Ahad, 21 Ogos 2011

KERJA KERAS UNTUK KEREDAAN ALLAH....UNTUK ORANG ISLAM BERAKIDAH BENAR DAN IBADAH SAH..BUKAN MELAYU TAPI ORANG ISLAM SEMUA...

Kerja keras untuk sedarkan Melayu
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 21 Ogos: PAS harus bekerja keras untuk menyedarkan rakyat khususnya orang Melayu mengenai hak mereka.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, orang Melayu tidak sensitif terhadap isu pembaziran dan penyelewengan wang rakyat yang dilakukan kerajaan BN selama ini.

(Mohamad sambil duduk menyampaikan kit kempen Barang Naik)

Menurutnya, orang Melayu hanya tahu merungut tapi tidak ada usaha melakukan protes terhadap kerajaan.

"Untuk menimbulkan sensitiviti rakyat terhadap hak-hak mereka satu kerja yang sukar dan perlu kesabaran, terutama menghadapi orang Melayu yang tidak sensitif dengan perkara-perkara yang berlaku seharian, contohnya soal rasuah, penyelewengan, kenaikan harga barang.

"Mereka merungut tetapi tidak sampai ke peringkat protes," kata beliau sewaktu berucap merasmikan Pelancaran Kempen dan Kelab Protes Barang Naik (Protes BN) di perkarangan Pejabat Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Titiwangsa, Kampung Baru, petang semalam.

Mengimbau sejarah tahun 1986 yang menyaksikan protes besar-besaran kaum Cina terhadap MCA, Mohamad Sabu berkata kaum itu tahu menuntut hak mereka yang disalah gunakan.

"Berlaku penyelewengan yang hebat dulunya dalam koperasi pengambilan deposit, ratusan juta wang pelabur dari MCA hilang.

"Maka apa yang berlaku pilihan raya tahun 1986 orang Tiong Hua membuat protes besar-besaran sehingga DAP menang 24 kerusi Parlimen, hampir menawan Pulau Pinang iaitu DAP menang 13 kerusi, kekurangan tiga kerusi lagi untuk memenangi Pulau Pinang.

"Ini dilakukan DAP seorang diri.Masa itu belum ada Barisan Alternatif, belum ada Pakatan Rakyat.

"Ini kerana orang Tiong Hua tahu menilai duit, nilai harga dan apabila berlaku sesuatu mereka protes," katanya di hadapan hampir 100 orang yang hadir.

Sementara itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyeru rakyat agar menyokong dan menyertai kelab ini serta memberikan pandangan-pandangan mereka mengenai situasi kenaikan harga barang yang berlaku di negara ini.

"Tujuan penubuhan kelab ini untuk memberi kesedaran kepada rakyat tentang kenaikan harga barang yang tidak pernah berhenti.

"Lajnah Pengguna tidak nafikan kenaikan harga barang ini juga kerana kenaikan harga di peringkat global tapi ianya boleh ditangani jika kerajaan membelanjakan wang rakyat dengan berhemah.

"Jadi saya minta sesiapa yang tidak sokong harga barang naik, sertailah kelab ini. Kalau tak nak sokong maksudnya mereka setujulah harga barang naik,' katanya yang juga Pengerusi Lajnah Pengguna PAS Pusat.

(Mohamad Sabu melancarkan kempen)

Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof pula meminta kaum wanita sedar dengan pembaziran yang dilakukan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansur sedangkan rakyat terpaksa menanggung bebannya.

Antaranya beliau menyentuh mengenai los lawatan Datuk Seri Najib Razak dan Rosmah ke luar negara dari 2008 hingga 2011 sejumlah RM17 juta.

Selain itu kos penganjuran Persidangan Wanita Pertama Dunia yang hanya dihadiri 14 wanita,majoritinya dari Afrika menelan belanja RM4.5 juta.

"Saya percaya kaum wanita sangat terbeban dengan kos kenaikan harga barang khususnya melibatkan barang keperluan asas.

"Tak ada guna jika kita terus berdiam diri dalam pada kerajaan membelanjakan wang rakyat sesuka hati mereka," katanya yang juga ahli Parlimen Rantau Panjang.

Selesai majlis pelancaran, mereka mengedarkan risalah mengenai kenaikan harga barang kepada peniaga dan pengunjung bazar Ramadhan berhampiran.

Protes BN mensasarkan 5,000 ahli menjelang Aidilfitri ini dan akan berterusan sehingga pilihan raya umum ke-13.


Pembangunan Islam bukan untuk bermegah
Mohd Sabri Said

PERMATANG PAUH, 21 Ogos: Islam juga mahukan pembangunan tetapi sekadar mercu tanda, bukan untuk bermegah-megah atau melakukan pembaziran terhadap projek yang dilaksanakan demi rakyat, kata Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr. Khairuddin Aman Razali.

Menurutnya, mercu tanda amat penting kerana ia merupakan lambang keagungan yang ada serta menantakan siapa pemerintahanya.

"Pembangunan yang diinginkan oleh Islam bukan bermegah-megah sebaliknya sekadar mercu tanda untuk menyenangkan rakyat mengenali pemerintahan yang ada.

“Tetapi hari ini contohnya di Malaysia apa yang ada di Menara Kuala Lumpur atau Menara Petronas (KLCC) semuanya untuk menunjuk-menunjuk kepada dunia luar bahawa Malaysia kaya raya," tegasnya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk 'Konsep Asas Negara Berkebajikan' di Dewan kompleks An Nahdhoh, Penanti pagi tadi.

Tambah beliau, lebih baik kekayaan yang ada ditaburkan kepada rakyat yang senantiasa menanti bantuan sebab golongan yang daif amat ramai.

Jika sekiranya, Pakatan Rakyat dapat menguasai Putrajaya semua projek untuk bermegah-megah akan dibatalkan terus dan diganti dengan program kebajikan atau yang bermanafaat kepada umum tidak kira Islam mahupun bukan islam.

Menjawab satu soalan peserta pada program 'Seminar Tarbiyah PAS Negeri' bagaimana caranya memilih pemimpin beliau menjawab pemilihan utama ialah golongan yang beramanah, tidak melakukan dosa besar dan tidak mengekalkan dosa kecil.

Katanya, semua itu penting sebab jika kepimpinan yang dipiiih tidak bersikap begitu nescaya boleh membawa kerosakan kepada bangsa, negara dan agama.


Mahathir tidak nafi terlibat dalam gerakan jatuhkan Najib
Milosuam
GERAKAN untuk menjatuhkan Najib Tun Razak kerana beliau disifatkan sebagai pemimpin lemah dan gagal menyelesaikan pelbagai isu termasuk isu berkaitan ekonomi bertiup kencang baru-baru ini.
Dalang di sebalik gerakan itu telah dinamakan oleh protal berita Free Malaysia Today, di mana Muhyiddin Yassin dengan restu Tun Mahathir telah memulakan gerakan untuk menjatuhkan Najib [Gerakan jatuhkan Najib].
Tun Mahathir di dalam blognya menjelaskan impak atau kesan daripada gerakan tersebut yang akan mengakibatkan Umno berpecah belah. Apa yang jelas Tun Mahathir langsung TIDAK MENAFIKAN dakwaan bahawa beliau terlibat di dalam gerakan menjatuhkan Najib [Blog Mahathir].


Jelas sekali Tun Mahathir langsung tidak menafikan dakwaan bahawa beliau terlibat di dalam gerakan menjatuhkan Najib. Sebaliknya satu ucapan tahniah diucapkan oleh Tun Mahathir terhadap gerakan itu.
Tidak hairanlah, sejak kebelakangan ini keputusan Najib kelihatan begitu lemah dan seringkali bercanggah dengan timbalannya Muhyiddin Yassin. Banyak pihak yang terlibat dalam gerakan ini.
ReJaM© "Apa khabar Zulkifli Nordin? Ada peluang jadi ahli parlimen ke kali ni?"

Buat apa JK Khas Parlimen jika untuk diperlekeh
Fakhri Ali

PERMATANG PAUH, 21 Ogos: Datuk Seri Najib Tun Razak, disarankan supaya segera mengadakan pilihan raya sekiranya ingin melihat betapa bersihnya sistem pilihan raya yang dilaksanakan dalam negara ini semasa era pemerintahan BN.

Demikian dinyatakan oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar), ketika berucap dalam majlis ceramah di pekarangan Pusat Khidmat Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir, malam tadi.

Menurut beliau lagi, Jawatankuasa Khas Terpilih Parlimen, sepertimana yang diwar-warkan oleh Najib tiada manfaatnya sekiranya masih berkeras mahu mengadakan pilihan raya pada bila-bila masa, tanpa mendapat pandangan dari jawatankuasa yang ditubuhkan itu.

"Buat apa tubuh jawatankuasa, jika hanya untuk diperlekehkan begitu sahaja. Bukan saja maruah ahli jawatankuasa dipermainkan, tetapi Parlimen sendiri dipersendakan oleh Perdana Menteri.

"Masalah senarai pemilih pun belum selesai. Banyak kekeliruan yang timbul. Pelbagai kepincangan telah pun didedahkan, tapi setakat mana ianya telah berjaya diatasi untuk menuju kearah pilihan raya yang bersih," tegasnya lagi.

Beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Permatang Pauh, turut mendedahkan betapa lemahnya SPR apabila sebuah rumah di Kampung Bagan Serai, Permatang Pauh mempunyai seramai 88 pengundi.

Katanya lagi, dari siasatan yang dibuat rumah tersebut hanya mempunyai empat orang penghuni.

Masalah itu juga, katanya bukan satu perkara baru yang muncul menjelang pilihan raya.

"Oleh kerana itu, SPR mesti telus dan turun padang untuk mengatasi masalah ini, tanpa berkiblatkan kepada Umno dan BN sebagai rujukan yang akan mencalarkan imej SPR sendiri.

"Apakah dengan kelemahan yang ada pada SPR ini kita begitu optimis dan yakin, bahawa pilihan raya dalam negara akan menjadi bersih menjelang PRU ke-13 yang akan datang?" soalnya yang juga ahli parlimen Permatang Pauh.

Hadir bersama dalam majlis tersebut ialah Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mansor Othman dan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Datuk Mohd Saleh Man.


Presiden Turki lawat Somalia, di mana yang lain?
Mohd Sabri Said

PERMATANG PAUH, 21 Ogos: Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (Keadilan), Datuk Seri Anwar Ibrahim memuji Perdana Menteri Turki, Resep Tayyip Erdogan kerana menjadi pemimpin dunia Islam pertama sanggup melawat kesengsaraan rakyat Somalia yang sedang dilanda kebuluran.

(Erdogan bersama isterinya dan Presiden Somalia, Sheikh Sharif Ahmed melawat mangsa kebuluran di Somalia)

Baginya, usaha yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri Turki itu merupakan langkah awal untuk membuktikan pemerintahan dunia Islam juga bersimpati dengan mala petaka yang melanda Somalia sejak dulu.

Justeru itu, Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh turut kesal kerana dunia Islam memiliki kekayaan samada individu mahupun negara tetapi masih kedekut untuk menyumbangkan kepada Somalia sebgai bakti atas rasa kemanusiaan.

Erdogan dan isteri Emine melawat Somalia yang sedang dilanda kebuluran Jumaat lalu dan berjanji akan memberikan bantuan untuk meringankan beban rakyatnya.

Erdogan juga berjanji akan membuka semula kedutaannya di negara itu.

"Saya sendiri rasa malu dengan kenyataan Perdana Menteri Turki yang kesal dunia Islam masih jauh untuk menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada rakyat Somalia yang sedang bertarung nyawa untuk mendapatkan makanan seharian, " jelasnya.

Tanya Anwar, di manakah kekayaan dunia Islam selama ini adakah digunakan untuk bermegah-megah atau sekadar memenuhi poket sendiri.

Di Malaysia pun ramai yang kaya raya terutamanya kepimpinan Umno tetapi adakah mereka memikirkan untuk menyalurkan bantuan kepada rakyat yang menderita.

"Kebanyakan daripada mereka asyik berpoya dengan kemewahan dan kemegahan. Mana boleh menyalurkan peruntukan kepada mereka yang daif termasuk rakyat Somalia yang bakal maut pada bila-bila masa sahaja, " terang Anwar pada majlis sumbangan fakir miskin Parlimen Permatang Pauh di hadapan masjid Kubang Semang semalam.

Seramai 490 sumbangan wang dan poskad raya disampaikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Penanti, Datuk Mansor Othman serta Speaker Dun Pulau Pinang, Datuk Abdul Halim Husain.



Novelis Azizi Abdullah meninggal
Mohd Sabri Said

GEORGETOWN, 21 Ogos: Novelis terkenal tanahair, Haji Azizi Abdullah meninggal dunia di Hospital Besar Pulau Pinang pukul 7.30 pagi tadi.

Rakan sekerjanya di Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Zulkifli Mohd Yusuf ketika dihubungi mengesahkan perkara itu.

Jenazah Allahyarham Haji Azizi akan dibawa pula ke kediamanya di Taman Bersatu berdekatan Petronas Kulim tengahari ini.

Allahyarham meninggal disebabkan sakit jantung setelah lebih enam bulan di rawat di hospital berkenaan.



PAS kesal kenyataan PM, mungkin tarik diri
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Ogos: PAS hari ini melahirkan kekesalan terhadap kenyataan Perdana Menteri bahawa pilihanraya umum (PRU) ke 13 boleh diadakan bila-bila masa meskipun jawatankuasa (JK) parlimen khas untuk reformasi pilihanraya sedang bersidang.

Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) dalam satu kenyataannya hari ini membidas kenyataan Datuk Seri Najib Razak itu dan berkata ia adalah bukti terhadap sikap sebenar ketidak-ikhlasan BN.

Ia juga melambangkan sikap berpura-pura kerajaan terhadap tuntutan rakyat agar sistem pilihanraya yang bersih dan adil dapat diwujudkan, sebelum PRU akan datang.

“Tujuan utama JK Khas ini ialah merumus satu sistem pilihanraya yang adil dan bersih, setelah pelbagai kelemahan dibongkar.

"Apa guna dibentuk JK Khas, sekiranya kerajaan sudah memberikan bayangan jelas bahawa pilihanraya umum akan diadakan sebelum JK Khas ini menyiapkan laporan dan sekaligus memberikan petanda yang jelas bahawa sememangnya kerajaan Barisan Nasional tidak bersedia untuk menerima dan memperbaiki kelemahan yang ada,” selar Tuan Ibrahim.

Perdana Menteri Najib semalam dipetik sebagai berkata bahawa PRU akan datang tiada sebarang kaitan dengan JK Khas parlimen yang bakal ditubuhkan Oktober ini.

“Ada perkara yang boleh dijalankan lebih awal,” kata beliau selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno.

Murshidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat turut melahirkan rasa terkilannya terhadap kenyataan Najib semalam.

“Sejauhmana kesungguhan Barisan Nasional untuk penambahbaikan pilihan raya jika kenyataan yang tidak berapa cerdik ini dikeluarkan?” soal beliau.

Bagi Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, adalah mustahak untuk rakyat bahawa inisiatif mengatasi kelemahan dan hilangnya keyakinan mereka kepada sistem pilihanraya yang ada kini diperbetulkan terlebih dahulu supaya satu perjalanan sistem pilihanraya yang bersih dan adil di Malaysia dapat dijalankan.

“Sekiranya tidak, apa gunanya rakyat mengundi sekiranya keputusan pilihanraya bukan keputusan yang membayangkan hasrat mereka sebenar di akar umbi, tetapi hasrat pengundi hantu dan warga asing yang berlambak untuk memenangkan calon parti tertentu,” tambah beliau.

Kerajaan, kata beliau harus sedar terhadap kemarahan rakyat dan tuntutan yang diadakan dalam perhimpunan aman Bersih 2.0 baru- baru ini dan dengan sikap kerajaan yang menolak diadakan pilihanraya sebelum sistem diperbaiki sudah tentu akan mengundang kemarahan rakyat dan tahap kebolehpercayaan terhadap Suruhanjaya Pilihanraya akan terus merosot.

Sekiranya ini berlaku, tambah Tuan Ibrahim keadaan ini adalah sangat tidak baik bagi negara, dan terutamanya kerajaan memerintah dan tidak mustahil parti- parti dalam Pakatan Rakyat akan menarik diri ekoran kenyataan Perdana Menteri.

Ketidakikhlasan kerajaan Barisan Nasional ini juga katanya akan mempercepatkan bantahan rakyat, jesteru menyemarakan semangat untuk himpunan Bersih 3.0 diadakan.

“PAS ingin tegaskan kerajaan tidak patut dan sememangnya ia amat tidak bertanggungjawab untuk membubarkan Parlimen dalam keadaan mereka sedar bahawa sistem pilihanraya negara kita sememangnya tempang berhadapan dengan kelemahan dan kepincangan yang pelbagai.

Sila memperbaiki dahulu beberapa kelemahan yang utama, barulah diadakan pilihanraya ke 13, demi rakyat, untuk rakyat dan kerana rakyat,” tegas beliau.

Menurut beliau, PAS akan mengadakan mesyuarat khas bagi menimbang penyertaan dalam JK Khas Parlimen, kerana berpendapat, ianya tidak membawa sebarang makna sekiranya ia diadakan setelah Perdana Menteri membuat kenyataan sedemikian.

Manakala, pada 24hb Ogos ini juga satu mesyuarat Pakatan Rakyat akan diadakan untuk membincangkan secara serius perkembangan muktahir ini bagi membuat satu keputusan bersama terhadap ketidakikhlasan Najib dan Barisan Nasional untuk melakukan reformasi sistem pilihanraya sebelum PRU ke 13 yang bakal menjelang.


PAS mungkin tidak sertai JK Khas Parlimen
Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 20 Ogos: PAS mungkin tidak akan menyertai Jawatankuasa Khas Terpilih Parlimen mengenai penambahbaikan pilihan raya berikutan sikap tidak ikhlas kerajaan yang semakin jelas, kata Naib Presidennya, Salahuddin Ayub (gambar).

Sebaliknya PAS, akan terus berpegang kepada pendirian supaya Suruhanjaya Diraja ditubuhkan segera bagi memastikan perjalanan dan pengendalian pilihan raya yang adil dan bersih di negara ini, katanya.

"Walaupun sebelum ini PAS amat berhati-hati untuk memberikan sebarang komitmen kepada Jawatankuasa Khas Parlimen yang dicadangkan oleh (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) itu, tetapi kenyataan terbaru Najib telah membunuh minat kami untuk memberikan perhatian kepada jawatankuasa tersebut," tegas beliau sambil menyifatkan kenyataan itu sebagai bukti keangkuhan Najib dan Umno.

Menurut Perdana Menteri, pilih raya umum akan datang boleh diadakan pada bila-bila masa dan tidak terikat dengan keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Khas Parlimen mengenai penambahbaikan pilihan raya itu.

"Kenyataan yang angkuh itu menguatkan keyakinan PAS bahawa Najib hanya melepaskan batuk di tangga apabila mengumumkan cadangan menubuhkan jawatankuasa itu dan hakikatnya beliau dan Umno tidak pernah serius dalam mendepani tuntutan reformasi pilihan raya negara ini," kata Salahuddin.

Mengenai usaha untuk menghubungi badan-badan di peringkat antarabangsa mengenai tuntutan rakyat yang mahukan pilihan raya yang adil dan bersih, Ahli Parlimen Kubang Kerian itu menyatakan, perkara itu akan diumumkan dalam masa terdekat.


Beliau menjelaskan, usaha itu adalah untuk meningkatkan kesedaran masyarakat antarabangsa mengenai tunturan rakyat yang mahukan pilihan raya yang adil dan bersih dalam negara ini.

"Kesedaran mengenai tuntutan itu perlu diperluaskan sehingga ke peringkat antarabangsa," kata Salahuddin.

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) sebelum ini mengemukakan lapan tuntutan ke arah memperbaiki perjalanan dan pengendalian pilihan raya negara ini.

Antara lapan tuntutan tersebut ialah supaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan daftar pengundi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.


JK Khas: Najib hina Parlimen
Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 20 Ogos: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menghina institusi Parlimen dengan sikap berdolak-daliknya mengenai Jawatankuasa Khas Parlimen mengenai penambahbaikan pilihan raya, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Bila Najib kata pilih raya umum akan datang boleh diadakan pada bila-bila masa dan tidak terikat dengan keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Khas Parlimen itu, ia hakikatnya menghina, memburukkan dan merosakkan institusi Parlimen," tegas beliau.

Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena itu, apabila Jawatankuasa Khas Parlimen ditubuhkan, sepatutnya cadangan jawatankuasa itu didengari dan dihormati bukannya diketepikan begitu sahaja.

"Kenyataan Najib dengan memberi alasan mungkin akan mengambil sedikit masa boleh dianggap bertujuan untuk mengetepikan cadangan jawtankuasa dan terus mengadakan pilihan raya tanpa mengambil kira cadangan jawarankuasa itu.

"Perbuatan sedemikian bermakna menghina Jawatankuasa Khas Parlimen dan menjadikannya tidak ada harga dan tidak ada nilai.

"Itu perbuatan menghina Parlimen," kata Mahfuz.

Najib membayangkan kerajaannya hanya sekadar akan cuba melaksanakan sebarang cadangan penambahbaikan yang dibuat oleh jawatankuasa itu sebelum pilihan raya umum yang akan datang.

"Kami akan cuba, pasti ada sesuatu yang boleh dilakukan dengan kadar segera, sesuatu yang mungkin akan mengambil sedikit masa.

"Jadi, apa yang kita boleh lakukan dengan segera, kita akan lakukannya dengan segera," kata Perdana Menteri.

Mahfuz menyifatkan dolak-dalik itu membuktikan kerajaan dan khususnya Umno yang diketuai Najib tidak berminat untuk menjadikan pilihan raya negara ini bersih dan adil.

"Cadangan Najib mengenai jawatankuasa itu semata-mata mahu merendahkan suhu kemarahan rakyat sahaja.

"Bila pihaknya terasa kononnya suhu kemarahan rakyat dapat dikurangkan, Najib akan mengambil langkah untuk membubarkan Parlimen supaya pilihan raya dapat diadakan tanpa mempedulikan sebarang cadangan dan tuntutan supaya pilihan raya dikendalikan dengan adil dan bersih," katanya.

Mahfuz mengulangi seruan supaya rakyat bersungguh-sungguh meneruskan usaha menuntut supaya dilaksanakan lapan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) ke arah memperbaiki perjalanan dan pengendalian pilihan raya negara ini.

Antara lapan tuntutan tersebut ialah supaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan daftar pengundi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Speaker Kedah akan cabar keputusan Mahkamah Rayuan
Mohd Shubihi Muhamad Zain

ALOR SETAR, 20 Ogos: Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah, Datuk Dr Isa Ismail (gambar) menerima keputusan Mahkamah Rayuan yang menyerahkan kembali kerusi Kota Siputeh yang dikosongkan sejak tiga tahun lalu kepada penyandangnya, Datuk Abu Hassan Sharif kelmarin.

Walaubagaimanapun, Dr Isa yang dihubungi memberitahu bahawa beliau sedang berbincang dengan peguamnya dan menimbangkan kemungkinan akan mencabar keputusan tersebut dalam masa terdekat ini.

"Peguam saya sedang menguruskan untuk mencabar keputusan tersebut, insya Allah dalam masa yang terdekat selepas kita menerima dan menyemak hujah-hujah penghakiman berkaitan keputusan Mahkamah Rayuan itu," katanya.

Semalam, media melaporkan kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir yang menuduh beliau secara sengaja melakukan kesilapan apabila bertindak mengosongkan kerusi Kota Siputeh pada 2009 lalu.

Dr Isa berkata, dalam keghairahan anggota parlimen Jerlun itu memberikan kenyataan kepada media secara tidak sedar beliau telah menonjolkan suatu pemikiran yang tidak sihat.

"Mukhriz berkemungkinan sedang mengalami masalah pemikiran yang terencat apabila membuat tuduhan tersebut secara melulu. Kalau saya buat silap bermakna Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur juga telah dengan sengaja membuat kesilapan yang sama tiga tahun dulu," katanya sinis.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Alizatul Khair Osman pada 16 November 2009 telah memutuskan kerusi Kota Siputeh dikosongkan apabila penyandangnya gagal menghadiri persidangan dewan dua kali berturut-turut dan melanggari Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah.

Tiada ulasan: