Ahad, 23 Oktober 2011

APA UNTUNG BERDALIH2 DENGAN HUKUM ALLAH ..KITA AKAN MATI...INGAT...SEKSAAN ALLAH AMAT KERAS...

Pasca HIMPUN: Kerajaan wajib terima dan laksana undang-undang Islam | Print |
Nasrudin Hassan

1. Sejurus berakhir himpunan yang penuh kontraversial, Himpunan Sejuta Ummah di Stadium Shah Alam pada 22 hb Oktober 2011 kelmarin, saya lihat ini adalah masa yang tepat untuk kerajaan UMNO dan BN mengisytiharkan penerimaan dan perlaksanaan undang - undang Islam di dalam negara kita, khasnya berkait dengan undang - undang murtad dan jenayah syariah yang lain [hudud].

2. Paling minima, Kerajaan UMNO dan BN sewajarnya bersedia mengiktiraf, memberi laluan dan sokongan padu kepada Kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah 11 yang telahpun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan sejak tahun 1993 yang lalu.

3. Gesaan ini saya asaskan kepada sikap yang telah diambil oleh UMNO sebagai pemegang teraju kerajaan serta ngo UMNO yang menyokong gerakan Selamatkan Aqidah Ummah dan 10 resolusi [rujuk lampiran] yang dihasilkan dari Himpunan Sejuta Ummah di Shah Alam kelmarin.

4. Menerima dan melaksanakan undang - undang Islam adalah sebahagian daripada tuntutan aqidah Islam yang mesti ditunai oleh setiap individu muslim yang mengaku beriman kepada Allah swt. Sementelah pula melihat pelbagai aspek yang membuktikan kegagalan undang - undang ciptaan manusia untuk mengatasi pelbagai jenayah yang dilakukan oleh manusia. Menolak undang - undang Islam kerana ingkar dan angkuh hanyalah membinasakan aqidah.

5. Perjuangan HIMPUN adalah untuk selamatkan aqidah dan ianya disokong oleh UMNO dan ngo - ngo nya. Justeru itu saya percaya inilah masa yang betul dan tepat untuk UMNO menyatakan kesediaan mereka bagi melaksanakan undang - undang Islam kerana ia sebahagian dari tuntutan aqidah yang mahu diselamatkan oleh mereka.

6. PAS menyokong perjuangan untuk selamatkan aqidah malah PAS sejak awal lagi telah menggerakkan kebangkitan untuk menyelamatkan aqidah ummah yang telah dicemari oleh faham sekular yang tebal sehingga lahir pegangan politik suku dan agama suku dalam masyarakat ummat Islam di negara kita. Pemerintah enggan melaksanakan syariat Islam kerana memahami Islam hanya dalam perkara solat, puasa, haji dan zakat, tidak lebih daripada itu.

7. Biarpun gerakan tersebut dianggap menongkah arus, PAS mendepani pelbagai bentuk halangan dan cabaran serta menyerap tekanan demi masa depan aqidah ummah. Saya masih ingat ucapan atau amanah Datuk Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi yang diangkat menjadi "fatwa" oleh kerajaan UMNO dan BN pada satu masa dahulu [sekitar awal 80an] yang telah mencetus satu fenomena :

Saudara - saudara sekelian , Percayalah
Kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO
Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan
Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah
Mengekalkan undang - undang kafir , mengekalkan peraturan jahiliyyah
Oleh kerana itulah kita menentang mereka
Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka
Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka
Percayalah saudara - saudara sekelian
Perjuangan kita adalah Jihad
Ucapan kita adalah jihad
Derma kita adalah Jihad
Bergantunglah kita kepada Allah dengan [menghadapi] puak - puak ini
Kerana kalau kita mati melawan puak - puak ini
Mati kita adalah syahid , mati kita adalah mati Islam
Kita tidak perlu masuk Budha
Kita tidak perlu Hindu
Kita tidak perlu masuk Kristian
Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan politik suku , agama suku.

8. HIMPUN hanya benar - benar berjaya apabila semua ngo yang bergabung dibawahnya menyatakan komitmen tinggi untuk terus melangkah, menggalas perjuangan memartabatkan syariat Islam di atas tanahair kita. Sementara parti politik seperti UMNO yang mempunyai kuasa dan mandat memerintah negara, sayugianya bertindak lebih dari sekadar menyokong agenda HIMPUN untuk menyelamatkan aqidah.

9. Bahkan UMNO mestilah manafaatkan seluruh keupayaan dan kekuatannya selaku parti utama dalam pemerintahan negara untuk mendaulatkan syariat Islam dalam pelbagai aspek peraturan dan perundangannya demi memastikan agenda menyelamat aqidah ummah benar - benar praktis dan berkesan. Ia boleh dimulakan dengan sokongan padu kepada kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan Enakmen Qanun Jenayah Syariah 2.

10. Perlu difahami bahawa bahawa sokongan UMNO kepada HIMPUN dan agenda perjuangannya tidak sama sebagaimana sokongan yang diberikan oleh ngo dan parti - parti politik yang lain justeru advantage yang ada pada UMNO ialah kuasa pemerintahan yang dimiliki oleh mereka, sedang kuasa pemerintahan itulah kelak menjadi pengawal dan benteng yang berkesan kepada aqidah ummah. UMNO tidak boleh menyokong dari belakang pentas atau hanya sokong atas angin, sebaliknya UMNO wajib menggunakan kuasanya untuk selamatkan aqidah dengan perlaksanaan syariat Islam secara menyeluruh. Sebagaimana yang pernah ditegaskan oleh Al Imamul Ghazali rhm di dalam al Iktisad fil I'tiqad

الدين أس و السلطان حارس و ما لا أس له فمهدوم و ما لا حارس له فضائع

Agama adalah tapak dan kuasa pemerintahan adalah pengawal, suatu yang tiada tapak pasti akan runtuh dan suatu yang tiada pengawal pasti akan hilang.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Lampiran :

Pertama: Menyeru agar semua pihak menghormati dan mendokong peranan raja-raja Melayu untuk melaksanakan amanah sebagai ketua dan payung kepada pentadbiran Islam di Negara ini seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang tubuh negeri.

Kedua: Kerajaan yang memerintah baik di peringkat pusat mahupun negeri mestilah memastikan bahawa sensitiviti yg tertinggi di dalam Islam dan perlembagaan sebagai pedoman yang tertinggi di dalam Negara ini dihormati. Sebarang bentuk pelanggaran termasuk menghina dan mencabar kedudukan Islam hendaklah dihukum berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada.

Ketiga: Menuntut supaya kerajaan dalam usaha memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri, hendaklah memastikan supaya Undang-Undang pencegahan yang tegas dan kukuh untuk memelihara kemuliaan Islam di dalam perlembagaan dapat dimasukkan sebagai kandungan utama.

Keempat: Menuntut supaya kerajaan mengambil langkah segera menggubal undang-undang khusus untuk mencegah dan membendung gejala murtad dan kegiatan memurtadkan umat Islam selaras dengan kedudukan Islam di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kelima: Menuntut agar sistem pendididkan negara disemak semula untuk memastikan tidak ada unsur yang boleh mendedahkan pelajar kepada penghakisan aqidah. Kami menggesa pihak Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pendidikan Tinggi supaya menggubal sistem pendidikan yang berpaksi kepada Aqidah Tauhid dan penerapan aqidah yang berkesan kepada pelajar-pelajar.

Keenam: Meminta kerajaan mengadakan program-program penerangan yang menyeluruh dan berkesan di setiap saluran supaya masyarakat yang berbilang kaum dan agama di negara kita dapat memahami Islam dan kedudukannya di dalam negara untuk menghilangkan prasangka buruk dan kekeliruan terhadap Islam.

Ketujuh: Menyeru kepada seluruh pertubuhan politik dan bukan politik supaya meletakkan Islam sebagai agenda tertinggi dan utama melebihi kepentingan yang lain serta mengambil sikap yang serius terhadap sebarang usaha untuk mengganggu-gugat kesucian islam.

Kelapan: Menyeru semua institusi dalam masyarakat terutama ibubapa mengambil tanggungjawab yang tegas di dalam mendidik anak-anak dengan kefahaman islam yang syumul agar membentengi anak dan waris terdekat dengan daripada terjebak di dalam aktiviti pemesongan aqidah.

Kesembilan:Menggesa kerajaan supaya membantu dan mengawal aktiviti pihak media samaada media samaada media cetak, media elektronik dan media baru. Sebarang bentuk penyiaran yang menyimpang dan menyentuh sensitiviti umat Islam dan keharmonian bernegara perlulah diambil tindakan yang tegas mengikut undang-undang yang ada.

Kesepuluh: Menyeru seluruh umat islam yang hadir di perhimpunan ini mahupun yang tidak dapat hadir, melupakan segala perbezaan fahaman politik dan lain-lain hambatan untuk bersama-sama BERSATU menyongsong tugas berat me mpertahankan dan menyelamatkan aqidah umat daripada sebarang bentuk pencerobohan.


NGO dakwa ada plot keluarkan 'agama' dari MyKad
Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Abdullah Zaik Abdul Rahman, mendakwa terdapat konspirasi pihak tertentu bagi menghapuskan identiti bangsa, status agama dan gelaran Bin atau Binti daripada MyKad sekarang.

abdullah zaik pembela seminar on islam under seigeBeliau yang dipetik akhbar Berita Harian hari ini,berkata perkara itu didalangi oleh pihak tertentu secara halus, terancang dan berterusan.

“Sebenarnya adalah idea ini berasal dari Barat yang kononnya mampu menyelesaikan masalah perbezaan identiti bangsa, keturunan dan agama. Mereka mahu kita keluar dari fitrah manusia atau dengan kata lain tiada lagi status bangsa seperti Melayu, Cina dan India serta agama.

“Namun, kesannya anak zina atau zuriat dilahirkan tanpa ikatan perkahwinan mengikut hukum syarak pun boleh didaftarkan secara sah, sekali gus menghancurkan institusi kekeluargaan serta akidah umat Islam di negara ini,” katanya dipetik akhbar itu.

Abdullah juga dilaporkan berkata idea kesamarataan dan persamaan yang cuba diterapkan Barat di kalangan masyarakat Malaysia adalah satu bentuk penjajahan baru, kerana ia adalah satu pembohongan bertujuan menghancurkan identiti rakyat negara ini.


K'jaan kaji akta murtad
Kerajaan sedang mengenalpasti perkara berkaitan akta untuk membendung gejala murtad dan menghukum pihak yang bertanggungjawab, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Katanya, perkara diambil kira termasuk bidang kuasa kerajaan Pusat dan kerajaan negeri seperti termaktub dalam perlembagaan persekutuan, lapor Berita Harian.

NONE"Jika di peringkat Pusat ia akan membabitkan perlembagaan, manakala di peringkat negeri juga ada ketetapan tertentu yang perlu kita kaji," beliau dipetik sebagai berkata sewaktu merasmikan seminar kewangan Islam di Jitra semalam.

Jamil Khir (kanan) berkata, ia perlu mengikut kesesuaian bagi memastikan tidak timbul masalah atau percanggahan bila dilaksanakan.

Akta murtad dicadangkan Mufti Perak Tan Sri Harunussaini Zakaria untuk menghukum individu yang memurtadkan orang Islam kerana ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Harussani dilaporkan berkata, pada 2008 beliau pernah mendedahkan terdapat 260,000 orang Melayu dikristiankan di negara ini dan bilangan itu dikhuatiri bertambah saban tahun.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 15 Oktober lalu berkata, sekiranya kesepakatan dicapai, penelitian harus dibuat supaya akta itu tidak bercanggah dengan bidang kuasa kerajaan persekutuan sebelum ia diteliti oleh Peguam Negara.

  • Doros Salimun · Pengulas Tertinggi
    ada akta sekalipun ia tdk akan menghalang org itu murtad juka hatinya sudah ditunjukan oleh Tuhan bahawa agama itu lah yg benar dan memberi keselamatan sebab agama bukan pertandingan siapa banyak penganutnya tapi soal mencari kebenaran dan keselamatan...klau tuhan yg memberikan petujuk utk ikut agama itu tak kan kita salah kan agama lain...
  • Christopher Mickey · Pengulas Tertinggi
    Pada saya bukan isu murtad dulu yang perlu dipersoalkan tetapi tetapi soal IMAN seorang..kalau iman kita kuat..apapun cabaran...iman kita tak akan goyah! kalau dibandingkan agama bukan Islam di Malaysia umat-umat Islam lebih bernasib baik sebab banyak rancangan keagamaan disiarkan baik di TV, radio, surat kabar, dan media cetak yang lain.. seharusnya inilah kesempatan mereka utk memperkuatkan Iman mereka..tetapi bagi yg bukan islam satu rancangan keagamaan pun tiada...kalau di Sabah dalam bahasa dusun pun ada pengajaran islam dalam bahasa dusun disiarkan setiap hari diradio saluran Dusun.Agak mustahil umat2 Islam murtad..sekiranya mereka benar2 megikuti, menghayati agama mereka sendiri. Sy lebih pentingkan kepercayaan dan kebenaran sesuatu agama daripada asik berlindung di bawah Perlembagaan yg di buat manusia. Sekadar pendapat.
  • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
    - Melayu nak lawan murtad tapi tak faham apa maksudnya murtad.
    Laku kan perbuatan yang menentang hukun allah...itu pun sudah murtad tapi tak sedar sedar, berapa puluh juta melayu sudah murtad.
    - Sembahayang 5 kali satu hari pun tak cukup. nak lawan murtad pula... islam plastik cap melayu islam.
    - Bila islam dipolitikkan , islam menuju kehaluan nagatif seupama islam di malaysia jadi islam extreemist, islam pengganas.
    - Kajian kepala bapak kau.... tepuk sebelah tangan tak berbunyi, tanpa sukarela mana boleh murtad? kalau nak menentang melayu murtad elok hentikan internet, sebab dalam internet mengajar muslim murtad cara halal.
    - 60 peratus melayu islam takut 10 peratus orang kristian. memberikan imej pihak kristian sebagai mesin memurtadkan melayu islam. ini lah manan politik melayu bangsat... celaka punya melayu bangsat,
    • Muhammad Ehsan Ashraf · Top Commenter · University of Malaya
      Orang Islam nk lawan murtad bukan pasal kami nak halang orang lain berdakwah, orang islam tamau org murtad pasal kami sayangkn aqidah orang Islam tu. Kalau ikut ajaran org lain, mengikut logik pluaralisme kami tak kurang apa2 pon. Tapi kerana persaudaraan muslim lah semua ini mesti dilakukan.
      - lagi1, murtad bukan bermaksud tidak mengikut perintah Allah, tapi menyekutukannya. kalau langgar perintah Allah itu namanya fasiq.
    • Putra Rayyan · Top Commenter
      Muhammad Ehsan Ashraf Bodoh punya kung bu fenzi...klu tak tau pasal Islam jangan menyibuk..agama kamu dengan agama kamu, agama kami dengan agama kami...
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Putra Rayyan
      pordah ...melayu islam sanggup kata dirinya islam , tetapi murtad hingga tak sedar diri. macam kau . kah kah kah
  • Ahmad Wafiy Zaki · Top Commenter · UiTM Dungun
    tak perlu nak salahkan orang yang memurtadkan orang islam~
    salahkan orang islam yang nak murtad itu lah sebab iman dia lemah, kalau boleh bimbing, kaunseling, bagi ceramah apa semua~
    kerja tahu nak hukum/denda je, nak jimatkan kos nak selamatkan saudara sendiri tak mahu~
    untuk kroni bukan main lagi~
    • Muhammad Ehsan Ashraf · Top Commenter · University of Malaya
      isu murtad nih isu semua org islam. sape islam? saya, awak. kamu kamu kamu. tapi org islam selalunye tunjuk salah kt org lain termasuk Ahmad Wafiy Zaki. Islam tuh termasuklah hukum hudud, akhlak, dakwah dan segalanya. Tapi bila kerajaan nk gubah akta, apa yg kamu lakukan? hentam kerajaan lagi dan lagi. cakap pasal kroni itu dan ini. Soalannya , kalau kerajaan tak gubal akta murtad ni, kamu, saya dan awak2 yg lain ni setuju jugak ke?? dan satu lagi soalan, apa sumbangan kamu terhadap Islam? dakwah? ? atau cuma menjadi batu menghentam tindakan kerajaan yg baik ni??? ( mmg kerajaan kite le ni byk buat salah, tp kalau buat baik ape salah puji dan bg komen membina)./ Kita kan 1 je Allah, 1 je Nabi, Satu je Alquran pasai pa susah sangat nk jadi 1 ummat??
    • Ahmad Wafiy Zaki · Top Commenter · UiTM Dungun
      Muhammad Ehsan Ashraf bende yang wajib kalau nak cerita banyak pun tak gune sebab sume orang islam dah tahu apa nak buat~ masalah nye skang nie ramai yang tak buat, macammana kalau pemimpin sendri pon menghalalkan bermacam2 bende yang haram dan mengharamkan bende2 yang halal? mmg betol ad baek ad burok yg diorg buat, tapi kite tgk luar drpd skop, bukak sket mata 2, tanya sama pokok, apa sebab goyang~
    • Muhammad Ehsan Ashraf · Top Commenter · University of Malaya
      Ahmad Wafiy Zaki saya tak nafikan langsung yg kroni itu ada dalam kerajaan. tipu la kalau sy ckp takde. Btw, pastikah kita semua orang islam tahu ? malah adekah yg melaksanakannya? Btw, saudara tak menjawab lg soalan2 sy secara ikhlas. apa tindakan kita?? kalau nak tunggu org lain jadi sempurna baru kita nak buat kerja, alamat parahlah dunia ini.
  • Mohd Suhaimi Aziz · Top Commenter · UTM Skudai, Johor
    UMAT MELAYU MURTAD KERANA DASAR KERAJAAN UMNO/BN SELAMA LEBIH 5O TAHUN TIDAK MENITIK BERATKAN TENTANG AJARAN ISLAM YANG SEBENAR! CONTOHNYA MASIH RAMAI LAGI ISTERI MENTERI YANG TAK PAKAI TUDUNG TERMASUK ISTERI PM! JIKA PM GAGAL DIDIK ISTERI SENDIRI KE ARAH MENGAMALKAN ISLAM SECARA SYUMUL, BAGAIMANA KITA NAK HARAPKAN PM NAJIB UNTUK MENDIDIK UMAT MELAYU ISLAM KE ARAH MENGAMALKAN ISLAM BERDASARKAN AL-QUR'AN? DI MANA KEPIMPINAN MELALUI TELADAN?
    • Muhammad Ehsan Ashraf · Top Commenter · University of Malaya
      Org islam murtad bukan kerana itu semata2. kerana dalam org islam semua ni tak ramai yg nk angkat panji dakwah islam. Yang ramai hanya tahu menghentam~! serta ramai yg menyokong buta tuli. Tak ramai yg ambil jalan tengah , duduk dan berfikir kelemahan org muslim. Agama di malaysia ni nampak exclusive kepada mereka yg berada di bawah payung Pas semata2. sedangkan Islam untuk semua.
    • Putra Rayyan · Top Commenter
      tak pakai tudung bukan meyebablan sesorang tu murtad..mana belajar
  • Mohd Suhaimi Aziz · Top Commenter · UTM Skudai, Johor
    KERAJAAN UMNO/BN TIDUR KE SELAMA MEMERINTAH LEBIH 50 TAHUN SAMPAI RAMAI UMAT MELAYU MURTAD DAN MUDAH DIMURTADKAN? GEJALA MURTAD ADALAH TANDA KEGAGALAN UMNO YANG ADA KUASA MENJAGA ISLAM DAN UMATNYA! SEBAB ITU RAKYAT PERLU BERIKAN TANGGUNGJAWAB KEPADA PAS MENGUASAI KERAJAAN PERSEKTUAN SELEPAS PRU 13 SUPAYA PAS DAPAT JAGA ISLAM DAN UMATNYA! NAK HARAP KEPADA UMNO BUAT APA LAGI KALU DAH PEGANG KUASA LEBIH 50 TAHUN PUN MAKIN RAMAI ORANG MELAYU MURTAD?
  • Boyak Lanji Lapar · Top Commenter
    religion
    While there was no objection to Islam being the national religion of Malaysia there should be no State religion in North Borneo, and the provisions relating to Islam in the present Constitution of Malaya should not apply to North Borneo (SABAH AND SARAWAK)... so orang yang murtad tu datangnya dari diri sendiri, maka tidak boleh menyalahkan pihak lain secara membuta tuli...
  • Mohd Suhaimi Aziz · Top Commenter · UTM Skudai, Johor
    SELAGI KERAJAAN TIDAK MENGAMAL PEMERINTAHAN MENURUT ISLAM SECARA SYUMUL.... MAKA GEJALA MURTAD AKAN TERUS BERLELUASA. KINI UMAT MELAYU ISLAM MESTI BUAT PERUBAHAN DEMI MEMILIH PAS BERSAMA PR SEBAGAI KERAJAAN BARU DI PUTRAJAYA SELEPAS PRU 13!
  • Raja Mohd Shahrim · Top Commenter
    Harunussani dgn Jamil Khir sama jer.. sorang mufti, sorg lagi menteri..perbaiki dulu kelemahan agensi2 yg sepatutnya membantu org islam yg kesusahan, jgn kerana kelemahan sendiri cuba menuding jari pada pihak lain..
  • Oziel Strength · Top Commenter · Ampang, Kuala Lumpur
    Sy setuju kalau digubal akta murtad dikalangan non-islam yg masuk islam. Tp tidak setuju kalau hanya akta murtad dilakukan ke atas Islam. Sama ratala la kan..1malaysia maa.
    • Muhammad Ehsan Ashraf · Top Commenter · University of Malaya
      Berhati2lah dgn kenyataan saudara. 1 Malaysia(by BN) @ malaysian malaysia (by DAP) juga tak menyeragamkan hak agama. dan berhati2lah, sbb di akhir zaman ini ialah zaman kebangkitan org ISLAM dan ramai yg tak akan takut mati dalam mempertahankan aqidah Islam.
    • Muhammad Ehsan Ashraf · Top Commenter · University of Malaya
      Jangan gunakan hujah 1 malaysia kalau anda tak sokong konsep 1 malaysia. Thats what we call retorik, opportunist~!
    • Oziel Strength · Top Commenter · Ampang, Kuala Lumpur
      Muhammad Ehsan Ashraf Nampaknay emosi kamu mcm dipengaruhi oleh sang iblis..berhati hatila dengan tipu daya sang iblis..kerana ianya boleh merosakkan akidah kamu! Sebenanya, kebangkitan yg kamu katakan itu hanyalah datang daripada suara2 sang IBLIS yg mendorong kamu untuk berkorban nyawa kununya nak pertahankan agama. Sy nasihatkan supaya saudara pergi berdoa kpd Tuhanmu sekarang..)
  • Cahaya Jati · Top Commenter
    tak habis2, kaji.....dah berlambak lambak yang murtad....6juta belia hadapi krisis identiti.....cam na ya.
  • Raj Raja · Top Commenter · Nilai
    apakah akta akan kurangkan saudara baru yang yang nak memeluk ajaran islam >? atau buat undang undang murtad utk semua agama di 1msia. kurang jelas.
  • Hata Shuib · Penyelidik Politik dan Sosial at Kedai Pukat Che Man
    mana rasionalnya golongan penentang hudud duduk sebaris dengan kumpulan anti murtad....
  • Muhammad Hafidz Abdullah · Top Commenter · Owner/ President at Kelab MHA
    Dah lebih setengah abad undang2 mengenai murtad vmasih tak dapat diselesaikan. Perkara ini disebabkan pihak pemerintah bukan berpendidikan Islam tapi pendidikan sekular jadi tiada hati untuk menegakkan Islam.......
  • Mohd Suhaimi Aziz · Top Commenter · UTM Skudai, Johor
    KINI HARAPAN UNTUK MENGUKUHKAN AKIDAH UMAT ISLAM PERLU DISERAHKAN KEPADA PAS DENGAN MEMBERIKAN PELUANG KEPADA PAS MENGUASAI PUTRAJAYA! INSYALLAH SELEPAS 2,3 TAHUN PAS MENGUASAI PUTRAJAYA KITA AKAN LIHAT SEMUA ISTERI MENTERI DAN ISTERI RAJA-RAJA AKAN MENGAMALKAN ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP MEREKA DAN RAKYAT AKAN MENDAPAT BARAKAH DARIPADA ALLAH KERANA NEGARA DIKURNIAKAN PEMIMPIN YANG SOLEH DAN SOLEHAH.... MAKA ALLAH AKAN LIMPAH REZKI YANG MENCURAH-CURAH KEPADA RAKYAT DAN NEGARA!
  • Jeevaraj Jothee · Utmkl
    Rejam batu sampai mati kesemua murtad ini.
  • Rosmadi Abu Bakar · Top Commenter
    melayu oh melayu...

HIMPUN: Peluang sejuta keikhlasan daulatkan Islam

Seperti diduga Perhimpunan Sejuta Umat atau HIMPUN bagi menyelamatkan akidah umat Islam yang diadakan di Stadium Shah Alam semalam mendapat sambutan yang hambar.

himpun rally empty stadiumHanya kira- kira 5,000 orang hadir. Sekretariat HIMPUN mensasarkan 100,000 umat Islam akan menggegarkan stadium itu dengan laungan azam mahu memperkukuh iman dan menghindar sebarang terjahan terhadap akidah mereka.

Memang tidak sukar difahami mengapa ini berlaku. Sejak awal lagi pelbagai kecurigaan sudah masuk menyelinap di kalangan orang Islam sendiri berhubung mengapa dan siapa yang menganjurkan pertemuan bersejarah ini.

Lantas, memang sejak mula idea ini dilontarkan ke tengah masyarakat isu HIMPUN ini telah diwarnai dengan pertimbangan politik.

Apabila sebut politik sahaja, ia pasti meresapkan kecurigaan dan prasangka. Parti-parti Melayu-Islam sebelah kem Pakatan Rakyat – PAS dan PKR – ada pendekatannya sendiri dalam soal penghayatan agama ini. Apatah lagi bila mengambil kira bahawa sikap lebih lunak mereka dalam menjalin hubungan dengan bangsa dan penganut agama lain sejak kebelakangan ini menjanjikan pulangan dividen politik yang agak lumayan.

himpun rally hasan ali speaking 2Sikap PAS dan PKR dalam isu penggunaan kalimah Allah di kalangan penganut Kristian, kitab Injil dalam bahasa Malaysia dan soal murtad nampaknya berjaya meyakinkan rakyat bukan keturunan Melayu juga bukan Islam bahawa mereka lebih mudah bertolak ansur dalam pembahagian kesejahteraan politik di masa hadapan.

Lantas, sikap tidak ‘partisipatif’ Pakatan Rakyat dalam HIMPUN yang cuba memperagakan kekuatan dan keresahan umat Islam terhadap aktiviti segelintir bukan Islam yang cuba memesong akidah orang Islam, adalah berbaloi. Ia satu percaturan politik yang pasti dapat memenangi hati pengundi bukan Islam di ambang persiapan pilihanraya umum ke- 13 nanti.

Kesetiakawanan bangsa, agama

Di sebelah saf BN pula, Umno, tunjang parti Melayu-Islam juga tidak begitu ghairah untuk melekatkan namanya pada penganjuran HIMPUN. Perkiraannya juga sama. Jika tersohor penglibatan Umno dalam aktiviti yang boleh ditafsirkan sebagai memperaga kekuatan dan mencabar keberanian pihak lain berguling dalam kancah perbedaan agama, sudah pasti keyakinan dan kesetiakawanan antara bangsa dan agama dalam BN pula akan menipis.

himpun rally hasan ali, harussani zakaria, yusri mohamadAkibatnya, pasti dirasakan pada pilihanraya umum akan datang.

Maka tinggallah pihak penganjur sendirian untuk meyakinkan umat bahawa memang benar ada terjahan terhadap sempadan perhubungan antara agama di negara ini. Mereka terpaksa berdiri sendiri menyusun hujah dan prasarana untuk membentuk imej bahawa hubungan kaum dan agama memang kini tergugah.

Apabila hampir dengan tarikh 22 Oktober 2011 yang dinobatkan sebagai hari simbolik mempamerkan solidariti umat, sekretariat HIMPUN cuma boleh mengharapkan simpati umat Islam biasa yang tidak begitu cenderung dengan hujah parti-parti politik. Yang diharapkan ialah untuk dapat menyentuh hati orang Islam yang benar-benar sayangkan akidah sahaja

Namun satu perkara agak nyata. Kecekapan dan kebijaksanaan ahli-ahli politik Melayu terserlah dalam isu HIMPUN ini. Bukan sahaja mereka berjaya menghindar diri dari dikaitkan nama peribadi dan parti mereka dalam aktiviti yang julung kali diadakan ini tetapi melakar ruang untuk menggarap dividen politik jika projek itu berjaya atau kurang berjaya. Malah jika HIMPUN gagal sekalipun mereka mencongak laba politiknya.

himpun rally crowd in shah alam stadium 2Bagi kita sama ada penyertaan setiap pihak itu adalah atas nama parti atau individu dalam projek HIMPUN bukan natijah yang harus menjadi persoalannya. Secara simboliknya, HIMPUN seharusnya dilihat sebagai peluang untuk memulakan satu usaha bersama dalam suasana ukhuwah Islamiah tulen untuk memurni dan memekarkan akidah umat Islam Malaysia.

Soal murtad adalah natijah banyak kepincangan dalam masyarakat Islam hari ini. Ia adalah manifestasi kelalaian umat dan pemimpin mereka; keculasan institusi agama dan pengendalinya; dan juga kecurangan ahli politik dalam cara memelihara kesucian agama Islam dan meletakkannya di persada harmoni dalam hubungan dengan penganut lain di Malaysia.

Citra Islam sebenar

Ini semua bukan mustahil diperbaiki. Malah HIMPUN boleh jadi pelancar pesawat agama untuk melakar potret dan citra Islam sebenar. Apa salahnya jika setiap parti politik Melayu Islam meletakkan glosari hujah politik mereka ke samping dan meletakkan simpulan iman mereka pada platform HIMPUN dan bicarakan kebobrokan citra umat Islam yang dipancarkan kepada umum hari ini?

himpun rally 221011 muslim singingBiarlah HIMPUN jadi cermin keikhlasan bukan hanya untuk bersatu memerangi pihak bukan Islam yang berhasad dengan Islam tetapi bersatu untuk mengatur susila untuk bermuhasabah sebagai satu umat yang total komitmennya dalam menghayati ajaran Rasulullah.

Banyak yang boleh diusahakan bersama. Misalnya, unsur murtad dan aktiviti yang memurtadkan tidak boleh dihapuskan sendirian dan sekelip mata. Ia perlu program dakwah dan tarbiyah yang tersusun. Untuk itu input semua pihak berkepentingan tidak kira individu, pertubuhan sosial atau parti memang mempunyai banyak ruang dan peluang untuk mengorak langkah bersama untuk mencerah dan menyegarkan aktiviti dakwah di Malaysia yang jelas agak longlai dewasa ini.

Usahlah terjebak dalam kancah dan kotak istilah persengketaan. Bingkas menghukum adalah penyakit kronik dalam akidah. Apabila satu pihak rimas atau kurang senang dengan gelagat lain berhubung penghayatan dan pemahaman agama, segera diletakkan personaliti dan citra pihak yang kurang disenangai di dalam kotak istilah fasiq, zalim dan munafik tanpa mungkin memikirkan alur pemikiran ia sendiri adalah demikian.

himpun rally crowd in shah alam stadium 5Ingatlah pesan Rasulullah apabila seseorang itu berkata kepada saudara “hai munafik, maka sudah pasti munafik salah seorang daripadanya”.

Mengapa letakkan diri dalam kancah bahaya di ruang akidah ini? Unsur iman ini perlu digilap dan dibajai sentiasa. Akidah perlu dipelihara dengan disiplin menuruti perintah Allah dan keikhlasan. Usahlah lebih “ikhlas” menegakkan assabiyah atau sikap berpuak-puak sesama sendiri hingga mengkaburkan ketulusan hubungan dengan Rabbul Jalil.

Neraca Allah

Kebenaran adalah hak mutlak Allah. Jangan kagum dan bangga dengan kerangka pemikiran sendiri mengenai isu kebenaran. Setiap manusia ada kecacatannya. HIMPUN adalah wadah yang memberi peluang kepada ummah untuk menjadikannya jambatan dalam usaha memahami satu lagi sisi kebenaran dan kebeningan akidah.

himpun rally crowd in shah alam stadium 6 perkasa ibrahim aliUsah lepaskan peluang yang Allah ciptakan dalam bentuk terjahan akidah umat Islam Malaysia hari ini untuk bermuzakarah, bermuhasabah dan mungkin bermubahalah, jika masih kurang selesa dengan pihak orang lain mengatur fikrah dalam kehidupan yang segera berubah-rubah ini.

Jika ada keikhlasan sesama sendiri, rasa hormat akan pasti terbit dan keikhlasan ini akan memancarkan satu kerukunan bukan sahaja sesama muslim tetapi menyelubungi seluruh umat manusia di Negara ini. Jangan tenggelam dalam perangkap ujub dan riya’ bahawa hanya pemikiran dan pendekatan sendiri yang lebih betul, lebih suci dan diredhai Ilahi.

Hanya neraca Allah yang sempurna. Jauhi ego dalam beragama.


ULASAN ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi sidang pengarang Malaysiakini.

  • Yusof Jaafar
    Kalau objektif HIMPUN untuk memberitahu org bukan islam supaya jangan memurtad kan org Islam...saya rasa elok HIMPUN fokus kepada meningkatkan usaha2 dakwah kepada org Islam itu sendiri. kalau ada yang sanggup murtad, bermakna pegangan mereka sangat tidak kuat, tingkatkan usaha dakwah. bukan asyik nak salah kan ugama lain...
  • Nur Al-Islam · Pengulas Tertinggi · Universiti Kebangkitan Mahasiswa Islam di Mahasiswa + Rakyat
    Kalau HIMPUN ni dibersihkan dari NGO UMNO dan Perkasa, insyaallah Stadium mungkin boleh penuh.
    • Locco Lukman
      Personally aku rase perhimpunan ni mcm nak cari gaduh... maybe just perasaan aku lah... pasal aqidah umat Islam yg makin tergugat skrg ni punca sebenarnya drp umat Islam tu sendiri... ramai yg tinggalkan solat 5 waktu dll.. mcm mane la nak kukuh aqidah dan iman?? Kembalilah kepada ajaran dan cara hidup Islam yg sebenar... itu shj caranya
    • Rahim Ibrahim · Pengulas Tertinggi · UIA
      Salam, Islam itu akidah dan amal. Tak boleh pisahkan dalam perjalanan kehidupan muslim yang sejati. Mesti bergerak dengan hati yang suci ikhlas dan mengikut al Quran/sunnah...Jadi penuhi surau dan masjid setiap waktu, maka akan tambahlah kekuatan iman dan bertambahlahlah ibadat kita kepada pencipta Allah swt, insha Allah.
    • Kamall Dinn · Pengulas Tertinggi · Network Administrator di Telekom Malaysia
      Rahim Ibrahim nak berdakwah kena ada permit yang betul2 berdakwah dikatakan pengganas apa barang
  • Azri Bohari · National University of Ireland, Galway
    sebagai individu yang pro-PR, I still cant understand why tak nak bersama sertai HIMPUN. tapi saranan untuk berhemah dalam dakwah juga perlu. frankly, I don't know how to approach this issue. ssebab mendatangkan 'provokasi' dan 'salah faham' antara agama juga tidak betul. hmm..
    • M Affiq Kamaruzaman · خليفة at I Thank ALLAH For Everything He Has Given Me
      bila kata perlu melalui jalan dakwah sahaja, kita akan jumpa soalan lain
      1.siapa yg betul2 telah dakwah dan sampai kepada non muslim? yg maksudnya contiously bertemu, approach
      2.adakah masyarakat kita masyarakat dakwah?
      3.pernahkan kita buka perbincangan islam dengan kawan2 nons...

      muslim di barat, masyarakat mereka sendiri itu masyarakat dakwah.... HIMPUN adalah hanya sebuah spark yg nak triggger kesedaran utk check balik keyakinan kita pada ALLAH.... dakwah tidak dapat di nafikan adalah penyelesaian utama...
    • Deen Musin · Top Commenter · Works at Mana mana yg ada rezeki allah
      apa yg aku phm jika HIMPUN berjaya menghimpunkan sejut umat yg memenuhi stadium ianya akan menggambarkan kekuatan umat islam yg bersatu akan digeruni dan ditakuti oleh bangsa/penganut agama selain islam yg cuba memurtadkan umat2 islam.
      persoalannya disini mahukah agama islam kita digeruni dan ditakuti oleh penganut agama lain..bagaimanakah islam itu sendiri nak berkembang kalau contoh begini yg kita tunjukkan..
      masih banyak cara utk mnyelesaikan permasalahan ini tetapi kenapa cara begini yg dilakukan.
    • Wali Sulam · Top Commenter · UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA, BANGI, SELANGOR
      adoi hai....................tak faham ke? kan HIMPUN dah cakap awal2 ..perhimpunan ini tidak melibatkan kumpulan politik... sbb rasa hormat pendirian tersebut PAS tidak sertai..malah umno juga tidak sertai.. ada pemimpin umno datang atas kapisiti sebagai ahli umno..tidak kan? begitu juga pas..... pas tidak menghalang untuk ahlinya menyertai himpun..cuma pas ingatkan sila berHIKMAH.... ada faham ke bro?
  • Zee Red Jungle · Top Commenter · Works at Pesara
    Salah satu faktor HIMPUN menjadi kurang menarik utk disertai adalah kerana kehadiran individu yg tidak diminati.
  • Nur Al-Islam · Top Commenter · Universiti Kebangkitan Mahasiswa Islam at Mahasiswa + Rakyat
    Sebab HIMPUN menipu kata tidak ada politik...PAS x nak join sebab dari kenyataan pengerusi HIMPUN sendiri bahawa HIMPUN ini tidak melibatkan politik. dalam dok kata tidak melibatkan politi tu lah kelihatan mereka dari NGO UMNO, terutama Perkasa. Apakah Berahim al-Tiduri wal Kataki ini bukan ahli poltik. kita juga tidak di tunjukkan siapa disebalik sekriteriat HIMPUN, dari siasatan dilakukan mereka terdiri dari Mantan Naib Canselor uitm Prof Abu Shah yang terkenal perkaumannya dan pro -UMNO. lihat pula yang datang...dengan tidak menitikberatkan auratnya, inilah hakikatnya ramai tidak mahu menyertai HIMPUN. mendengar nama UMNO dan Perkasa sudah cukup membuatkan rami pihak jadi mual nak datang. sebagai mudahnya, di Perlis ada pihak terpaksa menyewa bas membawa pelajar dari Perlis ke Shah Alam. Serupa macam Tun Mahathir datang Perlis lama dahulu, bila tahu ramai tidak hadir, diangkutnya orang ramai dari serata ceruk Perlis ke Stadium Utama Negeri, Kangar menyambut Bapa Melayu Mudah Luap Tun Mahathir. akhirnya, orang dah muak dengan UMNO dan Perkasa.
  • Sin Taq · Top Commenter
    ramai tahu siapa dibelakang tabir....majorotinya mrk yg menolak Islam, curiga dan pejuang bangsa yg amat sempit warna perjuangnya. Apa yg dapat di anjak kpd kjaan sediada, sekiranya dihimpun sejuta umat sekalipun.? kjaan sendiri menolak Islam dimana himpunan ini terang dikudakan umno dan perkasa....Keikhlasan hanya dapat dibuktikan dgn "bicara, hati dan perbuatan" tanpa salah satu....imannya tak seimbang.Nilaian inilah neraca sebenar kpd isu murtad...mrk lama memekakkan telinga kpd isu2 agama nah sekarang mengapa bergelora bangun menyatakan harapan kpd umat Islam, pastinya tak lain hanyalah utk mencubit hati umat utk mrk terus berkuasa....namun helah mrk diintai maka zahirnya tiada sambutan......
    • Muhammad Naim Md Rashid · Tukang masak at Kedai kopi omak den
      anda memang betol..
    • Otak Tuan Sadiq · Top Commenter
      ZAMAN PEMIMPIN MEMPERBODOHKAN DAN MEMPERGUNAKAN RAKYAT.....SUDAH BERAKHIR.
    • Kawan Maya · Top Commenter · 36 years old
      conclusionnya senang je..Action speaks louder than words..apa guna bercakap A kalu bt/tindaknnya B->cakap xserupa bikin..Alhamdulillah rkyat makin bjak mnilai skrg,smga momentumnya dpt dtingkat/perkuatkn mnjelang PR13 nnt
  • Jes Tan · UMS
    sy percaya niat HIMPUN itu sendiri murni tetapi pngnjuran ini kelihatan terlalu tergesa2 hingga byk perkara yg tertinggal...sy sgt suka dgn buah fikiran yg dilontarkan oleh saudara Abdul Manaf Abdullah dlm ruangan surat yg bertajuk Surat Terbuka untuk HIMPUN..sy bukan Islam ttp sgt mhormati dan mhargai apa yg telah sy lalui selama ini..hidup bersama kawan Muslim malah ramai ahli kluarga yg menganuti Islam selama ini tidak sedikit pn perasaan benci dan ingin memurtadkan mereka..shbt muslim yg sy kenali selama ini jg tidak pernah berdakwah utk mengajak sy menganuti Islam..cuma nya mereka berkongsi apa yg baik dalam agama Islam itu sendiri..sy cuma bharap semua rakyat Malaysia trus hidup harmoni spt sbelum ni..
  • Antimelayu Petualangislam · Top Commenter
    53 tahun umno bn memerintah, kenapa nila 240000 murtad yg didakkwaharusani semasa pemerintahan khir toyo d selangor,, dan kerajaan umno bn memerintah perak...kenapa baru kini himpun baru d lakuan...jelas ini agenda umno
  • Faziri Al Farisi · Top Commenter · Pro Techician at Toyota Racing Development
    hahahaha.... nasib baik sikit lagi nk cukup 100k..
  • Mohd Asraff Abdul Rahman · Top Commenter · Federal Institute of Technology
    perhimpunan ini hanya mbuang masa serta helah kerajaan untuk menutup kelemahan Jbt Agama didalam menangani masalah murtad yg mjadi tggungjwp Jbt agama@kjaan, apa matlamat serta langkah yg dpt dicapai pd phimpunan ini??sokongan?tiada lg kes murtad??puak kafir bminat pd islam???perkasakan Islam dan Jbt Agama harus lebih btggungjwp thadap umat Islam tanpa mgira bangsa..pd phimpunan ini ..menteri Agama pon x npk muka...yg dtg hanya mereka2 yg perasan bagus...pd datuk hasan ali...sila dptkn borang utk join UMNONGOK for next survive..
  • Mohd Shukri Mat Nor · Top Commenter · SMK Clifford Kuala Kangsar
    INIlah hasilnya bila sesuatu yang dilakukan itu tidak bersandarkan kepada keredaan kepada ALLAH swt..masing2 nak menempah nama...jangan salahkan orang lain, pandang pada diri sendiri...kalau benar2 ikhlas 'kenapa tak bawa saja isu murtad ini ke parlimen"...tak perlu berhimpun!
    • Kawan Maya · Top Commenter · 36 years old
      stuju dgn tn,tindakan lbh utama drpd cakap..Allah nilai tindakan kita bknnya cakap kerna cakap smua org blh cakap hatta org giler tp jln tp bl g pd tndakan itulah yg sbnarnya yg ada dihati..yg pokok xbt tp bt yg artificial(spt brhimpun)..umpama nk ubat cancer paru2 akbat rokok kita istiqamah mkn ubat tp dlm masa yg sama hsap rokok dtruskan/xbrenti,mcmna nk baik,ni xpyh skolah tinggi2 utk faham,bdk skolah rndah pun blh fkir.
  • Amir Ruddin Alang Arpi · Top Commenter · UPSI
    Penyudahnya tunggulah shjlah bala daripada Allah kerana umat Melayu (Islam) tak reti2 nak bersatu, tak sudah2 prejudis antara satu sama lain..tak henti2 berpolitik dan hentiannya hanyalah lubang kubur...Egoo..lahh..
  • Leslie Chan · Top Commenter
    Himpunan sampah sarap ada la
  • Hasbarullah Din · Top Commenter · Sandakan
    Sbb apa terjadi sebegini kerana anjuran tersebut telah diketahui siapa dibelakangnya............... jika ia benar2 tulus serta tidak melibatkan Politik sudah tentu ramai yg akan hadir mungkin melebihi dari sasarannya........ inilah keburukan @ 1 matalamat yg tidak tercapai jika Umno berada didalamnya................
    • Adaberan Berani
      Politik plu diktepikan, pas, umno, pkr, selagi masih mengaku islam kita perlu pertahankan, tak tahulah kau ni Islam @Selam
  • Msgba Ahmad · Top Commenter · Sek Keb Sura Dungun
    kenapa bilaHimpun gagal menghimpun sebanyak sejuta dikaitkan dengan Pas, PKR dan pembangkang, Bila Bersih buat perhimpunan dikaitkan dengan Pembangkang Pas PKR , DAP , kenapa kenapa dan mengapa ya.....? Isu Murtad ni kalau mereka yang berkokok yakin dengan Harussani kerajaan dah lama bertindak sebab kerusi dan Undi Cukup untuk meminda undang undang Murtad....Kenapa Bila gagal salahkan orang lain...Buat Zainal Salleh aku bukan pengarang cuma pembaca buatlah ulasan berpandukan perjuangan Parti yang anda "Condem" tu seperti pas sejak dia mula ditubuhkan, berapa kali dah Pas diwakili pemimpin mereka mengenengahkan isu ini....Natrah dah lama berlaku kenapa hari ni masih lagi salahkan orang lain, jangan ikut perinsip ibu jari yang tidak bersama jari-jari yang lain ...sentiasa diarah baru nak lurus.
  • Md Khai · Top Commenter · Seri Kembangan
    Ini mungkin disebabkan cubaan UMNO-BN hendak menunjukkan kononnya mereka pembela Islam dalam HIMPUN ini menyebabkan timbul kecurigaan sehingga perhimpunan ini hambar
  • Rashid Hussein · Top Commenter · Mystic, Connecticut
    hambar tak bermakna gagal,, yang penting apakah hasil dari tindakan... kalau betul semua yg pergi tu nak menyelamatkan akidah orang Islam undilah PAS.. sebab umnok bee end dah nak kiok the..
  • Mohd Sabri Abdullah · Works at Guru
    tak yah berhimpun lg.tunggu PR 13 pilih yg nak laksanakan Islam .Insyaallah
    murtad dapat dibendung.Sekarang nak apa-apa kena ada kuasa.
  • Mohd Nor Nor · Top Commenter · Works at Security
    Sambutan HIMPUNAN hambar buka bererti Umat Islam tidak peka apa yang dimahu oleh penganjur, tujuan adalah baik.Masalah yang membelengu umat Islam sendiri telah menghantui fikiran mereka, perkara murtad ini telah berlarutan sehingga berpuluh tahun tapi tidak diambil jalan penyelesaian, melalui wakil wakil politik, ugamauan, ngo-ngo dan individu -indvidu islam.cendikiawan ia tetap seperti mencurahkan air kedaun keladi.Apa benar yang ada pada PAS, PKR dalam hal ini, hujah mereka ini jarang mahu didengar, malahan tidak didengar langsung olih yang berkuasa, maka menjadikan Pas dan Pkr Keletihan dalam memberi hujah.Mengheret Pas dan Pkr kekancah himpunan bukanlah satu perkara yang pratikal, kerana Pas dan Pkr bukan badan NGO ia adalah siasah Politik yang establish.Barang kita tahu apa yang dianjurkan oloih NGO jarang diminat olih rakyat 1 Malaysia kerana mereka berpendapat " Jika PAS yang mempunyai organasasi tersusun dan cangih tidak bolih berbuat apa-apa inikan pula NGO-NGO", kita bukan hendak mengecilkan usha murni ngo-ngo itu tapi biarlah kita berpijak Dibumi yang nyata.Jangan nanti kita menagis seperti kanak-kanak kehilangan permainan yg baru diberi kepadanya, kita yakin semua yang terlibat dalam himpunan yang lalu adalah matang tak perlu menuduh diatara satu sama lain, yang tak hadir, yang hadir sama dapat manufaatnya.
    • Sazlin Ally · Top Commenter · Works at Jabatan Perkhidmatan Awam
      btol, NGO-NGO ni pun akan mengundi jugak nanti, sama ada BN atau PAKATAN RAKYAT. Kalau yang datang tu mengundi BN jugak nanti, baik x payah datang smalam. Nk mengundi, pegilah daftar dimana PAS bertanding. Kepada si pengarang, nampak sgt cetek sgt pemikiran anda.
    • Adaberan Berani
      Sazlin Ally Kau lagi cetek fikiran, sanggup lacurkan agama utk kepentingan politik, himpun bkn soal politik, tapi soal maruah dan kedudukan Islam yg kini diperdagangkan, tapi kau ni hanya nama shj Islam tapi kau rupanya selam
    • Sazlin Ally · Top Commenter · Works at Jabatan Perkhidmatan Awam
      Adaberan Berani name je ade berani, tp x berani nk mengamalkan islam sebenar, berpandukan al-quran dan sunnah, nescaya kamu tidak akan sesat selamanya.
  • Zainal Yusof
    tak faham ..apa matlamat n tujuan nya..
  • Roy Neo · Top Commenter · Works at Kementerian buruh paksa
    mula2 mmang sokong HIMPUN, tp teringat kat KATAK tu x jadi la...
    • Sin Taq · Top Commenter
      umat islam makin matang menilai mata kaca dan permata.....PRU13 pastinya diambang bahaya kpd umno/bn jika situasi ini berterusan........
    • Adaberan Berani
      Sebab kau lbh individu bknya agama
    • Buncho Syafiq
      sekretiat HMPUN dah tau awl2 katak brahim 2 datang.. mule2 je menjelma di depan kamera angkat2 tangan bagai.. last2 sampai ke abes batang idung dier pun x nampak.. sbb dalam kalangan pemidato cuma ketua perkasa je dok sebut nama berahim katak 2.. tu pon haram orang amek port...
  • Kamal Kasim · Top Commenter · Manager at Kutip Tin Dan Botol Terpakai
    wah, ramainya... kurang lg 95k je lg nak 100k.. tahniah
    • Adaberan Berani
      Manusia yg suka melihat agamanya hancur adalah ANDA
    • Kamal Kasim · Top Commenter · Manager at Kutip Tin Dan Botol Terpakai
      Adaberan Berani , saya rasa lebih baik mereka semua tu datang dgr ceramah2 agama, kuatkan fahaman agama masing2. dalami Ilmu Islam itu yang lebih utama, dari berhimpun dgr resolusi, dgr nasyid, dgr org melalak. yang datang tu pulak ada yg tak menutup aurat, ape citer? Buat lah akta ape pun, anti murtad? tapi, jika sekiranya umat Islam sendiri cetek ilmu agamanya tak guna juga bro.. Hukum Hudud (hukum yang Allah turunkan) sendiri dipermain2kan, diperkecil2kan dgn mcm2 alasan oleh kerajaan sendiri utk perlaksanaannya, jadi kamu nilailah sendiri tahap mana keimanan pemimpin2 kamu itu...
  • Rolisma Ab Manaf Aliss · Top Commenter
    Kalaulah niat bukan ikhlas kerana Allah.. bukan kerana nak meninggikan aqidah dan syiar Islam maka beginilah jadinya..
  • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
    lepas ini kita akan adakan himpunan sejuta raayat,,,, menyelamatkan raayat daripada di tipu umno/bn setuju tak ?
  • Khairulnizam Dahari · Seri Kembangan
    sungguh tak kena slogan2 yg mendahulukan perkataan Melayu sebelum Islam.. mcm "Hidup Melayu, Hidup Islam", "Melayu Sepakat, Islam Berdaulat".. nampak benar perjuangan HIMPUN lebih bersifat Asobiyah melayu & bukan Islam..
    Perlu kita semua ingat, Nabi kita sentiasa perjuangkan Agama, sementara Abu Jahal & Abu Lahab memperjuangkan Bangsa.
    • Asnal Zahir Asnal · Top Commenter · Sekolah menengah
      Setuju dgn Khairulnizam...Himpunan ni lebih bersifat Asobiyah..selogan "Hidup Melayu,Hidup Islam..seolah olah tak merperakui bangsa lain yg berugama islam...Himpunan ni lebih kpd kekuatan politik masing 2...
    • Muhammad Naim Md Rashid · Tukang masak at Kedai kopi omak den
      Asnal Zahir Asnal gua setuju ngan lu..
    • Kawan Maya · Top Commenter · 36 years old
      perkauman sempit,xdapun dlm islam ajr mcmni seolah2 Islam tu hnya utk Melayu shj&smua org melayu brugama Islam..apakh bngsa lain yg brugama Islam bknnya sdra kita,sm skali xd'ajar sdlm Islam...stu lg bngsa yg taksub dgn bngsanya kt dunia ni ialah Yahudi yg mngnggap bngsa lain sbg hina&binatang,adkh kita pun sm nk ikut mcm mereka,mulut kata anti/benci yahudi ttp cara hdup/fkir sm mcm mereka..sm2 muhasabah.
  • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
    HUDUD SAJA LAH JALAN SEBAIK BAIK NYA BAGI ORANG2 YANG MENGAKU ISLAM DAN BERIMAN DENGAN KITAB ALQURAN DAN HADITH2,,,,,,, JALAN2 LAIN SEMUA NYA SESAT..
  • Sang Algojo · UM
    la ni....aqidah ummat islam yg paling tergugat ialah kerana sekularisme, liberalisme, pluralisme dan pelbagai fahaman taghut yg dicipta manusia. Yang amat kritikal akhir zaman ini ialah ummat islam hidup cara non muslim...barcampur gaul bbas, menolak hukum2 Allah, mempersenda hukum2 Allah dan sunnah NabiNya...Rasulullah dah jamin...ummatnya x kan berpaling terhadap ajakn nasara. Maknanya...bukan boleh lepas tangan soal murtad ni...tapi insyaAllah terkawal.HIMPUN adalah agenda yg baik tapi bukan prioriti.kita sebenarnya buta terhadap isu sebenar umat Islam di mesia..iaitu kita memerlukan Undang2 Allah tertegak dibumi msia ini.
  • Lukenabeb Kitaro · University of Michigan
    Melayu bodoh. Sekarang orang tak mahu aqidah. Orang mahu DAP. Orang melayu sekarang mahu liberal macam Pemimpin Anwar sebut. Agama semua sama. Allah boleh guna semua agama. Ini himpun PAS pun tak mahu sokong sebab PAS sudah cerdik. PAS pun mahu duit. Mahu pakai mercs. PAS sama DAP sudah jadi adik beradik. Mari semua kita sokong DAP supaya Lim GUan Eng boleh masuk Islam dan jadi PM malaysia. Mari sokong DAP. Melayu malaysia tak layak jadi PM kerana bodoh. Hanya kaum cina saja yang layak macam di singapura.
  • Faisal Radzi · Top Commenter · Hamba abdi dan kuli batak at Kptm
    kalau HIMPUN jemput band Carburetor Dung sambil tunjuk bontot, sure 2 juta umat akan hadir... hehehehe
  • Prudent Communication Consultant
    water cannon & tear gas x tembak memang la aman...mangkok ayun!
  • Sailillah Hawari · Top Commenter · Manager at Bekerja sendiri
    Penganjor himpun di cadangkan agar himpun kan untuk mendaullatkan hukum allah, apa macam pikio....pikio lah trng kan hukum allah , sebarkan dan beri penerangan pada rakyat sudah faham tentu isu murtad tak jadi masaalah, jalan kan hukum allah.......aminn.
  • Bone Anakjanik · Top Commenter · Works at Body guard
    katak puru di bawah tempurong and the geng perkasam pun nak ikut berhimpun, Boleh jalan lah.
  • Nobuntung Logop · Top Commenter · KUNKURAD
    siapala yang mahu berhimpun............orang islam pun sendiri tahu yang bersalah adalah mereka.......

    bayangkan........Islam ada berapa mahzab.....mahzab ini sendiri dah bercakaran.......ada berapa aliran [ Sufisme..Fekah...Tabliqh...Tarikat...]...dan berapa perguruan......nusantara sahaja.....muhammadiyah....qardiani.....dan dot dot dot....
    berapa MUFTI........

    ...See More
  • Remi Zan · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    Memangla tak mendapat sambutan..org melayu yg beragama islam sendiri tidak menyokong perkara yg baik..walaupun setiap org mempunyai ideologi politik yg berbeza, tp bab agama kita kena bersatu..jgn campur aduk agama dan politik..kena bersatu untuk agama dan bangsa kita..
  • Fahredd Mohd Fahredd · University of Phoenix
    umat islam sendiri mesti ada pendirian... yang nak murtad..tak boleh dipaksa disebab mereka dah hilang kepercayaan and inginkan kebebasan.
  • Nuur Mohammad Afiq · Mrsm jasin, melaka
    kalau nk perkukuh aqidah, kena pastikan masjid & surau penuh dgn kuliah & pengajian serta penuh dgn ORANG!
  • Zahary Ezanne · Top Commenter · Kaunselor at Guru
    HIMPUN telah menyedarkan org ramai terutama belia akan kepentingan mempertahankan akidah diri dan umat islam yg lain. himpun berjaya menjdi benteng terakhir mempertahankan akidah & penyatuan umat islam berlainan ideologi selepas kegagalan parti politik melaksanakannya. himpun jg telah berjaya menyampaikan maklumat tentang bahaya kegiatan kristianisasi di kalangan umat islam. himpun telah mengejutkan ahli politik dan org ramai tentang kerisauan isu murtad yg dipandang remeh oleh mereka. himpun juga mjd wadah terpenting dan titik permulaan dlm merintis hubungan persaudaraan islam yg lebih besar dan dilihat mampu bersama mendepani isu2 islam pada masa akn dtg.
  • Peter Peace · Top Commenter
    hukum Allah yang paling utama :
    1. kasihilah Allah mu dengan segenap hati dan jiwamu dan segenap akal budimu..
    2. kasihila sesama mu manusia seperti mengasihi dirimu sendiri.
  • Bebas Bersuara · Top Commenter · KKAK
    hujah ini agak benar dan nampak kebenarannya. Cuma apabila PM memanjatkian pujian kononnya HIMPUN ini teratur dan tidak seperti BERSIH 2.0, ia sangat menjelaskan tujuan kedua-dua demonstrasi ini. apa tidaknya, Bersih 2.0 membawa kesan yang besar terhadap lanskap politik negara yang akan bsa menggugat kedudukan kroni-kroni BN. Manakala HIMPUN ini walaupun mungkin didalangi oleh sebahagian politik namun masih ada ruang untuk mengelak daripada dikaitkan sama ada oleh pembangkang atau kerajaan BN. Jika ditanya apa tujuan HIMPUN ini diadakan, sama ada umno atau pakatan akan menjawab ia adalah untuk memperkukuhkan akidah umat islam di malaysia. Namun kesan demonstrasi ini tidaklah sebesar kesan daripada perhimpunan bersih 2 dahulu dimana kesan perhimpunan itu 'dipatenkan' sebagai idea asli PM yakni umno.
  • Shahrul Fendi · Top Commenter
    Prosedurnya, kita ada JAKIM..namanya pun Jabatan kemajuan Islam Malaysia. Kalau HIMPUN rasa Islam tak maju, takboleh selamatkan akidah, takboleh laungkan azan, tak boleh dakwah kat Malaysia ni, bincang lah elok-elok prosedurnya dengan JAKIM. HIMPUN pun perlu ada pengiktrafan dan tauliah dari JAKIM untuk menyebarkan dakwah. Cara menghimpunkan atau berhimpun ni di luar budaya dan adat resam negara ini. Kalau himpun tak tau prosedur ni, geng2 siri BERSIH boleh tunjukkan prosedurnya.
  • Ijaz Magnifico · Top Commenter · Unimas,Sarawak
    aku x kesah hambar ke tidak..tetapi yg penting perhimpunan org islam semasa solat jumaat pada setiap minggu lebih ramai dan ini juga menunjukkan betapa bersatunye umat islam di Malaysia ini. Allahuakbar..
  • Haji Rahim Mahmood · Top Commenter · Head of Department at IKM Lumut, seri manjung
    jika kail panjang sejengkal, jgn lautan hendak diduga..
  • Sang Algojo · UM
    PAS menghormati HIMPUN sbg bukan perhimpunan politik. Klau politik boleh campur....sure dewan penuh sesak.Program memartabatkan Islam adalah agenda utama PAS. nak harap org2 Umngok hadiri program ni. sorrylah...klau konsert2 /pesta2 bolehlah depa bersesak-sesak.
  • Kaz KL · Top Commenter
    baguslah HIMPUN ni tak dapat sambutan..sebab HIMPUN tak ikhlas dalam memperjuangkan agama Islam..buktingya slogan HIMPUN..."MELAYU SEPAKAT, ISLAM BERDAULAT dan "HIDUP MELAYU, HIDUP ISLAM"..jelas HIMPUN bersikap racis, perkauman dan assobiyah...weiii sejak bila lak Islam hanya untuk orang Melayu..habis Nabi Muhammad SAW tu melayu ker..Nabi orang Arab la...kecil hati rakan2 kita yg Cina Muslim, India Muslim, Kadazan Muslim, Iban Muslim..mereka semua org Islam tapi bukan org Melayu..mereka nak campak mana???...BDODH PUNYA HIMPUN
  • Mohd Khairi Hashim · Ampang, Kuala Lumpur
    Perhimpunan ini sendiri tidak mematuhi peraturan Islam dengan mengasingkan lelaki dan Islam maka bagaimana ianya hendak mendapat keredhaan ALLAH apatah lagi ingin mempertahankan akidah umat Islam. Dengan berhimpun seperti ini tidak akan dapat menyelamatkan akidah umat Islam. Laksanakan hukum hudud dahulu barulah nak bercakap pasal nak selamatkan akidah. Selagi kita sombong dengan ALLAH dengan melanggar perintahNYA, selagi itulah umat Islam akan hidup dalam kehinaan.
  • Zulkifli Marzuki · Top Commenter · North Pole, Alaska
    maka para iblis akan bersedih dan menangis bila umat berjaya bersatu demi utk mempertahankan akidah..
    • Zulkifli Marzuki · Top Commenter · North Pole, Alaska
      dan pastinya hanya para iblis juga lah yg akan bersorak dan bergembira menyambut kemenangan bila akidah umat berjaya di perkotak katikkan dan dipesongkan.
  • Arggio Icanovic · Top Commenter
    Mudah jer nak tahu Himpun ni hipokrit ke tidak......buat perhimpunan hudud minggu depan......confirm yg melalak kat Stadium tu takkan dtg malah akan jadi perisai x bagi berhimpun......
  • Ishak Ahmad · Átok at Sendiri bos sendiri kuli
    kita sbhar nya 50th lbeh telah brhimpun mmbanth gelumbang MURTAD yg d taja oleh pnjajah mlalui fahaman sekeuler dn juga fahaman nasionalis melayu yg mncaci dn menolak HUDUT . himpunn sa juta umat ini ada lh skadr latehn kpd NGO2 pro umno untk cari glemer jaaaa
  • Nadzir Iberahim · Top Commenter
    HIMPUN jadi hambar kerana sikap pengurus dan penaja berorientasikan umno umat2 islam difaham dengan barisan perkeda , perkasa serta puak umno yang dibenci dan dipandang rendah moral nya tapi cuba mengunakan platform ini.bagi mendapat perhatian dan publisiti murahan pengelola atau penaja yang benar2 iklas dalam merobah dan memperbaiki umat islam dari murtad..dan perlu dipersoalkan juga kemampuan ilmu, dimana stadium dimuliakan dari masjid yang sepatutnya didahulukan untuk permulaan perjuangan 5,000yang hadiri harus bermula dari masjid2 bagi mempastikan yang hadir benar iklas tampa urusan fahaman politik ......pembohongan awal 2penganjur dalam menterjemah himpunan kepada umat2 islam........penganjur menonjol indentiti umno walhal umnolah pemerintah yang sentiasa gagal dan membelakang islam dan hukum hakam serta melaksanakan islam selama54 tahun .kerana ulama umnodan ustaz umno sentisa berada dalam sindrom penafian



Hukum Murtad Dalam Islam


by moslemsociety

“ Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran), seandainya mereka sanggup. Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya. “ (Qs Al Baqarah : 217 )

Pengertian Riddah :

Riddah secara bahasa adalah kembali ke belakang, sebagaimana firman Allah swt :

“ Dan janganlah kamu lari kebelakang (karena takut kepada musuh), maka kamu menjadi orang-orang yang merugi.”( Qs Al Maidah : 21 )

Adapun pengertian Riddah secara syar’i para ulama berbeda di dalam mendefinisikannya, diantaranya sebagai berikut :

Berkata Al Kasani ( w : 587 H ) dari madzhab Hanafi :

“ Riddah adalah mengucapkan kata-kata kekafiran setelah dia beriman. “ (Bada’i Shonai’ : 7/134 )

Berkata : As Showi ( w : 1241 H ) dari madzhab Maliki :

“ Riddah adalah seorang muslim yang kembali menjadi kafir dengan perkataan yang terang-terangan, atau perkataan yang membawa kepada kekafiran, atau perbuatan yang mengandung kekafiran .“ ( Asyh As Shoghir : 6/144 )

Berkata Imam Nawawi ( w : 676 H ) dari madzhab Syafi’i :

“ Riddah adalah memutus Islam dengan niat atau perkataan, atau dengan perbuatan, baik dengan mengatakan hal tersebut karena mengolok-ngolok, atau karena ngeyel, atau karena keyakinannya “ (Minhaj ath-Thalibin : 293)

Berkata Al Bahuti dari madzhab Hambali :


“ Al Murtad secara syar’i yaitu seseorang yang kafir sesudah Islam, baik dengan perkataan, keyakinan, keragu-raguan, ataupun dengan perbuatan “ ( Kasyaf a Qina’ : 6/136 )

Dari beberapa pengertian di atas bisa disimpulkan bahwa Riddah adalah :

“ Kembalinya seorang muslim yang berakal dan baligh menjadi kafir kembali dengan penuh kesadaran tanpa ada paksaan dari seseorang, baik itu melalui keyakinan, perkataan, maupun perbuatannya. “

Macam-macam Riddah :

Jika kita mengambil pengertian Iman dari para ulama salaf yang menyebutkan bahwa Iman mencakup perkataan dan perbuatan, maksudnya adalah perkataan hati dan anggota badan, serta perbuatan hati dan badan. Maka Riddah pun demikian mencakup empat hal sebagaimana dalam keimanan. Keterangannya sebagai berikut :

Pertama : Riddah dengan perkataan hati ; seperti mendustakan firman-firman Allah, atau menyakini bahwa ada pencipta selain Allah swt.

Kedua : Riddah dengan perbuatan hati, seperti : membenci Allah dan Rasul-Nya, atau sombong terhadap perintah Allah. Seperti yang dilakukan oleh Iblis ketika tidak mau melaksankan perintah Allah swt untuk sujud kepada Adam, karena kesombongannya.

Ketiga : Riddah dengan lisan : seperti mencaci maki Allah dan Rasul-Nya, atau mengolok-ngolok ajaran Islam.

Keempat : Riddah dengan perbuatan : sujud di depan berhala, menginjak mushaf.

Seorang muslim menjadi murtad, jika melakukan empat hal tersebut sekaligus, ataupun hanya melakukan salah satu dari keempat tersebut.

Kapan Seorang Muslim dikatakan Murtad ?

Jika dilakukan atas kehendaknya dan kesadarannya. Adapun jika dipaksa maka tidak termasuk dalam katagori murtad. Sebagaimana firman Allah swt :

“ Barangsiapa yang kafir kepada Allah sesudah dia beriman (dia mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap tenang dalam beriman (dia tidak berdosa), akan tetapi orang yang melapangkan dadanya untuk kekafiran, maka kemurkaan Allah menimpanya dan baginya azab yang besar.” ( Qs An Nahl : 106 )

Bagaimana dengan rasa was-was ?

Adapun rasa was-was yang ada di dalam hati, maka itu tidak mempengaruhi keimanan seseorang selama dia berusaha untuk mengusirnya. Kita dapatkan para sahabat pernah merasakan seperti itu juga, sebagaimana dalam hadist Abdullah bin Mas’ud ra, bahwasanya ia berkata :

"Nabi saw pernah ditanya mengenai perasaan waswas, maka beliau menjawab: 'Itu adalah tanda keimanan yang murni (benar) '." ( HR Muslim )

Hal ini dikuatkan dengan hadist Abu Hurairah ra, bahwa Rasulullah saw :

"Manusia senantiasa bertanya-tanya hingga ditanyakan, 'Ini, Allah menciptakan makhluk, lalu siapakah yang menciptakan Allah', maka barangsiapa mendapatkan sesuatu dari hal tersebut, maka hendaklah dia berkata, 'Aku beriman kepada Allah'." ( HR Muslim )

Hukum Murtad

Orang yang murtad boleh dibunuh dan halal darahnya. Jika telah dijatuhi hukuman mati, maka tidak dimandikan dan disholatkan serta tidak dikuburkan di kuburan orang-orang Islam, tidak mewarisi dan tidak diwarisi. Tetapi hartanya diambil dan disimpan di Baitul Mal kaum muslimin.

Dalilnya adalah Abdullah bin Mas’ud ra, bahwasanya Rasulullah saw bersabda :

“ Tidak halal darah seorang muslim yang telah bersaksi bahwa tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan aku adalah utusan Allah, kecuali dari tiga orang berikut ini; seseorang yang murtad dari Islam dan meninggalkan jama'ah, orang yang telah menikah tapi berzina dan seseorang yang membunuh orang lain." ( HR Muslim )

Ini dikuatkan dengan hadits Ikrimah, bahwasanya ia berkata :

“ Beberapa orang Zindiq diringkus dan dihadapkan kepada Ali ra, lalu Ali membakar mereka. Kasus ini terdengar oleh Ibnu Abbas, sehingga ia berkata : Kalau aku, tak akan membakar mereka karena ada larangan Rasulullah saw yang bersabda: "Janganlah kalian menyiksa dengan siksaan Allah, " dan aku tetap akan membunuh mereka sesuai sabda Rasulullah saw : "Siapa yang mengganti agamanya, bunuhlah!" ( HR Bukhari )

Dikuatkan juga dengan hadist Mu’adz bin Jabal :

“ Suatu kali Mu'adz mengunjungi Abu Musa, tak tahunya ada seorang laki-laki yang diikat. Mu'adz bertanya; "Siapa laki-laki ini sebenarnya? Abu Musa menjawab "Dia seorang yahudi yang masuk Islam, kemudian murtad. Maka Mu'adz menjawab; "Kalau aku, sungguh akan kupenggal tengkuknya." ( HR Bukhari )

Jika seseorang murtad, maka dia harus dipisahkan dari istrinya pada waktu itu juga. Imam as-Sarakhsi al-Hanafi (w 483 H) berkata : “Seorang muslim apabila ia murtad, maka istrinya harus dipisahkan darinya. Baik istrinya tersebut seorang muslimah ataupun seorang ahli kitab, baik istrinya tersebut telah digauli atau belum”. ( al-Mabsuth : 5/49 )

Apakah Diberi Waktu Untuk Bertaubat ?

Para ulama berbeda pendapat dalam masalah ini, tetapi mayoritas ulama mengatakan harus diberi waktu untuk taubat. Karena orang murtad kadang ada syubhat yang ada pada dirinya mengenai Islam, sehingga dia murtad, maka perlu dijelaskan terlebih dahulu. Jika diberi waktu untuk taubat, dan dia tidak bertaubat, maka boleh dibunuh.

Sebagian ulama mengatakan waktu taubat adalah tiga hari, sebagian yang lain mengatakan tidak harus tiga hari, tetapi tawaran untuk bertaubat hendaknya terus dilakukan, jika tidak ada harapan untuk taubat, maka boleh dibunuh.

Taubat Orang Murtad

Orang yang sudah murtad, jika bertaubat, apakah taubatnya diterima ? Untuk menjawab pertanyaan ini, perlu dijelaskan bahwa orang yang murtad terkena hukum dunia dan akherat. Adapun rinciannya sebagai berikut :

Pertama : Hukum di Akherat

Untuk hukum di akherat, pada dasarnya Allah swt akan menerima setiap hamba-Nya yang bertaubat dengan sungguh-sungguh, ini sesuai dengan firman Allah swt :

“ Katakanlah kepada orang-orang yang kafir itu: "Jika mereka berhenti (dari kekafirannya), niscaya Allah akan mengampuni mereka tentang dosa-dosa mereka yang sudah lalu; dan jika mereka kembali lagi, sesungguhnya akan berlaku (kepada mereka) sunnah (Allah tenhadap) orang-orang dahulu ." ( Qs Al Anfal : 38 )

Hal ini dikuatkan dengan hadits Amru bin Ash, bahwasanya Rasulullah saw bersabda kepadanya :

" Apakah kamu tidak tahu bahwa Islam telah menghapuskan dosa yang telah terdahulu, dan bahwa hijrah juga menghapuskan dosa yang terdahulu, dan haji juga menghapuskan dosa yang terdahulu. “ ( HR Muslim )

Ayat dan hadist di atas menunjukkan orang-orang kafir asli yang bertaubat dan masuk Islam, maka Allah akan menerima taubat mereka, dan seluruh dosa-dosanya akan diampuni oleh Allah swt. Mereka tidak diwajibkan menggantikan kewajiban yang mereka tinggalkan selama ini, seperti sholat dan puasa. Adapun hal-hal yang berhubungan dengan hak manusia, seperti harta curian, maka harus dikembalikan kepada yang berhak.

Dalilnya adalah hadist Mughirah bin Syu’bah :

“Dahulu Al Mughirah di masa jahiliyah pernah menemani suatu kaum, lalu dia membunuh dan mengambil harta mereka. Kemudian dia datang dan masuk Islam. Maka Nabi saw berkata saat itu: "Adapun keIslaman maka aku terima. Sedangkan mengenai harta, aku tidak ada sangkut pautnya sedikitpun" (HR Bukhari No : 2529)

Adapun orang yang murtad, jika bertaubat, maka taubatnya diterima dan dia harus menggantikan ibadah-ibadah yang dia tinggalkan selama ini, seperti sholat dan puasa. Imam Abu Hanifah dan Imam Malik mengatakan jika dia taubat, maka dia harus haji kembali seakan-akan dia baru masuk Islam. Adapun Imam Syafi’I berpendapat bahwa jika dia bertaubat tidak ada kewajiban mengulangi hajinya kembali.

Diantara dalil yang menunjukkan diterimanya taubat orang yang murtad adalah firman Allah swt :

“ Bagaimana Allah akan menunjuki suatu kaum yang kafir sesudah mereka beriman, serta mereka telah mengakui bahwa Rasul itu (Muhammad) benar-benar rasul, dan keterangan-keteranganpun telah datang kepada mereka? Allah tidak menunjuki orang-orang yang zalim. Mereka itu, balasannya ialah: bahwasanya la'nat Allah ditimpakan kepada mereka, (demikian pula) la'nat para malaikat dan manusia seluruhnya, mereka kekal di dalamnya, tidak diringankan siksa dari mereka, dan tidak (pula) mereka diberi tangguh, kecuali orang-orang yang taubat, sesudah (kafir) itu dan mengadakan perbaikan. Karena sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ( Qs Ali Imran : 86-89 )

Bagaimana penafsiran ayat –ayat yang menunjukan bahwa orang yang murtad itu tidak diterima taubatnya ?, sebagaimana di dalam firman Allah swt :

“ Sesungguhnya orang-orang kafir sesudah beriman, kemudian bertambah kekafirannya, sekali-kali tidak akan diterima taubatnya; dan mereka itulah orang-orang yang sesat. Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan mati sedang mereka tetap dalam kekafirannya, maka tidaklah akan diterima dari seseorang diantara mereka emas sepenuh bumi, walaupun dia menebus diri dengan emas (yang sebanyak) itu. Bagi mereka itulah siksa yang pedih dan sekali-kali mereka tidak memperoleh penolong.” ( Qs Ali Imran : 90-91 )

Begitu juga di dalam firman Allah swt :

Sesungguhnya orang-orang yang beriman kemudian kafir, kemudian beriman (pula), kamudian kafir lagi, kemudian bertambah kekafirannya, maka sekali-kali Allah tidak akan memberi ampunan kepada mereka, dan tidak (pula) menunjuki mereka kepada jalan yang lurus.” ( Qs Ali Imran : 137 )

Maka jawabannya bahwa yang dimaksud ayat di atas adalah orang yang murtad, kemudian tidak mau bertaubat , bahkan bertambah kekafirannya, maka Alah tidak akan menerima taubatnya sesudah mati.

Berkata Ibnu Katsir di dalam tafsirnya ( 1/ 753 ) : “ Allah swt menyebutkan bahwa orang yang sudah beriman kemudian murtad, kemudian beriman lagi, kemudian murtad lagi dan terus menerus dalam kemurtadan, sampai mati, maka tidak ada taubah sesudah kematiaanya, dan Allah tidak mengampuninya “.

Kemudian beliau menukil perkataan Ibnu Abbas tentang bunyi ayat di atas :ثم ازدادوا كفرا, maksudnya adalah: “ masih di dalam kekafirannya sampai mati “. Begitu juga pendapat Mujahid.

Ibnu Taimiyah di dalam Majmu al Fatawa ( 16/28-29 ) menjelaskan bahwa orang-orang yang tidak diterima taubat mereka pada ayat di atas adalah kemungkinan karena mereka orang-orang munafik, atau karena mereka bertaubat tapi masih melakukan perbuatan syirik, atau amalan mereka tidak diterima setelah mereka mati. Sedangkan mayoritas ulama seperti Hasan Basri, Qatadah dan Atho’, serta As Sudy mengatakan bahwa taubat mereka tidak akan diterima, karena mereka bertaubat dalam keaadan sakaratul maut. Ini sesuai dengan firman Allah swt :

“ Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia mengatakan : "Sesungguhnya saya bertaubat sekarang." Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih.” ( Qs An-Nisa’ : 18 )

Kedua : Hukum di Dunia :

Untuk hukum di dunia para ulama berbeda pendapat di dalam menentukan status hukum orang murtad yang sudah bertaubat.

Pendapat Pertama : Jika seorang yang beriman kemudian kemudian murtad, dan kembali ke Islam kemudian murtad kembali dan hal itu terulang berkali-kali, maka taubatnya tidak diterima oleh pemerintahan Islam, dan dia terkena hukuman mati.

Pendapat Kedua : Jika seorang yang beriman kemudian murtad dan hal itu terulang-ulang terus, maka taubatnya tetap diterima oleh pemerintahan Islam dan dia dianggap muslim lagi dan boleh hidup bersama-sama orang-orang Islam yang lain, serta berlaku hukum-hukum Islam terhadapnya. Ini adalah pendapat mayoritas ulama, yaitu pendapat Hanafiyah, masyhur dari Malikiyah, Syafi’iyah dan salah satu pendapat imam Ahmad . ( lihat Tabyin al Haqaiq 3/284, Tuhfatul Muhtaj : 9/96, Kasya’ qina’ : 6/177-178 )

Dalam masalah ini, Ibnu Taimiyah membagi Riddah menjadi dua, yaitu Riddah Mujaradah ( murtad ringan ), kalau dia bertaubat, maka hukuman mati menjadi gugur darinya. Yang kedua adalah Riddah Mugholladhah ( murtad berat ), dia tetap dihukum mati walaupun sudah bertaubat ( Shorim Maslul : 3/ 696 )

Berkata Ibnu Qudamah di dalam al Mughni ( 12/271 ) : “ Kesimpulannya, bahwa perbedaan para ulama hanyalah di seputar diterimanya taubat orang yang murtad secara lahir di dunia ini, begitu juga gugurnya hukuman mati dan berlakunya hukum-hukum Islam baginya. Adapun diterimanya taubatnya oleh Allah secara batin, dan diampuninya orang yang bertaubat secara lahir dan batin, maka para ulama tidak berselisih pendapat dalam masalah-masalah tersebut. “

Sebab-sebab terjadinya Riddah

1. Kebodohan.

Kebodohan menjadi penyebab utama adanya gelombang pemurtadan, karena mereka tidak dibentengi dengan ilmu. Oleh karena itu salah satu cara yang efektif untuk mmengantisapi pemurtadan adalah dengan menyebarkan aqidah dan ilmu yag benar di kalangan masyarakat.

Syekh al-Bakri ad-Dimyathi (w 1310 H) berkata: “Ketahuilah bahwa banyak orang-orang awam yang mengucapkan kata-kata kufur tanpa mereka sadari, bahwa sebenarnya hal itu adalah bentuk kekufuran. Maka wajib atas bagi orang yang berilmu untuk menjelaskan kepada mereka mereka hal-hal yang menyebabkan kekafiran tersebut, supaya mereka mengetahuinya, kemudian bisa menghindarinya. Dengan demikian maka amalan mereka tidak menjadi sia-sia, dan tidak kekal di dalam neraka (bersama orang-orang kafir) dalam siksaan besar dan adzab yang sangat pedih.

Sesungguhnya mengenal masalah-masalah kufur itu adalah perkara yang sangat penting, karena seorang yang tidak mengetahui keburukan maka sadar atau tidak, ia pasti akan terjatuh di dalamnya. Dan sungguh setiap keburukan itu sebab utamanya adalah kebodohan dan setiap kebaikan itu sebab utamanya adalah ilmu, maka ilmu adalah petunjuk yang sangat nyata terhadap segala kebaikan, dan kebodohan adalah seburuk-buruknya teman (untuk kita hindari)”. ( I’anah ath-Thalibin: 4/133)

2. Kemiskinan.

Pemurtadan seringkali terjadi pada daerah-daerah miskin dan terkena bencana. Banyak kaum muslimin yang mengorbankan keyakinan mereka hanya untuk sesuap nasi dan sebungkus supermi.

3. Tidak adanya pemerintahan Islam

Hilangnya pemerintahan Islam yang menegakkan syariat Allah membuat musuh-musuh Islam leluasa melakukan pemurtadan dan penyesatan terhadap umat Islam. Begitu juga umat Islam tidak akan berani main-main dengan agamanya. Berikut ini beberapa bukti bahwa pemerintahan Islam mempunyai peran penting di dalam menghentikan gelombang pemurtadan :

Para Khulafa’ Rasyidin menegakan memerangi orang-orang yang murtad dan menghukumi mereka dengan hukuman mati, seperti yang dilakukan oleh Abu Bakar Siddiq terhadap Musailamah al-Kadzab dan para pengikutnya.

Begitu juga yang dilakukan oleh Khalifah Al Mahdi, sebagaimana diceritakan oleh Ibnu Katsir pada peristiwa yangterjadi pada tahun 167 H : “ Khalifah Mahdi memburu orang-orang yang murtad kemana saja mereka bersembunyi, mereka yang tertangkap dibawa kehadiran-nya dan dibunuh di depannya . “ ( al Bidayah wa an Nihayah 10/149 )

Begitu juga pada tahun 726 H, Nashir bin as Syaraf Abu Al Fadhl al Haitsami dihukum mati karena menghina ayat-ayat Allah dan bergaul dengan para zindiq. Padahal dia orang yang menghafal kitab At Tanbih, dan bacaan al qur’annya sangat bagus (al Bidayah wa an Nihayah : 14/ 122 )

Berkata Al Qadhi Iyadh : “ Para ulama Malikiyah yang berada di Bagdad pada zaman khalifah al Muqtadir telah sepakat untuk menjatuhkan hukuman mati kepada al Halaj, kemudian menyalibnya, hal itu karena dia menganggap dirinya Allah dan menyakini Aqidah al Hulul, serta menyatakan bahwa dirinya padahal al Halaj secara lahir, dia menjalankan syare’at. Al Halaj ini taubatnya tidak diterima ( di dunia ) “(Asy Syifa’ : 2/1091 )

4. Ghozwul Fikri.

Munculnya pemikiran-pemikiran sesat seperti liberalisme, pluralisme dan sekulerisme telah mendorong terjadi gelombang kemurtadan di kalangan kaum muslimin, karena paham-paham tersebut mengajarkan bahwa semua agama sama, dan semua orang bebas melakukan perbuatan apapun juga, tanpa takut dosa. Wallahu A’lam

Kampung Sawah, Bekasi, 24 Shofar 1432 H / 28 Januari 2011 M, By DR. Ahmad Zain An-Najah.


Dusta & Hadis Murtad

Bermula dari sebuah berita di akhbar. Berita itu bukan baru. Orang-orang tertentu selalu menyebutnya, berbunyi begini:

"... golongan murtad berdasarkan hukum Islam yang termaktub di dalam al-Qur'an mereka ini boleh dihukum bunuh"
Utusan Malaysia, 21 Julai 1995, muka 26
ruangan Dalam Negeri,
tajuk "Takrifkan antihadis ancam keselamatan" perenggan 7

Berita al-Qur'an menyuruh bunuh orang murtad tersebar luas. Kebanyakan daripada orang Melayu yang membacanya mempercayainya. Akan tetapi, sebenarnya,

Al-Qur'an tidak pun menyebut atau menyuruh
orang murtad dibunuh!

Adalah difikirkan tidak keterlaluan untuk mengkategorikan berita tersebut sebagai dusta atau bohong. Kerana ia tanpa bukti daripada al-Qur'an.

Menurut Kamus Dewan (1994), dusta bererti bohong, karut, tidak benar; dan berdusta bererti berkata yang tidak benar; dan mendustakan bererti menganggap dusta (tidak benar, bohong), dan akhirnya pendustaan yang bererti perihal mendustai, pembohongan. Keempat-empat perkataan ini akan diguna dalam tulisan ini. Namun, penggunaannya diralatkan.

Tokoh agama yang mendatangkan pendustaan tersebut mungkin telah dikelirukan oleh tulisan orang-orang zaman dahulu, sehingga beliau tidak menang dalam membezakan antara ajaran al-Qur'an dengan yang bukan al-Qur'an. Orang-orang zaman dahulu yang menjadi ikutannya, dan kebanyakan orang Melayu, boleh dikatakan ramai. Yang termasyhur sekali ialah Imam Bukhari. Dia orang Parsi.

Contoh tulisan Bukhari bagi hukum murtad dan dua kesalahan yang lain - yang turut melibatkan darah manusia ditumpah - adalah seperti berikut (setelah di-copy and paste daripada CD terbitan "Islamic Computing Centre, London, 1994"):

Reference: Sahih al-Bukhari
Volume: 9.
Hadith_no: 17
Narrator: 'Abdullah
Full_text:
Allah's Apostle said, "The blood of a Muslim who confesses that none has the right to be worshipped but Allah and that I am His Apostle, cannot be shed except in three cases: In Qisas for murder, a married person who commits illegal sexual intercourse and the one who reverts from Islam (apostate) and leaves the Muslims."

Dalam bahasa Melayu, hadis Bukhari itu berbunyi:

Rasul Allah telah bersabda, "Darah seseorang Muslim yang mengaku bahawa tiada yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa aku Rasul-Nya, tidak boleh ditumpahkan melainkan dalam tiga kes: Dalam Qisas untuk pembunuhan, orang yang sudah berkahwin yang melakukan zina, dan orang berbalik dari Islam (murtad) lalu meninggalkan orang-orang Muslim." - diriwayatkan oleh 'Abdullah, Sahih Bukhari, jilid 9, no.17.

Hadis tersebut mengandungi bukan satu, atau dua, tetapi tiga pendustaan. Pendustaan yang ketiga dipilih untuk diperkatakan dahulu. Sebab ia menyentuh tema di sini. Di situ (tulisan Bukhari) didapati darah orang murtad ditumpahkan, atau dengan perkataan lain, orang murtad dibunuh.

Di sini pula, bunyinya jauh berbeza. Ia daripada al-Qur'an yang datang dari Allah dan Rasul, atau Nabi-Nya yang sebenar. Saksikanlah -

"Dan sesiapa daripada kamu berpaling (murtad) daripada agamanya, dan mati sedang tidak percaya, amalan mereka menjadi sia-sia, di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah orang-orang Api; di dalamya mereka tinggal selama-lamanya." (2:217)

"sesiapa antara kamu yang berpaling (murtad) daripada agamanya, maka Allah akan mendatangkan satu kaum yang Dia mencintai, dan mereka mencintai-Nya." (5:54)

Pada ayat-ayat Allah di atas, yang keluar dari mulut Rasul Allah (yang sebenar), didapati tidak disebut setitik darah pun. Yang disebut hanyalah amalan orang-orang murtad menjadi sia-sia, dan mereka akan diganti oleh Allah dengan kaum lain di bumi ini. (Sila rujuk Hukum murtad yang zalim. Terima kasih).

Lantaran terdapat percanggahan antara tulisan Bukhari, yang kononnya datang dari Rasul Allah, dengan ajaran Allah yang disampaikan oleh Rasul Allah yang sebenar. Sekiranya tulisan Bukhari yang bertentangan itu diterima sebagai benar, maka al-Qur'an, dan Allah, dan Rasul atau Nabi-Nya yang sebenar, ditolak, dan dianggap sebagai dusta, bohong.

Pendustaan Bukhari seterusnya ialah yang pertama disebut dalam hadis tadi, iaitu Qisas untuk pembunuhan. Maksudnya, pembunuh hendaklah dibunuh dalam kes pembunuhan.

Akan tetapi, Allah menyatakan yang lain pula, berbunyi,

"Dalam qisas ada kehidupan untuk kamu, wahai orang-orang yang mempunyai minda, supaya kamu bertakwa." (2:179)

Justeru itu, orang-orang yang mempunyai minda akan mengutamakan kehidupan dalam qisas bukan membunuh si pembunuh. Sementara yang tidak mempunyainya pula, tiada lain yang berlegar di kepala melainkan Bunuh! Bunuh! Dan bunuh!

Contoh, pada ayat murtad yang pertama disebut tadi - "Dan sesiapa daripada kamu berpaling (murtad) daripada agamanya, dan mati sedang tidak percaya..." Sesetengah golongan orang Islam menyimpulkan kalimat "mati" pada ayat tersebut kepada mati dibunuh di tangan mereka (kerana mentaati hukum murtad Bukhari). Bagi golongan yang mempunyai minda pula, ia bermaksud mati seperti tiap-tiap makhluk yang hidup akan mati.

(Sila rujuk ayat 2:178 yang menjelaskan tentang adanya ganti rugi atas pembunuhan yang dilakukan)

Sekiranya hadis, seperti hadis Bukhari itu, ditolak maka tindakan itu dikatakan oleh Imam Besar Masjid Negara sebagai antihadis. Apakah pula pentakrifannya ke atas orang-orang yang menolak ayat-ayat Allah! Anti-Allah? Anti-Qur'an? Anti-Nabi? Anti-Rasul? Anti-Muhammad (sebenar)? Atau, Islam sebenar!

Dan seterusnya Taib Azamuddin, Imam Besar tersebut, berkata,

"... antihadis sepatutnya dikategorikan sebagai ancaman terhadap kehidupan dan keselamatan umat Islam"
Utusan Malaysia, 21 Julai 1995, muka 26,
"Takrifkan antihadis ancam keselamatan"
perenggan 5

Beliau tidak menyedari bahawa kenyataannya boleh ditafsirkan seperti berikut:

Dia yang hendak bunuh orang tanpa izin Allah,
kita pula dikatakannya
mengancam kehidupan dan keselamatan umat Islam!

Pembohongan terakhir, atau yang kedua disebut oleh Bukhari tadi, ialah hukum bunuh ke atas penzina daripada golongan orang-orang yang sudah berkahwin.

Walhal, hukum zina maksima yang ditetapkan Allah, dan Rasul-Nya yang sebenar, ialah seratus sebatan, bukan bunuh. (Sila rujuk Sebat di Depan Khalayak Ramai. Terima kasih.)

Orang yang dikatakan murtad pada laporan akhbar di atas, sebenarnya, tidak keluar dari Islam. Dia tetap berada dalam Islam. Dia hanya berada di luar anutan Ahlul Sunnah Wal Jamaah (ASWJ). Dan itu adalah murtad menurut fahaman Imam Besar tadi.

Lagi, orang yang dikatakan murtad itu menolak pegangan ASWJ pada hadis Bukhari yang telah dibuktikan berdusta terhadap Rasul dan Allah. Maka dengan mengambil al-Qur'an dan menolak Bukhari, ia, menurut apa yang berlegar di kepala Imam Besar itu, adalah murtad dan harus dibunuh.

Beliau telah mempamerkan suatu pertimbangan yang di luar dugaan. Mengambil al-Qur'an, Allah dan Rasul-Nya (yang sebenar), dikatakan murtad, tetapi mengambil Bukahri yang telah dibuktikan berdusta dikatakan Islam sebenar pula! Mungkinkah kerana beliau menyangka bahawa pada Bukhari itu terletak "disiplin ilmu Islam" sebenar?

Imam Besar yang kedua disebut di dalam berita di atas juga bertaraf "negara". Beliau menyatakan iaitu orang yang menolak hadis (seperti hadis Bukhari tadi) adalah yang menolak Nabi Muhammad sebagai pesuruh Allah!! Dan mereka, ujarnya lagi, dihukum bunuh berdasarkan hukum yang termaktub di dalam al-Quran kerana mereka dalam kategori orang-orang yang murtad. Yang berikut adalah apa yang ditulis di akhbar tersebut:

"Menurutnya (Datuk Abu Hassan Din) hukuman bunuh ke atas golongan ini (antihadis) adalah berdasarkan hukum yang termaktub di dalam al-Quran kerana mereka dalam kategori orang-orang yang murtad."

Sekiranya beliau dapat melihat bahawa menolak hadis sebenarnya bererti menolak Bukhari dan penulis-penulis lain, bukan menolak Nabi Muhammad (yang sebenar)! Yang menolak Nabi Muhammad sebagai pesuruh Allah adalah mereka yang menolak al-Qur'an. Kerana baginda menyampaikan hanya al-Qur'an, bukan kitab Sahih Bukhari (9 jilid), Sahih Muslim (4 jilid), Sunan Abu Dawud (3 jilid), Muwatta Imam Malik (1 jilid) atau kitab Misykat Masabih (4 jilid).

Nabi tidak berbuat demikian bukan sahaja kerana penulis-penulis dan buku-buku mereka yang banyak itu tidak berada bersamanya tetapi juga kerana baginda mengingati sebuah ayat yang disampaikannya kepada orang ramai berbunyi,

"Persamaan orang-orang yang dibebankan dengan Taurat, kemudian mereka tidak memikulnya adalah seperti persamaan seekor keledai yang memikul buku-buku yang tebal. Adalah buruk persamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat Allah. Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim." (62:5)

Demikian itulah juga persamaan bagi orang-orang yang tidak memikul al-Qur'an. Mereka memikul kitab-kitab lain yang banyak seperti dua puluh satu jilid yang telah disebut tadi.

Dan akhirnya, dalam perenggan yang menyusul, iaitu yang terakhir dicatat di laporan akhbar di atas, beliau menyebut kata "kejahilan", mungkin kerana merasakan dirinya sudah suci dan mendapat petunjuk yang sebenar.

Kedua-dua Imam tersebut adalah orang-orang yang membaca al-Qur'an. Mereka faham bahasa Arab. Dan tahu ayat-ayat Allah mengenai orang murtad (tetapi tidak mempercayainya). Boleh jadi mereka memikirkan bahawa tulisan Bukhari datang dari Rasul dan Allah. Sebab itulah mereka mengatakan hukum murtad menurut al-Qur'an adalah bunuh. Apapun, mereka telah berdusta terhadap Allah. Sehubungan itu Allah telah berfirman bermaksud:

"Dan antara mereka, ada segolongan yang memutarbalikkan lidah mereka dengan al-Kitab supaya kamu menyangkanya daripada sebahagian al-Kitab, sedang ia bukanlah daripada al-Kitab; dan mereka berkata, "Ia daripada Allah", tetapi ia bukanlah daripada Allah, dan mereka berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahuinya." (3:78)

Mereka mengatakan ia datang dari Allah, dari al-Kitab, tetapi sebenarnya ia bukanlah daripada Allah. Mereka berdusta terhadap Allah sedang mereka menyedarinya. Mungkin ayat berikut, yang mengandungi satu soalan daripada Allah, sesuai dijadikan peringatan bagi mereka yang berkenaan.

"Adakah kamu membuatkan ia rezeki kamu untuk berdusta?" (56:82)

Kalimat "dusta" banyak disebut di dalam al-Qur'an. Kejahatan itu dilarang Allah ("jauhilah ucapan dusta" - 22:30) dan Dia tidak memberi petunjuk kepada pendusta. Para pendusta dipengaruhi syaitan. Itulah iktibar daripada dua ayat yang berikut:

"Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada pendusta, yang berdegil dalam ketidakpercayaan." (39:3)

"Bolehkah aku memberitahu kamu, kepada siapakah syaitan-syaitan turun? Mereka turun kepada tiap-tiap penyamar yang bersalah. Mereka mendengar, tetapi kebanyakan mereka adalah pendusta-pendusta." (26:221-223)

Kebengkokan yang diteladankan oleh tokoh-tokoh tersebut adalah bukan sahaja berdusta kepada orang ramai tetapi juga tiga yang dicatatkan di bawah ini:

  • tidak percaya kepada ayat-ayat Allah,

  • mengada-adakan dusta terhadap Allah, dan

  • mendustakan ayat-ayat-Nya.

Pertama, tidak percaya kepada ayat-ayat Allah. Orang-orang yang tidak percaya kepada ayat-ayat Allah berada dalam kedustaan. Apa yang mereka pegang dalam agama adalah dusta belaka. Kerana itu mereka berdusta kepada orang ramai, mungkin tanpa disedari. Firman-Nya,

"Tidak, tetapi orang-orang yang tidak percaya adalah dalam kedustaan," (85:19)

"Mereka hanya mengada-adakan dusta, yang tidak mempercayai ayat-ayat Allah, dan mereka itu, merekalah pendusta-pendusta." (16:105)

Kedua, mengada-adakan dusta terhadap Allah. Orang-orang yang melakukannya dikatakan menganggap diri mereka suci. Namun, sebenarnya mereka sudah melakukan dosa yang nyata. Firman-Nya,

"Tidakkah kamu merenungkan orang-orang yang menyucikan diri-diri mereka? Tidak, hanya Allah menyucikan siapa yang Dia mengkehendaki, dan mereka tidak dizalimi sedikit pun. Perhatikanlah bagaimana mereka mengada-adakan dusta terhadap Allah; dan cukuplah itu sebagai dosa yang nyata." (4:49-50)

Tentu sekali, mereka yang berani berdusta terhadap Allah adalah mereka yang menyangka diri sendiri sudah disucikan.

Dan akhirnya, yang ketiga, iaitu mendustakan ayat-ayat Allah. Perbuatan itu adalah yang paling banyak disebut di dalam senarai ayat-ayat yang mengandungi kalimat "dusta" di dalam al-Qur'an. Mendustakan ayat-ayat Allah bermaksud mengatakan ayat-ayat Allah itu dusta atau bohong. Lalu tidak dipercayainya, dan tidak ditaatinya. Orang-orang seperti itu berada selama-lamanya di dalam Api (neraka). Firman-Nya,

"Dan, orang-orang yang tidak percaya dan mendustakan ayat-ayat Kami, mereka itulah orang-orang Api, di dalamnya mereka tinggal selama-lamanya." (2:39)

Mereka juga dikatakan orang-orang yang sombong, yang tidak mengambil jalan yang benar tetapi mengambil jalan yang salah. Maka janganlah mentaati orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah. Firman-Nya,

"Aku akan memalingkan daripada ayat-ayat-Ku orang-orang yang menyombongkan diri di bumi, dengan tanpa patut; dan jika mereka melihat tiap-tiap ayat, mereka tidak akan mempercayainya, dan jika mereka melihat jalan yang benar, mereka tidak akan mengambilnya sebagai jalan, dan jika mereka melihat jalan salah, mereka akan mengambilnya sebagai jalan. Itu adalah kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami, dan lalai terhadapnya." (7:146)

"Maka janganlah kamu mentaati orang-orang yang mendustakan." (68:8)

Tanpa disedari, Allah menarik mereka sedikit demi sedikit ke arah kebinasaan dengan membuat dosa demi dosa, atau dusta demi dusta, akibat daripada perbuatan mereka mendustakan ayat-ayat-Nya. Ayat yang menyusul, yang menjelaskannya, harus diingati:

"Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan menarik mereka sedikit demi sedikit dari arah yang mereka tidak tahu." (7:182)

Begitulah keadaannya sehingga mereka sampai pada hari akhirat. Akhirat adalah suatu kecelakaan bagi orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah (yang menganggap ayat-ayat Allah sebagai dusta atau bohong lalu tidak percaya dan tidak mentaatinya). Beginilah Allah menyuratkan kecelakaan tersebut di dalam al-Qur'an:

  • 77:15. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:19. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:24. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:28. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:34. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:37. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:40. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:45. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:47. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:49. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!

  • 77:50. Maka dengan hadis apakah sesudah ini (al-Qur'an) yang mereka akan mempercayai?

Setelah menyebut sebanyak sepuluh kali "Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!" di dalam surah yang mengandungi hanya lima puluh ayat, Allah bertanya pula, "Maka dengan hadis apakah sesudah ini (al-Qur'an) yang mereka akan mempercayai?" Tidakkah ini membawa apa-apa pengertian? Mahukah dipercayai Hadis Bukhari itu lagi?

Rujukan:

Kalimat dusta di dalam al-Qur'an
Sebat di Depan Khalayak Ramai
Hukum murtad yang zalim
Syariat Agama
Murtad: Al-Qur'an Tidak Dirujuk


HUKUM MURTAD: APAKAH RELEVAN DENGAN PRINSIP KEBEBASAN BERAGAMA? Siri Pertama

Abu Mishkat

(Nota: Dalam keluaran akan datang siri ini akan disambung oleh saudara Ali Muda)

Isu berkenaan hukuman ke atas orang murtad adalah antara isu-isu yang dipolemikkan tanpa kesudahan sejak era pemodenan pasca-kolonialisme dalam dunia umat Islam. Serangan pemikiran oleh orientalis untuk menghilangkan keyakinan umat Islam terhadap hukum-hakam agamanya sendiri nampaknya membuahkan hasil apabila kembalinya ahli-ahli akademik, penulis, pemikir dan pemimpin negara umat Islam yang menuntut di madrasah orientalisme sama ada di Barat ataupun di negara mereka sendiri melalui bahan-bahan pembacaan yang berunsur pemikiran Barat. Sebelum era tersebut, hukuman murtad tidak pernah dipolemikkan dari aspek ke`sah'annya sebagai salah satu hukum Islam untuk membendung jenayah ke atas agama.

Namun pada hari ini, telah muncul anak-anak umat Islam sendiri yang maha berani mengatakan hukum murtad tiada dalam al-Quran, maka ia bukanlah hukum Islam yang sebenar, seterusnya menuduh dan menfitnah para ulama besar Islam sebagai merekacipta hadis-hadis berkenaan hukum murtad demi kepentingan peribadi.

Nampaknya metodologi pengkajian orientalis terhadap Islam yang bersifat kontang dan kering daripada ruh (semangat) ukhuwwah Islamiah, berbaik sangka sesama saudara seagama, memohon keampunan atas kesilapan mereka yang telah pergi, telah meresap dan mendarah daging dalam tubuh anak-anak yang maha berani itu. Lalu, untuk menegakkan hujah mereka yang mendakwa hukum murtad tiada dalam Islam, mereka telah mengetepikan prinsip ukhuwwah Islamiah, berbaik sangka dan mendoakan kebaikan untuk para ulama terdahulu yang menjadi jambatan yang menghubungkan Islam bawaan Nabi s.a.w. dahulu dengan generasi kita hari ini.

Maka para ulama terdahulu telah difitnah oleh cucu-cicit mereka sendiri dengan sebegitu zalim. Sungguh besar kezaliman menfitnah ulama yang telah pergi menghadap Allah s.w.t., maka tiada lagi peluang untuk mereka menjawab fitnah dan membersihkan diri daripada tohmahan.

Antara anak-anak umat Islam di Malaysia yang terlibat dengan jenayah menfitnah ulama terdahulu, seperti mana yang diperkenalkan kepada kita ialah kolumnis Mingguan Malaysia (Astora Jabat), yang menulis `Imam Al-Auza'I reka hadis murtad' (Mingguan Malaysia, 21/3/99) dan para pengikutnya yang antara lain memperkenalkan dirinya sebagai Ab. Jalil Aboo Backer dari Universiti Malaya, yang pernah menulis satu rencana bertajuk `Murtad hukum bunuh tiada dalam al-Quran' (Utusan Malaysia, 4/9/99).

Hakikatnya, kelemahan para pengkaji Islam untuk mengesan rasional hukum murtad dan pertentangan -yang dilihat secara zahirnya- dengan prinsip kebebasan beragama, telah memesongkan mereka ke jalan penyelesaian yang mudah, iaitu dengan menfitnah ulama yang memikul amanah ilmu Islam (khususnya hadis) daripada Nabi s.a.w. kerana menyangka ulama terdahulu seperti diri mereka, yang sangat mudah terpesona dengan habuan dunia yang dijanjikan sebagai ganjaran atas `pandangan agama' yang menepati cita rasa pihak pemerintah.

Tidak dapat dinafikan bahawa hukuman bunuh ke atas si murtad tidak disebut secara jelas dalam al-Quran, tetapi jangan lupa bahawa larangan membunuh si murtad juga tidak disebut langsung dalam kitab Allah itu. Kesedaran terhadap hal ini amat perlu supaya kita tidak mudah membuat keputusan mengatakan hadis-hadis murtad itu bercanggah dengan ajaran al-Quran.

Di manakah percanggahannya jika hadis hanya menyebutkan sesuatu hukum yang tidak disebutkan dan ianya tidak pula dilarang oleh al-Quran. Bukankah peranan hadis itu sebagai pelengkap dan penghurai kepada al-Quran? Dan jangan tidak tahu atau jahil bahawa hadis sahih itu kadang-kadang berdiri sendiri sebagai sumber hukum Islam yang tidak pernah disebutkan dalam al-Quran. Lihat tentang prinsip ini dalam Dr. Muhd Ibrahim al-Hafnawi, Dirasat Usuliyyah fi al-Sunnah al-Nabawiyyah, Dar al-Wafa, Kaherah, 1991, m.s. 29 - 41. Prinsip yang disebutkan ini bukanlah hasil reka cipta ulama, bahkan berdasarkan ayat-ayat al-Quran (iaitu jaminan Allah) itu sendiri seperti Ali `Imran: 31 & 132, al-Nisa': 65 & 80, al-Nahl: 44, al-Nur: 63, al-Ahzab: 36, al-Hujurat: 1, al-Najm: 3 & 4 dan al-Hasyr: 7. (Para pembaca perlu merujuk sendiri al-Quran kerana terjemahannya di sini akan mengambil ruang yang banyak).

Di dalam beberapa ayat al-Quran Allah s.w.t. mengecam sekeras-kerasnya orang-orang yang murtad. Antaranya:

  1. Ayat 217 Surah al-Baqarah yang bermaksud: Dan sesiapa yang murtad di kalangan kamu daripada agamanya, lalu ia mati dalam kekufuran itu, maka terhapuslah segala pahala amalan mereka itu di dunia dan akhirat, dan mereka itu adalah para penghuni neraka secara kekal di dalamnya.
  2. Ayat 137 Surah al-Nisa' bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian kafir, kemudian beriman semula, kemudian kafir lagi, serta bertambah-tambah lagi kekufuran mereka selepas itu, Allah tidak akan mengampunkan mereka dan tidak akan menunjukkan jalan yang benar.
  3. Ayat 21 Surah al-Maidah yang bermaksud: Dan janganlah kamu berpaling tadah (murtad) ke belakang maka kamu akan rugi serugi-ruginya.
  4. Ayat 54 Surah al-Maidah yang bermaksud: Sesiapa yang murtad di kalangan kamu daripada agamanya maka sesungguhnya Allah akan gantikan mereka itu dengan satu kaum yang benar-benar dikasihi Allah dan mereka juga mengasihi-Nya…..
  5. Ayat 25 Surah Muhammad bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang murtad (berpaling tadah) ke belakang selepas ternyata hidayat kepada mereka, sebenarnya syaitanlah yang telah menipu mereka…

Ayat-ayat di atas memang tidak menyebutkan sebarang hukuman dunia ke atas orang murtad melainkan ancaman untuk ditukarkan dengan kaum yang lain seperti dalam al-Maidah: 54 dan tidak akan menunjukkan jalan yang benar seperti dalam al-Nisa': 137 itu. Namun hukuman akhirat yang disebutkan amatlah keras dan dahsyat sekali sehingga terhapus segala amal kebaikan yang pernah dilakukan sebelum murtad dan akan kekal di dalam neraka.

Jika seorang ketua keluarga bertanggungjawab menjaga ahli keluarganya daripada azab neraka seperti yang diperintahkan dalam ayat 6 Surah al-Tahrim (…peliharalah diri dan ahli keluarga kamu daripada neraka…), apakah seorang ketua negara atau kaum itu tidak dipertanggungjawabkan untuk memelihara rakyatnya daripada azab neraka kekal yang telah pasti bagi yang murtad?!

Hamba Allah yang berfikiran waras sudah tentu mengatakan memang ketua atau pemimpin rakyat itu bertanggungjawab. Hadis Nabi s.a.w. yang terkenal: Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin itu akan dipersoalkan akan pimpinannya.

Jika demikianlah keadaannya, apakah dipandang tidak wajar bagi seseorang pemimpin itu mengamalkan hadis-hadis Nabi s.a.w. yang sahih tentang hukuman ke atas si murtad bagi melaksanakan amanahnya sebagai pemimpin umat, yang ada antaranya kadang-kadang sengaja menjerumuskan dirinya ke lembah neraka yang kekal dengan melakukan jenayah murtad. Pemimpin yang membiarkan rakyatnya mencampakkan diri ke lembah neraka sudah pasti tidak terlepas daripada tanggungjawab dan memang pasti dipersoalkan berdasarkan hadis di atas.

Untuk menyelamatkan diri dari azab Allah, para pemimpin wajib membendung masalah murtad dengan jalan penyelesaian yang telah ditunjukkan oleh Islam, iaitu memperkanunkan akta jenayah murtad.

Manakala hadis-hadis berkenaan hukum murtad adalah sahih pada darjatnya yang tertinggi (riwayat al-Bukhari dan Muslim dll). Antaranya:

  1. Daripada `Ikrimah bahawa orang-orang zindiq dibawa kepada Ali bin Abi Talib lalu beliau hendak membakar zindiq itu, tetapi Ibn `Abbas melarangnya kerana mendengar Nabi s.a.w. pernah melarang menyiksa dengan api, lalu Ibn `Abbas menasihatinya supaya beramal dengan sabda Nabi s.a.w.: Sesiapa yang menukar agamanya (murtad), maka bunuhlah dia. - (Riwayat al-Bukhari)

    Hadis ini juga berasal dari Bahz bin Hakim dan `Aisyah mengikut riwayat al-Tabrani.
  2. Daripada Ibn Mas`ud dan `Aisyah, Nabi s.a.w. bersabda: Tidak halal darah seseorang muslim selain daripada tiga sebab: berzina selepas menjadi muhsan, membunuh orang lain tanpa hak dan mengasingkan diri dari jemaah serta meninggalkan agama (murtad). - (Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud dll)

    Hadis ini juga berasal daripada `Uthman bin `Affan dalam riwayat Imam al-Shafi`e, Ahmad, al-Turmuzi, Ibn Majah dan al-Hakim melalui Abu Umamah bin Sahl.

    Lihat tentang takhrij (mengeluar dan menganalisa) kedua-dua hadis ini dan beberapa hadis lain yang membawa makna sama dalam Ibn Hajar al-`Asqalani, Talkhis al-Habir (Kitab al-Riddah), al-Hafiz al-Haythami, Majma` al-Zawaid (Bab Orang Yang Kafir Selepas Islam) dan al-Hafiz al-Zayla`ie, Nasbu al-Rayah (Bab Ahkam al-Murtaddin).

Namun, apakah orang-orang seperti Astora Jabat dan Ab. Jalil Aboo Backer itu bersetuju bahawa hadis-hadis murtad itu adalah sahih dan sabit daripada Nabi s.a.w.? Inilah persoalannya. Mari kita bahaskan pemikiran serong mereka satu persatu. Pihak-pihak lain yang juga berfikiran seperti mereka pun boleh menyertai perbahasan ini. Biar mereka sama-sama tumbang dengan sikap jahil sombong mereka di hadapan hakikat kebenaran Islam yang tidak pernah berubah. Apakah mereka menyangka mereka adalah penyelamat umat yang -konon- selama ini tersasar kerana mengatakan hukum murtad itu sebagai hukum agama mereka? Umat yang selama ini terdiri dari kalangan para Sahabat, Tabi`in, Tabi' al-Tabi`in dan pengikut mereka sehingga akhir zaman yang telah sepakat mengatakan hukuman ke atas si murtad yang telah sabit salahnya dan tidak mahu bertaubat ialah bunuh. Apakah mereka semua selama ini telah sesat, lalu muncul Astora, Ab. Jalil serta beberapa konconya sebagai penyelamat?!

Astora mendakwa bahawa hadis murtad tidak wujud di zaman Nabi s.a.w. dan Sahabat. Baginya, yang mentaqlid buta pemikiran sekularis Mesir itu, hadis murtad hanya muncul setelah direka cipta oleh Imam al-Awza`ie (88 - 157H = 707 - 774M) yang kononnya telah diperalatkan oleh Khalifah Umawiyah, Hisyam bin Abdul Malik untuk menghalalkan darah musuh politiknya. (Mingguan Malaysia, 14/3/99).

Apakah benar al-Awza`ie seorang ulama pengampu yang sebegitu mudah diperalatkan seperti para pengampu hari ini? Astora menfitnah al-Awza`ie yang sudah tentu tidak mampu menjawab kerana sedang berada di alam barzakh hampir seribu tiga ratus tahun lalu. Tuduhan dan fitnah Astora terhadap Imam al-Awza`ie itu tidak bersumberkan selain daripada sebuah buku kecil (5"x 6", 106 muka surat) berwarna merah (yang saya miliki) yang dijual di tepi-tepi jalan Kaherah hasil tulisan seorang sekularis bernama Dr. Ahmad Subhi Mansour, yang disifatkan Astora sebagai seorang `sarjana al-Azhar'. (Ini pun hanyalah kenyataan berhelah Astora supaya para pembaca percaya Dr. Mansour itu sebagai lulusan dan mendapat ijazah kedoktoran daripada al-Azhar, lalu seolah-olah idea sekularisme yang menentang penglibatan Islam dalam politik Mesir itu sebagai idea al-Azhar, konon.)

Itu sahaja sumber Astora untuk menghebohkan kepada seluruh pembaca di Malaysia bahawa kononnya Imam al-Awza`ie itulah yang mula-mula mencipta hadis murtad. Sebenarnya Astora langsung tidak membuat kajian untuk mengetahui hakikat kebenaran hadis-hadis murtad itu. Sekali Astora ketemu buku kaki lima yang sesuai dengan cita rasanya, terus dicedok isi buku itu bulat-bulat tanpa menapis sedikitpun. Jadi kerjanya tidaklah susah, tidak perlu memerah otak, cuma terjemahkan sahaja mana-mana perenggan buku picisan arab itu ke Bahasa Melayu dan siarkan dalam Mingguan Malaysia.

Imam al-Awza`ie sebenarnya adalah seorang yang warak, zuhud dan amat luas ilmunya. Beliau juga adalah seorang ulama yang sentiasa mengambil berat tentang kebajikan rakyat di negerinya Syam. Pembelaan demi pembelaan terhadap nasib rakyat dilakukan secara berani dan berterus-terang di hadapan pemerintah. Antaranya, menulis surat kepada sultan supaya peruntukan kewangan kepada rakyat yang tinggal di persisiran pantai Syam ditambah kerana risiko yang sentiasa dihadapi mereka, menegur tindakan gabenor menghalau semua orang Kristian kerana kesilapan yang dilakukan sebahagian kecil mereka dan pelbagai peristiwa lagi yang menggambarkan keberanian dan ketegasan al-Awza`ie dalam memperjuangkan nasib golongan yang lemah dengan amanah dan jujur, seperti mana disebutkan secara panjang lebar (26 muka surat) oleh al-Imam al-Hafiz Ibn Abi Hatim al-Razi dalam kitabnya al-Jurh wa al-Ta`dil.

Keperibadian mulia al-Awza`ie juga dapat diketahui melalui kitab-kitab sejarah seperti al-Muntakhab, Wafayat al-`A'yan, Tarikh Beirut, Hulyah al-Awliya', Tahzib al-Asma' wa al-Lughat dan Syazarat al-Zahab seperti yang dikumpul oleh Prof. Khairuddin al-Zerekly dalam al-A`lam nya.

Kenapa Astora tidak merujuk kepada ummahatul kutub (rujukan induk) dalam sesuatu bidang?. Ataupun beliau sudah amat yakin dengan maklumat yang diperolehi daripada sebuah buku picisan di tepi jalan, lalu terus disajikan kepada pembaca tanpa memikirkan soal dosa pahala membuat tohmahan palsu terhadap seorang ulama besar Islam.

Tohmahan itu pula bukannya mainan, bahkan amat berat iaitu tohmahan al-Awza`ie berdusta atas nama Nabi s.a.w. Bagaimanakah sikap seorang muslim bila mendengar sesuatu berita? Bukankah mesti tabayyun (usul periksa) dahulu seperti anjuran ayat 6 Surah al-Hujurat itu, supaya kita tidak menimpakan sesuatu ke atas seseorang secara jahil dan zalim berdasarkan berita daripada si fasiq.

Ab. Jalil Aboo Backer pula mendakwa satu hadis murtad yang beliau ketahui (mungkin yang lain beliau tidak tahu) ialah yang diriwayatkan oleh `Ikrimah itu adalah hadis lemah (dha`if), lalu mempersoalkan apakah nyawa manusia harus diambil dengan hanya satu hadis yang lemah. Ab. Jalil yang nampaknya tidak memahami ulum al-Hadis itu hanya bertaqlid dengan Dr. Muhammad Muslehuddin yang menuduh `Ikrimah sebagai penipu (masya Allah), lalu takjublah Ab. Jalil dengan pandangan Dr. Muslehuddin yang tidak bersandaran itu, seterusnya mencadangkan pembaca membaca buku Dr. Muslehuddin yang diterjemahkan itu seolah-olah itulah buku rujukan induk dalam bab berkenaan.

Saya tidak dapat pastikan apakah Ab. Jalil boleh membezakan antara autoriti dan kewibawaan Dr. Muslehuddin dengan para ulama agung hadis seperti Imam al-Bukhari, Muslim, al-Turmuzi, Abu Dawud, Ibn Majah, al-Shafi`e, Ahmad dan ramai lagi di kalangan para penulis kitab takhrij hadis seperti yang telah disebutkan di atas. Siapalah sangat Dr. Muslehuddin yang tidak pernah bertemu atau mengenali `Ikrimah untuk bercakap tentang peribadi Sahabat atau Tabi`in itu berbanding para ulama hadis yang telah mempastikan kebersihan latar belakang seseorang sebelum meriwayatkan hadis daripadanya. Tetapi hal yang sebegini jelas pun tidak akan dapat dimengerti dan dihadam oleh orang yang tiada asas dalam ulum al-Hadis, seumpama orang yang tiada asas dalam subjek biologi cuba untuk mengalahkan doktor dengan hanya membaca majalah-majalah kesihatan. Padanya, dia sudah rasa cukup tahu, tetapi pada ahlinya yang benar-benar tahu, akan dapat mengesan kejahilannya dengan mudah.

Satu hujah celup lagi yang dibawa oleh Ab. Jalil ialah ayat 137 surah al-Nisa' tadi yang memberitahu balasan Allah kepada orang yang murtad beberapa kali. Kononnya ayat itu sendiri menyatakan secara tersirat bahawa orang murtad tidak dibunuh. Katanya, jika benar hukum murtad ialah bunuh, bagaimana boleh berlaku murtad beberapa kali dari orang yang sama, kerana pembunuhan ke atas si murtad itu terus menghapuskannya dari muka bumi ini.

Inilah akibat bila tidak memahami ruh (semangat) hukum dalam Islam. Apa yang dia nampak, setiap hukum itu adalah dera, maka sesiapa saja yang dituduh murtad, terus dihukum bunuh. Murtad saja, bunuh, curi saja, potong tangan, zina saja, rejam atau sebat, dan begitulah fahaman mereka seterusnya terhadap setiap hukum Allah. Maka tidak hairanlah jika mereka bangun menentangnya habis-habisan melebihi penentangan daripada orang-orang bukan Islam. Agaknya mereka sangka dalam Islam tiada proses perbicaraan yang adil, tiada perlukan bukti yang cukup, yang tertuduh tiada memiliki hak 100% untuk mendatangkan keraguan terhadap tuduhan.

Orang-orang sebegini perlu duduk dulu untuk mengaji dengan tuan-tuan guru, jangan rasa sudah pandai bila membaca beberapa buku terjemahan. Kalau tidak memahami B. Arab, maka kail itu baru sejengkal, jangan cuba memancing di laut dalam. Siapkan dulu kail yang panjang dengan menguasai bahasa al-Quran dan hadis. Barulah berbaloi berbahas pasal hukum-hakam Islam.

Mari kita menyelami rasional mengapa hukum murtad perlu diperkanunkan dan apakah wajar ia ditakuti. Rasional yang pertama ialah kerana ia adalah hukum dan perintah Allah melalui hadis sahih sabit daripada Nabi-nya s.a.w. Ianya diriwayatkan tidak kurang daripada sepuluh orang Sahabat yang ada kemungkinan sampai ke darjat hadis mutawatir. Arahan Nabi adalah sama taraf dengan arahan Allah kerana Allah telah menjadikan ketaatan kepada Nabi itu sebagai ketaatan kepada-Nya. Dengan erti kata lain, tidak taat kepada Nabi samalah dengan tidak taat kepada Allah.

Maka arahan Allah yang pertama mesti dilaksanakan ialah dengan membuka jalan ke arah itu, iaitu dengan memperkanunkannya sebagai undang-undang negara. Ini perlu dilakukan supaya apabila ada kesalahan yang disabitkan maka tiada lagi halangan dari segi perundangan untuk melaksanakannya ke atas pesalah. Tetapi ini tidak bermakna bila ada undang-undang maka semua orang yang tertuduh akan dikenakan hukuman. Adakah semua orang yang tertuduh sebagai pengedar dadah dihukum gantung oleh kerana ada akta dadah yang membawa hukuman gantung?. Jawabnya tidak, hanya yang disabitkan salahnya sahaja yang kena. Itu pun masih banyak lagi peluang untuk yang sabit salahnya itu melepaskan diri dari hukuman keras itu.

Rasional kedua ialah hukuman murtad tidak bertentangan dengan prinsip kebebasan beragama. Setiap orang bebas untuk memilih apa sahaja anutan yang diingininya, dan setiap orang tidak harus menyakiti agama dan penganut agama lain. Hal ini amat ditekankan oleh Islam, umpamanya ada ayat al-Quran yang bermaksud:

"Janganlah kamu mencaci-cela orang-orang yang menyeru (menyembah) selain Allah kerana mungkin mereka pula akan mencela Allah tanpa mereka mengetahui." -
(al-An`am: 108)

Jika demikian penghormatan Islam kepada (penganut) agama lain yang belum memahami Islam, maka amat wajarlah penganut agama lain (termasuk si murtad) mematuhi prinsip ini. Seseorang itu boleh keluar daripada Islam dengan syarat tidak menghina Islam dan hukumannya hanyalah menjadi hak Allah di akhirat kelak. Tetapi bukannya keluar dan bertindak menghebohkan kemurtadannya kepada orang lain. (Termasuk dalam erti kata menghebohkan kepada orang lain ialah mengisi borang tukar agama)

Apabila seseorang itu memberitahu orang lain bahawa dia telah keluar daripada Islam, maka itu bererti dia telah menghina dan mencabar Islam. Sedangkan kalau dia tidak memberitahu orang lain pun, dia tetap terkeluar juga daripada Islam. Maka teruskanlah kehidupan seperti itu dan pandai-pandailah dia menjaga diri sendiri supaya tidak diketahui orang lain terutamanya pemerintah atau penguatkuasa undang-undang Islam.

Tetapi, jika kemurtadannya itu diketahui, lalu dihadapkan ke mahkamah dan disabitkan kesalahan, maka pemerintah juga mempunyai tanggungjawab melaksanakan amanah. Ini berdasarkan sebuah hadis yang bermaksud:

"Sesiapa yang melakukan kejahatan, maka hendaklah dia berlindung dengan lindungan Allah. Sesiapa yang terbocor rahsia kejahatan (jenayah)nya, maka menjadi tanggungjawab kami melaksanakan hudud (hukuman) Allah." - (Riwayat al-Tabrani)

Rasional ketiga hukuman murtad tidak perlu ditakuti ialah peluang untuk mengelakkan diri daripada hukuman ini terlalu luas. Seseorang yang dituduh murtad, lalu dihadapkan ke mahkamah, dengan hanya menyatakan taubat dan kembali kepada Islam (walaupun dengan cara berbohong) sahaja pun telah terselamat daripada hukuman bunuh. Apabila seseorang itu melafazkan ucapan yang difahami bahawa dia bertaubat, maka ucapan itu diterima di mahkamah sebagaimana zahirnya dan mahkamah tidak ada kuasa untuk mengetahui perkara dalam hatinya. Maka dengan cara yang sebegitu mudah (termasuk berbohong) pun, seseorang tertuduh itu boleh melepaskan diri hukuman bunuh (tapi tidak dari hukuman Allah).

Tetapi sekiranya dia benar-benar bertaubat dengan seikhlas hati, maka itu adalah sebaik-baiknya kerana akan terlepas daripada hukuman dunia (bunuh) dan juga hukuman Allah di akhirat yang lebih pedih. Lihat tentang hal ini dengan lebih mendalam dalam Dr. Muhd Mursi Ghanim, Jarimah al-Riddah fi al-Fiqh al-Islami, cetakan pertama, Kaherah, 1995.

Kesimpulannya, hukuman bunuh ke atas si murtad yang telah sabit salahnya dan enggan bertaubat adalah salah satu daripada hukum-hukum Allah yang tidak berubah (Hudud) demi menjaga keharmonian hidup beragama dan demi menjaga kehormatan Islam sebagai satu-satunya agama yang bertanggungjawab membawa rahmat untuk sekalian alam tanpa mengira bangsa, jenis, warna kulit atau agama sekalipun. Islam bukan hanya agama untuk kebajikan orang Islam sahaja, bahkan untuk kebajikan semua manusia sekiranya Islam itu difahami secara betul dan sejahtera tanpa kecelaruan yang dibuat-buat puak orientalis dan sekularis.

Wassalam `ala man ittaba`a al-huda.

1 Mac 2000

# Rencana ini pernah tersiar dalam majalah fokus editor Suria Janib (tajuk `JOM BOIKOT MEDIA') yang lalu. Saya memohon maaf daripada semua pembaca rencana saya yang lepas kerana sedikit salah faham tentang paparan rencana ini di laman www.majalah.com/fokus. Harap maaf.- Dengan ihsan daripada Abu Mishkat.

Bab Jinayat

Hukum Jenayah Islam

  1. Pengertian Jenayah
  2. Melakukan sesuatu perkara yang ditegah oleh Allah S.WT. atau meninggalkan sesuatu perkara yang disuruh olehNya.
  3. Falsafah Jenayah
  4. Peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah S.WT. untuk dilaksanakan dalam sesebuah negara bagi menjamin keadilan dan keselamatan ummah.

Hukum-Hukum Jenayah Islam

Hukum-hukum jenayah Islam terbahagi kepada
  1. HukumHudud
  2. HukumQisas
  3. Hukum Ta’zir

Hukum Hudud

  1. Pengertian Hudud
    1. Dan segi bahasa hudud bererti menahan atau mencegàh
    2. Dan segi segi istilah hudud ditakrifkan sebagai keseksaan yang telah ditetapkan oleh nas-nas Al-Quran dan AsSunnah yang wajib dilaksanakan sebagai hak Allah S.W.T. Kadar hukumannya tidak boleh dipinda sama ada dikurang atau ditambah.Maksudnya;
    3. “Itulah hukum-hukum yang telah ditentukan. Oleh itu janganlah kamu mencabulnya, dan sesiapa yang mencabuli hukum-hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”
  2. Jenis-jenis jenayah hudud dan hukumannya
      1. Zina;
      2. Persetubuhan haram tanpa nikah yang sah antara lelaki dengan perempuan.
        Hukuman :Bagi penzina yang belum berkahwin hukumannya ialah sebat 100 kali. Bagi penzina yang telah berkahwin hendaklah direjam sehingga mati.
      3. Qazaf(menuduh zina);
      4. Melemparkan tuduhan zina tanpa bukti terhadap orang yang baik.
        Hukuman :sebat 80 kali
      5. Minum arak;
      6. Meminum minuman yang memabukkan boleh menghilangkan kewarasan akal.
        Hukuman :sebat 40 kali
      7. Mencuri;
      8. Mengambil harta orang lain secara senyap atau sembunyi.
        Hukuman : potong tangan
      9. Merompak
      10. Mengambil harta orang lain dengan menggunakan kekerasan, paksaan, ugutan dan ancaman.
        Hukuman : Sekiranya membunuh hendaklah dibunuh sekiranya hanya merompak sahaja hendaklah dipotong tangan dan kakinya secara bersilang iaitu tangan kanan dan kaki kiri dan seterusnya kaki kanan dan tangan kiri bagi kesalahan seterusnya.sekiranya hanya menganggu ketenteraman awam hendaklah dipenjara

      11. Riddah(murtad)
      12. Keluar seseorang Islam itu dan agama Islam sama ada dengan perbuatan dan perkataan.
        Hukuman : Bunuh ( setelah diberi tempoh bertaubat selama 3 hari @ 3kali) Semua jenayah hudud yang telah sabit kesalahannya wajib dikenakan hukuman hudud tanpa sebarang pengurangan @ pindahan kepada hukuman yang lain spt penjara @ wang.

Tiada ulasan: