Rabu, 19 Oktober 2011

FITNAH NI DILARANG OLEH ALLAH...TAPI YANG SYOK FITNAH MUSUH...TAPI LIHAT DIRI SENDIRI...PUN SAMA...MALAH LAGI TERUK...MACAM TAK MATI2,,,

Ada sesuatu tidak kena dengan Himpun | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 19 Okt: Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar) merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada Himpunan Sejuta Umat (Himpun) di Shah Alam pada Sabtu ini.

Perhimpunan tersebut adalah anjuran NGO Islam yang akan membawa isu-isu Islam untuk diperjuangkan bersama oleh umat Islam.

Walaupun tujuan murni perhimpunan bawah tema memelihara aqidah umat Islam adalah sesuatu yang wajar namun demikian, namun beliau berhak untuk berasa bimbang perhimpunan akan lari dari hasrat murni penganjur.

“Saya berasa ada sesuatu yang tidak kena pada perhimpunan ini bukan kerana usaha mengumpulkan sejuta umat tetapi persolannya ialah sifatnya yang mungkin mengancam usaha-usaha keharmonian hubungan antara agama di negara ini,” ujarnya yang juga Pengerusi Dialog Antara Agama Rantau Asia Tenggara kepada Harakahdaily.

Beliau menggariskan lima alasan untuk berasa khuatir dalam konteks hubungan antara agama di negara ini.

Katanya, perhimpunan itu diadakan dalam suasana hubungan antara agama di negara ini dalam keadaan rapuh dan apa sahaja suasana permusuhan tidak akan membantu usaha usaha mewujudkan keharmonian hubungan antara agama di negara ini.

Di samping itu, ujarnya perhimpunan itu dikhuatiri akan dieksploitasikan oleh pihak tertentu yang sememangnya mahu mencetuskan keadaan tegang dalam hubungan antara agama.

“Lebih buruk ia dikhuatiri satu perancangan jahat yang menjadi agenda parti yang terdesak untuk terus berkuasa dengan cara mencetuskan ketegangan,” ujarnya yang juga AJK PAS Pusat.

Selain itu, tambahnya dikhuatiri nama baik Islam tercemar dan sekaligus membawa imej Islam sebagai agama permusuhan dan menggalakkan benci membenci antara satu sama lain.

Baginya, tema memelihara aqidah tidak salah tetapi mempersoalkan apakah dengan sekadar perhimpunan akan menyelesaikan masalah.

Bukankah, katanya dialog antara agama adalah lebih berkesan untuk menegaskan sikap Islam kepada pemurtadan dan isu-isu sensitif yang lain.

“Dan akhirnya saya merakamkan rasa kesal saya terhadap pihak polis yang double standard memberikan permit dalam perhimpunan ini dan melarang Bersih untuk berhimpun dalam bilangan peserta yang lebih kecil.

“Jelas ia satu sikap yang di bawah telunjuk pihak tertentu,” katanya.


Exco kesal Teman jadi markas politik Umno | Print |
M Faqih

KOTA BHARU, 19 Okt: Belum pun Terminal Agribisnes Negara (Teman) di Tunjung yang baru beroperasi dirasmikan, tiba-tiba Umno Kelantan menjadi pusat perniagaan itu seperti markas politik pula.

Sedangkan kerjasama kerajaan negeri meluluskan tanah untuk membangunkan pusat pemasaran pertanian itu digunakan bagi mempertingkatkan pemasaran hasil pertanian di kalangan petani tempatan.

Namun baru-baru ini Umno menganjurkan program penerangan perdana yang dihadiri Naib Presidennya, Datuk Seri Zahid Hamidi di Teman.

Isu penyalahgunaan premis kerajaan yang dikendalikan di bawah Fama hari ini dibawa ke persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Desa dan Bioteklogi, Che Abdullah Mat Nawi meluah rasa kesal di atas tindakan Umno menggunakan premis terbabit bagi agenda politik.

“Kita amat kesal kerana Umno menganjurkan program parti di tempat tersebut, sedangkan tujuan asal kewujudan Teman bagi memajukan pemasaran hasil pertanian di Kelantan.

“Cukup malang sekali dengan apa yang berlaku itu. Kita tidak mahu Teman di sini tidak membuahkan kejayaannya seperti berlaku terhadap Teman di Ipoh. Teman di Ipoh yang pertama di negara ini dikatakan tidak menunjukkan kejayaan,” katanya menjawab soalan tambahan Abdul Latif Abdul Rahman (PAS-Mengkebang).

Menurutnya membiarkan Teman yang diwujudkan kerajaan bagi memasarkan hasil pertanian dijadikan markas politik boleh menggugatkan peranan sebenar kewujudannya.

”Saya cukup kesal dengan apa yang berlaku itu,” ujarnya.

Sebelum itu Abdul Latif yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan mendedahkan Teman yang baru disiapkan sudah dijadikan markas Umno apabila mengadakan program parti di tempat tersebut.

Operasi Teman dilancar Ketua Pengarah Fama pada 30 Julai lalu mendapat sambutan menggalakkan petani dan peniaga tempatan sehingga urusniaga dijalankan mencapai matlamat ditetapkan.

Che Abdullah berkata, kompleks Teman sebenarnya belum siap sepenuhnya dan dijangka dapat disiapkan bulan hadapan.

Menurutnya juga biar pun Teman sudah beroperasi hampir tiga bulan, namun ia tidak menjejaskan peniaga di Pasar Borong Wakaf Che Yeh.


Prestasi Selangor lebih baik daripada Pusat | Print |
Muhammad Faizal
KUALA LUMPUR, 19 Okt: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad (gambar) menegaskan Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor mempunyai kelayakan untuk mendapat kenaikan elaun disebabkan prestasi yang ditunjukkan mereka dan negeri amat baik sekali.

Khalid menjelaskan demikian pada sesi perbahasan belanjawan 2012 di Dewan Rakyat apabila ahli parlimen Barisan Nasional (BN) mempertikaikan tindakan Pakatan Rakyat (PR) menolak kenaikan yang dicadangkan oleh kerajaan pada pembentangan Bajet tetapi menerima cadangan yang dikemukakan oleh Kerajaan Negeri Selangor.

"Kecemerlangan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor sepanjang tahun 2009 hingga 2011 telah menghasilkan bajet yang seimbang, hutang negeri tidak meningkat kerana tiada pinjaman dilakukan.

"Hasil negeri meningkat jika dibandingkan dengan pemerintahan di bawah BN yang mana rakyat sekarang dapat merasa hasil kekayaan negeri sejak dari awal dilahirkan sehinggalah mereka meninggal dunia, selain menikmati air percuma," jelas Khalid yang juga AJK PAS Pusat.

Tambahnya lagi, merujuk kepada prestasi baik dan keseimbangan antara hasil negeri dan rakyat, maka secara jelas setiap Adun di Selangor memang layak mendapat kenaikan elaun jika dibandingkan dengan prestasi yang ditunjukan oleh ahli parlimen BN terutamanya perbelanjaan defisit selama 14 tahun berturut-turut.

"Ahli Parlimen tidak layak mendapat kenaikan elaun jika kita melihat prestasi dan amalan pentadbiran BN berbelanja sehingga membuatkan hutang negara meningkat sehingga 53 peratus dari Kadar Dalam Negara Kasar (KDNK).

"Bagaimanakah kita hendak bersetujuan agar kenaikan elaun ini diluluskan, kemerosotan ini bukannya disebabkan oleh dari ahli parlimen PR tetapi disebabkan oleh mereka di dalam BN yang selalu mengamalkan bodek dan kroni," katanya lagi.

Beliau juga memberitahu prestasi buruk merupakan halangan untuk melayakkan setiap Ahli Parlimen mendapatkan kenaikan dan ini pasti boleh diubah apabila PR mengambil alih pantadbiran di Putrajaya nanti.

Tindakan menuduh pendirian PR tidak bersependapat dengan apa yang dilakukan di Selangor, Khalid memberitahu kenaikan bergantung kepada hasil dan prestasi negara, malah jika dibandingkan dengan Negeri Selangor dari sudut pentadbiran jauh lebih baik dari apa yang kerajaan BN lakukan di negara ini.

"Kita melihat bagaimana kerajaan negeri menambah pendapatan negeri yang diperolehi dari hasil dan sumber asli, mengambil kembali hutang dari mereka yang telah berhutang serta menghapuskan budaya kroni.

"Sedangkan kerajaan pusat hanya tahu menambah hutang negara dan menurut kajian yang dilakukan oleh badan bebas mengatakan jika amalah defisit ini dilakukan oleh BN, maka pada tahun 2020 hutang negara akan meningkat RM1 trilion dan ia akan membawa negara ke arah kebankrapan," sambungnya lagi.

Beliau juga menyentuh janji kerajaan yang dinyatakan semasa belanjawan tersebut yang mahu menaikkan taraf Hospital Kuala Lumpur (HKL) adalah satu yang baik tetapi dalam pada masa yang sama kerajaan perlu melihat kedudukan Hospital Shah Alam yang telah terbengkalai sejak sekian lama.


'Agih bantuan RM500 bawa dalam guni' | Print |
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 19 Okt: PAS bimbang pengagihan bantuan RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan kurang RM3,000 seperti diumum Perdana Menteri dalam Bajet 2012, bersifat 'kronisme dan akan berlaku ketirisan'.

Bercakap sewaktu membahaskan Bajet 2012 di Dewan Rakyat hari ini, Dr Siti Mariah Mahmud (PAS-Kota Raja) berkata, sesuatu yang amat sukar bagi Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk memastikan mereka yang benar-benar layak menerimanya.

Ia kerana LHDN tidak mempunyai rekod pendapatan isi rumah untuk rakyat yang tidak layak membayar cukai, dan pada masa yang sama sangat ramai yang layak menerima bayaran tersebut.

"Kalau 40 peratus dari rakyat Malaysia mempunyai pendapatan isi rumah di bawah RM1,500 sebulan, tentulah yang layak menerima bayaran RM500 ini seperti disebut dalam ucapan Perdana Menteri, adalah 53 peratus dari rakyat Malaysia, ini jumlah sangat besar.

"Jelas, pengagihan oleh LHDN ini akan menjadi satu mimpi ngeri kepada pegawai dan kakitangan LHDN," katanya yang juga Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat.

Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2012 mengumumkan kerajaan akan memberikan bantuan RM500 kepada isi rumah yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan.

Pembayaran itu akan dibuat bermula Januari 2012 yang akan dilaksanakan oleh LHDN sebagai agensi utama.

Agensi lain turut terlibat adalah Bank Simpanan Nasional (BSN), Bank Negara serta POS Malaysia.

LHDN juga difahamkan turut mengguna pakai sistem pangkalan data e-Kasih Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi mendapatkan maklumat rakyat yang benar-benar layak menerima bantuan terbabit.

Mengulas lanjut, Siti Mariah berkata, Pakatan Rakyat akan memerhati mekanisma penyampaian bayaran tersebut dan akan memberitahu kepada rakyat jika ia mirip kepada kronisme dan berlaku penyelewengan.

"Yang Dipertua, lebih mudah untuk mengagihkan wang ini sekiranya ahli parlimen BN diberi wang cash, dibawa dalam guni dan pergi setiap kampung.

"Untuk setiap dua orang, seorang layak kerana 50 peratus rakyat layak dapat. Baru kita dapat namakan bajet Santa Claus," sindirnya.


Adun BN tarik balik tuduhan berunsur fitnah | Print |
Salmah Mat Husain & Md Yusri Amin

KOTA BHARU, 19 Okt: Mungkin kerana tiada isu yang mahu digempak terhadap kerajaan negeri, Datuk Nozula Mat Diah (BN-Paloh) petang tadi melemparkan fitnah terhadap Muhammad Mustapha (PAS-Demit).

Adun BN itu secara terang-terangan memfitnah Adun PAS terbabit kononnya pernah menyokong Umno sebelum menyertai PAS.

Bagaimana pun tuduhan tidak berasas itu ditarik balik selepas Muhammad yang tidak berpuas hati terhadap kenyataan fitnah Adun Paloh bersumpah bagi menolak segala dakwaan terbabit.

“Saya tidak pernah bersekongkol dengan Umno, apa lagi untuk menjadi penyokong atau ahli Umno, malah tidak pernah berniat untuk menyertai parti tersebut.

“Untuk itu saya memohon Yang Berhormat Paloh menarik balik kenyataan berupa fitnah itu kerana ianya bertujuan untuk memburukkan imej saya,” ujarnya.

Nozula pada mulanya enggan berbuat demikian kerana katanya Adun Demit pernah mengutuk Umno ketika berucap membahas Belanjawan 2012.

Adun Demit enggan menarik balik kenyataannya kerana Umno disifatkan memang sebuah parti yang zalim terhadap rakyat.

Bagaimanapun Nozula akhirnya menarik balik tuduhannya terhadap Muhammad setelah Timbalan Speaker Dun, Mohd Zaki Ibrahim meminta Adun BN itu berbuat demikian.

Menurut Zaki kenyataan Nozula menyentuh peribadi seseorang, berbanding tuduhan Umno zalim yang hanya secara umum.

Sementara itu, Wan Ahmad Lutfi Wan Sulaiman (PAS-Kemuning) berpantun ketika mengambil bahagian membahas bajet petang semalam.

Pantunnya berbunyi; "Menangkap ikan dengan jala,Jala dibeli di negeri China, Kalau rasuah bermaharajalela, Orang mewah hidup kaya raya, Orang miskin papa kedana."

Sebelum itu beliau mendedahkan laporan seorang menteri didakwa terbabit dengan amalan rasuah membabitkan projek lembu secara fidlot antara kerajaan Negeri Sembilan dan kementerian di Gemas.

Katanya berdasar laporan projek pengeluaran lembu secara besar-besaran itu bagi membekal daging untuk keperluan tempatan dan eksport.

Tiada ulasan: