Rabu, 22 Februari 2012

DOA SENJATA ORANG MUKMIN..JANGAN TERHALANG DOA SEBAB DOSA SERTA MENGAMAL PERKARA2 YANG DILARANG DALAM ISLAM

Kelantan tambah pendakwah untuk orang Asli

Rizal Tahir, 21 Feb 2012
KOTA BHARU, 21 Feb: Bagi menjaga akidah Orang Asli yang telah memeluk Islam sentiasa terjaga agar tidak mudah diganggui oleh fahaman lain, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (Jaheaik), telah menambah enam orang lagi pendakwahnya.

(Ustaz Mohamad Mustafa menyampaikan rekplika kunci motor iaitu salah satu kit alat bantuan dakwah kepada Muallim Jaheaik.)

Dengan pertambahan itu, kesemua pendakwah yang bertugas di lima penempatan Orang Asli kini berjumlah 18 orang.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah negeri, Ustaz Muhammad Mustapha berkata, sebelum ini seramai 12 orang bagi menyampaikan dakwah Islam berterusan.

Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan Kursus Asas Pengurusan dan Dakwah serta penyampaian kit alat bantuan dakwah kepada muallim Jaheaik.

Turut hadir pada majlis itu Timbalan Pengarah Jaheaik (Bahagian Koperasi) Ustaz Mohd Salleh Mat Jusoh dan Ketua Penolong Pengarah (Dakwah) Ustaz Hasnan Ramli.

Sambungnya lagi, kesemua 18 orang pendakwah yang sebahagian besarnya masih bujang itu akan tinggal di sana selama tiga minggu dan seminggu pulang bercuti.

“Dengan adanya pendakwah kita di sana mereka akan mengikuti pengajian Islam secara terperinci dengan membaca al-Quran, kelas fardhu ain dan berbagai lagi termasuk mempelajari solat,”ujarnya.

Sementara itu sebanyak RM50,000 diperuntukkan untuk membiayai perlatan bantuan dakwah seperti motosikal, computer riba, projektor, kelengkapan jenazah dan berbagai lagi.

Solat hajat '16 OKT mansuh ISA' malam ini

Hazayani Zakaria, 21 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 21 Feb: Satu majlis solat hajat dan ceramah khas 'Solidariti Untuk 16 OKT Kes Mansuh ISA' akan diadakan pada malam ini di surau Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM), Taman Melewar.

Menurut Timbalannya DMPP Dr. Siti Mariah Mahmud, majlis ini diadakan sebagai tanda solidariti kepada kesemua orang kena tahan (OKT) yang akan mendengar keputusan perbicaraan di Mahkamah Tinggi Jalan Duta, esok.

Ketua DMPP, Siti Zailah Mohd Yusof akan turut serta malam ini.

"Semua pejuang yang sayangkan perjuangan mansuhkan ISA ini diseru hadir beramai-ramai sebagai tanda sokongan kepada OKT ini," kata beliau kepada Harakahdaily semalam.

Pada 21 Oktober tahun lalu, 16 OKT ini yang didakwa di bawah Seksyen 143 Kanun Keseksaan dipanggil membela diri kerana pihak pendakwa berjaya membuktikan prima facie kes bagi pertuduhan pilihan di bawah Seksyen 27 Akta Polis.

Jika sabit kesalahan mereka akan didenda dan dipenjarakan.

Lima daripada OKT tersebut merupakan wanita termasuk Ketua Penerangan DMPP, Aiman Athirah Al-Jundi.

Dua lagi iaitu Nashita Md Nor dan Norlaila Othman merupakan aktivis Gerakan MAnsuhkan ISA (GMI) manakala dua lagi iaitu  Salmah Ismail and Hayati Abd Samad merupakan Wanita PKR.

Mereka ditahan pada hari perhimpunan aman Mansuhkan ISA pada 1 Ogos 2009 dan menghadapi perbicaraan lebih dua tahun.

Seramai 29 orang didakwa dan 13 tahanan yang merupakan anggota Unit Amal iaitu pertubuhan di bawah Dewan Pemuda PAS Pusat didakwa di bawah Akta Pertubuhan 1966.

13 tahanan itu bagaimanapun dibebaskan kerana pihak pendakwa  gagal mengemukakan bukti-bukti bahawa ianya pertubuhan haram dan tidak boleh disabitkan dengan menyertai perhimpunan haram.

Anwar jumpa Nik Aziz perjelas isu Israel

Harakahdaily, 21 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 21 Feb: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau berasa lega kerana dapat memberikan penjelasan kepada Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung kenyataan kontroversinya tentang Israel.

Beliau juga berkata dengan penjelasan itu, beliau mengaggap salah faham yang timbul sebelum ini selesai.

"Tok Guru Nik Aziz dengar dan faham pendirian saya, dan saya pun faham pertimbangan PAS yang cukup tegas dan keras dalam soal Israel. Bagi saya, kita dah jelaskan dan perkara ini tidak berbangkit dan kita akan terus dengan program bersama seperti biasa.

"Saya rasa baik kerana telah beri penjelasan terhadap sedikit sebanyak keraguan dalam hal ini," katanya yang juga ketua pembangkang kepada pemberita selepas pertemuan itu.

Pertemuan kira-kira 45 minit itu berlangsung di sebuah hotel di ibu negara pagi ini.

Turut serta pada pertemuan itu, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Menurut Anwar, beliau menjelaskan kepada Nik Aziz bahawa salah faham isu itu timbul ekoran media Umno yang hanya menggunakan sebahagian sahaja daripada kenyataannya yang disiarkan oleh akhbar Wall Street Journal bulan lalu.

Ianya sekaligus memberi salah tafsiran terhadap pengiktirafan Israel sedangkan ia bukan bermaksud sedemikian.

"Masalahnya saya sebut, media Umno hanya guna bahagian pertama sahaja, bahawa ada kesediaan mengiktiraf dan mengawal keselamatan tetapi tidak ditekankan 'tertakluk kepada syarat-syarat, contingent'," katanya lagi.

Antara syarat tersebut katanya termasuk pengunduran tentera Israel dari Palestin dan negara arab lain, menghentikan kepungan terhadap Gaza dan mengiktiraf Baitul Maqdis sebagai ibu negara Palestin.

Turut dikongsi kepada Nik Aziz katanya pendirian pemimpin Hamas Khaled Mashal yang menerima penjelasan beliau sebelum ini.

"Dalam perbincangan dengan Khaled Mashal dia sebut "I know the word contingent".

"Akhirnya saya bagi tahu (Nik Aziz), saya tunduk dengan apa yang dikehendaki Hamas dan Fatah dan apa yang dirunding di Doha dua minggu lalu," katanya.

Dalam pada itu, Anwar juga mendakwa pendiriannya dengan PAS bukan perbezaan ketara namun yang berbeza sebenarnya adalah dengan Umno.

Menurutnya, Umno hipokrit dalam isu Israel ini apabila mendabik dada kononnya mereka tidak mengiktiraf Israel sedangkan kata Anwar pada masa sama Umno juga mengadakan hubungan perdagangan dengan negara itu.

Malah perdana menteri, menteri dalam negeri dan menteri pertahanan sendiri masing masing mengadakan pertemuan dengan rakan sejawat dari negara itu, kata Anwar.

[LIHAT VIDEO]


PAS Melaka kesal surau diroboh

Ahmad Danial, 21 Feb 2012
MELAKA, 21 Feb: Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari melahirkan rasa kesal dan kecewa kerana sebuah surau Ujong Pasir dirobohkan oleh pihak berkuasa baru-baru ini.


"Umno gagal menjaga Islam, surau dirobohkan adalah bukti kegagalan Umno.

"Menurut penduduk setempat di Ujong Pasir, tapak surau itu telah puluhan tahun diwakafkan," ujar Adly kepada Harakahdaily.

Beliau mempersoalkan mengapa tanah-tanah wakaf sebegitu tidak diselenggara dengan betul dan diwartakan oleh Majlis Agama Islam Negeri Melaka (MAIM) yang dipengerusikan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

"Kegagalan kerajaan negeri mewartakan tanah wakaf ini menyebabkan tanah tersebut terjual kepada pihak ketiga.

"Akhirnya surau yang didirikan oleh penduduk kampung di Ujong Pasir itu dirobohkan, atas alasan Pembangunan oleh pemaju," katanya.

Menurutnya, Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK), penghulu, wakil rakyat dan ketua menteri sendiri tidak dapat menyelamatkan sebuah surau yang menjadi tempat ibadat dan aktiviti lain di kawasan tersebut.

"MAIM dan Ketua Menteri harus bertanggungjawab terhadap perobohan surau ini," tambah Adly.

Surau yang dikenali sebagai Surau Pak Man itu dibina di atas sekeping tanah wakaf tetapi difahamkan ia telah dijual oleh individu yang mendakwa tanah tersebut miliknya kepada pihak ketiga.

Adly dan Yang Dipertua PAS Kawasan Kota Melaka, Harun Mohammed telah membuat lawatan ke surau tersebut baru-baru ini.

Dalam lawatan itu mereka mendapati masih terdapat banyak sejadah dan tikar yang dibiarkan begitu sahaja bersama timbunan batu dan pasir kesan perobohan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Mereka tidak mengalihkan sejadah yang digunakan ketika operasi merobohkan surau tersebut. Tidak ada langsung rasa hormat kepada rumah Allah.

"Umno sering melaung-laungkan pembela Islam dan agama tetapi mereka sanggup membiarkan surau ini dirobohkan sedangkan mereka adalah parti yang berkuasa," ujar Harun yang juga Penyelia Dun Telok Mas.

Harun berkata Ketua Menteri Melaka, yang juga Pengerusi MAIM; Exco Kerajaan Negeri dan Adun Telok Mas iaitu Datuk Latif Thamby Chik mesti dipertanggungjawabkan kerana gagal menjaga kedaulatan institusi Islam.

"Wakil Rakyat Dun Telok Mas ini langsung tidak bertanggungjawab dan tidak menghalang surau ini tidak dirobohkan.

"Mereka menghentam Kedah kerana merobohkan surau, tetapi di Kedah surau yang dirobohkan diganti dengan surau lebih besar, tetapi di sini surau dirobohkan atas tanah wakaf, ini merupakan suatu penghinaan kepada tanah wakaf orang Islam," tambah Harun.

Tiada ulasan: