Khamis, 27 Jun 2013

YANG HALAL ITU JELAS...YANG HARAM JUGA JELAS...CUMA PERBUATAN DOSA YANG BERPANJANGAN KITA BUAT...MENJADIKAN YANG BERDOSA DAH TAK RASA DOSA LAGI

Napisah ziarah keluarga Allahyarham Dr A. Rahman

Anis Nazri, 27 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Biarpun berbeza pandangan politik, ia tidak membataskan bekas calon PAS di Kuala Besut, Napisah Ismail untuk menziarahi keluarga Adun Kuala Besut, Allahyarham Dr A. Rahman Mokhtar yang meninggal dunia, pagi semalam akibat penyakit kanser paru-paru.

Napisah, menziarahi keluarga Allahyarham pagi ini bersama tujuh anggota Hal Ehwal Wanita (Helwa) PAS Besut dan sempat meluangkan masa kira-kira setengah jam bersama isteri Allahyarham.

Ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini, Napisah yang turut merakamkan takziah kepada allahyarham berkata isteri Allahyarham kelihatan begitu tabah dengan ujian yang menimpa ini dan melayani beliau dan rombongan dengan begitu mesra sekali.

"Biarpun baru kehilangan insan tersayang, beliau tidak jemu-jemu melayan kami dengan baik.  Begitu juga dengan Allahyarham, yang sepanjang kami kempen bersama, tidak pernah menyerang peribadi antara satu sama lain," kata beliau.

Serah pimpinan parti

Menyentuh soal calon PAS bagi pilihan raya kecil (PRK) Kuala Besut, Napisah menyerahkan segala keputusan kepada pucuk pimpinan parti untuk menentukannya.

Tambah Napisah, sama ada beliau dicalonkan semula atau calon lain diletakkan bertanding di situ, ia tidak sesekali menjejaskan gerak kerja PAS Besut untuk memenangkan calon PAS kelak.

"Saya tidak kisah, sama ada dicalonkan semula atau tidak. Bukan tujuan saya untuk berebut menjadi calon. Yang penting, sesiapapun calon yang diketengahkn kelak, saya akan berkerja keras untuk memastikan calon itu mendapat kemenangan," kata beliau lagi.

Allahyarham Dr A. Rahman Mokhtar yang juga Exco Kesihatan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dilaporkan menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 9.40 pagi semalam di Hospital Sultanah Nur Zahirah.

Pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) 5 Mei lalu, allahyarham Dr A. Rahman menang terhadap calon PAS, Napisah Ismail dengan majoriti 2,434 undi.

Allahyarham mendapat 8,809 manakala Napisah mendapat 6,375 undi.

Kuala Besut mempunyai jumlah pengundi berdaftar seramai 17,713 orang dengan peratusan 97.9 peratus adalah Melayu, 1.6 Peratus Cina dan 0.1 peratus India.

Piala FA: MB nasihat penyokong TRW jaga tatasusila

Harakahdaily, 27 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Menteri Besar Kelantan Ustaz Datuk Ahmad Yakob mengingatkan seluruh penyokong pasukan bola sepak Kelantan yang akan berkunjung ke Stadium Nasional Bukit Jalil Sabtu ini menjaga nama baik sebagai anak Kelantan.

Menyampaikan pesanan melalui Facebooknya hari ini, Ustaz Ahmad mengharapkan, penyokong The Red Warriors (TRW) menjaga tatasusila sepanjang berada di sana.

"Kepada para penyokong yang akan menyaksikan perlawanan ini, saya berharap agar dapat menjaga tatasusila sepanjang berada di dalam dan luar stadium.

"Jaga nama baik anak Kelantan dan pastikan tidak meninggalkan kewajipan solat.  Jadikan bolasepak sebagai sukan memupuk muhibbah dan insya-allah saya yakin, anak-anak Kelantan dapat melakukannya," katanya.

Beliau berkata demikian sempenan pertemuan akhir Piala FA pasukan TRW menentang pasukan Johor Darul Takzim (JDT), Sabtu ini.

Ustaz Ahmad juga turut mengingatkan para penyokong Kelantan yang akan datang dari luar Kuala Lumpur agar berhati-hati dalam perjalanan.

Bagi rakyat Kelantan, kerajaan negeri sebelum ini telah mengumumkan tarikh 30 Jun iaitu Ahad ini sebagai cuti peristiwa sebagai memberi keselesaan kepada anak-anak Kelantan untuk pulang dengan selamat selepas menyaksikan perlawan tersebut nanti.

Dalam pada itu beliau turut mengucapkan selamat berjuang kepada pemain-pemain pasukan Kelantan yang akan berentap merebut Piala FA itu.

"Semoga kejayaan menjadi milik kita," katanya.

SPR letak jawatan sebagai pemula perdamaian

Harakahdaily, 27 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak dicabar memastikan semua penjawat penting Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meletakkan jawatan sebagai tanda keihklasan perdana menteri untuk mengajak Pakatan Rakyat kepada perdamaian.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia Riduan Mohd Nor berkata, Pakatan Rakyat boleh berdamai namun ianya sukar bagi Pakatan untuk menerima keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang tercemar dengan penipuan.

"Kita juga mendesak agar jawatankuasa baharu SPR dilantik dari kalangan mereka yang diberi kepercayaan oleh semua pihak.

"Satu langkah penting pendamaian adalah dengan merombak sistem-sistem karut SPR selama ini termasuk menghapuskan undi pos, undi awal, menyekat pengundi luar negara mengundi, membersihkan daftar pemilih dan lain-lain lagi," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Najib kelmarin yang meminta Pakatan Rakyat menerima keputusan pilihan raya lalu sebagai usaha ke arah rekonsilisasi (perdamaian) nasional selepas ketegangan menghadapi PRU13 lalu.

Riduan menegaskan, perdamaian hanya berlaku sekiranya kedua-dua pihak melangsungkan perlawanan secara adil dan di atas padang yang sama rata.

Namun demikian soalnya, bagaimana untuk mendapatkan perdamaian sekiranya satu pihak bermain secara tidak adil, tidak mengikut peraturan dengan menyerang pihak lawan yang diikat dan diletak dipenjuru.

"Sesedap mulut PM menyuarakan perdamaian dengan meminta Pakatan Rakyat menerima keputusan pilihanraya umum ke-13," katanya lagi.

"Jika (cadangan) ini mampu dilaksanakan, PM dilihat ikhlas dan cadangan rekonsilisasi nasional akan berpijak di bumi nyata dan akan diterima oleh semua," katanya.

Pewarna makanan: Adakah SPR, Ahmad Maslan tipu?

Harakahdaily, 27 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Satu-persatu penjelasan mula dikeluarkan bagi menjustifikasikan kenapa dakwat yang pada mulanya diyakinkan kepada rakyat bahawa ianya 'kekal' tetapi terbukti tidak kekal pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

Apa yang dapat dilihat, penjelasan demi penjelasan yang dinyatakan kerajaan termasuk oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya menjadi 'bahan ketawa' rakyat yang sudah menganggap isu dakwat kekal ini hanya penipuan semata-mata.

Terbaru semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim mendedahkan bahawa dakwat kekal yang digunakan hanya mengandungi pewarna makanan dan bukannya bahan kimia silver nitrat.

Ianya sekaligus menyanggah penjelasan Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof  sebelum ini bahawa dakwat tersebut mengandungi bahan silver nitrat.

Menurut beliau, bahan tersebut meresap ke dalam kulit dan mustahil ia dapat ditanggalkan dengan sebarang cara, malah bahan seperti minyak ataupun bahan-bahan lain tidak boleh menanggalkannya.

Sebelum ini juga Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan turut mengesahkan bahawa dakwat kekal yang digunakan mengandungi silver nitrat.

Bagaimanapun beliau berkata, kandungan silver nitrate di dalam dakwat kekal telah dikurangkan demi kesihatan para pengundi dan pengurangan itu mungkin menjadi punca kenapa dakwat itu tidak boleh bertahan lama.

Rakyat juga sebelum ini dihidangkan dengan penjelasan bercelaru berhubung laporan kesihatan dakwat tersebut oleh Kementerian Kesihatan.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam sebelum ini berkata kementeriannya tidak ada mengeluarkan laporan kesihatan berkenaan hal itu seperti dinyatakan Abdul Aziz dan Ahmad Maslan.

Subramaniam juga berkata tiada perbincangan dengan kementerian untuk mendapatkan laporan mengenai penggunaan dakwat kekal dari sudut perubatan.

Sebelum ini, Aziz mendakwa SPR telah mendapat satu surat daripada Kementerian Kesihatan yang memberikan amaran mengenai penggunaan silver nitrate yang berlebihan di dalam dakwat kekal yang boleh menyebabkan penyakit ginjal dan kanser.

Sementara itu, apa yang menjadi persoalan dan tumpuan banyak pihak adalah berkaitan siapa pihak terlibat manjadi pembekal kepada dakwat tersebut.

Bagi rakyat, perkara tersebut perlu didedahkan kepada umum memandangkan penggunaan dakwat kekal yang baru pertama kali diperkenalkan pada PRU13 lalu telah menelan duit rakyat sebanyak RM7.1 juta.

Mengapa Allah bezakan antara halal dan haram?

Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man, 27 Jun 2013
Pernahkah Allah menyuruh umatnya menghapuskan segala yang haram? Atau sekadar menghindarkan benda yang haram?

Tanpa ada halal dan haram wujud bersama, bagaimana manusia, terutama umat Islam boleh diuji akalnya untuk mendekati yang halal dan menjauhi yang haram?

Ingatlah, benda haram, seperti khinzir juga adalah mahkluk ciptaan Allah. Setiap yang dicipta ada tujuannya, ada sebagai sumber makanan, ada sebagai ujian kepada manusia, menguji iman dan sama ada kita akan ingkar pada ajaran Allah dan sebagainya.

Pemimpin dan pengikut Islam boleh berusaha mengurangkan elemen haram di sekeliling mereka, namun jangan sesekali meletakkan objektif untuk menghapuskannya sama sekali, kerana ia tidak mungkin berlaku.

Sebagai contoh, anggota badan seperti tangan, kaki, mulut, mata, telinga dan alat kelamin diberi Allah - dan Allah melalui Quran turut mengajar bahawa ia harus digunakan secara halal dan benda halal, namun tetap ada pemimpin dan pengikut Islam yang ingkar arahan-Nya - mulut digunakan untuk menipu, tangan diguna untuk mencuri, kaki digunakan untuk melukakan orang lain, alat kelamin digunakan untuk berzina dan sebagainya.

Seperti juga seorang bapa yang takut anaknya terjatuh, beliau cuba meratakan lantai rumahnya, menghabiskan duit membeli karpet dan sebagainya - si anak sentiasa berasa selamat... tapi apabila keluar dari rumah, anak ini tidak mengenal apa yang bahaya dan tidak kerana bapanya tidak pernah mengajarnya, dan hanya melindunginya secara buta-buta.

Sebagai satu contoh lagi, antara memilih untuk menonton wayang atau menghadirkan diri ke kursus agama, anak kita perlu dididik membuat keputusan yang betul, daripada hanya memaksanya menghadiri kursus agama sahaja.

Bahkan, di setiap kamar tidur, antara suami-isteri juga boleh berlaku hubungan yang haram sekiranya bisikan syaitan menguasai minda kerana kekuatan agama yang nipis.

Hanya didikan agama yang cukup sahaja dapat seseorang pemimpin dan pengikut Islam membezakan yang halal daripada haram, dan yang haram daripada yang halal.

Yang perlu ditekankan ialah cara pemimpin dan pengikut Islam untuk mengenal dan membezakan apa yang haram, dan belajar menguatkan iman dengan didikan agama yang cukup untuk menghindarinya. Itu adalah lebih baik sebenarnya.

Mengetahui halal bukan bermakna melakukannya, mengetahui yang haram, bukan bermakna menjauhinya. Kerana tahu sahaja tiada beza dengan tidak tahu, kalau tidak diiringi dengan tindakan.

Senyum.

Antara aksi jalanan dan sidang dewan

Ahmad Lutfi Othman, 27 Jun 2013
Semasa saya duduk melepaskan lelah di atas pembahagi jalan, di depan Ibu Pejabat Bank Rakyat, sambil tunduk memejam mata, selepas menapak perlahan dari Medan Tuanku, Jalan Tunku Abdul Rahman ke Padang Merbok, petang Sabtu, 22 Jun lalu, terasa seseorang memegang erat tangan saya.

Saya mendongak. Rupanya Adam Adli Abd Halim, aktivis mahasiswa yang selalu "bikin gempar". Wajahnya merah bercahaya disimbah peluh. Nampak agak penat. Jerebu tebal turut membuatkan pernafasan saya terganggu.

Adam yang berarak dari Universiti Malaya memeluk saya. Ya, agak lama kami tidak berjumpa. Beberapa kali dia bertamu ke rumah saya, termasuk bersama ayah dan ibunya semasa cuti Aidilfitri tahun lalu.

Perbualan pendek kami kerap terputus. Ramai anak-anak muda, yang hampir sebaya dengan Adam, yang melintasi kami, berhenti untuk merakamkan gambar kenangan bersamanya.

Saya akui, dia memang popular, tidak putus-putus berjabat salam. Ada seorang kenalan Cina turut menawarkan air mineral kepada kami. (Hari itu saya perhatikan tidak ramai masyarakat Tionghua, malah amat ketara penurunan jumlahnya berbanding himpunan pertama di Kelana Jaya, mungkin disebabkan gertakan pihak polis yang mahu melibatkan tentera, dan ramalan berlaku huru-hara, selain masalah jerebu).

Seorang wanita muda yang kelihatan begitu bersemangat bertanyakan Adam, bila himpunan Black505 petang itu akan berakhir? "Sampai Pengerusi SPR, timbalannya dan semua anggota SPR letak jawatan," pintas Adam, bersahaja.

Mulanya saya tersenyum dan ketawa kecil, tetapi melihatkan mereka serius, saya  terasa Adam dan rakan-rakannya cukup serius mahu mencetuskan perubahan. Mereka memang benar-benar bertekad untuk "mencipta kelainan dan bukannya hanya meneruskan rutin berdemonstrasi".

Sebelum itu, saya mendengar keluhan beberapa anak muda berbaju hitam yang berpatah balik, menuju ke arah bulatan depan Bank Rakyat. "Bosan, asyik-asyik ceramah, pidato, berteriak, bersorak, lepas itu balik rumah ...," salah seorang daripadanya meluahkan rasa terkilan dengan acara di Padang Merbok.

"Dan SPR tetap di situ juga, dan kemudiannya isu lain pula yang timbul, maka hal penyelewengan SPR akan hilang dan dilupakan," rakannya menyambut pantas. Dia kemudiannya mengecam keras pendirian Pakatan Rakyat yang dilihatnya tidak bersungguh-sungguh mahu memulihkan demokrasi dan membetulkan perjalanan pilihan raya negara kita.

Esoknya, Ahad, saya mengirim SMS kepada Safwan Anang, seorang lagi aktivis pelajar, yang lantang dan vokal. Safwan dan Adam dilihat ikon kepada gerakan pelajar semasa. Mereka serius dan komited dengan apa yang dilakukan.

Safwan menceritakan suasana "perkhemahan" di Padang Merbok. Saya memintanya menulis untuk Harakah, catatan pengalaman bertahan di situ. Dinihari Isnin, saya mendapat khabar, mereka digempur pasukan keselamatan lengkap bersenjata. Khemah-khemah dirampas dan Padang Merbok dibersihkan.

Anak-anak muda ini mengotakan janji mereka. Walaupun Padang Merbok dikosongkan, tekad dan azam mereka tidak luntur. Mereka mahu menghantar mesej jelas, bukan sahaja kepada SPR dan kerajaan BN, tetapi juga pemimpin dan aktivis oposisi, bahawa gerakan memulihkan demokrasi dan mendesak anggota SPR berundur, tidak terhenti dengan himpunan petang Sabtu lalu.

Dan mereka tidak mahu ada waktu senggang untuk meneruskan kempen secara lebih intensif. Cuti rehat belum diperlukan! Ya, ketika seterika masih panas, 'kan?

Justeru, saya boleh memahami mengapa para demonstran ini memilih untuk berarak ke bangunan Parlimen ketika wakil-wakil rakyat yang dipilih dalam PRU13 sedang mengangkat sumpah.

Anak muda kerap diingati dengan semangat yang berkobar-kobar, pantang undur apatah lagi menyerah, berani menanggung risiko dan terus berjuang tanpa sebarang kepentingan. Namun mereka bukan bertindak semata-mata  atas dorongan emosi, atau mengetepikan rasional dan logika. Lagak dan aksi orang muda memang sepatutnya begitu ... lasak dan mengejutkan!

Dalam pada itu, tidak sedikit yang marah dan kecewa dengan paparan gambar ahli-ahli Parlimen Pakatan, termasuk Anwar Ibrahim, dalam suasana mesra-ceria dengan Najib Razak dan pemimpin utama BN, pada hari pertama sidang Parlimen.

Ada yang membandingkan foto para demonstran, tangan diikat ke belakang, meniarap ke tanah, yang dilayan bagai penjenayah, dan ada juga yang dicederakan, dengan situasi gelak-tawa ahli-ahli Parlimen di dalam dewan berhawa dingin.

Sekali lagi saya dapat memahami dua senario berbeda itu. Sebenarnya ia bukan satu percanggahan pun, malah mungkin boleh dilihat sebagai "keseimbangan" Hubungan mesra sesama wakil rakyat di Parlimen, termasuk di antara pemimpin-pemimpin kanan oposisi-pemerintah, tidak bermakna idealisme perjuangan sudah tergadai.

Anak-anak muda yang diberkas - juga dibelasah - sebenarnya membawa aspirasi yang sama dengan wakil rakyat Pakatan. Pentasnya berlainan, rentak dan tempo juga mungkin berbeda, 'kan?

(Saya tetap yakin bahawa sistem, proses dan amalan pilihan raya di negara ini memerlukan reformasi menyeluruh, bukan hanya disebabkan kecurangan dalam PRU13, tetapi lama sebelum itu lagi).

Walaupun berkongsi gelanggang yang sama semasa siri jelajah Black505 di seluruh negara, termasuk di Padang Merbok, dua hari sebelumnya, namun ada ketikanya medan berbeda memerlukan pendekatan lebih spesifik. Masing-masing sepatutnya memperkukuhkan gerak langkah demi matlamat yang sama; sekurang-kurangnya memastikan keanggotaan SPR dirombak segera, dengan personaliti lebih berwibawa, teruji dan berintegriti.

Demonstran Padang Merbok berhak menyuarakan kekecewaan mereka, tapi wakil rakyat Pakatan juga akan membuktikan sidang Parlimen ini akan menjadi saksi bahawa mereka sebenarnya sentiasa serius dengan tuntutan pilihan raya adil dan bersih.

"Pakatan Rakyat semestinya mengagumi dan menghargai semangat lebih 200 anak muda gabungan badan NGO yang melakukan bantahan PRU13 di depan jalan masuk ke bangunan Parlimen itu pada pagi majlis angkat sumpah lalu," kata Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof, sambil menegaskan ahli-ahli Parlimen Pakatan akan melanjutkan amarah rakyat itu dalam sidang Dewan Rakyat.

"Saya lebih suka demonstrasi dianjurkan pula di depan pejabat SPR, memaksa Tan Sri Aziz Yusuf dan Wan Ahmad Wan Omar meletakkan jawatan, tetapi saya juga mahu beri peluang untuk ahli-ahli Parlimen Pakatan mengotakan janji, menghangatkan sidang menjayakan tuntutan Black505," kata seorang mahasiswa dari utara, lewat emel kepada saya.

Apa pun, kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, pada 23 Jun, sehari selepas himpunan di Padang Merbok, di depan pemimpin Pakatan Rakyat, menjentik imginasi saya. Beliau mahu persepsi kononnya Umno pejuang Melayu dihapuskan menjelang PRU14, termasuk dengan bantuan DAP. Beliau turut mengakui Umno kadang-kadang mendapat lebihan kerusi, disebabkan kesilapan Pakatan sendiri, yang mengukuhkan persepsi songsang itu.

Tiada ulasan: