Isnin, 23 September 2013

UNDANG2 ALLAH YANG TERBAIK

Al-Azhar menara ilmu sepanjang zaman

Siti Sarah Bushari, 23 Sep 2013
Al-Azhar telah menghasilkan ribuan ulama yang terkenal selama hampir lebih seribu tahun. Saban tahun, Al-Azhar tetap menjadi pusat kepada pemeliharaan ilmu turathi dan muasoroh yang menjadi warisan Islam bahkan mengukuhkan lagi identiti agama Islam.

Pusat pengajian terkemuka dunia ini juga diiktiraf sebagai kiblat keilmuan Islam, dan gudang segala macam jenis ilmu, merangkumi pelbagai jenis dimensi sama ada hukum-hakam Islam, sosial, ekonomi dan politik.

Al-Azhar  juga menjadi  benteng keilmuan Islam, tempat para pemuda dari segenap bangsa penjuru dunia untuk menuntut ilmu.

Ketika imperialis cuba untuk meluaskan kuasa mereka ke benua Afrika, terutamanya negara Mesir, dapat disaksikan bahawa antara golongan yang berkobar melawan para imperialis ini terdiri dalam kalangan ulamak Al-Azhar.

Begitu juga dengan negara-negara luar, keadaan yang sama mereka hadapi ketika mana negara dijajah, ulamak mendominasi barisan hadapan menentang penjajahan.

Al-Azhar merupakan universiti yang tertua di dunia berbanding pusat pengajian lain. Universiti di Eropah mula didirikan pada abad kedua setelah Al-Azhar,  contohnya Paris didirikan pada abad ke-12 dan Universiti Oxford pada abad ke-13.

Namun pada awal tahun 1960-an Al-Azhar mengalami perubahan yang besar dalam penambahan fakulti baru serta bidang yang lebih meluas merangkumi aspek akademik.

Sejak itu , fakulti perubatan dan kejuruteraan telah ditubuhkan dan pelajar wanita telah mula diterima pada tahun 1962.

Mesir dan peralihan suasana politik

Sebagaimana yang diketahui umum, perhimpunan, perarakan dan demonstrasi aman di Mesir bermula pada 30 Jun yang lalu masih lagi berterusan sehingga ke hari ini dan berkemungkinan besar akan berlanjutan sehinggalah Kerajaan Sementara Mesir pada hari ini mengembalikan semula tiga tuntutan utama rakyatnya iaitu mengembalikan presiden mereka yang sah Dr.Muhammad Mursi, menarik-balik penggantungan perlembagaan yang telah dipersetujui oleh rakyat dan memulangkan semula Majlis Syura berserta peranannya.

Ekoran daripada peristiwa yang berlaku, peraturan keselamatan yang digariskan oleh Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) yang dikeluarkan perlu dipandang serius oleh seluruh pelajar yang masih berada di sini dan prihatin dengan pekeliling keselamatan yang di war-warkan oleh PMRAM selaku suara mahasiswa dan mahasiswi di Mesir.

Nasihat dan harapan Hewi PMRAM


Buat seluruh mahasiswa dan mahasiswi yang bakal melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar di bumi Anbiya, teruskan cita-cita murni untuk menggali ilmu sebanyak mungkin. Justeru, langkah ini bakal melahirkan profesional Islam yang akan sering menggegarkan dunia jahiliyyah. Antaranya contoh yang tidak asing lagi ialah Syeikh Dr.Yusuf al-Qaradhawi, merupakan seorang ulamak yang berperanan dalam memastikan Islam berada di tempatnya.

Pelbagai ancaman menimpa Al- Azhar, namun keutuhan teras ilmu ini tetap teguh di persada dunia. Ianya sangat digeruni oleh pelbagai pihak. Seiring dengan itu, dalam usaha memastikan kelangsungan generasi berilmu keluaran bumi anbiya’ ini, kami barisan kepimpinan Hal Ehwal Wanita Islam  Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (Hewi PMRAM) 2013 sentiasa bersedia menghulurkan bantuan dalam pelbagai aspek dan mendoakan agar mahasiswa dan mahasiswi yang bakal menyambung pengajian di Mesir diberikan kemudahan dan kelancaran dalam urusan menyambung pengajian ke sini. - http://pmram.org/v2/index.php

Penulis ialah Timbalan Pengerusi Hewi PMRAM 2013.

Jangan terpengaruh mazhab rumit - Presiden PAS

Hazayani Zakaria, 23 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Malaysia diingatkan agar tidak terpengaruh dengan mazhab-mazhab rumit dari Asia Barat yang disebarkan melalui media untuk melaga-lagakan masyarakat Islam.

Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, terdapat segelintir golongan yang 'bebal' membawa masuk mazhab yang tidak ada di Malaysia bagi mencetuskan masalah dalam masyarakat majmuk di negara ini.

"Kita juga jangan menerima tempias mazhab yang rumit yang ada di Asia Barat yang sudah lama macam-macam mazhab timbul.

"Apa yang berlaku di Asia Barat iaitu kuasa besar dunia timur dan barat yang berebut minyak, berebut mempertahankan Terusan Suez dan menggunakan mazhab melalui media untuk melagakan keamanaan masyarakat Islam dan saya harap tempias ini jangan dibawa ke negara kita.

"Negara kita tak ada mazhab itu tapi dibawa juga oleh mereka yang bebal bagi mencetuskan masalah dalam masyarakat Islam dan mencetuskan masalah dalam masyarakat majmuk," kata beliau ketika mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Presiden PAS itu juga berkata, Malaysia selama ini bersifat terbuka dan menangani perbezaan mazhab dalam kalangan masyarakat.

"Perbezaan mazhab ini sudah wujud dalam masyarakat Islam sejak seribu tahun dan tidak menjadi masalah dan kita melihat bagaimana kebijaksanaan pendakwah yang datang ke sini bermazhab Syafie boleh menangani masyarakat majmuk Hindu, Buddha yang tak ada dalam mazhab Syafie hidup dalam harmoni.

"Kita lihat perbezaan antara beberapa jabatan agama negeri contohnya Perlis yang kuat pada Salafi dan ada negeri yang sangat kuat Syafie dan keterbukaan sudah wujud.

"Kita mengambil mana-mana yang kita anggap kuat dan lebih baik bedasarkan pada realiti masyarakat dan cabaran ketika ini. Saya harap Malaysia pun terbuka dalam masalah ini dan dapat tingkatkan lagi," katanya.

Beliau dalam soalan asalnya meminta Perdana Menteri menyatakan tindakan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk mendidik masyarakat berhubung dengan kepelbagaian mazhab dalam Islam seperti Salafiyah, Asha`irah, Maturidiyah, Wahabiyah dan lain-lain, ke arah memelihara keharmonian masyarakat Islam di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom dalam jawapannya berkata, Jakim meraikan kepelbagaian pendekatan yang wujud dalam ahli Sunnah Wal Jamaah dan perbezaan aliran diuruskan secara baik memalui program dialog dan perbahasan akademik.

"Namun keutamaan diberi kepada aliran yang menjadi tradisi dan majoriti di negara ini iaitu pegangan Asha`irah dalam mazhab Syafie dalam fekah manakala aliran lain yang masih ada dalam lingkungan sunnah dibenarkan selagi mana tak bersifat melampau sehingga menimbulkan isu bidaah membidaah," katanya yang juga Ahli Parlimen Jerai.

Menurut beliu juga, Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri-negeri telah memperuntukkan bahawa mazhab yang diamalkan dalam aspek syariah ialah mazhab Syafie manakala dari segi akidah berlandaskan ahli Sunnah Wal Jamaah.

Selain itu, Majlis Mesyuarat Raja-raja kali ke-13 pada 3 Disember 1984 memutuskan mazhab yang diamalkan di negara ini ialah Syafie dan Sunnah Wal Jamaah oleh itu penyebaran fahaman mazhab lain hendaklah dikawal dan aktiviti mereka dibenarkan kepada pengamalan bukan penyebaran.

Skim Seroja ringankan beban polis

Harakahdaily, 23 Sep 2013

KUALA LUMPUR: Inisiatif Kerajaan Negeri Selangor memperkenalkan Skim Keselamatan Kejiranan Pangsapuri (Seroja) mampu membantu tugas polis dalam menjaga keamaan dan mencegah jenayah di kawasan pangsapuri di negeri ini.

Sabtu lalu, lima pangsapuri dipilih sebagai perintis projek tersebut iaitu di Laksamana Jaya, Seri Era, Puchong Permai, Mawar Cempaka dan Megah Villa.

Majlis pelancaran disempurnakan Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Peneroka Bandar Iskandar Abdul Samad dan turut dihadiri Ketua Polis Daerah Gombak, ACP Abdul Rahim Abdullah dan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Selayang, Mohd Azizi Mohd Zain.

Dalam pada itu melalui skim ini, penduduk yang bertugas sebagai peronda diinsuranskan sehingga RM10,200 sekiranya berlaku kemalangan semasa melakukan rondaan.

Mereka juga akan disaring pihak polis terlebih dahulu, sebelum dipilih sebagai peronda dan akan dilengkapi dengan belantan, wisel dan lampu suluh.

berkata Skim Seroja ini disasar membantu sehingga 250 pangsapuri seluruh Selangor di masa akan datang.

“Kerajaan negeri akan membantu program bantu mula ini selama tempoh 3 tahun dan selepas itu program ini dapat diteruskan oleh penduduk itu sendiri.

“Pihak kerajaan negeri juga berterima kasih kepada pihak polis yang bersedia untuk memberikan kerjasama sepenuhnya bagi memastikan program berjaya dilaksanakan,” katanya seperti dilapor Selangorku.

Rakyat S'gor nikmati air percuma untuk 10 tahun lagi

Harakahdaily, 23 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Rakyat negeri Selangor akan terus menikmati pemberian 20 meter padu air percuma untuk tempoh 10 tahun akan datang, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Jaminan itu dinyatakan Abdul Khalid ketika berucap pada Majlis Dialog Belanjawan 2014, di Hotel Grand Dorsett, Subang Jaya hari ini.

Menurutnya, jika penstrukturan air di Selangor berjaya dilaksanakan, maka susidi air percuma itu akan diteruskan kepada tempoh yang lebih panjang.

“Penyusunan semula industri air ketika ini ada nampak cahaya dihujungnya tetapi masih belum selesai dan kita akan meneruskan program subsidi ini untuk tempoh 10 tahun akan datang.

“Kita harap dapat selesaikannya kerana kita tidak mahu aset yang paling penting untuk rakyat ini diuruskan oleh pihak yang tiada kepakaran,” katanya dipetik Selangorku.

Sebelum ini, Abdul Khalid memberitahu penyusunan itu akan diselesaikan sebelum 31 Disember depan selaras dengan Akta Industri Perkhidmatan Air (Wasia) 2006.

Perkara berkenaan diputuskan oleh Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dalam surat bertarikh 9 September lalu.

Abdul Khalid turut memaklumkan penstrukturan itu akan memberi kemampuan kepada Kerajaan Negeri untuk menjelaskan hutang kira-kira RM1 bilion kepada Kerajaan Pusat.

“Selepas hutang itu diselesaikan, hutang Kerajaan Negeri hanya tinggal tidak lebih RM200 juta.

“Jadi oleh kerana rizab negeri ketika ini sebanyak RM3 bilion, jadi negeri Selangor tidak perlu meminta sedekah lagi, dengan ini kita dapat melaksanakan pembangunan negeri dengan baik,” katanya.

Kaji kenapa rakyat tidak takut undang-undang

Hazayani Zakaria, 23 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Kerajaan harus mengkaji faktor-faktor yang menyebabkan pasukan polis dan undang-undang di Malaysia tidak digeruni masyarakat.

Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, kehebatan undang-undang dan polis merupakan faktor penting yang membantu sesebuah negara itu mengatasi masalah jenayah.

"Yang penting bukan sahaja undang-undang dan polis tapi kehebatan undang-undang dan kehebatan polis.

"Sangat malang sampai ke peringkat Ketua Polis Negara diugut, Ketua Polis Negeri diugut, ini dan menunjukkan perlunya satu tindakan mendidik masyarakat supaya polis dipandang hebat dan undang-undang digeruni.

"Pada zaman Islam perkasa dahulu jarang-jarang dijatuhkan hukuman kerana undang-undangnya menggerunkan dan ini perlu dikaji. Di United Kingdom sebagai contoh polis-polisnya banyak tak bawa pistol, bawa kayu sahaja tapi digeruni. Kenapa jadi begitu? Ini perlu kita kaji," kata beliau ketika mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Terdahulu, Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan status jenayah, khususnya kes tembakan, mengapa bilangan polis yang terlibat dalam siasatan jenayah tidak ditambah kepada 50 peratus anggota PDRM supaya dapat serta-merta membendung jenayah dan bilakah kekurangan anggota polis dapat diatasi seperti di Pulau Pinang yang mempunyai 5,700 anggota polis tetapi masih kurang 600 orang.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam jawapannya memberitahu, kerajaan akan menubuhkan sebuah badan penyiasatan dalaman Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk memantau salah anggota polis.

Badan itu tidak akan melibatkan pegawai-pegawai PDRM tetapi akan dianggotai oleh golongan profesional termasuk peguam.

"Kabinet telah memutuskan sebuah badan penyiasatan dalaman PDRM sedang dilakukan bukan melibatkan pegawai-pegawai PDRM tetapi ahli-ahli profesional dari luar termasuk para peguam untuk menganggotai badan ini," katanya yang juga Ahli Parlimen Bagan Datoh.

Guan Eng juga meminta supaya proses yang diambil PDRM harus dirombak dan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) ditubuhkan supaya hanya anggota polis yang profesional dikekalkan dan bukan mereka yang terlibat dengan salah laku dan penyalahgunaan kuasa.

Zahid bagaimanapun berkata, IPCMC bukanlah jawapan muktamad kerana kerajaan mempunyai beberapa langkah lain untuk membaik pulih imej PDRM.

Obama ke Malaysia, pandangan TG Nik Aziz

Harakahdaily, 23 Sep 2013
KUALA LUMPUR: “Pada saya, ia tidak lebih hanyalah tanda terima kasih Amerika kepada Malaysia yang selama ini menyokong pendirian Amerika dalam pelbagai isu antarabangsa,” tulis Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam facebooknya.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons berkenaan lawatan Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama ke Malaysia yang dijadualkan pada bulan hadapan.

Ini, kata beliau termasuklah dalam isu rampasan kuasa tentera di Mesir yang mana Malaysia hanya sanggup menyatakan tidak setuju dengan kadar yang paling minima sahaja tanpa disertai dengan apa-apa tindakan serius.

Kelantan, tegasnya sekalipun sebuah negeri yang kecil di mata dunia antarabangsa berusaha sedaya upaya sekadar yang termampu untuk menyatakan rasa kesal terhadap kudeta yang berlaku di Mesir.

Justeru, jelas beliau Kelantan telah mengadakan sidang Dewan khas untuk meluluskan usul mengutuk dan menghantar nota bantahan.

Adapun kerajaan Malaysia, kata beliau dalam hal ini masih bersikap takut-takut, dibimbangi mengguris hati Amerika Syarikat.

Kata beliau, kepatuhan Malaysia itu melayakkan bumi Malaysia dipijak oleh Presiden Amerika Syarikat nanti.

“Pada saya, tiada yang membanggakan jika Malaysia dikunjungi Presiden Amerika. Ia hanya mengesahkan hubungan baik antara kedua-duanya yang telah terjalin sekian lama,” ujarnya lagi.

Komplot kudeta mahu bubar Ikhwan Muslimin hari ini

Harakahdaily, 23 Sep 2013

MESIR: Mahkamah Mesir akan membuat keputusan berhubung status pertubuhan gerakan Ikhwan Muslimin hari ini.

Sebelum ini, seorang peguam telah memfailkan saman menuntut pertubuhan Islam itu dibubarkan atas alasan bahawa ia telah "melanggar undang-undang".

Beliau juga menuntut penyitaan dana dan ibu pejabat gerakan Islam itu.

Ikhwan Muslimin telah didaftarkan sebagai sebuah NGO pada bulan Mac 2012, dengan bekas Mursyidul Am Dr Mohammad Mahdi Akif sebagai presidennya.

Akif kini dalam penjara atas tuduhan "menghasut keganasan."

Presiden sah Mesir, Dr Mohammad Morsi yang juga dari kelompok Ikhwan Muslimin, diguling juga atas alasan sama iaitu cuba menghasut keganasan.

Sejak rampasan kuasa 3 Julai lalu, kudeta Mesir sedaya upaya cuba mengaitkan Ikhwan Muslimin dengan keganasan yang tercetus.

Mereka menuduh Ikhwan sebagai dalang menghasut rakyat membantah kudeta melalui himpunan di jalanan sehingga tercetus beberapa insiden yang mengorbankan penyokong Morsi.

Pemimpin dan ahli Ikhwan dibunuh, ditangkap dan sedang diburu oleh pihak tentera.

Ikhwan bagaimanapun sedari awal menyatakan pendirian bahawa menentang sebarang keganasan dan akan mengadakan bantahan aman tanpa senjata.

Terbaru, kudeta dalam usaha untuk membatalkan pendaftaran Ikhwan Muslimin sebagai pertubuhan sah sekaligus mahu membubarkan pertubuhan tersebut.

Dua beralih tempat, satu muka baru di Arau

Bashir Ishak, 23 Sep 2013
ARAU: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sanglang, Mohd Shukri Ramli (kanan) akan menerajui PAS Kawasan Arau bagi sesi 2013-2015 selepas menang tanpa bertanding jawatan Yang Dipertua pada Mesyuarat Agung Tahunan kali ke-39 baru-baru ini.

Sementara itu, penyandang jawatan Yang Dipertua, Rus'sele Eizan (kiri) pula beralih tempat ke jawatan Timbalan Yang Dipertua, juga tanpa bertanding.  Jawatan tersebut dahulunya disandang  Mohd Shukri.

Bagi jawatan Naib Yang Dipertua pula, muka baru dipilih untuk mengisi jawatan tersebut. Dalam pertandingan empat penjuru,  Zulmi Sabri telah mendapat undi terbanyak.

Mesyuarat Agung PAS kawasan Arau pada tahun ini diadakan di Balai Islam MADI, Jejawi Dalam dekat sini dan dirasmikan oleh  Ahli Jawatankuasa  PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang, Ustaz Idris Ahmad.

Petani Mesir ditangkap namakan keldainya Al-Sisi

Harakahdaily, 23 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Satu laporan dari Mesir kelihatannya berusaha mengingatkan seseorang agar berhati-hati mendedahkan apa yang tidak disukainya terhadap seseorang, terutama jika orang itu adalah penguasa.

Justeru, seorang petani di Mesir ditangkap polis setelah dianggap menghina panglima angkatan bersenjata Mesir, Jeneral Abdel Fattah al-Sisi, lapor Kompas.com.

Omar Abu al-Magd Ali al-Saghir, 31, ditahan Jumaat lalu di Wilayah Qana, di wilayah tengah Mesir kerana menggunakan nama Jeneral Al-Sisi untuk keldainya.

Tak berhenti di situ, beliau juga memakaikan topi tentera di kepala haiwan itu.

Pejabat berita MENA, Sabtu (21 September) melaporkan Omar Abu ditangkap polis ketika sedang menunggang keledainya di desa kediamannya.

Polis menganggap kombinasi nama Al-Sisi, memakaikan topi tentera dan menunggang keldai itu sebagai satu penghinaan terhadap Jeneral Al-Sisi dan angkatan darat Mesir.

Jeneral Abdel Fatah al-Sisi memimpin angkatan darat menggulingkan Presiden Dr Muhammad Mursi pada 3 Julai lalu.

Al-Sisi kini menguasai tiga jabatan sekaligus iaitu wakil perdana menteri, menteri pertahanan dan panglima angkatan bersenjata.

Al-Sisi sangat popular dalam kalangan masyarakat yang menentang Muhammad Mursi.

Fotonya mudah ditemui yang dipasang pada tingkap kedai, di dalam kereta dan di pelbagai bangunan di negeri yang paling ramai penduduk penduduknya di Timur Tengah itu.

Namun, dalam kalangan masyarakat yang menyokong Muhammad Mursi, nama Al-Sisi dan angkatan darat sangat dibenci.

Tahaluf Siyasi: Jauhkan sensasi dan kontroversi

Muhammad Ismi Mat Taib , 23 Sep 2013
Resolusi Multaqa' Ulama' Se-Malaysia yang mahu mengkaji tahalluf siyasi perlu dijauhkan dari sensasi dan kontroversi kononnya para ulamak PAS mahu menamatkan kerjasama dengan PKR dan DAP apatah lagi untuk duduk semeja dengan UMNO.

Resolusi ini adalah bersifat cadangan dan penegasan untuk memastikan gerak kerja PAS dalam mendapatkan kuasa politik adalah berlandaskan panduan yang telah ditentukan oleh Majlis Syura Ulama' dan tidak bercanggah dengan al-Quran dan as-Sunnah.

Cadangan ini bukanlah dilontar secara semborono oleh perwakilan multaqa' sehingga ia diangkat sebagai resolusi. Terdapat beberapa 'problem statements' dan 'trigger factors' yang melatari perbahasan seputar isu tahalluf siyasi di multaqa' yang lalu.

Antaranya ialah:

1. Perundingan kerusi dalam kalangan parti komponen PR yang tidak memberi lebih nilai kepada pengukuhan kedudukan dan pengaruh PAS dalam PR.

2. Terdapat ahli PAS yang menukar keahlian dan bertanding atas tiket PKR.

3. Terdapat dalam kalangan ahli dan pimpinan PAS yang tidak memberi tsiqah dan wala' kepada kepimpinan jamaah bahkan lebih mematuhi keputusan dan arahan orang luar PAS.

4. Terdapat dalam kalangan ahli dan pimpinan PAS yang mengeluarkan kenyataan dan pandangan yang keluar dari skop fikrah Islam dan ada juga yang berbaur fahaman pluralisme dan liberalisme.

5. Kemerosotan sokongan dan undi Melayu terhadap PAS berbanding PRU12 yang merupakan era sebelum wujudnya PR.

Tempoh 5 tahun tahalluf siyasi berlangsung adalah tempoh yang ideal untuk membuat penilaian prestasi terhadap strategi ini. Ia adalah normal bagi sesebuah organisasi untuk mengadakan audit bagi setiap strategi yang telah dilakukan.

Malangnya terdapat sebahagian ahli dan pimpinan PAS tidak cermat dalam memberikan respon dan komentar terhadap resolusi ini sehinggakan keluar dari skop asal cadangan dan bersalahan pula dengan akhlak serta adab berjamaah. Ia mungkin kerana kekurangan maklumat atau mendapat informasi yang silap atau juga kerana ada individu atau pihak tertentu yang tidak senang duduk dan panas punggung dengan isu ini.

Secara peribadi, saya menghormati dan bersetuju dengan keputusan dan pandangan yang diumumkan oleh Presiden PAS bahawa PAS mendapat banyak manfaat daripada tahalluf siyasi dan langkah-langkah tertentu perlu dibuat untuk penambahbaikkan tahalluf siyasi. Saya juga mengalu-alukan kenyataan Ustaz Nik Zawawi Salleh yang memaklumkan bahawa Majlis Syura Ulama' akan meneliti resolusi itu.

Apa yang paling penting ialah ahli-ahli PAS perlu sedar dan faham bahawa tahalluf siyasi adalah buah fikir dan gagasan para ulamak kita dan cadangan mengkajinya juga adalah daripada para ulamak kita. Berilah kepercayaan kepada para ulamak kita untuk memimpin kita, sokong dan bantulah mereka. InshaAllah kita semua akan mendapat kebaikan di dunia dan kebahagian di akhirat.

* Penulis adalah Penolong Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat.

TPPA jejas industri makanan halal

Zulkifli Yahya, 23 Sep 2013
ALOR SETAR: Kesan besar yang dialami negara hasil Perjanjian Perkongsian Trans Pasific (TPPA) adalah kehilangan daya saing khususnya di bidang perdagangan dan kewangan, kata Pengerusi Majlis Perundingan Islam Malaysia (MAPIM), Azmi Abdul Hamid ketika berucap di program jelajah membantah TPPA yang diadakan di Dewan Kar Har Tong, dekat  sini, semalam.


"Perjanjian TPPA akan merugikan rakyat Malaysia, mereka kata ia perdagangan bebas tetapi hakikatnya ia adalah perdagangan yang tidak bebas dan tidak adil yang cuba mengawal ketat negara kita melalui undang-undang antarabangsa," ujarnya.

Apa yang dikehendaki dalam perjanjian tersebut adalah pihak asing akan berpeluang memonopoli perolehan kerajaan dan pasaran di Malaysia tanpa kawalan.

"Amerika Syarikat mempunyai institusi kewangan yang besar dan kukuh. Selepas ini dengan mudah mereka boleh melebarkan rangkaian bank mereka di Malaysia, tapi apakah Agro Bank (misalnya) boleh membuka cawangan serta mendapat sambutan di sana?" katanya.

Sekarang katanya, rakyat Malaysia mampu membeli ubat dengan harga murah kerana menggunakan ubat ramuan generik sama ada yang dihasilkan dalam negara atau mana-mana negara lain.

Mengikut undang-undang yang ada sekarang monopoli pengeluaran ubat oleh syarikat tertentu (bukan ubatan generik) dibenarkan selama 20 tahun.

Mengikut TPPA tempoh hak milik paten dilanjutkan untuk lima tahun lagi, bermakna dalam tempoh tersebut rakyat Malaysia tidak mampu membeli ubat tertentu dengan harga yang murah.

Menurutnya, industri makanan halal akan turut menerima kesan daripada pelaksanaan  TPPA.

Sekarang ini, jelas beliau, pengeluar makanan atau barangan pengguna di Malaysia tidak boleh meletakkan tanda halal dengan sesuka hati tanpa sijil halal Jakim.

"Malangnya selepas TPPA, Jakim tidak lagi berhak memeriksa kandungan bahan dari luar kerana ia dianggap rahsia syarikat menurut perjanjian. Umat Islam tidak dapat mengetahui makanan dari luar sama ada halal atau haram," jelasnya.

Malaysia katanya, patut mengambil iktibar dari perjanjian FTA yang telah merugikan rakyat Equador.

Walaupun hutan Amazon telah dicemari oleh tumpahan minyak syarikat asing dan didenda oleh mahkamah Equador namun syarikat enggan membayar sebaliknya membawa kes ke mahkamah antarabangsa.

"Syarikat asing menang dan Equador pula yang terpaksa membayar sebanyak RM80 juta," ujar Cikgu Azmi .

Jelajah membantah TPPA turut disertai  Naib Presiden PAS merangkap Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Mahfuz Omar,  Ketua Solidariti Anak Muda Malaysia  (SAMM), Badrul Hisham Shaharin @ Che'gu Bard, Bendahari Badan Perhubungan PAS negeri,  Dato' Amiruddin Hamzah dan Timbalan Pengerusi DAP Kedah, Syed Araniri Al Idrus .

Tiada ulasan: