Sabtu, 20 Ogos 2011

JIKA MULA DAH KOTOR...YANG KEMUDIAN KOTOR JUGA....SEMUA MENGIKUT KOTOR....AKHIRAT JAWABLAH WAHAI YANG BUAT KOTOR...API YANG MENJULANG2 MENUNGGU....

BERSIH: PSC tak beerti bila parlimen bubar
Ogos 20, 11 2:53pm

Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) mengenai penambahbaikan pilihan raya tidak akan membawa sebarang erti sekiranya pilihan raya umum dilangsungkan dan jawatankuasa itu kemudiannya dibubarkan.

BERSIH 2.0 hari ini menyatakan kekecewaannya atas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa pilih raya umum boleh diadakan bila-bila masa dan tidak terikat dengan keputusan PSC.

azlan"Ini menyalahi tujuan dan semangat pembentukan PSC yang mana ia bermaksud menyelesaikan amalan pincang yang serius dalam proses pilihan raya.

"PSC akan menjadi tidak bermakna sekiranya parlimen dibubarkan sebelum sempat membentangkan laporannya kepada parlimen," kata kenyataan bersama jawatankuasa pemandu BERSIH.

BERSIH menegaskan tuntutan bahawa pilihan raya tidak ditangguh melainkan cadangan tindakan segera seperti berkaitan pembersihan daftar pemilih, penggunaan dakwat kekal dan pendaftaran automatik dilaksanakan.

BERSIH juga berkata menjadi keutamaan PSC menjadi suruhanjaya diraja bagi mengkaji isu yang lebih besar berkenaan pilihan raya dan demokrasi seperti sistemnya, pertimbangan menyeluruh undang-undang pilihan raya dan keanggotaan dalam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

'Sepatutnya bersih p'raya, bukan upah PR asing'
Ogos 20, 11 1:57pm

Malaysia mungkin menikmati urus tadbir lebih baik sekiranya wang untuk mengupah syarikat perhubungan awam asing diguna untuk membersihkan sistem pilihan raya dan memperkenalkan usaha antirasuah lebih cepat.

Setiausaha politik kepada Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, urus tadbir yang baik juga boleh dicapai dengan memperkasa komuniti ekonomi kurang terbela dan melabur dalam infrastruktur awam yang mapan.

ngo pro selangor government rally 230111 faekah"Sekiranya kerajaan persekutuan memerlukan bantuan, nasihat, contoh atau semua di atas dengan berhubung perbelanjaan dana awam dengan cara yang lebih cekap serta memberi manfaat kepada rakyat, kerajaan negeri Selangor dengan senang hati sedia berkongsi kepakarannya," kata Faekah Husin (kiri).

Sebagai respons kepada dakwaan kerajaan mengupah FBC media limited Britain untuk menggilap imejnya, Faekah berkata, pihaknya terkejut kerana wang pembayar cukai dibelanjakan dalam jumlah yang banyak "semata-mata untuk menaikkan imej perdana menteri dan kerajaan" yang didakwa tercalar teruk.

Ia antaranya disebabkan cara kerajaan mengendalikan perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu, selain tuduhan-tuduhan rasuah dan ketidakcekapan pentadbiran yang kini mencapai tahap paling rendah, tambahnya.

Stesen penyiaran antarabangsa BBC pada 17 Ogos lalu dilaporkan mengakui menyiarkan rancangan yang diterbit FBC yang diupah kerajaan Malaysia kepada jutaan penonton di seluruh dunia.

Bagaimanapun semua rancangan yang dibekalkan oleh syarikat perhubungan awam yang berpangkalan di London itu telah digantung.

Sejak 2009, syarikat itu telah menerbitkan sekurang-kurangnya empat dokumentari mengenai Malaysia.

  • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi · Friends with Mohd Sapine
    Sekarang suku utama di malaysia hanya Melayu, Cina dan India.. Bermula tahun Depan ade banyak keturunan kat malaysia ni..ade Pakistan.. ade India Kerala.. Ade Bangladesh.. ade Myanmar.. Ade Vietnam.. Ade Filipina.. Ade Thailand.. ini bagi memenuhi hasrat NAJIB untuk menTransformasikan Malaysia menjadi Malaysia real Truly Asia! kah kah kah kah..
  • Rahman Mj · Pengulas Tertinggi · Ipoh, Perak
    mengapoa pulak pakai duit rakyat untuk naikan emaj pm di mata dunia pakai la duit umno ini la penyelawegan yang di buat olih bn selama 54 tahun rakyat dah muak dengan kelakuan bn ini bila rakyat ingin tukar kerajaan kini untuk meyelat kan kuasa bn beralih pulak kepada rakyat asing untuk kekal kan kuasa.
  • Papa Gomo Jahat · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
    Jemputan munajat rakyat menolak fitnah umno/bn akan dilakukan malam ini selepas solat tarawih bertempat dikediaman rasmi DSAI. Pohon hadir untuk bersama sama menolak fitnah umno/bn ke atas DSAI - AMK.

    Bagus lah kalau anwar lakukan solat hajat. aku sokong coz memang kita semua mahukan keadilan dalam kes liwat ni. amin...
  • Diplomatik Bebas · Pengulas Tertinggi
    Ada duit semua boleh jalan. Jumpa jer APCO. Tp bayarannyer KERAS la. Tp pelaburannya berbaloi. Walaupun kadang2 pernigaan kita tu sebenarnya tak there lah hebat sangat. Biasala, kapitalis, piramid, pat man telo.. BOSS mesti GOYANG KAKI MA!

    TAK PERCAYA LAGI! Ada duit? BOLEH JADI WANITA NO. 1 dalam Malaysia, silap2 dalam dunia lagi... hehehe... TAK PERCAYA LAGI... ada duit? Ada! cantek.. jom jumpa Presiden US... APA TAK PERCAYA LAGI! Ada lagi ker duit? Ada lagi duit... bagus! Mari kita pergi jumpa POPE pulak kat Vertican...

    Erkkk... ada lagi duit ker? Banyak betul duit? APA? ADA? APA! ADA? Jangan risau... panggil ketua2 menteri... kita yg cadangkan sistem tu.. takkan kita tak tahu sistem tu punya kelemahan... nak MALAYSIA kan?
    ...Lihat seterusnya..
  • Muhajir Juhari · Pengulas Tertinggi · Sek Men Sri Perak, Teluk Intan
    Nik Aziz dan tokoh2 lain dlm PAS tu x payah pong pakai juru runding imej dr Luar? YG PENTING keikhlasan, ketakwaan dan ketaksuban TERHADAP ALLAH sudah mencukupi utk org ramai/rakyat senang hati melihat wajah dan kelaku PM kita. BUAT APA MEMBAZIR duit, yg jelas sekarang ramai rakyat MELUAT NENGOK PM..... kenapa?
    • Corleone Don · Pengulas Tertinggi · UTM Skudai
      Saya tak fikir dr segi kesederhanaan hidup ada pemimpiun UMNO BN yg blh ikut tok guru.
    • CarClub Malaysian · Pengulas Tertinggi · Jitra
      SOKONG... HANYA ALLAH YANG BERKUASA MENGANGKAT DARJATT KEMULIAAN MANUSIA DAN DIA JUGA YANG MERENDAHKAN KEDUDUKAN MANUSIA HINGGA JADI SEHINA HINA .... BINATANG..BAHKAN LEBIH HINA LAGI...

      lihat lah... firaun yang sangat berkuasa.... Qarun yang sangat kaya...apa jadi..???
  • Pengundi Klon Umno Jahanam
    hahaha..klau dah bangkai..tutup pakai apa pun..orang jumpa jugak...nk bagi orang tak jumpa..tanam jer..habis cerita.
  • Zackry Wak · Top Commenter · UTM
    Murah la tu dari cincin Kak Mah, lepas bersih imej tu boleh Kak Mah shopping sakan lagi kan kan kan..Kak Mah kalau tak cukup duit mintak kat PENCACAI umNGOK k.
  • Panglima Comel · Top Commenter · Kaki potong at Long Kaii dan Peminjam Wang Berlesen
    yaaa..berapaa media prima untung? berapa rakyat malaysia rugi?
  • Syazwan Shah · Top Commenter · 38 years old
    undi upahan umno lh nk menang nnt..2 yg pnggil org asing bg mykad..rakyat malaysia dh tau tembelang umno nie...2 najib mengigil kpala ltut smpai opret...
    • Akik Desa · Top Commenter · Miri, Sarawak
      Adakah maksut Nazri Osman orang umno megah dan sombong patutnya malu kerana ditipu oleh APCO dan FBC untuk kepentingan peribadi najib rosmah saja..
  • Faisal Nor · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor
    rakyat tak paham makna wang rakyat dengan wang kerajaan umno..
Mismah tak ingin lagi diwawancara
Jimadie Shah Othman
Ogos 20, 11
12:28pm

Selepas dua minggu mencuri perhatian ekoran dikatakan mendapat kerakyatan dalam tempoh empat jam, Mismah -- pekerja di sebuah syarikat jualan langsung -- kini enggan diwawancara pihak media.

Baginya, cukuplah berita yang ditulis tentang dirinya oleh pelbagai media sejak hari pertama disiarkan sehinggalah dikunjungi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar baru-baru ini.

mismah in sinar harian 140811 front page story imageKetika ditemui Malaysiakini di gerai tempat wanita itu berniaga di ibu negara semalam, Mismah -- anak kelahiran Bawaen, Indonesia -- itu bagaimanapun masih mesra dan ramah berbual.

Jelasnya, beliau cuma tidak mahu lagi kenyataannya dipetik media mahupun gambarnya di gerai itu dirakamkan, walaupun dipujuk berkali-kali.

"Sudah banyak tentang diri saya ditulis," katanya petang semalam menjelang waktu berbuka puasa di gerai kecil 10 kali 10 kaki di depan sebuah kedai baju di pusat bandar Kuala Lumpur.

Selepas bekerja sebagai tukang sapu di sebelah siang, pada malamnya beliau mengambil kesempatan meniaga sempena hari raya yang bakal tiba hujung bulan ini.

Ketika kunjungan itu, Mismah, 47 kelihatan menunggu pelanggan di gerai baju kurungnya. Beliau tidak lagi menjual tudung seperti dilaporkan baru-baru ini.

Memandangkan hujan agak lebat pada masa itu, keadaan agak lengang dan tidak ramai mengunjungi gerainya -- tidak seperti kelaziman di Jalan Tuanku Abdul Rahman yang sesak setiap kali menjelang musim perayaan.

Tiga soalan, jawapan off record

Selepas dilaporkan Malaysiakini pada 2 Ogos, isu sama ada ibu kepada empat anak itu merupakan penduduk tetap (PR) yang diberikan hak mengundi hangat diperdebatkan.

Tambahan lagi apabila statusnya di laman dalam laman web Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bertukar daripada PR kepada warganegara selepas empat jam berita itu disiarkan.

gerai mismah jalan tar 200811 2JPN bagaimanapun sehari selepas itu membuat penjelasan bahawa dakwaan itu tidak benar dan kewarganegaraan wanita itu sebenarnya diluluskan pada 31 Januari lalu.

Laporan itu disusuli penampilannya kali pertama kepada Sinar Harian pada 12 Ogos -- sepuluh hari selepas itu di mana beliau dilaporkan menolak mendapat kerakyatan mudah melalui "pintu belakang".

Sebaliknya, jelas Mismah, beliau juga menjalani laluan sukar apabila mendapat kerakyatan setelah menjadi PR selama 17 tahun dan dua kali memohon menjadi warganegara.

Kunjungan Malaysiakini semalam bagi mendapatkan penjelasan bagaimana Mismah mendapat taraf PKR dalam tempoh beberapa bulan sahaja ketika masih belasan tahun dan siapa yang membawanya masuk ke negara ini pada tahun 1982.

Selain itu, masih ramai tertanya-tanya apa yang mendorongnya membuat permohonan baru di Putrajaya setelah gagal kali pertama dan apa yang mendorongnya mendafar sebagai pemilih tidak lama selepas mendapat taraf itu.

Sebahagian daripada soalan itu dijawab oleh Mismah tetapi Malaysiakini tidak dapat menyiarkan atas permintaannya supaya perbualan itu tidak dirakamkan atau off record.

Ketika beredar, keramahan Mismah jelas kelihatan apabila beliau sempat mencadangkan tempat berbuka puasa sekitar kawasan itu kepada pemberita dan juruvideo Malaysiakini.
  • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi · Friends with Mohd Sapine
    dah cakap dah.. Mismah takut kantoi! Ko ingat ape dia cakap betui? Ini semua kerja Coverup JPN dan SPR yg dah kantoi ubah warganegara hanya dlm tempoh 4 jam. Bagaimana dia dapat PR? sedangkan suami isteri adelah Org Indon? lagi hebat dapat warga Negara? selalunya dapat PR kalau kahwin dgn org tempatan... kedua DiMeniaga Jln Masjid India.. itu tempat Hot tu! org melayu pun susah berebut dapat tapak kat situ.. sebenarnya wawancara Sinar hari tu mengantoikan diri sendiri. JAHAT UMNO NI GADAIKAN NEGARA!
    • Pendeta Khusyairi · Pengulas Tertinggi
      skrg kat area kl selangor...hampir semua kedai org diorng.. nak nak kene balik manjoi juge le yob baru rase sedap mkn..
    • Arggio Icanovic · Pengulas Tertinggi
      sedih lihat negara kiter dikuasai kaum pendatang......sedangkan rakyat kita dituduh pemalas....
    • Victoria Liz · Pengulas Tertinggi · Singapore, Singapore
      Lagi hebat indon khir toyol jadi MB selangor dan makan duit rakyat sampai perut kembong.
  • Dhuen Yusuf · Pengulas Tertinggi · Kuala Lumpur, Malaysia
    punya banyak penipuan dan manipulasi daftar pemilih SPR.. tapi pengerusi masih cakap masih kecik! jangan laa tempah neraka awal awal lagii... mulut kor berbau laa SPR....hari2 pas/pr dedah penipuan SPR... pengundi 2 nama , pengundi pos 2 nama , dah pencen masih pengundi pos , satu alamat sampai beratus pengundi kat situ , DAH MATI BANGUN MENGUNDI LAGII (AYAH AZMIN)... PATI jadi pengundi.. ni apa punya negara laa.... APA KAH MALAYSIA NEGARA YG AMAT MUDAH DICEROBOH? bayangkan PATI boleh masuk malaysia sampai mencecah 2 JUTA?(rekod pemutihan 6P) MANA PEGI LANGKAH2 KESELAMATAN NEGARA KITE? apa jaminan pilihanraya kite BERSIH? rakyat malaysia patut fikir dgn serius masalah yg mengugat keselamatan dan cucu cicit kite... hbs peluang keturunan kite disapu oleh PATI... dan UMONOpORNO DAH PUTIHKAN.
    • Nordin Azman · Pengulas Tertinggi
      yang itu mereka tak perlu jaga kerana tak merbahaya pada negara...malah dibawa masuk lagi juak2 haram tuuu....yg perlu dijaga..ceramah2 pas..keadilan...dap..
    • Eva Gibbih · Tg Lobang Miri
      kalu di sabah, macam2 muka ada.
    • Duck Young · Pengulas Tertinggi
      spr kantoi...diorang tengah distributekan PR yang dah lama atau baru jadi warganegara ke negeri-negeri yang dipimpin pakatan rakyat dengan menukar alamat ic supaya PR boleh mengundi di situ..contohnya mismah..tinggal di KL tp alamat di Ijok..n bila pilihan raya akan ada hantu y tlg mengundi utk PR...sma sperti kes pos undi..pelikkan kewarganegaraan nih sangat penting bagi sesuatu negara..tapi kenapa kerajaan masih berdiam tentang kesilapan spr...atau itu yang kerajaan nak sbnarnye..so lepas nih tak payah kecoh2 dah pasal hak istimewa orang melayu..share je ngn indon,bangla ngn myanmar
  • Mannszar Czar · Pengulas Tertinggi · Friends with Yob Tualang Sekah
    Rakyat kita mcm S.Ambiga nak lucut kerakyatan.
    DSAI nak lucut kerakyatan dan tarik pingat.
    Orang asing senang dapat kerakyatan.
    Bodoh punya para pemimpin sekarang ini.
  • Zammil Haroon · Pengulas Tertinggi · Kampong Gombak, Selangor, Malaysia
    simple je persoalan die; mcm mne bole jadi pengundi seblom jpn sahkan die jadi warganegara? itu je nk tau, criter yg die dah berpuluh tahun mohon kerakyatan malaysia hal len...
  • Abdul Manan · Pengulas Tertinggi · UKM, Bangi, Selangor
    pendatang asing sikit hari lagi berbundong2 jadi warganegara malaysia, syarat dia dah duduk lebih 20 tahun-indon, nepal, vietnam, bangla, negro dll-masa tu jgn pula perkasa sibuk2 dgn ketuanan melayu dia sebab masa tu akan ada ketuanan nepal, babgla, negro dll......
    • Arggio Icanovic · Pengulas Tertinggi
      UMNO mana pikir semua nie.....kuasa dan wang datang dari allah...
    • Zainol Fizal Aladad Khan · Pengulas Tertinggi · Bekerja di B.Braun Medical Industries
      setahu aku kewrganegaraan hanya boleh diberi kepada sesiap a yg dilahirkan di sini atau berkahwin dgn warga tempatan dn mempunyai anak warga tempatan dn itu pun dlm kes ini hnya boleh diberi kpda sesorng itu stelah sesuatu tempoh masa tertentu utk membuktikan kesetiaannya kpda negara, tpi dlm kes minah ni dia kahwin dgn warga Indon jgk, apasal dia bleh dpt taraf warganegara, mmg betui la Msia ni NAJIS UMPORNOCO yg punya suka ati MAK BAPAK di nk bagi warganegara kt sapa2 pun, betui la kata Abdul Manan, apa harga warganegara lagi kt Msia ni, campak jer IC tu dlm longkang, hampeh satu sen tk guna, pilihanraya pun menipu, sama jer taraf warganegara Msia dgn Bangladesh ka, Indon ka, hampeh!!!!!!!!
  • Zulkifli Marzuki · Top Commenter
    sudah2 lah tu malaysiakini nak membohong rakyat dgn berita propaganda anda.
  • Firdaus Rosli · Top Commenter · Friends with Bumiputera Berjaya
    Apakah kelayakan Mismah bagi memperoleh kewarganegaraan? Tak sangka kerja tukang sapu/janitor sudah jadi kerja profesional sekarang.
  • Papa Gomo Jahat · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    malaysiakini dah KANTOI bangang.... memang sial portal milik Pembangkang ni... aku syorkan BAKAR.
    • Arggio Icanovic · Top Commenter
      [10]Al-Baqarah
      Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).
    • Abdul Manan · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
      papa gomo jahat,pembunuh upahan dan hulubalang-andalah sebenarnya alat2 penguasa yg zalim.jgn berlagak nak jadi hero dan pejuang islam.cermin diri dulu....kami sokong pendedahan2 malaysiakini...jgn jadikan isu ugama dan perkauman....kami pejuang keadilan rasanya tak sudi nak berdebat dgn tuan2 yg taksub...
    • Papa Gomo Jahat · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      pejuang keadilan? kau biar betul bro? kalau pejuang keadilan pasti lah sokong keadilan buat mangsa liwat anwar al juburi tu...22hb ni anwar jangan lari ye
  • Papa Gomo Jahat · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    Jemputan munajat rakyat menolak fitnah umno/bn akan dilakukan malam ini selepas solat tarawih bertempat dikediaman rasmi DSAI. Pohon hadir untuk bersama sama menolak fitnah umno/bn ke atas DSAI - AMK.

    Bagus lah kalau anwar lakukan solat hajat. aku sokong coz memang kita semua mahukan keadilan dalam kes liwat ni. amin...
  • Pembunuh Upahan Rikimaru · Top Commenter · Manager at KUMPULAN USAHAWAN MALAYSIA (Malaysia Entrepreneur Group)
    sudah2 la tu malaysiakini menabur fitnah.. pls paparkan berita yg betul2 sahih sahaja supaya puak2 pencacai tak terpedaya dgn andaian drp malaysiakini..
    • Arggio Icanovic · Top Commenter
      apa yg fitnah? sejak bila Malaysia menerima pendatang asing dari bukan kerja profesional.....?
    • Badoi Apis · Top Commenter · Ikm lumut
      bila diri seorg pemfitnah menuduh org mmbat fitnah maka itu lah Pembunuh Upahan Rikimaru latnat name pon dah budak2..
      sebok je nak ulas dlm ni..ha.haa
    • Mohd Amli · Top Commenter · Politeknik ungku omar
      Biasa ler mempertikai mmg senang dr melaksanakan..sebenarnya politik di MALAYSIA biasa sahaja TETAPI yang mengusutkan MANUSIA2 yang tidak blh menerima kenyataan walaupun sebenarnya benda yang dilaksanakan 2 BENAR..WALLAHUALAM...
  • Mohamad Shukri · Top Commenter
    Ada cadangan untuk memberikan Kerakyatan kepada atlit dalam sukan seperti bola sepak untuk negara tetapi ia ditentang hebat...dengan bermacam2 alasan...tetapi kepada PATI yang kebanyakan buruh kasar senang pula untuk mendapat kerakyatan....Atas sebab PATI ini mengharumkan nama UMNO dalam Negara...sial....
  • Mohd Amir · Top Commenter · Supervisor at Epsb
    Usah bimbang tante mismah.kalo skrip udah abis pegi aja jumpa pak menteri KDN minta skrip baru nama pak menteri tu Bapak Aumuddin Hussein.
  • Nadzir Iberahim · Top Commenter
    WALAU PUN SIKIT ATAU BANYAK KESILAPAN ISSUE NYA HAK RAKYAT UNTUK PERBAIK PULIH SYSTEM YANG ADE ,, KENAPA???SPR BERCAKAP MACAM TAKUT UNTUK BUAT PEMINTAAN DAN APA MASAALAH NYA ....TAKUT KERNA SALAH ,,,,, ITU ISSUE INI , HARAP PENIPUAN DAN HELAH CELAKA ABD .AZIZ AKAN DAPAT BALA DAN AHZAB DARI ALLAH YANG MAHA ESA DIDUNIA DAN AKHIRAT KERANA SIFAT2NYA BERBOHONG DAN MENIPU RAKYAT
  • Reformis Malaya Politikus Bebas · Top Commenter · 104 years old
    Itula sbb rm pesan kpd bersih dan pr jgn buat tuduhan sebelum siasat....kes mismah dan 6 yg lain dan beberapa kes Yg lain bjaya dijawab....bl jadi begini rakyat tdk akn respek pD pr.rakyat akn melihat pr suka menuduh tanpa siasat dulu.kreabiliti pr akn dipertikai.seterusnya rakyat akn hilang Keyakinan pd pr dan bersih.
    • Hamli Sanai Razali
      Betul tu
    • Azman Zaki · Top Commenter
      Kesian rakyat, kena tuduh kena fitnah. Mismah tu dah status warganegara, dia rakyat, kena bela bukannya fitnah.

      Tapi bila rakyat dipermainkan, dihina, dituduh, kerna dier suatu ketika dulu berstatus "pendatang", sedangkan ramai rakyat Malaysia yang asalnya pendatang juga.
    • Zammil Haroon · Top Commenter · Kampong Gombak, Selangor, Malaysia
      ape yg berjaya dijawabnye? mcm mne PR bole dapat jadi pengundi? knape status pr tu ditukar jd warganegara dalam tempoh 4jam lepas berita kluar kat internet? malaysiakini dedah kelemahan jpn n spr, kerajaan patut ucap terima kasih. org yg len tlg wat keje bersihkan kepincangan senarai pengundi. wth!!
  • Mohd Azrieyl · Top Commenter · SMGC
    tu bru mismah, musmah?masmah?mesmah?mosmah?rosmah?opsss.... trmsuk skali pulokkk......check tgok ye ke tidokkkk....
  • Nabilah Johan Lokman · Top Commenter · UiTM Shah Alam, Malaysia
    kes ni baru 1 dlm sejuta. xlama lg akan terkeluar la 1 per 1..tunggu dan lihat la ok. WE KNOW WHAT UMPORNO DID FOR THE LAST 12 GENERAL ELECTIONS..
    • Justin Lodukim · Top Commenter
      kerajaan bee end memang tidak komited dengan masaalah PATI , orang asing senang- senang saja dapat tapak perniaagan, orang tempatan/warga sendiri dipinggirkan, memohon lesen dan tapak perniagaan banyak pilih kasih.
  • Kelembai Sang · Top Commenter
    Isu pokok macam mana dia boleh jadi pengundi? Dia daftar jadi pengundi semasa dia belum diberi kerakyatan ke?
  • Jari Kelingking · BIG RIVERr SMK
    Orang Munafiq bile brcakap die akan menipu.Oleh itu Tansri jngan jadi munafiq.
  • Marimuthu Pachayappan · Universiti Utara Malaysia
    Hanya nak tau Dato Seri Noh Omar bagi duit raya tak?
  • Mbah Jenggot · Top Commenter · Works at Takaful
    20 tahun lagi rasanya PM keturunan pakistan...TPM keturunan bangla...menteri kewangan keturunan republik rakyat cina..menteri luar keturunan nigeria...menteri wanita keturunan vietnam..menteri dalam negeri keturunan siam..menteri kebajikan keturunan indonesia...menteri JKR ketrunan india..menteri tugas2 khas keturunan nepal...menteri agama keturunan iran...menteri asas tani keturunan myanmar..menteri luar bandar keturunan sri langka..menteri pertahanan keturunan singapore...menteri kebudayaan ganti rais keturunan pilipina...itu jam org melayu MENUMPANG duduk dalam hutan x de apa2 yg tinggal..cuma seluar spenda je...org2 politik melayu yg dok berebut2 sangat nak kuasa sekarang dah tua bangka x larat....makan pun bersuap...sebab dah biasa "makan suap"..cukup2 la singapore d bagi dgn sangat mudah kpd org lain....="X KAN MELAYU HILANG D DUNIA" masih relevan cuma tinggal seluar dalam je la.....
  • Muhajir Juhari · Top Commenter · Sek Men Sri Perak, Teluk Intan
    agak2nya laa pasukan keselamatan negara kita nie JAGA APA YE? senang beno rakyat luar nak masuk negara kita, kemudian mudah2 diberikan my kad, apa cer bro? kemudian terlibat ngan penipuan dlm undi pos. nie nak jaga keselamatan negara ke atau keselamatan umpor!
  • Karca Marba · Top Commenter · UPM Serdang
    itu baru satu ada banyak lagi akan dapat jadi warga negara denmgan mudah..ini mmg kerja umporno..gampang punya bn.
  • Shahir Arifin · Works at Nuriah
    Anda tidak bersalah wahai Puan Mismah, JPN dan EC yang bangang.
  • Man Omar · Top Commenter · Klang
    oklah kot mismah ni...kita check yg lain pula...
  • Hafiz Ab Rahman · Klang
    dia duduk kat mana? tapi mengundi di ijok....
  • Hiroya Oku · CEO/Founder at Own company limited
    Salam Kebahagiaan Di Ucapkan Buat mat Yang Sekarang Ini Tenang Bersama keluarga Tersayang...
    Mat Dan Amiera Telah Bersatu Dalam Rahmat Dan Nur Cahayanya Semalam...
    Takdir Tuhan Menentukan Segalanya..
    Al-Fatihah

    http://EARLYTOMORROW.TK/
    http://www.duitpercuma.tk/
  • Ampun Tuan · Top Commenter
    negara lain spt arab saudi, singapore, australia amat susah nak taraf kerakyatan. bukan saja memerlukan taraf akademik yg baik serta keperluan lain bahkan ada negara yg memerlukan pelaburan yg tinggi utk mendapatkan status kenegaraan. tapi kat malaysia ni kuli kontrak buta huruf setelah tinggal beberapa tahun boleh dpt kerakyatan!
  • Mohd Firdaus Bob Ganaz · Top Commenter · Pemuda at Berkhidmat Untuk Negara
    after jd warganegara..trus dftr pengundi...dlm masa 4 jam...pantasnya umno wat keje....ak dulu nk dftr kena tunggu berbln2 br berjy jd pengundi.....hebat PATi dr rakyt senduri.
  • Amil Lai · Top Commenter
    tak lama lagi dapat tender juga lah
  • Rasputin Rie
    mismah tak mahu diwawancara kerana dia dibayar!!!
  • Diana Ulfah SyedRashad · Top Commenter
    PRU kotor disebabkan adanya Bersih..dan Bersih pasti akan Kotor disebabkan Bersih itu sendiri..
    Bila semua daa kata kotor apapun pasti akan nampak kotor..sebab itu yg bermain dlm minda dan itu juga persepsi diri. Namun sekiranya kita tidak memilik minda negatif maka pasti apapun kelemahan yg ada dapat dibetulkan dgn penuh kewarasan dan tenag tak perlu menudingjari menyalahkan yg lain dan menimbulkan ketegangan..
    Apa yg jelas geng yg dok attack SPR ni telah menguji bakat PDRM dengan demo Bersihnya..Yg terkini plak Cuba nak berbalas balas PANTU dgn ATM dgn Pendedahan undi POSnya.. Maka ditampilkanlah Prof Biri bari dari Universiti sekadar untuk merendah rendahkan dan menempelak PAT (Panglima Angkatan Tentera)..Barang diingat dan juga perlu diingatkan..Tuan Tuan Prof dan UStaz Tuan Guru..mohon ampun mohon maaf..ATM tak pandai berpantun, tak reti bermain dgn kata dan kias bahasa.. ATM dilatih dgn 1 shoot 1 life. Mereka lah yg menjaga kedaualatan negara..siang dan malam berada diceruk hutan dan rantau rimba..Merekalah yg terpacak dibeberapa pulai terpencil. Kalau tak dapat hormat dng ATM tak apa ler..mohon sangat ler tutup jee mulut dan jangan cakap apa apa pun tentang PAT dan ATM..tolong ler.. JANGAN LAH JADI ANAK BANGSA YG SANGAT BANGSAT DAN JANGAN LER JADI UMAT ISLAM YG SANGAT BUTA hanya disebabkan mimpi mimpi indah yg disokok oleh mereka yg nak sangat berkuasa..
    • Zammil Haroon · Top Commenter · Kampong Gombak, Selangor, Malaysia
      wau, tentera ni maksum kot? taraf nabi ke? xle kne tegor? awak sgt sesuai utk tggl kat negara komunis mcm korea utara...sila apply kerakyatan kat sane ye kak?!
    • Arggio Icanovic · Top Commenter
      Jangan jadi buta sehingga tidak tahu yang Allah berkuasa dari semua benda di dunia.....
    • Nazri Osman · Top Commenter · Works at INSTITUT KEMAHIRAN TINGGI BELIA NEGARA SEPANG
      org yang beriman kespada umno, mmg sentiasa percaya kepada sifat 20 umno yg maha sempurna. jadi apa pun cerita dan berbakul bukti pun mereka tak nak tau, taknak dengar dan siasat, takut menjejaskan akidah dan imannya kepada umno. org yg nak salahkan umno pun salah, yg nak betulkan pun salah.... semoga diberi pertunjuk sebelum mati
  • Justin Lodukim · Top Commenter
    hairan betul dengan JPN ni, rakyat sendiri masih ada yang tidak mempunyai document pengenalan diri ( my card ) , Ini terbukti di SABAH dan SARAWAK terutama sekali di bahagian pedalaman masih ada yang tak punya pengenalan diri walau pun turun naik pi rujuk kat pejabat jpn urus IC tapi masih ada yang gagal mendapatkannya walau pun ada sokongan dari ketua kampung, ini pula rakyat asing senang-senang saja dapat kerakyatan malaysia. Tak hairanlah bee end tu selalu menang dalam pilihan raya sebab banyak warga asing dapat IC untuk mengundi BN bin UMNO, jpn semakin biul.
  • Tuan Solahudin · Top Commenter · Friends with Roziana Jimi
    menteri arah dia x supaya x keluarkan kenyaan kot.. t erkantoi lak semua ni penipuan..
  • Tuan Solahudin · Top Commenter · Friends with Roziana Jimi
    meragukan btol... mcm mna nk caya kalau meragukan mcm ni...
  • Nuh Adam · Top Commenter · University of Science and Technology Beijing
    Mismah ni tak ada 'binti' ke. Pelik sungguh la Mismah ni...
  • Zackry Wak · Top Commenter · UTM
    Bagus betul baru dapat Kerakyatan terus daftar pengundi, Rakyat Malaysia nie lahir-lahir dah warganegara tapi ada yang umo 35 tahun tak daftar-daftar mengundi. Tahniah kuat sungguh Gerak Kerja umNGOK mendaftarkan pengundi nie.
  • Tan Sri Haliq · Guru ERT at Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia
    Sabarlah Bulan Puasa nie menguji Kesabaran.... Bg le Pembangkang nak bersuare, nie je die ada..... Umno bace Berita Harian, utusan & TV... PR bace malaysiakini je kot.... Jangan Risau Umno Kita Masih Kuat....
  • Robin Goh · AIMST University
    sekurang-kurangnya Mismah sudah 17thn PR, 3hari yg lalu, seorang Indon pekerja di Selama bagi tahu.. dia mendapat IC lepas saja sampai ke Malaysia tahun 1987 dengan RM400++.
  • Panglima Comel · Top Commenter · Kaki potong at Long Kaii dan Peminjam Wang Berlesen
    mismah ni da murtad...dari indon murtad ke malaysia...
  • Hussaini Mujtahid · Tentera Allah at Bumi Allah SWT
    kalau tak jahat tu bukan UMNOK la namenye... tpi yg jahat tu mesti UMNOK...

Tiada ulasan: