Jumaat, 20 September 2013

TAK BERPELUH DINGIN KE...JIKA NAK MATI...TERASA TUA NAK DEKAT MATI

Ke arah mewujudkan generasi tanpa rumah?

Ibn Yusof Roketkini, 20 Sep 2013
SETIAP orang mengimpikan untuk mempunyai rumah sendiri. Memiliki rumah sendiri merupakan suatu hasrat dan matlamat terutama oleh setiap anak muda yang baru melangkah ke alam pekerjaan kerana dengan memiliki tempat tinggal, mampu menjamin keselesaan terutama bagi mereka yang sudah berkeluarga.

Setelah membeli rumah, pembeli berpeluang meningkatkan nilai harta bersih sambil membayar balik pinjaman perumahan dan setiap pembayaran boleh mengurangkan baki pinjaman sekali gus meningkatkan ekuiti rumah yang dimiliki (berdasarkan kiraan lebihan antara harga pasaran rumah dengan baki pinjaman).

Namun kini bukan sekadar harapan memiliki rumah, untuk penduduk di kawasan bandar mendapatkan rumah impian dengan harga yang berpatutan juga sudah seakan mustahil.

Mungkin ada juga yang berfalsafah maruah kita tidak terjejas sedikit pun jika tidak mampu membeli rumah sekarang, kerana kita ada peluang menambah simpanan dengan lebih banyak.

Ini hanya cakap-cakap untuk sedapkan hati, kerana realitinya harga rumah memang semakin mahal berbanding purata kadar gaji dan kadar bayaran bonus saban tahun.

Kenaikan harga hartanah walaupun menyaksikan satu lonjakan yang besar pada 2010, tetapi kenaikan harganya telah bermula sejak 2000 diikuti peningkatan setiap tahun. Realiti membuktikan semua orang berhajat mempunyai rumah sendiri.

Jika yang berpandangan, golongan muda yang baru bekerja lebih wajar sekadar menyewa sahaja. Dan lupakan sahaja impian memiliki rumah jika pendapatan masih dianggap belum mampu.

Tulisan ini tidak berhajat membunuh impian memiliki rumah sendiri oleh golongan berpendapatan sederhana dan rendah yang masing-masing mewakili 40 peratus daripada penduduk negara ini. Kerana jika hidup menyewa seumur hidup, kadar sewa boleh meningkat dari tahun ke tahun.

Bukankah berbeza sekiranya golongan berpendapatan sederhana dan rendah ini masing-masing berpeluang dan mampu membeli rumah sendiri, baki pinjaman pokok akan berkurangan setiap kali pembayaran dibuat. Hatta cadangan mentakrif semula pendapatan (golongan pertengahan untuk sekadar  melayakkan golongan ini memperoleh bantuan kerajaan, seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) yang lebih tinggi daripada tahun sebelum ini pun barangkali belum tentu membantu golongan berpendapatan sederhana ini mencapai matlamat dan impian mereka untuk memiliki rumah sendiri).

Golongan berpendapatan sederhana yang berhasrat memiliki kediaman namun bekerja di bandar, ada yang terpaksa berhijrah daripada kawasan bandar yang mempunyai permintaan yang tinggi dengan mencari rumah di kawasan luar bandar.

Semestinya ini dianggap tidak praktikal kerana pembeli rumah biasanya lebih suka dan cenderung untuk tinggal berhampiran dengan tempat kerja mereka. Akhirnya mereka terpaksa memilih, untuk menetap di kawasan bandar dengan keluasan rumah kaki persegi yang lebih kecil atau memilih tinggal di kawasan luar bandar dengan keluasan rumah kaki persegi yang lebih besar, itu belum lagi diambil kira tempoh masa perjalanan dan perbelanjaan pergi balik kerja.

Tidak hairanlah jika golongan kelas pertengahan selalu dianggap menjadi mangsa daripada menerima manfaat pelbagai dasar kerajaan sebelum ini berbanding golongan berpendapatan rendah.

Terkini menurut Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah (REHDA) harga rumah kediaman pula dijangka naik sebanyak 10% (walaupun kerajaan kemudiannya hanya menjangka peningkatan itu hanya pada paras 5%) dalam menghadapi kenaikan harga minyak dan operasi besar-besaran oleh Jabatan Imigresen negeri di tapak pembinaan (The Star, 05-09-2013).

Penang Master Builders and Building Material Dealers Association (PMBBMDA) juga menguatkan hujah REHDA mengenai kenaikan harga rumah apabila menganggarkan kos bahan binaan akan naik sebanyak 3% hingga 5%. Tidak hairanlah jika ramai berpandangan kerajaan sepatutnya mampu menampung jumlah subsidi dan mengelak kenaikan harga bahan api sekiranya rasuah berjaya ditangani secara efektif dan kawalan perbelanjaan yang efisien.

Akhirnya persoalan timbul, apakah peranan yang telah dan boleh pihak kerajaan lakukan untuk mengawal isu kenaikan harta tanah atau mengekang pembelian spekulatif yang semakin membimbangkan?

Sebuah skim pernah diumumkan dalam Bajet 2011. Pihak kerajaan mewujudkan skim yang membolehkan golongan muda mendapat pembiayaan perumahan sehingga 100% yang diberi nama Skim Rumah Pertamaku. Setelah mengetahui tiada permohonan dibuat di institusi kewangan terpilih akibat kesalahan strategi, kerajaan menaikkan aras pendapatan pemohon dalam Bajet 2013. Apakah dengan menaikkan aras pendapatan pemohon boleh menyelesaikan masalah skim ini?

Ketika kriterianya diubah daripada golongan muda yang merupakan pembeli rumah pertama yang mempunyai pendapatan bulanan kurang daripada RM3,000 kepada pendapatan kasar peminjam perseorangan tidak lebih daripada RM5,000 sebulan dan pendapatan kasar peminjam bersama tidak lebih daripada RM10,000 sebulan (berdasarkan pendapatan kasar bulanan maksimum tidak lebih daripada RM5,000 bagi setiap peminjam), dan daripada nilai maksimum hartanah RM200,000 kepada nilai maksimum hartanah RM400,000. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pihak kerajaan terpaksa akur kepada nilai hartanah yang naik secara mendadak saban tahun.

Ironinya, apakah golongan muda yang berpendapatan RM3,000 sebulan mampu membeli rumah berharga RM400,000 yang mana bayaran ansuran bulanan kira-kira RM1,700 sebulan bagi tempoh pembayaran 35 tahun? Itu belum lagi jika diambil kira aspek jumlah deposit 10%, bayaran kos guaman untuk perjanjian sewa beli serta dokumentasi pinjaman, kos luar jangka dan sebagainya.

Seterusnya Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) diperkenalkan, dan kita tidak menafikan projek ini menepati harapan golongan kelas pertengahan. Projek ini ada menawarkan unit rumah teres dua tingkat dengan kawasan binaan antara 1,310 kaki persegi dan 1,380 kaki persegi dan dijual pada harga di bawah RM400,000. Cuma persoalan timbul untuk satu-satu kawasan yang mana pembinaan oleh pemaju swasta meliputi sebuah rumah teres dua tingkat yang dibina pada harga RM500,000 dengan keluasan 2,000 kaki persegi, dan rumah teres dua tingkat dengan 1,380 kaki persegi berharga RM400,000 di bawah projek PR1MA, yang manakah projek perumahan untuk rakyat mampu milik? Dan nasib golongan berpendapatan sederhana yang memohon akhirnya terpaksa bergantung nasib mengikut turutan cabutan undian, itupun sekiranya terpilih.

Akhirnya selepas beberapa tahun siri kenaikan harga rumah, Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan mengakui kadar Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) semasa yang terlalu rendah merupakan mekanisma yang tidak efektif dalam mengekang kenaikan harta tanah atau mengekang aktiviti spekulasi harga rumah yang semakin meningkat. Di manakah silapnya? Walhal kerajaan mengambil keputusan bahawa semua keuntungan daripada urus niaga hartanah dikecualikan daripada CKHT pada April 2007 hingga Januari 2010 sebagai langkah untuk meningkatkan jualan hartanah ketika kelembapan ekonomi. Dan kemudianya memperkenalkan semula CKHT sebanyak 5 peratus untuk perolehan penjualan hartanah untuk tempoh kurang lima tahun dalam Bajet 2011.

Namun Indeks Harga Rumah Malaysia pada 2011 dan 2012 menunjukkan peningkatan paling tinggi sepanjang lima tahun sebelumya terutama di Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, Pahang, Sabah, Perak dan Terengganu (The Edge, 27-08-2013).

Dan apakah cadangan untuk menaikkan kadar CKHT sekali ganda berbanding 15 peratus pada masa ini boleh dianggap sebagai langkah terbaik bagi mengawal kenaikan harga rumah secara mendadak di negara ini khususnya di kawasan bandar? Kerana sekiranya pembelian rumah, yang selepas itu dijual dalam masa dua tahun dikenakan CKHT hatta setinggi 30 peratus, Perlu dikaji juga bahawa pembelian spekulatif umumnya berlaku pada tahun kedua dan ketiga selepas pemilikan. Tahun ketiga ialah tahun yang mana rumah di dalam pembinaan itu berjaya disiapkan pemaju. Maka tempoh untuk dikenakan cukai juga perlu dipanjangkan agar menepati sasaran yang dikehendaki yakni spekulator yang terbabit dalam melakukan pembelian spekulatif. Malah kerajaan mungkin boleh menggunakan duti setem untuk dikenakan ke atas penjual yang aktif menjual beberapa rumah dalam tempoh lima tahun.

Golongan berpendapatan sederhana kini hanya boleh terus mengharap dan menjangkakan isu rumah menjadi satu daripada fokus utama dalam Bajet 2014 yang akan dibentangkan pada 25 Oktober ini, kerana kehendak dan keperluan golongan ini yang dilihat begitu kritikal.

Malaysia terperangkap dalam TPP

Harakahdaily, 20 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) adalah satu lagi hegemoni ekonomi Amerika Syarikat (AS) yang mahu mengikat negara-negara dan berusaha mendominasi pasaran dunia, tegas Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Mohd Azmi Abdul Hamid.

Menurut beliau, agenda geo-politik AS dalam TPP adalah jelas iaitu untuk menyaingi kebangkitan ekonomi kumpulan negara-negara  BRICS ( Brazil , India, Rusia , China , Afrika Selatan).

"Kami menggesa agar kerajaan Malaysia menimbang semula untuk menerima kehadiran Obama. Beliau adalah simbol kuasa imperialis dunia yang tidak mungkin boleh diterima jika Malaysia mahu menegaskan kemerdekaannya dalam erti kata sebenar," tegas Azmi dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan hari ini.

Menurut beliau, pemimpin Malaysia harus menunjukkan keberanian seperti Presiden Brazil, Dilma Rauseff yang baru-baru ini menolak lawatan Obama kerana perisik AS didapati secara rahsia mengesan dan merisik perbualan antara Presiden Brazil itu dengan pegawai tertinggi beliau.

"Jelas perhubungan dengan AS mendedahkan negara kepada operasi espionaj pada bila-bila masa.


"Kami menyeru rakyat Malaysia menyatakan sikap mereka dengan tegas dan jelas terhadap kedatangan Obama , bagi menzahirkan pendirian mereka untuk membantah kedatangan beliau dan  menentang  kezaliman , imperialisme dan dan penjajahan AS," ujar beliau.

Lawatan Obama 'malapetaka buat Malaysia' - Mapim

Harakahdaily, 20 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) membantah  kunjungan Presiden Amerika Syarikat (AS), Barak Obama ke negara ini ekoran imej  negatif Amerika Syarikat di sisi rakyat negara ini.

Malah badan bukan kerajaan (NGO) itu menyifatkan kehadiran Obama di Kuala Lumpur 11  Oktober hadapan sebagai "suatu malapetaka buat Malaysia".

Dalam satu kenyataan media yang diluarkan hari ini, MAPIM secara tegas tidak  mengalu-alukan kedatangan Obama malah mendesak lawatan pemimpin kuasa besar dunia itu  dibantah dan dikecam.

"AS dilihat sebagai kuasa imperialis Barat yang mempunyai cita-cita untuk mendominasi  seluruh dunia melalui pelbagai strategi. Dari strategi menguasai Majlis Keselamatan  PBB, Majlis Hak Asasi Manusia PBB, IMF, Bank Dunia, WTO, G8, APEC sehingga strategi  memanipulasi media global, perjanjian  ketenteraan, strategi menjatuhkan atau  menaikkan seseorang pemimpin atau kerajaan," ujar Presiden MAPIM, Mohd Azmi Abdul  Hamid.

Tambah beliau, AS menghadapi masalah integriti di kaca mata umat Islam dan seluruh  pejuang hak asasi manusia sedunia malah ia adalah negara paling rasis dan paling  hipokrit.

Menurutnya, jutaan umat Islam yang terkorban dan menderita di seluruh dunia adalah  berpunca dari hegemoni ekonomi, ketenteraan dan politik  AS dan oleh sebab itu  kedatangan Presiden AS adalah suatu yang membangkitkan kemarahan rakyat.

"Umat Islam khususnya melihat dasar kerajaan Amerika yang dipimpin oleh beberapa  Presidennya jelas telah menguris hati kaum Muslimin di Iraq, Pakistan, Iran, Al Quds,  Gaza,  Libya, Syria, Mesir dan Algeria.

"Seluruh polisi AS adalah untuk mengadu-domba dan memperalatkan pemimpin dan diktator  negara-negara umat Islam sehingga umat Islam menderita akibat regim yang pro-Amerika  dan anti-Islam," tegas beliau.

Mohd Azmi juga berpendapat bahawa AS tidak layak bercakap mengenai hak asasi manusia,  kebebasan dan demokrasi.

"Malah ditangan Presiden Amerika Syarikat, Barak Obama kini dipenuhi darah orang yang  tidak berdosa akibat dasarnya untuk memelihara kepentingan Israel dan Zionis Yahudi.

"Mempertahankan kepentingan Israel adalah agenda utama AS walaupun melibatkan  pencerobohan dan pemusnahan ke atas wilayah Palestin dan pembunuhan rakyat Palestin  di Gaza," ujarnya.

Mohd Azmi turut mengecam tindakan Obama mengarah penghantaran kapalterbang perang  tanpa pemandu (drones) ke Afghanisatan yang membunuh ribuan orang awam tidak berdosa.

AS juga, jelasnya dikenali sebagai "negara samseng" yang sarat dengan konspirasi  untuk memporak-perandakan negara umat Islam dan mana-mana negara yang didapati  mempunyai kerajaan yang bersikap kritikal terhadap dasar luarnya.

"Kami membantah keras kedatangan Barak Obama . Beliau adalah simbol kepimpinan  hipokrit terulung didunia dan tidak layak disambut di bumi Malaysia," tegas Mohd  Azmi.

Anwar gesa Najib beri keterangan kepada RCI

Muhammad Faizal, 20 Sep 2013

KOTA KINABALU: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk turut tampil memberi keterangan kepada Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) berhubung pemberian kad pengenalan kepada warga asing.

Bercakap pada sidang media di Pejabat Perhubungan PKR Sabah semalam, bekas Timbalan Perdana Menteri itu berkata kehadiran Najib itu perlu bagi merungkai persoalan yang menyelubungi projek IC yang berlaku zaman Tun Dr Mahathir itu.

"Kalau saya boleh hadir memberi keterangan di hadapan RCI, Najib sepatut melakukan perkara yang sama. Setidak-tidaknya kita boleh dengar dan bertanya setiap persoalan yang timbul.

"Kita memberi ruang kepada rakan-rakan untuk menyatakan kebenaran, ruang ini perlu diambil Najib dan beliau boleh jelaskan, semua orang ingin dengar," katanya.

Anwar dalam pada itu mengucapkan terima kasih kepada Najib yang telah memberi respon segera terhadap pendedahannya kepada RCI semalam berhubung wujud projek sulit dalam memberi kerakyatan kepada warga asing dan masih diteruskan bawah pentadbirannya.

"Saya nak ucap terima kasih kepada Najib yang telah memberi respon segera tentang apa yang saya jelaskan di hadapan RCI.

"Saya usulkan semalan tentang wujud task force di bawah MKN (Majlis Keselamatan Negara) yang menjalankan tugas ala politik, pemberian kad pengenalan kepada pendatang asing bagi tujuan kepentingan politik," katanya sekali lagi menegaskan.

Semalam, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu memberi keterangan selama dua jam di hadapan RCI di Komplek Mahkamah Kota Kinabalu.

Dalam keterangannya, Anwar menafikan beliau terlibat dalam projek pemberian IC di Sabah sewaktu beliau berada di dalam kabinet.

Ada Naib Presiden Umno mula berpeluh dingin

Shahbudin Husin, 20 Sep 2013
Sepertimana yang diduga dan diharapkan oleh banyak pihak, Menteri Besar Kedah, Mukhriz Mahathir akhirnya mengumumkan penyertaannya dalam perebutan jawatan Naib Presiden UMNO pada pemilihan 19 Oktober depan. Ini menjadikan persaingan menjadi sah enam penjuru setakat ini.

Jika pengumuman Mukhriz ini dibuat setelah beliau mendapatkan nasihat daripada Najib sebagaimana yang disyorkan oleh salah seorang penyandang Naib Presiden UMNO, Zahid Hamidi sebelum ini, bermakna Mukhriz sudah mendapat restu dan izin daripada Presiden UMNO untuk bertanding jawatan itu. Dengan ini, peluangnya bukan saja cerah untuk menang tetapi juga berpotensi untuk mengambil alih tempat Zahid sebagai pemenang undi tertinggi.

Apatah lagi, pengumuman Mukhriz bertanding juga dibuat serentak pada hari yang sama dengan Najib dan Muhyiddin mengumumkan bahawa mereka akan mempertahankan jawatan presiden dan timbalan presiden masing-masing.

Sekali lagi, kelebihan seperti berpihak kepada anak bongsu bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad itu.

Dengan penyertaan Mukhriz, ketiga-tiga penyandang jawatan Naib Presiden UMNO seperti tergugat dengan kehadirannya itu. Zahid Hamidi, walaupun popular dan menjadi pilihan akar umbi dan dalam pemilihan lalu mendapat undi tertinggi, kedudukannya tidak lagi seselamat dulu. Beliau mungkin tergelincir daripada kedudukan Naib Presiden nombor satu, bahkan tidak mustahil juga jika tewas.

Hishammuddin menjadi paling tergugat dengan kehadiran Mukhriz, bukan saja kerana wibawanya yang dipertikaikan sejak dulu, malahan dengan kehadiran Mukhriz mungkin membuatkan perwakilan UMNO hanya memilih seorang saja daripada anak bangsawan dan anak bekas Perdana Menteri untuk menduduki kerusi itu.

Dari segi populariti, kehendak semasa dan adanya pengaruh bapanya, Mahathir, tidak diragui lagi bahawa Mukhriz lebih menjadi pilihan berbanding Hishammuddin. Tetapi, sebagaimana yang disebut sebelum ini dan diperkatakan oleh banyak pihak, Najib tidak mungkin membenarkan Hishammuddin tewas berikutan hubungan kekeluargaan antara keduanya.

Shafie Apdal juga turut terumbang-ambing kedudukannya. Walaupun Ketua Menteri Sabah, Musa Aman sudah mengumumkan tidak bertanding jawatan Naib Presiden kali ini, masalah Shafie ialah perwakilan UMNO tidak melihatnya sebagai pemimpin pelapis yang cukup berwibawa untuk mewarisi kepimpinan masa depan.

Kemenangannya sebelum ini adalah kerana beliau dikenali sebagai "budak Najib" di samping untuk memberi ruang kepada pemimpin Sabah. Jika ada pun simpati kepada beliau kali ini, ia adalah disebabkan Sabah telah menyumbangkan 22 kerusi daripada 133 kemenangan yang dicapai BN dalam pilihanraya lalu. Jika Shafie diketepikan kali ini, mungkin wujud tanggapan bahawa UMNO tidak mengenang budi terhadap sumbangan Sabah selama ini.

Bagi dua lagi pencabar, Isa Samad dan Ali Rustam, penyertaan mereka boleh dianggap sebagai "kacau daun" saja walaupun Ali Rustam mungkin mendapat simpati yang tinggi daripada para perwakilan berikutan kekalahannya dalam pilihanraya umum lalu. Tetapi memandangkan kedua-duanya sudah berusia 65 tahun dan sudah berada di era menapouse untuk mendaki tangga yang lebih tinggi sedangkan desakan kepada penyertaan golongan muda begitu meningkat, harapan untuk kedua-dua calon ini menggugat hampir tidak wujud lagi.

Dengan Mukhriz dilihat hampir pasti memenangi kerusi Naib Presiden, salah seorang daripada penyandang sedia ada pasti akan kecundang. Siapakah mereka? Mungkinkah Zahid, Hishammuddin atau Shafie Apdal?

Sementara Ali dan Isa tidak begitu kisah jika kalah, ketiga-tiga Naib Presiden sedia ada nyata sedang gelisah dan berpeluh dingin sekarang ini. Zahid nampak popular dan menjadi pilihan akar umbi tetapi beliau bukan lagi dalam kategori muda seperti Mukhriz, Hishammuddin dan Shafie Apdal.

Hishammuddin masih muda, anak bekas Perdana Menteri, berdarah bangsawan tetapi wibawa dan kepimpinannya sedang dipertikaikan. Namun Najib yang menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri adalah sepupunya dan mungkin menjadi pelampung yang boleh menyelamatkannya.

Begitu juga dengan Shafie Apdal, walaupun kepimpinannya sebagai bakal pelapis tidak begitu menonjol tetapi beliau masih muda dan sumbangan Sabah kepada BN dalam pilihanraya umum lalu menjadi sandaran utamanya untuk terus kekal sebagai Naib Presiden UMNO.

Dalam apa juga keadaan, bersama slogan "Berani Berubah" yang menjadi tunjang kempennya, Mukhriz menjadi satu-satunya calon paling selesa dan selamat manakala ketiga-tiga penyandang kerusi Naib Presiden, bukan saja sedang berpeluh dingin memikirkan untung nasib masa depan, bahkan juga mungkin sedang memerah otak memikir strategi untuk memenangi jawatan tersebut.

Ali pula hanya berharap pada simpati, manakala Isa Samad menjadi calon paling relaks dan tidak kisah sama ada menang atau kalah. Tiada apa lagi yang dikejarnya dan kedudukan sebagai Pengerusi Felda sudah cukup memadai buatnya ketika ini. - http://shahbudindotcom.blogspot.com

Orang Asal dakwa dibayar untuk undi BN

Harakahdaily, 20 Sep 2013

SUBANG JAYA: Seorang saksi dari masyarakat Orang Asal yang tampil memberi keterangan kepada Tribunal Rakyat semalam mendakwa beliau antara yang dibayar untuk mengundi BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

Norman anak lelaki Kong, dari Kuala Lipis, Pahang mendakwa, beliau dijanjikan bayaran RM100 supaya mengundi BN namun hanya dibayar RM20 dan bakinya tidak dibayar hingga hari ini.

Katanya, BN banyak menabur janji kepada Orang Asal pada PRU13 lalu, namun episod yang belaku padanya itu disifatkan sebagai satu lagi janji BN yang tidak ditepati.

“Palanivel tiba dengan helikopter dan berjanji untuk membina jalan kita jika kita mengundi BN.

“Palanivel kata jika tidak mengundi BN, perkhidmatan kerajaan termasuk perkhidmatan perubatan tidak akan disediakan," katanya seperti dilaporkan Selangorku.

Norman juga menjelaskan penduduk juga diberitahu bahawa jika mengundi BN, mereka akan terima BR1M sebanyak RM1,200 bukan lagi RM500.

Himpunan bantah TPPA, 'sambut' Obama diteruskan

Hazayani Zakaria, 20 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Gabungan NGO membantah Perjanjian Perkongsiaan Trans-Pasifik (TPPA) akan meneruskan rancangan 'menyambut' kedatangan Presiden Amerika Syarikat (AS) Barrack Obama ke Malaysia pada 11 Oktober depan.

Jurucakap gabungan, Badrul Hisham Shahrin yang juga Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) berkata, himpunan tersebut mesti diteruskan bagi menunjukkan isyarat yang jelas kepada Obama bahawa rakyat Malaysia menolak TPPA.

Tegasnya, soal Obama akan menandatangani TPPA di Kuala Lumpur atau tidak bukan isu utama namun rakyat harus sedar perjanjiaan TPPA akan diteruskan walaupun kerajaan mendakwa ia masih dalam perbincangan.

"Semua pihak harus faham bahawa himpunan 11 Oktober ini untuk menunjukkan kepada Obama bahawa kita memang menolak TPPA dan kita juga mahu kerajaan sedar tindakan nekad gabungan ini.

"Soal Obama tandatangan TPPA di Kuala Lumpur atau tidak bukan isunya kerana TPPA boleh ditandatangani di mana-mana sahaja, tak semestinya di Kuala Lumpur.

"Tapi rundingan kerajaan dengan AS itu tanpa pengetahuan rakyat hatta tidak dibawa ke Parlimen itu merupakan satu pengkhianatan," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menafikan kedatangan Obama ke Malaysia Oktober ini untuk menandatangani TPPA.

Che'gu Bard juga menegaskan, rakyat harus sedar proses menandatangani TPPA hanyalah satu penangguhan dan akan tetap berlaku setelah pasukan perunding mencapai kata sepakat yang disembunyikan daripada pengetahuan umum.

Justeru beliau menyeru rakyat agar turun bersama-sama pada 11 Oktober ini sebagai tanda bantahan ke atas TPPA.

"Plan kita tidak akan berubah dan kita akan cba seday-upaya untuk bertemu dengan Obama pada hari tersebut bagi menyatakan bantahan kita," katanya.

SAMM bersama Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dengan kerjasama Gabungan Membantah TPPA (Bantah) dengan pendokong utamanya Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) sedang mengadakan jelajah Bantah TPPA yang bermula Selasa lalu.

Berikut merupakan jadual Jalajah TPPA sehingga 10 Oktober:

20 September: Dewan Kampung Berjaya, Alor Setar, Kedah
21 September: Dataran Rakyat Dun Indera Kayangan, Kangar, Perlis
24 September: Meru, Ipoh, Perak
26 September: Kompleks Pendidikan ISlam, Badak, Bachok, Kelantan
27 September: Jalan Gong Pasir, Dungun, Terengganu
28 September: Padang Balok Makmur, Kuantan, Pahang
1 Oktober   : Pusat Khidmat Dun Kuala Kurau, Parit Buntar
4 Oktober   : Pusat Komuniti Bakri-Bentayan, Muar, Johor
5 Oktober   : Taman Asean, Bandar Melaka, Melaka
6 Oktober   : Taman Tasek Jay, Senawang, Seremban, Negeri Sembilan
8 Oktober   : Dewan Seri Sekinchan, Selangor
10 Oktober  : Grand Finale, Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Tiada ulasan: