Khamis, 27 Jun 2013

Saya yang menurut perintah...ALANGKAH ELOKNYA INI DITUJUKKAN UNTUK ALLAH SAJA BUKANNYA LAIN DARI ALLAH SWT

Pengundi Kuala Besut masih dalam ‘mood’ mahu berubah

Harakahdaily, 27 Jun 2013
KUALA LUMPUR: PAS Terengganu bersedia menghadapi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Kuala Besut yang dijangka diumumkan dalam masa terdekat oleh Suruhanjaya Pilihan Raya.

Ini selaras dengan peruntukan undang-undang dan sistem demokrasi ekoran kekosongan kerusi Dun berkenaan ekoran kematian wakilnya, Dr A. Rahman Mokhtar, 55, di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) pada pukul 10.18 semalam akibat kanser paru-paru.

Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali (gambar) melahirkan keyakinan rakyat negeri itu khususnya para pengundi Dun Kuala Besut masih dalam 'mood' mahu berubah, berdasarkan keputusan Pilihan raya Umum kali ke-13 yang lalu.

"PAS bersedia hadapi PRK Kuala Besut kerana memenuhi peruntukan undang-undang dan sistem demokrasi ekoran kerusi tersebut yang kosong kini, kita yakin 'mood' rakyat nak lihat perubahan bersama kita.

"Dan keputusan 'menang' adalah penting kerana akan jadikan kedudukan 16-16," ujarnya dipetik Buletin Online.

Keputusan PRU13 lalu menyaksikan BN Terengganu memenangi 17 kerusi Dun, PAS (14) dan PKR (1).

Semalam, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali memberitahu, PAS bersedia menghadapi PRK Kuala Besut.

Beliau bagaimanapun berkata, PAS menantikan keputusan rasmi daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkenaan butiran lanjut perjalanan PRK itu.

"Seperti yang sedia maklum, akan ada PRK apabila berlaku kematian. PAS bersedia menghadapinya, dan menunggu pengumuman rasmi SPR tentang tarikh-tarikh penting, sebelum membuat sebarang keputusan," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Pewarna makanan: Adakah SPR, Ahmad Maslan tipu?

Harakahdaily, 27 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Satu-persatu penjelasan mula dikeluarkan bagi menjustifikasikan kenapa dakwat yang pada mulanya diyakinkan kepada rakyat bahawa ianya 'kekal' tetapi terbukti tidak kekal pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

Apa yang dapat dilihat, penjelasan demi penjelasan yang dinyatakan kerajaan termasuk oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanya menjadi 'bahan ketawa' rakyat yang sudah menganggap isu dakwat kekal ini hanya penipuan semata-mata.

Terbaru semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim mendedahkan bahawa dakwat kekal yang digunakan hanya mengandungi pewarna makanan dan bukannya bahan kimia silver nitrat.

Ianya sekaligus menyanggah penjelasan Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof  sebelum ini bahawa dakwat tersebut mengandungi bahan silver nitrat.

Menurut beliau, bahan tersebut meresap ke dalam kulit dan mustahil ia dapat ditanggalkan dengan sebarang cara, malah bahan seperti minyak ataupun bahan-bahan lain tidak boleh menanggalkannya.

Sebelum ini juga Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan turut mengesahkan bahawa dakwat kekal yang digunakan mengandungi silver nitrat.

Bagaimanapun beliau berkata, kandungan silver nitrate di dalam dakwat kekal telah dikurangkan demi kesihatan para pengundi dan pengurangan itu mungkin menjadi punca kenapa dakwat itu tidak boleh bertahan lama.

Rakyat juga sebelum ini dihidangkan dengan penjelasan bercelaru berhubung laporan kesihatan dakwat tersebut oleh Kementerian Kesihatan.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam sebelum ini berkata kementeriannya tidak ada mengeluarkan laporan kesihatan berkenaan hal itu seperti dinyatakan Abdul Aziz dan Ahmad Maslan.

Subramaniam juga berkata tiada perbincangan dengan kementerian untuk mendapatkan laporan mengenai penggunaan dakwat kekal dari sudut perubatan.

Sebelum ini, Aziz mendakwa SPR telah mendapat satu surat daripada Kementerian Kesihatan yang memberikan amaran mengenai penggunaan silver nitrate yang berlebihan di dalam dakwat kekal yang boleh menyebabkan penyakit ginjal dan kanser.

Sementara itu, apa yang menjadi persoalan dan tumpuan banyak pihak adalah berkaitan siapa pihak terlibat manjadi pembekal kepada dakwat tersebut.

Bagi rakyat, perkara tersebut perlu didedahkan kepada umum memandangkan penggunaan dakwat kekal yang baru pertama kali diperkenalkan pada PRU13 lalu telah menelan duit rakyat sebanyak RM7.1 juta.

Saya yang menurut perintah

Mazelan Mansoor , 27 Jun 2013
By Hook or By Crook - Saya Yang Menurut Perintah

Sekian lama kita mewarisi budaya kerja dari barat kerana kita dilatih dan dijajah oleh mereka yang menggunakan Bendera Union Jack dan berketuakan Seorang raja Wanita bergelar Ratu. Ini adalah sejarah yang membuatkan kita hidup dengan pelbagai tuah walaupun tidak semewah negara-negara eropah dan banyak minyak seperti di timur tengah. Namun kita sebuah negara merdeka yang ditubuhkan hasil proses perundingan yang diplomatik serta penerimaan beberapa perkara yang semuanya memerlukan pengorbanan. Maka wujudlah sebuah negara bangsa yang mempunyai semangat keluhuran perlembagaan serta amalan perkongsian kuasa diantara raja, rakyat dan badan kehakiman.

Sejak itu kita mentadbir negara baru ini dengan semangat demokrasi dan hormat tidak berbelah bahagi kepada raja-raja dengan prinsip lima rukun negara dengan seadanya. Ia akan dijunjung dengan penuh setia terutamanya kepada mereka yang menjadi kakitangan atau lebih dikenali sebagai Anggota Perkhidmatan Awam. Di negara ini mereka ialah yang bernaung dibawah tiga perkhidmatan utama iaitu Perkhidmatan Awam, Polis dan Tentera. Mereka tertakluk kepada beberapa peraturan yang mengawal segala tingkah laku melalui perintah-perintah am atau beberapa prosedur yang menjadi piawai dalam menjalankan sebarang tugas.

Namun apa yang sebenarnya berlaku agak berbeza apabila budaya pada zaman kolonial diterapkan serta menjadi amalan yang melekat bagi setiap pemikiran dan cara tindakan dalam sesuatu perkara. Dua ayat seperti yang menjadi tajuk artikel ini adalah contoh apa yang sebenarnya terjadi bagi ketiga-tiga perkhidmatan ini. Mahu atau tidak jika kita berada dalam kumpulan ketiga-tiga perkhidmatan ini terpaksa akur dengan manual tidak rasmi ini. Buat kerja walau apapun jua selagi ia akan mencapai matlamat dan maksud bagi merialisasikan sesuatu perkara walaupun dengan fikiran yang waras atau menolak dengan naluri serta fikiran logik seseorang manusia. Saya akur dan menurut arahan pihak atasan tanpa perlu melawan atau sebarang alasan sebagai bantahan.

Matlamat menghalalkan cara menjadi simbol atau pedoman bagi setiap pekerja atau kakitangan yang berkhidmat dengan kerajaan walaupun terpaksa mengorbankan kepentingan ramai demi mengikut sesuatu arahan. Demi menjayakan sesuatu perintah dari seorang ketua atau pemerintah mereka akan lakukan atau cuba jalankan tanpa sebarang bantahan walaupun ia melanggar norma-norma kehidupan dan hubungan sesama manusia.

Pemerintah seolah-olah tahu setiap arahan tidak akan dilanggar atau diingkar kerana setiap bantahan akan dilayan dengan hukuman yang akan membebankan kumpulan pelaksana. Kumpulan sokongan atau pekerja bawahan hanya perlu ikut apa jua arahan demi mencapai maksud kepada mereka yang mengaku menjadi tuan kepada sesebuah perkhidmatan. Tambahan pula mereka yang berkerja dalam perkhidmatan ini lupa antara perintah si tuan atau larangan daripada Tuhan kerana yang penting tiada hukuman yang akan dikenakan bagi selesa dalam perkhidmatan.

Demikianlah budaya kerja negara ini terbina apabila sifat berani membantah dalam sesuatu perkara dianggap sesuatu yang lemah dan goyah serta takut seperti ia suatu jenayah. Hilang integriti yang patut diteladani kerana hilangnya jati diri akibat bacul dan dayus dengan arahan-arahan yang diberi yang perlu dikotai. Budaya inilah yang menyebabkan sistem pengurusan dan penyampaian bagi kebanyakan perkhidmatan kerajaan menjadi separuh jalan atau hanya syok sendiri tanpa betul-betul menjadi manfaat kepada rakyat jelata dan hanya akan menjadi bualan akibat daripada beberapa kegagalan yang memalukan.

Sifat ego bagi setiap ketua yang merasakan mereka adalah tuan walaupun hanya seorang ketua jabatan menjadikan setiap arahan yang diberikan perlu dikotakan walaupun ia selalunya akan membawa kemusnahan atau keburukan kepada negara atas nama ia kerajaan. Oleh itu, jika sesiapa yang ingin menjadi kerajaan atau mahu melakukan perubahan perlu memandang budaya patuh arahan secara melulu walau apa jua cara dan keadaan ini adalah mamat bersalahan. Maka jadilah apa yang berlaku pada hari ini bila mereka yang menjalankan tugas sebagai 'hamba kerajaan' menjadi tuan dan pesuruh bawahan dengan bersekongkol dengan segala penipuan, ketirisan, kezaliman, ketidakadilan, penindasan serta bayang lagi perkara yang memudaratkan yang sememangnya amat menyalahi perintah dan menyimpang jauh dari amanah dan hubungan diantara insan dengan insan.

Husam antara pemimpin PAS yang ziarah jenazah Dr Rahman

Salmah Mat Husain, 27 Jun 2013


BESUT: Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa, antara pimpinan tertinggi PAS yang turut menziarahi jenazah allahyarham anggota exco kerajaan Terengganu, Dr A Rahman Mokhtar, 55 yang meninggal dunia pagi semalam.


(Husam membacakan Alfatihah untuk Allahyarham Dr Rahman)

Selain Husam turut merakamkan ucapan takziah kepimpinan PAS Kawasan Besut yang diketuai Yang Dipertuanya Wan Azhar Wan Ahmad tengahari semalam.

Kunjungan Adun Salor itu juga, membuatkan isteri allahyarham Azizah N. Omar merasa terharu serta mengucapkan terima kasih di atas kesudian Husam menziarahinya.

Husam ketika memberitahu Harakahdaily selepas kunjungan itu berharap keluarga Adun Kuala Besut itu juga bersabar menghadapi ujian yang begitu memilukan itu.

“Kematian adalah sesuatu yang pasti, kita berharap keluarga allahyarham serta anggota keluarga bersabar menghadapi ujian ini.

“Moga allahyarham mendapat tempat terbaik di sisiNya,”ujarnya semalam.

Allahyarham meninggal dunia meninggal  pukul 10.18 pagi semalam di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu akibat kegagalan pernafasan selepas seminggu menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi hospital itu.

Beliau meninggalkan isteri Azizah dan empat anak iaitu Mohd Zaihan, Mohd Razhan, Mohd Zaffuan dan Nurul Najihah.


(Jenazah Dr Rahman disembahyangkan sebelum disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Teluk Bayu)

Pada pilihan raya umum ke-13 bulan lepas, beliau mempertahankan kerusi DUN Kuala Besut yang dimenanginya sejak 2008 dengan majoriti 2,434 mengatasi calon PAS Napisah Ismail.

Allahyarham kemudian dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan wanita, Keluarga dan Masyarakat dalam barisan exco kerajaan negeri Barisan Nasional.

Jenazah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Besut, Dr A. Rahman Mokhtar yang meninggal dunia akibat kanser paru-paru  selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Kampung Teluk Bayu petang semalam.

Gaji dunia vs gaji akhirat

Ustaz Zahazan Mohamed, 27 Jun 2013
Sesetengah manusia Muslim kelihatan tidak kisah jika angka ibadah atau pahala mereka yg menjadi saham akhirat berada pada tahap statik selama 20 tahun. ikuti kisah ini:

Pada suatu hari Ustaz Zulkifli menegur jemaah suraunya agar cuba membaca al-Quran setiap hari sehingga khatam. Hal ini kerana sebahagian besar jemaah hanya memfokuskan bacaan Yasin sahaja pada malam tertentu.

Zamri menjawab: "Apalah Ustaz! Yasin pun al-Quran juga, sekurang-kurangnya kami baca juga Yasin walau sekali seminggu!"

Ustaz Zulkifli: "Saya kenal awak sejak tahun 1993 lagi. Sudah 20 tahun, sejak dari dulu itulah juga alasan awak. Bagaimana kalau awak kerja selama 20 tahun tapi gaji tak pernah naik? Mesti awak tak berpuas hati!"

Zamri lalu tersenyum tawar.

Utamakan gaji akhirat! Firman Allah yang bermaksud:

“Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah) dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan.” (Surah al-Qasas : ayat 77)
Juga firman Allah, yang bermaksud:

“Sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, Kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikan di dunia semata-mata, Kami beri kepadanya daripada kebaikan dunia itu (sekadar yang Kami tentukan) dan dia tidak akan beroleh sesuatu bahagian pun di akhirat kelak.” (Surah Asyura : ayat 20).

Wartawan dikecam lapor berita digendong mangsa banjir

http://idahsalam.blogspot.com, 27 Jun 2013

Wartawan India Dikecam Kerana Melaporkan Berita Sambil Digendong Mangsa Banjir

Foto ini diambil dari video yang diunggah ke YouTube menampilkan seorang wartawan televisyen India digendong seorang mangsa banjir ketika melaporkan berita untuk stessen televisyen  tempatnya bekerja. | YouTube/Sydney Morning Herald

NEW DELHI, KOMPAS.com - Seorang wartawan televisyen India mempertahankan keputusannya melaporkan banjir dahsyat di wilayah utara negeri itu sambil digendong seorang mangsa banjir.

Narayan Pargaeien, yang bekerja untuk stesyen televisyen lokal News Express, kepada web berita India, newslaundry.com mengatakan, semua kritik yang diarahkan kepadanya akibat insiden itu tidak adil.

"Orang mengatakan bahawa kami tidak berperi kemanusiaan dan salah. Namun kenyataannya kamu justru menolong sejumlah orang di sana," kata Narayan.

Narayan mengatakan bahawa laki-laki yang menggendongnya itu   memintanya naik ke pundaknya sebagai satu bentuk penghormatan.

Di televisyen jelas terlihat tubuh laki-laki itu bergoyang-goyang kerana menahan beban di pundaknya sambil berdiri di genangan air yang cukup dalam.

"Lelaki itu ingin melakukan sesuatu untuk menghormati saya kera na itu kali pertama seseorang sekelas saya datang ke kediamannya," kata Narayan.

"Jadi, sambil menyeberangi sungai dia menawarkan untuk menggendong saya, ketika saya melaporkan berita," lanjut Narayan.

Narayan juga menyalahkan sang cameraman kerana mengambil seluruh gambar yang menunjukkan dia duduk di atas pundak mangsa banjir. Narayan juga menuduh si cameraman mengunggah video itu ke internet.

"Saya seharusnya hanya dirakam dari dada ke atas. Ini sepenuhnya salah cameraman, yang ingin merosak karier saya dengan mengambil gambar dari kejauhan dan kemudian merilis video itu," tuduh Narayan.

"Saya juga salah. Itu adalah satu kesalahan yang saya buat dan waktu yang salah untuk mengambil gambar," tambah dia.

Setelah video itu diunggah ke   YouTube sejak Sabtu (22/6/2013), video ini sudah ditonton hampir 12,000 orang.
Sumber : AFP
Editor : Ervan Hardoko

Tiada ulasan: