Selasa, 1 Mei 2012

SEMUA TUDUH MENUDUH...ALLAH TAHU SAPE JAHAT...ZALIM..PENIPU...TAK ADIL...KAKI BODEK..BIAR ALLAH HUKUM MEREKA...ALLAH MAHA TAHU BAGAIMANA MANA NAK MENGHUKUM ORANG2 MACAM NI...MEREKA AKAN PENCEN..AKAN TUA...AKAN SAKIT DAN AKAN MATI JUGA....DOA SAJA...BALASLAH MEREKA SETIMPAL DENGAN KEJAHATAN MEREKA...

Dr M: Bersih 3.0 berhasrat tumbangkan k'jaan
Bantahan BERSIH 3.0 Sabtu lalu - perhimpunan awam terbesar sejak gerakan Reformasi tahun 1999 - berhasrat untuk menumbangkan kerajaan, kata mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Katanya, pembangkang tahu bahawa melalui proses pilihan raya, rakyat tidak akan memberikan mereka kuasa untuk membentuk kerajaan.

Satu-satu caranya, kata beliau, ialah melalui kebangkitan rakyat untuk menumbangkan kerajaan dan menaikkan diri mereka sebagai rejim baru.

Dr Mahathir berkata demikian di majlis pelancaran versi Melayu buku memoir Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad' di Putrajaya petang ini.
Protes itu, katanya, adalah untuk menyebabkan ketidakstabilan negara bagi mewujudkan keperluan untuk menukar rejim dengan bantuan kuasa asing.

"Gangguan itu adalah kerana mereka mahu menunjukkan bahawa negara itu diperintah oleh diktator... Mereka akan gembira jika orang asing bawa pesawat dan bom Kuala Lumpur. Mereka akan berkata 'saya telah melakukan satu perkara yang baik untuk negara ini'," katanya sambil menambah bahawa itulah pembangkang dan gerakan BERSIH.

Di negara-negara di mana kerajaannya telah digulingkan, kata beliau, 99.9 peratus undi diperolehi oleh penyandang dalam pilihan raya.

Bagaimanapun, tidak begitu halnya di Malaysia di mana pembangkang memenangi Selangor, Pulau Pinang, Perak, Kedah dan Kelantan pada tahun 2008, dan Terengganu dan Sabah sebelum ini.
Sementara itu Bernama melaporkan buku bertajuk "Doktor Umum: Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad", boleh didapati di pasaran dengan
harga RM59.90.
Bercakap di majlis pelancarannya, Dr Mahathir berkata apa yang
diharapkan beliau ialah orang ramai akan gembira dan berpuas hati dengan hasil terjemahan tersebut.
Buku yang mengambil masa lapan tahun untuk dihasilkan itu diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh Ketua Pengarang Berita Publishing Sdn Bhd Datuk Dr Abdul Kadir Jasin.  
Abdul Kadir yang turut hadir berkata bukan mudah untuknya menterjemahkan buku itu selain berusaha mengekalkan gaya penulisan Dr Mahathir.
Katanya dalam proses menterjemahkan buku tersebut beliau mendapatkan pandangan Dr Mahathir bagi memelihara keasliannya.
"Karya terjemahan itu juga satu usaha berbaloi bagi mendekati dan meresapi jiwa rakyat Melayu untuk menyuntik semangat dan berkongsi kekayaan pengetahuan pemimpin ulung tersebut," katanya.
Memoir setebal 996 muka surat tersebut diterbitkan MPH Group Publishing mengandungi catatan cukup terperinci dan menyeluruh, menyelusuri sejarah hidup Dr Mahathir daripada kecil sehinggalah kepada kejayaannya membangunkan negara.
'Apa salahnya Aziz, Wan Omar jadi ahli Umno?'
Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menolak gesaan pembangkang supaya Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Aziz Yusof dan timbalannya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar meletakkan jawatan, kerana mereka dikatakan menjadi ahli Umno.

"Dalam kerajaan, ada juga ahli PAS, mereka tak aktif kerana kerajaan tidak benarkan mereka aktif," katanya dalam sidang media hari ini.

"Jadi apa yang salahnya dengan beberapa kakitangan kerajaan berkata mereka adalah ahli parti, tetapi mereka tak aktif?"

Beliau berkata demikian selepas melancarkan versi Melayu memoir beliau 'Doktor di Dewan: Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad'.
Perhimpunan Sabtu: DBKL, RapidKL akan umum kerugian
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan RapidKL akan mengumumkan kerugian yang ditanggung mereka akibat perhimpunan tersebut tidak lama lagi.

Datuk Bandar Kuala Lumpur Tan Sri Ahmad Fuad Ismail berkata setakat ini pihaknya masih menilai jumlah kerugian akibat tindakan liar peserta perhimpunan yang merosakkan harta benda awam.

"Operasi pembersihan juga masih dijalankan kerana masih ada sampah-sampah yang ditinggalkan kumpulan demonstran ketika perhimpunan berkenaan," katanya kepada Bernama di Kuantan hari ini.

Sementara itu, penyedia perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) dan bas di Lembah Klang, RapidKL pula akan membuat laporan polis terhadap penganjur selepas nilai sebenar kerugian diketahui.

Ketua Bahagian Komunikasi dan Pemasaran Syarikat Prasarana Berhad (Prasarana) Masnizam Hisham berkata jumlah kerugian mungkin akan diketahui dalam minggu ini.
  
RapidKL katanya akan mengambil tindakan undang-undang terhadap penganjur perhimpunan itu.
  
Syarikat itu mahu gantirugi berpatutan termasuk kerosakan teruk kepada aset, kehilangan hasil pendapatan di stesen LRT Masjid Jamek selepas demonstran meluru menerusi pintu LRT tanpa membayar dan kehilangan pendapatan daripada operasi perkhidmatan basnya.

- Bernama
'Polis tak kacau hingga peserta rempuh'
Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar hari ini mendedahkan rakaman video oleh pasukan tersebut yang didakwa membuktikan kelakuan agresif peserta perhimpunan BERSIH 3.0 di ibu negara pada hari Sabtu lalu.
Rakaman tersebut yang ditayangkan kepada petugas media hari ini antara lainnya menunjukkan kejadian kontroversi di Jalan Tuanku Abdul Rahman yang menyebabkan sebuah kereta polis dirosakkan peserta perhimpunan.

dataran breach barricade cordon 290412 police pixRakaman sepanjang tujuh minit 17 saat itu juga menunjukkan kejadian di sekitar Dataran Merdeka ketika kumpulan peserta memecahkan halangan polis, dan juga kejadian peserta merempuh pihak polis di Jalan Ampang.

Rakaman di Jalan Tuanku Abdul Rahman itu pada awalnya menunjukkan ahli jawatankuasa penganjur perhimpunan Wong Chin Huat memberi ucapan ringkas apabila sebuah kenderaan Proton Waja polis muncul dan kemudiannya dikerumuni peserta perhimpunan.

Kumpulan peserta itu juga dilihat menendang dan melontar objek ke arah kenderaan tersebut yang kemudiannya terbabas dan melanggar tembok di hadapan sebuah pusat membeli belah.

Rakaman bertajuk Tayangan Video Perhimpunan Bersih 3.0 itu juga menunjukkan peserta perhimpunan berkenaan mengangkat kenderaan tersebut pada satu sisi.

NONE"Saya ada bukti di bawah kereta itu tidak ada orang," kata Ismail ketika menunjukkan rakaman tersebut di ibu pejabat polis Bukit Aman hari ini.

Beliau mengulas laporan media sebelum ini bahawa peserta berkenaan bertindak demikian kerana menyangka terdapat individu yang terperangkap di bawah kenderaan tersebut.

Selain itu, rakaman yang disunting itu juga menunjukkan pimpinan PKR seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam keadaan tersenyum ketika berada persimpangan Jalan Tun Perak dan Jalan Raja.

dataran breach barricade cordon 290412Seterusnya, rakaman tersebut menunjukkan kumpulan peserta merempuh penghadang polis dan bergerak ke Dataran Merdeka yang dikawal pasukan itu.

Ismail berkata dengan bukti rakaman video yang ditunjukkan itu, berserta bukti-bukti lain menunjukkan anggotanya telah bertindak dengan cekap dan berhemah dalam mengawal perhimpunan tersebut.

Tambahnya, polis juga hanya duduk dan memerhatikan tindakan peserta berkenaan selama lebih kurang empat jam tanpa mengambil apa-apa tindakan – sehinggalah rempuhan itu berlaku.

"Kita telah duduk disitu dan memerhati lebih kurang empat jam. Kita tidak kacau. Tetapi kita bertindak bila mereka dah mula rempuh penghadang.

"Jika tindakan tidak diambil untuk menyuraikan orang ramai, pertembungan boleh berlaku dan keadaan akan menjadi jauh lebih berbahaya bagi kedua-dua pihak.

"Semua yang berlaku adalah satu kesalahan merusuh. Selain itu, mereka juga melanggar perintah mahkamah dan undang-undang yang lain juga," katanya lagi.
IGP: Rampas kamera wartawan bukan SOP
Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar hari ini menjelaskan bahawa tindakan polis merampas kamera dan rakaman wartawan yang membuat liputan perhimpunan BERSIH 3.0 Sabtu lalu bukan sebahagian daripada garis panduan operasi polis (SOP).
Beliau berkata demkian ketika mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein semalam yang menyatakan sebaliknya.

"Saya tak tahu. Saya nak terangkan, kita tidak ada SOP sedemikian. Kita bertindak berdasarkan undang-undang dan saya ingin katakan bahawa polis bertindak secara profesional dalam tangani masalah yang berlaku.

NONE"Saya ingat saya kata beginilah. Kita tidak ada arahan khusus atau khas tentang rampas kamera. Kalau kamera itu ada senjata, lainlah," katanya pada sidang media petang tadi.

Ditanya siapakah yang memberikan arahan untuk mengambil barangan milik wartawan seperti kamera dan kad memori, Ismail sekadar berkata, pihak polis hanya mengikut undang-undang.

Ismail juga berkata, wartawan perlu dilindungi dalam perhimpunan seperti itu dan pihaknya turut mengambil berat tentang aduan yang telah diberi oleh orang awam, wartawan malah anggota polisnya sendiri.

Katanya, polis bersikap terbuka untuk menyiasat segala tohmahan yang diberikan dan menggesa supaya pihak yang didakwa dikasari, membuat aduan.

"Tiada siapa yang beri arahan. Seperti yang saya kata, semua ikut kuasa undang-undang. Kejadian telah berlaku dan kita akan siasat secara terbuka untuk jaga kepentingan semua orang.

NONE"Kita akan siasat semua laporan polis yang dibuat. Kita akan siasat dengan adil. Keadilan untuk semua. Malah ada juga pegawai polis yang dikasari.

"Ada yang patah gigi, hidung, lengan retak dan kenderaan pasukan telah dimusnahkan. Kita akan siasat," katanya lagi.

Beliau turut ditanya mengenai arahan kepada anggota polis untuk membuat tangkapan di luar kawasan Dataran Merdeka memandangkan pasukan itu hanya diperintahkan untuk berkawal agar peserta tidak memasuki kawasan tersebut.

Ismail menjelaskan, anggotanya bertindak secara proaktif bagi mencegah sebarang kemungkinan yang tidak diingini berlaku.

"Kita bertindak secara proaktif. Takkan nak tunggu rumah terbakar baru nak padam api. Ini adalah tindakan untuk mencegah," katanya lagi.
Anwar: Kami tidak arah rempuh sekatan polis
Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa beliau dan timbalannya Azmin Ali tidak mengeluarkan arahan supaya peserta merempuh pagar kawat duri polis yang dipasang di sekeliling Dataran Merdeka pada Sabtu. Anwar bagaimanapun berkata, beliau akan mempertahan tindakan mengalihkan sekatan berkenaan yang disifatkannya bukan satu kesalahan.
Dengan sinis, beliau bertanya apakah memasuki Dataran merupakan satu kesalahan besar berbanding perbuatan menipu dalam pilihan raya.

Jijiknya pemimpin peralat polis untuk kekal kuasa

Mohd Azmi Abdul Hamid, 30 Apr 2012
Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) mendapati jelas kini polis terbawa- bawa dengan cara seluruh polis di dunia membelasah demonstran. Dari Barat hingga Timur, tidak ada beza polis dalam bertindak. Yang mereka tahu ialah membelasah, memukul dan menembak ke arah demonstran yang tidak bersenjata.


Di Malaysia tindakan polis sejak dari penjajah hingga 55 tahun selepas merdeka masih sama. Pokoknya polis yang melakukan tindakan masing-masing akan dipertahankan oleh ketua mereka. Paling tidak kerajaan akan tetap mempersalahkan demonstrasi rakyat kerana takut kuasa yang dipegang selama ini akan terlepas akibat kemarahan rakyat terhadap pelbagai kepincangan.


Tindakan ganas polis selalunya dijustifikasi oleh pihak atasan dan pemimpin parti politik pemerintah. Akhirnya rakyat jugalah yang dipersalahkan. Kadang-kadang menambahburukkan lagi polis yang berpakaian awam turut bertindak ganas membelasah dan menangkap orang ramai secara rambang.


Di Malaysia hal inilah yang disaksikan setiapkali demonstrasi diadakan atas pelbagai isu.


Bersih 3 .0 memperlihatkan senario yang sama. Polis cuba mempertahankan sebuah bidang dataran yang kosong hanya kerana arahan kerajaan tidak mahu melihat rakyat berhimpun di lokasi paling ikonik di negara itu.

Dari apa yang dilihat ketika Bersih 3.0 diadakan pada 28 April yang lalu  polis kelihatan bertindak bukan sahaja untuk menghalang pendemonstran ke Dataran Merdeka , malah menembak gas pemedih mata dan air kimia di luar kawasan Dataran Merdeka.

Tindakan polis nampaknya hilang pertimbangan malah tidak lagi mempedulikan prinsip undang-undang negara yang membenarkan rakyat berhimpun dengan aman.

Perhimpunan itu pasti aman jika polis tidak bertindak menembak dan mula mengejar dan memukul peserta demonstrasi. Malah secara membabi buta menangkap dan memukul siapa sahaja ikut suka, tidak kira ia wartawan atau orang biasa.

Tidak mungkin semua pemerhati dan saksi yang melihat dengan mata kepala sendiri cara polis bertindak ganas dapat menutupi kejadian sebenar. Apatah lagi jika dikumpul semua yang menjadi mangsa kepada tindakan polis memberi keterangan mengenai apa yang berlaku.


Ini bukan kali pertama kita menyaksikan senario polis bertindak keterlaluan. Dari demonstrasi menentang Israel dan US, penghinaan terhadap Islam, menentang ISA, membantah PPSMI, tuntutan Bersih, rakyat dapat melihat keganasan yang berlaku oleh polis.

Demonstrasi biasanya bermula dengan aman menuju ke lokasi. Namun polis dan FRU siap dengan water cannon, belantan  dan senapang penembak gas pemedih mata sering mengintimidasi demonstran, yang sering berakhir dengan tembakan dan memburu peserta demonstrasi.


Dengan tidak menafikan bahawa dalam puluhan  ribu  yang hadir sudah tentu ada yang bertindak secara sendirian kerana tidak dapat menahan kemarahan, namun bila polis mula bertindak menembak dan memukul serta membelasah peserta, keadaan pasti tidak boleh dikawal lagi.


Mapim menyelar ada polis yang dibiar oleh pegawai tinggi yang turut serta, tidak membuat apa-apa bila ada polis yang memukul, menendang dan melakukan keganasan ke atas peserta secara keterlaluan.


Kenyataan PM mengatakan bahawa polis yang menjadi mangsa, bukan peserta demonstrasi adalah kenyataan yang menghina puluhan rakyat yang dipukul tanpa belas kasihan. Bila beliau mengatakan semua pihak jangan membuat rumusan sebelum siasatan dilakukan bermakna beliau juga sepatutnya tidak dengan mudah menuduh mereka yang berdemonstrasi dengan kata-kata keras.


Mapim juga menyelar pemimpin kerajaan yang memperalat anggota polis bila berhadapan dengan kemarahan rakyat. Memperguna polis untuk berhadapan dengan rakyat hanya kerana mahu mengekal kuasa adalah tindakan yang jijik.

Penulis ialah Setiausaha Agung Mapim.

Polis ganas: Transformasi Najib paling 'berjaya'

Muhammad Faizal, 30 Apr 2012
PUTRAJAYA, 30 April: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyifatkan transformasi yang paling 'berjaya' dalam transformasi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak adalah menjadikan imej polis dari ganas menjadi lebih ganas.

Malah beliau turut 'berbangga' menjadi rakyat Malaysia di bawah Najib kerana mempunyai anggota polis yang bertambah ganas dari tentera Israel.

"Bagi saya apa yang berlaku pada 28 April lepas merupakan transformasi yang paling berjaya di bawah pemerintahan Najib yang telah mengubah imej polis dari ganas menjadi lebih ganas," jelasnya kepada media di ibu pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di sini, hari ini.

Tambahnya lagi, beliau telah lama mengikuti himpunan namun himpunan kali ini merupakan satu himpunan paling ganas.

"Sudah 30 tahun saya mengikuti himpunan aman tapi apa yang berlaku Sabtu lepas merupakan paling ganas, saya ulangi kejayaan Najib paling berjaya.

"Lebih ganas dari Israel bila berdepan rakyat Palestin tapi itu berlainan bangsa tetapi polis Malaysia satu kaum dan bangsa mereka boleh bertindak sedemikian," sambungnya lagi.

Sementara itu, Ahli Parlimen Rantau Panjang Siti Zailah Mohd Yusoff menyatakan kekesalan apabila pihak polis bertindak tanpa belas kasihan.

"Kita melihat kaum wanita dan kanak-kanak juga turut dipukul malah ada juga yang dipijak oleh polis.

"Ini adalah satu keganasan yang teruk dilakukan oleh polis, malah mereka bertindak di luar perikemanusiaan mereka," katanya yang juga Ketua Muslimat PAS Pusat.

Siti Zailah juga turut mendesak agar satu Suruhanjaya Khas dibentuk bagi menyiasat keganasan tersebut dan seterusnya mengambil tindakan yang sewajarnya.

Tengahari tendang polis, petang tangkap peserta

Harakahdaily, 30 Apr 2012


(Dua suasana yang berbeza antara tengahari dan petang....sekarang ramai tertanya-tanya siapakah sebenarnya agen provokasi ini)

KUALA LUMPUR: Ketika pimpinan PAS mempertegaskan ahlinya bersih dan berdisiplin, tulisan bekas Setiausaha Umno Bahagian, Zahrin Mohd Yasin bahawa sekurang-kurangnya 2,000 anggota polis memakai baju Bersih Sabtu lalu menarik perhatian ramai.

Dalam tulisannya Sabtu lalu, Zaharin atau Sang Kelembai itu menulis, "polis dah lebih cerdik dari dulu... dia bahagikan anggotanya dua pasukan, satu pakai uniform polis, satu pasukan lagi pakai baju Bersih, tergelak saya jumpa seorang kawan yang masih polis, pegawai lagi dari Pahang, pakai baju kuning dan terpekik ayat reformasi."

"Saya tak tegur dia pun. Tapi bila tengok kat lengan dia ada getah warna kuning.

"Dan, saya jumpa banyak yang pakai getah yang sama... saya rasa terjaminlah dalam kumpulan pencacai yang tidak tahu apa benda ini," kata beliau.

Apabila seorang pengunjung menjawab tulisan asal itu dengan berkata, "ramai itu."

Zaharin terus menulis, "Jika berapa pun dia kata... kena tolak tak kurang dua ribu adalah polis dalam kumpulan Bersih."

"Yang menafikan mereka pun puak pakai kemeja-T Bersih untuk rempuh sekatan polis, yang baling objek pun saya rasa polis, macam mereka buat latihan demonstrasi kat polis depoh. Hehehe, puak-puak Pas bodoh ini iut nyer," tambah Zaharin dalam tulisan itu.

Gambar-gambar mula tersebar kini tentang polis yang dikatakan menyamar itu.

Misalnya aksi seorang peserta perhimpunan membuat 'flying kit' ke atas seorang polis trafik.

Beliau juga didapati kemudiannya yang menangkap para peserta demonstrasi yang lain.

(Gambar siapakah ini yang menendang polis dengan gelang kuning di tangannya.  Gambar ini kini tersebar luas)

Ada dua tempat peranan agen 'provokasi' ini dikesan oleh orang ramai.

Pertama, siapa yang memulakan tindakan melempar kereta polis dengan botol air sehingga pemandunya hilang pertimbangan dan merempuh tiga orang di perkarangan pasaraya Sogo.

Yang kedua adalah tindakan memecahkan tembok penghalang yang dibina oleh DBKL mengelilingi Dataran Merdeka.

Siapakah mereka sehingga kini masih belum dapat dikesan dengan nyata.

Pihak penganjur Bersih 3.0 pula menuntut kerajaan membuat siasatan menyeluruh terhadap perhimpunan kali ini.

Peranan media tradisional yang dikuasai Umno dan BN juga mendapat kecaman dari pemerhati antarabangsa yang datang untuk membuat pemerhatian mereka terhadap perhimpunan kali ini.

Bercakap dalam sidang media mereka  semalam, Senator Nick Xenophon dari Australia berkata, "perhimpunan ini aman sehinggalah mereka diprovok."

Beliau juga mengkritik laporan dari TV yang jelas melaporkan secara sebelah pihak.

“Mainstream media berat sebelah dan tidak adil. Kami lihat lebih laporan Perdana Menteri Najib (Tun Razak) di Sabah dalam TV dari peristiwa yang lebih besar tentang rakyat Malaysia,” kata Xenophon.

Seorang lagi ahli dari pasukan 7-anggota itu,  India Times editor MJ Akbar, berkata peserta sebenarnya dalam mood berpesta.

“Orang ramai mempunyai masa yang cukup kalau mereka mahu bertindak ganas. Tetapi mereka berpesta sehinggalah berlakunya provokasi,” kata Akbar.

Kisah ngeri layanan polis ke atas peserta

Harakahdaily, 30 Apr 2012



KUALA LUMPUR: Seorang dengan mata lebam, seorang lagi dengan mata berdarah dan ada juga mengalami lebam di dahi serta kesan tapak kasut di belakangnya...

Individu berkenaan, antaranya turut mengalami cedera parah, tampil dalam sidang media semalam dengan dakwaan bahawa mereka dipukul polis ketika menyertai perhimpunan BERSIH 3.0, Sabtu lalu di ibu negara.

Berikut merupakan kenyataan ringkas peserta terbabit yang telah disunting dan disiarkan Malaysiakini hari ini.

Alex Lee, 27, mengalami kecederaan di mata kanan dan telinga kirinya, selain lebam di bahagian badan.

Pada kira-kira 7.30 petang, saya berada di restoran mamak untuk makan malam bersama kira-kira tujuh atau lapan orang kawan. Kira-kira sepuluh orang anggota polis masuk dan mengancam untuk menahan kami kerana memakai kemeja-T berwarna kuning.

Mereka tidak memakai tanda pengenalan diri. Mereka menyuruh kami membuka kemeja-T berkenaan kerana perkara itu menyalahi undang-undang.

Mereka tanya jika saya sedang makan di situ. Saya bertanya kembali jika itu menjadi masalah. Kemudian mereka mula memukul saya. Mereka hanya melepaskan saya selepas saya menanggalkan kemeja-T saya.

Fazwan Yusof, 23, mengalami kecederaan di kedua-dua matanya dan lebam di pipi kanannya.

Saya berada di Masjid Jamek pada kira-kira jam 7 petang apabila polis memberitahu kami supaya bersurai. Ketika berada stesen LRT untuk mendapatkan tren, saya dan tiga orang rakan melihat seorang wanita sedang ditendang, jadi kami melarikan diri.

Polis berkenaan mengejar dan menangkap kami. Kami digari dan dipukul di lorong berhampiran stesen LRT.

Nurul Armani, 28, mengalami lebam di bahagian belakang dan bahu kiri.

Saya berada bertentangan dengan stesen LRT Masjid Jamek pada kira-kira 5.30 petang dan cuba melarikan diri daripada gas pemedih mata. Saya memakai kemeja-T kelabu.

Kira-kira 10 orang polis menarik rambut saya dan menendang saya, jadi saya jerit "polis ganas." Seorang pegawai polis menampar saya dan menyuruh saya diam sebelum mengarahkan seorang pegawai wanita menahan saya.

Adrian Low, 38, mengalami kecederaan di bahagian muka dan leher, hilang penglihatan buat sementara waktu di bahagian mata kanan dan juga terdapat kesan tapak kasut di belakangnya.

Saya berada di bahu jalan di Jalan Tun Perak pada anggaran 6 prtang. Saya cuba menghantar mesej teks kepada rakan-rakan apabila polis menyerbu ke arah peserta perhimpunan di Masjid Jamek.

Seorang pegawai polis tampil dan memberitahu bahawa saya ditahan. Saya bertanya apakah dakwaan kesalahan, namun beliau tidak mahu menyatakannya. Saya tidak mahu melawan jadi saya hanya mengikut beliau.

Kemudian sekumpulan polis menyerang saya. Mereka memukul dan menolak saya ke tanah dan terus menendang kepala dan leher saya. Tindakan itu berlarutan untuk beberapa minit.

Telefon bimbit saya jatuh ke tanah ketika saya dipukul dan kini hilang.

Mereka mengheret saya ke Dataran Merdeka dan ketika perjalanan itu, polis lain tiba dan menumbuk dan menendang saya.

Bersih 3.0: Laporan media seolah-olah polis betul

Harakahdaily, 30 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 30 April: Agak mengejutkan apabila laporan yang disiarkan oleh media sama ada media cetak dan media elektronik semalam, 29 April mengandungi berita yang menghala ke satu tujuan iaitu meletakkan segala kesalahan kepada peserta Bersih 3.0 dan memberikan liputan yang positif kepada pihak polis.
Presiden Intelek Malaysia, Khairul Faizi Ahmad Kamil berkata, laporan itu seolah-olahnya semua tindakan yang dilakukan oleh polis adalah betul dan tepat.

Katanya, laporan yang berat sebelah dibuat oleh media sudah tentu akan membina satu persepsi buruk terhadap Bersih 3.0 sedangkan realitinya himpunan yang aman itu bertukar menjadi ganas, kacau-bilau dan huru-hara akibat gangguan dan halangan yang dilakukan oleh pihak polis secara langsung dan tidak langsung.

Menurutnya, sebagai sebuah negara yang mengiktiraf demokrasi yang memberikan keadilan dan hak kepada semua rakyat perlu memberikan ruang kepada rakyat untuk berhimpun di ibu negara.

Ini, ujarnya kerana himpunan yang dilakukan itu bukan himpunan tanpa tujuan tetapi bagi menuntut sistem yang adil dalam PRU yang amat dipertikaikan pada masa ini kerana PRU adalah merupakan ruang untuk rakyat memilih sebuah pemerintahan yang mereka inginkan.

“Laporan media jelas begitu berat sebelah. Sebagai contohnya, laporan berita TV3 menyatakan bahawa terdapat pegawai polis yang cedera sedangkan kecederaan yang dialami oleh peserta Bersih jauh lebih ramai dan jauh lebih teruk kecederaannya.

“Kenapa kecederaan peserta Bersih tidak mahu dilaporkan, adakah kerana sememangnya maklumat itu tidak diterima ataupun sengaja mahu disorokkan?” tanya beliau dalam satu kenyataan.

Sebab itu, kata beliau persoalan tentang integriti media massa bukanlah sekadar persoalan yang bersifat teoritikal, sebaliknya merupakan persoalan pengaplikasian yang praktikal bukan sekadar slogan sahaja.

Tambahnya, laporan yang tiada integriti ataupun tiada kejujuran akan menyebabkan sama ada rakyat akan membenci Bersih 3.0 ataupun rakyat akan membenci media massa arus perdana yang berterusan melaporkan berita yang tidak telus dan menyebelahi pemerintah dan konco-konconya.

“Media massa sepatutnya bebas untuk memberikan laporan yang adil kepada semua berita, bukan hanya yang positif untuk pemerintah sahaja tetapi perlu juga berita yang dapat membandingkan apa yang berlaku,” katanya lagi.

Beliau menambah, apabila media terkongkong maka ia memberikan kesan kepada pembaca yang berterusan dikongkong seperti pemikiran katak di bawah tempurung.

“Akhirnya, pembaca akan bertindak satu hala yang bersesuaian dengan pemerintah,” ujarnya.

Maka, jelasnya tidaklah menghairankan mengapa Bersih bersungguh-sungguh mahu agar media massa melaksanakan tugas dengan bebas dan adil dalam salah satu tuntutan yang telah dikemukakan sebelum ini.

Tiada ulasan: