Jumaat, 3 Disember 2010

KETUANAN MELAYU....BOLEHKAH PERJUANG ATAS ASOBIYAH...BAGAIMANA PERJUANGAN ISLAM...ADAKAH KEMAJUAN KITA TENTUKAN.BAGAIMANA SUMBER MINYAK YG ALLAH BAGI

Demo baju merah, hitam disiasat polis
Salhan K Ahmad
Dis 2, 10
7:21pm


Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata, pihaknya telah menerima maklumat dan sedang menyiasat penganjuran perhimpunan besar oleh dua pihak di ibu negara pada Ahad ini.

NONE"Kita ada maklumat dan kita sedang menyiasat perkara ini untuk menilai lagi berita yang kita dengar kononnya akan ada perhimpunan ini," katanya ketika ditanya sama ada polis telah mengenalpasti dalang di sebalik penganjuran perhimpunan itu.

Ahad ini, kerajaan Selangor menganjurkan demonstrasi dan perarakan menentang kenaikan harga air di negeri itu dari Masjid Negara ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Kumpulan berbaju merah itu berkemungkinan bertembung dengan kumpulan NGO antipenyelewengan kerajaan negeri (berbaju hitam) - Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) - yang turut mengadakan demonstrasi di tempat berdekatan.

Kedua-dua kumpulan berkenaan setakat ini mengakui belum memohon sebarang permit berhimpun daripada pihak polis.

Dalam sidang media di ibu pejabat polis Bukit Aman, Kuala Lumpur hari ini, Ismail menegaskan mana-mana pihak yang hendak berkumpul hendaklah memohon permit daripada pihak berkuasa.

"Sudah tentulah kalau mana-mana orang atau pihak yang hendak berkumpul di tempat (orang) ramai, seperti biasa kita kena ada permit.

"Dan saya masih menilai maklumat dan menunggu laporan daripada pegawai saya tentang perkara ini," katanya lagi.


'Baju Hitam' adakan 'raptai' demo dulu
Leven Woon & Jimadie Shah Othman
Dis 2, 10
6:38pm


Sebelum perhimpunan besar di ibu negara Ahad ini, kumpulan anti-penyelewengan kerajaan Selangor akan mengadakan satu perhimpunan 'raptai' di Shah Alam esok.

Presiden Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) Hamidzun Khairuddin berkata perhimpunan mereka selepas solat Jumaat esok bertujuan menyerahkan memorandum 'penyelewengan' kerajaan negeri kepada Sultan Selangor.

NONE"Esok hari bekerja. Jika kita boleh dapatkan 2,000 orang, saya percaya jumlah peserta pada hari Ahad akan menjadi dua atau tiga kali ganda," katanya sambil memberitahu mereka akan berarak daripada masjid ke istana negeri.

Ahad ini, kumpulan ini - yang berbaju hitam - berkemungkinan bertembung dengan sebuah lagi perhimpunan anjuran kerajaan Selangor (berbaju merah) menuju ke tempat sama bagi menyerahkan memorandum dan petisyen memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong campurtangan menyekat kenaikan harga air sebanyak 37 peratus di negeri itu.

syabasGaps menjangkakan 2,000 penyokong mereka akan turut serta manakala kerajaan Selangor pula mensasarkan 20,000 orang akan terlibat menyokong perhimpunan yang diketuai Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Hamidzun menjelaskan, Gaps memutuskan tidak memohon permit polis untuk perhimpunan Ahad ini kerana menurutnya kebebasan berhimpun dijamin dalam perlembagaan.

Bagaimanapun, tambahnya, Gaps sedang menguruskan pertemuan dengan pihak polis bagi membincangkan perkara itu esok.

Ditanya tindakan lanjut mereka sekiranya dihalang pihak berkuasa, Hamidzun berkata, perkara itu akan dibincangkan terlebih dahulu.

'Baju Merah' sedia 500 'pengawal'

"Orang kita berhimpun dalam masjid. Kamu tidak perlukan permit untuk masuk ke dalam masjid.

azlan"Tetapi jika tidak dibenarkan, kami akan cuba berunding dengan mereka syarat-syaratnya supaya tidak melanggar undang-undang," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, penyelaras kempen Air untuk Rakyat Badrul Amin Bahrom berkata, seramai 500 anggota parti pembangkang dan sukarelawan Gerak Kerja Penyelaras Komunikasi Selangor (Pikom) dikerah mengawal keselamatan dan lalulintas dalam perhimpunan mereka Ahad ini.

Menurut Badrul Amin, ia melibatkan 200 anggota dan sukarelawan Pikom - unit penerangan kerajaan Selangor, 200 Unit Amal PAS dan 100 Briged Pemuda PKR.

bagan pinang by election 061009 badrul amin baharom speech"Mereka akan kawal keselamatan semua, bukan hanya menteri besar Tan Sri Khalid Ibrahim, bagi menangani provokasi daripada luar dan dalam," katanya kepada Malaysiakini.

Beliau yang juga anggota majlis pimpinan pusat PKR juga mengingatkan peserta perhimpunan anjuran kerajaan negeri supaya sentiasa bertenang dan tidak mengganggap kumpulan Gaps sebagai musuh.

"Mereka bukan musuh. Mereka hanya diupah oleh golongan yang berkepentingan. Musuh sebenar kita adalah kroni dan pemimpin Umno," katanya.

Setakat ini, pihaknya belum dihubungi pihak istana atau polis berhubung perhimpunan itu, jelas Badrul Amin.

"Mungkin juga mereka segan hendak menjawab. Maklumlah melibatkan (kerajaan) pusat. Jadi, sukar," kata bekas pensyarah itu.



Muhyiddin: Jangan percaya media bohong
Dis 3, 10 12:36am

Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta pelajar Malaysia luar negara supaya berwaspada terhadap sebahagian daripada media Malaysia yang sering memutarbelit berita dan menyebar pembohongan.

"Kepada pimpinan pelajar, saya minta mereka faham untuk mengelakkan diri daripada terjebak dengan fitnah dan pembohongan media ini," kata Timbalan Perdana Menteri pada sidang media selepas berdialog dengan sekumpulan pimpinan pelajar dari seluruh Indonesia di Jakarta semalam, lapor Bernama.

Muhyiddin, yang sedang dalam rangka lawatan kerja rasmi selama empat hari ke Indonesia sejak semalam, memberi reaksi ini kepada pandangan mereka yang meminta agar media di Malaysia ada asas kebenaran dan telus menyampaikan maklumat laporan-laporannya.

"Saya jelaskan bahawa media merupakan alat yang berpengaruh dan di samping media di pihak yang membantu kerajaan, kita harus juga menilai media yang dibawa oleh parti pembangkang yang kita tahu sebahagiannya begitu mahir untuk spin (memutarbelit) berita-berita tak benar," katanya.

'Dalami 1Malaysia'

Turut menghadiri majlis dialog itu ialah Duta Besar Malaysia ke Indonesia Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan dan Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia Datuk Dr Junaidy Abu Bakar.

Timbalan Perdana Menteri juga berkata beliau bersetuju supaya satu seminar Gagasan 1Malaysia dianjurkan untuk pimpinan pelajar Malaysia seluruh Indonesia dan rakyat Malaysia di Jakarta agar mereka dapat faham secara lebih mendalam mengenai konsep itu.

"Mereka (pemimpin pelajar) beri sokongan kepada Gagasan 1Malaysia tetapi mereka dapat maklum balas ada sebahagian daripada rakyat Malaysia di sini belum mendalami konsep ini.

"Dengan adanya seminar ini, kita boleh menjemput pakar dan penceramah dari Malaysia dan mereka boleh berinteraksi dan memahami lebih lanjut," katanya.

Beliau berkata pimpinan pelajar Malaysia di Indonesia turut menyatakan sokongan terhadap keputusan kerajaan untuk memansuhkan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) namun mereka mahukan sistem penilaian yang akan menggantikan peperiksaan itu lebih kemas dan lebih baik.

Sehubungan itu, mereka diberi jaminan bahawa sistem pentaksiran berasaskan sekolah yang akan menggantikan PMR akan berupa sistem yang lebih kemas.

"Walaupun tidak akan menduduki peperiksaan PMR, mereka juga akan dinilai prestasi dengan lebih baik supaya kita lebih tahu kemajuan pelajar-pelajar kita," katanya.

- Bernama


ADUN PAS dakwa Umno guna bomoh di DUN Perak
Dis 2, 10 5:13pm


Dua ADUN - masing-masing kerajaan dan pembangkang - akan dihadapkan kepada jawatankuasa hak dan keistimewaan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Usul mengenainya terhadap Hasbullah Osmail (BN-Temengor) diterima oleh Speaker Datuk R Ganesan selepas dia menuduh kerajaan Selangor korup.

Manakala Khalil Idham Lim Abdullah (PAS-Titi Serong) pula akan dihadapkan kepada jawatankuasa tersebut kerana menuduh kerajaan negeri menggunakan khidmat bomoh untuk menjampi DUN pada 7 Mei tahun lalu.


Ketuanan Melayu, mengikut takrif Ibrahim Ali
Dis 2, 10 5:05pm


Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali hari ini mengeluarkan kenyataan akhbar pertamanya - mempertahankan ketuanan Melayu - setelah diserang sakit jantung pada pertengahan Oktober lalu.

pkr congress 281110 wan azizahKali ini, ahli parlimen bebas Pasir Mas itu membidas ucapan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada kongres parti itu, minggu lalu yang mencadangkan konsep ketuanan Melayu dihentikan jika bangsa Melayu ingin maju.

Menurut Wan Azizah, ketuanan Melayu seringkali disalah-guna oleh sekumpulan kecil golongan elit Melayu manakala hakikatnya kelas pertengahan Melayu terus bergelut dengan kemelut ekonomi.

Dalam kenyataannya yang bertajuk 'Manusia mempunyai sejarah dan tanpa sejarah manusia itu adalah kosong', Ibrahim berkata ketuanan Melayu adalah slogan yang dicipta bagi menyatukan Melayu dalam perjuangan menuntut kemerdekaan.

Melayu diiktiraf

NONE"Justifikasi ketuanan Melayu menjadi satu hak apabila ia diperkuatkan dengan ditulis dan dimuliakan seperti termaktub di dalam Perlembagaan. Ketuanan Melayu bukan sesuatu yang dipetik dari langit tetapi telah terbukti dalam evolusi sejarah negara kita.

"Sebelum datangnya, penjajah, Persekutuan Tanah Melayu telah lama wujud. Ia mempunyai kedaulatan Kesultanan Negara-negara Melayu di mana kerajaan mereka mewakili jajahan sendiri.

"Kerajaan itu mentadbir dan mengembangkan peraturan sosial, ekonomi dan kebudayaan dengan diselitkan dengan nilai-nilai fundamental Islam yang kukuh.

"Paling penting, norma-norma Melayu yang diamalkan mengikut undang-undang lazim memperkuatkan hak Melayu dan bumiputera sebagai 'tuan' di Tanah Melayu. Malangnya, slogan itu disalah-anggap sebagai hubungan 'tuan' dan 'hamba', “ kata Ibrahim.

NONESambil menyingkap sejarah bangsa Melayu di Malaysia, Ibrahim berhujah bahawa Melayu tidak sepatutnya bersikap apologetik atau meminta maaf mengenai ketuanan Melayu, ataupun menganggapnya sebagai kelemahan Melayu.

"Kita mesti berpegang pada semangat dan kepercayaan ketuanan Melayu adalah untuk kita mara ke depan bagi membuat perubahaan dan mencapai kemajuan bermaruah dalam semua bidang.

"Kita mempunyai perjuangan dan perjuangan kita ini adalah wajar kerana ini adalah Tanah Melayu kita,” katanya lagi.

Tidak dialu-alukan

Ibrahim juga berkata konsep ketuanan Melayu telah diinstitusikan melalui Perkara 152 dan 153, Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, ini sengaja dimasukkan oleh pemimpin terdahulu agar orang Melayu tidak mengalami nasib yang sama dengan penduduk pribumi di Amerika Utara.

NONENamun, katanya hak etnik lain juga diiktiraf dalam Perlembagaan Persekutuan kerana sikap “toleransi dan penerimaan kita (orang Melayu)."

Bagaimanapun dalam menjelaskan bagaimana pendatang bukan Melayu dibawa masuk ke Malaya oleh penjajah Inggeris, Ibrahim berkata: “Mereka tidak dialu-alukan”.

Ibrahim, yang dikenali begitu lantang sebelum ini, tidak aktif sejak 16 Oktober lalu. Beliau terpaksa menjalani pembedahan pintasan jantung pada 18 November lalu dan keadaan kesihatannya dilapor memuaskan.

Perangkaan hutang negara: Donald, MP berbalah
Dis 2, 10 4:20pm
Kongsi 68
Ahli parlimen Pakatan Rakyat dan kerajaan sekali lagi bertikam lidah di Dewan Rakyat hari ini berhubung perangkaan yang tidak konsisten yang dibekalkan semasa jawapan daripada kementerian-kementerian terlibat mengenai hutang negara.

donald limfong kui lunKetika menjawab soalan daripada Fong Kui Lun (DAP-Bukit Bintang), Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim (kanan) berkata hutang negara adalah wang yang dihutang negara kepada negara asing, dengan lain perkataan adalah hutang asing.

"Hutang asing negara menunjukkan trend yang menurun. Pada September 2010, hutang asing jatuh kepada RM227.5 billion," kata Lim.

NONEBagaiamanpun, Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) bangkit dan berkata berdasarkan laporan unjuran perbelanjaan 2011 yang diedarkan kepada ahli parlimen, angka yang diberikan tidak sama.

"Menurut laporan itu, jumlah hutang kerajaan persekutuan yang belum dibayar adalah RM446.7 bilion," katanya sambil menambah jawapan timbalan menteri itu cuba memperdayakan Dewan Rakyat.

Azan berkeras hutang negara membawa maksud jumlah keseluruhan hutang kerajaan persekutuan dan tidak terhad kepada hutang asing sahaja.

azlanLim, sebaliknya menafikan perkara itu dan berkata definisi Azan adalah silap dan menjelaskan bahawa hutang negara adalah wang yang dihutang kepada negara asing dan bukannya hutang kerajaan persekutuan seperti yang dibacakan oleh Azan yang juga memuatkan hutang domestik atau dalam negara.

"Baca la, baca la, angka awak semua salah,” kata timbalan menteri itu.

Pada sidang akhbar di parlimen lobi kemudiannya, Azan berkata maklumat hutang negara yang diberikan oleh kerajaan sangat menyeleweng.

"Maklumat hutang negara sangat menyeleweng, bahkan 100 peratus jauh lebih rendah," katanya.

Tiada ulasan: