Rabu, 22 Februari 2012

PEMBOHONGAN..DAN PENAFIAN AKHIRNYA TERBONGKAR...SEMUA ADA HAYAT..TAK KAN KEKAL SAMPAI AKHIRAT..SATU KETIKA NANTI KALAH JUGA...BERMAKNA KITA DIBAWAHNYA...IBARAT RODA HIDUP NI...

Israel: Bantahan esok solidariti rakyat Malaysia

Harakahdaily, 21 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 21 Feb: Kelab Anwar Ibrahim (AIC) mendokong dasar satu bantahan aman anjuran Jingga 13 dengan dokongan AMK, Pemuda PAS dan Kesatuan Pekerja North Port berikutan kemasukan kapal ZIM Europa kepunyaan Israel dan menyeru rakyat Malaysia untuk sama-sama berhimpun di hadapan pagar Westport, Pelabuhan Klang pada 22 Februari (esok), jam 5.00 petang.
“Bantahan ini adalah solidariti rakyat Malaysia terhadap kezaliman yang ditunjukkan Yahudi Israel dan penyokongnya termasuklah kerajaan Umno Barisan Nasional kepada rakyat Palestin,” kata setiausahanya, Nor Mazli Muhammad dalam satu kenyataan.

Katanya, AIC merasa simpati dengan kesengsaraan yang dihadapi oleh rakyat Palestin dengan peperangan fizikal dan mental yang dilancarkan oleh rejim Israel.

Tambahnya, keadaan diburukkan lagi dengan pencabulan pendirian Kerajaan Malaysia dengan membenarkan kapal-kapal kargo dari Israel berlabuh di pelabuhan negara kita.

Menurutnya, Malaysia mengamalkan diplomasi serantau tetapi dengan tegas tidak mempunyai hubungan perdagangan atau diplomatik dengan negara haram Israel.

Walau bagaimanapun, AIC mendapati tindakan kapal kargo Israel berlabuh di Pelabuhan Klang sebagai tamparan hebat buat rakyat Malaysia yang percaya Kerajaan Malaysia menolak sepenuhnya hubungan dengan Israel.

“Tindakan Kerajaan Malaysia ini merupakan satu penghinaan kepada agama Islam dan perjuangan rakyat Palestin.

“Tindakan ini secara tidak langsung menggambarkan bahawa kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mengiktiraf kerajaan haram Israel,” ujarnya lagi.

Katanya, polisi yang selama ini dilaungkan kerajaan Malaysia adalah satu penipuan kepada dunia dan rakyat Malaysia khususnya.

“Kita menentang sekeras-kerasnya tindakan kapal kargo Israel berlabuh di pelabuhan negara kerana akan membawa kepada satu perubahan kepercayaan terhadap ketegasan negara melawan regim Israel,” ujarnya.

Pasir: Noh dijemput beri bukti kepada Selcat

Harakahdaily, 21 Feb 2012
SHAH ALAM, 21 Feb: Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar dijemput hadir pada sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (SELCAT) Negeri Selangor berhubung skandal pasir.

Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin (gambar) berkata, kehadiran Noh itu penting bagi memberikan maklumat dan bukti apa yang didakwanya sebelum ini kononnya wujud penyelewengan dalam pengendalian pasir oleh Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB).

"Datuk Seri Noh Omar dijemput untuk menghadirkan diri sepanjang sesi pendengaran awam ini berlangsung supaya beliau dapat memberikan maklumat dan bukti apa yang didakwa penyelewengan dalam KSSB khususnya.

"Kehadiran Noh Omar pada hari sesi pendengaran ini berlangsung amat penting, selain dapat menunjukkan keikhlasan beliau dalam membenteras rasuah, beliau juga boleh mendapat idea, inspirasi dan semangat untuk melakukan perkara yang sama dalam pentadbiran Kerajaan Pusat BN," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Pendengaran awam terhadap KSSB, Yayasan Selangor dan dua anak syarikat Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Selangor (PKPS) yang ditangguhkan sebelum ini disambung semula selama tiga hari bermula 5 Mac ini.

Pengerusi Selcat Datuk Teng Chang Khim berkata keputusan untuk mengadakan pendengaran awam itu diambil selepas Selcat bermesyuarat pada 16 Feb lepas.

Menurut Faekah, meskipun ramai yang sangsi akan kesediaan Noh untuk hadir kerana berpendapat bahawa Noh berkobar-kobar dalam isu KSSB semata-mata mahu menutup skandal NFC yang telah mempalit lumpur kepada Umno dan seluruh kabinet BN, namun beliau masih mahu memberi faedah dari keraguan (benefit of the doubt) kepada Noh.

Tambah Faekah lagi, pendengaran Selcat akan mampu menghapuskan reputasi buruk yang cuba dibayangkan sesetengah pihak terhadap anak-anak syarikat kerajaan negeri tersebut.

Pada masa yang sama, jika benar terdapat penyelewengan dan salah guna kuasa katanya, tindakan sewajarnya akan tetap diambil terhadap mereka yang bertanggungjawab.

"Dasar kerajaan negeri adalah jelas- tidak akan berkompromi dalam isu-isu rasuah dan salah guna kuasa.

"Justeru itu, kita mencabar, jika benar ketelusan yang mahu diperjuangkan oleh Noh, maka Kerajaan Pusat atau Noh Omar selaku Menteri Pertanian turut mengadakan sesi pendengaran awam atau mahkamah rakyat bagi membongkar penyelewengan dana NFC yang disalah guna oleh keluarga rakan baiknya, Datuk Seri Shahrizat Jalil," cabarnya.

Kapal Isreal: Kerajaan BN lukakan hati umat Islam

Aziz Muda, 21 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 21 Feb: Tindakan Kerajaan BN yang sanggup menjalinkan hubungan dagang dengan Israel benar-benar melukakan hati majoriti rakyat negara ini terutama yang beragama Islam.

Kehadiran dua buah kapal dagang milik rejim Israel, Zim Atlantic dan Zim USA ke Westport, Pelabuhan Klang pada 16 Februari lalu benar-benar mengejutkan seluruh rakyat negara ini sehingga memperlihatkan wajah sebenar Umno BN di mata orang ramai.

Dewan Ulama PAS Pusat sehubungan itu menuntut Kerajaan Malaysia segera membuat penjelasan mengenai kedudukan sebenar perkara itu kepada rakyat.

Setiausahanya, Dr Khairuddin Aman Razali berkata, umat Islam yang cintakan akhirat sewajarnya tidak menjalin sebarang bentuk kerjasama dan perhubungan sosial atau ekonomi dengan mereka yang melakukan kezaliman sama ada kezaliman itu dilakukan oleh orang Islam sendiri atau bukan Islam.

"Negara haram Israel telah menzalimi umat Islam Palestin dalam tempoh yang panjang dengan merampas tanah air mereka dan membunuh ratusan ribu umat Islam," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Sebuah NGO, Jingga 13 seperti yang dilaporkan Harakahdaily semalam mendedahkan bahawa Kerajaan Malaysia mempunyai hubungan dagang dengan negara rejim Israel.

Hubungan tersebut terbukti dengan kehadiran dua buah kapal, Zim Atlantic dan Zim USA yang telah berlabuh di Westport, Pelabuhan Klang pada 16 Februari lalu yang dimiliki oleh ZIM Integrated Shipping Services Ltd hak milik rejim Israel.

Koordinator Jingga 13, Fariz Musa menjelaskan, pihaknya juga telah mendapatkan bukti jelas bahawa hubungan antara Kerajaan Malaysia dan rejim Israel telah wujuh walaupun pemimpin Umno menafikan wujud hubungan dagang.

"Kehadiran ZIM USA yang sebelum ini didaftarkan di Haifa, Israel pada 25 Oktober 2010 dan kini didaftarkan di Republic Of Liberia pada 2 Februari 2012 dan ZIM Atlantic yang turut didaftarkan di Republic Of Liberia adalah milik Israel melalui Israel Corporation dengan pegangan saham sebanyak 98 peratus iaitu salah satu syarikat besar dimiliki oleh Israel," katanya.

Menurut Khairuddin, sebarang kerjasama sosial dan politik dengan mereka yang terang-terang melakukan kezaliman adalah satu keredhaan terhadap kezaliman.

Katanya, Allah berfirman dalam surah Hud ayat 113 bermaksud: "Dan janganlah kamu cenderong hati terhadap orang-orang yang zalim, pasti kamu disentuh oleh api neraka."

"Jadi, sekiranya benar laporan yang menyatakan kapal-kapal yang dimiliki sebuah syarikat yang didakwa dikuasai oleh kerajaan Israel mempunyai akses bebas ke Westport, Pelabuhan Klang, ia memang benar-benar melukakan hati majoriti rakyat Malaysia beragama Islam," katanya yang lebih dikenali sebagai Ustaz Mohd Khairuddin At-Takiri.

KPF batal Mesyuarat Agung Perwakilan Khas esok

Hazayani Zakaria, 21 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 21 Feb: Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad (KPF) membatalkan mesyuarat agungnya yang dijadualkan esok kerana mematuhi keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan melarang penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH) dibincangkan.

Menyifatkan keputusan itu sebagai kejayaan kedua Anak, Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman merakamkan ucapan tahniah kepada Ahli Lembaga Pengarah KPF yang menghormati keputusan mahkamah.

"Berita ini sangat menggembirakan kita kerana Anak telah berjaya menghalang EGM membincangkan penyenaraian FGVH dan ini kejayaan awal bagi menghalang usaha penyenaraian FGVH," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Pada 17 Februari lalu, Mahkamah Tinggi Kuantan telah membenarkan injunksi interim melarang KPF (defendan) berbincang atau membuat keputusan untuk melupuskan ekuitinya kepada Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH).

Injunksi itu dipohon lapan pemegang saham (plaintif) KPF melalui peguam Harris Abdullah.

Anak secara rasmi menyerahkan keputusan mahkamah itu kepada KPF di ibu pejabatnya, Jalan Semarak, dekat sini semalam.

Sehubungan itu, Mazlan merakamkan ucapan tahmiah kepada pasukan peguam yang bertungkus-lumus memastikan penyenaraian FGVh tidak dibincangkan dalam EGM KPF.

Sementara itu, Mazlan terus mendesak Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad meletakkan jawatan kerana kehadirannya disifatkan sebagai "mengganggu ketenteraman Felda".

"Saya minta Tan Sri Isa Samad berundur secara terhormat kerana baru setahun lebih beliau menjadi pengerusi, banyak perkara tidak menggembirakan peneroka berlaku.

"Kalau beliau tidak mahu berundur, Anak meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memecat beliau," tegasnya.

Dalam pada itu, KPF sebentar tadi juga telah menghantar surat kepada media memaklumkan EGM itu dibatalkan.

Setiausahanya, Abidin Abd Rahman menyatakan pembatalan Mesyuarat Agung Perwakilan Khas yang dijadualkan di Dewan Perdana Felda, Anjung Felda esok itu disebabkan oleh perintah Mahkamah Tinggi Kuantan melalui perintah Injunksi Interim bertarikh 17 Februari (semalam).


Debat: Umno tunduk pada MCA untuk talian hayat

Harakahdaily, 21 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 21 Feb: Majlis debat antara Setiausaha DAP, Lim Guan Eng dengan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi  Lek, Sabtu lepas membuktikan Umno terpaksa menggunakan talian hayat Presiden MCA untuk mendapat sokongan pengundi Cina.


“Umno di bawah kepimpinan Najib yang sudah hilang sokongan orang bukan Melayu.

“Orang bukan Melayu sudah beralih sokongan kepada Pakatan Rakyat, terutama selepas PRU 2008,” kata AJK PAS Pusat, Idris Ahmad (gambar).

Justeru, katanya MCA cuba meniupkan semangat anti Islam dengan memburukkan ajaran Islam kepada orang Cina supaya jangan memberikan undi kepada DAP.

Manakala Umno pula, ujarnya memainkan semangat perkauman Melayu supaya orang Melayu jangan memberi undi kepada PAS, nanti DAP akan menguasai politik Malaysia.

“Inilah dasar lidah bercabang dua parti yang menguasai BN untuk memastikan undi Melayu dan Cina berpecah, maka senang mereka untuk terus menindas rakyat dan memfaraid khazanah negara,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Sehubungan itu, beliau mempersoalakan di mana pergi Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Dr Mashitah Ibrahim dan Ustaz Fathul Bari.

“Kenapa kamu membisu dan tidak menegur rakan sejawat kamu menakutkan Islam kepada orang bukan Islam?” tanya beliau.

Katanya, tokoh-tokoh agama di dalam Umno boleh nilai bahawa itulah hasil tarbiah agamawan Umno kepada Chua Soi Lek.

Beliau menambah, boleh perhatikan perbezaan ucapan dua tokoh Cina di dalam debat tersebut.

Katanya, Soi Lek dengan bangga mengatakan: “Kita orang Cina, berani menentang-menentang dan melawan  Umno terutama dalam bab hudud, adakah DAP berani dalam hal ini?.

Ini pula, ujarnya jawapan Lim Guan Eng: “Kita orang DAP tidak boleh menghalang kepercayaan orang Islam dalam hal agama mereka, begitu juga orang PAS tidak pernah menghalang dalam bab agama kita.

Tiada ulasan: