Selasa, 18 Jun 2013

AIMAN....SELALU KITA DENGAR...'AIMAN TAK KISAH'

Memahami kebangkitan anak muda

-, 18 Jun 2013



Tidak terlalu sukar untuk memahami kebangkitan anak muda, termasuk pelajat sekarang, terutama menjelang dan selepas PRU yang lalu. Oleh itu, sebarang kegagalan memahaminya, sama ada pihak individu atau pemimpin parti politik dan pendukungnya, akan mengundang masalah yang sangat besar.

Ini kerana, sama ada kita bersetuju atau tidak bersetuju dengan pemikiran dan sikap generasi baru ini, mereka tetap hadir dalam masyarakat, bahkan mewarnai kehidupan masyasrakat, khususnya jalur politik tanah air.

Sebab itu Pakatan Rakyat sangat perlu terus berada di tengah-tengah golongan anak muda, dalam masa yang sama juga berada di tengah masyarakat biasa.

Memang ada sesetengah anggota masyarakat merasa jengkel atau mencebik melihatkan demikian ramai anak-anak muda di samping golongan veteran yang menyertai Himpunan Bersih 0.2 dan 0.3 serta pelbagai himpunan lain sebelum PRU, baik di Kuala Lumpur mahupun di seluruh negara.

Malah selepas PRU, juga himpunan berterusan - yang dinamakan Himpunan Black 505 – di mana anak-anak muda dan golongan pelajar ini menuntut tiga perkara:

Pertama: Tidak akan menerima keputusan PRU13. Kedua: Menuntut ditubuh SPR baru. Ketiga: Mengadakan pilihan raya semula di kawasan apa yang didakwa berlaku penipuan.

Puluhan ribu anak muda telah menyertai himpunan tersebut. Mereka terdiri dari pelbagai kaum dan agama dan pelbagai latar belakang keluarga serta pendidikan. Menunjukkan kebangkitan anak muda ini tidak dilatari sebarang elemen perkauman dan sebagainya. Mereka datang secara sukarela dengan kenderaan dan belanja sendiri.

Sebelum itu, para hari mengundi, 5 Mei yang bersejarah itu, anak-anak muda semua bangsa – terutamanya di bandar-bandar besar dan semi bandar – telah berbaris panjang di saluran enam dan tujuh, di tempat mengundi. Ini menunjukkan anak-anak muda telah full-force pergi mengundi dan ini adalah manifestasi kesungguhan mereka untuk menentukan haluan politik negara di mana menurut kajian, anak muda ini kebanyakkannya menyokong Pakatan Rakyat.
Mengapa mereka menyokong Pakatan, justru kerana mereka melihat Pakatan mampu membawa perubahan jika menang.

Sementara itu ratusan ribu, terutama anak muda (perantau) yang bekerja di bandar besar, seperti di Kuala Lumpur, telah pulang mengundi di negeri masing-masing, malahan ada pendapat yang mengatakan bahawa calon Pakatan Rakyat yang menang sebahagian besarnya adalah disebablan undi anak muda perantau, seperti yang berlaku di Kelantan dan Terengganu.

Dari Singapura, ratusan ribu anak muda Malaysia, pelbagai bangsa, yang bekerja di negara itu, telah pulang ke Malaysia untuk mengundi menyebabkan selama dua hari kesesesakan di Tambak Johor dan Link-Kedua di Gelang Patah.

Apa yang menyebabkan berlaku phenomena kebangkitan anak muda ini yang dilihat jarang sangat berlaku dalam sepanjang sejarah PRU di negara ini.

Wartawan Veteran, Datuk A. Kadir Jasin dalam tulisan di blognya The Scribe berkata, antara isu besar yang menyebabkan Barisan Nasional kehilangan undi Cina, undi bandar dan undi pemilih muda ialah kerana isu rasuah dan penyalahgunaan kuasa di mana imej BN semakin dipertikaikan, sama ada kerana persepsi atau realiti.

Menurutnya, dengan bertambahnya bilangan wakil pembangkang dalam Dewan Rakyat dan Dewan-Dewan Undangan Negeri, cabaran terhadap Kerajaan BN berkaitan isu ini akan meningkat. Tetapi ‘peperangan’ terhadap rasuah dan penyalahgunaan kuasa bukanlah untuk menyelamatkan Kerajaan BN, tetapi adalah untuk menyelamatkan negara.

Kepada saya, ini pandangan yang sangat objektif dan sewajarnya diterima oleh semua pihak, iaitu suatu pandangan berdasarkan pengamatannya yang tajam.

Sebuah lagi pandangan yang menarik, ialah dari bekas Ketua Polis Negara (KPN) dari Tan Sri Musa Hassan, yang menyifatkan golongan muda masyarakat Cina tidak menghormati orang Melayu kerana mereka menerima rasuah, sambil menggesa Putrajaya supaya serius memerangi isu rasuah sekiranya mahu menghentikan sentimen tersebut dari berlarutan.

Menurut Musa, apabila orang Melayu terlibat dalam rasuah, masyarakat Cina akan melihatnya sebagai satu bentuk pengkhianatan kerana menjual hak kepada orang lain.

Pada pendapat saya, bukan saja masyarakat Cina yang menentang rasuah dan penyelewengan, bahakan bangsa Melayu yang prihatin juga menentang rasuah dan penyelewengan. Lebih-lebih lagi Islam sangat tegas menentang rasuah, atau mengumpul harta secara haram.

Di sinilah anak muda prihatin, yang tidak tenggelam dengan segala macam program hiburan di TV dan yang ada di tengah masyarakat, telah menzahirkan penentangan yang nyata terhadap pelbagai kemungkaran yang berlaku.

Ramai di kalangan anak muda beragama Islam yang turut serta solat berjamaah di tengah padang sebelem perhimpunan, sesuatu yang sangat mengharukan.

Mereka ini adalah anak semua bangsa yang cinta damai, tetapi dalam masa yang sama menentang rasuah, penyelewengan, penipuan, perkauman dan segala bentuk kemungkaran.

Oleh itu, adalah sangat wajar pemimpin politik, khususunya dari Pakatan Rakyat serta pelbagai golongan masyarakat memahami phenomena anak muda ini dengan menyedari bahawa mereka ini adalah generasi masa depan negara.

Sekiranya Pakatan rakyat, secara sedar atau tidak sedar, menjauhkan diri atau berjauhan dengan generasi muda ini, maka mereka akan kehilangan sokongan dari suatu angkatan yang penting dan ini sangat merugikan.

Dari itu dekatilah golongan anak muda ini, belajar mengenal aspirasi mereka, cita-rasa mereka. Pakatan Rakyat sangat memerukan sokongan berterusan golongan anak muda ini kerana mereka adalah pengundi masa depan, di mana suara mereka adalah penting dalam menentukan kuasa dan masa depan negara.


*Penulis boleh dihubungi melalui 9 Sya'ban 1434 H | 18 Jun 2013shukurharun@yahoo.comThis e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .

Kawal selia industri intensif tenaga

Piarapakaran S,
Menurut Jabatan Tenaga Amerika Syarikat (US Department of Energy), industri-industri intensif tenaga (energy intensive industry) adalah berkaitan dengan aluminium, acuan logam (metal casting), kimia, perlombongan, produk hutan, penapisan petroleum, kaca dan besi.

Berdasarkan Projek Peningkatan Kecekapan Tenaga Perindustrian Malaysia (MIEEIP), terdapat 8 sub-sektor industri intensif tenaga iaitu, besi dan keluli, simen, kayu, makanan, kaca, pulpa & kertas, seramik dan getah. Kajian ini kemudian telah memperkenalkan 3 tambahan sub-sektor iaitu oleo-kimia, plastik dan tekstil.

Berdasarkan Imbangan Tenaga Kebangsaan 2010, permintaan gas asli telah meningkat daripada 476 ktoe (kilo ton oil equivalent) pada tahun 1990 ke 4310 ktoe pada tahun 2010 bagi sektor industri.

Pada masa yang sama, sektor industri telah menggunakan sebanyak 44.4 % daripada jumlah keseluruhan penggunaan tenaga elektrik iaitu 104521 GWj (Giga Watt Jam) pada tahun 2010.

Kedua-dua gas asli dan tenaga elektrik adalah diberikan subsidi yang tinggi dan adakah ini merupakan subsidi yang disasarkan dengan betul? Jika kebanyakan daripada produk yang dihasilkan adalah untuk pasaran antarabangsa, siapakah yang diberikan subsidi?

Industri intensif tenaga menimbulkan risiko besar kepada jaminan tenaga  dan harga tenaga. Ada juga kemungkinan di mana tiada pulangan modal yang diperolehi daripada membawa masuk industri jenis ini ke Malaysia atau mengekalkan gergasi-gergasi yang tidak cekap tenaga seperti ini di sini.

Kerajaan perlu mengenalpasti jumlah industri intensif tenaga di Malaysia dan mengkategorikan mereka dengan sewajarnya. Ia juga harus merangkumi penggunaan tenaga industri-industri ini dan status operasi semasa mereka. Penggunaan tenaga per unit produk yang dihasilkan akan dapat membantu melakukan penanda aras dengan cepat.

Kami ingin mencadangkan bahawa langkah ini diketuai oleh Suruhanjaya Tenaga. Kami telah mengutarakan perkara ini dalam memorandum kepada kerajaan dan wakil-wakil rakyat baru-baru ini.

Pada masa ini, proses membawa masuk operasi baru industri intensif tenaga adalah tidak jelas. Sebelum industri intensif tenaga baru dibawa masuk, Suruhanjaya Tenaga mesti menilai prestasi kecekapan tenaga industri tersebut untuk memastikan ia adalah lestari.

AWER ingin mengingatkan bahawa Penilaian Kesan Alam Sekitar Terperinci (DEIA) dan Penilaian Kesan Alam Sekitar Awalan (PEIA) tidak menjalankan apa-apa kajian kecekapan atau penilaian bagi tenaga atau air. Kedua-dua dokumen ini (DEIA dan PEIA) adalah ‘buta’ kecekapan air dan kecekapan tenaga!


Sifat (nature) industri-industri ini akan memberikan impak yang tinggi kepada alam sekitar. Oleh itu, kerajaan perlu mengenakan cukai alam sekitar terhadap operasi industri ini bermula tahun 2014.

Cukai ini harus berdasarkan ketidakcekapan setiap jenis industri intensif tenaga. Malah, banyak negara telahpun mula mengenakan cukai yang tinggi kepada ketidakcekapan oleh industri intensif tenaga.

Kami juga berharap Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dapat menambahbaik Pelan Induk Perinduatrian Negara Ketiga. AWER tidak menentang penambahan industri di Malaysia.

Untuk menjadi negara perindustrian dan maju seperti Jepun, Jerman dan Korea Selatan, kita memerlukan industri-industri tetapi bukannya melalui kerugian pada sumber-sumber negara.

Jaminan tenaga adalah tunggak penting dalam keselamatan negara, ia adalah mengenai kewujudan negara kita. Sediakan payung sebelum hujan.

Penulis ialah Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER)

Penjelasan Erra Fazira tak sebut Ustaz Azhar Idrus

http://darisungaiderhaka.blogspot.com, 18 Jun 2013

Erra Fazira jelaskan sebab beliau tak sebut nama Ustaz Azhar Idrus..


Dalam rancangan Primadona di Astro baru-baru ini Erra Fazira telah mengumumkan satu iklan mencari bakat baru penceramah "Pencetus Ummah" tetapi beliau hanya menyebut nama Ustaz Kazim tetapi tidak menyebut nama Ustaz Azhar Idrus.

Sedangkan dalam iklannya jelas terpampang nama Ustaz Azhar Idrus.. "INGIN MENJADI PENCERAMAH YANG HEBAT SEPERTI USTAZ AZHAR IDRUS ATAU KAZIM ELIAS?"


Oleh itu tindakan Erra itu dipertikaikan oleh ramai peminat Ustaz Azhar Idrus malah ada yang mendakwa tindakan Erra ini menunjukkan bagaimana ta'asud seseorang sehingga menjadi tergaman untuk menyebut nama atas dasar persepsi yang ada dalam mindanya.

Dan ada yang mengatakan Erra Fazira seolah-olah tidak mahu penonton rancangan Primadona tahu bahawa Ustaz Azhar Idrus juga kini dijadikan sebagai idola dalam pencarian bakat penceramah muda..

Bagi menenangkan keadaan, Erra tampil memberikan penjelasan melalui akaun twitter beliau...


Dia kata bukan salah dia.. tapi tanyalah kepada penulis skrip sebab dia baca saja...


# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

(Gambar) Dalam bab ni Pakatan kena taat undang-undang

http://naimnikmat.blogspot.com, 18 Jun 2013

DALAM BAB INI PAKATAN RAKYAT WAJIB KENA TAAT KEPADA UNDANG2 PEMERINTAH (GAMBAR)


Orang pakai kereta sorong pun taat...

Siapa pembekal dakwat tak kekal

http://sokongpr.blogspot.com, 18 Jun 2013

SIAPA PEMBEKAL DAKWAT KEKAL YANG TAK KEKAL

SPR mengaku secara rasmi  bahwa dakwat kekalnya tidak kekal.
Siapa pembekal dakwat kekal yang tak kekal itu.
Berapa nilai tender bekalan dakwat kekal yang tak kekal itu.
Mengapa tidak ada tindakan kepada pembekal dakwat tersebut yang gagal memenuhi  kualiti yang ditetapkkan.
Siapa yang kaya dalam projek bekalan dakwat kekal yang tak kekal???

Takziah buat keluarga Aiman

Syed Abdullah Syed Osman Jamalullail,
Takziah buat keluarga mangsa kebakaran, Allahyarham Aiman Nurhakim Yahya, 13 tahun pelajar pengajian pondok Tahfiz di daerah Tikam Batu, Sungai Petani, Kedah. Mati kerana sedang mengikuti jalan Allah dianggap syahid. Semoga roh Allahyarham ditempatkan bersama orang-orang beriman atas keikhlasan menuntut ilmu terutamanya bidang agama.

Dalam pada itu saya menyeru agar pihak yang menyediakan pondok sekolah agama supaya meningkatkan lagi taraf bangunan dan tempat tinggal pelajar dengan keselamatannya terjamin dan benar-benar selamat serta kemudahan sapertimana sekolah berasrama yang lain. Pihak tertentu yang bertanggungjawab khususnya kerajaan wajarlah mengadakanlah lawatan dan menghulurkan bantuan yang secukupnya, tidak kira apa status pengajian pondok itu asalkan untuk kebaikan agama. Al-Fatihah untuk Allahyarham Aiman Nurhakim Yahya.

Almari milik Aiman tidak hangus


MAZLAN menunjukkan barangan berupa pakaian dan buku milik Aiman Nur Hakim yang tidak terbakar.


SUNGAI PETANI - Maahad Tahfiz Al-Barakah (Mantab) di Tikam Batu dekat sini menjadi tumpuan orang ramai semalam, apabila mereka mahu melihat sendiri pelbagai barang milik seorang pelajar yang dikatakan tidak dijilat api dalam kebakaran pada Sabtu lalu.
Barangan milik arwah Aiman Nur Hakim Yahya, 13, ditemui dalam keadaan sempurna di dalam almari kayu miliknya walaupun 19 almari dipenuhi barang milik pelajar lain hangus dalam kebakaran itu.
Antara barang milik arwah yang tidak hangus ialah dua naskhah al-Quran, senaskhah tafsir al-Quran, buku surah amalan, buku Biografi Agung Rasulullah, kain serban, pakaian dan wang RM13 yang disimpan di dalam bekas kismis.
Menurut Pengerusi Mantab, Mazlan Osman, pihak pengurusan Mantab terkejut apabila melihat kesemua barang milik Aiman Nur Hakim tidak terjejas langsung sedangkan barang milik pelajar lain rosak teruk.
"Almari yang menyimpan barang Aiman hanya almari kayu dan barangannya selamat tetapi barang pelajar lain yang disimpan di dalam almari besi rosak terbakar," katanya ketika ditemui di Mantab di sini semalam.

Tiada ulasan: