Khamis, 2 Disember 2010

LAWAK DULU BERKUASA PENUH TAK TIMBUL PERKARA NI...BOLEH NIZAR TEGUR BUKANNYA ILMUAN2 DAN MUFTI2...

GAMBAR DIATAS INI DAPAT DARI FACEBOOK
Ombak merah dan hitam banjiri Istana Negara
Fadzly Esa & Jimadie Shah Othman
Dis 1, 10
3:36pm


Istana Negara menjadi tumpuan dua kumpulan anti dan pro-kerajaan Selangor yang mahu menghantarkan memorandum masing-masing kepada Yang di-Pertuan Agong Ahad ini. NONEBagaimanapun, angka kumpulan berbaju merah yang diketuai Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dijangka jauh melebihi peserta perhimpunan yang menamakan diri mereka Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) dengan pakaian hitam. Khalid dijadual menyerahkan memorandum dan petisyen 100,000 rakyat Selangor meminta Yang di-Pertuan Agong campurtangan menyekat kenaikan harga air sebanyak 37 peratus di negeri itu. Manakala Gaps pula mahu menyerahkan memorandum dan 'bukti penyelewengan 30 perkara' di negeri itu, antaranya berhubung isu pembelian hutang syarikat Talam Corporation, penutupan Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) dan 'kegagalan' mengutip hasil pasir seperti yang dijanjikan. azlanMengulas kemungkinan berlakunya pertembungan, penyelaras kempen antikenaikan harga air Selangor Badrul Amin Bahrom menyifatkan tindakan Gaps merancang berhimpun pada hari yang sama sebagai satu provokasi. "Apa yang kita boleh buat, menasihatkan peserta kita tidak termakan provokasi mereka. "Mereka hendak bawa, bawalah. Itu hak mereka. Cuma, kita 20,000, mereka 2,000 orang. Jadi faham-fahamlah, kita pun manusia juga," katanya yang juga pengarah komunikasi di pejabat menteri besar. Manakala Gaps pula dalam sidang media di Shah Alam pagi ini menegaskan "tak mahu bertembung dengan siapa-siapa". "Kalau kita berkumpul pun kita berkumpul secara aman kita bukan nak bertembung pun, kalau dia (kumpulan prokerajaan negeri) nak bersalaman (pun) tiada masalah. Kita buat kerja kita, kita maksudkan demonstrasi aman.

Tiada permit “Gaps bukan sebuah pertubuhan politik tetapi kita rasa prihatin terhadap rakyat Selangor dianggarkan 58 peratus bangsa Melayu cuba diketepikan," jelas presidennya Hamidzun Khairuddin (gambar, tidak berikat kepala). NONEKumpulan berbaju merah dijadual berkumpul di Masjid Negara pada jam 12 tengah hari sebelum berarak ke Istana Negara, tidak jauh daripada tempat itu. Manakala Gaps pula akan berkumpul di Masjid Jamek setengah jam selepas itu. Laluan yang akan digunakan kedua-dia pihak setakat ini masih belum jelas. Menurut kedua-dua penganjur, mereka tidak memohon permit polis dan hanya memaklumkan kepada pihak berkuasa. Dalam perkembangan berkaitan, Gaps juga akan menyerahkan memorandum yang sama kepada Sultan Selangor Jumaat ini.



Nik Aziz sedia terima Kit Siang sebagai TPM
Dis 1, 10 6:45pm


Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersedia menerima pelantikan Lim Kit Siang sebagai timbalan perdana menteri jika Pakatan rakyat menerajui kerajaan persekutuan pada pilihan raya umum ke-13 akan datang. kuala terengganu by election dap dinner 140109 nik aziz shake hand with limkit siangNik Aziz, yang juga menteri besar Kelantan bagaimanapun berkata pelantikan itu tidak seharusnya bercanggah dengan syarat-syarat yang termaktub dalam dasar kebangsaan negara dan Islam. "Bagi kami, kita anggap ini negara demokrasi. Jadi kita tidak boleh melihat pada satu-satu bangsa. "Apa yang penting kita mesti lihat dasar (parti yang memerintah negara),” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat exco hari ini.Beliau mengulas kenyataan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mencadangkan Lim dilantik sebagai timbalan perdana menteri jika Pakatan Rakyat berkuasa. Menurut Nik Aziz, pakatan Rakyat mempunyai kelebihan kerana PAS sebagi parti Islam bertanggungjawab menegur mana-mana parti dalam gabungan itu berhubung perkara berkaitan Islam. Justeru, sebarang perbalahan jika Pakatan Rakyat melantik seorang timbalan perdana menteri bukan Islam tidak timbul. "Bagi saya, MCA dan DAP sama saja kerana kedua-dua parti tidak mempunyai elemen Islam. Tetapi DAP dalam Pakatan Rakyat ada kelebihan kerana PAS boleh tegur,” katanya.


ROS sahkan AKIM parti politik sah
Dis 1, 10 5:59pm


Parti Keadilan Islam Malaysia (AKIM) boleh bergerak sebagai sebuah parti politik yang sah di negara ini, kata Pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) Kelantan, Wan Rahimah Wan Hamat.

Katanya, ini berikutan anggota jawatankuasa parti itu berjaya menyelesaikan isu dalaman parti berkenaan dengan kerjasama jabatannya baru-baru ini.

akim banner 230808Oleh itu tidak timbul parti politik itu tidak boleh menjalankan aktivitinya kerana diragui status pendaftarannya dengan jabatan ini,” katanya kepada Bernama hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keraguan orang ramai, khasnya pemerhati politik terhadap kesahihan status parti berkenaan berikutan berlakunya pergolakan dalaman pimpinan parti itu.

Wan Rahimah berkata Akim didaftarkan sejak lebih 15 tahun lalu atas nama Presidennya Hanafi Mamat, dengan dianggotai jawatankuasa parti peringkat pusat.

Beliau tidak menolak berlakunya pergolakan di peringkat pimpinan dalam parti itu tetapi ia berjaya diselesaikan secara kekeluargaan dengan kerjasama jabatannya.

“Sehingga ini tidak timbul parti itu bergerak secara haram dan tidak sah kerana ia mengikut perlembagaan parti, seperti yang ditetapkan mengikut Akta Pertubuhan,” katanya.

Bekas Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wilayah Persekutuan, Datuk Zaid Ibrahim baru-baru ini disebut-sebut akan menyertai AKIM tetapi dipersoalkan status kesahihan parti itu.

- Bernama





Mahathir lahirkan lagi rasa bimbangnya
Dis 1, 10 5:31pm


Mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad buat kali kedua minggu ini melahirkan rasa bimbang terhadap kadar penghunian yang rendah di bangunan tinggi di Kuala Lumpur.

Dr Mahathir berkata, keadaan ini mungkin boleh memberi kesan kepada sektor perbankan kerana ia boleh membawa kepada hutang jangka panjang.

NONE"Saya hanya menyuarakan kebimbangan saya. Saya lihat di bandar-bandar banyak bangunan untuk dijual atau disewakan. Jelas sekali, bangunan-bangunan ini tidak berpenghuni dan tidak mendatangkan keuntungan. Jika pemaju tidak dapat untung daripada apa yang ia bina, di mana pula ia akan dapatkan wang untuk membayar semula hutang bank.

"Kita pernah melihat ini berlaku di Jepun, Hong Kong dan Dubai baru-baru ini. Jika kita terlebih bina bangunan dan tidak dapat raih pendapatan, maka kita tidak dapat membayar hutang kepada bank dan ini menjuruskan kepada muflis.

"Jadi, kita perlu lebih berhati-hati," kata beliau pada sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Antarabangsa mengenai Mobiliti Mampan 2010 di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau mengulas artikel di blognya baru-baru ini yang berpendapat kemungkinan berlakunya letusan gelembung hasil daripada lebihan bangunan di Kuala Lumpur.

Semata-mata spekulasi

Mengenai Menara Warisan PNB setinggi 100 tingkat, Dr Mahathir berkata projek itu perlu diteruskan seperti yang dirancang jika pembeli asli benar-benar berminat terhadap menara itu dan bukannya semata-mata spekulasi.

"Jika ada pembeli, tak mengapa. Apa yang saya bimbangkan ialah jika mereka hanya spekulator, membeli dengan harapan yang hartanah itu akan meningkat," katanya.

azlanSemalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata pembinaan menara itu akan diteruskan jika ia berdaya maju secara komersial dan menyumbang ke arah pembangunan ekonomi yang lebih luas dalam lingkungan kawasan berkenaan serta menyediakan peluang perniagaan.

Mengenai persidangan berkenaan, Dr Mahathir berkata ia adalah platform yang amat sesuai untuk para penyelidik dan pakar dalam bidang itu untuk membincangkan kepentingan pergerakan yang mampan dan teknologi hijau.

Beliau berkata, sudah tiba masanya untuk semua pengeluar kereta merealisasikan dan menggunakan sepenuhnya potensi teknologi hijau kepada industri.

Persidangan tiga hari yang bermula hari ini itu dianjurkan SAE International Malaysia Section dengan Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Ia bertujuan menyediakan peluang untuk peserta bertukar pendapat, penemuan, meningkatkan perkongsian pengetahuan dan bekerja sama dalam bidang mobiliti mampan.

Persidangan itu turut mengetengahkan model elektrik Proton Saga yang dimajukan hanya dalam tempoh 11 bulan oleh Proton dengan kerjasama UTM.

- Bernama



Nizar: Rosmah perlu berpakaian secara Islam
Humayun Kabir
Dis 1, 10
8:35pm


Ketua Pembangkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin menggesa isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor supaya berpakaian secara Islam untuk mencerminkan pendirian Umno sebagai sebagai sebuah parti Islam.

Beliau membuat gesaan itu dalam ucapannya di sidang bajet 2011 DUN di Ipoh hari ini.

Nizar berkata beliau mempunyai rasa hormat yang tinggi terhadap Najib sebagai perdana menteri dan isterinya Rosmah sebagai wanita pertama negara.

Bagaimanapun, katanya, dakwaan Umno untuk menegakkan prinsip Islam menjadi kosong sekiranya Rosmah tidak berpakaian yang sesuai dengan ajaran agama.

rosmah mansorBeliau menggesa mufti Perak dan Menteri Besar, Datuk Seri Zambry Abd Kadir supaya meyakinkan Rosmah (kiri) untuk berbuat demikian.

Nizar nampaknya mencadangkan Rosmah hendaklah memakai tudung bagi mencerminkan pandangan Islam.

Menurutnya, ramai ahli Umno di negeri itu kemudiannya datang menemuinya dan menyokong nasihatnya kepada Rosmah.

Dalam ucapannya selama satu jam itu, Nizar yang menyentuh beberapa isu agama dan ekonomi, mencetuskan perang mulut dan memaksa wakil rakyat BN bangun mempertahankan Umno.

Beberapa isu sensitif menyentuh tentang bangsa dan agama serta perpaduan Pakatan, dibangkitkan.
"Kembalikan Pulau Pinang kepada Kedah"
Dis 1, 10 2:52pm


Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah hari ini meminta pihak yang berkenaan mengambil tindakan agar Pulau Pinang dikembalikan kepada Kedah selaku pemilik asal sebelum perjanjian dengan British pada 1786.

Pengerusinya Datuk Wan Shamsudin Mohd Yusof berkata usaha itu lebih penting berbanding menuntut bayaran royalti RM10,000 setahun dinaikkan.

"Setelah merdeka pada 1957, Pulau Pinang yang dijajah sepatutnya dikembalikan kepada Kedah sepertimana Dinding dan Pangkor dikembalikan kepada Perak.

"Sultan Kedah ada hak terhadap Pulau Pinang dan bayaran royalti yang dibuat setiap tahun hingga kini menunjukkan bahawa Pulau Pinang masih kepunyaan negeri ini," katanya pada sidang media, di Alor Setar hari ini.

Beliau berkata perjanjian pada 1786 yang dibuat dengan pihak Inggeris itu adalah disebabkan keperluan ekonomi dan pertahanan, kerana pada ketika itu Kedah diancam oleh pihak Siam.

- Bernama

Tiada ulasan: