Sabtu, 27 Ogos 2011

ISLAM ITU INDAH....ADIL DAN SEGALA ADA PADANYA...KEYAKINAN PADA ALLAH ADALAH WAJIB ...BEGITU JUGA PADA HUKUMNYA...JIKA AKIDAH KITA INGIN SELAMAT...

Reformasi institusi agama dari kongkongan
Harakahdaily

TEMERLOH, 26 Ogos: Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini mencadangkan secara tegas bahawa institusi-institusi agama di negara ini perlu direformasikan segera daripada kongkongan golongan berkepentingan, yang jahil dan selama ini menekan institusi agama dengan kejahilan mereka.

“Institusi-institusi agama perlu direformasikan supaya mereka boleh keluar daripada kongkongan golongan berkepentingan ini, yang jahil dan selama ini menekan institusi agama dengan kejahilan mereka.

Apakah institusi agama nak jawab apabila berhadapan dengan Allah di akhirat nanti kerana menjadi penghalang kepada perkembangan agama, menyekat dakwah dan mengampu pemerintah yang korup dan tidak bermoral?” tegur Tuan Ibrahim dalam satu kenyataannnya hari ini.

Kenyataaannya adalah reaksi kepada tindakan Majlis Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) yang melarang penyampaian tazkirah Ramadan di semua masjid dan surau seluruh negeri Pahang alasan telah mengganggu ibadah orang lain dan majlis ilmu semalam.

Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang (DPPNP) Ustaz Shahril Azman Abdul Halim semalam turut menyelar MUIP dan menganggap ‘pengharaman’ berkenaan sebagai satu kejutan baru di Malaysia selepas negara ini diisytiharkan sebagai sebuah negara Islam.

Bagi Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, masjid dan surau kini lebih banyak dapat arahan berupa amaran agar jangan mengundang ustaz tertentu, yang dicop condong kepada pembangkang kerana takut ada usaha menanam idea pembangkang di dalam kuliah dan juga tazkirah mereka.

Malah, katanya ada tokoh agama yang disegani keilmuannya disekat, ditahan dan didakwa semata-mata atas alasan tiada tauliah daripada institusi-institusi agama tertentu.

“Tauliah daripada institusi agama hari ini, secara kesalnya telah menjadi senjata pemerintah untuk menghalang satu-satu program agama bukan kerana ia menyeleweng agama tetapi kerana alasan kepentingan politik.

Untuk mereka ini, tiadapun sedikit risau bahawa masyarakat mungkin akan menjadi jahil, bebal dan dungu dengan nilai agama; yang mereka risau hanyalah apabila ada penceramah, walaupun cukup terkemuka di tanahair tetapi tidak diberi tauliah, mengajar di kawasan tadbir mereka,” bidas beliau.

Tambahnya lagi, kekadang yang dihalang itu bekas mufti, pensyarah universiti dan pakar rujuk agama. Kita masih ingat apa yang menimpa Dr Haron Din, al-Marhum Datuk Ishak Baharom, Dr Asri Zainal Abidin dan ramai lagi yang disekat, bahkan puluhan lagi yang kini masih menjadi buruan penguatkuasa agama.

“Tindakan sedemikian, bukan sahaja amat memalukan umat Islam malah merendahkan martabat golongan agama dan keyakinan umat Islam terhadap institusi-institusi yang diamanahkan menjaga Islam,” tegur beliau.

Bagi Tuan Ibrahim, keruntuhan aqidah umat Islam masa kini sebenarnya menggambarkan masalah pokok yang lebih mendalam dan tunjang iaitu didikan agama yang gagal memantapkan aqidah.

“Pengabaian ini juga menyebabkan ia merebak sehingga kepada pengabaian aspek lain seperti ibadah, syariat dan akhlak. Kita tidak perlu bertempik gegak-gempita, demonstrasi atau meluahkan kemarahan kepada pihak lain, seandainya punca keburukan akidah datang dari kelemahan institusi-institusi Islam kita sendiri,” terang beliau.

Persoalan pendidikan jangan hanya dilihat kepada silibus sekolah, katanya kerana dalam sistem exam-oriented yang menebal sekarang ini, tidak mungkin pelajar akan menumpukan kepada subjek agama kerana ia bukanlah mata pelajaran utama dalam mana-mana peperiksaan penting.

“Di luar sekolah pula, pendidikan agama lebih bergantung kepada usaha peribadi untuk mempelajari dan mendalaminya.

Namun, perkara yang lebih malang yang sedang berlaku sekarang ialah karenah institusi-institusi agama seperti jabatan agama negeri-negeri yang lebih mencemburui secara bukan-bukan terhadap program agama di masjid daripada menyaingi secara sihat dalam usaha menyediakan lebih banyak ruang kepada pengukuhan agama umat Islam secara keseluruhan,” kata Tuan Ibrahim secara kesal.

Menurut beliau, sikap negatif institusi agama yang di bawah kongkongan orang berkepentingan yang jahil agama kepada golongan agama - terutamanya apabila golongan agama mudah dicopkan sewenang-wenangnya sebagai 'pembangkang atau menyokong pembangkang' sekiranya bangkit menegur tindakan kerajaan pemerintah telah menyebabkan kuliah di masjid rata-ratanya gagal menarik minat golongan muda.

Khutbah Jumaat zaman kini pula, katanya rata-ratanya lebih berkisar kepada persoalan remeh-temeh.

“Ini menyebabkan solat Jumaat sekadar jadi memenuhi adat sahaja,” bidas beliau lagi.

Sikap pemerintah yang terlalu pesimis terhadap golongan agama, terang beliau, telah menyebabkan masyarakat menganggap kalau ada kuliah tentang hudud atau teguran terhadap tindakan sesuatu pemimpin kerajaan yang menganjurkan program yang bertentangan dengan syarak, maka mereka akan terus dituduh sebagai ‘pembangkang atau penyokong pembangkang’.

“Akibat sikap tidak professional institusi agama inilah menyebabkan wujudnya sikap negatif yang mendalam kepada apa sahaja yang berkaitan agama,” tambah beliau.

Dalam isu murtad yang menjadi hangat kebelakangan ini, Tuan Ibrahim secara kesal menyatakan bahawa isu ini telahpun digunakan untuk kepentingan politik pihak tertentu.

Katanya lagi, golongan berkepentingan ini hanya ingin menuding jari mencari salah; jauh sekali untuk berusaha agar memperbaiki kelemahan bagi memperkasakan aqidah umat Islam.

“Harus diingatkan, golongan ini jugalah yang menentang segala yang dicadangkan daripada dulu lagi oleh pembangkang untuk menentang gejala murtad demi kepentingan umat Islam. Tindakan hangat-hangat tahi ayam ini adalah antara sebab kuat mengapa institusi-institusi agama ini perlu direformasikan.

“Senang kita nak tutup kelemahan kita dengan menuduh ada musuh nak mengacau kita, walaupun ada kalanya benar, tapi itu sememangnya tugas musuh... Sama seperti badan manusia, bakteria dan virus sentiasa tunggu untuk menyerang, sekiranya kita tak pastikan badan kita kuat, jangan pula kita salahkan bakteria dan virus apabila kita jatuh sakit,” beliau memberikan peringatan.

Untuk menguatkan aqidah umat Islam, kata Tuan Ibrahim, ia memerlukan satu dana yang besar, sepatutnya cukup sekiranya duit zakat digunakan sewajarnya.

“Sebenarnya dana yang kita ada di zakat amatlah besar, namun duit zakat ini tidak diagihkan sepenuhnya dan digunakan secara betul untuk menguatkan iman umat Islam terhadap Allah swt,” katanya dengan kesal.


Senjata doa atasi muslihat BN guna projek IC
M Faqih

KOTA BHARU, 27 Ogos: Biar pun tanpa nasi bungkus percuma untuk bersahur, namun ribuan anak-anak muda memenuhi Qaryah Ramadan di perkarangan Stadium Sultan Mohammad Ke IV awal pagi tadi bagi mengikuti munajat pilihan raya.

Malah ada membawa beg galas besar, kemungkinan baru kembali ke kampung halaman, bercuti sempena Hari Raya Aidilfitri dua hari lagi. Ada juga yang keletihan tidur di belakang khemah solat tarawih.

Khemah gergasi tempat solat dan munajat itu penuh sesak dengan orang ramai. Khemah tersebut boleh memuatkan sehingga 3,000 orang. Sebahagian lagi terpaksa solat dan munajat di bahagian luar khemah.

Jumlah kehadiran itu dianggap luar biasa memandangkan bulan Ramadan sekarang lebih ramai memilih bersahur bersama keluarga. Malah program agak sendat apabila amanat pimpinan yang disiarkan secara langsung menerusi internet berakhir jam 12 malam tadi, disambung pula dengan munajat.

Sebahagian peserta yang hadir rata-rata golongan muda. Program bermula jam 3 pagi diimamkan Ustaz Hussin Ibrahim Masri dari Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas.

Bacaan zikir dan munajat pula dikepalai Ketua Pengelola Unit Dakwah Halaqat, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Ustaz Abdullah Abdul Razak. Hadir sama Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, anggota-anggota Exco dan wakil-wakil rakyat.

Program munajat berakhir kira-kira jam 4.50 pagi, bagi memberi peluang orang ramai yang hadir bersahur. Jualan nasi bungkus disediakan berhampiran Qaryah Ramadan.

Mubarak Kafe di sebelah khemah tarawih kelihatan penuh sesak dengan pelanggan. Beberapa kedai makan dan restoran di Dataran Usahawan juga masih beroperasi.

Berucap ringkas sebelum itu Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, Kelantan terus memancak Islam dalam segenap aspek kehidupan sejak mengambil alih pentadbiran negeri ini pada akhir 1990.

“Usaha itu berterusan dilakukan sehingga ke saat ini. Ketika ini merupakan saat yang paling baik bagi umat Islam beribadat di akhir Ramadan bagi membersihkan diri kita daripada segala dosa,” katanya.

Menurutnya, hanya doa sebagai senjata akhir bagi orang Islam ketika berdepan dengan kegentingan bagi menghadapi pilihan raya bila mana pihak lawan cuba menggunakan pelbagai taktik kotor untuk mengekalkan kuasa.

Ketika ucapan yang disiarkan secara langsung di 19 lokasi di seluruh negara termasuk boleh diikuti di Sabah dan Sarawak malam tadi Menteri Besar berkata, taktik buruk pihak lawan bagi mengekalkan kuasa hanya dapat dihadapi dengan munajat kepada Allah Taala.

Katanya di negara lain tentera digunakan bagi mempertahan kuasa pemimpin sedia ada, namun di negara kita pendatang diberi kad pengenalan bagi membolehkan pemerintah mengekalkan kuasa.

Kata beliau senjata doa tiada hijab yang boleh menghalang kerana ia akan terus sampai ke Allah Taala, lebih-lebih lagi kalau berkebetulan pula dengan Lailatul Qadar.

“Kita luahkan segala isi hati. Malam ini berkebetulan pula 27 Ramadan, iaitu malam-malam ganjil yang kemungkinan besar berlaku Lailatul Qadar. Allah Taala membuka pintu langit bagi membolehkan menerima terus doa daripada hambaNya,” ujarnya pada program yang diadakan di Dewan Zulkifli Mohamad , pejabat Perhubungan PAS Kelantan.

Program itu bermula jam 10 malam di mana siaran internet dipancarkan dari dua lagi lokasi iaitu Rusila, Terengganu dan Taman Melewar, Kuala Lumpur.

Sebanyak 19 tempat pemimpin dan penyokong PAS berkumpul bagi mengikuti program berkenaan. Siaran itu boleh diikuti dengan jelas gambar dan audionya. Pengerusi program, Ustaz Idris Ahmad berada di Taman Melewar.

Di Rusila dua pemimpin berucap iaitu Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Khairuddin Ahmad Ghazali.


Pemuda PAS pandang serius pemerdagangan manusia
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 26 Ogos: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) memandang serius Laporan Pemerdagangan Manusia (TIP) 2011 yang dikeluarkan Jabatan Negara Amerika Syarikat yang menyenaraikan Malaysia di tangga kedua.

“Laporan ini menunjukkan bahawa isu pemerdagangan manusia di Malaysia berada di paras yang bahaya dan sesuatu tindakan perlu dibuat bagi membanteras gejala pemerdagangan manusia,” kata ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor.

Katanya, lambakan pekerja asing yang menjadi punca pemerdagangan manusia di negara ini adalah isu besar yang perlu ditangani oleh kerajaan.

DPPM, ujarnya mempersoalkan mengapakah pekerja negara asing boleh masuk secara mudah di negara ini walaupun pelbagai operasi penangkapan dan pembanterasan dijalankan.

“Mengapakah begitu longgarnya kawalan keselamatan di sempadan negara ataupun adakah kerana adanya rasuah yang membenarkan pekerja asing dibawa masuk secara mudah?” soalnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya, DPPM bimbang dengan lambakan pekerja asing menyebabkan jenayah dan gejala sosial turut berleluasa.

Beliau berkata, jenayah seperti pecah rumah, rompak, mencuri, rogol dan ragut naik mendadak dengan ramainya warga asing di negara ini.

Katanya, kebanyakan golongan wanita tempatan merasa cemas serta tidak selamat untuk keluar rumah ekoran pelbagai jenayah yang terdedah terhadap mereka.

Lebih dari itu, ujarnya kebanyakan warga asing turut mendominasi sesuatu penempatan.

Katanya, warga tempatan kebanyakannya mengeluh kerana kawasan mereka dikuasai oleh warga asing termasuk premis-premis perniagaan yang dibolot oleh warga asing.

Tambahnya, DPPM menggesa kerajaan dan pasukan keselamatan agar mengetatkan keselamatan di sempadan serta kerap melakukan serbuan ke premis dan kawasan perladangan serta pembinaan.

Menurutnya, majikan yang tidak mematuhi peraturan yang ditetapkan dalam mengambil pekerja asing di tempat mereka perlu diambil tindakan.

Katanya, tindakan keras perlu diambil terhadap mana-mana premis hiburan yang menjalankan pemerdagangan manusia seperti menjadikan warga asing perempuan sebagai pelacur.

Seharusnya, kata beliau pusat-pusat hiburan tidak lagi dibenarkan beroperasi memandangkan kesan buruk kepada masyarakat lebih banyak daripada kesan baik.

Selain itu, katanya kerajaan perlu menghadkan kuota warga asing di negara ini.

“Setiap identiti warga asing perlu dikenalpasti dan diketahui lokasi mereka. Selepas tamat kontrak, warga asing ini perlu dihantar pulang,” katanya.

Tambahnya, apa yang berlaku, selepas tamat sesuatu kontrak pekerja ini bebas mencari pekerjaan lain sehingga mampu bermastautin di negara ini bertahun lamanya.

Akhir sekali, kata beliau DPPM juga mengharapkan kerajaan agar menangani jenayah pemerdagangan kanak-kanak di negara ini.

“Ia merupakan suatu perkara serius memandangkan di kebanyakan tempat, kanak-kanak dijadikan alat untuk meminta sedekah.

“Sindiket pemerdagangan kanak-kanak perlu diburu dan diperangi habis-habisan kerana ia suatu jenayah kejam dan tidak boleh dimaafkan,” katanya lagi.


Status nama 'jarang didengar' berubah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 26 Ogos: Dewan Pemuda PAS hari ini membongkar lagi keraguan dalam daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Terbaru, Timbalan Pengerusi Pemulihan Demokrasi & Mobilisasi, Mohd Adram Musa terdapat perubahan status terhadap nama 'jarang didengar' yang ada dalam senarai SPR tetapi tiada dalam rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang didedahkan mereka sebelum ini.

Individu tersebut adalah Jumaayah Binti Alus yang kini namanya sudah ada dalam rekod JPN.

Pada 22 Ogos lalu, pengerusi Pemulihan Demokrasi & Mobilisasi, Suhaizan Kaiat mendedahkan lima nama unik yang jarang didengar dan mempunyai dua nombor kad pengenalan berbeza.

Nama-nama tersebut seperti berikut:

1. Jumaayah Bin Alus. Identiti ini mempunyai dua kad pengenalan iaitu 511122105834 dan 511122105754. Kedua-duanya dibezakan pada digit ke-10 dan ke-11.

2. Sainam Binti Tukisan: Identiti ini mempunyai dua kad pengenalan iaitu 500307105490 dan 500307105474. Kedua-duanya di bezakan pada digit ke 11 dan 12 sahaja.

3. Katimah Binti Kadni: Identiti ini mempunyai dua kad pengenalan iaitu 500808015282 dan 500808015290. Kedua-duanya dibezakan oleh digit ke-11 dan ke-12

4. Nesam Banu Bt Mohammad Fahmi: Identiti ini adalah pengundi pos. Nombor tenteranya adalah T373594 dan T375594. Kedua-dua nombor tentera ini dibezakan pada digit ke-4 sahaja.

5. Lanuddin Bin Ngah Mat Nasir: Identiti ini adalah undi pos dan memiliki dua nombor keanggotaan polis iaitu RF107781 dan RF107881. Kedua-dua nombor keanggotaan ini dibezakan pada digit ke-6.

Selain itu, ada di antara mereka termasuk nama Jumaayah Binti Alus hanya ada dalam senarai SPR dan tiada dalam rekod JPN.

Bagaimanapun statusnya hari ini telah bertukar dan kini MyKadnya wujud dalam rekod JPN apabila disemak menggunakan salah satu nombor kad pengenalannya iaitu 511122105834.

"SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) didesak membersihkan Daftar pemilih terlebih dahulu sebelum menunding jari kepada pihak lain.

"Apa yang jelas SPR hanya cuba melepaskan diri dengan menyalahkan JPN ,dari siri pendedahan yang telah dibuat oleh Dewan Pemuda Pas Malaysia," ujar Adram.

Selain itu, beliau juga turut mendedahkan enam lagi nombor kad pengenalan yang didakwa ada dalam senarai SPR tetapi tiada dalam rekod JPN.

Nombor kad pengenalan tersebut adalah seperti berikut:

1. 790924145621

2. 750612105026

3. 620826086291

4. 850709146543

5. 850706145967

6. 651105105087

Sehubungan itu, beliau mendesak SPR membersihkan senarai daftar mereka terdahulu sebelum menyalahkan pihak lain yang mendedahkan perkara tersebut.

"Saya tidak tahu berapa lama data ini boleh bertahan sebelum ditukar statusnya. Tidak salah jika rakyat membuat pelbagai tafsiran dengan keadaan seperti ini," katanya.


Lynas: Kenyataan Dr Che Rusli, Dr Ahmad Termizi di TV3
Zulkefly Mohamad Omar

Saya Saudara Zulkefly Mohamad Omar, AJK PAS Pusat Merangkap Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat ingin memberi kenyataan berhubung kait kenyataan Dr Che Rusli Che Mat dan Prof Ahmad Termizi di TV3 semalam dalam Buletin Utama TV3.

Sehubungan dengan saya telah mengamati kenyataan kedua-dua tokoh tersebut dan sama sekali tidak berhasrat untuk mempertikaikan kaliber mereka sebagai Pakar Saintis Nuklear. Apa yang saya utarakan bahawa beberapa pandangan yang berbeza boleh dianggap sebagai medan untuk saya perjelaskan tentang Pendirian Lajnah Alam Sekitar Pas Pusat dan Badar (Badan Bertindak Anti-Rare Earth Refinery) berkaitan Isu Kilang Rare Earth Refinery yang akan beroperasi Gebeng, Kuantan.

Pendedahan mereka yang dipetik dari TV3 berkenaan kenyataan bahawa Kilang LAMP milik LYNAS adalah Loji Nuklear disangkal PAS. PAS tidak pernah mengakui bahawa Kilang LAMP milik LYNAS itu adalah Loji Nuklear, malah nama badan yang berjuang untuk menentang LYNAS itu adalah Badan Bertindak Anti-Rare Earth Refinery (BADAR) di mana pekataan ‘refinery’ itu sendiri merujuk kepada KILANG.

Memetik kenyataan Prof.Dr.Ahmad Termizi bahawa risiko bukan alasan untuk mengharamkan sesuatu perkara dan risiko itu mesti berpadanan dengan manfaat jelas merupakan satu kenyataan yang tidak berasas malah dilihat seolah-olah cuba memperjudikan nasib penduduk setempat khususnya penduduk di sekitar Balok Kuantan di atas nama kemajuan teknologi dan ekonomi.

Risiko yang dikenalpasti bukanlah hanya daripada pancaran radiasi, malah terdapat banyak potensi risiko yang cukup tinggi ketika pengangkutan bahan mentah yang tiba dari Australia di pelabuhan Kuantan ke tapak kilang LAMP milik LYNAS di Gebeng Kuantan, ketika kerja-kerja pemprosesan, simpanan dan pengurusan sisa buangan (pepejal, air sisa dan gas) yang dikenalpasti mempunyai elemen radioaktif di dalamnya.

Kami tahu banyak air sisa yang dikatakan ‘telah dirawat’ akan dilepaskan ke Sungai Balok yang diketahui umum sudah tercemar pada tahap 2 dan 3. Malah sehingga hari ini, penduduk setempat masih tidak dilibatkan di dalam menilai perancangan pengurusan sisa buangan milik LYNAS itu.

Risiko dari Kilang LAMP milik LYNAS adalah sesuatu risiko yang tidak boleh dikompromi walaupun jika ada manfaatnya dari aspek ekonomi walaupun PAS ragu-ragu dengan manfaat ekonomi yang dimaksudkan. Pelepasan cukai perolehan selama 12 tahun kepada LYNAS adalah satu tindakan yang tidak menguntungkan Negara.

Risiko itu tidak boleh dikompromi dengan manfaat kerana pencemaran sisa radioaktif kepada alam sekitar tidak mampu dipulihkan dalam tempoh yang singkat malah dikenalpasti akan kekal sehingga tempoh yang lama iaitu puluhan tahun lamanya.

Malah ancaman kepada kesihatan juga boleh berlaku seperti penyakit kanser dan lieukemia jika terdapat kebocoran dan kegagalan fungsi peralatan yang sedia ada sehingga menyebabkan pendedahan bahan-bahan beradioaktif kepada penduduk setempat. Laporan keretakan tangki simpanan serta spesifikasi yang tidak memenuhi piawaian yang ditetapkan seperti yang dipaparkan oleh New York Times (NYT) mengukuhkan lagi ketidakyakinan penduduk setempat kepada jaminan keselamatan yang acap kali diwawarkan oleh agensi yang berkenaan termasuk pihak Kerajaan Barisan Nasional (BN).

PAS sekali lagi menegaskan tahap dos sinaran yang dimaksudkan Prof Dr Ahmad Termizi hanyalah satu daripada beberapa isu yang dibangkitkan rakyat.

Rakyat tidak boleh dipersalahkan kerana membangkitkan kegusaran mereka terhadap aspek-aspek keselamatan termasuk potensi ancaman dari kilang LAMP milik LYNAS itu. Lebih-lebih lagi penglibatan pihak awam tidak dialu-alukan dari peringkat awal malah kelemahan aspek ini diakui oleh wakil MITI tempoh hari. Lebih-lebih lagi Kajian Alam Sekitar (PEIA) jelas tidak melibatkan pihak awam ketika itu walaupun Kajian Terperinci Alam Sekitar (DEIA) boleh digunapakai seolah-olah potensi pelbagai ancaman yang tidak sahaja terhad kepada pancaran radiasi tidak menjadi satu kepentingan dan keutamaan kepada penduduk setempat.

Apakah risiko itu boleh dipadankan dengan manfaatnya? PAS menyangkal kenyataan ini apabila ia melibatkan industri yang berisiko tinggi seperti ini.

Insiden dari loji nuklear Fukushima boleh dirasai oleh beberapa Negara yang beribu-ribu batu jauhnya. Tetapi kesan ini tidak dirujuk sebagai kesan radiasi sahaja tetapi lebih dirujuk kepada potensi penyebaran radioactive particles atau ‘serbuk/habuk radioaktif’ yang boleh bergerak dan tersebar melalui air dan udara sehingga manusia yang menghidunya atau menelannya berpotensi sebagai ancaman kepada organ dalaman manusia.

External Radiation atau ‘Radiasi Luar’ bukan kerisauan utama penduduk setempat tetapi ‘Internal Radiation’ atau ‘Radiasi Dalaman’ itulah yang menjadi kegusaran utama penduduk setempat. Tahap pencemaran habuk yang sedia dari Kawasan Perindustrian Gebeng (GIE) akan lebih parah dengan kehadiran kilang LAMP milik LYNAS itu. Pendedahan radiasi dalaman berkemungkinan tetap ada.

Kenyataan yang mengatakan bahawa ketakutan orang ramai hanya merujuk kepada tahap radiasi sahaja juga tidak tepat kerana hakikatnya bukan tahap radiasi sahaja yang menjadi pertikaian penduduk setempat selama ini malah tahap radiasi yang dimaksudkan beliau yang mirip hanya kepada external radiation atau ‘radiasi luar’ sahaja sebenarnya lebih menjurus kepada ancaman internal radiation atau ‘radiasi dalaman’ seperti yang dimaksudkan di atas. Radiasi dalaman boleh menyumbang kepada kerosakan organ dalaman manusia.

Kegusaran penduduk dan pandangan umum dari berbagai lapisan masyarakat adalah berdasarkan beberapa tindakan yang di lakukan oleh Lynas terlalu tergopoh-gapah untuk meneruskan operasi pembinaan tanpa mengambil pandangan penduduk dan rakyat khususnya di Kuantan serta kawasan yang berhampiran.

Bagaimanakah keyakinan tinggi di kalangan penduduk setempat terhadap agensi penguatkuasa alam sekitar itu wujud jika pencemaran Sungai Balok sudah ditahap 2 dan 3? Adakah rakyat harus yakin akan kredibiliti agensi penguatkuasa yang berkenaan untuk memantau kilang LAMP milik LYNAS jika Sungai Balok sendiri sudah gagal dipantau agensi kerajaan yang berkenaan.

Adakah dengan semua ini, rakyat harus tetap yakin dengan kredibiliti agensi kerajaan yang berkaitan?

Rakyatkah yang salah?

PAS juga menyangkal bahawa isu LYNAS ini dibawa oleh PKR. Malah PAS sekali lagi tetap bertegas bahawa isu LYNAS adalah isu yang dibawa oleh PAKATAN RAKYAT dan telah lama disepakati.

Rakyat Kuantan khususnya mempunyai sebab untuk takut akan kewujudan Kilang LAMP milik LYNAS. Kenyataan bahawa Kilang LAMP milik LYNAS itu selamat bersandarkan laporan IAEA juga tidak tepat kerana penilaian panel pakar IAEA itu hanya bersandarkan tahap pembinaan infrastruktur Kilang LAMP milik LYNAS yang pada ketika itu hanya ditahap 40 peratus sahaja malah Kilang itu masih belum beroperasi dan pengurusan sisa buangan juga tidak dinilai, bagaimanakah pihak-pihak tertentu boleh dengan sewenang-wenangnya mengeluarkan kenyataan bahawa Kilang LAMP milik LYNAS itu SELAMAT?

Malah 11 cadangan penambahbaikan yang dicadangkan oleh panel IAEA itu jelas menunjukkan bahawa polisi, piawaian dan prosedur yang sedia ada di Negara ini masih terbelakang berbanding piawaian antarabangsa. Jika Negara ini memenuhi piawaian antarabangsa, kenapa perlu ada 11 penambahbaikan itu?

Hakikatnya kehadiran Kilang LAMP milik LYNAS dibuat tanpa penglibatan pihak awam dan tidak menyeluruh. Malah kelemahan ini diakui panel IAEA itu dan wakil MITI sendiri. Adakah salah rakyat untuk beremosi apabila hanya diberitahu ketika pembinaan infrastruktur kilang sudah mencecah 40 peratus? Dan adakah fakta-fakta yang dibentangkan oleh wakil penduduk adalah semata-mata propaganda dan tidak berdasarkan ilmu? Termasuk tiada rujukan kepada pakar-pakar tertentu? Rakyat tidak pernah beremosi kosong, malah emosi itu disertakan kajian yang menyeluruh dan bersandarkan rujukan-rujukan yang tertentu sehingga terbukti bahawa salah satu isu yang dibangkitkan wakil penduduk setempat berkenaan ketiadaan pelan pengurusan sisa buangan diakui oleh panel IAEA sendiri sebagai salah satu penambahbaikan yang perlu disediakan oleh pihak LYNAS dan AELB.

Kenapa rakyat pula yang terpaksa berhempas pulas meyakinkan kerajaan sedangkan agensi-agensi yang berkenaanlah yang harus menyakinkan pihak kerajaan bahawa pelan pengurusan sisa buangan adalah satu kewajipan yang perlu ada. Bukankah rakyat yang berperanan sebagai majikan kepada agensi-agensi yang berkenaan melalui bayaran cukai pendapatan tahunan?

Kenapa rakyat pula yang terpaksa berhempas pulas untuk melindungi keselamatan, kesihatan dan alam sekitar penduduk setempat?

Zulkefly Mohamad Bin Omar

Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat


Menangani riddah jangan bermusim
Mohd Syahir Sulaiman
“..Pada hari ini telah Ku-sempurnakan untuk kamu Agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redhai Islam agama bagimu..” (Al-Maidah: 3)

Ramadhan 1432 nyata tidak sepi dengan mehnah dan cabaran yang menguji tahap keimanan, demi mengejar martabat taqwa yang dijanjikan oleh Allah s.w.t. dalam pensyariatan ibadah puasa.

Dimulakan dengan landskap BERSIH 2.0 di penghujung bulan Syaaban yang menyaksikan kebangkitan rakyat yang dambakan agenda Islah dalam sistem demokrasi negara, keheningan di awal Ramadhan terusik dek polemik operasi JAIS di Gereja Methodist Damansara Utama yang mengundang perdebatan yang tidak sudah.

Bukanlah hasrat penulis untuk menilai nawaitu dan fe’el golongan pemimpin yang memperlihatkan kenyataan dan reaksi yang pelbagai, sekadar ingin berpesan supaya tidak menjadikan wadah media sebagai medan menghukum dan menuding jari dalam persoalan aqidah ummah, tanpa usul periksa dan bukti yang kukuh sehingga mencemar kemurnian peribadi dan jatidiri sendiri.

Sebagaimana di dalam berpuasa kita diajar akan nilai ketaatan, kepercayaan dan pengharapan kepada Allah, begitulah juga setiap perintah dan larangan oleh Allah, perlu dijunjung dengan sepenuh hati, tanda suci dan murni aqidah kita.

Adapun agenda mempertahan aqidah ummah, bukanlah agenda bermusim. Ia memerlukan pendekatan komprehensif dan komitmen yang berterusan, tidak cukup dengan hanya slogan dan teriakan yang tidak membawa apa-apa makna.

Kesungguhan PAS memelihara aqidah ummah secara komprehensif terbukti daripada inisiatif penubuhan Pusat Asuhan Tunas-Tunas Islam (Pasti) yang mengasuh penerapan nilai-nilai agama seawal usia mula mengenal mana yang baik, mana yang buruk.

Hasil didikan pra-sekolah di Pasti, penulis mula mengenal Allah sebagai Tuhan yang Maha Esa dan Maha Berkuasa. Kami diajar mengenal Nabi Muhammad s.a.w. sebagai pemimpin paling agung, bersama 25 rasul dan nabi ikutan ummah. Kami diajar mengenal Alif-Ba-Ta di samping bertatih mengeja A-B-C. Kami diajar Wahid-Ithnain-Thalatha disamping bersifir 1-2-3.

Kami diajar melakukan solat 5 waktu, sempurna dengan yang rukun dan sunat, tiada berani ditinggalkan walau 1 waktu.

Kami diajar menghafal dan mengalunkan surah-surah ringkas, bacaan solat, doa-doa, dan nasyid yang memuji Tuhan, tiada nyanyian yang melalaikan.

Kami dilatih dengan pemakaian yang menutup aurat, pelajar lelaki segak berbaju melayu hijau berkopiah putih, pelajar perempuan anggun berbaju kurung hijau dan bertudung putih, tiada seluar pendek mahupun
skirt singkat.

Kami dididik mengenal ketokohan Khulafa ar-Rasyidin dan ilmuan Islam seumpama Ibnu Sina, Ibnu Rusyd, dan Ibnu Khaldun, sebelum kami mengenal Newton dan Einstein.

Ternyata, benih yang diasuh di Pasti, sebuah institusi yang ditubuh dan dikelolakan oleh Dewan Pemuda PAS, berjaya menghasilkan generasi yang kenal dan patuh pada Tuhan. Sistem pembelajaran di Pasti berjaya melahirkan golongan celik Al-Quran dan celik agama, menjadi benteng penyelamat aqidah seawal usia mula mengenal makna.

Dalam usaha memartabatkan Islam, PAS didokong dengan kuatnya oleh para Ulama’. Golongan ulama’ yang mendalami ilmu agama secara syumul, menggalas amanah pewaris Nabi, senantiasa istiqamah sejak zaman berzaman memupuk dan meningkatkan kesedaran

Islam di kalangan ummah. Allah berfirman, “…sesungguhnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun” (Fathir: 28).

Partisipasi PAS dalam politik tanahair dan antarabangsa, tidak pernah tergelincir dari paksi aqidah, sedari zaman kebangkitan penentangan penjajah hinggalah ke zaman teknologi alam maya. Peristiwa pembelaan Natrah, syuhada’ Memali, dan kejayaan pemerintahan PAS di Kelantan sejak 1990 adalah sebahagian monumen manifestasi istiqamah dan komitmen PAS memelihara kesucian Islam.

Berbalik kepada persoalan semasa, penulis amat bersetuju dengan pendirian PAS dan Dewan Pemuda PAS berkenaan sikap dan peranan kita terhadap kegawatan aqidah ummah pada masa kini. Ini bukanlah masa untuk kita menuding jari mencari siapa yang salah, tetapi ini masa untuk kita menghulur tangan ke arah penyelesaian masalah.

Di dalam ruang yang terhad ini, penulis berasa terpanggil untuk mengetengahkan beberapa cadangan yang agak unik dan tersendiri, di samping beberapa cadangan umum yang dilontarkan dalam menatijahkan solusi kepada permasalahan ini, antaranya:

1. Mendesak kerajaan menukar kembali cuti hari Ahad kepada hari Jumaat seperti di negeri Johor dan Perlis sebagai hari kebesaran ummat Islam (Nasrudin Hassan, 14 Ogos 2011) – Penulis sebagai anak kelahiran Negeri Serambi Makkah sangat mengalu-alukan cadangan ini untuk dilaksanakan, natijah daripada kesibukan di pejabat dan perlu bergegas melepasi hiruk-pikuk kota untuk ke masjid untuk menunaikan fardhu Jumaat, yang pastinya menjejaskan penumpuan kepada khutbah yang disampaikan.

Medium khutbah adalah besar nilainya di sisi Islam dan mampu menjadi wadah penyatuan pemikiran dan perpaduan ummat Islam, dek kealpaan mengejar kesibukan dunia sepanjang minggu.

2. Kami menuntut supaya semua pihak yang pernah terlibat merobohkan institusi-institusi Islam termasuklah meruntuhkan institusi pendidikan Islam, masjid dan surau memohon maaf kepada seluruh ummat Islam di Malaysia disebabkan tindakan-tindakan mereka inilah yang telah mendorong agama Islam tidak dihormati (Sidang Meja Bulat NGO Islam, 13 Ogos 2011)

Penulis tidak perlu mengulas lanjut di sini, cukup sekadar memetik peringatan Allah, “Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalang daripada menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut nama Allah di dalamnya, dan dia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Orang-orang yang demikian, tidak sepatutnya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu).

Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar." (Al-Baqarah: 114)

3. Mendesak supaya pihak berkenaan dan berwajib membuat tambahan pegawai agama di semua sektor agar dakwah Islam dapat digerakkan secara sistematik dalam negara kita (Nasrudin Hassan, 14 Ogos 2011) – Idea ini bersifat serampang dua mata; mendekatkan (engagement) agensi kebajikan dan agensi agama terhadap golongan memerlukan, dan memberi peluang pekerjaan (employment) kepada lulusan agama. Walhasil, institusi masjid akan berperanan sebagai instrumen dakwah dan kebajikan, hasil mekanisma penyampaian yang dikawal selia oleh pegawai-pegawai yang lebih hampir dan cakna dengan keadaan masyarakat setempat.

Syeikh Abu Hassan Ali an-Nadwi pernah mengungkapkan di dalam risalah beliau yang terkenal, “Riddah La Abu Bakr Laha (Murtad, Tiada Abu Bakar Menanganinya)”, bahawa ummat Islam kini menghadapi ancaman murtad yang lebih merbahaya iaitu fahaman metarialisma yang
datang dari pengaruh Barat.

Justeru, berpandukan ketegasan Saidina Abu Bakar r.a. dalam menangani gejala riddah, maka kita ummat Islam akhir zaman perlulah bersama-sama berganding bahu dalam usaha memelihara aqidah ummah secara bertanzim dan komprehensif, bukannya bermusim.

Marilah, bersempena ruh Ramadhan al-Mubarak, kita tanam azam dan tekad untuk dipilih sebagai pahlawan tentera Saidina Abu Bakar di zaman ini.

Salam ‘Idul Fitri Al-Mubarak.

--------------------------------------------
Penulis adalah Pengarah Institut Polisi Studi, Dewan Pemuda PAS Malaysia. ‘Idul Fitri 1432 akan disambut dengan penuh kesyukuran bertemakan warna kuning, lambang kemuliaan dan kesucian.


Berlaku adillah sekalipun pada non Muslim
Nasrudin Hassan
1. Islam adalah agama wahyu yang diutus oleh Allah swt. Tuhan yang Maha Adil lagi Maha Mencipta sekelian alam. Antara sifat penting yang menjadi prinsip Islam ialah berlaku adil. Bukan sahaja adil semasa aman bahkan adil sewaktu perang. Bukan sahaja adil sesama penganut ajaran Islam tetapi adil juga kepada non muslim.

يَا أَيُّهَآ ٱلَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ للَّهِ شُهَدَآءَ بِٱلْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىۤ أَلاَّ تَعْدِلُواْ ٱعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Maksudnya:

Wahai orang–orang yang beriman, Jadilah kamu orang yang selalu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi dengan adil dan janganlah sekali–kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa. Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kau kerjakan.

Surah al Maaidah: 8

2. Adil ertinya berpaksi kepada kebenaran. Menegakkan keadilan ertinya menegakkan kebenaran. Sementara musuh kebenaran ialah pendustaan dan ia adalah satu kezaliman yang ditentang oleh syara’.

3. Sungguhpun Islam tidak pernah mengiktiraf tuhan–tuhan yang disembah selain Allah swt. oleh non muslim, namun Islam mempunyai sikap yang tegas dan jelas agar ummatnya tidak menghina dan mencerca tuhan yang mereka sembah.

Firman Alllah swt:

و لا تَسُبُّوا الذينَ يَدْعُوْنَ مِنْ دُوْنِ اللهِ فَيَسُبُّوا اللهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ

Dan janganlah kamu cerca apa yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka kelak akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan.

Asy Syaukani rhm berkata di dalam tafsirnya “ Fathul Qadir jilid 2 muka surat 149” bahawa ayat ini menjadi dalil bahawa penyeru [pendakwah] kepada kebenaran dan pencegah kebathilan, apabila bimbangkan perbuatan menghina agama lain menyebabkan tindakan yang melampau sebagai balasannya maka hendaklah dia meninggalkan penghinaan itu bahkan wajib.

Prof. Wahbah az Zuhaili menjelas di dalam tafsirnya “al Munir jilid 7 muka surat 327” bahawa hukum ayat ini kekal iaitu larangan menghina segala kebesaran agama mereka seperti salib, sembahan mereka, tempat ibadat mereka dan jangan terdedah melakukan perbuatan tersebut kerana ianya seolah – olah menggalakkan maksiat iaitu penghinaan kepada Allah dan RasulNya saw.

4. Jika mencerca tuhan yang mereka sembah selain Allah swt pun dilarang oleh Islam sedang ia adalah perbuatan syirik dan kufur, kerana Islam mengambil maslahah agar Allah Tuhan yang Maha Suci dari segala sifat kekurangan tidak dicerca balas oleh mereka, maka demikianlah juga dalam perkara – perkara lain seperti mengatakan ugama mereka adalah ugama yang jahat, melakukan keganasan, melakukan perbuatan yang meruntuhkan moral dan sebagainya.

5. Saya dan kita semua yakin bahawa agama mereka salah menurut pandangan Islam. Tetapi kita tidak boleh memaksa mereka mengikut agama kita justeru Islam hanya boleh diterima dan dianut dengan penuh kesedaran dan keinsafan tanpa sebarang paksaan. Sebab itulah, apabila seseorang menganut ajaran Islam, tiada lagi jalan keluar untuk mereka melainkan mereka terpaksa berdepan dengan undang – undang murtad kerana ia adalah satu penghinaan kepada ajaran Islam.

6. Membuat tuduhan apa jua bentuknya dan kepada siapa pun tuduhan tersebut, Islam mengajar kita mengemukakan bukti yang jelas. Inilah keindahan dan keadilan Islam. Ketika mengemukakan sokongan terbuka kepada JAIS dalam isu pemeriksaan yang dibuat oleh JAIS ke atas gereja baru – baru ini, saya telah gariskan 3 sikap yang jelas.

a ] saya dan rakan – rakan pemuda PAS tegas akan terus berjuang mempertahankan Aqidah ummah. Justeru itu, kami setuju dan sokong tindakan JAIS atas sifat ia adalah pihak berkuasa agama yang bertanggungjawab langsung menjaga aqidah ummat Islam. Sebaik menerima maklumat yang diyakini, JAIS mesti bertindak memeriksa atau menyiasat [bukan menyerbu], malah jika benar maklumat yang diterima, maka JAIS berkewajipan :

i. membuat dakwaan kepada pihak yang melakukan kesalahan memurtadkan ummat Islam dan

ii. menahan ummat Islam yang dimurtadkan atau yang cuba dimurtadkan untuk proses istitab [meminta mereka bertaubat dan kembali semula kepada Islam]

b ] ummat Islam amnya dan pihak berkuasa agama khasnya, mesti memelihara hak non muslim sebagaimana yang diajar oleh syariat Islam dan tidak sekali – kali kita dibenarkan mencabulnya, seperti menceroboh dan meruntuhkan rumah ibadat mereka. Lebih – lebih lagi mencabul dan meruntuhkan rumah ibadat ummat Islam [masjid \ surau] itu sendiri.

c ] sebagai seorang muslim pula memimpin sayap pergerakan Pemuda Islam seperti PAS di Malaysia, saya tegas mengingatkan semua pihak [samaada non muslim atau muslim] agar sekali – kali tidak melakukan perkara yang merosakkan aqidah, pemikiran dan akhlak ummat Islam kerana ia merosak dan meruntuhkan peradaban ummat Islam.

7. Ertinya kita mempunyai sikap yang jelas dan tegas bahawa kita wajib mempertahankan aqidah ummah dalam apa jua keadaan, sekalipun darah dan nyawa ini menjadi taruhan. Namun dalam masa yang sama kita mesti berlaku adil terhadap pihak lain termasuk non muslim. Kita hanya memerangi mereka yang memerangi Islam seperti golongan yang cuba untuk merosakkan aqidah ummat Islam dan memalingkan mereka dari agama Islam.

8. Sungguhpun begitu, sebelum kita membuat sebarang tuduhan atau dakwaan kepada mana – mana pihak di atas apa jua bentuk tuduhan, bukti atau baiyyinah adalah diperlukan. Inilah kebenaran yang diperjuangkan oleh Islam. Malah disinilah terletaknya keadilan Islam.

9. Kita juga tidak boleh menghukum tindakan individu atau satu – satu golongan ke atas umum. Sebagaimana kita tidak boleh menghukum bahawa Islam agama yang ganas semata – mata segelintir ummat Islam merancang dan melakukannya. Kita tidak boleh menghukum Islam agama yang menggalakkan penzinaan sekalipun statistik menunjukkan ramai ummat Islam di dalam negara kita terjebak dalam seks bebas dan buang bayi. Jika kita tidak boleh mengambil kaedah sedemikian ke atas agama kita, maka kaedah itu juga tidak boleh kita gunakan secara rawak atau rambang ke atas agama lain.

10. Isunya di sini ialah kita mesti berlaku adil dalam tindakan. Jika ada tuduhan atau dakwaan, mestilah ada bukti yang jelas, bukan tuduhan yang hanya berasaskan rasa marah, benci dan emosi. Apabila jelas bukti maka hendaklah pihak berkenaan membuat dakwaan rasmi agar kemungkaran dan kemaksiatan dapat dibasmi.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

JK Parlimen berbagai parti buat p'raya
Subky Latif

BERSETUJU pula Perdana Menteri Najib membentuk jawatankuasa Parlimen berbagai parti bagi mengendalian SPR supaya ia adil, bebas, telus dan bersih.

Mengapa hal yang tidak dirasa perlu oleh Perdana-Perdana Menteri yang lalu dirasaskan perlu pula oleh Perdana Menteri Najib?

Selama-lamanya mereka mengatakan SPR dan pengurusannya sudah elok dan sempurna. Tiba-tiba bersetuju pula Najib membentuk jawatankuasa itu yang menurutnya bagai membaiki lagi pengurusannya supaya memuaskan hati pelanggan-pelanggannya.

Dia tidak sengaja bersetuju tentang penubuhan itu tetapi dia terdesak justeru adanya reaksi umum yang positif terhadap unjuk rasa Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Itulah kesan awal Bersih 2.0 itu yang dululnya dikata Najib tidak berfaedah dan tidak berkesan. Bolehlah dikira pembentukan itu, Najib telah menghirup ludahnya sendiri.

Najib adalah tokeh transformasi sebagai imbangan dan reaksi kepada gerakan reformasi oleh Anwar Ibrahim. Dia mahu semua ditransformasi di zamannya. Logiknya termasuklah pengurusan SPR.

Dari segi idealistik SPR itu perlu ditransformasi dan direformasi. Tetapi pembentukan jawatankuasa itu belum boleh dikira satu permulaan transformasi. Ia perlu dilihat apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dibuat oleh jawatankuasa itu?

Bunyinya seperti Najib setuju dengan tekanan bagi merawat SPR dan pengurusannya. Erti Najib mengaku SPR itu sakit. Pembentukan jawatankuasa itulah ubatnya.

Apakah itu ubatnya?

Oleh kerana diri Najib juga perlu ditransformasi dulu, maka ada kebimbangan ia belum diberi ubat yang betul. Jangan jawatankuasa itu jadi ubat sapu di kulit bagi penyakit kencing manis apa lagi kalau pesakit itu sudah terpaksa dipotong kaki.

Memandangkan PRU 13 dirasakan sudah dekat seperti yang dibayangkan oleh Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin, mungkin sebelum haji atau sebelum kokok ayam pertama 2012. Dapat dan sempatkah jawatankuasa itu merawat penyakit SPR bagi mengadakan pilihan raya seawal itu?

Jawatankuasa itu bukan plaster yang ditampal di dahi bagi rawatan darah tinggi. Ia mesti datang bagi melakukan pembersihan.

Yang pertama perlu dilakukan, campak dulu Wan Ahmad Wan Omar dari SPR kerana dia sudah menjadi seorang yang anti pembangkang apabila dia menulis panjang lebar tentang pelanggarannya itu baru-baru ini.

Masa ini dialah ibu punca penyakit SPR itu. Badan itu mesti bebas tetapi sebagai Timbalan Pengerusi SPR Wan Ahmad sudah menjadikan dirinya anti pembangkang. Bagaimana seorang anti pembangkang boleh melaksanakan sejujur-jujurnya pandangan baik dari anggota pembangkang dalam jawatankuasa itu?

Jawatankuasa peringkat Parlimen itu tidak duduk di situ 24 jam dan tidak menguasai kaki tangan yang direkrut oleh Wan Ahmad sejak dia jadi Setiausaha badan itu dulu lagi.

Jawatankuasa itu tentu akan mengusik kaki tangannya, tetapi ia memerlukan orang-orang yang adil menjadi Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan Setiausahanya. Pengurusinya Tan Sri Aziz Yusof itu tidaklah dilihat sebagai anti pembangkang.

Dia sekadar sebagai seorang cuba memberikan penjelasan kepada perkara-perkara yang diragukan oleh pembangkang tetapi tidaklah pula menjadikan dirinya sebagai seorang politik yang tidak sukakan pembangkang. Jika Wan Ahmad tiada di situ lagi, dia boleh dilihat lebih objektif.

Najib bersetuju menubuhkan jawatankuasa itu kerana mahu mengelak rasa tidak puas hati umum terhadap perjalanan dan pengurusan pilihan raya. Dan Wan Ahmad adalah satu dari yang umum tidak puas hati.

Undi pembangkang PRU 12 dulu ada besar. Dekat separuh yang turun mengundi. Katakanlah 40 peratus, maka sekian banyaknya yang tidak percaya kepada Wan Ahmad.

Apa pun penat lelah Dato Ambiga dan Dato Samad Said turun ke jalan raya 9 Julai lalu ada kesan. Dan kematian Almarhum Baharuddin gara-gara anti Bersih 2.0 itu tidak menjadikan ia sia-sia. Dia mengorbankan jiwa untuk mendapatkan pilihan raya yang adil dan bersih.


Jawatankuasa Terpilih Parlimen: Reaksi positif bernada ego BN
Wan Nik Wan Yusof
Pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib (mStar online, 15 Ogos 2011) mengenai penubuhan Jawatankuasa Terpilih Parlimen untuk pembaharuan pilihan raya adalah wajar dilihat secara kritis. Ia mungkin reaksi positif akibat perhimpunan Bersih 2.0 yang dicop haram. Jika benar begitu, maka reaksi itu sebenarnya berasaskan premis haram di sisi Barisan Nasional, tetapi tetap bersih di sisi Pakatan Rakyat.

Namun, sebuah portal online (The Malaysian Insider, 17 Ogos 2011) melaporkan tiga hari selepas mengumumkan pembentukan Jawatankuasa Terpilih Parlimen itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah menyatakan keputusan itu dibuat ialah untuk “memuaskan” pihak-pihak yang mempertikaikan proses pilihan raya.

Tulus dalam ego

Apa pun, kenyataan Mohd Najib pada majlis berbuka puasa di Pangsapuri Seri Perantau, Kapar itu masih boleh disifatkan sebagai kesan positif hasil perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu. Terutama apabila mengaitkan hujah Mohd Najib untuk melihat semula proses pilihan raya dengan nilai demokratik, iaitu melaksanakan perubahan untuk memperbaiki sistem dan mahu sesiapa yang memerintah negara ini dipilih mengikuti kehendak sebenar rakyat.

Sekaligus, apa-apa nilai rosak atau buruk sistem demokrasi di negara ini sudah dapat dilihat oleh Mohd Najib sendiri. Jika tidak, masakan sebuah kerajaan yang ego seperti Barisan Nasional boleh melayan tuntutan Bersih 2.0. Meskipun di sebalik layanan itu, Mohd Najib ada berkata, “kami tidak mempertikaikannya tetapi untuk memuaskan mereka.” Satu kata-kata bernada tulus tetapi dalam makna ego.

Lebih awal daripada itu, iaitu sebaik sahaja Mohd Najib mengumumkan pembentukan Jawatankuasa Terpilih Parlimen (pada 15 Ogos), seorang ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah (The Malaysian Insider, 16 Ogos 2011) telah memberi pandangan terbuka mengenai keperluan pembaharuan sistem pilihan raya. Beliau menganggap ia sebagai permulaan kepada langkah berdialog dan konsultatif mengenai isu-isu melibatkan rakyat.

Saifuddin adalah antara pemimpin pelapis Umno yang dilihat selalu bertindak hampir senada dengan dasar-dasar Pakatan Rakyat di dalam banyak isu melibatkan kepentingan rakyat. Ia membuktikan perjuangan demokrasi Pakatan Rakyat berlaku atas landasan betul.

Sebelum ini, Saifuddin juga selaku Timbalan Menteri Pengajian Tinggi turut memberi pandangan betapa parti-parti politik perlu mengambil pendekatan terbuka dan progresif yang sesuai dengan perkembangan semasa. Pada Sabtu lalu (13 Ogos) pula, beliau telah mencadangkan agar kerajaan menggubal satu undang-undang baru bagi membolehkan rakyat turut serta dalam membuat keputusan terutamanya yang melibatkan isu-isu besar dan teras negara. Maknanya, keputusan rakyat perlu diambil kira termasuk melakukan referendum untuk mendapatkan keyakinan mereka. Justeru Saifuddin juga menyokong pelaksanaan sistem pendaftaran pemilih automatik, selain bersetuju kelayakan umur berhak mengundi ditetapkan 18 tahun yang awal-awal ditolak oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Hakikatnya, kematangan demokrasi Saifuddin seiring dengan perjuangan Pakatan Rakyat. Suatu kematangan yang tidak ada pada SPR dan lain-lain pemimpin Umno yang ego.

Berish 2.0 dan pembaharuan demokrasi

Melihat semula kepada asakan dan tuntutan Bersih 2.0 atas lapan nilai demokratik pilihan raya Malaysia, maka apa yang sebenarnya akan menjadi tumpuan Jawatankuasa Terpilih Parlimen yang dipersetujui Mohd Najib? Apakah kesemua isu atas lapan tuntutan itu akan diterima? Mungkinkah jawatankuasa itu akan meraikan tuntutan ke arah bersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media bebas dan adil, massa kempen minima 21 hari, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah, dan hentikan politik kotor?

Meskipun di sebalik lapan tuntutan itu, kedapatan lagi beberapa teras demokrasi yang tidak dituntut, dan sewajarnya diambil perhatian demi penambahbaikan amalan demokrasi Malaysia. Antaranya, perlu diamalkan pembiayaan semua parti politik oleh kerajaan, mengadakan peraruran pemberian wang oleh proksi-proksi kepada calon bertanding, menerima umur layak mengundi pada 18 tahun dan menukar sistem pilihan dari first-past-the-post kepada proportional representation yang lebih rapat mewakili kepentingan rakyat.

Apa pun, keegoan kerajaan Barisan Nasional tidak mungkin mengusulkan kesemua nilai-nilai penambahabaikan demokrasi membabitkan teras demokrasi tersebut. Jika Barisan Nasional pimpinan Mohd Najib sedia melakukan, maka Malaysia bakal mendapat sebuah kerajaan baru pada pilihan raya umum ke-13!

Fakta tersirat

Apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz (Bernama, 17 Ogos) mengumumkan jawatankuasa terpilih mengandungi sembilan anggota, iaitu lima daripada Barisan Nasional, tiga Pakatan Rakyat dan satu Bebas, maka pasti ada fakta tersirat. Ditambah lagi, usul penubuhan jawatankuasa itu akan dibentangkan pada persidangan Parlimen Oktober nanti.

Sementelah pula, jemaah menteri Barisan Nasional semacam berpolitik dalam mengakui rasionaliti tuntutan Bersih 2.0. Meskipun, di sebalik penubuhan jawatankuasa terpilih itu, sebenarnya merupakan tindakan balas ‘damage control’ yang terpaksa diambil bagi mengekang kejatuhan nilai saham kepimpinan Mohd Najib yang makin menjunam.

Natijahnya, jemaah menteri dilaporkan turut mengkaji pelbagai aspek proses pilihan raya termasuk isu biometrik yang mula dipertikai banyak pihak, penggunaan dakwat kekal yang pernah ditolak oleh perdana menteri sebelum ini dan peraturan penamaan calon yang selalu berdepan dengan kuasa polis dan suasana hiruk pikuk penyokong parti.

Sebagaimana menurut Mohd Nazri, "jawatankuasa itu juga akan diberi tanggungjawab membincangkan mengenai 'advance voting' untuk mereka yang tidak dapat mengundi pada hari pengundian dan juga mengenai peraturan membenarkan pengundi berdaftar untuk mengundi walaupun berada di luar negara."

Bagaimana pun, Mohd Nazri secara tidak langsung mendedahkan format modus operandi jawatankuasa itu yang melibatkan jelajah dan sesi perjumpaan umum mendapatkan pandangan orang ramai. Fakta ini semacam mendedahkan tempoh penyediaan maklumat bagi melengkap laporan jawatankuasa terpilih bakal mengambil masa yang panjang.

Justeru itu, tiada jaminan laporan itu akan siap sebelum pilihan raya umum akan datang. Walaupun dikatakan jawatankuasa itu boleh menyediakan laporan lebih awal daripada tahun 2013 (akhir penggal pilihan raya ke-12). Namun tempoh penguatkuasaan dan proses menerima pakai adalah sesuatu yang belum pasti.

Kecelaruan sistem pilihan raya

Selain lapan tuntutan Bersih 2.0 yang mengabsahkan fakta kecelaruan demokrasi dan sistem pilihan raya yang diuruskan oleh SPR, turut menghangat dan memeningkan demokrat Malaysia adalah tindakan salah pihak ‘aparatus’ kerajaan Barisan Nasional membabit konspirasi projek pengundi kalangan pendatang asing dan pemastautin tetap. Ia telah didedahkan secara terbuka oleh Pakatan Rakyat dan media arus perdana. Bukti paling seni ialah bagaimana individu bertaraf pemastautin tetap, Mismah boleh mendapatkan status kerakyatan, kemudian mendaftar sebagai pemilih secara kopi segera. Ia berlaku dalam tempoh beberapa jam sahaja (Haraklahdaily & Malaysiakini, 2 Ogos 2011).

Bagi menyelesaikan isu pendaftaran pemilih kalangan pendatang asing atau pemegang permastautin tetap, satu persidangan khas Parlimen telah dicadangkan oleh Pakatan Rakyat (Harakahdaily, 8 Ogos 2011). Namun cadangan baik itu, telah ditolak oleh jemaah menteri Barisan Nasional pada Rabu (17 Ogos) lalu. Apakah isu ini akan dijadikan asas penyelesaian yang telus menerusi Jawatankuasa Terpilih Parlimen mengenai pilihan raya nanti? Isu kad pengenalan, pemastatutin tetap dan pemilih kopi segera adalah melibatkan maruah negara dan maruah rakyat. Jika benar ia suatu konspirasi dan suatu kecelaruan yang pastinya kerajaan Barisan Nasional harus dipersalahkan!

Jawatankuasa Terpilih untuk PRU-13?

Berdasarkan format modus operandi Jawatankuasa Terpilih Parlimen itu, adalah mustahil keputusannya nanti bakal menjadi titik penambahbaikan untuk pilihan raya umum ke-13. Amat tidak tepat untuk mendakwa keputusannya nanti bakal terlaksana dalam pilihan raya umum terdekat atau jauh sama sekali dipakai pilihan raya yang diuar-uarkan pada November nanti. Ini kerana peringkat ‘pemaklumatan’ jawatankuasa terpilih itu pasti mengambil masa panjang. Paling tidak setahun.

Jika diteliti kepada kerangka masa yang normal, pada Oktober nanti akan diusulkan di parlimen, diikuti dengan pelaksanaan pungutan maklum balas paling awal pada November. Jika diteliti kepada jumlah orang ramai yang menjadi sasaran mendapat maklum balas, maka sudah ada ratusan ribu peserta Bersih 2.0 yang berminat. Belum mengambil kira jumlah NGO yang bernaung di bawah Bersih 2.0 sahaja sudah melebihi 60 buah. Tidak mungkin ditinggalkan oleh pihak Barisan Nasional ialah orang ramai yang menjadi ekor kepada Patriot, pimpinan Khairy Jamaluddin dan Perkasa, berketuakan Datuk Ibrahim Ali.

Kemudian, satu siri meneliti setiap maklum balas diikuti dengan penyediaan laporan oleh satu pakar bebas yang pastinya tidak mungkin disiap dalam tempoh Mac 2012. Maka paling awal, sidang parlimen pada Jun 2012 nanti bakal dibentang hasil laporan jawatankuasa terpilih tersebut. Selepas Oktober 2012 dijangka baru siap. Itu pun belum mengambil kira musim-musim peristiwa besar seperti Belanjawan Negara yang dijangka akan melengahkan lagi tumpuan ahli jawatankuasa terpilih menyiapkan kerja.

Rasionalnya suatu laporan lengkap sesebuah jawatankuasa pasti mengambil masa sesingkatnya setahun. Maka pilihan raya umum ke-13 bakal mengguna pakai proses dan peraturan pilihan raya lapuk. Sekaligus, taraf jawatankuasa terpilih yang diumumkan Mohd Najib adalah sekadar pemanis kata, pemancing undi dan bertujuan meredakan asakan serta persepsi buruk rakyat terhadap egoistik Barisan Nasional.

Natijahnya, rakyat bakal tertipu dan Barisan Nasional terus berkuasa berlapikkan sistem pilihan raya yang sarat dengan ruang manipulasi yang menghalalkan penipuan. Maka rakyat akan terus terhibur dengan nyanyian dondang sayang yang disolokan oleh Mohd Najib. Apa yang pasti, lirik lagunya adalah yang klasik, terus dicorongkan ke telinga rakyat. Ia hanya memesrakan pendengar berdondang sayang dengan Barisan Nasional, tidak Pakatan Rakyat!

Akhirnya Barisan Nasional terus bertakhta hasil penipuan pilihan raya. Rakyat bakal terus dimeranakan oleh kerakusan si-penguasa.


Mengapa Mais, Jais tinggalkan beban kepada Sultan?
Mohd Rashidi Hassan rashidi@harakah.net.my

Timbul persoalan di kalangan rakyat, adakah Sultan Selangor sudah disembah maklum, bahawa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) akan membuat serbuan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), 3 Ogos lepas, kerana terdapat unsur-unsur memurtadkan orang Islam?

Apakah pihak istana sudah dimaklumkan secara terperinci dan mengetahui sejelas-jelasnya apa motif serbuan dibuat ke atas DUMC dan apakah Sultan sudah dinasihatkan mengenai kesan ataupun implikasi yang akan tercetus daripada tindakan Jais ini?

Jika pemakluman sudah diketahui istana, jika nasihat sudah diberikan kepada Sultan, maka bolehlah Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais) Dato' Mohd Adzib Isa, melepaskan beban ini kepada istana.

Adzib dilaporkan dengan tegas, mengatakan mana-mana pihak yang mempertikaikan tindakan Jais ke atas DUMC, secara tidak langsung tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama Islam negeri.

Beliau berkata, ini kerana Jais tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor, sebaliknya agensi penguatkuasaan itu, terletak di bawah kuasa Sultan Selangor.

"Sultan Selangor adalah ketua agama negeri Selangor dan dari segi strukturnya Mais terletak di bawah Sultan Selangor dan Jais terletak di bawah Mais.

"Jais adalah badan bebas, tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor dan Jais adalah pelaksana atau badan pentadbiran," katanya.

Kenyataan Adzib ini, dibalas Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abdul Rani Osman yang menegaskan, tiada pihak yang mempertikaikan tindakan Jais, sebaliknya hanya mahu penjelasan sebenar daripada agensi penguatkuasaan agama itu.

Beliau yang juga Adun Meru berkata, tidak timbul soal mempertikaikan tindakan Jais atau tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama negeri tapi semua pihak hanya mahu mendapatkan penjelasan.

Tegas Dr Abdul Rani, dakwaan mengatakan ada pihak termasuk parti politik mempertikaikan tindakan Jais apatah lagi mempersoalkan kuasa Sultan Selangor tidak tepat.

"Dalam Islam yang kita tidak boleh pertikaikan adalah al-Quran dan sunah, itu tidak boleh pertikai, satu ayat pun kita tidak boleh pertikai, kalau kita pertikai akidah kita boleh terjejas.

"Jadi dalam isu Jais ini, kita tidak pertikaikan pun cuma kita nak dengar penjelasan. Apa salahnya? Islam adalah agama hujah, hujah atas fakta dan dalam isu ini kita bukan pertikai tapi mahukan penjelasan," katanya.

Justeru Abdul Rani menasihatkan Adzib dengan mengatakan, "Kalau boleh selesaikan di (peringkat) bawah, tidak perlu dibawa ke Sultan Selangor."

Ada beberapa perkara yang harus diteliti daripada kenyataan Adzib dan tindakan Jais. Pertamanya Adzib memperakui, Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat di bawah pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, tidak ada kena mengena dengan serbuan Jais ke atas DUMC.

Oleh itu usaha-usaha jahat media talibarut Umno dan NGO upahan untuk menyalahkan PAS mahupun kerajaan negeri tidak seharus berlaku. Jais bertindak sendirian.

Implikasi kedua ialah, terdedahkan sikap segelintir penguasa di Mais dan Jais yang tidak menghormati dan tidak mengiktiraf peranan kerajaan yang dipilih secara sah dalam Pilihan Raya Umum 2008. Sikap sebegini tidak harus diterima dan mereka yang terbabit dalam tindakan membelakangi kerajaan negeri harus dihukum.

Ketiga, apa yang dikatakan Adzib, jelas bercanggah dengan Perlembagaan Negeri Selangor dan demokrasi. Kita diperintah menggunakan sistem Raja Berpelembagaan. Iaitu, kuasa bernaung di bawah Raja, manakala kuasa eksekutif di bawah kerajaan negeri. Kita tidak diperintah secara absolute monarchy.

Maka, oleh kerana kebanyakan pegawai-pegawai kerajaan yang berkhidmat di Selangor, adalah di bawah kerajaan pusat, maka secara tidak langsung, mereka boleh digerakkan untuk mensabotaj kerajaan negeri. Dan oleh kerana Umno-BN yang menguasai pegawai, maka apakah tidak mungkin Umno tidak mensabotaj kerajaan Pakatan Rakyat. Kalau Umno yang jahat, jangan sesekali 'dibinkan' kepada Sultan.

Implikasi keempat, jika benar Sultan sudah disembah maklum, sama ada menerusi Jais atau Mais, maka apakah tidak mungkin Sultan diberikan nasihat secara salah atau secara sebelah pihak sahaja?

Jika ini berlaku, pada hemat saya, ianya bercanggah dengan titah Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah di Shah Alam baru-baru ini, yang mahu pihak istana mendapat nasihat yang seadil-adilnya sebelum membuat sesuatu keputusan. Ini kata baginda adalah untuk memelihara kesucian institusi Raja.

Masalah yang timbul di sini ialah, jika Adzib atau dahulu bekas Pengarah Jais, Dato' Muhammad Khusrin Munawi yang menjadi penasihat Sultan, kesejahteraan negeri dan rakyat akan sentiasa tergugat.

Ini kerana, sudah banyak bukti dan rungutan rakyat, bahawa kedua-duanya menunjukkan kecenderungan yang jelas, iaitu memihak kepada Umno-BN dalam banyak event di Selangor. Banyak kenyataan dan tindakan kedua-duanya sebelum ini, bertentangan dengan kerajaan negeri. Jangan sesekali mereka sangka bahawa rakyat boleh menerima keadaan ini.

Persoalan kelima yang hendak dibangkitkan ialah, apakah dengan serbuan Jais ini, gejala murtad dapat dibendung? Atau sejauhmanakah keberkesanan pihak berkuasa agama di Selangor membendung gejala riddah dan kemaksiatan? Harus diingat bahawa mantan Mutfi Selangor, Almarhum Dato' Ishak Baharom menjadi mangsa pihak yang rakus, kerana mempertahankan kesucian Islam dalam isu The Ship. Dosa-dosa mereka terhadap Almarhum akan dibalas Allah.

Peranan Jais dalam hal agama terlalu banyak dipertikaikan. Jais bukannya menjaga akidah umat Islam, sebaliknya mereka memelihara 'akidah' Umno. Jais merobohkan surau kerana mendakwa surau dikuasai PAS, Jais menyerbu kuliah-kuliah agama pemimpin PAS, atas alasan mereka tidak diberi tauliah di Selangor.

Sebelum ini Musyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Timbalan Muryidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din, merupakan antara individu, yang sering menerima ancaman akan ditangkap atau dikenakan tindakan. Surat amaran Jais yang ditandatangani Khusrin melarang Ustaz Hadi kuliah di surau, masih ada dalam simpanan saya sebagai bukti.

Timbul pertanyaan, mengapa hari ini Ustaz Nik Aziz, Ustaz Hadi dan lain-lain ada kalanya tidak dihalang daripada menyampaikan kuliah? Sebabnya, ada sebahagian tempat yang mereka pergi, jemaahnya, penduduknya bersifat rasional, Umno totok dah pupus.

Jais hanya akan bertindak apabila pencacai Umno di kariah tertentu menghubungi pemimpin Umno dan arahan itu dikeluarkan melalui pihak tertentu kepada pegawai Jais. Maka kelamkabutlah pengawai Jais menghubungi Nazir Masjid dan Pengerusi surau untuk menghalang kuliah diadakan.

Alasannya utama larangan Jais, pertamanya, kerana penceramah tidak mempunyai tauliah. Kedua, masjid dan surau bukan tempat berpolitik. Jika berpolitik, ia melanggar arahan Sultan kata mereka.

Dalam isu tauliah, sehingga kini tiada pemimpin PAS yang didakwa di mahkamah kerana berpolitik di masjid dan surau. Pengawai-pegawai Jais harus sedar, ulama-ulama seperti Ustaz Nik Aziz dan Ustaz Hadi, sebelum kebanyakan pegawai tersebut dilahirkan lagi, sudah mengajar agama di merata ceruk negara. Sila buktikan, pada masa mana, ajaran yang mereka sampaikan kepada umum, bercanggah dengan Islam?

Ulama-ulama ini tidak perlu diinterbiu untuk diberikan tauliah, malah merekalah yang layak menginterbiu penguasa-penguasa Jais sama ada kelulusan dan kefahaman mereka, cukup untuk menjadi penguatkuasa agama.

Dalam soal berpolitik di masjid. Persoalannya, adakah Umno-BN tidak pernah menggunakan masjid untuk pentas politik? Siap buat bacaan yassin dan solat hajat lagi untuk memenangkan calon BN yang beragama Hindu di Hulu Selangor. Mana penguasa Jais? Mengapa diamkan hal ini? Apakah masjid untuk pentas politik Umno-BN dibolehkan dan tidak melanggar arahan Sultan?

Ok, jika hal ini dikaitkan dengan titah Sultan, ulama manakah yang memberikan nasihat yang salah kepada Sultan, bahawa Islam melarang berpolitik di masjid? Sila tunjukkan pada ayat mana, prinsip mana yang jelas melarang berpolitik di masjid?

Pada saya, jika dalam menjaga soal agama Islam pun Jais berpihak dan mentadbir secara tunggang-langgang, bagaimana hendak diharap Jais menjaga akidah orang Islam?

Persepsi rakyat terhadap Jais ini disimpulkan secara mudah oleh seorang peniaga daging di Machang kepada Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa. Tatkala peniaga daging itu terlihat laporan Utusan Malaysia mengenai serbuan Jais ke atas DUMC, beliau secara spontan berkata, "Buat apa hendak percaya Utusan? Jais pun tak boleh percaya kerana dia Umno."


Tiada ulasan: