli Ex-Officio Dewan Diraja Selangor yang menerima watikah pelantikan ialah Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor, Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa dan Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid.
Empat ahli dari waris yang lain, lima Orang-Orang Besar dan enam Orang Tua-Tua turut menerima watikah pelantikan dan mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Diraja Selangor.

Empat ahli waris itu ialah Tengku Aris, Temenggong Selangor, Tengku Muhamad Yusof Shah, Tengku Panglima Diraja Selangor, Tengku Sulaiman Shah, Tengku Indera Setia Selangor, Tengku Ahmad Shah dan Tengku Besar Putra Selangor, Tengku Ismail Shah.

Antara Orang-Orang Besar itu termasuk Tengku Seri Wangsa Diraja Tengku Datuk Setia Ramli Tengku Shahruddin Shah, Engku Setia Lela Bestari Raja Tan Sri Arshad Raja Tun Uda dan Tengku Indera Pahlawan Diraja Tengku Datuk Paduka Putra Tengku Azman Shah.

Bagi Orang Tua-Tua pula termasuk Datuk Setia Abdul Halim Abdul Rauf dan Tan Sri Ambrin Buang.

- Bernama



Penjual mi tuntut keadilan selepas ditembak polis
Hazlan Zakaria
Dis 1, 10
12:53pm


Penjual mi, Ho Chei Hang, yang nyaris terbunuh selepas ditembak empat das oleh polis menuntut keadilan dan mahu tindakan dikenakan ke atas mereka yang melepaskan tembakan tanpa sebarang justifikasi.

NONEHo, 32, yang ditembak oleh polis yang tidak memakai pakaian seragam berhampiran rumahnya di Kepong pada 16 November lalu mendakwa anggota berkenaan langsung tidak memperkenalkan diri mereka, mahupun melepaskan tembakan amaran.

"Saya menggesa supaya anggota polis yang terlibat dalam menembak saya dikenalpasti dan butir-butir nama mereka dibekalkan kepada saya agar tindakan undang-undang dapat diambil terhadap mereka," katanya.

Ho juga menggesa supaya anggota polis yang menembaknya disiasat untuk cubaan membunuh "dan lain-lain penyalahgunaankuasa tanpa sebarang perlindungan atau layanan istimewa".

Beliau membuat gesaan itu dalam memorandum yang diserahkan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) di ibupejabat suruhanjaya itu di Kuala Lumpur hari ini.

Terus tembak

Ho menceritakan bagaimana dua lelaki yang tidak dikenalinya tiba-tiba menjerit kepadanya ketika dia sedang memandu berhampiran rumahnya pada kira-kira jam 6 petang, selepas menemui seorang kawan.

NONEKetika memusing kepala Ho berkata, dia nampak orang tersebut mengeluarkan pistol dan terus menembaknya.

Ho yang tercedera hilang kawalan keretanya lalu melanggar tembok rumah di depannya.

Selepas pelanggaran, katanya, pintu kereta terbuka dan dia tercampak ke dalam longkang tepi rumah tersebut.

Keluar longkang

Menurut Ho lagi, dia menggunakan seluruh tenaganya untuk memanjat keluar dari longkang, dan beberapa lelaki menghala muncung pistol ke kepalanya.

Ho, yang terpaksa dimasukkan selama 11 hari di Unit Rawatan Rapi, Hospital Kuala Lumpur dibenarkan pulang Isnin lalu meskipun sebutir lagi peluru ditubuhnya masih belum dikeluarkan.

Memorandum menuntut keadilannya hari ini diserahkan kepada naib pengerusi Suhakam, Khaw Lake Tee.

NONEDia diiring ke pejabat Suhakam oleh peguamnya, Keppi Wong, isteri, ibu bapa dan seorang perwakilan dari pertubuhan hak asasai, Suaram.

Keluarga Ho sebelum ini mendakwa wujudnya perbuatan khianat ketika lelaki itu ditembak polis pada 16 November lalu.

Mereka berkata tindakan polis berkenaan adalah tidak wajar kerana tiada senjata api mahupun sebarang jenis dadah yang dijumpai di kereta mangsa dan lagipun Ho juga dikatakan tidak mempunyai sebarang rekod jenayah.

Apa yang dijumpai oleh polis menurut peguamnya adalah hanya 42-45 pil tidur di kereta mangsa dan pil tidur itu bukan barangan larangan dalam Akta Dadah Berbahaya.




Anwar ramal p'raya Mac 2011
S Pathmawathy
Dis 1, 10
1:42pm


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim meramalkan pilihan raya umum diadakan pada bulan Mac 2011 ekoran pengumuman penangguhan pemilihan Umno selama 18 bulan.Menurutnya, Umno hanya pandai mengkritik PKR tetapi tidak berani mengadakan pemilihannya kerana parti itu tidak cukup kuat untuk berdepan dengan perwakilannya.

Anwar yang juga ahli parlimen Permatang Pauh menegaskan bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga pengerusi BN dan presiden Umno, mesti mengadakan pilihan raya awal untuk menunjukkan beliau mempunyai mandat dari rakyat.

Bagaimanapun, katanya, Najib mesti menunjukkan bahawa beliau mempunyai keazaman politik untuk membersihkan daftar pemilih sebelum pilihan raya umum diadakan.

"Beliau mesti beri kita tarikh awal, March atau April, dan kita serahkan kepada rakyart untuk buat keputusan," katanya.



Isu air: Mahasiswa ikrar iring MB S'gor berdemo
Jimadie Shah Othman
Dis 1, 10
12:21pm

Kumpulan mahasiswa di negara ini berikrar mengiringi Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi membantah kenaikan tarif air oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) Ahad ini.

Kumpulan yang membabitkan Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Industri Selangor (Unisel) dan Kumpulan Aktivis Mahasiswa Indipenden (KAMI) akan disertai sekurang-kurangnya 300 mahasiswa dari seluruh Lembah Klang.

NONEPresiden KAMI, Hilman Idham (kanan) berkata, ini kerana banyak mahasiswa yang tinggal di rumah sewa turut terjejas secara langsung sekiranya tarif air dinaikkan sebanyak 37 peratus.

"Selangor merupakan negeri yang memuatkan institusi pengajian tinggi yang menjadi rumah kedua kepada sebilangan besar mahasiswa dari seluruh pelosok negara.

"Sebahagian besar mahasiswa tidak mendapat kemudahan kolej kediaman dan sebilangan besar darinya tinggal menyewa di kawasan perumahan berhampiran universiti atau kolej kediaman," katanya.

Ahad ini, satu perhimpunan dianjurkan di Masjid Negara di Kuala Lumpur bagi mengiringi Khalid ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum itu.

Menteri besar dilaporkan akan turut menyerahkan tandatangan rakyat Selangor yang menolak kenaikan tarif air pada 31 Mac tahun depan.

Dalam sidang media di ibu negara hari ini, Hilman - mahasiswa tahun akhir Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) - berkata kesan kenaikan tarif air di negeri itu bakal membebankan separuh daripada puluhan ribu mahasiswa di seluruh Selangor.

Menurut pelajar tahun akhir UKM itu, di universitinya sahaja, kira-kira 40 peratus mahasiswa tinggal di rumah sewa manakala di Universiti Teknologi Mara (UiTM) pula didakwa lebih 60 peratus terlibat.

NONEDitanya kenapa masih banyak kumpulan mahasiswa yang dilihat 'senyap' berhubung perkembangan itu, Hilman mengakui masih ada di kalangan mereka yang masih "gagal menyuarakan prinsip" masing-masing.

Sementara itu, menjawab soalan pemberita, exco perhubungan MPM Unisel Mohd Fikri Hamdan pula menafikan bahawa mahasiswa di universiti milik kerajaan negeri itu 'digunakan' bagi kepentingan pihak tertentu dalam bantahan itu.

"Ini inisiatif kami sendiri. Lagi pun, mahasiswa di Unisel bukan semuanya rakyat Selangor, (sebaliknya) daripada pelbagai negeri."

Jumaat ini - dua hari sebelum perhimpunan itu - KAMI dan MPM Unisel merancang menyebarkan risalah di masjid sekitar universiti di Lembah Klang bagi mengajak mahasiswa lain turut serta berhimpun bersama Khalid.

Tiada ulasan: