Isnin, 29 Ogos 2011

MAT SABU

TPM: Mat Sabu khianati pejuang bangsa, negara
Ogos 28, 11 9:10am

Kenyataan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berhubung tragedi Bukit Kepong adalah satu penghinaan dan pengkhianatan terhadap perjuangan bangsa Melayu menuntut kemerdekaan tanah air, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

muhyiddin yasin"Saya amat kesal dengan kenyataan Mohamad Sabu itu bahawa pengganas komunis yang membunuh dengan kejam anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong adalah hero sebenar dalam perjuangan kemerdekaan negara," katanya dalam satu kenyataan.

Mohamad atau lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu didakwa membuat kenyataan itu dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu, seperti yang dilaporkan Utusan Malaysia.

Muhyiddin berkata pemimpin PAS itu turut membuat kenyataan biadab dengan mendakwa Allahyarham Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj tidak layak dianggap pejuang kemerdekaan.

"Beliau dengan angkuhnya telah mengangkat kezaliman pengganas komunis sebagai satu kemuliaan. Kenyataan seperti itu adalah manifestasi kealpaan Mohamad Sabu terhadap sumbangan besar pemimpin Melayu terdahulu dalam memperjuangkan kemerdekaan tanah air," katanya.

Muhyiddin menegaskan Mohamad wajar memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana membuat kenyataan yang amat tidak bertanggungjawab itu.

malayan union billboard"Beliau (Mohamad Sabu) lupa bahawa hasil perjuangan mereka (pemimpin Melayu), bangsa Melayu telah mendapat suntikan semangat dan kesedaran politik luar biasa untuk bangkit menentang penjajah Inggeris dan Malayan Union.

"Hasil sumbangan tokoh-tokoh besar pemimpin Melayu inilah, bangsa Melayu bangkit bersatu melalui persatuan-persatuan Melayu, yang kemudiannya melahirkan wadah Umno untuk memperjuangkan kemerdekaan negara serta mempertahankan kedudukan Raja-Raja Melayu, hak keistimewaan Melayu, bahasa Melayu dan agama Islam," kata Muhyiddin.

Beliau berkata hasil perjuangan suci barisan pemimpin Melayu berkenaan, negara bukan sahaja mencapai kemerdekaan, malah kedudukan Raja-Raja Melayu, hak-hak keistimewaan Melayu, bahasa Melayu, agama Islam dan hak-hak yang sah bagi kaum lain telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

majlis raja raja rulers council 300609Katanya perkara asas ini yang menjadi teras pembentukan negara Malaysia yang merdeka, telah terpahat dalam perlembagaan dan terpelihara sehingga ke hari ini.

"Hakikatnya, penyatuan bangsa Melayu dan persefahaman murni dengan kaum-kaum lain yang dipelopori oleh pemimpin kita terdahulu telah membolehkan negara kita mencapai kemerdekaan dalam masa yang singkat tanpa pertumpahan darah.

"Hakikat sejarah ini tidak boleh dipadamkan atau ditulis semula oleh sesiapapun," tegas Muhyiddin.

NONEMuhyiddin menyifatkan Mohamad sebagai buta sejarah apabila beliau sanggup bersubahat dengan orang zalim dan pembunuh dengan mengagungkan komunis.

"Perjuangan komunis bukanlah untuk membebaskan rakyat daripada belenggu penjajahan. Sebaliknya, mereka hanya berminat untuk membentuk sebuah negara komunis dengan pemerintahan kuku besi," jelas beliau.

Beliau berkata rakyat Malaysia yang mengingati dan memahami sejarah tentunya tidak lupa tentang keganasan komunis yang telah mencetuskan rusuhan, pembunuhan orang awam yang tidak berdosa dan perbalahan kaum sejurus selepas tentera Jepun menyerah kalah.

"Jika dilihat sejarah hitam kekejaman pemerintahan rejim komunis di beberapa buah negara di rantau ini sewaktu negara kita bergelut menentang kegiatan subversif Parti Komunis Malaya, kita pastinya bersyukur kerana rakyat berbilang kaum di negara kita telah memilih untuk tidak menyokong perjuangan komunis," katanya.

NONESementara itu, Ketua Pemuda BN Parlimen Pagoh, Ismail Mohamed semalam membuat satu laporan polis di Balai Polis Pagoh, Muar, Johor berhubung kenyataan Mohamad itu.

Dalam laporan itu, Ismail berkata kenyataan Mohamad itu menunjukkan beliau tidak sensitif dan ketandusan idea demi kesinambungan politik murahan pakatan pembangkang sehingga menidakkan kebenaran.

Pemimpin PAS itu didakwa menyifatkan Muhammad Indera, lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Goh Peng Tun dan 200 anggota komunis, adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis serta keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai polis Bukit Kepong.

- Bernama

  • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi · Friends with Mohd Sapine
    Kah Kah.. Mat sembab ni.. Bila Bercakap Lagi Nampak kebodohan dia.. Kah kah.. Nak Tanya Mat Sembab? Sape Gadai Bangsa dan negara Selama ni.. Sape gadai Tanah Melayu kt Johor pade Syarikat Singapore Masa jadi MB? Sape Gadai Tanah Melayu KTMB pade Singapore? Sape gadai Gunung Genting Pade Tauke Cina? Sape gadai tanah Melayu kat Pulau Pinang 50tahun Perintah... Bukan semua tu Kerja Puak UMNO kah? Woiii Berentilah Berlakon jadi Pelakon Hero Melayu.. Koranglah Penggadai Bangsa dan Negara! kah kah kah.
  • Umngok Apco · Pengulas Tertinggi · Ungku Omar Polytechnic
    bukit kepong adalah stor persenjataan ( gudang senjata )Tentera British bagi mengawal kebangkitan rakyat menentang mereka di sebelah selatan tanah air ( melaka, negeri sembilan dan johor ). Polis ( melayu ) yg bertugas menjaga stor tersebut dibayar gaji oleh pihak British bagi memlumpuhkan kebangkitan rakyat menentang penjajah.. mereka sanggup bersekongkol dan sanggup mati katak semata2 ini menjaga kepentingan pihak British di bukit kepong.. sbb tu bukit kepong di bakar hangus bagi melumpuhkan kekuatan british di selatan tanah air..so nilaikan lah sendiri siapa sebenarnya yg berada di pihak yg benar.. jangan jadi baruah dan alat penjajah serta mewarisi ketuanan british dalam negara kita...
  • Abdul Manan · Pengulas Tertinggi · UKM, Bangi, Selangor
    sejarah adalah persepsi dan ditulis oleh pihak yg menang.contoh bagi british dato maharaja lela adalah penderhaka tapi bagi orang melayu adalah pejuang....ianya serupa duit siling yg ada 2 muka-kepala dan ekor...terserah sebelah mana kita nak angap dia duit siling...dan tak ada sape boleh paksa persepsi kita tentang sejarah not even buku2 sejarah yg ditulis...pejuang sebenar kemerdekaan kita sebenarnya adalah golongan kiri spt ibrahim yaakob, dr burhanudin, ahmad bustaman...tapi british tindas mereka sampai ada yg masuk hutan lawan british.....hero2 ni jadi mangsa dan keadaan yg dipaksakan oleh british sedang golongan kanan spt umno, mca dan mic adalah anak2 emas british...muhyudin tak boeh nafi hakikat ini dan kena terima apa yg mat sabu katakan......
  • Imran Mohd · Pengulas Tertinggi · Bekerja di KERJA SENDIRI SDN BHD
    Komunis kita benci, TAPI Jepun, British, Portugis, Belanda pun jajah Malaya dulu.
    Kekejaman Jepun dasyat terhadap rakyat tapi benci itu hilang begitu saja? Kenapa benci komunis saja dihighlightkan?
  • Syed Ahmad Syed Mohd · Pengulas Tertinggi · TUKANG KIRA WANG di KOO2KEH&KOOLY SDN.BHD
    Siapalah agaknya yang memberi PATI ic untuk menjadi rakyat Malaysia mee segera supaya boleh turut mengundi PRU13 ni...?????....yang ini nak panggil apa????...PEJUANG ATAU PETUALANG??????????.....
  • Daniel Ali · Works at Guru
    klau tanya la......perjuang2 melayu ketika itu..berdosa tak bunuh melayu? jawapan nya tak berdosa...sebab ia berkerja utk penjajah...mengikut pemerintah penjajah......talibarut..tp sekarang.talibarutnya masih ada iaitu umno........rangkaian penjajah sehingga sekarang....anda perhatikan sejarah.apa penjajah wat...sama je dgn umno..tak tumpah.....cara pemerintahan nya........jadi renung2kan la.....
    • Trom Chai · Top Commenter
      skrg pun boleh pe...klu xsuka bunuh je lh sape2 pun... klu dh brguna wlu bapak sekalipun....
    • Zain Sulaiman · Top Commenter
      Letup dengan C4 je biar habis berkecai. Tak guna bunoh buang masa nanti kena tangkap.
    • Pakdoe Allan · Top Commenter
      woii setan mcm bapa tiri kau bunuh altantuya...pastu bebas..jd PM lak tu..bongok...
  • Hisham Ahmad · Top Commenter · Works at Alpha Advisory Sdn Bhd
    boleh tak kita sama kan keadaan malaya pada masa itu sama dengan keadaan afghanistan sekarang.polis afghan berkhidmat utk amerika.boleh kita kata polis malaya berkhidmat utk inggeris.semua pahlawan2 melayu dahulu menentang inggeris.kenapa inggeris memberikan kemerdekaan? kerana mereka mendapat tentangan dari pahlawan2 melayu, komunis dan pemimpin2 melayu yg berhaluan kiri yg di pelopori ahmad boestaman, burhannuddin hilmi tanpa kompromi.golongan ini sebenarnya yg memberi tekannan pd inggeris.apa peranan umno? hanya membatah malayan union.kenapa umno dipilih inggeris mengistiharka kemerdekaan? umno adalah proksi inggeris menjaga kepentingannya di malaya.almarhum tenku abd rahman hanya melaung kemerdekaan sahaja.almarhum on jaafar membantah malayan union.yang menekan inggeris ialah ahmad boestaman dan burhanuddin hilmy di mana merekalah yang terawal melaungkan gagasan kemerdekaan tanah melayu.
    • Syafiq Noh
      tu la..xpe la komunis bunuh berjuta2 umat islam, dgn aliran komunis ni berjuta2 umat islam dibunuh di seluruh dunia, termasuk malaysia, perempuan dibunuh dirogol, anak2 kecil dibunuh, berapa ramai yang gugur pertahanjan keamanan negara...anda perlu ingat komunis menolak sifat ketuhanan..sistem demokrasi yang diperkenalkan british boleh diterima pakai dalam islam..sila rujuk kate2 Hadi Awang mengenai pilihanraya pada tahun 2007, demokrasi boleh diterima pakai dan kecacatan yang ada boleh diperbaiki,,same seperti perjuangan pas ntok membawa nilai2 islam pada sistem pemerintahan demokrasi negara..berkata dgn ilmu..kalau saudara, mak ayah, adik bradik anda kene bunuh ok ke???...kau sekarang hidup senang kaye raye ade kereta rumah semua dah berlagak,,bersyukur la fikir pengorbanan orang dahulu..xpenah rasa susah cakap maen lepas je..kalu perang nak angkat senjata pun belum tentu berani..same cam mat sabu..xde otak cakap..
    • Mohd Zulfakhar · Top Commenter · Technology Park Malaysia College
      Syafiq, agak2 ko british ni tolong kita ke? Ko rasa british ni ke yg tolong tok nenek ko dulu? Dioranglh yg lama kt malaya... Dioranglh yg mentekedarah hasil negara, bunuh rakyat malaysia... Rogol dan sbgnya.... Fakta ko tu ko celup dlm buku sejarah yg britsh buat je...
    • Syafiq Noh
      memang btol..aku xcakap salah pun..ok pastu kau suke la komunis??..kau setuju la komunis hero??..kire kau terima la ape kejahatan semua komunis buat..ok xpe la..org pas ni ape2 care pun boleh janji menang,,politik kotor xrasional
  • Perak Utara · Top Commenter · College of the Holy Cross
    .aku tak terkejut Mat Sabu keluarkan kenyataan sebab PAS dah lama sokong Komunis...PAS tidak ada pendirian dalam berpolitik, semua nak sokong, mereka sanggup melakukan apa sahaja (matlamat menghalalkan cara) hanya untuk menghancurkan kekuatan dan perpaduan Melayu Satu Islam di Malaysia.
    • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
      perak utara minta baca komen saya kerana fikir2kan.jgn ikut sangat skrip umno je...
    • Zamzuri Abdullah · Trainer & Marketing Manager at Impact Training Consultant
      Mat Sabu seorang yang pakar dalam bidang sejarah. Saya kenal beliau secara peribadi. Dia tau apa yang dia cakap. Ramai pejuang kemerdekaan dulu dilabel sebagai puak berhaluan kiri (komunis) just sebab mereka tidak bersetuju dgn UMNO atau British masa lalu walaupun mereka tidak menentang kerajaan ketika itu dengan mengangkat senjata. Cuma mereka ada stand mereka tersendiri. Saya tak pelik reaksi Tan Sri Muhyidin terhadap kenyataan Mat Sabu. Mat Sabu kan dari parti pembangkang; takkan TPM nak sokong kenyataan pemimpin pembangkang. Pelik la kalau Muhyiddin sokong kenyataan Mat Sabu.
    • Mat Mamat · Top Commenter
      PAS DAH MACAM LEMBU KENA CUCUK HIDUNG, DAP TAIK PEGI MANA PUN DIA IKUT, TAK LAMA LAGI KENA SEMBELIH DI JADIKAN KORBAN...
  • Anas Baharuddin
    Kita akan muntah setiap tahun apabila melihat Bukit Kepong di kaca TV. Memang betul ada serangan ke rumah pasong Bukit Kepong. Memang betul polis yang diserang ketika itu adalah polis Melayu. Tetapi polis Melayu ini adalah polis upahan British. Kerana mereka Melayu tidak semestinya apa yang mereka lakukan baik dan betul. Melayu bukan bermakna betul. Ada Melayu budak suruhan dan ada Melayu nasionalis.

    Anak muda hari ini juga wajib diberitahu bahawa serangan Bukit Kepong itu dipimpin oleh Mat Indera. Mat Indera ialah seorang nasionalis kiri Melayu. Ini tidak terdapat dalam filem Bukit Kepong kerana United Malay National Organisation tidak mahu rakyat Malaysia tahu bahawa ada Melayu yang berani angkat senjata melawan British. Dan dalam Parti Komunis Malaya amat ramai ahlinya, kadernya dan pucuk pimpinan terdiri dari orang Melayu.

    Petikan perenggan dari tulisan "Ketuanan bawa malapetaka", Tukar Tiub.
  • Luk Man · Top Commenter
    alangkah..sedihnya..saya...dengan kenyataan mat sabu...ini..saya..yang berjuang dengan pasukan keselamatan..menentang komunis..sehingga tahun 89...masuk hutan keluar hutan meninggalkan keluarga...apakah..perjuangan keselamatan..ini tidak di hargai..oleh mat sabu..janganlah kerana nakkan undi...gangup gadaikan ...maruah bangsa..dan menguris..perasaan..saya sudah tawar hati ...untuk menyokong,,, pakatan...atas kenyataan mat sabu ini...saya..merasakan rakan2...seperjuangan saya...yang..berpuluh2..ribu yang sudah bersara...akan terguris juga..jangan kita buta sejarah....kalau mat sabu kata komunis itu hero...adakah semua pasukan askar/polis/sekarang ini .bukan perjuang negara...adakah ..kita akan mengubah menjadi pakatan komunis rakyat.....
    • Lee Peace
      Luk Man... Baca balik sejarah penubuhan komunis.
    • Nizar M Zaini · Top Commenter · Works at Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL), Inc.
      ini cerita sebelum kemerdekaan. ingat baik2, matlamat perjuangan sebelum dan selepas kemerdekaan adalah x sama utk mana2 pertubuhan, x kira UMNO, PAS, PKMM, AWAS, API, komunis malahan mana2 pun. lepas kemerdekaan, anggota keselamatan lah wira. so en Luk mAN, KAMULAH WIRA.
    • Azri Zulfadhli
      orang tak angkat senjata masuk hutan mana tau erti patriotik, cakap nak lebat, bape org askar kita putus kaki kene bom komunis? yg mati lagi? ini aku tgk komen lain2... nak kaitkan jepun... tak nak hurai panjang2, tengok negara eropah, dulu perang, tapi sekarang ? bace sejarah dalam2 baru cite pasal pejuangan.
  • Zdulkernain Zakri · Top Commenter · Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Alwi
    semua org tau kisah bukit kepong bukan macam dalam tv... tapi dalam malaysia ni belum ada lagi ada orang wat statement macam ni. lupa ke pada thn 1975 pada 1 muharam apa komunis dah buat... 1 mgu dia merintah malaysia apa pkm buat... mat sabu sembang la dia tak idup zaman 2... cakap macam orng bodoh... bukan aku menyokong umno... aku pun benci... tapi nak kata komunis hero memang takde la... senang citer korg pusing la 1 kg. jupa warga yg glgn umur 60thn ke atas tanya la dorng.... SUKA TAK KOMUNIS..... pastu korg pikir la sendiri...
  • Drs Zainuddin Awang Hamat · Top Commenter · Ahli Dewan Undangan Negeri N30 Limbongan at Kerajaan Negeri Kelantan
    Di Kelantan ada sepanduk Kami Nak Negara Islam Tak Sir Neger Berkebajikan! Dulu kita bagi gulai itik, lo nie kita bagi gulai ayam, kita bui dua2 jenis gulai pun tak leh makan! Rupa2nya ada yakit pakej Rohani dan akidah serta jahil. Kena gie di Hospital PUSRAWI.
  • Wak Senggol · Top Commenter · Uitm
    Sejarah juga membuktikan Inggeris sering manipulasi sejarah, mereka yg menentang jepun diangap pejuang sebaliknya mereka masih diajajah oleh inggeris, mereka yg menentang inggeris pula dianggap komunis,

    wak agak kalau inggeris masih menjajah tanah melayu mungkin dia akan beri syarat kemerdekaan kena terima semua pendatang asing sebagai warga negara barulah boleh merdeka , kemudian nanti ujud pula parti berbagai bagsa nepal, parti bangla, parti indon, parti vietnam.
    • Wak Senggol · Top Commenter · Uitm
      siapa yg menerima syarat inggeris akan dianggap nasionalis bangsa dan siapa pula yg menentangnya akan dianggap komunis musuh negra atau sebagainya, itulah caranya manipulasi sejarah oleh inggeris.
  • Badrul Abu Bakar · Works at Bukit Gambang Resort City
    25 polis bukit kepong mati kerana mempertahankan kuasa penjajah british.begitu juga dgn ramai lagi askar2 dan polis2 berbangsa melayu terkorban sebelum negara merdeka ketika berkhidmat untuk penjajah celaka british.apakah kita boleh anggap polis atau asakar melayu yg berkhidnat untuk untuk penjajah celaka british itu pejuang, hero wira atau tokoh kemerdekaan..????
  • Luk Man · Top Commenter
    penjajahan Britis.jepun..telah menjadiakn ..orang2 melayu.. cerdik pandai
    membuka mata...minda...untuk hidup..memperjuangkan bangsa dan ugama...islam...kenapakah kita tidak bolih bersatu..demi..bangsa..dan ugama kita...kita sekarang ini mencaci cerca..sebangsa sendiri...hinggakan sanggup fitnah sana sini..bangsa sendiri...kita ketawa bersama bangsa lain mencaci bangsa seislam sendiri...inikah yang kita banggakan sekarang ini....wahai parti2 politik..melayu...insaflah..bersatu kita teguh bercerai kita roboh..
    • Imran Mohd · Top Commenter · Works at KERJA SENDIRI SDN BHD
      Luk Man sejak bila penjajah itu bagus??
    • Luk Man · Top Commenter
      imran Mohd...ambik benda2 yang mana baik dan bagus....yang boleh digunakan untuk memajukan bangsa dan negara...melayu dulu nak menulis baca pun tak tau...ada faham...heee...jangan ambik perkara yang memudaratkan..
      mula2..mendengar orang megaji..tak boleh pakai pembesar suara...lepas ni..nak azan..pun ...tak boleh kot.tanpa .di sedari sedikit..demi sedikit..apa orang islam buat..untuk.ugama kita ....di larang...dan dihapuskan...inilah ajenda..komunis...rasa2nya sebut ugama lain pun guna..pembesar suara.jugak ..kenapa tak di larang juga...sama2 adil...kata..keadilan
    • Imran Mohd · Top Commenter · Works at KERJA SENDIRI SDN BHD
      luk man saya setuju dgn perenggan pertama... tapi harus diingat jika sekadar ajar kemahiran 3M, tapi rompak harta negara adakah itu baik? memecah belahkan masyarakat utk senang memerintah adakah itu baik dlm dasar pecah perintah?? bagi saya sapa pun penjajah dia adalah musuh negara!! setuju dak luk man?

      perenggan kedua tak pandai nak hujah kerana sya tak pandai agama.. lgpun larangan dikeluarkan oleh majlis agama yg terdiri oleh bijak pandai agama dgn guna hadis nabi yg sahih...
  • Anakmuda Dunia · Top Commenter · Kalifah di bumi Allah at Islam Itu Indah
    beri ruang untuk menggali sejarah yg tertimbus...
    • Imran Mohd · Top Commenter · Works at KERJA SENDIRI SDN BHD
      sejarah patut ditulis oleh sejarawan bukannya cikgu ajar sejarah!!! hahaha
    • Anuar Ans · Top Commenter · Politeknik
      sejarah yang ditulis itu ikut selera pemerintah, pejuang dikatakan penentang/khianat. kalau ikut normal amalan penentang penjajah itulah pejuang tanah air tak kira lah ia nama komunis ke ,PKMM ke Hamim ke PAS tapi kalau yang kerja dengan penjajah itulah kroni penjajah namanya
    • Sin Taq · Top Commenter · Lyon, France
      sejarah tanah melayu edisi pemimpin umno byk kurap...jd perlu ada inisiatif utk bongkar kebenaran....5 sen pun tak boleh terima cakap pemimpin melayu umno....mulut bocor lidang bercabng
  • Alfonso Albuequarque · Top Commenter
    Sesiapa yg menentang penjajah Inggeris demi utk membebaskan negara ini dr penjajahan adalah pejuang kemerdekaan.Cara mana mrk memperjuangkan kemerdekaan itu tertakluk kpd fahaman dan kepercayaan masing2.Seblm merdeka, ada pelbagai cara rakyat negara ini berjuang utk menentang penjajah.Para ulama menggunakan pendekatan Islam utk menyedarkan masyarakat ttg erti kemerdekaan dr pandangan Islam.Wartawan menulis laporan dan artikel mengenai kemerdekaan.Penulis2 buku menghasilkan karya ttg kemerdekaan.Guru2 malah peniaga2 jg menyumbang dlm mengrealisasikan kemerdekaan negara.Bkn hanya ahli politik, polis dan tentera saja yg mnjadi penyumbang kemerdekaan ini.Tp, polis dan tentera yg berkhidmat dgn inggeris tidak blh digelar pejuang kemerdekaan krn mrk berjuang bg pihak inggeris dan inggeris itu penjajah mutlak di negara ini.
  • Cikgu Din Sas · Top Commenter · Friends with Ummu Aiman
    Sejarah perlu dibetulkan. Perjuangan kemerdekaan bukan milik UMNO.Maaf, siapa pengkhianat , sanggup merdeka melalui UMNO/Inggeris dengan memberi kewarganegaraan , tanpa usul periksa pada 1957.Akhirnya Sejarah berulang kembali,, beri kerakyatan kepada PATI untuk terus kekal berkuasa...Kita sudah merdeka,, jauhi daipada pemikiran sempit.JIWA KITA MERDEKA, kita tidak ditipu UMNO lagi!
  • Bicara Che Wan · Top Commenter · TOK SIAK, MASJID KAYU, PULAU PINANG at Masjid Kayu
    APA YANG PASTI KURIKULUM SEJARHA YANG DIAJAR DI SEKOLAH-SEKOLAH PERLU DIGUBAL SEMULA DAN DKEMAS KINI SEMULA FAKTANYA..

    PERJUANGAN UMNO DIANGKAT SETINGGINYA SEMENTARA PERJUANGAN TOKOH NASIONALISME LAIN DIPADAMKAN DARIPADA SEJARAH CATATAN PERJUANGAN BANGSA.. SEDANGKAN FAKTA DAN KENYATAAN... .TANAH MELAYU TAK AKAN MERDEKA DAN MALAYSIA TIDAK AKAN TERBENTUK TANPA ADA PERJUANGAN PEJUANG-PEJUANG TANAH AIR...TERMASUKLAH PEJUANG-PEJUANG BERHALUAN KIRI..

    MAMPUKAH UMNO SECARA BERSENDIRIAN MENUNTUT KEMERDEKAAN TANAH MELAYU?
  • Zakaria Mat · Uum sintok kedah
    Bagi saya itu adalah strategi British untuk memburukkan pejuang kemerdekaan saperti mat indera dengan mengorbankan polis dan keluarganya dengan itu orang melayu sangat marah dan menyalahkan org cina yang satu ketika dahulu sebut saja cina pasti org melayu akan kata komunis dan juga cara british memisahkan perpaduan diantara org melayu dgn org cina iaitu pejuang kemerdekaan pada masa itu mesti org melayu tengok sahaja peristiwa lubang buaya di indonesia ramai kalangan tentera didakwa dibunuh oleh komunis tetapi dimana jen suharto pada masa itu dan selepas itu beliau diangkat menjadi jenderal besar dan peristiwa tersebut didakwa ada perancangan oleh CIA Amerika dan saya bukan peyokong komunis dan saya penggerak dan penyokong gerakan islam jangan jadikan matlamat menghalalkan cara itu cara yahudi laknatullah
  • Ahmad Rustam Amir · Top Commenter
    Mat Sabu mencerminkan kebodohan Melayu berpolitik. Ghairah untuk untung jangka pendek tetapi merugikan PAS untuk selama-lamanya. (Hilang dah undi dr polis2, tentera2 utk PAS).. Pandai ambil hati CINA, tapi terus membiarkan parti PAS dibenci Melayu.. PAS nak ganti UMNO? sorilah.. tunggulah PRU-13 nti..
    • Imran Mohd · Top Commenter · Works at KERJA SENDIRI SDN BHD
      sejak bila anggota penguatkuasa terhegeh2 sokong selain pemerintah?
    • Anuar Ans · Top Commenter · Politeknik
      Bukan tentera dan Polis yang mat Sabu kata tu tapi yang berkhidmat sebelum merdaka itu pun tak fahan, pergi belajar balik la kalau macan tu.
    • Anuar Ans · Top Commenter · Politeknik
      Bukan tentera dan Polis sekarang yang mat Sabu kata tu tapi yang berkhidmat sebelum merdaka dulu itu pun tak fahan, pergi belajar balik la kalau macan tu.
  • Zdulkernain Zakri · Top Commenter · Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Alwi
    sebagai org yang tak pernah menyokong umno... tapi org yang sayangkan PAS... kalau mat sabu ada terbaca ruangan ni better u kuar PAS then join PKR... asal dalam PR... sebab tak selayak parti yang ada Islam sebagai tunjang ada org yang buat statement mcm ni... org islam mana ada kuat mengata orng macam ni...
  • Dee Valey · Top Commenter · Kuala Krai
    Malas ulas panjang, Sy yakin Mat Sabu lebih benar dan ikhklas dlm memberitau cerita sebenar berhubung siapa yg terlibat sepenuhnya, terutama diperingkat akar umbi BERBANDING Muhidin dan siapa pun pemimpin UMNO.
  • Hatta Nongah · Top Commenter
    Negara China tu bekas negara Komunis, umat Islam dia lagi ramai dari jumlah penduduk Malaysia. Takde pulak dengar orang Islam disana dibunuh dengan kejam oleh tentera komunis diorang.
  • Lukas Fahmi Gerard · Top Commenter · Batu Feringgi, Pulau Pinang, Malaysia
    slogan umno sewaktu ditubuhkan - hidup melayu...sedangkan parti2 lain berhaluan kiri slogan - hidup merdeka... buku teks sejarah sekolah umno ada tulis tak?
  • Asrol Affandi · Top Commenter · Engineer at Oracle
    Sapa agaknya yang kasi pulau batu putih kat johor free2 kat negara asing yerk.
    • Musa Zalamuddin · Top Commenter · SEK MEN ROYAL BATU GAJAH
      kekebalan raja2 melayu siapa yg hapus,apa lg hak istemewa org2 melayu yg tinggal,biasiswa d ganti pptn,tanah reserved melayu d ambil bila nak d ganti,ugama,mamak kutty pn persenda nabi Muhammad Saw
  • Abdul Jalil Mohd Shah · Top Commenter · Puchong
    kejap kejap.. bukan najib ke yang zalim dan pembunuh?
  • Syafiq Ali Bajunid Omar · Top Commenter
    Hamba nak bertanya sedikit persoalan kepada tuan; Bagaimana dengan jasa-jasa pejuang Melayu yg lampau seperti Tok Janggut? Dato Maharajalela? Dato Bahamas? Dol Said? dan ramai lagi... Adakah mereka-mereka ini Malayan union atau komunis? Mengapa mereka-mereka ini tidak pernah diingati di dalam sambutan Kemerdekaan negara kita?

    Itu satu persoalan yg selama ini hamba kelirukan.. Adakah mereka itu 'Pengganas'? sebab hamba belajar dan mengenang mereka pun dari buku teks Sejarah di zaman hamba bersekolah, tapi bila sambutan Merdeka negara, hamba pelik mengapa mereka ini tidak pernah dikenangkan sebagai pejuang negara..

    Jika mereka hanya dikenang di dalam buku teks, maksudnya mereka ini bukanlah pejuang kemerdekaan Malaysia ke? Adakah mereka ini hanya pejuang Tanah Melayu je? Setahu fikiran hamba meneka je la, perjuangan negara Malaysia...See More
  • Encik Gula Bersubsidi · Top Commenter
    Sesungguhnya kita hnyalah merdeka dari segi luaran tpi tnpa kita sedari dlm masa yg sama kita masih lagi djajah oleh pihak barat (inggeris) yg sudah lama mnjajah fikiran kita nt0k terus mngagungkn perlembgaan/dasar2 buatan mereka, wlaupun hakikatnya kita sudah merdeka...acuan mereka yg kita gunaan maka kuih merekalah yg kita dpt=(masalah sosial+golongn ulama' ditindas+korupsi brleluasa+pmbaziran pemimpin+skandal akhlak pemimpin)trnyata inilah masalh yg dhadapi dlm mana2 negara trmasuk negara2 arab yg turut dibarisi pemimpin sekular hasil kemerdaan yg diberi secara terancang oleh pihak barat kpd rantau arab..bebaskan minda dari segala bentuk sekular dlm kehidupan..krn agama tidak pernah mngajar kita erti pengasingan dlm setiap aspek kehidupan...
  • Adli Muhammad AlHasan · Stamford College
    dulu cuti jumaat, la ni ahad,
    batu putih dulu kita punya,
    batu putih la ni sengpor punya,
    dulu mb, la ni tpm....
Persatuan bekas polis buat laporan polis terhadap Mat Sabu
Ogos 28, 11 4:56pm

Persatuan Bekas Anggota Polis Negeri Terengganu yang mempunyai 4,500 anggota hari ini membuat laporan polis berhubung kenyataan timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu yang dianggap keterlaluan hingga sanggup menghina polis demi mencari populariti.

Pengerusinya Hussin Awang Ngah berkata tindakan Mohamad menyanjung komunis dan merendahkan maruah anggota keselamatan amat dikesali, sekaligus menunjukkan beliau telah terpengaruh dengan ideologi komunis.

"Saya hairan kenapa sekarang orang kuat nombor dua PAS itu baru menimbulkan perkara tersebut dan tidak membangkitkannya selama ini.

"Saya percaya, tujuannya tiada lain kerana beliau nak mencari populariti kerana tiada isu lain yang boleh dibangkit memandangkan pilihan raya umum telah hampir tiba," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Kampung Raja di Besut hari ini.

Kata Hussin, beliau sedih dengan pendirian Mohamad Sabu yang sanggup memainkan apa jua isu asalkan dirinya mendapat sokongan dalam kalangan penyokongnya.

Dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lepas, Mohamad dilaporkan berkata pengganas komunis yang membunuh dengan kejam anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong adalah hero sebenar dalam perjuangan kemerdekaan negara.

Di SELANGOR, 19 badan bukan kerajaan (NGO) membuat laporan polis secara berasingan terhadap Mat Sabu, iaitu 10 laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, tujuh di Balai Polis Seksyen 6 Shah Alam dan dua di IPD Klang Selatan, Klang.

Wakil barisan NGO berkenaan, Pengerusi Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) Hamidzun Khairuddin berkata Mat Sabu telah menyeleweng fakta sejarah, memfitnah pahlawan negara dan menyokong perjuangan komunis.

Beliau menyifatkan kenyataan Mat Sabu itu sebagai cubaan menghasut rakyat dengan menanam dan menghidupkan semula semangat komunis di negara ini.

Hamidzun berkata mereka turut meminta supaya pemimpin PAS itu disiasat mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri dan Akta Hasutan 1948.

Umno Bahagian Shah Alam turut membuat laporan polis berhubung isu sama di IPD Shah Alam.

- Bernama
  • Umngok Apco · Pengulas Tertinggi · Ungku Omar Polytechnic
    bukit kepong adalah stor persenjataan ( gudang senjata )Tentera British bagi mengawal kebangkitan rakyat menentang mereka di sebelah selatan tanah air ( melaka, negeri sembilan dan johor ). Polis ( melayu ) yg bertugas menjaga stor tersebut dibayar gaji oleh pihak British bagi memlumpuhkan kebangkitan rakyat menentang penjajah.. mereka sanggup bersekongkol dan sanggup mati katak semata2 ini menjaga kepentingan pihak British di bukit kepong.. sbb tu bukit kepong di bakar hangus bagi melumpuhkan kekuatan british di selatan tanah air..so nilaikan lah sendiri siapa sebenarnya yg berada di pihak yg benar.. jangan jadi baruah dan alat penjajah serta mewarisi ketuanan british dalam negara kita.........
    • Ahmad Al-Rawanji Al-Segambuti · Friends with Mohd Sapine
      ADA FAKTA KE NAK LAPOR POLIS?BAWA BUKU SEJARAH SEKALI LA YE?
    • Baharuddin Ali · Atma
      Hahaha buku sejarah dia buku pencacai british. British pun tahu rahsia sebenar negara kita. Kalau ditakdirkan Allah swt, bila2 akan ada pemimpin british yg benar2 ikhlas, akan campur tgn dedahkan pasal umno ni balik kalau umno da gila kuasa melampau. Tak mustahil.
    • Ahmad Jad · umur 25 tahun
      umno baruah penjajah british nk spin mane nk mengaku...kuturunan penjilat biasalh....bkn peristiwa bkt kepong je.....peristiwa pasir salak lg npk jelas adakah J.w.w berch bkn penjajah Inggris dr british????pejuang agama..bangsa ran tanah air dibuag kepulau dan ada yg digantung sampai mati....bg bekas tentera jgn cepat melatah....kt berhujah fakta2 sblm mencapai kemerdekaan bkn selepas mencapai kemerdekaan....jgn jd baruah@penjilat umno pulak.....
  • Leeboroy Perutboroy · Pengulas Tertinggi
    Ni lagi BANGANG... masa UMNGOK maki sultan T, ganu... hampa dia saja.... siap kata "NATANG" lagi... Kalau Mat Sabu kata saja... hampa pangge pengkhianat... yang hampa dok tipu undi.. dok bagi I see senang2 kat PATI.. dok gabuih duit rakyat.... dok bela kroni dan anak pinak hampa tu nak pangge apa pulak?
  • Mohamad Ismail · Pengulas Tertinggi
    bangang! bangang! Pengerusi bekas polis ni tak layak betul jadi pengerusi. Buta sejarah. Bila pulak polis diraja malaysia ada masa peristiwa bukit kepong. Mereka semua mata-mata. Polis upahan British. Yang menyerang adalah pejuang melayu. Bukan serang terhadap orang melayu, tapi serang kepentingan penjajah yang menakluk dan menjajah melayu iaitu British. Sebab tu lah aku rasa polis ni ikut kerajaan secara buta tuli kerana bodoh. orang bercakap dia bercakap, orang komen dia nak komen. Dah bodoh buatlah cara bodoh.
  • Abdul Manan · Pengulas Tertinggi · UKM, Bangi, Selangor
    mula dah badut2 sarkas buat lapuran polis.malaysia negara demokrasi biarkaklah mereka buat buat laporan polis.mereka lapar bulan puasa ni jadi dpt le mereka hilangkan lapar sikit...
    • Md Ejam · Pengulas Tertinggi · UiTM Puncak Alam
      Mmg x hbs2 puak yg x seimbang ni, doa kita sbgai umat Islam moga kemenangan d kecapi.Moga d makbul kan Allah swt,moga jth b.n dlm pru 13,amin
  • Musa Zalamuddin · Pengulas Tertinggi · SEK MEN ROYAL BATU GAJAH
    Ni nak tanya Persatuan Bekas Polis, apa peranan persatuan bekas polis terhadap kebajikan kepada bekas2 polis, kalu nak d bandingkan dengan Persatuan Bekas Tentera Msia ibarat langit dgn bumi, jaga lah kebajikan anggota2 bekas polis daripada melalak2 tak tentu pasal, mengampu biar bertempat
    • Ahmadzavroski Zavroski · Macai je di AZRB
      Husin awang ngah perlu faham peristiwa bukit kepong terjadi pada tahun1950an yg ko emo sangat ni apsal.British masa tu tgh rakus amik hasil bumi kita..Angkatan pemuda Insaf,Kesatuan melayu muda,hizbul muslimin,meraka ni adalah pejuang sebenar dan tidak bersama british pd masa tu .......
    • Musa Zalamuddin · Pengulas Tertinggi · SEK MEN ROYAL BATU GAJAH
      anak bekas tentera cemerlang dalam Upsr dan Spm dpt biasiswa ank bekas polis dapat?,ank bekas tentera dpt masok Ipta dapat wang bantuan ijazah rm1000 dan Diploma rm500,anak bekas polis dapat ke?
    • Mat Mamat · Pengulas Tertinggi
      MZ: KO TAK CERITA PULAK TENTERA BERAPA RAMAI DAN POLIS BERAPA RAMAI KEANGGOTAANNYA...
  • Parti Umno · Top Commenter · Friends with Mykini Gateway
    kehkehkeh......sumbatkan jer ke kemunting suh dia blaja kenali makne komunis...
    • Ali Hassan Adon · Pra UTM
      Tahniah kepada Persatuan Bekas Polis...bukan sahaja hina Polis malah menghina Bangsa Melayu demi gilakan kuasa.
    • Mat Mamat · Top Commenter
      ORG MACAM MAT SABU NI BUKAN TAU SERIK, DIA BERCAKAP KAT GOLONGAN DAP IKUT CITARASA DAP, CAKAP KAT GOLONGAN PKR IKUT CITARASA PKR, BERCAKAP KAT GOLONGAN PAS IKUT CITARAS PAS, MACAM KAMBING DENGAN LEMBU, MENGEMBEK DENGAN MENGUAK, PANDAI DIA MASUK KANDANG, LAMA2 SOK DIA KENA KANDANG...
  • Kruss C Tom · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
    Isu Mat Sabu nak mengalihkan Isu Sebenar Pemberian IC Haram UMNO kepada PATI..bahalol!
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    mereka2 yg buat bising dan buat lapuran polis ni bukan benar2 ikhlas.semua nak dpt political mileage je.kat selangor dan penang puak2 ni memang tak de kerja asyik buat lapuran polis tak kira apa isu pun asal pakatan je mereka akan demo, lapuran polis....apa kata kita ramai2 buat laporan polis komplain mereka2 ganggu polis dgn asyik buat laporan polis atau kita minta tiap2 balai polis buat counter khas untuk mereka buat laporan polis.mereka2 ni jenis melayu dan mamak yg bermentaliti rendah dan tak layak nak berhujah secara akademik.....menyampah betul le....
  • M S Ibrahim Al-Malbar · Top Commenter · Gopeng
    Setiap kali datangnya 31 Ogos maka slogan merdeka akan kedengaran dan Jalur Gemilang pun akan dikibarkan walau pun pada hakikatnya kemerdekaan yang dicapai hanyalah kemerdekaan palsu dan temberang dan Dato’ Onn Jaafar kata "kemerdekaan setengah masak", apa ertinya merdeka jika negara masih kekalkan perlembagaan yang digubal oleh penjajah British dan menolak Islam dan umno memutar belitkan sejarah pejuang kemerdekaan yang sebenar.
    Pejuang kemerdekaan yang sebenar ialah PUTERA (yang dilabel oleh British sebagai berhaluan kiri melayu) dan AMCJA (berhaluan kiri bukan melayu)termasuklah Parti Komunis Malaya (PKM) mereka inilah yang berjuang menentang penjajah British dan menuntut kemerdekaan, bukannya umno pembohong.
    Umno tidak pernah berjuang menentang British sebaliknya kebanyakkan pimpinan umno ketika itu jadi pegawai British termas...See More
  • Muzlim Korib · Mersing
    ... buat repot banyak2. Buat demoterasi kutuk matsabu betul2..... lepas itu nak buat apa. Matsabu licik orangnya... dia tak mengaku apa yang dibuat. Silap2 kes ini sebagi fitnah jadinya. Ada buktinya ? Tunjukkan bukti kepada rakyat kebenaran cerita ini. Nah ... baru betul. Jelak dengan perangai matsabu. Kes yang dulu tak selesai ... ini buat kes baru. Tak ada cara lain ke. Kalau dah jadi komunis lokapkan saja, kan ada undang2 nak belasah dia. Bekas polis ...memang tak senang hati, kerana peristiwa Bukit Kepong polis yang jadi mangsa. Kasihan polis
    • Zikri Ibrahim · SMAP, Bentong, Pahang
      Ketegasan perlu utk menangani isu / perkara sedemikian, selagi tiada ketegasan masalah yg sama pasti akan berulang....
    • Mat Mamat · Top Commenter
      MAT SABU TAK INGAT APA DIA CAKAP..DAH NYANYUK. HUA..HUA..HUA...
  • Randy Andy · Top Commenter · Works at Im a Muslim & Im Proud
    Asal sahaja Isu yang berkaitan PR mesti nak buat LAPORAN POLIS, LAPORAN POLIS, LAPORAN POLIS,, POLIS dah naik jenuh nak buat LAPORAN POLIS. ANGKARA SIAPA? ermm tahulah sekutu2 pencacai.. Isu Semasa yg lebih bahaya seperti penyelewangan SPR tak pula dibuat LAPORAN POLIS, LAPORAN POLIS.. mmg BAHALOL LAPORAN POLIS..takde kerja lain'..well kontrak Umngok mari maaa..
  • Asrol Affandi · Top Commenter · Engineer at Oracle
    peristiwa bukit kepong tahun 1950, sewaktu kerajaan masa tu adalah dibawah penjajah british..jadi segala jentera kerajaan masa tu adalah jentera penjajah british atau lebih dikenali sebagai anjing penjajah.harap maklum.
  • Randy Andy · Top Commenter · Works at Im a Muslim & Im Proud
    SEJARAH MALAYSIA BUATAN KEPALA HOTAK UMNGOK BANGANG..SIAPA TAHU KESILAPAN SEJARAH TTG HANG TUAH, TAK PULA JADI ISU' SEBELUM NI PERASAN' MMG BANGANG!
  • Adam Neuser · Top Commenter · Sukabumi
    Repot jgn x repot.. Lepas raya kita masuk court.. Tu pun kalo Mat Sabu saman balik la.. hahaha? apamacam? seronok?
    • Azman Abu Bakar · Top Commenter
      Polis masa tu bermajikan Ratu england... hrmm betul jugak cakap mat sabu tu.. mesti pasal titanium tanam kat lutut tu.
    • Juan Montoya · Top Commenter · Teluk Anson, Perak, Malaysia
      crite je lebih puak2 ni, spaya PM nmpak mreka hebat, kipas jngan x kipas......laporan tuk kpentinagn Politik puak dia jer
  • Ibnu Yusni Fazley · Top Commenter · SHRDC
    nie satu lg geng2 barua UmporNo, bnde isu sebesar taik cicik pun nk kecuh, isu sbesar taik gajah yg dh jatuh ats muke korag, korang buat bodoh jer, mmang dasar bodoh tul lah...... yg negara nk trgadai pda bgsa asing korang buat xtau je....
  • Azahari Hj Rangon · Top Commenter
    Lapur bang.. jangan tak lapur yang penjahanam negara dan bangsa.. bungkus dia bang PRU13.
  • Kemboja Bunga · Oklahoma State University
    polis kat malaysia ni yang baik bolih dikira...yang lain2 tu mcm setan...kaki rasuah..kaki judi...kaki perempuan..kaki mabok..mereka kerja dibayar gaji...bukan free...ape jasa diorang...
    • Azi Nang · Top Commenter · Temerloh
      Satu hakikat yg nyata, sesiapa yg jadi Polis atau tentera semasa sebelum kemerdekaan, atau di zaman penjajahan, maka mereka adalah tali barut British, cuba nafikan hal ini, maka mereka yg jadi tali barut British tidak berhak menngaku sebagai pejuang kemerdekaan.....faham ke tidak woi.....
      Maka semua Polis atau tentera di zaman penjajahan adalah askar upahan British......malu lah mengaku pejuang rakyat.....pejuang penjajah adalah...
  • Ishak Ibrahim · U
    puak-puak otak serabut ni memang perangai camtu....suap duit je....mula le.
  • Azamai Abu Kassim · Top Commenter
    umno macam kera kena belacan bila kalah pilihan raya! umno dajal malauun!
  • Azamai Abu Kassim · Top Commenter
    sampai bila polis nak jadi barua laknat umno?
  • Hj Masran Haron · Top Commenter
    Inilah Polis m'sya,, dlm drama bersih 2.0 polis dikatakan melanggar Hj mat Sabu hinga terpaksa mengunakan skru dilutut,, dan hari ini laporan polis dibuat olh bekas2 polis diatas pembaharuan sejarah bukit kepong,, dan mat sabu xingat apa yg diucapkan,,, jdi bgi bekas2 parajurit2 yg mendedahkan rahsia "Lengoh Tangan" itu ambil lah iktibar,, sedangkan bukit kepong pun blh bertukar sejarah,, mungkin satu masa dipihak tentera pula,, fikir2lah.
  • Azman Man · Top Commenter · SMK Padang Saujana
    memang banggang pun yg buat repot..tu nak glamour ler tu...nak masuk media gerenti t3 suku dan utusan meloya yg gila tu ckp macam2 lagi.......pd hal benda ni tak pun boleh menjaham negera.....sia2 aje ada otak......ni melayu sama melayu ler.....bodoh punya persatuan...cuba cheking nama yg buat repot ni...ketua bahgian mana?
  • Pangeran Laki · Top Commenter
    TAK ADA MAKNA PERJUANGAN IKUT MUSIM TU....BELALAH BEKAS2 POLIS DULU BARU NAK MELENTING. RAMAI BEKAS POLIS JADI PEMANDU TEKSI HINGGA KEKADANG TINGGAL SEMBAHYANG NAK KEJAR PELANGGAN !. ADA YANG DAH PATUT REHAT KAT MASJID, TAPI MASIH TERPAKSA JADI JAGA BANK, JAGA SEKOLAH, JAGA KILANG DAN ADA YANG JADI JAGA LALU LINTAS SEKOLAH.

    PASAL APA NI BERLAKU ?... PERSATUAN PATUT BELA MEREKA NI DULU DARI SEKADAR NAK AMPU UMNO TU !!!. SUDAH2LAAAAAH DARI MUDA SAMPAI PENCEN ASYIK KERJA MENGAMPU...
  • Adnan Yasin · Top Commenter · SMK Seri Sendayan
    kalau setakat pencen jadi jaga tak usah nak sombonglah.berapa kerat polis yang pencen dapat tanah, itu pun kerja kerana terpaksa.
  • Al Wie Mumsteen · Unimap
    ade dak video youtube kenyataan Mat Sabu mengenai perkara ini. kite boleh sama2 faham dan pikirkan isu ini.

    persatuan POLIS RAJA DI MALAYSIA xyah nk melalak xtentu pasal.... g wt amal ibadat byk2 mane yg the pencen tp dulu byk mkn duit rkyt dan rasuah....
  • Abu Safiyyah · Top Commenter
    ni lah yg nak cari popularity.. yg patut buat laporan ialah bekas2 tentera dan ahli keluarga bukit kepong utk mencari kebenaran bukannya jauh nun di Terengganu tu.. Jauh benar Johor dgn Terengganu wei.. :-)
  • Abu Talib Bujang · Top Commenter
    klu nak mengampu biarlah patut2.jgn sampai tua dicop pengampu dulu kini dan selamanya jadi pengampu.ampu sana waampu sini.klu PR semua nampak tapi klu umno bn semua menyeepi diri'.
  • Bicara Che Wan · Top Commenter · TOK SIAK, MASJID KAYU, PULAU PINANG at Masjid Kayu
    MARII KITA LIHAT BERAPA LAPORAN POLIS YANG MAT SABU AKAN DAPAT.. BERMULA DARIPADA UMNO BAHAGIAN PAGOH.. BERAPA PULAK DEMONSTRASI YANG AKAN DILAKUKAN OLEH UMNO DAN PERKASA TERHADAP MAT SABU?

    POLIS KENA PERBETULKAN PERSEPSI BAHAWA PERISTIWA BUKIT KEPONG ADALAH PERISTIWAMEMPERTAHANKAN DIRI DARIPADA KOMUNIS... SEDANGKAN PERISTIWA BERSIH 2.0 MAHU DIKATEGORIKAN SEBAGAI APA? PENENTANGAN POLIS TERHADAP APA @ SIAPA?

    HANYA YANG BUTA SEJARAH AKAN MENIDAKKAN SEJARAH YANG BERLAKU DI TANH AIR SENDIRI..
  • Mazrab Kanan · Top Commenter
    persatuan bekas polis buat laporan polis, kan senang pergi tangkap je bang mat tu, korang bukan tak ada pengalaman pun
  • Noor Sidi Nordin · MPTI, Johor Bharu 77-78 /USM OFF CAMP.87-93
    dei hussin, hang pi dengag ka ceramah tu? kalau dok dengag berita tv 3 suku dan baca utusan meloya tu.. tak boleh pakai. kalau nak bodek tu pandai-pandailah. jangan nampak hang bodoh piang.
  • Radin Bin Adil Adil
    Elok benor le tindakan diambil kepada Mat Sebu Melayu yg akan tersungkor pada PRU 13nanti - Rakyat semakin bijak menilai pemimpin2 pembangkang yg dikuborkan pada PRU 13 nanti.
  • Bumiputra Sabah · Top Commenter · Sabah, Malaysia
    sbar baa.. paa ni gadu2 sampai sejarah dicungkil balikk..yg suda, suda laa..paa lgi mhu ungkit.. skrng majukan sja...paa laa kmu ini..guna otak ba..
  • Latiff Haron · Top Commenter · Sys batu gajah
    Tukar saja nama kepada Bekas pemakan rasuah negara.
  • Wanpaiye Redzuan · Top Commenter · Suruhanjaya Tenaga
    komunis kejam
  • Nasir Moin · Top Commenter · Alor Setar
    biasa ngo2 pengampu umno sbb utusan msia rujukan mreka tika isu video lucah smua sepi t, utma GAPS
  • Ayoh Chik
    kalau dah ameno tu dah pencen pun ameno gokla
  • Mat Mamat · Top Commenter
    TAK LAMA LAGI KENA ISA LA MAT SABUTUH...
  • Mohd Azrieyl · Top Commenter · SMGC
    serbu x pakai helmet....persatuan polis pencen, bikin drama lagi baguih...GELAK KHAS THE SIRI....buat 1001 episodeyy....
  • Nizarasa Mohd Isa · Top Commenter · SMK
    Mat Sabu bukan menyanjung kominis dan beliau mengingatkan bahawa sejarah kominis dimasa yang lalu hendaklah dijadikan pengajaran dan ingatan kita pada masa sekarang.
Saya tak ingat isi ceramah, kata Mat Sabu
Ogos 28, 11 11:50am

Timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu berkata beliau tidak ingat isi ceramahnya berkaitan dakwaan pengganas dalam Kompeni Pasukan Ke-4 Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 adalah wira negara.

NONE"Saya tidak ingat (apa yang diperkatakan) sebab ceramah itu berlangsung minggu lepas (21 Ogos)," katanya kepada akhbar Sinar Harian.

Laporan akhbar itu ini memetik Mohamad Sabu sebagai berkata: "Saya tidak mahu komen mengenai apa yang dilaporkan oleh akhbar arus perdana itu".

Utusan Malaysia dalam laporan muka depannya semalam menyiarkan Mohamad Sabu sebagai mendakwa Muhammad Indera, lelaki yang bersekongkol dengan Goh Pen Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai tersebut.

Selain itu, Utusan melaporkan, timbalan presiden PAS itu, dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu, turut mendakwa Datuk Onn dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana menganggap mereka sebagai pegawai British.

Sementara itu, Mingguan Malaysia hari ini menyiarkan berita yang memetik reaksi pelbagai pihak mengecam Mat Sabu, termasuk penerima Pingat Gagah Berani (PGB) dan Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP), bekas pegawai waran 1 Kanang anak Langkau.

Kanang dipetik sebagai berkata Mat Sabu tidak layak mengambil bahagian dalam politik demokrasi di negara ini dan menganggap timbalan presiden PAS itu sebagai "watak penghasut yang sewajarnya dikenakan tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)".

Utusan juga memetik ketua penerangan Persatuan Veteran Tentera Melayu, Mohd Jurit Ramli menyifatkan kenyataan Mat Sabu itu sebagai biadap dan kurang ajar.

Manakala Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar pula dilapor Utusan sebagai berkata, Mat Sabu perlu memohon maaf kerana kenyataannya akan menyinggung perasaan waris anggota polis yang maut dalam tragedi berdarah itu.
  • Umngok Apco · Pengulas Tertinggi · Ungku Omar Polytechnic
    bukit kepong adalah stor persenjataan ( gudang senjata )Tentera British bagi mengawal kebangkitan rakyat menentang mereka di sebelah selatan tanah air ( melaka, negeri sembilan dan johor ). Polis ( melayu ) yg bertugas menjaga stor tersebut dibayar gaji oleh pihak British bagi memlumpuhkan kebangkitan rakyat menentang penjajah.. mereka sanggup bersekongkol dan sanggup mati katak semata2 ini menjaga kepentingan pihak British di bukit kepong.. sbb tu bukit kepong di bakar hangus bagi melumpuhkan kekuatan british di selatan tanah air..so nilaikan lah sendiri siapa sebenarnya yg berada di pihak yg benar.. jangan jadi baruah dan alat penjajah serta mewarisi ketuanan british dalam negara kita.
  • Cikgu Din Sas · Pengulas Tertinggi · Friends with Ummu Aiman
    Anngota polis bertugas dizaman penjajah British, sudah tentu mengikut arahan Sang Penjajah.Orang Melayu pada masa itu yang inginkan kemerdekaan , sudah tentu mencari jalan lain untuk menentang Inggeris.Pada masa itu Muhamad Indera ingin menentang Inggeris, bukannya menentang Kerajaan UMNO...Sejarah perlu dibetulkan.
  • Auzani Akramin Ahmad · Pengulas Tertinggi · Skudai, Johor, Malaysia
    Kata-kata si fasiq (Utusan) bukannya boleh dipercayai sangat..
  • Adnan Hussein · Pengulas Tertinggi · Perai
    Kalau Mat Sabu yakin dengan tafsiran beliau mengenai sejarah bukit kepong adalah benar, kenapa kata tak ingat apabila di tanya oleh wartawan Sinar Harian. Kenapa tidak dipertahankan tafsiran tersebut. Malahan beliau patut mengambil peluang untuk menjelaskan lagi ucapan beliau. Kenapa berselindung dengan alasan "Saya tak ingat..." Mat Sabu adalah jenis Melayu yang mudah lupa kot...
    • Hassan Hairi · Officers di Malaysia Armed Forces
      nama pun mat sabu. bukan mat sabu la kalau bukan jenis putar belit cerita n silap sendiri. video mesti ada. meh kita cari nk sebarkn dlm youtube.
    • Mat Tiory Khalim · Tengku Besar Tampin
      kena faham mat sabu jawap pertayaan sinar harian kerana sinar tanya adakah mat sabu berkata dalam ceramah nya itu bahawa datuk onn dan tegku bukan pejuang kemerdekaan.bukan tanya pasai sejarah tu....itu sebabnya dia kata dia tak ingat dan nak cek dulu ucapan nya pasai ada rakaman.
    • Ismail Amar · Pengulas Tertinggi · Friends with Bunga Azlina Wati
      dah keje wartwan cari benda yg boleh buat bom kasi letup,tu pasal kene galih dulu,kalau tak abis kene pusing kat utusan berita dll
  • Tun Perak Tun Perak · Pengulas Tertinggi
    Agaknya Mat sabu ni tak boleh dibuat pemimpin..dah nyanyuk..
    • Pangeran Laki · Pengulas Tertinggi
      HANGPA MASIH CAYA LAGI KA DENGAN BERITA UTUSAN TU ?. DAH BANYAK KALI DIA DOK BAWA BERITA KELENTONG DAN BANYAK KALI KENA SAMAN DAN KALAH PULAK TU...HE HE..PELIK BETUI MASIH ADA RAKYAT MALAYSIA CAYA KAT AKHBAR PEMBOHONG TU !.
    • Shivaji Songkram · Pengulas Tertinggi
      pengeran laki.. hang ni mmg yahudi sejati btoila.. perangai sebijik yahudi.. dah betoi mat sabun hang kata mcm tu.. lg mau fitnah utusan ka.. mmg taik btoi hang ni.. tgkla klip rakaman dia.. jgn kata edit plak.. satu dunia kenai suara mat sabu.. http://www.youtube.com/watch?v=ItcuiUCw4qY
    • Shivaji Songkram · Pengulas Tertinggi
      hang xposa ka dok fitnah org xtentu hala..?
  • Jamaludin ARahman · Top Commenter
    Sejarah memang subjective. Perspektif mana ianya dilihat. Kes Memali pun dikatakan bughah konon mereka. Macam-macam boleh jadi nak mengalih pandangan masyarakat.

    Amerika yg dok kalah dibanyak peperangan pun, dok buat filem yang dia tetap HERO. Kan begitu budaya fikir seluruh dunia?
    • Roslan Darus
      PATUT LA LEPAS TRAGEDI MEMALI ADA KEMALANGAN NGERI TRAK FRU RAMAI MATI KAT LEBUH RAYA KARAK . MEREKA MENDAPAT PEMBALASAN DARI ALLAH DIATAS KEZALIMAN TERHADAP IBRAHIM LIBYA YANG TIDAK BERDOSA
    • Hassan Hairi · Officers at Malaysia Armed Forces
      Lan.. den tgk profile pic ngko serupa dgn perangai jepun dulu. mula2 kempen kata nk bebas kn asia n tanah melayu dr british. skali tu bila dh menang asia lak jd seluar dalam dia. fasik punyer geng ni...
    • Jamaludin ARahman · Top Commenter
      Dunia hanya akan bebas dgn sumber quraan dan sunnah, dan itulah perspektif terbaik dan akan diguna-pakai sehingga akhir hayat kita, insyaallah.
  • Lemans Spring · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    KALAU APA DIUCAP PUN X INGAT , MCM MANA NAK JADI PEMIMPIN....
  • Zul Majid · Top Commenter
    Alahhh...Cerita samalah jugak. Masa dia kena tangkap berkhalwat dengan bini orang. Dia tak ingat pun yang masa dia berdua duaan dalam bilik hotel tu sebenarnya, pasangannya tu bini orang. Kalau yang dah "dalam tangan" dia tak ingat, inikan pulak sekadar ayat yang dia ucapkan. Kalau isteri yg halal dia tak suka, inikan pulak komunis. Lagilah dia agungkan. Mat Sabukan suka benda yg HARAM..Baru tahu ke? Inilah PAS namanya. Hidup Mat Sabu :)
  • Asrul Nizam Abd Jalil · Top Commenter · Works at MBSB
    Kalau pun betul Mat Sabu kata macam tu, kat mana yang salahnya? Memang betul Onn Jaafar, Tunku Rahman bukanlah wira dalam memperjuang kemerdekaan tidak sebagaimana yang ditipu dalam buku teks sejarah; mereka berdua adalah pegawai kerajaan yang berkhidmat dengan penjajah British...Ketika 'MERDEKA" merupakan slogan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Umno ketika itu slogannya Hidup Melayu... Pejuang kemerdekaan yang sebenar kebanyakannya dari golongan kiri yang telah digelapkan dalam sejarah rasmi negara!
    • Abu Fathi · Institut Memandu Arumugam
      hahaha..tu dorng tak marah..sebab pembangkang mmg selalu sebut yg perjuang kemerdekaan ialah pak sako,dr burhanudin, dll.. Tp yg dorng marah bila mat sabu dedahkan yg org melayu jadi komunis..org melayu mengetuai menyerang polis british..masa tu malaya mana merdeka lg..polis tu polis british..tuuu fakta..
    • Ahmad Syakir Sazili · Ipoh, Perak
      Hehehe..aku masih ingat, hang pernah bercita-cita jadi sec pol abg mat satu ketika dulu
    • Halim Mn
      Ha... Ha.... Ha... Semua tak betul2.
  • Hasan Changkat Ibol · Top Commenter · Mina kolej & ilham
    umno memang suka rakyat buta sejarah sebenar...sapa ya pemimpin umno yang kena tangkap/bunuh/penjara waktu perjuangan kemerdekaan dulu (pooochik)...depa pegawai2 penjajah british
  • Romy Izrilsyairi · Johor Bahru
    Tuduh Utusan buat apa? Youtube kan ada. Tgk sendiri la. Ke youtube pn x bole caye sebab video tu besi?
  • Alfonso Albuequarque · Top Commenter
    Imperialis British vs Komunisme...kedua2nya bukan pihak yg ikhlas dlm mempertahankan/memperjuangkan kesejahteraan Malaya dulu.Agenda mrk adalah utk menguasai politik dan ekonomi negara ini yg kaya.Polis yg berkhidmat sblm 31 ogos 1957 adalah di bawah kuasa penjajah.Mrk berjuang bg pihak penjajah.Komunis pula mempunyai agenda jahat utk menyebarkan fahaman tidak berTuhan mrk itu di negara yg majoritinya beragama Islam ini.Jd, kedua2nya bkn pejuang kemerdekaan.
    • Anuar Ans · Top Commenter · Politeknik
      mat sabu bukan kata komunis tu pejuang tanah air dia kata orang yang ketuai serangan ke atas balai polis bukit kepong itu sebenarnya pejuang tanah air yang menentang penjajah British, asasnya Polis itu kerja dengan penjajah British sebab tu mengikut mat sabu polis tersebut tak layak digelar pejuang
    • Allif Tukiran
      spin2.. same je org yg ketuai serangan tu berfahaman pe?adoi kaki putar alam la.. dunie2..
  • Mohd Azrieyl · Top Commenter · SMGC
    ALLAH MAHA MENGATAHUI....
  • Man Kadir · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
    PUAK PENCACAI PENJAJAH MENGATAKAN DATOK BAHAMAN YANG MELAWAN INGGERIS ITU "PENDERHAKAN" - NAMUN PUAK PEJUANGAN UNTUK TANAHAIE AGAMA DAN BANGSA IANYA ADALAH WIRA .... apa macam?
  • Fikri Az-Zahabi · Top Commenter
    Baru seminggu dah xingat. Kalau betul, Encik Mat Sabu Al-Mutasyayyi' perlu ambil peluang ini untuk terangkan dengan lebih jelas tentang siapa penjajah dan siapa hang Tuah sebenarnya.

    Tukarlah pemimpin baru. Pemimpin yang cenderung kepada Syiah bukan calon pilihan kami. Ramai lagi pengganti yang lebih baik.
    • Abu Numair Nawawi Subandi · Top Commenter · UITM
      Mudahnya lupa. Bahaya penyakit mcm ni. Hilang kelayakan jd pemimpin sama sekali.
    • Fikri Az-Zahabi · Top Commenter
      PAS, sekarang ini masa terbaik untuk PAS menjadi parti alternatif sebab kebanyakan rakyat sudah kecewa dengan parti pemerintah, tapi sayang, time ini pula PAS dipimpin oleh pemimpin yang lemah macam Mat Sabu ini.

      Alangkah indahnya sekiranya PAS bertegas dengan Syiah!
      Alangkah indahnya jika PAS mementingkan akidah dan tauhid dahulu.!
    • Mohd Tag · Top Commenter
      nak tunggu tok guru nak komen apalak...hehhehee
  • Shauqie Aziz
    Generasi hari ini kena baca sejarah sebenar, bukan sejarah penipu dari UMNO. Baru anda akan faham apa yang dikatakan oleh Mat Sabu. Apa itu perjuangan Tentera Pembebasan Nasional Malaya, PKM, Mengapa mereka masih dihutan walau sudah merdeka.
    • Putra Jaya
      ko ni dah kena brainwash dgn Komunis DAP ni Shauqie Aziz!!,
      percaya dgn komunis dari percaya dgn bangsa seagama sendiri!!Dah terang lg bersuluh ..tgk dan dgr betul2 ape Mat Sabu cakap dalam video tu!!..
    • Araya Demonical Sathanaz
      JADI, YANG MEMBUNUH,MENYIKSA DAN MENANGKAP ANAK BANGSA SENDIRI ATAS ARAHAN BRITISH TU PERWIRA NEGARA????
    • Shauqie Aziz
      Saya fikir, kita perlu baca sejarah perjuangan kiri nasionalis. Untuk menjelaskan disini terlalu panjang. Jadi dari kita menghentam sesiapa, elok kita kaji sejarah kedua-dua pihak. Saya ingin katakan, PKM mahu meletakkan senjata kerana perjuangan mereka menghalau British sudah berjaya dan berakhir. Saya tegaskan, Perjuangan PKM adalah menghalau British keluar. Tetapi Tunku@Imperialis British masih berkeras mahu mereka dicap pengganas kerana melawan Imperialis British dan dikenakan ISA. Apakah mereka layak dipenjarakan selepas merdeka 1957?. PKM sangat mengharapkan perdamaian yang adil, tetapi ia tidak pernah berlaku. Banyak buku2 golongan kiri di kedai buku hari ini. Saya fikir orang melayu masih ketinggalan kerana suka mendengar cakap orang tanpa membaca. Fikiran mereka mudah ditipu oleh propaganda media arus perdana.
  • Abdul Halim Halim
    Yang bunuh penduduk memali dulu pun pejuang bangsa juga, kenapa tak dimasukkan dalam sejarah.
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    sejarah ditulis oleh pemenang.....setiap manusia ada hak mempunyai kepercayaaan dan persepsi sendiri terhadap sesuatu isu atau peristiwa.....ini bukan exam sejarah spm yg kita kena telan bulat2....hero pada A adalah pengkianat pada B ikut peganan dan kecenderungan masing2...so apa nak kecoh2 kita semua pun bukan ada masa bkt kepung tu..tuhan je yg tau sapa betul sapa salah....tak taulah kalau utusan malaysia ada masa tu buat live telecast macam aljazeera buat dilibya la ni....benda ni bukan isu pun cuma muhyudin dan utusan je nak dpt political mileage...tok sah layan mereka2 ni buang masa je...
  • Addin Deen · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
    aku sokong mat sabu..brp ramai pemimpin umno yg dipenjarakan dan dibunuh oleh british semasa menuntut kemerdekaan? tiada dlm sejarah dunia, pejuang yg sebenar dpt kemerdekaan dgn cara senang lenang..nabi pun terpaksa berperang utk memastikan Islam tersebar.. maknanya umno mmg talibarut british..
    • Naz Ahmd · Shop Assistant at F.O.S.
      ye ke? -,- habis tu Bagaimana pulak INDIA mendpat kebebsan diorang? cuba fikir sebelum kau buat kesimpulan. India dpat kemerdekaan melalui RUNDINGAN DAMAI yg dibuat oleh Mahatma Gandhi.
      Even dlm Islam pun,kau fikir Rasulullah S.A.W mula2 tak buat rundingan damai ke? brother, before perang,Nabi hantar utusan dia pergi ke negara/kota utk berunding and ketika zaman nabi, diorang berperang cuma utk MEMPERTAHANKAN AGAMA ISLAM/KESELAMATAN NEGARA/ nabi tidak berperang utk meluaskan pengaruh.yg berperang mluaskan pngaruh adalah sahbat2 nabi.kelakar betul kau ni kan? -.-
    • Noriman Saari · Top Commenter
      apa madsud 'nabi tidak berperang utk meluaskan pengaruh.yg berperang mluaskan pngaruh adalah sahbat2 nabi.' sahabat Nabi adalah orang yang didik terus oleh Nabi...jgn sewenang-wenangnya berkata para sahabat begitu. mereka juga perawi hadis dan ada dia antara mereka yang d jamin masuk syurga....
    • Norazliza Azliza · Top Commenter · JEPUN
      noriman kau menyimpang dari perbincanga,bace dulu molek2 ape yang naz tu tulis,jangan dok main merapu je, tau lah awak penyokong,m sabu
  • Adli Muhammad AlHasan · Stamford College
    dah dengar kata2 mat sabu tu. kejadian bukit kepong sebelum merdeka. dia tak kutuk, cuma disebut.. yg melawan british dipanggil pengganas, yang kerja dengan british dipanggil kerajaan! dengarlah elok2.. tak payah sebut mat sabu hina pejuang kemerdekaan!
  • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
    saperti biasa anjing2 upahan pun dpt peluang menyalak sakan....biarkan2....
  • Azley Jainuddin · Top Commenter · Sungai Buloh New Village, Selangor, Malaysia
    Histories always written by the winners..
  • Gaban Ruz · Top Commenter · SMK Guar Chempedak, Kedah
    penyokong UMNO ni dah anggap UTUSAN ni sbg al-quran mereka...... semuanya benar w/pun dlm utusan tu penuh dgn gambar2 perempuan seksi, tdk menutup aurat, berita no ekor, n byk lg maksiat yg dilakukan oleh utusan..... klu org UMNO ni benar beriman, mereka akan kaji dulu kebenaran berita itu sebab yg menyampaikan nya ialah org fasik..... org mcm muhyidin ni dia x peduli bulan posa ker, apa ker, yg penting kuasanya dpt dipertahankan w/pun agama n bangsa tergadai. org UMNO berckp tdk berlandaskan iman, yg penting nafsu bertakhta, w/pun bukan semua org UMNO begitu, tp kebanyakannya begitu.....
    • Drozlan Razalli
      http://www.youtube.com/watch?v=ItcuiUCw4qY
    • Norazliza Azliza · Top Commenter · JEPUN
      gaban name pun dah gaban,kau ni bangang ke tolol,kalau kau nak kate utusan,ape hal pulak kau same kan dengan alquran,tu yang kau kate dalam utusan ade gambar seksi, kau tak tengok ke,ape buat kau baral sangat,aku bemgamg pasal kau babit alquran,kau gune lah otak sikit,ke mat sabu ajo kau macam tu,jangan same kan alquan dengan majalah,walau pun kite marah ,kau paham baral
    • Allif Tukiran
      nile kalo org berckp maen sdap mulot tak reti nk siasat dl.. dgr sblh pihak je jdk le lmbu dicucuk idung
  • Masmin Kadad · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    siapa yg bersekongkol dgn British pd ketika itu adalah pengkhianat Negara!
    • Jamaludin ARahman · Top Commenter
      Dan sudahnya mengambil Lord Reed dan mengenepikan perlembagaan Islam.
  • Cairo Burungantoo · Top Commenter
    Mat Sabu penyokong Komunis kot??
Komunis: Utusan bohong, Md Sabu akan saman
Harakahdaily

KANGAR, 29 Ogos: Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu (gambar) mendapati apa yang dilaporkan oleh akhbar Umno, Utusan Malaysia berkaitan dengan tragedi Bukit Kepong adalah fitnah terhadap beliau dan PAS.

Sehubungan itu, beliau telah mengarahkan peguamnya untuk menghantar notis saman kepada akhbar itu dan memintanya meminta maaf dan menarik balik laporan palsu itu.

"Saya agak lambat menjawab isu ini kerana saya mahu melihat dan mendengar balik apa yang saya katakan di ceramah itu. Pagi ini saya melihat balik videonya dan mendapati apa yang dilaporkan oleh Utusan itu tidak benar sama sekali," kata Mohamad Sabu kepada Harakahdaily.

Mohamad Sabu berkata, beliau mengambil masa untuk menjawab isu itu kerana ingin mengenalpasti apa yang beliau katakan dengan tepat dalam ceramah itu.

"Saya tidak katapun Mat Indera itu Komunis, saya tidak sebut pun nama beberapa-beberapa Cina yang dilaporkan dalam akhbar itu bahkan selepas membaca laporan akhbar Umno itu baru saya tahu nama mereka," jelas Mohamad Sabu yang juga membuat sidang media khas di sini hari ini mengenainya.

Akhbar itu pula, kata Mohamad, hanya menyiarkan laporan mengenai ceramahnya di Pulau Pinang itu selepas semingggu.

"Saya ceramah 21 Ogos, Utusan siar 27 Ogos...jadi saya lupa apa yang tepatnya saya cakap, jadi saya tunggu rakaman itu dan pagi ini saya mendengarnya," kata Mohamad.

Utusan dan pemimpin Umno menyerang Mohamad Sabu dengan tuduhan kononnya beliau menghina para polis Bukit Kepong dan membela Komunis yang menyerang balai polis itu.

Peristiwa Bukit Kepong terkenal kerana ia telah difilemkan oleh Datuk Jins Samsudin dengan filem berjodol Bukit Kepong.

Rakaman video Mohamad Sabu ketika berucap di Pusat Pendidikan Islam Padang Menora, Tasek Gelugor baru-baru ini sampai ke tangan wartawan Harakah Pulau Pinang semalam.

Video itu kemudiannya disampaikan terus kepada Mohamad petang semalam dan ia dilihat beliau pagi tadi.

Rakaman yang diperolehi daripada seorang peminat tokoh nombor dua PAS itu dan diberikan kepada Mohamad yang hadir pada majlis berbuka puasa di Surau Al Ghufron, Kuala Bekah, Penaga bersama Ketua Menteri, Lim Guan Eng petang semalam.

Mohamad dalam kenyataannya sebelum ini menegaskan akan meneliti terlebih dahulu ucapannya dalam rakaman berkenaan dan sekiranya didapati Utusan Malaysia sengaja menokoh tambah cerita yang bukan-bukan, maka tindakan undang-undang akan diambil.

Utusan Malaysia dalam laporan muka depannya baru-baru ini menyiarkan Mohamad Sabu sebagai mendakwa Muhammad Indera, lelaki yang bersekongkol dengan Goh Pen Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai tersebut.

Selain itu, Utusan melaporkan, timbalan presiden PAS itu, dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu, turut mendakwa Datuk Onn dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana menganggap mereka sebagai pegawai British.







Tiada ulasan: