Rabu, 30 Mei 2012

TUDUH ORANG GHULUB...MUNGKIN KITA GHURUR...KITA KENA SEDAR SEKARANG 2012 BUKAN PENGUNDI TAHUN 50AN..60AN..70AN..80AN..90AN...LAH NI ANAK MUDA TAK NAK MUNGKAR...LA NI ZAMAN KEBANGKITAN ISLAM...BUKAN ZAMAN POP YEYE...BERTAUBATLAH...KEMBALILAH KEPADA ISLAM

Pengundi terkejut rekod JPN kata dia sudah mati

Harakahdaily, 30 Mei 2012

(Gambar: Carian di laman web SPR menggunakan nombor kad pengenalan 691130 01 5063 menunjukkan 'Record not found')
KUALA LUMPUR: Seorang pengundi di Dun Kuala Kubu Baharu Parlimen Hulu Selangor terkejut apabila Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) merekodkan beliau sudah meninggal dunia.

Mohamad Diah Arjan berkata, beliau sangat hairan apabila semakan yang dibuat di laman web Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyatakan " Record not found" sedangkan namanya ada dalam sistem semakan di pejabat pos Kuala Kubu Baharu.
Selepas membuat semakan di pejabat pos, beliau yang bernombor kad pengenalan 691130 01 5063 membuat semakan di JPN Kuala Kubu Baharu dan pegawai bertugas memaklumkan bahawa ada menerima laporan berhubung kematian beliau tetapi belum disahkan lagi.

"Bagaimana perkara ini boleh berlaku? Saya bertanya bagaimana ia boleh berlaku dan pegawai bertugas memaklumkan ada kesilapan di JPN Putrajaya.

"Selepas seminggu saya datang semula ke JPN Kuala Kubu Baharu dan status telah dibetulkan, bahawa saya masih hidup dan sihat walafiat," kata beliau dalam aduan yang dihantar kepada Harakahdaily hari ini.

Dalam jawapan kepada aduan yang dibuat beliau sebelum ini, SPR memaklumkan semakan telah dibuat menerusi pangkalan data JPN ke atas nombor kad pengenalan 691130 01 5063 dan didapati bahawa status rekod Mohamad Diah adalah 'telah meninggal dunia'.

Sehubungan itu, SPR meminta Mohamad Diah membuat pembetulan maklumat di JPN dan memaklumkannya kepada SPR untuk kemasukan semula rekod beliau sebagai pemilih.

Namun ujarnya, semakan yang dibuat di laman web SPR pada jam 1.40 pagi tadi tetap mendapati "record not found".

Justeru beliau menggesa SPR mengambil tindakan segera bagi mengatasi kepincangan itu supaya beliau dapat mengundi pada pilihan raya umum ke-13.

"Saya harap pihak SPR dapat mengambil tindakan segera supaya saya dapat mengundi dalam PRU 13.

"Jangan kesilapan yang dibuat oleh JPN dan SPR menyebabkan saya tidak boleh mengundi dalam PRU 13.Satu kezaliman kepada rakyat biasa seperti saya," katanya.

Saya dituduh melampau, keras hati kerana 'Islam'

Nik Abdul Aziz Nik Mat, 30 Mei 2012


Dua akhbar harian (29 Mei 2012) nampaknya begitu ghairah mempamerkan di muka depan kenyataan seorang mufti yang berbau politik bukannya hukum. Kenyataan itu jelas mengenai saya, dan amat terang mempamerkan saya sebagai berkepimpinan melampau dan seorang keras hati.

Saya dianggap keras hati kerana berterusan mengenakan syarat “Islam”untuk bermuzakarah dengan Umno. Soalnya, apa payahnya syarat yang saya kemukakan? Adakah menggantikan kebangsaan kepada Islam secara rasmi menjadi satu keberatan di sisi Umno atau mana-mana individu yang simpati kepada Umno? Tidakkah iman itu bukan hanya membenarkan di hati tetapi ikrar dengan lidah? Justeru, saya hanya meminta UMNO ikrarkan dengan rasmi bahawa dasar perjuangannya ialah Islam.
Saya kira, mana-mana individu seumpama seorang mufti yang begitu lembut lidahnya menilai hati saya sebagai  keras hati, seharusnya boleh membezakan antara keras hati dengan istiqomah. Cuba fahami sikap Nabi Muhammad SAW yang hingga ke akhir hayat tidak pernah tunduk kepada pujukan kaum Musyrikin agar baginda meninggalkan seruan Islam. Nabi ditawarkan dengan kekayaan harta, wanita, dan takhta bukan sekali, bahkan berulang kali. Adakah Nabi seorang yang keras hati atau istiqamah? Maka baginda sebenarnya seorang yang istiqamah.
Membuat ulasan lalu membenarkan pihak media massa mengaitkan nama individu seperti saya, bukanlah satu akhlak terpuji. Amat malang jika akhlak itu menjadi pakaian seorang mufti sehingga pihak media boleh mengaitkan secara terang saya sebagai seorang individu yang keras hati. Jika benarlah begitu ia amat dikesali. Sekiranya lafaz sebegitu keluar dari orang politik yang tidak berpendidikan agama, ia mungkin boleh diterima. Sebaiknya seorang mufti boleh bersikap berkecuali dalam mengulas apa yang wartawan tanyakan. Tambahan pula, isu muzakarah yang dirujuk adalah urusan parti politik bhukanya urusan pejabat mufti. Justeru seorang mufti boleh melihatnya dari pemikiran pejabat mufti bukannya mencampuri urusan parti politik. Atas sifat sangka baik, pemikiran mufti tidaklah seperti pemikiran budak tadika.
PAS istiqamah dengan Islam
Demikian sikap saya terhadap olahan media dan mufti tersebut, maka suka saya tegaskan sesunguhnya PAS tidak sedia bertolak ansur supaya PAS melupai sejarah lalu. Sejarah PAS pernah bersama Umno dalam Barisan Nasional yang kemudiannya disingkirkan tatkala PAS diperanhgkap oleh satu rancangan devide and rule. Akibatnya kenaan perintah darurat di Kelantan, negeri ditadbir PAS. Darurat itu adalah angkara pemimpin Umno yang berkuasa di peringkat Pusat telah mencatat sejarah hitam. Kesanya lagi, perpecahan PAS yang melahirkan serpihan, bermula dengan Bebas Bersatu, kemudian Berjasa dan Hamim. Dalam siri perpecahan itu, PAS terjunam ke lubang masalah keyakinan. Sehingga memerlukan 12 tahun (1978-1990) pula untuk bangkit. Ia sejarah yang tidak mungkin dilupai.
Apakah sejarah yang diingat ini menyebabkan saya dilihat keras hati? Seorang mukmin telah dipesan, sebagaimana hadis Nabi Muhammad SAW, “Tidaklah seorang mukmin akan disengat dua kali dari satu lubang (sarang binatang) yang sama”  (Sahih Muslim – no: 2998).
Persoalan orang Melayu
Seorang berpendidikan agama (orang agama seumpama mufti) tidak sepatutnya mempersoalkan apa jadi kepada agama dan orang Melayu setelah sekian lama Umno memudaratkan perjuangan orang Melayu dengan dasar sekular. Sepatutnya mereka lebih tahu. Apakah kurangnya Islam di sisi Umno sehingga Islam tidak boleh dijadikan akidah perjuangan? Tidakkah orang agama seumpama mufti terfikir, betapa selama ini pemimpin Umno memandang ‘lekeh’ kepada kesempurnaan Islam? Hakikatnya orang yang membuang Islam dalam perjuangannya, bahawa orang itu sudah outdated atau ketinggalan zaman.
Pelik juga, bila orang agama seumpama mufti boleh menjadi tukang sibuk mengulas dan berhukum tentang politik. Agak pelik lagi, bila miripnya menyibuk menjaga kepentingan Barisan Nasional. Semacam Barisan Nasional sahaja yang dilebih-lebihkan. Apa kurang pula dengan Pakatan Rakyat yang misinya untuk membawa sesuatu yang terbaik untuk agama, rakyat dan negara. Dari segi pemimpinnya pula, pemimpin Pakatan Rakyat tidak kurang kelayakannya, malah cukup teruji cekal dan setia. Semestinya cukup layak menyaingi kepimpinan Barisan Nasional yang semakin terlodeh pelbagai masalah dan korupsi.
Malah sepanjang PAS mentadbir Kelantan, sudah banyak kebaikan dilakukan yang tidak mampu dilakukan oleh pemimpin Umno dan Barisan Nasional. Mana ada Menteri Besar dari Umno yang lembut lidahnya menyeru rakyatnya agar menutup aurat, memuliakan masjid, menunaikan solat, mengimarah bulan Ramadhan dengan aktiviti ehya’ Ramadhan, bebaskan riba dan seumpamanya. Kesemua kebaikan atas nama Islam dan rakyat serta negeri tetap menjadi amalan pentadbiran PAS di Kelantan. Justeru kehidupan pelbagai kaum penuh harmoni, meskipun Kelantan ditekan dengan pelbagai helah oleh pemimpin Umno dan Barisan Nasional di peringkat Pusat. Ia suatu bukti dasar Islam yang subur di bumi Allah SWT.
Perpaduan umat
Islam memang mengajar umatnya hidup bersatu padu. Kehidupan untuk kebaikan semua umat manusia. Oleh sebab itu, tiada asas kekuatan untuk bersatu padu kalau semata-mata atas nama bangsa Melayu. Sewajarnya bagi umat dan pemimpin Islam berfikiran ke arah perpaduan atas nama Islam. Asasnya Islam adalah ajaran agama yang mulia dan semulianya di sisi agama-agama lain. Justeru PAS amat menyokong sebarang usaha perpaduan umat, namun ia semestinya berlaku atas landasan Islam.
Atas hakikat itu, mana-mana pihak khusus orang agama seumpama mufti bolehlah beritahu kepada pemimpin Umno agar menukar dasar partinya dan pentadbiran kerajaannya kepada Islam. Begitu juga harus dipersoalkan, kenapa Umno boleh terima kebangsaan dan tolak perjuangan politik Islam? Ada baiknya persoalan ini juga ditanyakan kepada mana-mana ahli Majlis Fatwa Mesir. Jangan sekadar menanyakan isu mengundi parti masuk syurga.
Justeru orang agama seumpama mufti bolehlah menjadi orang tengah untuk sebarang usaha perpaduan. Namun harus diingat sifat orang tengah, ia tidak boleh menyerang kepada satu pihak, sementara kepada pihak yang satu lagi ia menunjukkan sikap yang lebih mesra. Mana mungkin menjadi orang tengah, jika sekilas percakapan yang terungkap, orang telah tahu kita di sebelah mana. Ingat kepada pepatah, “kalau nak ukur cerdik bodoh seseorang, kena dengar percakapannya.”
Sebaiknya, demi keutuhan dan perpaduan, sikap orang agama seumpama mufti hendaklah pandai menjaga sempadan. Tidaklah ia dilihat menceroboh sempadan orang lain. Oleh kerana sistem pentadbiran negara ini mengadakan amalan pengasingan kuasa dan tugas, maka hormatilah atas tugas masing-masing. Seorang menteri besar dengan tugasnya mengurus politik kerajaan, sementara mufti pula ada tugasnya untuk menjaga urusan pejabat muftinya. Sebaiknya menteri besar dengan tugasnya dan mufti dengan tugasnya. Masing-masing tugas, tanpa mencampuri urusan orang lain demi kebaikan, asalkan sentiasa diredai Allah SWT.
Wallahu’alam.
*Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat adalah Menteri Besar Kelantan merangkap Al-Mursyidul Am PAS

'Tahniah' Umno 'berjaya' rosakkan akhlak belia

Harakahdaily, 30 Mei 2012
SHAH ALAM: Dewan Pemuda PAS Selangor mengucapkan ‘tahniah’ kepada Umno BN kerana telah ‘berjaya’ meneruskan agenda merosakkan akhlak anak-anak muda Malaysia dengan program hiburan yang melalaikan dan melucahkan sempena himpunan sejuta belia di Putrajaya baru-baru ini.

Ketuanya, Hasbullah Mohamad Dizwan berkata, pihaknya kesal kerana pemimpin tertinggi Umno BN merestui program hiburan melampau dengan aksi tarian yang melucahkan daripada artis luar negara untuk dipertontonkan kepada belia-belia yang hadir di dalam himpunan tersebut.

"Bahkan Perdana Menteri telah merendahkan akhlak beliau sebagai seorang pemimpin beragama Islam apabila turut berada di atas pentas yang sama untuk  meraikan artis terbabit," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

"Apakah sememangnya garis panduan kerajaan pusat ‘menghalalkan’ hiburan melampau dan melucahkan di dalam majlis rasmi kerajaan,"soalnya lagi.

Menurutnya, kerajaan pusat perlu mencontohi garis panduan hiburan Kerajaan Negeri Kelantan di dalam menyediakan hiburan yang yang bermanfaat dan tidak melalaikan kepada para belia dan remaja masakini.

Pengisisn di sambutan Hari Belia itu katanya tidak mencapai sasaran sebenar pembinaan jati diri belia yang akan menjadi pemimpin negara di masa akan datang.

Melebihkan hiburan semata-mata tanpa ada agenda pengisian kerohanian ujarnya menyebabkan himpunan belia hanyalah dipergunakan oleh Umno BN sebagai batu loncatan untuk mencapai kepentingan politik mereka semata-mata.

"Kita mengajak kepada seluruh belia samada di negeri Selangor ataupun di seluruh Malaysia untuk bangkit daripada terus dipergunakan oleh Umno BN dengan agenda yang merosakkan dan memperbodohkan minda para belia kepada memberikan sokongan untuk Pakatan Rakyat supaya para belia akan dimartabatkan di tempat yang sewajarnya," katanya.

Isu tanah: MB Johor dicadang debat dengan Salahudin

Harakahdaily, 30 Mei 2012
JOHOR BAHRU: Dewan Pemuda PAS Johor mencadangkan satu debat diadakan menemukan Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman dengan Ahli Parlimen Kubang Kerian Salahuddin Ayub berhubung isu tanah di negeri itu.

Ketuanya, Suhaizan Kaiat berkata terdapat banyak masalah yang berkaitan dengan tanah yang sering diperkatakan oleh rakyat negeri itu di segenap lapisan.

Rakyat pula mahu melihat apakah altenatif yang boleh diberikan oleh kerajaan negeri dan pembangkang dalam menyelesaikan masalah ini.

"Pemuda PAS menawarkan kepada mana-mana pihak khususnya media dan NGO di Negeri Johor untuk menjadi penganjur kepada perdebatan ini.

"Setakat ini pihak Salahuddin Ayub sudah bersetuju untuk berdebat. Tempat yang selayaknya untuk berdebat adalah di Persada, Johor Baharu," katanya sambil menambah bahawa tarikh, masa, format dan lain-lain bolehlah diuruskan oleh pihak penganjur.

Sebelum ini banyak masalah tanah dibangkitkan khususnya di negeri Johor.

Bermula dengan isu Johor kehilangan Pulau Batu Puteh, penyerahan Tanah Keretapi Tanah Melayu (KTM) Tanjung Pagar, Kumpulan Prasarana Rakyat Johor(KPRJ) sebagai broker tanah kerajaan Johor, Projek Perlabuhan Tanjung Pelepas(PTP), Refinery and Petrochemical Integrated Development (RAPID), Pengerang, kehilangan tanah Simpanan Melayu, tanah orang asli dan masalah tanah SEDC Tampoi.

Selain itu masalah projek kerjasama Taman Desa Kempas yang terbengkalai, peneroka kehilangan tanah Felda Cahaya Baru, tanah Skudai Kiri dan lain-lain lagi. Semua isu-isu ini memerlukan jawapan-jawapan yang telus daripada kerajaan.

Sehubungan itu kata Zuhaizan, banyak pihak termasuk anak-anak muda mahu kedua-dua tokoh ini berdebat mengutarakan cadangan penyelesaian masing-masing.

"Pemuda PAS Johor penuh yakin Y.A.B Dato Abdul Ghani Othman Menteri Besar Johor tidak akan mengecewakan rakyat Johor untuk berdebat.

"Semoga rakyat akan mendapat manfaat berganda hasil daripada perdebatan ini," katanya.

Jika PRU-13 lewat, peluang untuk Pakatan - Husam

Rizal Tahir, 30 Mei 2012
KOTA BHARU: Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa, berkata tempoh pilihanraya yang lewat, memberi peluang kerajaan Pakatan Rakyat termasuk Kelantan mempromosikan program mereka kepada rakyat.

Menurutnya, kerajaan di bawah Pakatan Rakyat termasuk Kelantan tidak menjadi masaalah sekiranya pilihanraya umum lewat diadakan kerana ianya akan memberi peluang kerajaan negeri masing-masing mempromosikan program kebajikan yang diimpikan rakyat.

Ketika memberitahu Harakahdaily, beliau menjangkakan Pilihan Raya Umum ke-13 mungkin lewat diadakan berikutan masaalah pemimpin negara yang masih belum selesai.

“Bekas Perdana Menteri Tun Mahathir sendiri yang mendakwa pilihanraya umum akan diadakan mungkin selepas hari raya.

“Pada masa yang sama isu scorpene masih melingkari Perdana Menteri yang belum selesai,”ujarnya.

Katanya, kes ini adalah yang pertama membabitkan ketua kerajaan dan ketua parti disebuah negara, yang akan memberi kesan jika mengadakan pilihan raya ketika isu peribadi masih melingkari hidupnya.

“Besar kemungkinan bila semakin hampir pilihan raya, dokumen-dokumen dan isu yang berkaitan akan terserlah,”ujarnya.

Dengan sendirinya, tambahnya lagi ia mengancam kedudukan parti pemerintah yang telah lama diberi kepercayaan oleh rakyat.

Selain itu, katanya keyakinan rakyat kepada parti pemerintah kini belum mantap apatah lagi banyak isu yang menimbulkan rasa kecewa rakyat seperti NFC dan PTPTN.

Jelasnya, sekiranya pilihanraya umum diadakan khususnya selepas isu debat utama yang membabitkan PTPTN yang banyak memberi masaalah pada rakyat, ianya akan menjerat leher Umno sendiri.

Kerana itu, sambungnya kerajaan negeri Pakatan Rakyat mempunyai peluang untuk mempromosikan program masing-masing pada rakyat terutama soal kebajikan.

"Kalau pilihan raya ditakdirkan tahun hadapan elok juga, sekurang-kurangnya lebuhraya sepanjang 20 kilometer dapat disiapkan," katanya

Najib hanya berani di gelanggang sendiri

Harakahdaily, 30 Mei 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengecam sikap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang hanya berani berani bercakap melalui medium yang dikuasainya untuk mengutuk Pakatan Rakyat.

Timbalan ketuanya Mohamad Suhaimi Abdul Aziz berkata, sikap Najib yang mengutuk segala dasar dan tawaran Pakatan Rakyat dari belakang dan enggan berdepan dalam pentas debat untuk mendengar jawapan balas adalah sikap seorang penakut.

"Beliau bebas bercakap apabila tidak ada pihak yang mampu menjawab langsung hujah beliau di atas pentas tersebut manakala media pula dikawal beliau sepenuhnya.

"Beliau hanya lantang bersuara dalam gelanggang miliknya tetapi kecut apabila diajak berdebat satu lawan satu dengan musuh politik beliau," katanya.

Najib sebelum ini mengeluarkan kenyataannya di media mengutuk cadangan ekonomi Pakatan Rakyat (PR) sebagai janji populis yang direka untuk mendapat kuasa.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini pernah mencabar Najib berdebat untuk beliu menjawab segala tuduhan Najib secara berdepan dengan hujah dan fakta.

Tetapi sehingga kini, Najib terus mengelak dan tidak menjawab cabaran berdebat dengan Anwar yang juga Ketua Umum PKR itu.

"Jika benar tuduhan PM bahawa PR hanya janji populis, DPPWP mencabar PM supaya menerima pelawaan debat antara beliau dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Tuduhan beliau perlu dilemparkan di pentas berdebat dan juga peluang mendengar hujah balas daripada PR berkenaan tawaran mereka. Barulah rakyat kenal siapa yang retorik, populis dan siapa pula yang bersikap realistik," kata Suhaimi.
691130 01 5063

Tiada ulasan: