Selasa, 28 Februari 2012

JIKA BAHAYA KEPADA MANUSIA SERTA HAIWAN...SERTA TUMBUH2AN...MAKA SYARAK JUGA TIDAK MEMBENARKAN....

Himpunan Hijau 2.0 paku terakhir Umno BN Pahang

Harakahdaily, 27 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 27 Feb: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada segenap lapisan masyarakat yang turut hadir dalam Himpunan Hijau 2.0 yang diadakan pada hari Ahad di Kuantan.


Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor (gambar) berkata, Himpunan Hijau 2.0 merupakan suatu petunjuk bahawa rakyat bersatu dan bersepakat untuk tidak mengizinkan walau seinci pun bumi di Pahang, bahkan di mana-mana tempat di negara ini dari dicemari dengan aktiviti yang boleh merosakkan alam sekitar.

Tambahnya, Himpunan Hijau 2.0 juga memberi isyarat kepada pemerintahan Umno BN supaya mendengar pandangan rakyat dalam apa juga isu yang membabitkan mereka.

“Zaman pemimpin negara memerintah secara diktator dengan sombong dan angkuh sudah berlalu, dan kini adalah masa untuk pemimpin dan rakyat saling bekerjasama dalam menangani sesuatu isu yang timbul,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Pastinya, ujar beliau Himpunan Hijau 2.0 adalah menifestasi kebangkitan rakyat setelah pelbagai usaha dilakukan bagi memastikan ianya selesai di meja rundingan gagal.

Menurutnya lagi, meskipun Perdana Menteri menyatakan bahawa loji pembersihan nadir bumi bernilai RM700 juta di Kuantan adalah selamat dari segi ‘fakta dan saintifik’, namun demikian rakyat tidak peduli dengan kenyataan beliau.

Ini, ujarnya menunjukkan bahawa PM sendiri gagal meyakinkan rakyat supaya mendengar penjelasan beliau terhadap isu itu.

Bagi rakyat, tambahnya mereka lebih peka terhadap alam sekitar kawasan mereka memandangkan mereka sendiri yang merasainya.

Beliau berkata, rakyat tidak melihat PM dan anggota kabinet merasai denyut nadi kehidupan rakyat di bawah kerana mereka dipisahkan oleh kehidupan pemimpin negara yang begitu eksklusif dan elit.

Tambahnya lagi, Himpunan Hijau 2.0 menyaksikan bumi Pahang yang selama ini menjadi benteng kukuh dan ampuh buat Umno BN bukan lagi menjadi kubu yang selamat kepada mereka.

“Mereka tidak lagi boleh mendabik dada mendakwa negeri dan kawasan tertentu sebagai fixed deposit kepada mereka.

“Bahkan, ramai berandaian Pahang bukan lagi kawasan subur buat Umno BN memerintah. Segalanya boleh berlaku sekiranya pemimpin Umno silap percaturan,” ujarnya.

Justeru, katanya DPPM beranggapan, apa pun alasannya, kerajaan perlu segera menghentikan operasi Lynas demi kemaslahatan rakyat.

“Jika tidak bersedialah menghadapi hukuman rakyat dalam PRU ke 13 nanti. Pahang mungkin akan menjadi paku terakhir buat keranda Umno di negara ini,” ujarnya lagi.

PAS yakin isu Kedah selesai dengan aman

Harakahdaily, 27 Feb 2012

KUALA LUMPUR, 27 Feb: PAS yakin isu Kedah dapat diatasi secara harmoni melalui ukhuwah Islamiah dan musyawarah.

Dalam satu kenyataan awal pagi ini, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, melalui beberapa pertemuan dan perbincangan pimpinan, parti mendapati bahawa isu di Kedah yang dibangkitkan oleh beberapa pihak yang terlibat lebih menjurus kepada maklumat yang kurang jelas.

“Dan ada  jalan penyelesaian kepada kemelut yang berlaku. Sehubungan itu, ahli dan pimpinan di semua peringkat diseru mendapatkan maklumat dari saluran rasmi parti bagi mengetahui perkembangan yang berlaku,” nasihat beliau.

Menurut Tuan Ibrahim, pelbagai usaha sedang giat dijalankan bagi mencari jalan penyelesaian yang menguntungkan parti secara keseluruhannya.

PAS, katanya yakin perkara ini dapat ditangani dengan baik, demi kepentingan parti, dan tambahan pula di saat seluruh jentera parti bertungkus lumus membuat persiapan bagi menghadapi Pilihanraya Umum ke-13.

“Sehubungan itu, semua pihak mestilah bertindak dengan tepat, jangan kerana nila setitik rosak susu sebelangga. Ketepikan emosi, dan fikirlah dari sudut parti dan bukan sudut peribadi,” tambahnya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Dalam cabaran media baru tanpa kawalan ini, penyebaran maklumat yang tidak sahih serta andaian peribadi tanpa asas jamaah yang kukuh, tidak membantu mengeratkan hubungan dan memperkasakan parti, hujah Tuan Ibrahim.

“Perbezaan pandangan tidak seharusnya merosakkan asas ikatan jamaah. Sebarang tindakan mestilah berada dalam ruang lingkup pemikiran jamaah,” nasihat beliau lagi.

Sebelum ini, Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub turut meminta semua ahli mendapatkan maklumat dari sumber parti yang sah tentang apa yang sedang berlaku di negeri itu.

Media, khasnya yang pro-BN melaporkan pelbagai berita tentang apa yang berlaku di Kedah sekarang termasuk melagakan pimpinan PAS.

Misalnya cara laporan NST dan Utusan melaporkan seolah-olah berlaku pertembungan antara kumpulan Erdogan dan ulamak di Kedah sekarang.

Media melaporkan, dua Exco Kedah tidak bersedia untuk dilantik semula menjadi Exco kerajaan negeri apabila majlis perlantikan dibuat pada 28 Februari ini.

Kumpulan NST pula diarahkan agar menjadikan berita Kedah ini sebagai berita utama termasuk berita muka depan.

Kedah melaksanakan dasar Exco kerajaan negeri akan dilantik setahun sekali di mana mereka akan mengangkat sumpah di depan Sultan Kedah.

Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata lapan ahli Exco Kerajaan Negeri akan mengangkat sumpah jawatan penggal 2012 di Istana Anak Bukit, Selasa ini manakala dua lagi dijangka berbuat demikian selepas tempoh semasa berakhir 7 Mac ini.

“Lapan yang akan dilantik itu bukan muka baru. Semua Exco tamat tempoh pada 7 Mac, sebab itu saya tidak boleh lantik sekaligus, perlu tunggu tamat tempoh bagi elak melanggari Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah,” katanya kepada media selepas mesyuarat ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK), di Wisma PKNK, semalam.

Kenapa akhbar The Star siar gambar ini?

Harakahdaily, 27 Feb 2012


KUALA LUMPUR, 27 Feb: Kenapa gambar seperti di atas boleh disiarkan di akhbar The Star - Star 2 - Music ms 17 - hari ini, 27 Februari.

“Dan kenapa penyanyi Erykah Badu boleh buat persembahan di Kuala Lumpur setelah seolah-olah menghina Islam dengan gambar ini?” demikian pertanyaan dilontar seorang pembaca Harakahdaily yang menamakan dirinya Hamba Allah.

Beliau merujuk kepada satu artikel yang disiarkan akhbar tersebut hari ini mengenai Erykah Badu yang akan membuat persembahan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Justeru, penyanyi Neo-Soul kelahiran Texan, Amerika Syarikat, Erykah Badu yang bakal mengadakan persembahan di Malaysia hujung Februari ini disifatkan menghina Islam.

Perkara itu jelas melalui tatu kalimah Allah yang terdapat di dadanya seperti gambar yang disiarkan akhbar The Star.

Kehadiran penyanyi yang berusia 40 tahun itu tidak sepatutnya berlaku kerana pihak berkuasa sepatutnya memantau sebarang artis luar yang ingin membuat persembahan di negara ini.

Kes khalwat Badrulamin tidak kuat - sumber JAIP

Harakahdaily, 27 Feb 2012
KUANTAN, 27 Feb: Laporan kes khalwat yang dikatakan melibatkan Dr Badrulamin Baharon tidak kuat kerana ketika pegawai JAIP sampai bilik berkenaan sudah penuh dengan orang.

Menurut laporan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), pegawai mereka hanya sampai ke bilik 8365 Hotel Swiss Garden hanya sekitar jam 4.30 pagi.

Dalam bilik berkenaan sudah ada Badrulamin, wanita berkenaan dan beberapa lelaki lain.

Ini bermakna, JAIP tidak menangkap Badrulamin berdua-duaan.

Pintu bilik berkenaan pula sudah terbuka dan Badrul dikelilingi oleh beberapa lelaki, kata sumber dari JAIP.

Blog Umno mula menyiarkan pelbagai laporan berkaitan tangkapan ini termasuk kononnya Badrul hanya memakai tuala ketika ditangkap.

Blog itu juga melaporkan kononnya Harakah membuat laporan muka depan penangkapan ini.

Padahal, Harakah tidak pernah membuat laporan berkenaan (gambar kanan).


Penjelasan Badrulamin
Sebelum ini, dalam kenyataannya, Badrulamin  menafikan dengan sekeras-kerasnya dakwaan media bahawa beliau ditangkap khalwat oleh pegawai Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) di Kuantan.

Beliau ke Kuantan untuk menghadiri Temurapat Pemimpin Parti Keadilan Rakyat pada 24 Februari sehingga 26 Februari 2012.

Menurutnya, pada petang 24 Februari 2012, wanita tersebut telah menghubungi beliau dengan nada cemas dan menyatakan hasrat beliau untuk melarikan diri daripada rumah kerana bimbangkan keselamatan diri beliau.

"Saya dengan tegas menasihatkan beliau untuk tidak berbuat demikian.

"Walau bagaimanapun pada jam 2.00 pagi 25 Februari 2012, beliau telah menghubungi saya memaklumkan bahawa beliau sudah tiba di lokasi Temurapat Pemimpin Keadilan," kata Badrulamin.

Menurut Badrulamin, dia telah mengenali pasangan suami isteri ini sejak lebih setahun lalu semasa wanita itu bersama keluarganya mengikuti rombongan umrah beliau.

Pasangan suami isteri ini sering berhubung dengan beliau bagi mendapatkan nasihat mengenai masalah keluarga yang mereka hadapi termasuk kes keganasan rumah tangga.

"Di dalam usaha membantu pasangan ini, saya dan isteri pernah menziarahi keluarga ini di Rompin," kata Badrul.

Di atas rasa tanggungjawab melihat wanita tersebut bersama anaknya di awal pagi, beliau membantu beliau mendapatkan bilik penginapan, kata Badrulamin.

"Pada jam 2.30 pagi suami wanita tersebut bersama lebih kurang 20 orang yang tidak dikenali menyerbu dan menyerang saya," ceritanya.

Suami wanita tersebut kemudiannya telah membawa isteri dan anaknya pergi secara paksa.

"Lelaki-lelaki bersikap ala samseng ini berhenti memukul saya apabila pihak keselamatan tiba dan menghalang mereka.

"Namun mereka masih tidak membenarkan saya keluar dari bilik. Hanya setelah 20 minit dikurung oleh samseng tersebut, pegawai Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) tiba dan menahan saya yang berseorangan di dalam bilik.

"Kenyataan Timbalan Pengarah JAIP bahawa saya ditahan oleh pegawai JAIP ketika berkhalwat adalah tidak benar sama sekali.

"Saya beranggapan bahawa kejadian ini merupakan satu tindakan terancang untuk memerangkap dan mengaibkan saya," cerita Badrul lagi.

Badrul dipanggil untuk membantu siasatan JAIP pada 27 Februari, iaitu esok dan berjanji akan datang dengan peguamnya.

Kenapa kita mesti tolak Lynas

Ronnie Liu, 27 Feb 2012
Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang telah meluangkan masa untuk menyokong perjuangan ini.

Forum ini merupakan satu tindakan aktif and agresif untuk memberi sokongan kepada rakyat Kuantan bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor menolak sekeras-kerasnya pembinaan Loji Pemprosesan Nadir Bumi LYNAS di Gebeng, Kuantan.

Saya juga ingin menggesa semua warga negeri Selangor untuk turut serta dalam Himpunan Hijau 2.0 yang akan berlangsung esok pagi di Gebeng, Kuantan sebagai salah satu cara dalam usaha untuk selamatkan Malaysia.

Sudah tentu tiada siapa yang ingin tanahair kita dianggap sebagai ‘tempat pembuangan sampah” kepada masyarakat sedunia.

Pihak Syarikat Lynas tidak mahu mendirikan loji pemprosesan nadir bumi di negara mereka sendiri, tetapi menggunakan alasan pelaburan untuk mendirikan loji tersebut di Malaysia.

Hakikatnya, hampas atau sisa ini bukanlah sekadar kotoran atau sampah tetapi merupakan sisa radioaktif yang mengandungi gelombang radiasi yang amat merbahaya kepada kesihatan manusia dan kepada persekitaran kita.

Dewasa ini, dalam era tanpa sempadan, dunia semakin kecil. Pembinaan loji pemprosesan ini boleh berlaku dalam kawasan terdekat kita juga.

Bandar Kuantan merupakan sebahagian dari negara ini dan bukanlah sejauh yang kita sangkakan sebelum ini. Rakyat Malaysia mesti mengubah sikap ‘tidak apa’ khususnya yang berkaitan dengan isu Lynas yang telah menjadi kebangsaan ini yang perlu diambil tindakan proaktif dengan kadar segera.

Sekiranya sisa toksik radioaktif ini menyerap masuk kedalam sistem perairan kita dan ke dalam tanah kita, sudah tentu aktiviti-aktiviti kita akan turut terjejas.

Dari upacara perkahwinan kepada bidang perniagaan kepada arena pelancongan, semuanya akan terjejas dengan peninggalan kesan jangka panjang.

Kita sering mendengar “mencegah adalah lebih baik dari dirawat”. Ini merupakan poin utama kita untuk hari ini dalam usaha untuk menghalang penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa dari berlaku.

Kami tidak mahu hidup dalam suasana ketakutan dan kebimbangan akan pendedahan kepada sisa radioaktif kerana ianya sukar dikesan dengan mata kasar.

Radiasi ini adalah hasil penyalahgunaan kuasa pihak yang tidak bertanggungjawab dan kesan pendedahan kepada radiasi bukanlah sesuatu yang dapat dikesan dengan serta merta.

Haruskah kita membenarkan ‘time bomb’ ini yang boleh meletup pada bila-bila masa berada berdekatan dengan kita? Mengapa Kerajaan Persekutuan meluluskan permohonan loji pemprosesan Lynas tanpa mangambil kira keselamatan rakyat jelata?

Mengikut sumber laporan akhbar, loji pemprosesan Lynas mempunyai banyak kekurangan dari segi infrastruktur,  tidak mematuhi piawaian keselamatan dan banyak tanda tanya berkenaan dengan prosedur menandatangani kelulusan loji ini.

Loji ini nampaknya mengengkari keperluan untuk mendapat kelulusan untuk beroperasi? Selain daripada itu, pihak Syarikat LYNAS belum lagi mengemukakan kertas cadangan untuk cara menguruskan dan membuang sisa radioaktif ini.

Pihak Syarikat LYNAS hanya mempunyai idea untuk menguruskan sisa radioaktif menggunakan “kaedah sementara” dimana sisa radioaktif akan disimpan dahulu.

Yang mengerikan bukan hanya sisa radioaktif pepejal sahaja malah air kumbahan dan sisa gas toksik yang dihasilkan dalam proses ini cukup untuk mencemarkan alam sekitar.

Pemprosesan nadir bumi ini akan menghasilkan 500m3 sisa sejam yang boleh memenuhi 5 kolam renang Olimpik. Air tercemar ini turut mengandungi sisa radioaktif yang akan meresap kedalam makanan kita melalui satu rantaian dimana air  tercemar yang mengalir ke laut akan menjejaskan hidupan laut yang akhirnya akan dimakan oleh manusia.

Sisa radioaktif yang terkandung dalam hidupan laut akan mengesahkan kemudaratan kesihatan. Gas yang dihasilkan dari pemprosesan tersebut adalah sebanyak 100 000m3 bagi setiap satu jam.

Gas ini yang dibebaskan ke udara akan terlarut bersama molekul air hujan yang akan menyebabkan pencemaran jangka panjang kepada kesihatan dan persekitaran.

Di samping itu, dalam dunia perniagaan negara China memegang monopoli pembekal terbesar didunia bagi nadir bumi ini.

Di inner Mongolia, kawasan Bautou Ia sudah lama menjadi tempat penapisan nadir bumi terbesar di dunia.  Disebabkan kebocoran sisa air ini, 70.9 peratus daripada penduduk tempatan mengalami penyakit kanser dan kerajaan negara China telah membayar pampasan  kepada mangsa pendedahan sisa radioaktif ini tetapi sudah tentu tidak mencukupi.

Menyedihkan lagi, penduduk Bautou tidak mampu untuk meninggalkan tempat tersebut dan tidak dapat menampung kehidupan yang lebih tinggi diluar. Oleh itu mereka terpaksa menjalani kehidupan disana walaupun mengalami keracunan yang kritikal.

Mengikut penduduk tempatan di sana, sumber utama pendapatan mereka disana adalah daripada kegiatan pertanian tetapi pada hari ini, hasil tanaman disana tidak boleh dimakan kerana mengakibatkan cirit-birit.

Sumber air disana juga tidak boleh diminum kerana selepas air itu dididihkan, bahan sisa dapat dilihat terapung di atas air. Kegiatan perlombongan juga terjejas, begitu juga sumber mata air untuk kegiatan pertanian juga terjejas kerana sumber air tercemar. Ini jelas menunjukkan tahap pencemaran yang serius di kawasan tersebut.

Selain daripada penyakit kanser, penduduk dikawasan Bautou juga mengalami masalah osteoporosis, hemiplegia, kelonggaran gigi dikalangan golongan orang dewasa. Kanak-kanak mengalami kerosakan gigi dan boleh dicabut begitu sahaja.

Kerajaan negara China sudah mula risau mengenai tahap pencemaran di kawasan Baotou kerana tanda-tanda pencemaran berskala besar telah dikenalpasti di Sungai Huang He dan mungkin akan mengakibatkan masalah yang tidak dapat diduga.

Sebagai rakyat negara ini, kita tidak mahu melihat Malaysia sebagai negara yang mengerikan. Kerajaan pusat melalui penyalahgunaan kuasa mereka, akan memusnahkan kehidupan rakyat ini untuk ‘menikmati’ manfaat dari pihak Syarikat LYNAS jika tidak menutup loji tersebut.Rakyat Malaysia berharap Malaysia tidak akan tergolong dalam negara-negara yang “tidak selamat” didiami.

Kerana itu, kita mesti bersatu mengatakan tidak kepada LYNAS dan tidak berjudi dengan kesihatan kita. Contoh terbaik adalah kesan dahsyat daripada Pengeboman Bom Atom Nagasaki dan Hiroshima dalam Perang Dunia Kedua yang berkekalan sehingga ke generasi anak-cucu-cicit mereka.

Malaysia negara yang tidak dibelenggu dan tidak berada dalam zon peperangan, oleh kita mesti menentang sekeras-kerasnya pembinaan loji seumpama ini dimana sahaja di Malaysia.
---------------------------
Penulis  (gambar) adalah Exco kerajaan negeri Selangor. Tulisan ini berasaskan ucapan penulis dalam satu forum di Selangor menjelang hari bantahan Lynas pada 25 Februari.

Anak muda pelopori kebangkitan Syria

Harakahdaily, 27 Feb 2012
BANGI, 27 Feb: Diskusi isu Syria diberitahu, anak muda negara itulah sekarang yang mempelopori kebangkisan rakyat di negara yang sedang bergolak itu.

Hazuanuddin Sofuan, Presiden Persatuan Mahasiswa Syria (PPMS) berkata, faktor anak muda adalah pencetus utama revolusi rakyat itu

Hampir 200 orang ke diskusi isu semasa, 'Syria: Antara Penindasan dan Kebangkitan', membuktikan bahawa masyarakat pada hari ini masih cakna terhadap isu semasa.

Diskusi isu semasa anjuran Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis) itu diserikan dengan penampilan dua orang panel iaitu Professor Datuk Dr. Redzuan Othman, Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial, UM dan Hazuanuddin.

"Sejarah politik Syria perlu diteliti dengan baik kerana ia amat berkait rapat dengan apa yang berlaku terhadap rakyat Syria sekarang.

"Bermula dari pemerintahan ala tentera oleh Hafiz Asad kemudian diwarisi oleh anaknya iaitu Basyar Asad sehingga kini, adalah kesinambungan kezaliman berterusan terhadap rakyat Syria," ujar Dr. Redzuan.

Sementara itu, Hazuanuddin yang juga merupakan antara kumpulan pelajar Malaysia terakhir yang dihantar pulang, mengulas;

"Faktor pelbagai aliran madrasah yang wujud di Syria dan tekanan kerajaan terhadap ulama menyebabkan pertembungan pandangan dalam menghadapi revolusi di Syria."

Di penghujung forum, kedua-dua panel memberi keyakinan dan harapan besar bahawa revolusi rakyat di Syria akan berjaya walaupun menghadapi tekanan yang hebat dari negara kuasa besar dunia seperti China dan Rusia dengan pertolongan Allah S.W.T sepertimana jatuhnya Muammar Ghadafi di Libya.

"Diskusi ini bertujuan memberi penerangan kepada masyarakat tentang isu semasa selari dengan saranan Gamis untuk membudayakan wacana intelektual secara serius," jelas Wan Mohamad Rasyadan, Ketua Penerangan Gamis.

Badrulamin dinasihat cuti sebulan untuk bersih nama

Harakahdaily, 26 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 26 Feb: Ketua Penerangan Negeri Selangor, Dr Badrulamin Bahrom (gambar) dinasihatkan supaya mengambil cuti selama sebulan sehingga  beliau dibersihkan dari tuduhan yang dikatakan berkhalwat pada Sabtu lalu.


Kerajaan negeri telah menerima penjelasan Dr Badrulamin berhubung kejadian itu dan mendesak pihak Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) melakukan siasatan secara telus, adil dan profesional demi menjaga maruah beliau sebagai muslim sebagaimana yang dituntut dalam ajaran Islam.

Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar Selangor dalam satu kenyataan hari ini menyatakan kerajaan negeri berharap cuti rehat yang diberikan ini dapat digunakan untuk menumpukan perhatian kepada musibah yang sedang ditanggung oleh beliau dan melakukan usaha-usaha bagi membersihkan nama beliau.

“Sepanjang tempoh bercuti ini, tugas-tugas beliau sebagai Ketua Penerangan Kerajaan Negeri Selangor akan diambil alih  sementara waktu oleh Sekretariat akhbar Pejabat Datuk Menteri Besar yang diketuai oleh Setiausaha Akhbar Datuk Menteri Besar.

“Akhir sekali Kerajaan Negeri Selangor menyeru semua pihak supaya tidak membuat andaian-andaian negatif dan menyerahkan hal ini kepada pihak berwajib melakukan penyiasatan,” tambah kenyataan itu.

Lynas: Bantahan rakyat diterjemah pada PRU13

Muhammad Faizal, 26 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 26 Feb: Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad menyifatkan segala kemarahan rakyat yang hadir pada Himpunan Hijau 2.0  membantah Lynas di seluruh negara hari ini akan diterjemaahkan pada pilihan raya umum ke-13 nanti.


Tambahnya, segala balasan yang diberikan oleh rakyat itu akan ditanggung oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana keangkuhan beliau dan Kerajaan Persekutuan enggan mendengar rintihan rakyat terhadap bencana yang bakal menimpa apabila loji tersebut beroperasi.


"Rakyat sekarang sudah cerdik dan boleh menilai setiap apa kelemahan yang dilakukan oleh kerajaan terutamanya yang membabitkan bencana alam sekitar serta nyawa manusia dalam jangka masa yang panjang," jelasnya sewaktu menghadiri Himpunan Hijau 2.0 di hadapan bangunan Maju Junction, di sini pagi tadi.

Beliau yang turut memberi ucapan di hadapan ratusan rakyat yang berhimpun itu menjelaskan himpunan hari ini menyaksikan penampilan demostrasi yang tidak pernah disaksikan sebelum ini kerana ia melibatkan pelbagai kaum  dan juga peringkat umur.

"Tahniah kerana hari ini rakyat berbilang kaum turut hadir menyatakan sokongan mereka terhadap membantah pembinaan loji Lynas itu, dan saya pasti mereka ini hadir buka atas dasar parti tetapi atas rasa tanggungjawab mereka.

"Saya melihat lebih kurang 50 peratus mereka berumur 30 tahun ke bawah dan ini satu yang mengejutkan kerana mereka inilah merupakan golongan pengundi muda yang boleh menentukan siapa yang mereka ini pilih pada pilihan raya nanti," ulasnya.

Dr Dzulkefly berpendapat, golongan pertengah inilah merupakan undi penentu dan pada masa ini ia merupakan isyarat awal kepada Barisan Nasional terhadap apa yang bakal mereka hadapi nanti.

"Mereka hadir kerana rasa tanggungjawab mereka kepada negara ini dan juga kepada generasi yang akan datang, sudah pasti apabila bantahan mereka tidak didengari oleh kerajaan maka undi protes akan berlaku secara senyap," sambung beliau lagi.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu juga menyatakan tidak ada apa-apa yang diperolehi oleh negara ini walaupun Lynas menyatakan akan untung RM8 bilion setahun dengan modal permulaan sebanyak RM700 juta kerana sikap murah hati kerajaan memberi pelepasan cukai hampir 10 tahun.

"Apa yang rakyat perolehi adalah kesan radioaktif serta malapetaka dan bencana alam sekitar yang akan ditanggung selama-lamanya, malah ia mengambil masa yang lama untuk ditangani secara selamat," kata beliau.

Himpunan aman yang bermula pada jam 9 pagi itu berakhir sekitar pukul 12 tengah hari.

Tiada ulasan: