Isnin, 6 Disember 2010

HITAM DGN MERAH MCM TAK SAMA LAYANAN..BERKUMPUL SAMA...NASIB JE TAK SERUPA...RAKYAT DAPAT MENILAI..KECUALI YANG TETAP NAK MENYOKONG BENDA YANG SALAH..

S'gor dapat lampu hijau bincang dengan SYABAS
Aidila Razak
Dis 6, 10
3:07pm


Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air telah memberi lampu hijau kepada kerajaan Selangor untuk meneruskan rundingan dengan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS).

NONEMenurut setiausaha politik menteri besar Selangor, Faekah Husin (kiri), lampu hijau itu yang diterima lewat minggu lalu, mungkin ada kaitan dengan penemuan bahawa Selangor memiliki aset bernilai kira-kira RM10.9 bilion yang kini digunakan oleh SYABAS secara percuma.

Aset-aset itu, yang termasuk paip, jentera dan loji penapisan air, katanya, sebelum ini milik Jabatan Bekalan Air, dan pemilikannya tidak pernah dipindahkan kepada syarikat konsesi air itu.

Perkara itu disedari selepas kerajaan Selangor menjalankan semakan aset, yang membabitkan kos RM700,000 dan dilakukan dengan menggunakan khidmat juruaudit bebas.

Ekoran penemuan itu, kata Faekah, kerajaan Selangor kini boleh menawarkan "tidak kurang daripada dua pilihan" kepada SYABAS - kedua-duanya, menurutnya, akan menguntungkan rakyat Selangor.

Katanya, mereka boleh sama ada menerima tawaran RM5.7 bilion, atau menyewa atau membeli aset kerajaan negeri bernilai RM10.9 bilion dan terus menguruskan bekalan air di Selangor, tetapi dengan syarat.

water bill 110608"(SYABAS) menjalankan perniagaan, kami faham mereka perlu dapat
keuntungan, tetapi ia harus terhad dan syarat kenaikan tarif hendaklah dipenuhi.

"Jika (SYABAS) memilih untuk membeli atau menyewa aset, contohnya RM30 juta sebulan, maka ia akan menyelesaikan kos kami untuk meneruskan program bekalan air percuma," katanya.

Faekah berkata, penduduk Kuala Lumpur juga akan mendapat manfaat daripada kawalan kenaikan tarif, walaupun mereka mungkin tidak
menerima bekalan 20 meter padu percuma dari kerajaan Selangor.

Bagaimanapun, ianya terpulang kepada SYABAS untuk menerima atau menolak tawaran Selangor itu, yang akan terus mengenakan tekanan terhadap syarikat konsesi berkenaan.

Semalam, 48 orang ditangkap selepas kira-kira 7,000 bersama dengan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan exco kerajaan negeri berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum membantah kenaikan tarif air kepada Yang di-Pertuan Agong.




MB: S'gor akan tawar beli 4 syarikat konsesi air
Dis 6, 10 4:32pm


Kerajaan Selangor mendapat kebenaran bertulis pada 3 Dis daripada Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air untuk membeli kesemua empat konsesi syarikat air di negeri itu, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Berikutan itu, beliau berkata kerajaan negeri akan mengemukakan permohonan tawaran terbuka untuk membeli kempat-empat syarikat konsesi air berkenaan bagi melaksanakan plan penstrukturan semula industri bekalan air di negeri itu dalam tempoh tiga minggu mulai sekarang.

"Kita akan kemukakan tawaran terbuka mengikut syarat yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Sekuriti bagi tujuan pembelian dalam tempoh antara dua atau tiga minggu," katanya kepada pemberita hari ini.

Empat syarikat konsesi air di Selangor itu ialah Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd, (SYABAS), Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB), Syarikat Pengeluaran Air Sungai Selangor Sdn. Bhd (Splash) and Konsortium ABASS.

Abdul Khalid berkata langkah untuk membeli syarikat-syarikat konsesi itu serta pendirian kerajaan negeri berhubung isu air, akan dimaklumkan kepada kementerian berkenaan.

Menurutnya beliau berpendapat keputusan Kerajaan Persekutuan memberi sedikit kelonggaran dalam isu air itu untuk mempercepatkan projek Penyaluran Air Mentah dari Pahang ke Selangor bagi membekalkan sebanyak 1,890 juta liter air mentah sehari ke Lembah Klang.

Sebelum ini, wujud masalah antara kerajaan Selangor dengan SYABAS, yang merupakan syarikat pengurusan air di negeri itu, termasuk pertikaian mengenai kenaikan kadar tarif air.

November lepas, Abdul Khalid berkata kerajaan negeri mahu menaikkan tarif air sebanyak 15 peratus untuk pengguna air di Selangor menerusi proses penstrukturan industri air di Selangor yang masih dalam rundingan.

Mengikut perjanjian penswastaan industri air Selangor yang ditandatangani oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) pada 2004, kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri menetapkan kenaikan tarif air pada kadar 37 peratus pada 2009, 25 peratus pada 2012 dan 20 peratus lagi pada 2015, katanya.

Pada masa ini, kadar tarif air domestik di Selangor ialah 57 sen bagi setiap 20 meter padu pertama, dan berdasarkan perjanjian konsesi itu, tarif air itu akan meningkat sehingga RM1.17 bagi setiap meter padu pada 2015.

Beliau bagaimanapun berkata kerajaan negeri tidak bersetuju kadar tarif air dinaikkan kerana mendakwa SYABAS tidak mematuhi syarat-syarat perjanjian konsesi air itu.

Jika konsesi industri air disusun semula, kenaikan tarif air dapat dikurangkan dan harga bekalan itu dapat distabilkan, katanya.

- Bernama


Gaps: Tidak timbul soal gagal kumpul penyokong
Abdul Rahim Sabri
Dis 6, 10
6:12pm


Tidak timbul soal Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) gagal menghimpunkan ramai penyokongnya bagi menyerahkan memorandum yang mengandungi dakwaan penyelewengan oleh kerajaan negeri Selangor kepada Yang di-Pertuan Agong.

Sebaliknya, pengerusinya, Hamidzun Khairuddin berkata, objektif utama perhimpunan kumpulan itu di Stadium Merdeka semalam adalah bagi menyerahkan memorandum tersebut, telah tercapai.

"Matlamatnya bukan kuantiti, tetapi (berhimpun) untuk menyampaikan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong. Itu objektif utama. Dan kita mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa dan kita mengikut undang-undang.

"Itu bukan soalnya (gagal menghimpun ramai penyokong), sebaliknya bergantung kepada objektif... Tujuan kita untuk menyampai memorandum tercapai," katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

Hamidzun mengulas hanya kira-kira 200 penyokong Gaps yang berpakaian hitam berhimpun di stadium tersebut untuk berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum itu walaupun hasrat awal mereka menghimpunkan sebanyak 2,000 peserta.

Bagaimanapun Gaps tidak meneruskan hasrat mengadakan perarakan selepas berbincang dengan pihak polis dan wakil mereka menaiki dua buah kereta untuk menyerahkan memorandum tersebut ke istana.

Sementara itu, dalam satu kenyataan hari ini, Hamidzun kesal dengan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim yang didakwa gagal mengawal "pengikutnya" dalam demontrasi membantah kenaikan harga air di Masjid Negara semalam.

Malah beliau mendakwa lebih malang apabila mereka "gagal untuk mematuhi arahan dan undang-undang negara, sebaliknya menggunakan hukum rimba untuk berhimpun".

"Peristiwa ganas semalam 5 Dec 2010 di Masjid Negara merupakan peristiwa hitam kepada pentadbiran kerajaan (Tan Sri) Khalid Ibrahim.

"Ia merupakan produk kerajaan negeri yang tidak bertanggungjawab. Rakyat Selangor malu dengan tindak tanduk dan pelakuan menteri besar Selangor dan pengikut-pengikutnya semalam," katanya dalam kenyataan itu.

Sehubungan itu, Hamidzun mendesak Khalid memohon maaf kepada seluruh rakyat Selangor berhubung perkara tersebut.



48 penyokong baju merah ditangkap
Fadzly Esa & Jimadie Shah Othman
Dis 5, 10
3:16pm


Seramai 48 penyokong baju merah ditahan manakala yang lainnya 'berlindung' perkarangan dan dalam Masjid Negara ketika polis bertindak menyuraikan ribuan penyokong perhimpunan bantahan kenaikan harga air di Selangor.

Ketika mengesahkan jumlah tersebut, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkefli Abdullah berkata, semua yang ditahan itu adalah orang dewasa.

Antara mereka, kelihatan seorang pegawai di pejabat Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim, Amin Ahmad dibawa dengan sebuah trak bersama yang lain.

"Manakala seorang wakil rakyat ditahan polis pagi tadi telah pun dibebaskan," katanya dipercayai merujuk kepada ADUN Kota Damansara Dr Nasir Hashim.

selangor protest against syabas 20101205 police arrest 03Bercakap dalam satu sidang akhbar di ibu negara, beliau berkata, kesemua mereka kini ditahan di Balai Polis PGA Cheras.

Menurutnya, pihak polis telah menghubungi Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim jam 10.20 pagi tadi meminta supaya jangan berarak ke Istana Negara.

Pihak polis juga, katanya, akan memberi bantuan untuk menghantar memorandum tersebut ke Istana Negara.

'Sepatutnya contohi Gaps'

Zulkefli berkata, sebuah lagi kumpulan, Ggasan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) mula berhimpun di Stadium Merdeka mulai jam 11.00 pagi dan berjaya menyerahkan memorandum pada jam 12.40 tengah hari tadi.

Pada jam 2.05 petang, polis mengiringi menteri besar Selangor itu bersama 10 anggota delegasinya untuk menyerahkan memorandum tersebut.

selangor water demo red shirt arrestedZulkefli juga menyuarakan rasa sedih dan kesalnya kerana penyokong baju merah yang berhimpun di Masjid Negara tidak bersurai sejurus selepas diarahkan.

"Kita permudahkan perjalanan mereka (baju merah) untuk hantar demo. Tetapi mereka tidak hargai dan kata kita berat sebelah. Saya kesal.

"Kita beri peluang pada kedua-dua belah pihak. Kita tengok Gaps, dia ikut cakap kita. Pihak Gaps setuju bila dibenarkan berhimpun dalam kumpulan kecil dan kemudian menyerahkan memorandum dan tiada perarakan ke istana.

"Itulah yang sepatutnya perlu dicontohi," kata Zulkefli.

Menurutnya, pada jam 3.05 petang, pihak polis bertindak melepaskan tembakan gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan mereka.

Dihantar kembali ke masjid negara

Sementara itu, Zulkefli berkata, jalan-jalan yang ditutup di sekitar Masjid Negara akan dibuka secara berperingkat.

Sebelum itu, ahli parlimen Ampang, Zuraidah Kamaruddin, mereka yang ditahan itu dibawa menaiki dua trak polis.

selangor water demo Deputy police chief of KL Amar Singh, Khalid Samad on far leftMereka ditahan selepas kira-kira 300 anggota polis membuat serbuan pada jam 2.45 petang tadi apabila penyokong baju merah itu enggan bersurai selepas diarahkan berbuat demikian.

Mereka yang ditangkap itu tidak sempat melarikan diri manakala yang lainnya berebut masuk ke dalam ruang solat masjid untuk berlindung.Penyokong baju merah yang berada di masjid itu terdiri daripada mereka yang berpatah balik ketika menyertai perarakan ke Istana Negara selepas pihak polis melepaskan tembakan gas pemedih mata dan merian air.

Sementara itu, difahamkan kesemua yang ditahan kini dalam proses dibawa kembali ke masjid negara, tempat mereka ditahan.


'Polis pukul saya', kata Azamuddin
Joseph Sipalan
Dis 6, 10
5:57pm


Azamuddin Omar, saksi utama dalam kes kematian Aminulrasyid, hari ini mendakwa dia dipukul anggota polis dalam kejadian di mana rakannya mati ditembak polis di kepalanya.

Katanya, selepas kereta Proton Iswara putih yang dinaikinya melanggar tembok, dia keluar melalui tingkap sebelah penumpang dan terjatuh ke dalam longkang.

NONEAzamuddin berkata ketika itu dia keliru sama ada harus menyerah diri atau lari dari situ.

Ketika itu, katanya, beberapa anggota polis menangkap dan mengheretnya naik ke atas jalan.

Dia memberitahu demikian sewaktu disoal oleh timbalan pendakwa raya Idham Abdul Ghani.

Azamuddin berkata, dia kemudiannya memutuskan untuk terus berbaring atas jalan dan menyerah diri.

Kemudian, katanya, seorang polis menendang kepala dan yang lainnya juga mula memukulnya.

Azamuddin berkata, ia membabitkan dua atau tiga orang anggota polis.

Bagaimanapun, katanya, dia sempat melarikan diri semampu kakinya berlari.

Katanya, dia merasakan dua anggota polis mula mengejarnya tetapi, dia merasakan anggota polis ketiga bersiap untuk menembaknya kerana dia mendengar anggota polis itu mengarahnya berhenti pada hitungan ketiga.

Bagaimanapun, dia tidak tahu sama ada anggota polis akan menembaknya kerana ketika dia (anggota polis) hendak menghitang ketiga, sebuah lagi kereta peronda polis berhenti di belakangnya dan menghalang pandangannya (anggota polis).


TERBONGKAR!! SYABAS guna aset Kerajaan Selangor bernilai RM10.9 billion secara percuma

Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air telah memberi lampu hijau kepada kerajaan Selangor untuk meneruskan rundingan dengan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS).

Menurut setiausaha politik menteri besar Selangor, Faekah Husin (kiri), lampu hijau itu yang diterima lewat minggu lalu, mungkin ada kaitan dengan penemuan bahawa Selangor memiliki aset bernilai kira-kira RM10.9 bilion yang kini digunakan oleh SYABAS secara percuma.


Aset-aset itu, yang termasuk paip, jentera dan loji penapisan air, katanya, sebelum ini milik Jabatan Bekalan Air, dan pemilikannya tidak pernah dipindahkan kepada syarikat konsesi air itu.

Perkara itu disedari selepas kerajaan Selangor menjalankan semakan aset, yang membabitkan kos RM700,000 dan dilakukan dengan menggunakan khidmat juruaudit bebas.

Ekoran penemuan itu, kata Faekah, kerajaan Selangor kini boleh menawarkan "tidak kurang daripada dua pilihan" kepada SYABAS - kedua-duanya, menurutnya, akan menguntungkan rakyat Selangor.

Katanya, mereka boleh sama ada menerima tawaran RM5.7 bilion, atau menyewa atau membeli aset kerajaan negeri bernilai RM10.9 bilion dan terus menguruskan bekalan air di Selangor, tetapi dengan syarat.

"(SYABAS) menjalankan perniagaan, kami faham mereka perlu dapat
keuntungan, tetapi ia harus terhad dan syarat kenaikan tarif hendaklah dipenuhi.

"Jika (SYABAS) memilih untuk membeli atau menyewa aset, contohnya RM30 juta sebulan, maka ia akan menyelesaikan kos kami untuk meneruskan program bekalan air percuma," katanya.

Faekah berkata, penduduk Kuala Lumpur juga akan mendapat manfaat daripada kawalan kenaikan tarif, walaupun mereka mungkin tidak menerima bekalan 20 meter padu percuma dari kerajaan Selangor.

Bagaimanapun, ianya terpulang kepada SYABAS untuk menerima atau menolak tawaran Selangor itu, yang akan terus mengenakan tekanan terhadap syarikat konsesi berkenaan.

Tiada ulasan: