Khamis, 16 Februari 2012

SAMAN MENYAMAN ADA ORANG DAH TAK KISAH LAGI...PERINTAH ALLAH DAH TAK PENDULI...INI ORANG2@GOLONGAN2 MEMANG TAK MAKAN SAMAN...CUMA MUNGKIN DIMAKAN API NERAKA MENJULANG2....

Aqidah: Tahniah, Najib tak perlu bayar RM80 juta

Abdul Aziz Mustafa, 16 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 16 Feb: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana tidak perlu berbelanja sehingga RM80 juta untuk memastikan kenyataan yang menyifatkan beliau menggadai aqidah ditarik balik.

"Sebelum ini, Tan Sri Harussani (Zakaria) kata Najib menggadai 'aqidah kerana menghadiri sambutan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini.

"Semalam, kita yakin tanpa sebarang bayaran, Mufti Perak itu juga yang menyatakan kehadiran Perdana Menteri pada sambutan Thaipusam itu tidak menyalahi hukum syarak pula.

"Perdana Menteri tidak perlu bayar RM80 juta untuk bersihkan imejnya di mata orang-orang yang mudah diperdayakan bahawa imej beliau telah dibersihkan," kata Mahfuz sinis sambil merujuk jumlah yang RM80 juta yang dibayar dengan wang rakyat kepada FBC Media Ltd yang ditugaskan untuk membersihkan imej buruk kerajaan Umno Barisan Nasional (BN).

Sebelum ini, Najib mengakui di Parlimen bahawa kerajaan telah membayar 19.6 juta euro (RM80 juta) kepada FBC Media antara 2007 dan 2010 kononnya untuk meningkatkan imej Malaysia di mata dunia antarabangsa.

Mahfuz menyifatkan perbelanjaan itu sebagai lanjutan penyelewengan kepada penyelewengan tidak bertanggungjawab yang dilakukan sebelum itu oleh kerajaan Umno BN.

"Untuk menutup penyelewengan kerajaan Umno BN, buat satu lagi penyelewengan dengan menggasak RM80 juta duit rakyat untuk mengupah FBC buat dokumentari untuk cuba membersihkan imej buruk kerajaan Umno dan BN walaupun realiti yang berlaku tidak memungkinkan perkara itu terjadi.

"Buat lapan program dokumentari dengan harga RM80 juta dan selepas itu membazir begitu sahaja apabila kesilapan BBC (Perbadanan Penyiaran British) menyiarkan program tersebut memberikan imej yang sangat buruk dan hasilnya kosong kerana tidak mungkin sesiapa pun yang berakal boleh mempercayai program tajaan.

"Upah orang sampai RM80 juta supaya kata awak baik, siapa yang waras yang mahu percaya kata-kata orang upahan?" kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

BBC baru-baru ini telah memohon maaf kerana menyiarkan program hal ehwal semasa yang ditaja, termasuk lapan yang memaparkan Malaysia kerana tindakan itu melanggar peraturan dalaman yang bertujuan melindungi integriti editorialnya.

Sambil menuntut Najib serta Umno dan BN yang diketuainya membayar balik RM80 juta itu kepada rakyat, Mahfuz bersyukur kerana perbuatan Najib yang sebelum ini disifatkan menggadai 'aqidah oleh Harussani dibersihkan oleh Mufti Perak itu sendiri secara percuma.

"Nasib baik Mufti Perak yang sebelum ini menyifatkan Najib menggadai 'aqidah tidak bertindak seperti FBC yang menggasak hingga RM80 juta duit rakyat negara ini, walaupun sikap beliau yang dituduh flip flop itu menggadaikan nama dan penghormatan kepada kedudukan beliau sebagai mufti," kata Mahfuz.

Dalam tegurannya terhadap perbuatan Najib menyertai perayaan Thaipusam yang disifatkannya “menggadai akidah” itu, Harussani juga berkata, walaupun sudah ditegur setiap tahun namun Perdana Menteri seolah-olah tidak memandang berat akan kepentingan agama Islam dan akidah.

“Ini perbuatan syirik, saya tidak tahu mengapa jadi macam ini... sedangkan perayaan kaum lain kita tidak boleh sambut ini pula hadir di rumah ibadat mereka.

“Bagaimana boleh terlajak macam ini, sepatutnya perdana menteri wakilkan menteri beragama Hindu untuk menggantikan dirinya... sebab umat Islam tidak boleh terlibat dalam sambutan perayaan agama lain,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau menambah menteri hal ehwal agama Islam atau penasihat agama sepatutnya menasihatkan Najib agar tidak hadir dalam perayaan itu.

“Kita tidak boleh sambut (perayaan agama lain), mereka lakukan upacara keagamaan dan kita sebagai umat Islam tidak boleh hadir... itu upacara ibadat mereka.

“Sebagai perdana menteri, Najib sepatutnya sedar dan menghantar wakil. Saya sudah tegur perkara ini setiap tahun namun tidak dipedulikan,” katanya

Teguran Nik Aziz sopan, berhemah - Anwar

Muhammad Faizal, 16 Feb 2012
SUBANG JAYA, 16 Feb: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) menyifatkan teguran yang diutarakan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat lebih sopan dan berhemah.

Malah beliau turut memberitahu teguran tersebut sangat berbeza dan perlu difahami.

"Teguran Nik Aziz sangat berbeza malah sopan dan kita kena faham, beliau kata kalau betul cakap tarik balik tetapi kalau tak benar saman sahaja.

"Ia berbeza dengan Unmo Barisan Nasional yang telah lempar fitnah serta menipu, kenapa mereka memadamkan kenyataan saya mengenai Palestin," tegasnya.

Tambahnya lagi, Umno Barisan Nasional tidak menyiarkan sepenuhnya kenyataan beliau berhubung dengan Palestin tetapi hanya mengambil separuh sahaja yang mempunyai kenyataan berhubung Israel.

"Mereka sejak dulu lagi asyik fitnah, kenapa mereka tidak siarkan pertemuan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed dengan Perdana Menteri Israel.

"Malah terdapat lagi menteri-menteri yang mengadakan pertemuan dengan pemimpin tertinggi Israel tetapi semua ini tidak disiarkan," ujarnya pada sambutan Maulidru Rasul dan bicara tokoh anjuran Majlis Perbandaran Subang Jaya di Ibu Pejabat Majlis Perbandaran Subang Jaya, pagi ini.

Ketua Pembangkang itu turut memberitahu perkara ini timbul apabila sikap Umno yang tidak mengambil fakta yang penuh tetapi hanya mengolah kenyataan dalam sudut mereka sendiri.

Dalam satu kenyataan pada 13 Februari lepas, Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan, menggesa Anwar menarik balik kenyataannya yang dikatakan menyokong usaha melindungi keselamatan Israel sebagaimana yang disiarkan Wall Street Journal (WSJ).

Malah Ketua Pembangkang itu turut digesa untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap WSJ bagi membersihkan namanya jika apa yang disiarkan itu tidak benar.

Ekoran itu, Anwar akan mengadakan perjumpaan dengan Nik Aziz bagi menjelaskan isu Israel itu.

Tuduh PAS sesat melampau, karut - Nik Aziz

Rizal Tahir, 16 Feb 2012
KOTA BHARU, 16 Feb: Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyifatkan tuduhan terhadap PAS sebagai parti ajaran sesat sebagai melampau.
Menurutnya, tuduhan terdesak itu amat tidak wajar memandangkan semakin ramai menyertai PAS.

(Gambar: Tuan Guru Nik Aziz menyampaikan cek skim takaful khairat kematian kepada wasi peserta Ladang Rakyat.)


“Andainya PAS sebuah parti ajaran sesat, sudah tentu tak ada orang pun yang nak sertai PAS apa lagi golongan cerdik pandai pelbagai bidang sekarang ini semakin ramai memberi sokongan pada PAS,” ujarnya yang juga Menteri Besar Kelantan.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Perhimpunan Perdana Peserta Ladang Rakyat Negeri Kelantan di pekarangan Stadium Sultan Muhammad Ke-IV hari ini sebagai mengulas kenyataan Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said.

Minggu lalu, Ahmad pada satu majlis di Dun Kijal, Kemaman mendakwa PAS sebagai ‘parti ajaran sesat’.

Menurut Tuan Guru lagi, ahli PAS kini bukan hanya terdiri masyarakat kampung sahaja, sebaliknya golongan professional pelbagai peringkat.

“Jadi macam mana boleh dakwa PAS parti ajaran sesat, mengarut semuanya, yang sebenarnya bukan PAS bawa ajaran sesat, sebaliknya dia (Umno).

“Bayangkanlah waktu jual tiket loteri Jabatan Kebajikan Masyarakat dulu, wang judi tu dibina buat masjid, boleh dia (Umno) berfikir begitu, jadi siapa yang sesat sebenarnya,” ujarnya lagi.

PAS konsisten, bukan Islam semakin faham

Aziz Muda, 16 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 16 Feb: Sokongan orang ramai terhadap PAS ternyata semakin memberangsangkan sejak kebelakangan ini, apabila dianggarkan seramai 100 hingga 200 orang rakyat negara ini telah menjadi ahli parti itu dalam sebulan.
Dengan sokongan baik itu menjadikan jumlah ahli PAS di seluruh negara sekarang telah bertambah secara beransur-ansur sehingga mencecah sejuta orang.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, penerimaan orang ramai terhadap PAS sejajar dengan peningkatan kefahaman rakyat negara ini mengenai dasar perjuangan parti itu yang berbeza dengan parti-parti lain di tanah air.

Menurutnya, sejak ditubuhkan hingga sekarang malah hingga selamanya, PAS tetap konsisten dengan dasar perjuangannya untuk menegakkan Islam sebagai ad-deen di negara ini dan sekiranya berubah hanyalah pendekatan-pendekatannya sesuai dengan keperluan masa dan keadaan.

Katanya, realiti itu berbeza sama sekali dengan Umno yang berjuang atas dasar sekular dan perkauman, sehingga menyebabkan munculnya pelbagai masalah di dalam parti itu dan masyarakat yang menjadi semakin kronik dan gagal diselesaikan dengan baik.

"PAS pula berjuang untuk mengajak orang ramai mentauhidkan Allah, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran yang dimulai dengan diri sendiri dan terhadap masyarakat," katanya kepada Harakahdaily ketika ditemui, di sini.

Matlamat penubuhan PAS, menurutnya, bukanlah berpaksikan politik semata-mata, tetapi adalah untuk menyampaikan mesej Islam kepada orang ramai.

Katanya, perkara itu sejajar dengan kedudukan PAS sebagai gerakan Islam yang berjuang untuk mendaulatkan Islam di muka bumi ini yang mengatasi kepentingan peribadi setiap pemimpin dan ahli-ahlinya.

Sehubungan itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Marang, Terengganu menegaskan, perjuangan PAS tidak akan terhenti walaupun cuba dihalang dengan pelbagai cara oleh pihak pemerintah sejak awal penubuhannya.

"Berkat kesungguhan dan keikhlasan para pemimpin dan ahli-ahli PAS dalam menyampaikan mesej perjuangan kepada orang ramai, perjuangan PAS kini sudah semakin difahami oleh orang ramai termasuk di kalangan bukan Islam," jelasnya.

Dalam usaha menarik orang ramai agar menyertai PAS, beliau mengingatkan setiap pemimpin dan ahli-ahli parti itu agar tetap berdiri di atas pendekatan yang betul dan berkesan.

"Untuk menarik sokongan orang ramai, kita dalam PAS ada uslub kita sendiri. Pengalaman saya, jika berceramah, sekiranya kita hanya menyampaikan ceramah politik, ia tidak akan berjaya menarik sokongan orang ramai kepada PAS.

"Cara terbaik adalah dengan menyampaikan mesej Islam kepada orang ramai menerusi ceramah kita itu. Cara ini ternyata cukup berkesan dan lebih menepati matlamat penubuhan PAS itu sendiri," jelasnya.

Beliau berharap agar seluruh pemimpin PAS akan turut menggunakan pendekatan tersebut dalam setiap ceramah mereka kerana dengan mendidik orang ramai dengan pendidikan Islam akan dapat menyedarkan orang ramai tentang kewajipan mereka menyokong gerakan Islam, terutama di kalangan orang Islam sendiri.

"Hanya menerusi pendidikan Islam yang akan dapat mengubah orang jahat kepada baik. Dengan itu, jika kita menyampaikannya dengan ikhlas kepada Allah, apa yang kita lakukan itu akan dinilai sebagai ibadat dan diberikan pahala oleh Allah sehingga berterusan walaupun kita telah meninggal dunia.

"Selain dari menyampaikannya menerusi ceramah, perkara itu juga perlu dilakukan oleh para penulis dan wartawan dan itulah bezanya antara penulis atau wartawan Harakah dan Harakahdaily dengan wartawan-wartawan akhbar lain terutama akhbak milik Umno atau BN," tegasnya.

Blogger Papagomo disaman Husam Musa pula

Aslani M, 16 Feb 2012
KOTA BHARU, 16 Feb: Blogger mesra Umno, Papagomo sekali lagi menerima nasib malang apabila disaman pula Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa (gambar) berhubung dakwaan fitnah yang disiarkan melalui blognya.

Dua minggu lepas blogger terbabit disaman seorang peguam terkenal, Datuk Shukri Mohamad juga berkaitan artikel fitnah yang disiarkan dalam blognya.

Writ saman tersebut difailkan Husam melalui peguam Hisham Fauzi baru-baru ini dengan menuntut gantirugi sebanyak RM10 juta, memohon maaf secara bertulis, gantirugi teladan, gantirugi melampau dan gantirugi punitif.

Selain itu injunksi menghalang defendan atau ejen atau pembantu berkomunikasi, memberi komen, mengulangi penerbitan kenyataan-kenyataan berunsur fitnah terhadap plaintif.

Defendan melalui blog; http://www.papagomo.com bertajuk 'gambar ekslusif bakal MB Kelantan pimpin tangan China Doll’ diterbit pada 6 Disember tahun lepas cuba mengaibkan Husam dengan menyiarkan gambar tersebut.

Husam yang juga anggota Exco kerajaan negeri menyifatkan gambarnya dimanipulasikan sehingga memberikan gambaran plaintif sedang berpimpin tangan dengan seorang perempuan Cina.

Defendan atau nama sebenar Wan Muhammad Azri Wan Deris beralamat di Villa Apartment, Jalan 5/23 e, Danau Kota, Setapak, Kuala Lumpur antara lain turut menulis;

“Tapi Kawe yakin rakyat Malaysia bijok dan crdik bilo keleh gambar ni. Ambo yakin sedikit sebanyak rakyat Kelantan akan buko mato kenal siapo hok dalam gambar ni.”

Dalam writ samannya Husam menjelaskan gambar itu sebenarnya menunjukkan beliau ketika itu bersama rombongan kerajaan Kelantan ke China sedang berjalan keluar dari sebuah bangunan dengan diikuti oleh jurubahasanya, seorang perempuan warganegara China.

Plaintif sedang memegang saputangan di tangan dan perempuan itu berjalan di belakang.

Plaintif sebelum ini mengemukakan notis tuntutan kepada defendan menuntut supaya memohon maaf secara terbuka dan membayar gantirugi.  Bagaimanapun defendan gagal dan enggan berbuat demikian.

Hentikan Lynas bukan sekadar benar himpunan

Hazayani Zakaria, 16 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 16 Feb: Kerajaan bukan hanya perlu membenarkan Himpunan Hijau 2.0, 26 Februari ini namun harus mendengar suara rakyat yang mahu operasi kilang nadir bumi Lynas di Gebeng dihentikan.

Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohammad Omar (gambar) berkata, di samping kebenaran berhimpun, perkara yang dituntut jauh lebih besar iaitu mahu Lynas menutup kilang yang membahayakan keselamatan dan kesihatan penduduk Kuantan.

"Sudah sampai masanya suara rakyat Kuantan didengar dan kita mahu Perdana Menteri dan Menteri Besar Pahang bukan sekadar benarkan kita berhimpun tapi apa yang lebih penting, bertindak menghentikan projek itu," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Penasihat Badan Bertindak Anti Rare Earth Refinery (Badar) itu berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Adnan Yaakob yang tidak menghalang himpunan tersebut.

Sambil menyambut baik kenyataan itu, Zulkefly berkata, PAS dan rakyat Kuantan menuntut komitmen kerajaan untuk menjamin keselamatan penduduk.

"Lagi baik kalau kerajaan hentikan projek itu sekarang, jadi rakyat tak payah susah-susah nak berhimpun.

"Mereka tak payah nak perli kita, seolah-olah cakap, buatlah himpunan besar-besaran tapi kerajaan akan tetap teruskan projek ini," katanya.

Himpunan Hijau 2.0 yang disertai beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dengan sokongan Pakatan Rakyat itu dijadualkan akan berhimpun di padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) bermula jam 10 pagi.

Semalam, Najib berkata kerajaan tidak akan mengambil tindakan terhadap peserta himpunan kerana rakyat mempunyai hak untuk berhimpun secara aman.

Adnan pula dalam kenyataannya kepada sebuah akhbar berkata, Kerajaan Negeri Pahang mengalu-alukan kehadiran dan menyambut peserta dengan tangan terbuka kerana ia dianggap pelancongan dan akan menambahkan sumber pendapatan peniaga dan pengusaha hotel di bandar ini.

Justeru, Zulkefly menyeru rakyat bukan sahaja penduduk Kuantan untuk turun ke perhimpunan tersebut tanpa rasa takut.

"PAS menyeru rakyat di seluruh negara turun menyatakan solidariti terhadap penduduk Kuantan yang diancam bahaya," katanya.

Tiada ulasan: