Sabtu, 28 September 2013

DARAH TINGGI 3

Kaedah Rawatan Darah Tinggi Terbaru Menggunakan Kateter (Intervensyen)


Medtronic hari ini mengumumkan penggunaan buat pertama kalinya sejenis alat untuk mengurangkan tekanan darah menggunakan kaedah melemahkan sejenis saraf ke buat pinggang. Saraf ini berperanan merangsang buah pinggang untuk meningkatkan tekanan darah dalam badan. Masalah tekanan darah tinggi merupakan penyakit yang amat merbahaya melibatkan  beratus juta manusia seluruh dunia. Kaedah ini dapat mengurangkan kebergantungan individu terhadap ubat ubatan yang perlu diambil sehingga dua tiga jenis oleh penghidap darah tinggi. Sudah tentu, setiap ubat ubatan mempunyai kesan sampingannya, jadi dengan penggunaan Medtronic, individu sudah tidak perlu bergantung kepada ubat ubatan dan mengurangkan risiko kesan sampingannya.
„Proses pe-nyah-sarafan (denervation) merupakan satu pendekatan baru dalam merawat tekanan darah tinggi tegar dan seterusnya mengurangkan frekuensi darah tinggi dalam negara kita. Pesakit yang menghidap darah tinggi yang tidak dikawal berdepan dengan kemungkinan penyakit jantung, dan teknologi baru ini sudah tentu dapat memberi manfaat kepada mereka“
Penggunaan pertama alat ini yang menggunakan kateter (catherter) telah berlangsung di Amerika Latin pada 4 Ogos 2011 di Klinik Santa Maria di Sintiago, Chile.
 „Kami (pakar kardiologi), amat teruja untuk bergabung kepakaran dengan pakar darah tinggi dalam menghasilkan satu kaedah rawatan intervensyen kepada pesakit pesakit dalam negara ini“ kata Dr Hernan Chamorro, pakar kardiologi intervensyen yang menjalankan prosedur memasukkan kateter tersebut buat pertama kalinya kepada pesakit. „Pe-nyahsarafan merupakan kaedah baru yang amat menarik dalam merawat tekanan darah tinggi tegar dan klinik kami Santa Maria amat berbangga untuk menawarkan kaedah rawatan baru ini“
Menurut kajian oleh Kearney dan kawan kawan, terhadap beban tekanan darah tinggi global, frekuensi tekanan darah tinggi di Amerika Latin untuk yang berusia lebih 20 tahun ialah melebihi 40%. Kebanyakan mereka yang menghidap penyakit darah tinggi ini tidak dapat menurunkan tekanan darah mereka dalam rawatan yang pertama kali.
Symplicity Catheter System, ialah nama alat yang dicipta oleh Medtronic yang mampu melemahkan saraf yang terlibat dengan darah tinggi. Ia melemahkan saraf tersebut yang duduknya di dinding arteri buah pinggang (renal artery). Kateter tersebut dimasukkan melalui ateri Femur (femoral artery) di pangkal betis dan wayar tersebut terus dibawa masuk ke buah pinggang. Setelah berada di buah pinggang, hujung kateter tersebut (wayar) akan memancarkan frekuensi gelombang radio berkuasa rendah (electromagnetic wave) untuk melemahkan saraf simpatetik di sekitarnya. Apa yang sangat menarik ialah, implan tersebut tidak perlu dipakai selamanya, hanya dipakai sementara waktu sebelum saraf tersebut benar benar telah dilemahkan.
Berikut merupakan video prosedur Simplycity ini dijalankan:
 
Produk dari Medtronic ini, dibawa ke Malaysia melalui Australia, berita TV3 melaporkan.
Dalam percubaan klinikal terhadap 106 pesakit di Eropah, Australia dan New Zealand, pesakit yang menghidapi tekanan darah tinggi tegar yang dirawat melalui kaedah ini berupaya mengurangkan tekanan darah sebanyak 32/12 (systolic kurang 32, diastolic kurang 12) setelah 6 bulan. Kesan sampingannya (sekiranya ada) tidak ada bezanya antara umur yang berbeza.
Dengan kolaborasi bersama pengamal perubatan, dan pengkaji seluruh dunia, Medtronic menawarkan teknologi inovatif yang meluas dalam rawatan intervensyen (rawatan yang menggunakan alatan) dan rawatan pembedahan dalam bidang kardiovaskular dan jantung.
Read more: http://www.blog.kesihatanonline.com/2011/09/kaedah-rawatan-darah-tinggi-terbaru.html#ixzz1mobxieJU
 
 

Lelaki Muda Tak Endah Darah Tinggi

Oleh Hafizah Iszahanid
hafiza@bharian.com.my
2010/07/04

pix_gal0
Golongan bujang enggan jalani pemeriksaan, dapatkan rawatan

APA kaitan usia dengan sikap? Mungkin tidak jika ia membabitkan soal biasa, tetapi apabila menyentuh ancaman penyakit bahaya seperti darah tinggi sikap tak ambil pusing itu ibarat jerat yang bakal mengundang padah.
Inilah yang paling ketara apabila hasil kajian terbaru ke atas 150,000 responden di 17 negara, termasuk Malaysia menunjukkan lelaki bujang dan masih muda adalah golongan paling kurang kesedaran mengenai tekanan darah tinggi atau hipertensi.
Sudahlah tidak ambil pusing, lebih memburukkan lagi keadaan, golongan ini tidak peduli untuk tampil menjalani pemeriksaan atau pun mendapat rawatan.

Analisis yang dibentangkan di Beijing, baru-baru ini, berdasarkan Kajian Prospektif Epidemiologikal Kawasan Bandar dan Pedalaman (PURE). Selain Malaysia, kajian itu dijalankan di Kanada, Sweden, China, Argentina, Turki dan Iran.

“Di seluruh dunia, tekanan darah tinggi diketahui sebagai punca utama masalah kardiovaskular tetapi amat malang masih ada sekelompok penduduk yang tidak peduli atau kurang menyedari masalah ini sekali gus tidak mengawal tekanan darah dengan baik,” kata Penolong Profesor di Universiti McMaster Hamilton, Kanada, Dr Clara Chow.

Pandangan itu turut dipersetujui jurucakap Persatuan Hipertensi Amerika Syarikat, Dr Daniel Lacklan.
“Berbanding lelaki sudah melewati usia 40-an, lelaki muda terutama masih bujang ini sukar mempercayai yang mereka juga berisiko hidap darah tinggi dan tidak berminat menemui doktor.

“Sikap itu dikesali kerana hakikatnya, mereka jugalah kelompok yang paling mudah menangani ancaman darah tinggi hasil perubahan gaya hidup seperti menguruskan badan. Rawatan adalah kunci utama kelangsungan hayat pengidap darah tinggi,” katanya.

Tekanan darah tinggi yang tidak dirawat boleh mengundang padah kerana mendedahkan individu kepada ancaman penyakit lain seperti sakit jantung, serangan angin ahmar atau strok dan kegagalan buah pinggang.

Selain itu, kajian terbaru itu turut menunjukkan tahap kesedaran antara penduduk bandar dan luar bandar di negara berpendapatan tinggi dengan negara miskin juga sangat jauh berbeza.

Di kawasan bandar dan luar bandar di negara yang berpendapatan tinggi, kadar kesedaran mengenai tekanan darah tinggi hampir sama iaitu 57 peratus di kawasan bandar dan 54 peratus di luar bandar.

Pengarah Pusat Kajian Strok dan Neurosains Gunaan, Universiti Auckland New Zealand, Dr Valery Feigin pula berkata terdapat bukti kadar kejadian strok di negara sedang membangun meningkat lebih daripada 100 peratus sejak empat dekad lalu sedangkan di negara membangun kes serangan strok sudah menurun 42 peratus dalam tempoh yang sama.

Jelasnya, di negara sedang membangun dalam tempoh empat dekad lalu kadar serangan strok meningkat 52 kes di kalangan 100,000 orang (dari 1970 hingga 1979) kepada 117 di kalangan 100,000 orang sepanjang tahun 2000 hingga 2008.

Bagaimanapun, kadar strok menurun daripada 163 di kalangan 100,000 orang untuk tempoh 1970 hingga 1979 kepada 94 kes untuk setiap 100,000 orang bagi tahun 2000 hingga 2008 di negara membangun.

Lebih daripada itu, kadar purata kes strok yang membawa kepada kematian adalah 27 peratus di negara sedang membangun pada tahun 2000 hingga 2008 berbanding 25 peratus di negara membangun untuk tempoh yang sama.

“Pola perubahan dalam kes strok yang membawa mortaliti disumbangkan oleh perubahan dalam kadar kejadian strok. Angka ini menunjukkan perlunya langkah segera bagi menangani epidemik strok ini. Kajian ini juga sangat menakutkan dan merupakan beban pada negara sedang membangun,”katanya.

Panduan Asas Tekanan Darah
Kategori Systolic (mm Hg) Diastolic (mm Hg)
Optima kurang 120 dan kurang 80
Normal kurang 130 dan kurang 85
Normal (tinggi) 130-139 atau 85-89

Info: Kawal tekanan darah tinggi


  • Kurangkan berat badan


  • Bersenam


  • Kurangkan pengambilan garam dan ambil menu yang sihat


  • Berhenti merokok


  • Kurangkan pengambilan kafein


  • Kurangkan tekanan


  • Lakukan pemeriksaan tekanan darah secara berkala. 

  • http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Lelakimudatakendahdarahtinggi/Article/index

    Ancaman dan Bahaya Kolesterol

     

    Kolesterol ialah sejenis jisim lembut seperti lemak dan berlekit seperti lilin dan dijumpai di dalam aliran darah dan dalam semua sel badan. Kolesterol merupakan bahagian penting dalam badan yang sihat kerana ia digunakan untuk mengeluarkan membran sel dan sesetengah hormon, serta membantu melicinkan fungsi badan lain yang memerlukannya.

    Namun, terlampau banyak kolesterol dalam darah akan mengundang risiko besar untuk diserang penyakit jantung koronari (seterusnya akan membawa kepada serangan jantung) dan angin ahmar.

    Dari manakah datangnya kolesterol ini?

    Kolesterol datangnya daripada dua punca, daripada makanan dan badan anda. Hepar dan sel lain dalam badan anda mengeluarkan kira-kira 75 peratus daripada kolesterol darah. Baki 25 peratus lagi datangnya daripada makanan yang anda makan. Julat yang selamat untuk pengambilan kolesterol ialah antara 200-400 miligram sehari.



    Kolesterol LDL (Kolesterol jahat)

    Apabila terdapat terlampau banyak kolesterol jenis lipoprotein (LDL) berkepadatan rendah beredar dalam darah, ia beransur-ansur akan melekat dan mengumpul pada dinding dalaman arteri yang menyalurkan darah ke jantung dan otak. Bersama dengan jisim lain, ia lama kelamaan akan membentuk plak, iaitu sejenis longgokan keras yang akan menyempitkan arteri dan menjadikannya kurang anjal. Keadaan sedemikian dikenali sebagai atherosclerosis. Sekiranya suatu gumpalan terbentuk dan menyumbat arteri yang telah pun menyempit itu, ini akan mengakibatkan serangan jantung atau angin ahmar.

    Kolesterol HDL (Kolesterol baik)

    Lebih kurang satu perempat hingga satu pertiga daripada kolesterol darah dibawa oleh lipoprotein yang berkepadatan tinggi (HDL). Kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol “baik”, sebab paras HDL yang tinggi dikatakan dapat melindungi daripada serangan jantung. Paras HDL yang rendah (kurang daripada 1.0 mmol/L) juga akan meningkatkan risiko penyakit jantung.

    Trigliserida

    Trigliserida ialah bentuk sejenis lemak yang diperbuat di dalam badan. Trigliserida yang tinggi mungkin disebabkan oleh berat badan yang berlebihan, tidak aktif, merokok, meminum alkohol secara berlebihan dan mengambil makanan yang tinggi karbohidrat (60 peratus atau lebih daripada jumlah kalori). Mereka yang mempunyai trigliserida tinggi seringkali mempunyai paras kolesterol yang tinggi juga, termasuklah paras LDL yang tinggi serta paras HDL yang rendah.

    Kolesterol Lp (a)

    Lp (a) merupakan variasi genetik bagi kolesterol LDL (kolesterol jahat). Paras Lp (a) yang tinggi adalah faktor risiko utama bagi perkembangan pramatang pendepositan lemak dalam atreri.

    Apakah yang ditunjukkan oleh paras kolesterol anda?

    Laporan ujian anda akan menunjukkan paras kolesterol mengikut ukuran “millimoles per litre (mmol/L)”. Untuk menentukan bagaimana paras kolesterol mempengaruhi risiko untuk anda menghidapi penyakit jantung, doktor juga akan mengambilkira faktor risiko lain seperti usia, sejarah keluarga, merokok atau tidak dan tekanan darah tinggi.

    Perhatian: Julat yang selamat untuk pengambilan kolesterol ialah 200-400 miligram sehari.

    Ubat-ubatan biasa untuk menurunkan kolesterol.

    Kini telah terbukti dengan kukuh bahawa statins (juga dikenali sebagai HMG-CoA Reductase Inhibitor) merupakan jenis ubat yang amat mujarab dan berkesan kerana ia bukan sahaja dapat menurunkan kolesterol secara mendadak, tetapi juga dapat mengurangkan risiko serangan jantung. Statins menghalang pensensitisan kolesterol dengan menyekat enzim HMG-CoA Reductase. Kesan ini adalah tidak secara berpilih, kerana ia menghalang pengeluaran CoQ10. Kajian mendapati bahawa terdapat pengurangan yang ketara dalam paras CoQ10 di dalam jantung, otot rangka dan dalam tisu hepar selepas dirawat dengan ubat statin, lebih-lebih lagi jika ubat itu diambil dengan dos yang tinggi.

    Sesetengah orang yang mengambil ubat statin melaporkan banyak mengalami kesan sampingan termasuk sakit-sakit otot, lemah badan, keletihan, daya ingatan yang bermasalah dan juga mati pucuk (erectile dysfuntion).

    Masalahnya, gejala tersebut merupakan rungutan yang biasa didengar berkaitan dengan peningkatan usia, oleh itu ramai orang menganggap perkara ini tidak perlu dimaklumkan kepada doktor mereka. Menurut Dr. Julian M. Whitaker M.D., kesan sampingan ini mungkin disebabkan oleh penghakisan CoQ10 oleh ubat statin.

    Mengambil Suplemen Hydrosoluble CoQ10 (CoQ10 larut air)

    Satu-satunya cara untuk mengatasi kekurangan CoQ10 (termasuk kekurangan CoQ10 yang dirangsangkan oleh statin) ialah dengan mengambil suplemen hydrosoluble CoQ10, kerana ia mampu meningkatkan paras CoQ10 dalam badan. Namun, suplemen CoQ10 bukan hanya untuk mereka yang mengambil ubat statin sahaja. Dr. Peter Langsjoen, seorang pakar kardiologi yang memberi suplemen CoQ10 kepada beribu pesakit beranggapan adalah tidak wajar kita menunggu sehingga diserang kegagalan jantung barulah hendak mengambil CoQ10. Beliau percaya mengambil CoQ10 semasa kita mencecah pertengahan umur dan seterusnya (apabila kemerosotan CoQ10 bermula) akan memberi kesan perlindungan yang baik terhadap mitokondria di dalam jantung, dengan itu memelihara fungsi jantung yang baik.

    Adakah anda memperolehi CoQ10 dengan mencukupi?

    Pengeluaran CoQ10 oleh badan akan merosot apabila kita semakin tua. Walaupun CoQ10 wujud secara semula jadi dalam banyak jenis makanan seperti daging dan sayuran, kandungan CoQ10 dalam makanan adalah sangat terhad. Adalah sukar untuk mendapat CoQ10 yang mencukupi setiap hari daripada makanan. Oleh itu, hanya satu cara sahaja untuk mendapatnya dengan mencukupi, iaitu dengan mengambil suplemen CoQ10.

    Bentuk tradisi suplemen CoQ10 tidak mudah diserap oleh badan (seperti serbuk CoQ10 yang diampai dalam minyak soya dan dimasukkan ke dalam kapsul gel lembut dan tablet yang berasaskan serbuk, gelatin keras yang diisikan dengan serbuk). Masalahnya ialah saiz zarah CoQ10 adalah amat besar, lagipun ia tidak larut dalam air dan sukar larut dalam lipid, dengan itu membuatkannya susah untuk diserap oleh badan.

    Sebuah syarikat di Amerika telah berjaya membangunkan satu proses Biosolv yang dipatenkan dimana proses ini dapat mengurangkan saiz zarah CoQ10 dari 25-70 mikron kepada hanya 0.3 mikron – malah lebih kecil daripada bakteria! Dengan menggunakan proses ini, molekul-molekul CoQ10 menjadi begitu kecil sehingga ia menjadi “hydrosoluble” (larut air).

    Pada umumnya, lebih kecil saiz zarah itu maka lebih baik penyerapannya. Oleh itu, dengan hydrosoluble CoQ10, lebih banyak CoQ10 dapat diserapi ke dalam aliran darah anda.

    http://www.ceritahot.net/ancaman-dan-bahaya-kolesterol

    Minuman Darah Tinggi - Jus Seleri Bersama Apple Dan Karot


    Salam…
    Entri saya kali ni adalah resepi untuk mengurangkan tekanan darah tinggi… Hasil dari menggoogle… terciptalah jus ni…. Actually sayur seleri ( celery ) sangat berkesan untuk menurunkan tekanan darah… Cuma rasanya memang kurang sedap tapi setelah dicampur dengan apple hijau dan karot rasanya akan lebih sedap. Sebelum saya gi check doktor saya minum dulu jus ni … kesannya bacaan menurun sikit… iaitu dari 140/90 dah turun kepada 140/80. padahal saya baru minum sekali saja…. Jom layan resepi..

    Resepi Jus Seleri bersama Apple dan karot
    1 batang celeri
    1/2 biji karot
    1 biji apple
    1 1/2 gelas air
    1 sudu gula ( jika suka )

    Cara penyediaan
    1. Satukan seleri, karot, apple, air dan gula dalam blender.
    2. Kisar hingga hancur, tapis dan hidangkan…
    ** minumlah setiap pagi dan petang ( 2 kali sehari )

    http://www.potretkasih.com/2011/03/25/jus-seleri-bersama-apple-dan-karot/

    Petua Ubat Tradisional Darah Tinggi

    Assalamualaikum Cara nak turunkan darah tinggi yang dah sampai 180 ni ialah seperti di bawah. Mohon ma'af mungkin nasihat ini tidak dianjurkan sesetengah pihak doktor, tapi alhamdullillah setakat ini saya yg juga mengidap penyakit ini dapat kontrol darah tinggi ke tahap yang tidak membimbangkan, insyaAllah.

    1. Minum jus air belimbing, atau blend buah epal hijau dan buat jus
    2. Kalau ada daun pegaga pun boleh di buat jus dan minum airnya
    3. Bila darah naik tinggi, duduk dan rehat, dan tenangkan fikiran dari segala stress. Cuba jangan fikirkan masaalah.
    4. Bacalah Ayat ayat suci Al Quran semasa berehat dan betul bentul concentrate, kerana ayat Quran juga adalah ubat bagi penyakit. Kalau tak pandai baca, pasang CD Quran dan ikut bacaan. Ataupun baca lah surah surah pendek dan mohon pertolongan Allah.
    5. Kalau lapar, jangan makan makanan yang bergaram ..buat sementara potong terus garam utk sehari dua. Makanan yang dibeli juga punyai kadar garam yang tinggi. Buat sementara waktu, makanlah masakan yang tiada bergaram atau kurangkan 90% garam! (Saya anjurkan cubalah makan Quaker Oats ditambahkan pisang dan kismis untuk sehari dua nie, insyaAllah akan turun darah kerana Oats ialah cholesterol buster!)
    6. Lebih digalakkan untuk makan masakan berstim seperti ikan yang distim dsbgnya ataupun lebihkan sayur sayuran terutama sekali ulam ulam atau raw salad (tomato, cucumber, lettuce) dsbg. (Kalau saya dalam keadaan ini, saya akan makan buah buahan seperti pisang, limau, belimbing dan buah jambu batu untuk sehari) AVOID AT ALL COST..makanan daging lembu, kambing, ayam buat sementara. Jadi macam vegetarianlaa sekejap.
    7. Elakkan sementara makanan bergoreng (deep fried) dan semua Fast Food!
    8. Minum jus yang disebut di atas 1- 2 hari sehingga pulih
    9. Kalau ada ubat doktor, makan ubat ikut jadual
    10. InsyaAllah kalau dapat buat seperti di atas , darah akan turun.

    Tambahan

    a. Kalau tak keberatan beli Kapsule Bawang Putih 300 gm dan makan 3 kali sehari
    b. Dianjurkan juga untuk memakan Cod Fish Oil atau minyak ikan berkapsul
    c. Tambah makanan seperti fresh fruits, raw salads, whole grains ie.quaker oats, makanan berkacang ie dhall dan peas, kerana orang yang ada darah tinggi kurang calcium, potassium dan magnesium.

    Alhamdullillah saya mendapat penyakit ini sejak 5 tahun dulu, dan saya juga ada keturunan darah tinggi dalam famili. TEtapi dengan sedikit perubahan dalam cara hidup iaitu membuat sedikit senaman dan aktiviti setiap hari, meditasi, dzikrullah tahap darah saya sudah stabil ke 140 - 150 alhamdullilah tetapi diikuti dengan dos ubat yang disyorkan oleh doktor. Bila makan ubat tu, doakan yg kita hanya berusaha, tetapi Allah yang menyembuhkan. Jangan risau, insyaAllah semua ubat ada penyakit melainkan maut. Allah Kareem. Salam ukhwah Kak Irena Ampang Jaya

    http://scentsationalgarden.blogspot.com
    http://www.mail-archive.com/sahabatinteraktif@yahoogroups.com/msg09246.html

    Petua 14 Herba Mengubati Darah Tinggi

    Penyakit darah tinggi adalah antara penyakit yang payah untuk di ubati. Jika kita menghidapi darah tinggi, pelbagai jenis makanan harus kita elakkan agar tekanan darah tidak naik. Penghidap darah tinggi juga tidak boleh menghadapi tekanan dan kejutan. Semua itu, boleh memudaratkan si pesakit.

    Walaupun begitu, terdapat pelbagai petua mengubati darah tinggi yang boleh saya kongsikan di sini yang saya rasa cukup selamat untuk di cuba.


    1. Daun kayu putih

    Ambil daun kayu putih kira-kira segenggam dan di cuci bersih. Rebuskan daun tersebut. Air rebusan daun kayu putih itu boleh digunakan untuk mandi setiap pagi selama seminggu.

    2. Pandan wangi

    Ambil daun pandan wangi secukupnya dan di rebus dengan dua gelas air. Air rebusan dibiarkan sehingga menjadi setengah gelas. Setiap kali darah anda naik, minum lah air rebusan daun pandan ini untuk menormalkan kembali tekanan darah anda.

    3. Daun saderi

    Amalkan memakan daun saderi sejambak setiap hari. Anda boleh jadikan ia sebagai ulam jika mahu. Anda juga boleh meminum air rebusan saderi dengan cara rebuskan sejambak daun saderi dengan segelas air dn didihkan sehingga menjadi setengah gelas sahaja. Minum setiap pagi dan ketika hendak tidur.

    4. Buah belimbing

    Mengamalkan makan buah belimbing sebiji setiap hari boleh menormalkan kembali tekanan darah tinggi anda.

    5. Daun belimbing buluh

    Ambil kira-kira secupak daun belimbing buluh dan jemur hingga kering. Rebus dengan dua gelas air dan biarkan sejuk semalaman. Minumlah air daun belimbing tersebut sebelum mengambil sarapan pagi anda.

    6. Daun pala

    Ambil daun pala kira-kira secupak dan rebus dengan menggunakan secupak air. Biarkan ia mendidih sehingga tinggal separuh. Amalkan meminumnya pada waktu pagi dan malam selama seminggu.

    7. Buah mengkudu

    Buah mengkudu yang telah matang di cuci dan dikeluarkan bijinya. Amalkan memakan buah mengkudu ini tiga hari dalam seminggu.

    8. Daun avocado

    Ambil lapan helai daun avocado dan rebuskan dengan dua gelas air, biarkan mendidih sehingga tinggal segelas. Amalkan meminumnya sehari sekali sehingga penyakit anda sembuh.

    9. Daun selada

    Tumbuk lumat segenggam daun selada, perahkan airnya sehingga mendapat setengah gelas. Minum air perahan itu setiap hari selama tiga hari berturut-turut.

    10. Timun

    Jadikan timun sebagai ulambuah timun juga dapat membantu mengurangkan penyakit darah tinggi.

    11. Pucuk gelugur

    Rebuskan kira-kira 20 helai daun pucuk gelugur bersama dua gelas air. Biarkan mendidih sehingga tinggal ¼ gelas. Minum setiap malam sebelum masuk tidur selama tiga hari berturut-turut.

    12. Akar patawali

    Amalkan memakan akar patawali suku inci setiap hari. Harus diingat, rasa patawali adalah amat pahit tetapi ia amat mujarab dalam mengubati penyakit darah tinggi.

    13. Buah epal

    Buah epal hijau di bersihkan dan dikukus sehingga pecah dan lembut. Makanlah ia sebiji setiap malam selama seminggu.

    14. Daun kucai

    Tumbuk hingga lumat kira-kira secekak daun kucai dan bancuh dengan air sejuk. Perahkan airnya dan minum setiap pagi.

    6 Petua Merawat Penyakit Darah Tinggi

    Post entry kali ni adalah satu usaha alternatif bagi pengidap darah tinggi... boleh la pilih salah satu dari petua ini... Semoga usaha yang dibuat dapat berhasil dan menambahkan tahap kesihatan pada diri. 



    Petua 1
    Ambil seikat daun kucai. Tumbuk lumat dan perah sehingga mengeluarkan air. Minum air tersebut setiap pagi selama sebulan. InsyaAllah penyakit darah tinggi akan reda.


    Petua 2
    Perahkan buah mengkudu masak dan ambil airnya dan tapis. Minumlah pada waktu pagi sebelum memakan sesuatu . Buatlah selama seminggu berturut-turut.


    Petua 3
    Ambil 2 biji epal hijau, buang kulitnya dan hiris nipis-nipis. Rebus dengan dua cawan air sehingga empuk. Biarkan sehingga sejuk dan tapiskan airnya. Minumlah 2 kali sehari. Amalkan selalu walaupun tekanan darah tinggi anda sudah menurun. InsyaAllah badan anda akan lebih segar.


    Petua 4
    Ambil beberapa batang serai yang telah diketuk, rebus bersama 4 mangkuk air dan renehkan sehingga air rebusan menjadi semangkuk. Amalkan meminum air rebusan serai 2 kali sehari. InsyaAllah penyakit darah tinggi akan turun.


    Petua 5
    Ambil 3 biji pisang kelat yang masak, diramas dengan kulitnya sekali dam ambil airnya dibuat minum.


    Petua 6
    Ambil air kelapa muda segelas, dibubuh sedikit kopi dan sebuku garam jantan, kacau dan minum. Buat 2 kali seminggu.

    http://www.kulat76.com/2010/11/6-petua-merawat-penyakit-darah-tinggi.html
    You might also like:

    Tiada ulasan: