Selasa, 10 September 2013

ROBOH SENANG NAK BUAT SUSAH....JANGAN SENANG2 NAK ROBOH ALLAH SWT...KALAU ROBOH TAK DE ALASAN YANG KUKUH MAKA ROBOHNYA HUKUM SANGAT DILARANG DALAM ISLAM

Roboh Masjid Ar-Rahman, penjelasan Jawi dituntut

Harakahdaily, 09 Sep 2013

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat hari ini memuntut penjelasan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) berhubung status Masjid Ar Rahman, Universiti Malaya yang sedang dalam proses perobohan.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, beberapa isu berbangkit termasuk tiada sebarang notis pemakluman berhubung tindakan perobohan dan pembangunan semula ditampal di masjid berkenaan.

Jawi juga katanya perlu menjelaskan setakat mana bangunan serta struktur asal masjid tersebut yang terlibat dalam perobohan dan proses pembinaan semula tersebut.

"Kami dimaklumkan bahawa projek pengubahsuaian yang bakal dilaksanakan oleh pihak Jawi di masjid itu melibatkan perobohan bangunan asal dan penutupan operasi masjid, sama ada tempat ibadah atau program lain.

"Jadi kami perlukan penjelasan daripada Jawi," katanya pada sidang media selepas menyerahkan surat agar diadakan perbincangan berhubung perkara itu di ibu pejabat Jawi, di sini, hari ini.

Khalid juga melahirkan kebimbangan ekoran tindakan penutupan masjid itu akan menyukarkan mahasiswa Universiti Malaya khususnya untuk bersolat Jumaat kerana surau di Akademi Islam universiti itu juga dilaporkan dalam proses diubah suai.

Dalam pada itu, Khalid juga memberi dua tarikh untuk diadakan perbincangan dan mendapatkan penjelasan daripada Jawi.

Tarikh tersebut adalah 11 September atau 13 September ini.

Jawapan Dr Zaharuddin terhadap Fathul Bari

http://kerabubersuara.blogspot.com, 09 Sep 2013

JAWAPAN USTAZ DR ZAHARUDDIN ABDUL RAHMAN TERHADAP UFB

September 9, 2013


Memang benar, ketentuan harga adalah dari Allah swt, malah semua perkara juga demikian. Namun mengajak beriman dan pasrah terus sambil mengabaikan arahan Allah dan RasulNya agar berusaha membanteras unsur kezaliman , ketidakstabilan dan kelemahan yang mengganggu proses harga adalah kaedah berfikir yang SALAH. Lihat Allah swt mengharamkan Riba.

Begitu juga haramnya BAI’ AN-NAJASH kerana manipulasi harga sebenar secara terancang oleh rakan penjual, HARAMNYA Jualan TALAQQI AL-RUKBAN kerana menganggu harga pasaran, DIHARAMKAN juga IHTIKAR (simpanan barangan asasi agar naik harga kerana demand secara paksaan dicipta). Justeru, fahamilah hadis berkaitan 'harga adalah ketetapan Allah' beserta hadis-hadis yang berkaitannya. Jika tidak, anda mungkin melencong dari kefahaman yang betul.

Nabi salla Allahu ‘alaihi wasallam tidak membenarkan kawalan harga dibuat oleh kerajaan pada masa yang TIDAK TERDESAK. Nabi salla Allahu ‘alaihi wasallam juga menolak permintaan sahabat baginda untuk melakukan 'ceiling' harga di ketika pasaran tidak diserapi unsur zalim oleh peniaga dan tiada campurtangan dalam ketetapan harga, tiada gangguan pada permintaan serta penawaran Sebagaimana respon dan jawapan Nabi salla Allahu ‘alaihi wasallam kepada sahabat baginda :

بل الله يخفض ويرفع , وإني لأرجو أن ألقى الله وليس أحد منكم يطالبني بمظلمة في دم أو مال
Ertinya : Bahkan Allah SWT adalah yang menaik dan menurunkan harga, dan sesungguhnya akhu berharap untuk bertemu Allah dan tiada seorang pun dari kalangan kamu menuntut dariku akibat sebarang kezaliman ( yang aku lakukan) samada berkaitan darah atau harta" ( Riwayat Abu Daud ; hlm 385 ; Al-Bayhaqi, 6/29 ; Sohih menurut Albani)

Namun kemudiannya, ulama terulung dari kalangan Tabi’en seperti Imam Sa’id Musayyab, Yahya Sa’id Ansari, Imam Malik dan ramai lagi ulama tabien sezaman dan yang selepasnya bersetuju ia dilaksanakan dalam suasana peniaga sengaja menyekat barangan bertujuan untuk memaksa harga naik disebabkan permintaan meningkat mendadak. Sebagai jalan menghalang kezaliman dari berlaku.

Sheikhuna Prof. Dr. Fathi Al-Durayni menjelaskan tas’ir diterima kemudian oleh para ulama mujtahidin tabien bagi mencapai maqasid atau objektif yang disasarkan oleh Nabi s.a.w sendiri semasa baginda menolak tas’ir. Iaitu Baginda menolak kerana tidak mahu berlaku kezaliman kepada pengguna dan peniaga. (Manahij Al-Ijtihad, Dr Fathi Ad-Durayni, hlm 159)

Ulama tabien pula membenarkan tas’ir kerana berubahnya suasana dan keperluan di ketika zaman mereka, lalu mereka menerima tasi’r. Jelas dari isu ini, objektif adalah sama cuma bentuknya berbeza.

Dr. Zaharuddin Abd Rahman
9 Sept 2013

Laporan dari Pulau Pinang yang tak akan disiar Utusan dan TV3

http://darisungaiderhaka.blogspot.com, 09 Sep 2013

Usaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai “Global Halal Centre” semakin membuahkan hasil di peringkat antarabangsa.

Penang International Halal Hub (Halal Penang) semakin menerima pengiktirafan apabila saya selaku Pengerusi Halal Penang yang mewakili kerajaan negeri, telah diberi penghormatan menyampaikan ucapan pada majlis pembukaan “4th Istanbul Halal Expo & Conference 2013 ” di Istanbul, Turki yang dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri Turki; Yang Berbahagia Bulent Arinc.


Jemputan ini merupakan pengiktirafan dan penghormatan yang diberikan kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang atas aspirasinya untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai Pusat Halal Global (Global Halal Centre).

Sebelum ini, Halal Penang telah diberi penghormatan yang sama di persidangan Halal Antarabangsa di Kuwait, Pakistan, Thailand, Riyadh dan London.

Malah, pada 26 – 28 September 2013 nanti, sekali lagi Halal Penang diberi penghormatan di Persidangan Halal Antarabangsa Morocco diikuti pada Disember di Persidangan Halal Antarabangsa Belgium.

Usaha penjenamaan ( branding approach) selama 3 tahun sejak penubuhan Halal Penang pada Ogos 2008 sedang menuai hasilnya.

Sehingga akhir tahun 2012, Halal Penang telah berjaya menarik pelaburan dalam dan luar negara berjumlah RM484 juta.

“4th Istanbul Halal Expo & Conference 2013 ” anjuran CNR Expo telah berlangsung dari 5 hingga 8 September 2013.

Sebanyak 300 pemamer tempatan dan antarabangsa daripada 80 buah negara terutamanya dari Timur Tengah dan Eropah telah mengambil bahagian.

Perjumpaan bersama Timbalan Perdana Menteri Turki, Yang Berbahagia Bulent Arinc

Sebagai pengiktirafan kepada Halal Penang, saya turut dijemput sebagai tetamu kehormat menyertai delegasi Timbalan Perdana Menteri Turki, melawat tapak pameran.

Dalam ucapan, saya menjelaskan tentang pencapaian Halal Penang dan usaha berterusan kerajaan negeri membangunkan industri halal di Pulau Pinang yang berkonsepkan ‘Halal Ecosystem’ sejak penubuhannya 5 tahun lalu.

Juga dijelaskan beberapa inisiatif oleh kerajaan negeri yang dinikmati para pelabur industri halal di Pulau Pinang.

Selain mengalu-alukan pemain industri halal, khususnya dari Turki, saya turut menzahirkan hasrat Pulau Pinang mewujudkan jalinan kerjasama dua-hala bersama Turki dalam membangunkan industri halal. 

Pada kesempatan itu, saya telah menjemput CNR Expo untuk menyertai Pameran dan Persidangan Halal Antarabangsa Pulau Pinang 2014 yang akan berlangsung pada 17 sehingga19 Januari 2014.

Saya juga berkesempatan mengadakan pertemuan rasmi dengan beberapa syarikat dan agensi kerajaan Turki antaranya dengan Pengerusi Caprice Gold Groupe Encik Fadil Akgunduz.

Caprice Gold Groupe adalah syarikat industri perhotelan dan resort terkemuka di Turki.

Perbincangan awal berkisar usahasama dalam membangunkan industri perhotelan dan hospitaliti berkonsepkan Syariah di Pulau Pinang.

*Kenyataan media oleh Dato’ Haji Abdul Malik Kassim,EXCO Kerajaan Negeri Pulau Pinang**

Turun harga minyak, bukan hanya potong gaji menteri

Hazayani Zakaria, 09 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Cadangan agar gaji menteri dipotong beberapa peratus bukanlah cadangan yang menyeluruh sebaliknya kerajaan harus memikirkan kesan jangka panjang yang akan menimpa rakyat akibat kenaikan harga minyak.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, rakyat perlu memberikan desakan yang kuat kepada kerajaan agar menurunkan kembali harga minyak.

"Potong gaji menteri bukanlah penyelesaian holistik dan tidak memberikan kesan yang besar kepada rakyat.

"Desakan harus dibuat kepada kerajaan dengan memandang ke depan dan konstruktif," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Beliau juga mencadangkan kerajaan memanggil semua pihak termasuk Pakatan Rakyat dan badan bukan kerajaan (NGO) untuk duduk berbincang bagi membincangkan formula terbaik berhubung penyelesaian harga minyak.

"Harus ada cadangan yang dapat menyelesaikan masalah rakyat di semua peringkat.

"Ada banyak lagi cara lain selain penyelarasan subsidi dengan menaikkan harga minyak," katanya.

Isu Lynas: Perjuangan yang belum selesai

Anis Nazri, 09 Sep 2013
Menyelusuri ruang pejalan kaki di Teluk Cempedak, Kuantan pada cuti Syawal lalu benar-benar mendamaikan. Ditemani bunyi desiran ombak, diiringi suara kanak-kanak berkejaran, cukup menghiburkan hati.

Pusat peranginan terkenal itu tetap dikunjungi pelbagai lapisan pengunjung yang mengambil peluang bermandi-manda, selain sekadar mengambil angin petang biarpun ketika itu hari keempat di bulan Syawal.

Di tengah-tengah keriuhan pengunjung yang tidak putus-putus beriadah bersama keluarga, mata penulis terpandang seorang lelaki warga emas yang menggamit penulis agar mendekatinya.

Melihat sahaja logo pada baju yang dipakainya, serta sekeping fail dan flyers di tangannya, penulis terus maklum tujuan lelaki berbangsa Cina itu menggamit.

Tanpa bertanya, penulis terus mengambil fail dari tangan lelaki berusia lingkungan 60-an itu, lantas menurunkan tandatangan ke atas ruang yang ada di fail tersebut.

Rupanya, dalam kesibukan umat Islam menyambut Syawal dan orang ramai bersantai di tepian pantai, lelaki itu mengambil peluang untuk mendapatkan tandatangan pengunjung bagi membantah operasi kilang Lynas yang mula beroperasi di Gebeng, Kuantan.

Penulis ingin melihat sudah berapa ramai yang menandatangani bantahan tersebut, namun terhalang ekoran anak kecil penulis yang berusia dua tahun sibuk menarik tangan penulis untuk meneruskan perjalanan santai petang itu.

Apa yang sempat penulis lihat pada lembaran tersebut, nama penulis berada di nombor lima dan empat nama di atas, telah ditandatangani oleh rakyat Malaysia berbangsa Cina.

Mungkin pada lembaran sebelumnya, sudah ramai yang bertindak menurunkan tandatangan sebagai tanda bantahan terhadap projek kontroversi itu.

Hakikatnya, sudah sekian lama penulis tidak mendengar perkembangan berkaitan badan anti-Lynas, iaitu Himpunan Hijau tentang kempen mereka.

Kesibukan menghadapi pilihan raya umum ke-13 lalu, turut menyebabkan penulis tidak mendapatkan perkembangan terbaru berkaitan kempen kumpulan ini.

Begitu juga apabila pengerusinya, Wong Tack diumumkan sebagai calon DAP di Parlimen Bentong, penulis cuba menghubunginya, namun gagal.

Seketika, isu Lynas tidak mendapat perhatian penulis sepanjang kempen pilihan raya lalu. Sehinggalah selepas pilihan raya, isu berkaitan Lynas sesekali terlintas di fikiran penulis.

Lalu, pertemuan penulis dengan aktivis anti-Lynas di Teluk Chempedak itu mengingatkan kembali tentang perjuangan Lynas yang belum selesai.

Penulis cuba mendekati aktivis itu kembali untuk berbual-bual dengannya, namun ketika itu beliau sedang melayani panggilan telefon untuk beberapa ketika.

Hasrat penulis tidak kesampaian apabila anak kecil penulis terus-terusan berusaha menarik tangan penulis untuk meneruskan perjalanan pada petang itu, sambil tercari-cari kelibat ayah dan abang-abangnya.

Penulis terpaksa meninggalkan Teluk Chempedak tanpa sempat berbual dengan aktivis Himpunan Hijau memandangkan hari sudah mula gelap, ditambah dengan cuaca yang agak mendung.

Sekembalinya penulis dari cuti Syawal, penulis mendapatkan maklumat berkaitan kempen mereka, khususnya tentang kempen mengumpul tanda tangan.

Kumpulan anti-Lynas sedang giat menjayakan kempen mereka di seluruh negara untuk mendapatkan sejuta tanda tangan dengan menempatkan beberapa aktivis mereka di kawasan-kawasan sasaran seperti pasar, padang permainan, malah di tempat awam.

Di Dataran Merdeka, kumpulan mereka yang diketuai sendiri Wong Tack sudah berkampung sejak 19 hari lalu. Biarpun pada peringkat awalnya kehadiran mereka diganggu beberapa anggota penguatkuasa DBKL, ia tidak mematahkan semangat mereka.

Malah, bandaraya Kuala Lumpur yang kebelakangan ini sentiasa dibasahi dengan hujan, turut tidak menjadi alasan untuk mereka meninggalkan kawasan tersebut.

Ketika penulis menghubungi Wong Tack, baru-baru ini, beliau yang pernah berjalan kaki dari Kuantan ke Kuala Lumpur, ketika kempen kumpulan itu Julai tahun lalu, tetap ceria dan bertenaga.

Ceritanya, hujan lebat dan angin kuat yang melanda Kuala Lumpur merupakan perkara kecil baginya untuk meninggalkan lapangan tersebut, malah turut teruja bercerita sikap beberapa penguatkuasa DBKL yang turut menurunkan tanda tangan mereka.

"Mula-mula dulu, memang mereka minta kami beredar. Tapi, lama kelamaan mereka sudah tidak kisah kerana kami tidak mengganggu sesiapapun. Malah, mereka juga turut 'sign'," cerita beliau sambil ketawa kecil.

Ketika penulis berbual dengannya, beliau berkata aktivis Himpunan Hijau telah berjaya mengumpulkan lebih 600 ribu tanda tangan yang menyokong perjuangan mereka menentang operasi kilang memproses nadir bumi itu.

Menjelang hari Malaysia, 16 Sept ini, Wong Tack berkata kumpulannya akan menyerahkan tanda tangan tersebut kepada Yang di-Pertuan Agong bagi mendapatkan sokongan dan meminta campur tangan Agong.

"Pada tarikh itu, kami mengajak rakyat Malaysia yang sayangkan negara ini untuk turut bersama-sama kami ke Istana Negara. Kami anggap ia satu majlis keramaian untuk menyatakan bantahan terhadap kilang Lynas ini. Mereka yang turut tanda tangan kempen ini juga dijemput bersama," kata beliau sambil mengingatkan penulis agar turut serta turun ke Dataran Merdeka untuk menandatangani kempen sejuta tanda tangan itu.

Apabila penulis mengatakan penulis sudah berbuat demikian di Teluk Chempedak, Wong Tack berulang-kali mengucapkan terima kasih dengan nada penuh ceria dan bertenaga.

Sememangnya, isu Lynas dan isu-isu alam sekitar begitu dekat di hati penulis, memandangkan isu alam sekitar selalunya berkait-rapat dengan soal kesihatan dan kemusnahan alam.

Kilang bernilai RM700 juta yang dibina di kawasan perindustrian Gebeng di Kuantan itu menimbulkan kontroversi kerana didakwa bakal menghasilkan radiasi yang didakwa boleh memudaratkan kesihatan orang ramai.

Kontroversi tersebut berterusan apabila kerajaan meneruskan dan membenarkan operasi kilang tersebut, biarpun beberapa siri demonstrasi diadakan bagi membantah kilang Lynas tersebut.

Fathul Bari boleh menangis baca status ini

http://naimnikmat.blogspot.com, 09 Sep 2013

USTAZ FATHUL BARI BOLEH MENANGIS BILA BACA STATUS INI (GAMBAR)

Tiada ulasan: