Sabtu, 29 Jun 2013

KANTOI LA KANTOI

Wartawan Utusan buat lawak depan DUN Pulau Pinang?
Posted on Saturday, June 29 @ 07:07:51 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh anaksgderhaka

Biasanya protes atau demo akan dilakukan beramai-ramai, tapi wartawan dari Utusan ni demo sorang diri saja..

kesian aku tengok..

Kemana menghilang agaknya macai-macai UMNO yang sering mengadakan demo dihadapan bangunan DUN Pulau Pinang ni?..






Yalah.. biasanya depa tu paling seronok buat demo kat Pulau Pinang ni.. hari jumaat saja demo.. hari jumaat saja demo..

Kenapa tak tolong meramaikan demo tu?.. Tak ada peruntukan untuk demo lagi ke kali ni?



Mamat di atas protes sebab dia tak dibenarkan buat liputan majis mengangkat sumpah jawatan ahli dewan.

Wartawan Utusan protes, dakwa dihalang masuk DUN

Seorang wartawan akhbar Utusan Malaysia mengadakan protes seorang diri selepas mendakwa dihalang daripada memasuki bangunan DUN Pulau Pinang untuk membuat liputan majis mengangkat sumpah jawatan ahli dewan.

Wartawan berkenaan, Mohd Firdaus Ismail, 27, berdiri di depan pintu pagar dewan dengan membawa plakad dengan slogan: “Ketelusan telah mati di sini”.

Sementara itu, speaker DUN Law Choo Kiang berkata beliau tidak mengeluarkan apa-apa arahan untuk menghalang wartawan dari Utusan Malaysia.

ADUN Bukit Tambun itu berkata, anggota keselamatan tersebut mungkin bergantung kepada arahan semasa persidangan sebelum ini.

“Ini satu salah faham. Kami kesal kerana beliau dihalang, namun saya berjanji ia tidak akan berlaku lagi,” kata Law dalam satu sidang media.

DUN Pulau Pinang mengeluarkan arahan untuk menghalang wartawan Utusan daripada membuat liputan persidangan dewan itu pada 2011.

Arahan berkenaan menerima kritikan keras dari pemimpin BN yang menyifatkan kerajaan pimpinan DAP Pulau Pinang bersikap hipokrit dalam isu kebebasan media ~ Malaysiakini
Bila kena kat batang hidung sendiri, pandai pulak kata “Ketelusan telah mati di sini”...

selama ini laporan dari Utusan tu telus ke?

darisungaiderhaka.blogspot.com


 [EDISI KANTOI] Pencacai UMNO, Mana Cincin Nazri?
Posted on Saturday, June 29 @ 06:22:37 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh Greenboc

Di dalam laporan sebelum ini Menteri Pelancongan & Kebudayaan Mohd Nazri Abdul Aziz telah dilaporkan menunjukkan isyarat lucah kepada jurugambar yang merakamkan gambarnya di parlimen sempena persidangan angkat sumpah ahli-ahli parlimen dan melantik Speaker Dewan Rakyat yang baru.

Gambar tersebut telah tersebar luas di media sosial.

Tiba-tiba macai UMNO telah mengeluarkan satu versi baru menyatakan kononnya gambar itu ialah gambar diedit dan kemudian beliau mempaparkan "versi asal" gambar berkenaan.



Apa yang sebenarnya berlaku ialah beliau mengedit gambar isyarat lucah itu dan mendakwa itulah gambar yang asal.

Begitu malang nasib pencacai UMNO dimana di dalam versi yang diakatakan asal itu terdapat banyak kecacatan diantaranya:

1) Ada cahaya putih di sekeliling tangan Nazri
2) Cahaya itu pula seperti datang dari bawah
3) Ibu jari yang ditunjukkan lebih kecil dari jari-jari yang lain
4) dan yanf paling nyata, cincin yang selalu dipakai di jari manis Nazri sudah tiada.

Mungkin pencacai berkenaan beranggapan manusia lain bodoh sepertinya dan berharap dengan melakukan edit tersebut dapat nanti membuat tuntutan untuk memperolehi sedikit habuan daripada Nazri.

Memang tahap pencacai suungguh!

greenboc.blogspot.com


 Mufti Perancis berceramah loghat klate.... best !!!
Posted on Saturday, June 29 @ 06:09:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Blog Gendang Perang

Gua macam tak percaya bro.... Puas mencari kecacatan dalam video ini untuk menyifatkannya sebagai palsu.

Dari penglihatan gua video ni ori. Tiada cacat sedikit pun antara gerak bibir dan butir-butir yang diucapkan.

Lu orang kayan tengok... ori ke edit. dubbing suara tak mungkinnnn!



www.wasukalu.com


 Laporan Penipuan Najib
Posted on Friday, June 28 @ 23:55:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Fariz Musa

1.Saya Fariz Musa adalah calon PKR yang bertanding dikawasan Parlimen P085-Pekan menentang calon Barisan Nasional ,YAB Dato Seri Mohd.Najib bin Tun Hj.Abdul Razak dalam PRU ke-13 yang lalu.

2.Beberapa hari yang lalu saya telah membaca satu laporan dalam Freemalaysiatoday (FMT) bertarikh 17.6.2013 diatas tajuk "Usulkan undi tidak percaya terhadap Najib".
Laporan ini adalah berdasarkan surat terbuka oleh bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah,Kuala Lumpur yang ditujukan kepada Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Dato Seri Anwar Ibrahim dan turut disalinkan kepada Ketua Setia Usaha Negara,Peguam Negara dan Ketua Polis Negara.


3.Perkara utama dalam laporan berkenaan yang ingin saya bangkitkan ialah maklumat berkaitan DS Najib telah membuat affidavit-affidavit palsu pada 21 dan 23 September 2011 yang difailkan dalam Mahkamah, yang membicarakan kes liwat yang sekarang berada diperingkat rayuan.
4.Susulan dari itu saya telah mendapatkan salinan affidavit-affidavit berkenaan daripada Peguam PKR untuk semakan. Saya memandang berat perkara ini kerana setahu saya, membuat affidavit palsu adalah kesalahan jenayah yang serius dan sama dengan kesalahan memberi keterangan palsu di-mahkamah.
5.Saya mendapati dalam kedua-dua affidavit berkenaan, DS Najib telah membuat kenyataan secara bersumpah memberikan nama penuh beliau sebagai Najib bin Tun Hj.Abdul Razak. Isteri beliau Datin Seri Rosmah Mansor juga, ada membuat affidavit pada 21.9.2011 dan menyatakan secara bersumpah juga yang nama penuh suami beliau, ialah Najib dan bukan Mohd.Najib seperti yang saya sangka selama ini.
6.Bagaimanapun, pada hari penamaan calon pada 20.4.2013, DS Najib telah mendaftarkan nama penuh beliau sebagai Mohd.Najib dan diterima oleh Pegawai Pengurus bagi kawasan Parlimen Pekan. Nama yang DS Najib berikan dalam borang penamaan calon itu adalah bercanggah dengan nama yang beliau ikrarkan dalam affidavit beliau dan isteri beliau.
7.Saya mempunyai sebab untuk mempercayai Pengerusi SPR sendiri telah mengetahui akan perkara ini, sebelum hari penamaan calon dan boleh menjangka percanggahan berkaitan nama sebenar DS Najib, akan berlaku pada hari tersebut.Ini berikutan surat terbuka bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur kepada Pengerusi SPR sendiri, memaklumkan akan kemungkinan percanggahan tersebut akan berlaku di-hari penamaan calon tersebut.
Rencana FMT bertajuk "Pencalonan Najib dalam PRU13 ditolak?" bertarikh 15.4.2013 iaitu lebih kurang 5 hari sebelum hari penamaan calon berkaitan maklumat kepada Pengerusi SPR itu, disertakan sebagai lampiran kepada laporan ini.
8.Sekiranya DS Najib atau Pegawai Pengurus SPR telah memaklumkan kepada saya atau wakil calon berkaitan percanggahan nama DS Najib dalam affidavit dan borang pencalonan beliau itu,maka sudah pasti saya akan membuat sesuatu bantahan dan akan meminta mereka merujukkan perkara tersebut ke-mahkamah dimana affidavit-affidavit berkenaan difailkan.
9.Memandangkan maklumat yang penting ini disorokkan daripada makluman saya atau wakil saya dihari penamaan calon tersebut, maka saya telah dinafikan untuk melakukan sesuatu bantahan yang pasti akan saya buat jika telah diberitahu akan maklumat ini.
Malahan saya akan membuat laporan polis terhadap DS Najib kerana membuat affidavit palsu seperti yang saya lakukan sekarang ini.
10.Saya membuat laporan polis ini adalah untuk menggesa pihak polis menyiasat Dato Seri Najib kerana dikatakan telah membuat affidavit palsu dalam perbicaraan kes liwat dan tindakan beliau menyorokkan yang beliau telah mengikrarkan affidavit dengan menggunakan nama yang berlainan dengan nama yang beliau berikan ketika mengisi borang pencalonan pada 20.4.2013.
Perbuatan menyorokkan maklumat mustahak seperti di atas boleh dikatakan sebagai perbuatan menipu.
Tujuan saya membuat laporan ini juga, untuk menggesa pihak polis menyiasat tindakan Pengerusi SPR kerana perbuatan bersubahat dengan DS Najib menyorokkan maklumat penting, iaitu mengenai pembikinan affidavit palsu dan pencanggahan antara nama dalam affidavit dan nama dalam borang pencalonan, daripada pengetahuan calon lain yang akan bertanding dan pengundi-pengundi kawasan Parlimen Pekan khasnya.
11. Bersama-sama laporan ini,saya sertakan dokumen-dokumen bukti seperti berikut;
a) Affidavit-affidavit DS Najib ikrarkan pada 21 dan 23.09.2011.
b) Affidavit Datin Seri Rosmah Mansor diikrarkan pada 21.09.2011.
c) Rencana FMT bertajuk: "Usulkan undi tidak percaya terhadap Najib." bertarikh 17.06. 2013.
d) Rencana FMT bertajuk: "Pencalonan Najib dalam PRU 13 ditolak?" bertarikh 15.04.2013.
Sekian laporan saya. 

 Laksanakan Sistem Pendafataran Pemilih Automatik Segera
Posted on Friday, June 28 @ 23:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Tuan Ibrahim Tuan Man

PAS melihat pertimbangan kerajaan untuk melaksanakan sistem pendaftaran pemilih secara automatik bagi rakyat Malaysia yang mencapai umur 21 tahun ke atas amat sesuai dan relevan meskipun agak terlambat.  Namun begitu, PAS merasa hairan mengapa PM sekarang baru sedar dan mengakui hari ini bahawa pelaksanan sistem ini praktikal untuk dilaksanakan sedangkan Pakatan Rakyat telah lama menyuarakan perkara ini.

 Langkah kerajaan walaupun nampak betul, ia dilihat sumbang. Sepatutnya cadangan ini telah lama dipraktikkan sebelum PRU ke 13 lagi bagi memberi laluan jutaan rakyat terutama golongan kali pertama (first time voters) mendaftarkan diri dan seterusnya menunaikan hak mereka.

Dengan kaedah yang diguna pakai sekarang, hanya pengundi yang mempunyai kesedaran tinggi dan berkelapangan sahaja berusaha mendaftarkan diri mereka. Majoriti penduduk terutama anak-anak muda yang tidak mempunyai kesedaran berhubung hak mereka memilih mendiamkan diri atau mengasingkan diri daripada menjadi pengundi. Menjadi kesukaran buat parti-parti politik turun berkempen menyedarkan rakyat agar mendaftar diri secara sukarela disamping berkempen agar rakyat membeirkan undi buat mereka.

Dalam keadaan negara yang semakin berkembang dengan teknologi baharu dan pelbagai kemudahan terkini diperkenalkan, sistem pendaftaran pemilih secara automatik boleh menjadi amat mudah dan pantas.  Jika cadangan ini dilaksanakan, tidak perlu parti politik bersusah payah membuka kaunter pendaftaran pemilih dengan kempen pendaftaran di mana-mana tempat atau SPR melantik ejen pendaftaran pemilih bagi mengajak rakyat mendaftar sebagai pemilih. Bukankah ia menjimatkan masa, tenaga dan wang ringgit semua pihak termasuk SPR dan parti parti politik.

PAS meminta kerajaan segera melaksanakan cadangan ini tanpa berlengah lagi. Menanti PRU ke 14 dalam tempoh 5 tahun mendatang, ia bakal mendatangkan masalah andai ia tertangguh-tangguh beberapa tahun. Setiap parti politik perlu bergerak ke hadapan dan antara langkah penting adalah mendaftarkan pemilih sesegera mungkin. Jangan menunggu sehingga akhir penggal baru cadangan ini terlaksana dengan pelbagai kerumitan yang keributan akan timbul bagi menambah kekecohan pada PRU ke 14.



DATO' USTAZ  TUAN IBRAHIM TUAN MAN

Ketua Penerangan PAS Pusat

Tiada ulasan: