Ahad, 19 Februari 2012

YE KER...ABIS BANYAK WANG LEBUR BEGITU AJE...CAMNE...KERAJAAN JADI BENTENG..HUDUD MANA ATAU JAUH LAGI...JAGA AKIDAH...RASA2 JAGA KER...ALLAH SAJA YANG TAHU....

10 Perkara Membatalkan Syahadat ..

Oleh Zindagi Ekk Safar(bo,2003-01-19 02:19:29


1) SYIRIK KEPADA ALLAH
2) BERTAWASUL KEPADA MAKHLUK
3) TIDAK MENGKAFIRKAN ORANG YANG TELAH NYATA KAFIR
4) ORANG YANG MENGAGUNGKAN IDEOLOGI YANG LAIN LEBIH DARI YANG DIBAWA OLEH RASULULLAH
5) MEMBENCI SUNNAH RASULULLAH
6) AGAMA DAN HUKUM DALAM ISLAM DIJADIKAN MAINAN DAN SENDAAN
7) MENILIK NASIB DAN BERMAIN SIHIR
8) MEMBANTU ORANG KAFIR MENENTANG ISLAM
9) PERCAYA KELUAR DARI AGAMA ISLAM DAN MEMASUKI AGAMA LAIN TIDAK MENJADI KESALAHAN KERANA SEMUA AGAMA ADALAH SAMA
10) MENOLAK HUKUM ISLAM WALAUPUN SEBAHAGIAN DENGAN TERANG DAN NYATA" 
UNTUK IKTIBAR DAN RENUNGAN BERSAMA

1. Syirik dalam beribadah kepada Allah s.w.t.
2. Bertawasul kepada makhluk
3. Tidak mengkafirkan orang yang telah nyata kafirnya.
4. Mereka yang lebih berkeyakinan bahawa ideologi di dunia ini lebih baik dari apa yang di bawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.
5. Membenci apa yang dikatakan sebagai Sunnah Rasulullah s.a.w.
6. Agama dan hukum Islam menjadi bahan sendaan atau mainan.
7. Menilik nasib dan bermain sihir.
8. Membantu orang kafir dalam menentang Islam.
9. Percaya bahawa keluar dari agama Islam dan memasuki agama lain tidak menjadi kesalahan kerana semua agama adalah sama.
10 Menolak sebahagian daripada hukum agama Islam. 
 
 
Najib: Kerajaan, ulama, cendekiawan dan penulis maya benteng Islam

19 Februari 2012
KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pemuafakatan antara kerajaan dengan ulama, cendekiawan Islam dan penulis maya menjadi benteng kukuh dalam mempertahankan kepentingan dan maruah agama Islam di Malaysia.
Menyedari kepentingan itu, Perdana Menteri berkata tiga kumpulan berkenaan perlu lebih peka dan prihatin terhadap perkembangan semasa dan perubahan dasar kerajaan supaya setiap maklumat dapat disampaikan dengan tepat dan berkredibiliti.
 
Beliau berkata kumpulan itu perlu sentiasa bekerjasama antara satu sama lain, termasuk dengan kerajaan untuk menyaring setiap maklumat dan menapis segala tuduhan dan fitnah jahat daripada pihak tidak bertanggungjawab untuk kepentingan tertentu.
 
"Oleh itu, pemuafakatan yang wujud di antara ketiga-tiga kumpulan ini dan pihak kerajaan akan menjadi benteng pertahanan kepada kepentingan dan maruah agama Islam,"katanya semasa menutup Himpunan Ulama, Cendekiawan Islam dan Penulis Maya Kebangsaan 2012 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, hari ini.
 
Himpunan yang diadakan buat julung kali bertemakan "Bermuafakat Mentransformasikan Ummah" itu berlangsung selama dua hari sejak semalam.
 
Najib berkata penglibatan tiga kumpulan itu amat penting dalam konteks cabaran semasa seperti melakukan tindak balas membetulkan segala maklumat berkenaan agenda atau dasar kerajaan yang sering diselewengkan atau sengaja disongsangkan menjadi fitnah untuk tujuan politik.
 
Katanya sikap berdiam diri, tidak mahu campur tangan atau malas untuk bertindak akan memberi kesan yang sangat buruk kepada umat Islam dan kedudukan agama Islam itu sendiri.
 
Perdana Menteri berkata bidang politik di dalam Islam merupakan satu jihad yang perlu diutamakan dan tidak dapat dipisahkan daripada perjuangan untuk menegakkan Islam dan memperjuangkan kepentingan umat Islam.

"Jika politik dilihat menerusi dimensi ini, maka ia satu bidang yang sangat berkait rapat dengan peranan manusia di muka bumi ini, iaitu sebagai khalifah Allah.
 
"Justeru berjihad dalam menyebarkan kebenaran dan menegakkan syariah Islam sama ada melalui penulisan atau percakapan hendaklah dimulai dengan niat yang ikhlas, beramanah, maklumat yang jujur dan tepat, serta tidak mengelirukan pihak yang mendengarnya," katanya.
 
Beliau berkata jihad sebegitu akan menghasilkan perpaduan ummah yang sedia ada menjadi lebih kukuh dan utuh, seterusnya memartabatkan Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain.
 
Mengakui revolusi teknologi manklumat sukar dikekang dan dihalang, Najib berkata kerjasama tiga kumpulan berkenaan amat penting untuk diperkukuhkan bagi menjadi penyampai dan benteng dalam menangkis "virus" media sosial yang menggunakan kemudahan itu untuk menyebarkan maklumat atas tujuan tertentu, sama ada tujuan sosial mahupun tujuan politik.
 
Beliau berkata satu daripada fenomena penggunaan media sosial itu ialah sesuatu perkara atau isu boleh menjadi "macam api dalam sekam" atau "viral" dalam masa yang begitu pantas, berbanding penggunaan surat layang yang pernah menjadi alat menyebarkan isu satu ketika dahulu.
 
"Saya fikir memanglah rasa macam sesuatu yang cukup berat nak lakukan kalau nak sebarkan sesuatu secara meluas, tapi hari ini dengan media sosial, ia cara yang paling mudah sebab kalau kita hantar satu berita, walaupun palsu tapi kalau menarik, menjadikannya ia viral dalam masa begitu pantas.
 
"Kita sedar bahawa revolusi IT adalah satu perkembangan yang tidak mampu ditolak, kita tidak ada pilihan, jika kita pilih jalan untuk mengongkong negara atau umat Islam daripada perkembangan ini, ia merupakan satu pilihan yang tidak mungkin dapat dilaksanakan. 
 
"Oleh itu, dalam kita menghadapi ruang siber yang tidak ada sempadan, maka kerjasama antara ketiga-tiga pihak ini amat penting sekali supaya dapat bertindak pantas menghalang maklumat batil itu daripada tersebar yang sesiapa saja boleh menjadi sasarannya," katanya.
 
Mengenai himpunan itu, Najib berkata ia sesuatu yang amat istimewa dan tepat pada masanya ketika umat Islam sedang menghadapi cabaran getir yang menuntut kesepaduan dalam mempertahankan negara dan kesucian Islam daripada dipermainkan pihak berkepentingan.
 
"Sebagai umat Islam, kita sedang berhadapan pelbagai cabaran yang getir dan cabaran ini menuntut kita untuk lebih bersatu padu, lebih terselaras dari segi tindakan kita, lebih kuat lagi iltizam kita dan lebih kukuh lagi pemuafakatan kita agar kestabilan dan kemakmuran negara dapat dipertahankan dan ketinggian Islam dan kesucian Islam itu dapat diperjuangkan secara bersama," katanya. - Bernama
 
Muhyiddin: Perjuangan BN bukan hanya untuk kuasa politik

19 Februari 2012
Muhyiddin Yassin
KUALA KANGSAR - Perjuangan Barisan Nasional (BN) untuk memenangi pilihan raya umum akan datang bukan hanya untuk mendapatkan kuasa politik sebaliknya menunaikan amanah untuk rakyat, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan Presiden Umno itu berkata apa yang penting dalam BN adalah untuk memastikan pembangunan secara berterusan dilaksanakan untuk kesejahteraan rakyat.

"Bila pilihan raya kita perlukan kuasa politik, tetapi kuasa politik itu bukan pengakhiran, apa yang penting untuk kita adalah untuk membangunkan negara dengan lebih berkesan," katanya ketika berucap menutup Konvensyen Umno negeri Perak 2012 di sini, hari ini.

Konvensyen sehari yang bermula pagi tadi dihadiri lebih 4,000 anggota Umno peringkat cawangan dan bahagian.

Beliau berkata BN bukan seperti parti pembangkang yang hanya bermatlamat untuk mendapat kuasa politik bagi menawan Putrajaya. Muhyiddin berkata seperti di Perak, rakyat merasai sendiri pentadbiran pembangkang selama 11 bulan yang sudah tentu memberi pengalaman pahit dan iktibar.

Beliau berkata apa yang dilaksanakan di Perak berkaitan pembangunan negeri dan sosio-ekonomi tidak memenuhi cita rasa rakyat negeri ini.
Oleh yang demikian, Muhyiddin berkata anggota parti perlu bersatu, setia dan berkhidmat bagi memastikan rakyat terus memberikan mandat untuk BN terus menerajui kerajaan.

"Cabaran daripada pembangkang lebih daripada biasa. Pemimpin BN perlu sedar tentang cabaran itu kerana pilihan raya umum ke-13 akan menentukan corak masa depan politik negara," katanya.

Beliau berkata anggota BN juga diminta bekerja keras untuk pilihan raya umum akan datang kerana ia akan menentukan sama ada BN terus mengekalkan kuasa di peringkat Persekutuan dan negeri bagi meneruskan agenda pembangunan dan transformasi.

"Kita perlu ingat dalam masa yang sama, pembangkang mengatur satu rencana untuk menuju ke Putrajaya bagi merampas kuasa dan mengambil alih pentadbiran negara daripada BN," katanya.

Muhyiddin berkata anggota BN perlu terus berjuang dan menjadi satu ketumbukan utama sebagai 'tentera BN' pada pilihan raya umum akan datang.

"Masa tidak begitu banyak lagi, kita mahu lihat kemenangan berada di pihak BN. Kita tidak akan berhenti untuk terus bekerja dan beri sumbangan kepada rakyat," katanya.

Sehubungan itu, katanya, anggota BN perlu menyelesaikan sebarang masalah yang timbul di dalam parti dengan segera.
Mengenai konvensyen itu, Muhyiddin berkata ia memberi ruang dan peluang kepada anggota Umno untuk menyuarakan pendapat mengenai bagaimana BN dan Umno memperoleh kemenangan pada pilihan raya umum akan datang.- Bernama

Parasit: Pas Kelantan cabar Hasan Ali tunjuk bukti
ROSMIZA KASIM
19 Februari 2012
KOTA BHARU - Pas Kelantan mencabar Datuk Dr Hasan Mohamed Ali mengemukakan bukti siapa parasit sebenar yang dimaksudkan wujud dalam kepimpinan parti tersebut di peringkat negeri itu.
Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah bagaimanapun berkata, bekas pemimpin Pas Selangor ituperlu berhenti membuat sebarang tuduhan sekiranya tidak mempunyai bukti kukuh.
“Jangan buat tuduhan melulu, saya pun orang yang dekat dengan (Mursyidul Am Pas, Datuk) Nik Aziz (Nik Mat), jika betul ada,sepatutnya dia buktikan kepada pimpinan Pas.
“Apa niat dia (Hasan) yang sebenarnya sehingga sanggup mendedahkan perkara ini secara terbuka menerusi media dan tiada bukti,” katanya kepada Sinar Harian.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Hasan semasa ditemu ramah dalam program bual bicara menyatakan dalam Pas Kelantan wujud parasit, yang dekat dengan Nik Aziz.
Mohd Amar yang juga Exco Kerajaan Negeri berkata, tindakan Hasan yang mendedahkan perkara itu secara terbuka seolah-olah menunjukkan dirinya seperti menyebelahi pihak Umno.
“Dia bukan ahli Pas lagi, tetapi sekiranya dia jujur dan mahu menjaga Pas, tidak perlulah terus membuat tuduhan seperti ini,” katanya.


Najib: Saya pemimpin Islam, saya jaga akidah
Wartawan Sinar Harian
19 Februari 2012
Najib Tun Razak
KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, setiap tindakannya dalam sambutan keagamaan kaum lain di negara ini adalah berlandaskan kepada syariat Islam yang dibenarkan.
Perdana Menteri berkata, apa yang dilakukannya adalah mencontohi tindakan Nabi Muhammad S.A.W. dalam menghormati agama orang lain, tanpa menyalahi akidah Islam itu sendiri.
"Saya jaga akidah. Saya jaga peranan saya sebagai pemimpin Islam. Kita juga mesti ikut cara-cara Rasulullah S.A.W, yang menghormati agama orang lain tapi tidak menyalahi dari segi akidah," katanya semasa menutup Perhimpunan Ulama, Cendekiawan Islam dan Penulis Maya Kebangsaan 2012 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.
Beliau berkata dengan cara ini, umat Islam dan agama Islam akan lebih dihormati dan kepimpinan umat Islam itu akan membawa rahmat bukan sahaja kepada umat Islam tetapi juga kepada rakyat negara ini.
Menyentuh mengenai kenyataan Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria mengenai kehadiran Perdana Menteri di sambutan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini, Najib berkata beliau berasa lega apabila Mufti Perak itu menyatakan apa yang dilakukannya itu tidak bertentangan dengan hukum syarak dan ia juga disahkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.
"Saya terangkan kepada dia (Harussani), kenapa dan di mana saya pada ketika itu. Saya tidak masuk pun, saya di perkarangan dalam dewan dan saya bagi ucapan menyentuh soal sosio ekonomi orang India beragama Hindu. Saya tidak terlibat dalam majlis keagamaan sama sekali.
"Saya rasa lega dan berterima kasih kepada Mufti Perak apabila menyatakan bahawa ianya tidak bertentangan dengan hukum syarak dan juga fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa," katanya. - Bernama

10 PERKARA YG MEMBATALKAN SYAHADAT

Bismillahirrohmanirrohim
Allohumma Sholly A’laa sayyidina Muhammad

Syahadat adalah pondasi dalam Islam yang juga merupakan rukun islam yang pertama. Batalnya syahadat berakibat fatal bagi batalnya keislaman seseorang. Untuk itu setiap mukmin diperintahkan untuk membaca syahadat minimal 9 kali atau dalam setiap 5 kali sholat setiap hari agar pondasi keislaman seorang muslim tetap terjaga. Batalnya syahadat berakibat fatal terhadap batalnya keislaman seseorang.

Adapun perkara-perkara yang membatalkan syahadat. Para fuqoha’ dalam kitab-kitab fikih telah menulis bab khusus yang diberi nama “Riddah” (kemurtadan). Dan yang terpenting adalah 10 hal, yaitu :



1. Syirik Kepada Allah

Firman Allah :
إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْماً
عَظِيماً

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar.(QS 4 ayat 48)

لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ

Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya Allah ialah Al Masih putera Maryam”, padahal Al Masih (sendiri) berkata: “Hai Bani Israil, sembahlah Allah Tuhanku dan Tuhanmu”. Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolongpun. (QS.5 ayat 72)

Termasuk didalamnya menyembelih karena selain Allah, misalnya untuk kuburanyang dikeramatkan atau untuk jin dan lain-lain.



2. Orang yang menjadikan antara dia dan Allah perantara-perantara


Ia berdoa kepada mereka, meminta syafaat kepada merekadan bertawakkal kepada mereka. Orang seperti ini kafir secara ijma’. Kejadian ini pernah terjadi pada zaman Rosulullah SAW yaitu yang telah dilakukan oleh kaum kair Quraisy. Salah jika menganggap kaum Quraisy sepenuhnya berTuhan kepada Latta, ‘Uzza, Manat, serta Huban. Mereka hanyalah Ghoroniq buatan kaum mereka sendiri dengan dalih para ghoroniq inilah yang akan menyampaikan do’a-do’a serta permohonan mereka kepada Allah. Tuhan mereka hanyalah pemberi syafaat kepada mereka. Tampaknya hal ini juga banyak terjadi di kalangan masyarakat di negeri kita saat ini yaitu generasi-generasi jahiliyah modern.

3. Orang yang tidak mau mengkafirkan orang musyrik dan orang yang masih ragu terhadap kekufuran mereka atau membenarkan madzhab mereka.


4. Orang yang meyakini bahwa selain petunjuk Nabi Muhammad SAW lebih sempurna dari petunjuk beliau.

Seperti orang-orang yang mengutamakan hokum thaghut di atas hukum Rosulullah SAW, mengutamakan hukum atau perundang-undangan manusia di atas hukum Islam.

5. Siapa yang membenci sesuatu dari ajaran yang dibawa oleh Rosulullah SAW sekalipun ia juga mengamalkannya.


6. Siapa yang menghina sesuatu dari agama Rosul SAW atau pahala maupun siksanya.

Hal ini ditunjukkan oleh firman Allah :


وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ

 Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan manjawab, “Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja.” Katakanlah: “Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?”

لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَآئِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبْ طَآئِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُواْ مُجْرِمِينَ

Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman. Jika Kami memaafkan segolongan kamu (lantaran mereka taubat), niscaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa.

(QS AT Taubah ayat 65-66)


7. Sihir

Firman Allah :

وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَـكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ


Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan lah yang kafir (mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil yaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: “Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu jangnalah kamu kafir”. Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya . Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorangpun, kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang tidak memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa barangsiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu


8. Mendukung kaum musyrikin dan menolong mereka dalam memusuhi umat Islam.

Firman Allah :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.

9. Siapa yang meyakini bahwa sebagian manusia ada yang boleh keluar dari syari’at Nabi Muhammad SAW seperti halnya Nabi Khidir boleh keluar dari syariat Nabi Musa maka ia kafir. Sebagaimana diyakini oleh ghulat sufiyah (sufi yang berlebihan / melampaui batas) bahwa mereka dapat mencapai suatu derajatatau tingkatan yang tidak membutuhkan untuk mengikuti ajaran Rosulullah SAW.


10. Berpaling dari agama Allah, tidak mempelajarinya dan tidak pula mengamalkannya.

Firman Allah :

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ

Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat Tuhannya, kemudian ia berpaling daripadanya? Sesungguhnya Kami akan memberikan pembalasan kepada orang-orang yang berdosa.

Syaikh Muhammad at Tamimi berkata, “tidak ada beda dalam hal yang membatalkan syahadat ini antara orang yang bercanda, yang serius (bersungguh-sungguh) maupun yang takut, kecuali orang yang dipaksa. Dan semuanya adalah bahaya yang paling besar serta yang paling sering terjadi. Maka setiap muslim wajib berhati-hati dan mengkhawatirkan dirinya serta mohon perlindungan kepada Allah SAW dari hal yang bisa mendatangkan murka Allah dan siksaNya yang pedih.”

Jadi pertahankanlah keislaman kalian wahai saudaraku sekalipun nyawa terpisah dari jasad.


Wallohu A’lam

Tee Keat: Sokongan Cina tenat
Abdul Jalil Ali, Lailatun Khalilah Nasir & Robiatuladawiyah Abd Rash
9 Februari 2012
Datuk Seri Ong Tee Keat
Karier politik bekas Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat dilihat merudum apabila gagal mengekalkan jawatan sebagai Presiden MCA pada pemilihan Mac 2010. Namun menjelang Pilihanraya Umum ke-13, namanya kembali menjadi sebutan selepas dikaitkan dengan pemimpin kanan pembangkang. Kemunculannya sebagai Timbalan Presiden Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) semakin menguatkan desas desus akan meninggalkan MCA.

Pertemuan bersama Penasihat Eksekutif Editorial Sinar Harian, Datuk Abdul Jalil Ali, Editor kanan, Lailatun Khalilah Nasir, dan wartawan Robiatuladawiyah Abd Rashad serta jurufoto Rosli Talib, membongkar isi hati Ahli Parlimen ini yang terkenal dengan keberaniannya mengkritik parti.


Jatuh bangun dalam politik itu lumrah, namun sebagai seorang yang pernah memegang jawatan tertinggi dalam parti, bagaimana Datuk Seri melihat MCA sekarang kerana sokongan kaum Cina dilihat sudah beralih arah kepada parti pembangkang?

TEE KEAT: Soalan ini agak sensitif pada masa sekarang apabila ia menyentuh sokongan kaum Cina khususnya kepada pucuk pimpinan­ MCA.

Pada hemat saya, apa yang mustahak kepada sesebuah parti itu adalah kebolehan entiti parti mengerahkan tenaga dan jentera di peringkat akar umbi. Kedua, berkebolehan untuk mendapat keyakinan khasnya masyarakat yang diperjuangkan hak mereka. Ketiga; sama ada sesebuah parti itu berpandukan nilai perjuangan atau didorongi kepentingan semasa khasnya kepentingan diri.

Dalam hubungan ini, saya nampak MCA , bukan sahaja perlu mengalami satu proses transformasi, yang bukan sahaja terhad kepada strukturnya tetapi pada masa sama memerlukan transformasi hala tuju parti itu sendiri.

Saya tidak kata perjuangan nenek moyang kita tidak relevan lagi, tetapi kita telah masuk ke era serba baru, kita tidak lagi boleh terbelenggu dalam minda yang lama. Adalah perlu untuk kita lebih cenderung memperjuangan isu-isu mikro yang merentasi kaum.


Bercakap soal transformasi, adakah Datuk Seri cuba membuat transformasi dalam MCA?

TEE KEAT: Saya perlu mengakui saya pernah berusaha untuk menjurus ke arah mentransformasikan MCA, tetapi tidak berjaya dan sedia maklum saya terkandas dalam usaha itu. Apa yang saya maksudkan itu mencakupi dalam struktur kepimpinan parti.

Bila saya menyandang jawatan Presiden MCA saya beritizam merompak sistem pemilihan parti iaitu direct election yang mana jawatan tertinggi parti dipilih oleh semua ahli bukanlah dipilih perwakilan sahaja. Itu adalah usaha pembaharuan yang saya cuba bawakan, tetapi malangnya walaupun diterima dalam majlis perhimpuan Agung ia tidak dapat dilaksanakan kerana ada rintangan dalaman. Keadaan ini juga menjadi faktor penyumbang kepada ‘penumbangan saya’, tapi itu sudah berlaku.

Saya lebih suka menyentuh soal nilai perjuangan. Orang selalu bercakap soal perjuangan,­ tetapi perjuangan itu berpandu kepada apa? Apa nilai perjuangan yang dibawa? Misi dan visi bukan hanya kata-kata manis tetapi perlu dijadikan panduan yang dapat dilaksanakan. Kalau berpolitik atau menceburi perjuangan untuk mendapatkan habuan peribadi, perkara itu sudah pasti akan menghancur-leburkan parti.


Selepas pemilihan parti yang lalu, Datuk Seri seringkali mengeluarkan kenyataan yang tidak seiring dengan pucuk pimpinan­ dan terbaru menyertai Amanah. Apakah beza Datuk Seri bersuara menerusi parti dan NGO (Amanah)?

TEE KEAT: Perkara ini perlu dilihat dalam dua sudut, iaitu dari segi penyertaan orang politik dengan NGO dan saya sebagai ahli biasa di dalam MCA tanpa sebarang jawatan yang masih belum pasti berpeluang atau tidak untuk bersuara di dalam parti.

Kalau mengikut persepsi umum wadah parti dan NGO tidak semestinya bercanggah. Kebanyakan orang politik ini ada pelbagai topi. Walaupun aktif dalam parti, mereka juga menyandang jawatan tertinggi di dalam NGO tertentu. Pada saya jika wadah perjuangan itu tidak bercanggah dengan kepentingan parti, perkara itu tidak sepatutnya menjadi pantang larang.

Saya akui, selepas saya tumbang, saya terpaksa merombak semula, hala tuju dan penekanan saya. Kini saya lebih kepada kerja di kawasan Parlimen Pandan dan kerja amal dalam NGO.

 Biasanya untuk orang-orang yang bukan Melayu, NGO itu pelbagai, ada yang berteraskan kebaikan, ada yang berteraskan kepentingan suku kaum atau keturunan, perkara itu pelbagai. Tetapi di dalam MCA, Winner Takes All (pemenang membolot segala) itu memang sahih.


Penglibatan Datuk Seri di dalam Amanah yang dipelopori oleh kebanyakan­ veteran politik yang sudah tidak berada di dalam mainstream dilihat sebagai orang yang kecewa dengan parti. Apa komen Datuk Seri?

TEE KEAT: Amanah sebenarnya sebuah NGO baru, ia bukan sahaja dianggotai oleh veteran politik. Memang ada bekas-bekas pemimpin parti khasnya parti kompenan Barisan Nasional (BN) tetapi Amanah turut disertai orang buat BN dan pesara-pesara pegawai kanan kerajaan. Cuma perkara itu orang tidak pandang.

Saya sebagai orang politik yang masih berkhidmat menyertai NGO tentu ada sebabnya. Tetapi kecewa dengan parti atau mahu mencari wadah baru bukanlah penyebabnya. Apa yang digariskan Amanah dan prinsip utamanya berteraskan kepimpinan Tunku Abdul Rahman yang mengutamakan semangat dalam penyatuan kaum menarik minat untuk saya menyertainya selain menolak rasuah dalam politik.

Walaupun ada yang menjangkakan Amanah akan ditransformasikan menjadi parti politik. Namun saya berpendapat hal itu masih terlalu awal kerana banyak proses yang perlu dilalui.


Tarikh sebenar pilihan raya masih lagi menjadi tanda tanya, namun ramai yang menjangkakan ia tidak lama lagi. Melihat kepada PRU 12 dilihat sokongan kaum Cina sudah beralih arah kepada DAP, dalam kemelut yang dihadapi oleh Gerakan. Jadi apakah harapan untuk meraih undi Cina kembali kepada BN pada PRU13?

TEE KEAT:
Kalau kita menyingkap semula sejarah, iaitu sejarah PRU lalu pada 2004, 1999, dan 1995. Dalam tiga PRU itu sebenarnya masyarakat cina memberikan sokongan yang meyakinkan kepada BN sehingga banyak kubu pembangkang telah tumpas, itu membuktikan pada ketika itu kaum Cina menaruh kepercayaan melalui MCA.

Sokongan kaum Cina terhadap BN nampak begitu tenat hari ini. Apa yang berlaku pada tsunami politik yang 2008 bukan sesuatu petanda baru tetapi sudah ada tanda-tanda awal. Semua parti kompenan perlu terus terang apa yang tidak kena dalam hal ini, jika dibiarkan ianya berlarutan akan jadi satu bencana kepada BN pada PRU-13
Tidak lain daripada desakan masyarakat Cina khasnya terhadap parti kompenan dalam kerajaan untuk merombak corak perjuangan mereka bukannya semata-mata bersifat reaktif dan terus terbelenggu dengan isu-isu yang lama. Isu yang belum selesai memang perlu diteruskan. Tetapi perkara yang mendesak adalah seperti keselamatan, seperti rintihan hidup, kerana desakan hidup yang makin mencabar di peringkat akar umbi perlu ditanganani. Hal ini tidak perlu kenal benteng perkauman pun.

Pada keseluruhannya kaum Tionghoa memang beriktizam untuk menuntut keadilan­ atas beberapa keadilan misalnya dari segi peluang ekonomi.

Saya faham , memang ramai pihak cakap kaum Cina sudah dapat sekian banyak peratusan daripada hasil ekonomi negara, tetapi perlu diingat bahawa peratusan yang dimaksudkan itu sebenarnya tertumpu kepada golongan yang tertentu khasnya mereka yang mempunyai hubungan rapat dengan pihak tertentu. Bukannya peniaga kecil. Kalaulah kita cuma menganalisakan soal peratusan sahaja agak tercicir kerana apa yang rakyat mahu adalah peluang.

Kalau menyentuh pasal ekonomi peniaga cina, khasnnya industri kecil dan sederhana, mereka tidak banyak mempunyai peluang pinjaman atau kredit. Mereka rasa ruang itu tidak ada dan yang terpinga-pinga mencari jalan keluar. Tetapi apa yang dimahukan itu bukanlah sesuatu yang keterlaluan dan tidak melanggari Perlembagaan negara.
Sebagai wakil rakyat saya suka untuk dengar rintihan mereka, dan perkara itu kerap kali didengari ketika saya turun padang. Jadi penyelesaian dari segi itulah yang mereka mahukan.


Dalam meraih sokongan kaum Cina dalam BN, kenapa tidak MCA bergabung sahaja dengan Gerakan memandangkan prestasi Gerakan begitu merudum sehinggakan Presidennya Tan Sri Koh Tsu Koon mengumumkan penarikan dirinya dalam PRU13. Tidakkah Datuk Seri melihat penggabungkan itu nanti mampu memberi impak positif untuk menarik kembali sokongan kaum Cina?

TEE KEAT: Perkara pokok sekarang ini bukan soal individu, bukan soal Tan Sri Koh Tsu Koon bertanding atau tidak, hal sekarang ini lebih rumit sebab yang mustahak sekali pengundi Cina khasnya generasi muda walaupun ada sebahagian yang telah berumur terikut-terikut dengan rentak semasa.

Kalau mereka mengharapkan sesuatu yang serba baru atau sesuatu yang disifatkan sebagai perubahan transformasi supaya dapat membawa nafas baru dan harapan negara, itu sesuatu yang jauh berbeza dengan pilihan individu sama ada bertanding atau tidak.

Transformasi dan perubahan itu telah saya nyatakan secara lantang dalam beberapa forum yang lepas. Saya pernah cakap perubahan itu perlukan berlaku pada semua pihak kerana ini trend semasa. Tetapi pada masa yang sama kenalah kita bezakan dan beri pengertian yang betul apakah maksud transformasi sebenar.

Perubahan dari segi tampok pemerintahan­ ataupun perubahan takuk minda. Perubahan takuk minda tidak semestinya perlu tukar orang, tetapi tukar otak itu yang mustahak perlu tukarlah mekanisme yang ada. Saya tidak percaya istilah perubahan itu sekadar perubahan dari segi tampok pemerintahan sahaja tanpa merombak takuk minda tidak ke mana.

Soal bergabung, perkara ini telah lama kita debatkan sejak dahulu lagi dan sehingga sekarang masih ada orang tertanya-tanya kenapa tidak kita bergabung. Kita kena berbalik kepada asas, khasnya perbezaan sturktur kedua-dua buah parti itu. Gerakan yang ditubuhkan pada tahun 60-an, yang mana awalnya dianggotai oleh semua kaum, dan barisan pemimpin awalnya juga terdiri daripada pelbagai kaum tetapi parti MCA sedia maklum adalah parti kaum Cina.



10 PERKARA YANG MEMBATALKAN SYAHADAT

10 PERKARA YANG MEMBATALKAN SYAHADAT:
  1. Syirik dalam beribadat kepada Allah s.w.t.
  2. Bertawasul kepada makhluk.
  3. Tidak mengkafirkan orang yang telah nyata kafir.
  4. Mereka yang lebih berkeyakinan bahawa ideologi didunia    ini lebih baik dari apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.
  5. Membenci apa yang dikatakan sebagai sunnah Rasulullah s.a.w.
  6. Agama dan hukum Islam menjadi bahan sendan atau mainan.
  7. Menilik nasib dan bermain sihir.
  8. Membantu orang kafir dalam menentang Islam.
  9. Percaya bahawa keluar dari agama Islam dan memasuki agama lain tidak menjadi kesalahan kerana semua agma adalah sama.
  10. Menolak sebahagian daripada hukum agama Islam.

15 PERKARA YANG MENDATANGKAN BALA:
  1. Apabila kekuasaan dianggap keuntungan.
  2. Amanat dianggap ghamimah.
  3. Membayar zakat dianggap sesuatu yang merugikan.
  4. Suami tunduk pada isteri.
  5. Derhaka terhadap ibu.
  6. Mentaati kawan yang terpesong dari kebenaran.
  7. Membenci ayah.
  8. Pemimpin diangkat dari golongan rendah akhlaknya.
  9. Membuat bising di dalam masjid
  10. Orang disanjung kerana kejahatannya.
  11. Minum arak berleluasa.
  12. Semakin ramai lelaki memakai sutera.
  13. Wanita menari dikhalayak ramai dianggap sebagai perkara biasa.
  14. Permainan muzik merata-rata.
  15. Umat akhir zaman sewenangnya mengutuk umat terdahulu.
Adab-adab di dalam Islam
ADAB-ADAB MAKMUM
1. Makmum hendaklah ke masjid atau surau seberapa segera dan sebaik-baiknya sebelum azan dikumandangkan. Maka dia akan banyak memperolehi pahala dalam menunggu, iktikaf dan solat sunat. Itulah yang dikatakan menunggu solat mendapatkan pahala seperti solat.
2. Segera berdiri apabila bilal mengucapkan iqamah dan memberikan makluman agar membentuk shaf. Hendaklah berusaha agar mendapatkan shaf pertama dan tempat utama kalau masih memungkinkan. Apabila shaf utama sudah penuh, hendaklah memenuhkan pula shaf berikutnya dengan memulakan dari bahagian tengah. Begitulah seterusnya sehingga tidak terbentuk suatu shaf baru, melainkan shaf dihadapannya sudah penuh dan rapat.
3. Hendaklah bertenang, memusatkan fikiran kepada Allah sementara menunggu imam mengangkat Takbiratul Ihram. Dalam keadaan seperti itu, sesetengah orang mengucapkan Ushalli…dan sebagainya untuk membantunya memusatkan fikiran sebelum memulakan solat tersebut.
4. Apabila imam telah selesai mengangkat Takbiratul Ihram, makmum hendaklah segera mengangkat Takbirratul Ihram juga agar mendapat fadhilat Takbiratul Ihram bersama imam yang utama. Oleh itu bagi yang biasa membaca Ushalli… sebelum bertadbir, sebaiknya dibaca sebelum imam bertadbir atau bersama-sama imam. Hanya jangan mengangkat Takbiratul Ihram terlebih dahulu sebelum imam betul-betul telah selesai Takbirtaul Ihram. Jika telah selesai imam bertakbiratul Ihram, makmum baru membaca audzu…bismillah…dan ushalli…, maka sudah terlepas dari mendapat Takbiratul Ihram bersama imam yang utama.
5. Hendaklah makmum merendahkan suaranya sekadar yang hanya didengari oleh dirinya sendiri agar tidak mengganggu jemaah yang lain. Sama ada ketika membaca Ushalli, doa, iftitah, fatihah, takbir intiqal dan lain-lain.
6. Hendaklah makmum mendengar bacaan imam seperti Fatihah dan surah. Dikehendaki pula agar makmum ikut membaca fatihah imam di dalam hatinya, untuk menambah kekusyu'an.
7. Makmum hendaklah mengerjakan ruku', iktidal, sujud, bangun dari sujud, duduk di antara dua sujud dan sebagainya setelah imam mengerjakannya.Contohnya jika imam hendak sujud, biarlah sujudnya sempurna iaitu dahi telah mencecah lantai, barulah makmum boleh bergerak. Demikian juga makmum hendaknya mengucapkan takbiratul ihram setelah imam mengucapkannya. Rasulullah s.a.w.memberikan amaran kepada makmum yang mendahului imam ketika mengangkat kepalanya dari sujud. Beliau bersabda ertinya: "Apakah tidak takut orang-orang yang mengangkat kepalanya sebelum imam, bahawa akan dipusing oleh Allah kepalanya menjadi kepala keldai?." (Bukhari & Muslim dari Abu Hurairah)
8. Jika imam membuat kesalahan, hendaknya makmum menegurnya dengan bacaan tasbih "Subhanallah", jika makmum lelaki. Jika makmum perempuan dengan menepuk tangan seperti yang dibenarkan oleh syara'.
SANGAT *LOBA ATAS MAKANAN
   Adalah sangat loba atas makanan itu setengah daripada asal segala kejahatan. Kerana perut itu tempat keluar bagi segala keinginan. Kerana daripadanya terjadi keinginan kemaluan kemudian mengerasi oleh keinginan makanan dan keinginan jimak. Nescaya terjadi daripadanya sangat loba kepada harta. Kerana tiada dapat menunaikan dua keinginan itu melainkan dengan harta. Dan terjadi daripada ingin kepada harta itu ingin kepada kemegahan. Kerana sukar mengusahai akan harta itu melainkan dengan kemegahan. Kemudian apabila menuntut ia akan harta dan kemegahan dan mendapat ia akan keduanya nescaya berhimpun padanya oleh beberapa banyak daripada kebinasaan, seperti riak dan takbur dan dengki dan berseteru dan lain daripadanya. Dan tempat keluar semuanya itu perut. Maka kerana itu membesarkan oleh Rasullullah s.a.w. akan pekerjaan lapar. Maka bersabda Nabi s.a.w. didalam beberapa hadis baginda– ertinya :-
1. Tiada ada pekerjaan yang lebih kasih kepada ALLAH Taala daripada lapar dan dahaga.
2. Penghulu segala pekerjaan itu lapar.
3. Berfikir itu setengah ibadat, dan sedikit makan itu ia satu ibadat.
4. Yang lebih afdal daripada kamu pada sisi ALLAH Taala yang lebih lama kamu lapar dan berfikir dan yang lebih dibenci daripada kamu kepada ALLAH Taala tiap2 yang banyak makan banyak minum banyak tidur.
5. Tiada memenuhkan oleh manusia akan bejana yang lebih jahat daripada perutnya. Memada oleh manusia akan beberapa suap yang membetulkan akan tulang belakangnya.  
Menyebut akan segala hadis ini Al-Imam Al-Ghazali didalam kitab Al-Arbai’n Fiaswal Addin.
"Dan ketahui olehmu bahawasanya bagi lapar itu beberapa faedah. Setengah daripadanya nipis hati hingga mendapat ia akan sedap mengerjakan ibadat. Dan setengah daripadanya cerdik hati kerana kenyang itu menyebabkan bodoh dan setengah daripadanya memecahkan keinginan mengerjakan maksiat dan mengerasi atas nafas yang sangat menyuruh dengan kejahatan. Dan setengah daripadanya ringan tubuh bagi sembahyang tahajjud dan mengerjakan ibadat. Dan hilang mengantuk yang menegah ia daripada ibadat dan setengah daripadanya memada dengan sedikit harta dunia. Adapun kenyang itu maka ada padanya beberapa kebinasaan.
1. Ketiadaan sedap mengerjakan ibadat.
2. Menambah keinginan nafsu.
3. Ketiadaan kasihan kepada yang miskin, kerana apabila ia kenyang nescaya menyangka ia akan sekelian manusia semuanya kenyang bersalahan lapar. Maka ia sebab bagi kasihan belas akan orang miskin. Dan inilah setengah daripada hikmah wajib puasa.
4. Lemah daripada mengingat akan ilmu yang memberi manfaat.
5. Bahawasanya orang yang sempurna iman itu pergi datang ia kepada masjid. Dan orang yang banyak kenyang itu lagi datang ia kepada jamban.
Maka jika engkau berkata : sungguhnya telah jadi kenyang itu ibadah bagiku maka betapa aku meninggalkan dia? Maka dijawab bahawasanya yang demikian itu mudah atas mereka yang menghendaki akan dia dengan diansur2. Dan iaitu bahawa mengurangi engkau pada tiap-tiap hari daripada makanan engkau yang biasa kadar sesuap hingga mengurangi engkau akan sepinggan didalam sebulan. Maka tiada nyata bekas mengurangkan itu pada diri engkau dan jadilah mensedikitkan itu adat engkau.  
Dan ketahui olehmu bahawasanya mensedikitkan makan itu 3 pangkat iaitu:-
1. Al-Siddiqin iaitu menyimpankan atas kadar yang memelihara badannya daripada binasa. Dan iaitu kadar yang ditakuti dengan sebab kurang daripadanya akan binasa akal atau mensebabkan mati.
2. Bahawa terpada ia dengan setengah cupak tiap2 hari. Dan iaitu memenuhi sepertiga perut. Dan atas yang demikian itu memperbuat oleh Saidina Umar r.a. dan jemaah daripada sahabat kerana adalah makanan mereka itu segantang syair (syien-a’in-ya-rho) pada tiap-tiap tujuh hari. Yang ketika bahawa memadakan secupak tiap2 hari. Dan apabila melebihi akan yang demikian itu maka ia bersekutu akan orang kebanyakan dan masuk didalam membanyakkan makan. Adapun mensedikitkan makan dengan ditilik kepada masa maka iaitu 3 pangkat jua, iaitu:-
             i. Yang lebih tingginya bahawa lapar ia tiga hari atau lebih. Ertinya tiap2 tiga hari atau lebih sekali makan. Maka sesungguhnya adalah Saidina Abu Bakar r.a. lapar ia enam hari.
            ii. Dan adapun yang pertengahan bahawa makan ia pada tiap-tiap dua hari.
           iii. Dan yang lebih rendah bahawa makan ia tiap-tiap hari sekali.
Adapun mereka yang makan dua kali pada tiap-tiap hari maka tiada ada baginya kelakuan lapar sama sekali. Dan adalah dia meninggalkan kelebihan lapar.
*LOBA = kuat makan; pelahap atas makanan; suka makan; nafsu makan yang kuat; asyik nak makan; sangat bernafsu atas makanan; mencintai dalam perkara makan dan segala yang menyebabkan kepada cinta dan suka atas perkara makan (yanng membawa kepada kekenyangan perut)
HUBUNGAN MANUSIA DAN HAIWAN
 

Bersama-sama dengan manusia, tuhan menjadikan binatang yang juga makhlukNya Firman Allah:
"Dan tiada satu pun di antara haiwan melata di bumi atau pun burung terbang dengan dua sayapnya melainkan mereka juga umat-umat seperti kamu; tiada satu pun yang Kami lupakan di dalam Kitab, kemudian kepada tuhannya mereka dikumpulkan." Al An'am 38
 

Jelas dari ayat di atas menunjukkan binatang juga diberi penilaian dan haknya. Dengan itu manusia juga mempunyai tanggungjawab terhadap haiwan. Antaranya:
 
1. Memberinya makan dan minum bila diperlukan. Sabda Rasulullah: "Sesiapa yang tidak mengasihani tidak akan dikasihani."
 
2. Mengasihani binatang. Sabda Rasulullah apabila baginda melihat beberapa orang menjadikan burung sebagai sasaran panah mereka: "Allah melaknat orang yang menjadikan sesuatu yang mempunyai roh sebagai sasaran." Mutafaq 'alaih
 
3. Janganlah menyiksa haiwan ketika menyembelihnya atau membunuhnya. Sembelihan hendaklah dengan pisau yang tajam. 
 
4. Janganlah menyiksa binatang dengan apa cara sekalipun. Sabda Rasulullah:"Seorang perempuan dimasukkan ke dalam neraka disebabkan seekor kucing yang dikurungnya hingga mati, perempuan itu akan masuk neraka kerana kucing itu tidak diberi makan, tidak diberi minum dan tidak dibiarkan memakan binatang-binatang tanah". Riwayat Bukhari
 

Bagaimanapun, dibenarkan membunuh binatang yang menyakiti manusia atau yang menimbulkan bahaya kepada manusia. Tetapi pembunuhan itu hendaklah dengan cara tidak menyiksanya.
Syukur
Mempergunakan nikmat atau pemberian yang ada pada kita sesuai dengan yang dikehendaki oleh yang memberi kenikmatan itu. Boleh juga diertikan mempergunakan sesuatu pemberian Allah sesuai dengan yang ditentukan oleh Allah. Dengan itu orang yang tidak mempergunakan kurniaan Allah pada jalan yang diredaiNya maka orang itu kufur terhadap kurniaan Allah atau dia tidak bersyukur kepada Allah. Termasuk dalam golongan orang yang tidak bersyukur ialah orang yang tidak mempergunakan pemberian Allah dan membiarkan pemberian itu begitu sahaja dan membazir. Kesimpulanya, syukur bermaksud patuh dan taat.
Antara tindakan yang menandakan syukur itu ialah:
1. Merasa gembira atas sesuatu pemberian yang diterima.
2. Menyatakan kegembiraan dengan ucapan dan perbuatan.
3. Memelihara pemberian dengan baik dan mempergunakannya sesuai dengan yang dikehendaki oleh pemberi.
4. Membalas pemberian tersebut. Kalau kepada Allah maka dibalas dengan mempergunakan kurniaanNya dengan landasan patuh dan taat kepadaNya. Kalau kepada manusia, pemberian itu dibalas dengan pemberian lain atau sekurangnya dengan doa.
Sebab kufur nikmat
1. Sebab kebodohan dan tidak mengerti.Harta kekayaan atau sebagainya yang dianugerahkan oleh Allah tidak dapat mereka fahami sebagai nikmat Allah. Bahkan mereka merasa datangnya atas usaha mereka . Mereka lupa dan lalai bahawa itu ialah nikmat Allah yang perlu dibalas dengan rasa syukur. Apabila mereka ditimpa bencana atau sakit, atau kesusahan, mereka mulai memohon pertolongan Allah.
2. Ada orang yang mengetahui nikmat Allah tetapi enggan bersyukur atau melakukan perkara yang menyatakan syukur. Ini disebabkan mereka terpengaruh oleh hawa nafsu.
3. Kufur nikmat disebabkan mereka yang selalu melihat ke atas dan tidak melihat ke bawah. Disebabkan ia selalu melihat ke atas maka ia biasanya tidak mudah merasa cukup dengan apa yang dia ada. Dia sentiasa mahu menambah apa yang ada padanya dan merasa tidak cukup apa yang ada. Jika ia memandang ke bawah tentu ia merasa syukur kerana ia mempunyai lebih dari orang lain.
Bencana yang menimpa juga perlu diterima dengan rasa syukur kerana:
1. Setiap bencana yang menimpa kita haruslah diterima dengan rasa syukur kerana Allah boleh menimpakan bencana yang lebih besar. Sebesar manapun kita menerima bencana, Allah Maha Berkuasa menurunkan bencana lebih besar. Bersyukurlah kerana kita tidak ditimpakan bencana lebih besar dari yang kita telah terima.
2. Sesuatu bencana dari Allah di dunia adalah merupakan kifarat kepada dosa yang kita telah lakukan agar kita insaf. Bayangkan jika Allah tangguhkan hukumanNya hingga akhirat, maka kita akan lebih menderita kerana satu hari di akhirat adalah bersamaan 1000 tahun di dunia serta siksaan di akhirat adalah jauh lebih mengerikan.Sabda Rasulullah:"Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seorang hambaNya, maka Ia turunkan siksaanNya di dunia dan jika menghendaki kebinasaanNya, maka ia menangguhkan dosanya hingga Ia membalasnya di akhirat." Durratun Nashihin
3. Bencana yang ditimpakan adalah merupakan peluang untuk seseorang memperolehi ganjaran di sisi Allah iaitu ganjaran kerana ia bersabar. Firman Allah "Sesungguhnya orang-orang yang sabar itu akan dipenuhi pahalanya tanpa ada batas hitungannya." Az Zumar 10.
Keuntungan bagi mereka yang bersyukur
1. Orang yang bersyukur tidak akan disiksa oleh Allah: Firman Allah: "Mengapa Allah menyiksamu, jika kamu bersyukur dan beriman? Allah adalah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui." An Nisaa 147
2. Orang yang bersyukur diberi tambahan nikmat oleh Allah. Firman Allah: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya akan Ku tambahkan nikmat Ku dan jika kamu kufur, maka sesungguhnya azabKu amatlah pedih" Ibrahim 7
3. Orang yang bersyukur akan merasakan ketenteraman jiwa dan memiliki sifat merasa cukup dengan apa yang ada (qanaah). Dia tidak merasa resah gelisah kerana kekurangan yang ada pada dirinya.
4. Orang yang bersyukur menafaatkan apa yang telah dikurniakan kepadanya sebaik mungkin sebagai suatu nikmat dari Allah.
5. Orang-orang yang bersyukur akan mudah dalam pergaulan dan disenangi masyarakat.
 Keuntungan bagi mereka yang sabar
1. Mereka memperolehi pahala yang tiada terkira banyaknya (Firman Allah surah Az Zumar :10)
2. Mereka akan dihapuskan dosanya oleh Allah. Sabda Rasulullah "Tidak ada seorang muslim yang terkena suatu gangguan, baik berupa duri atau lebih dari itu, melainkan Allah akan menghapuskan kesalahannya dan menggugurkan dosanya sebagaimana gugurnya daun dari pohon." Riwayat Bukhari dan Muslim.
3. Mereka akan memperolehi kebahagiaan hidup di akhirat. Sabda Rasulullah: "Allah pasti akan menguji salah seorang dari kamu dengan sesuatu kesusahan, seperti halnya salah seorang dari kamu menguji emasnya dengan api. Sebahagian dari mereka ada yang berjaya keluar dari cubaan Allah seperti emas murni dan sebahagian yang lain ada yang keluar seperti emas yang hitam. Riwayat Tabrani.
MEMBERI SALAM
Hukum memberi salam adalah sunat muakkad bagi perseorangan dan sunat kifayah bagi perkumpulan sedangkan menjawab salam pula adalah wajib bagi perseorangan dan fardhu kifayah bagi perkumpulan.
Hikmah memberi salam :
- mendapat keredhaan Allah
- mendapat doa dari para malaikat
- akan mendukacitakan iblis
- dapat membersihkan diri dari sifat-sifat mazmumah (keji)
- dapat mengukuhkan persaudaraan Islam
Dulu kita bangga memberi salam kepada saudara Islam tapi kini kita lebih  selesa dengan hanya menyebut "Hai". Kononnya lebih mudah dan ringkas. Maklumlah dalam dunia yang serba pantas ini segalanya perlu cepat. Kalau  menyebut "Assalamualaikum", belum habis menyebut salam, orang tersebut sudah tiada di depan mata. Itulah antara alasan yang sering digunakan apabila ditanya kenapa dan mengapa mereka lebih suka mengucapkan "hai" daripada "Assalamualaikum". Tapi sebenarnya ia menunjukkan betapa rapuhnya ukhuwwah Islamiah kita hari ini.
Tidak kurang juga yang mengatakan bahawa menyebut "Assalamualaikum" dah tak serasi dengan zaman, dah tak moden dan tak ikut arus peredaran zaman. Memberi  salam juga seolah-olah hanya budaya pak aji dan mak aji sahaja. Sedangkan  memberi salam adalah dituntut dalam Islam terhadap seluruh umatnya. Seperti  yang dinyatakan oleh Rasulullah dalam hadisnya yang bermaksud, "Seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW: "Apakah perkara yang terbaik  di dalam Islam?" Beliau menjawab: "Memberi makanan dan memberi salam kepada  orang yang kau kenal atau tidak kau kenal"  (HR. Bukhari dan Muslim)                                        
Dan di antara hak Muslim adalah mengucapkan salam kepada sesama Muslim.  
Sabda Rasulullah SAW: "Demi Dzat yang diriku dalam genggamanNya, mereka tidak masuk syurga  sehingga  mereka beriman, dan mereka tidak beriman sehingga mereka saling  menyinta. Maukah kamu aku tunjukkan sesuatu yang jika kamu mengerjakannya kamu saling  menyinta?  Sebarkan salam di kalangan kamu." 
"Dari Abu Hurairah Ra, "Rasulullah SAW bersabda, "Yang berkendaraan  lebih dahulu mengucapkan salam kepada yang berjalan kaku; yang berjalan kakimengucapkan salam kepada yang duduk, dan rombongan yang sedikit mengucapkan  salam kepada rombongan yang banyak."  (HR. Muslim)
Reda dengan ketentuan Allah dan buatlah kebajikan
Reda bermaksud menyerahkan diri  sepenuhnya kepada ketentuan Allah, menerima takdir-Nya tanpa perasaan gelisah dan keluh kesah. Reda juga ialah pasrah kepada  kekuasaan Allah semata-mata. Jesteru itu rebutlah sebanyak-banyak peluang mengerjakan amalan yang harus dengan niat membantu ibadah dan mencari keredaan Allah. Ambillah pengajaran daripada hadis Nabi Muhammad s.a.w, bermaksud: "Tiada pahala bagi sesiapa yang tidak membuat perkiraan kepada-Nya".
Rasulullah telah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah mencatatkan segala kebajikan dan kejahatan (kemudian) Dia menyatakan yang demikian di dalam kitab-Nya maka sesiapa bercita-cita (berniat) akan melakukan sesuatu kebaikan (tetapi) tidak dilakukannya, nescaya dicatatkan baginya satu kebajikan yang sempurna dan jika dia bercita-cita mengerjakan kebajikan dan terus melakukannya nescaya dicatatkan baginya 10 kebajikan yang digandakan sampai 700 kali ganda, malah sampai banyak kali pergandaan pahalanya (tiada terhingga menurut imbangan suci dan ikhlas hatinya). Sebaliknya sesiapa bercita-cita (berazam) mengerjakan sesuatu kejahatan tetapi tidak dilakukannya (iaitu ditinggalkannya kerana mencari keredaan Allah) nescaya dicatatkan Allah baginya satu kebajikan yang sempurna dan jika dia bercita-cita jahat lalu dilakukanya kejahatan itu maka dicatatkan baginya satu kejahatan sahaja".
Abu Hurairah menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa bercita-cita melakukan kebaikan sedang dia belum mengerjakannya dicatatkan baginya satu kebajikan dan sesiapa bercita-cita melakukan kebaikan lalu mengerjakannya dicatat baginya 10 kali ganda hingga 700 pergandaan dan sesiapa bercita-cita melakukan kejahatan sedangkan dia belum mengerjakannya maka belum dicatat ke atasnya dan jika dia mengerjakannya dicatatlah kejahatan itu (dengan satu kejahatan sahaja)”.
Allah memberikan pergandaan pahala kepada orang yang ikhlas dan pelbagai tingkatan berdasarkan pengetahuan-Nya Yang maha Luas mengenai gerakan hati hamba-Nya dan mendorong mereka melakukan amalan itu.
IKHLAS
IKHLAS bermaksud segala amal baik yang dilaksanakan manusia kerana mengikut perintah Allah dan menuntut keredhaan-Nya adalah dihukum sebagai ibadat, diberi pahala sepenuhnya meskipun pekerjaan atau amal itu termasuk perkara yang dicenderungi oleh tabii manusia, ia hendaklah dilaksanakan dengan niat ikhlas kepada Allah.
Kesempurnaan ikhlas itu dengan tiga syarat:
Pertama : Baik niat atau berniat baik yang bertujuan suci dan tinggi menuju keredhaan Allah, tidak memandang selain daripada-Nya.
Kedua : Baik amalan iaitu amalan yang berdasarkan syarak menurut rukun dan syaratnya. Kebaikan dan faedahnya nyata sekali, baik kesudahannya iaitu menguntungkan dunia dan akhirat.
Ketiga : Baik sikap iaitu mempunyai pandangan dan sikap yang baik terhadap Allah, menyerahkan harapan kepada Allah dan keredhaan-Nya semata-mata, redha kepada Qada dan Qadar Allah, menaruh prasangka atau anggapan baik kepada saudara seagama serta mengharapkan kemurahan dan rahmat Allah.
Justeru itu, pasangkanlah niat yang baik dan ikhlas pada segala rupa perbuatan yang baik dan kebajikan serta penuhilah syarat kesempurnaan ikhlas dalam segala rupa amalan agar ia tidak sia-sia di sisi Allah. Memasang niat yang baik dan diredhai Allah bukanlah suatu perkara yang mudah tetapi ia memerlukan petunjuk dan nur Allah serta kecerdasan akal untuk membekali hidup dengan cara yang tidak pernah terbayang oleh orang yang cetek fikirannya. 
KEJIRANAN DALAM ISLAM
Kehidupan berjiran adalah suatu budaya hidup yang dituntut oleh Islam. Budaya yang diamalkan oleh kita pada hari ini, iaitu menghormati jiran dan menjaga hak-hak jiran kita. Kita bersyukur kepada Allah kerana mendapat jiran yang baik dengan menghormati kita sebagai jirannya.
Namun demikian ada juga yang malang sebab mendapat jiran yang tidak menjaga hak kita sebagai jiran atau jiran kita pula tidak mendapat jiran yang menjaga haknya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Berbuat baiklah kepada jiran yang berjiran denganmu, nescaya engkau menjadi seorang muslim (yang sejati)."
Menurut Imam Al-Ghazali dalam kitabnya, "Bimbingan Mukmin" menyatakan beberapa hak dan tanggung jawab yang perlu ditunaikan oleh seseorang terhadap jirannya, antaranya ialah:
Hendaklah seseorang itu memulakan memberi salam kepada jirannya.Menziarahinya ketika sakit dan mengucapkan takziah ketika berlaku kematian dan melawati jenazahnya.Jangan terlalu banyak bertanya tentang hal ehwalnya.Memaafkan segala kesalahan dan kesilapannya.Hendaklah menutup keaiban dan kecelaan yang berlaku pada dirinya.Sentiasa bersikap lemah lembut terhadap anak-anaknya dengan tutur kata yang baik, Bersedia menolong jiran yang ditimpa bencana.Tidak menyakiti hati jiran seperti membuang sampah di pinggir rumahnya. Tidak terpengaruh dengan kata-kata untuk memburuk-burukkan jiran.

AKHLAK DENGAN IBUBAPA
- Taat kepada kedua ibubapa dalam semua perkara kecuali yang maksiat (derhaka) kepada Allah dan Rasul.
Bertutur dengan mereka dengan lemah lembut dan beradab.
 -Berdiri apabila kedua ibubapa masuk atau mendapatkannya.
Mencium tangan keduanya pada waktu pagi dan petang atau pada waktu-waktu lain yang munasabah.
Sentiasa menjaga kehormatan dan harta keduanya. \
Memuliakan keduanya dan memberikan apa yang diminta oleh keduanya.
- Berbincang dengan keduanya dalam apa jua perkara sekalipun.
Mendoakan dan memohon keampunan bagi mereka.
Sekiranya mereka didatangi tetamu, hendaklah anak-anak duduk di pintu, sentiasa memerhati keduanya, kalau-kalau mereka memberi isyarat supaya mengambil sesuatu dengan diam-diam (tidak diketahui tetamu).
Melakukan kerja-kerja yang menyenangkan hati keduanya, walaupun mereka tidak menyuruhnya.
Tidak meninggikan suara samada di belakang atau di hadapan mereka.
Tidak memotong perbualan mereka.
Tidak keluar dari rumah tanpa izin keduanya.
Tidak melakukan sesuatu yang boleh memeranjatkan atau mengejutkan mereka ketika mereka sedang tidur.
Tidak lebih memuliakan isteri dan anak-anak daripada keduanya.
Tidak menghina keduanya jika mereka melakukan kerja-kerja yang tidak menyenangkan.
Tidak ketawa berlebihan (berdekah-dekah) di hadapan mereka.
Tidak memakan makanan yang dihidangkan untuk keduanya.
Tidak memanjangkan tangan untuk mencapai makanan di hadapan mereka.
Tidak tidur atau berbaring, sementara ibubapa sedang duduk melainkan mendapat izin dari keduanya.
Tidak menjulurkan kaki di hadapan mereka.
Tidak masuk sebelum mereka masuk, dan tidak berjalan di hadapan (mendahului) mereka.
Menjawab panggilan keduanya seberapa segera yang boleh.
Memuliakan sahabat-sahabat mereka, baik ketika mereka masih hidup atau setelah mereka mati. 
Tidak bersahabat atau bergaul dengan orang-orang yang tidak taat dan derhaka kepada kedua ibubapa mereka.
Selalu mengucapkan doa kepada keduanya terutama sekali jika keduanya telah mati, sebagaimana maksud firman Allah di dalam al-Quran: Tuhanku, kasihanilah mereka sebagaimana mereka telah mendidik aku pada masa kecil.
BERBAKTI KEPADA IBUBAPA SETELAH KEMATIAN MEREKA
Berbuat baik kepada kedua ibubapa bukanlah berakhir setelah kematian mereka, tetapi hendaklah diteruskan selepas kematian mereka. Antara yang boleh dilakukan ialah:
1.Menyembahyangkan jenazahnya. Jika ia anak lelaki maka lebih utama ia mengimamkan solat jenazah ke atas kedua ibubapanya serta membaca doa bagi mereka.
2.Sentiasa memohon keampunan dosa kedua ibubapa. Ini antara tanda anak yang soleh.
3.Menunaikan janji yang belum sempat ditunaikan oleh ibubapa sebelum kematiannya. Janji ini tarmasuk sedekah jariah, wakaf dan sebagainya.
4.Berbuat baik kepada sahabat baik ibu bapa seperti meneruskan hubungan silaturrahim dengan sahabat baik mereka.Rasulullah bersabda; "Sesungguhnya termasuk perbuatan yang paling baik ialah meneruskan silaturrahim dengan sahabat baik bapanya sesudah bapanya meninggal”. Riwayat Muslim.
5.Membantu keluarga yang dahulunya dibantu oleh ibubapanya. Abu Daud meriwayatkan satu hadis: Telah datang seorang bertanya kepada Rasulullah adakah sesuatu kebaikan yang masih ia dapat dilakukan kepada ibubapanya sesudah mereka meninggal dunia. Rasulullah menjawab "Ada; iaitu mendirikan solat jenazah bagi keduanya, berdoa meminta ampun bagi keduanya, melaksanakan apa yang menjadi janji keduanya, memuliakan orang yang menjadi sahabat keduanya dan memberi pertolongan kepada keluarga yang bergantung kepada keduanya”. Riwayat Abu Daud.
Mendidik Anak-Anak
Anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t. kepada kita hamba-hambaNya. Firman ALLAH s.w.t. : "Harta benda dan anak-anak kamu hanyalah menjadi ujian dan di sisi ALLAH ada pahala yang besar." (Al-Quran Surah At-Taghabun, 64 : 15) Sebagai ujian, ianya akan dipertanggungjawabkan. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat.
Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda : "Tahukah engkau siapakah orang yang mandul." Berkata para sahabat : "Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak." Lalu Rasulullah SAW berkata : "Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia." (Maksud Al-Hadith )
Ini mungkin disebabkan beberapa kesilapan dalam mendidik anak-anak.
1. Kurang berdoa
Kurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah
♦ Saidul (penghulu) Istighfar
♦ Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 8-9)
♦ Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 38)
♦ Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)
Kurang berdoa semasa membesarkan anak. Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah
♦ Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 : 128)
♦ Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 : 74)
♦ Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.
2. Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti :
♦ menakutkan anak-anak dengan sekolah
♦ menakutkan dengan tempat gelap
♦ menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau
♦ menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur
3. Tidak tegas dalam mendidik anak-anak. Ttidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak dan terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka.
4. Menegur anak secara negatif. Mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah) dan membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain.
5. Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual). Ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani
6. Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. : Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra' bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda Berkata Aqra' : "Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka." Rasulullah melihat kepada Aqra' kemudian berkata : "Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi." (Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)
7. Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas. Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, iaitu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi di hadapan anak-anak.
8. Susunan rumahtangga yang tidak kemas. Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh.
9. Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya. Dalam menjawab salam, lazimkanlah jawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi.
10. Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak. Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah.
11. Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang seperti para ulama' dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam.
12. Bertengkar di depan anak-anak. Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya.
13. Membenarkan orang yang tidak elok sahsiahnya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan berikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar.
14. Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video. Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak.
15. Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak. Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam.
PERHIASAN MENURUT ISLAM
Manusia memang sukakan perhiasan. Dalam Islam perhiasan boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian, seperti perhiasan diri, perhiasan harta dan perhiasan anak. Kecantikan rupa paras adalah anugerah Allah yang tidak ternilai dan mahal harganya. Kekayaan dan anak-anak juga menjadi perhiasan dan manusia berusaha memilikinya. Islam tidak melarang manusia lelaki dan manusia perempuan berhias diri selagi tidak melanggar etika perhiasan dalam Islam.
Dalam Islam perhiasan juga bukanlah bertujuan untuk menunjuk-nunjuk . Apa yang diharuskan ialah sekadar zahirnya sahaja. Seperti Firman Allah yang bermaksud: "Janganlah mereka menampakkan perhiasan kecuali yang zahir daripadanya sahaja" An-Nur:30.
Perhiasan yang zahir ialah muka dan tapak tangannya. Jadi lantaran itu jagalah perhiasan yang dipakai oleh anak dan isteri kita supaya tidak berlebih-lebih dan menunjuk-nunjuk hingga menimbulkan fitnah dan rasa cemburu orang lain melihatnya.
ADAB BERSENDAWA
Hendaklah berusaha supaya tidak bersendawa, menghindari makanan yang menyebabkan sendawa atau makanan yang banyak. Jika tidak dapat menghindarinya, bersendawalah dengan suara yang ringan, dan kemudian bacalah istighfar sesudah sendawa.
Sabda Rasulullah: Dari Abu Juhaifah r.a katanya, "Aku memakan kepingan roti dan daging, kemudian aku mendatangi Nabi s.a.w lalu aku sendawa. Baginda bersabda: Pendekkan sendawamu, kerana sesungguhnya orang yang paling lapar pada hari kiamat kelak ialah orang yang paling kenyang di dunia."
ADAB KETIKA MENGUAP
Hendaklah meletakkan tangan di mulut ketika menguap untuk menutup pandangan yang tidak layak ketika mulut terbuka dan juga untuk menghalang sesuatu masuk ke dalam mulut. Kita disuruh mengurangkan suaranya hingga tidak kedengaran langsung.
Selepas menguap hendaklah beristighfar kepada Allah kerana menguap adalah dari tanda malas dan ia adalah dari syaitan.
Rasulullah bersabda: Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi bersabda,"Sesungguhnya Allah suka akan bersin dan benci akan menguap. Jika salah seorang kamu bersin dan memuji Allah (Alhamdulillah), hendaklah orang Islam yang mendengarnya mengucapkan "Yarhamukallah". Adapun menguap adalah dari syaitan, jadi jika seorang kamu menguap maka hendaklah ia mengembalikannya (menahannya) sedapat mungkin, kerana apabila kamu menguap, syaitan ketawa melihatnya.” Riwayat Bukhari.
Adab-adab Buang Air Besar dan Air Kecil

1. Meminta izin sebelum masuk ke dalam jamban dengan cara mengetuk pintunya atau menunggu di luar beberapa ketika, terlebih-lebih lagi jika jamban itu kegunaan awam. Jangan masuk kecuali setelah benar-benar mahu buang air.
2. Mendahulukan kaki kiri ketika masuk dan mendahulukan kaki kanan ketika keluar. Dan ketika masuk disuruh membaca doa.
3. Membaca doa sebaik sahaja keluar dari jamban. Doanya ialah: "Aku mohon keampunan-Mu, segala puji bagi Allah yang telah menjauhi kesakitan dari aku dan yang telah memberi kesihatan kepadaku".
4. Jangan mengadap kiblat dan jangan pula membelakanginya ketika qada' hajat itu sebagai menghormati Kaabah.
5. Jangan membawa sesuatu yang padanya tertulis nama Allah, kitab al-Quran atau sebahagian dari ayat-ayatnya.
6. Dilarang bercakap ketika qada' hajat tidak boleh memberi salam, menjawab salam dan berzikir secara lisan.
7. Jangan kencing dalam keadaan berdiri kerana ditakuti ia terkena percikan kencingnya.
" Daripada Aisyah r.a katanya:' Siapapun yang memberitahu kamu bahawa Rasulullah s.a.w pernah kencing berdiri, maka janganlah membenarkannya (jangan mempercayainya)".
ENAM PERKARA TERCELA AKIBAT BANYAK MAKAN
Diriwayatkan bahawa Nabi Yahya a.s pernah didatangi iblis yang membawa beberapa benda bergantungan pada badannya. Lalu Nabi Yahya bertanya: "Apakah benda yang bergantungan itu?" Jawab iblis; "Inilah syahwat yang aku pergunakan untuk menguasai dan menggoda manusia. "Nabi Yahya kemudian bertanya: "Apakah yang ada pada syahwat itu?" Jawab iblis: "Kadang- kadang dengan syahwat ini engkau kekenyangan lantas aku beratkan engkau daripada mengerjakan solat dan zikir." Nabi Yahya terus menjawab; "Demi Allah, selama- lamanya aku tidak akan memenuhi perut dengan makan hingga terlalu kenyang."
Terlalu banyak makan boleh menyebabkan pekerti tercela iaitu:-
1.Menghilangkan rasa takut kepada Allah daripada hati manusia.
2.Menghilangkan kasih sayang kepada makhluk daripada hati orang yang kenyang kerana menganggap orang lain kenyang seperti dia.
3.Kenyang boleh menyebabkan seseorang itu berat untuk taat beribadat.
4.Sewaktu mendengar kata-kata hikmah; orang yang terlalu kenyang tidak dapat menangkap dan merasakan kehalusannya.
5.Jika orang yang kenyang itu memberikan nasihat dan hikmah, maka apa yang dikatakan itu tidak dapat meresap ke dalam hati orang yang mendengarnya.
6.Terlalu kenyang boleh menimbulkan pelbagai penyakit.
ADAB TIDUR
1. Jangan Terlalu Kenyang—Mulai dari waktu mengadap hidangan makan malam. Jangan makan terlalu kenyang kerana perut yang penuh juga tidak elok untuk kesihatan. Perut yang kenyang akan menyebabkan cepat berasa mengantuk dan susah untuk bangun tidur
2. Berwuduk—Gosoklah gigi selepas makan atau sebelum masuk tidur. Biasakan diri mengambil air sembahyang sebelum tidur kerana malaikat menyukai orang yang selalu berwuduk.
3. Mengingati Kesilapan—Sebelum meletakkan kepala ke tempat tidur, cuba ingat-ingatkan semula apa yang telah dilakukan sepanjang harian sejak awal pagi tadi. Kalau banyak perkara yang baik, berazamlah untuk terus mengekalkan perbuatan yang baik itu. Tetapi kalau banyak perkara yang tidak baik, berazamlah untuk tidak mengulangi lagi. Beristigfarlah memohon keampunan dari Allah.
4. Mahu Bangun Awal— Kalau masih ada waktu, luangkan sedikit masa membaca sebaris dua ayat-ayat Al-Quran. Atau memadai membaca surah Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas. Digalakkan membaca surah Al-Kausar sebanyak tiga kali sambil niatkan di dalam hati mahu bangun awal.
5. Membaca Doa— Sampai masa melelapkan mata, bacalah doa ini terlebih dahulu: Maksudnya: "Dengan namaMu ya Allah, aku hidup dan aku mati." Tidurlah dengan mengiring ke kanan dan seeloknya menghadapkan muka ke kiblat.
6. Bangun Pagi—Jika terjaga di tengah malam, ucapkanlah istigfar atau memuji kebesaran Allah. Setelah terjaga pada waktu paginya bacalah pula doa: Maksudnya: "Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami sesudah mematikan kami. Kepada-Nya kami akan dibangkitkan."
7. Niat Yang Baik– Tanamkan dalam hati untuk melakukan kebaikan sebanyak-banyaknya pada hari itu atau lebih baik daripada semalam. Niat yang baik juga dinilai sebagai amal kebajikan di sisi Allah.
4 PERKARA SEBELUM TIDUR ( Tafsir Haqqi )
Rasulallah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu : 
1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meredzai kamu,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah....
Bertanya Aisyah :
"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"
Rasulallah tersenyum dan bersabda :
"Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an. 
Membacalah shalawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.
Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredzai kamu.
Dan, perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"

Tiada ulasan: