Ahad, 27 Mei 2012

HARAM HUKUMNYA...MELARANG ORANG NAK BERDAKWAH ATAU MENYAMPAIKAN ILMU...NAK MENYURUH ORANG BERTAQWA...MENYURUH ORANG TAAT PADA ALLAH...MENENTANG ISLAM SAMALAH MENENTANG ALLAH...NILAH KESAN BILA DUNIA DIKEJAR...AKHIRAT DILUPAKAN...SEDANGKAN KITA AKAN KEMBALI KEAKHIRAT@MENUJU KEAKHIRAT...KITA ADALAH WARGANEGARA AKHIRAT....

Pertarungan sengit Ikhwan dengan 'feloul' Mubarak

Dr Syed Azman, 26 Mei 2012
KAHERAH: Tempoh pengiraan undi bagi daerah mengundi di seluruh Mesir  tamat pada jam 2 petang Jumaat semalam. Pada jam 10 malam semalam, proses pengiraan undi bermula. Proses pengiraan pada keseluruhannya berjalan lancar tanpa sebarang masalah besar dan ia di kawal-selia oleh seorang hakim dan wakil-wakil calon yang bertanding dibenarkan menyelia peti undi di sepanjang tempoh pengundian.


Keputusan tidak rasmi yang di keluarkan setakat ini menunjukkan calon parti Huriyyah Wal-Adalah (FJP), Ikhwan Muslimin Dr. Mohamad Morsi akan bersaing dengan Ahmed Shafiq bekas Perdana Menteri yang juga bekas komander tentera udara ketika pemerintahan Hosni Mubarak, di pusingan kedua yang akan diadakan pada 16 hingga 17 Jun ini.

(Gambar: Penulis bersama Dr Waleed El-Hadad, jurucakap Hal Ehwal Luar Ikhwan.)

Adalah dianggarkan lebih 50 peratus penduduk Mesir telah keluar mengundi di kalangan 50 juta pengundi yang layak berbuat demikian walaupun Suruhanjaya Pilihanraya belum menyiarkan angka rasmi. Bagi keputusan tidak resmi, Dr. Mohamad Morsi dianggarkan telah memperolehi  27.8% undi, Ahmad Syafik memperolehi 24.6% undi dan di ikuti oleh Hamdeen Sabahi, tokoh berhaluan kiri 18.3% undi dan Dr. Abul Futouh dengan 17.6%. undi. Calon yang banyak mendapat sokongan kuasa Barat  Amar Mousa jauh ketinggalan dengan hanya mendapat  kurang dari 10% undi.

Semasa penulis menziarahi markas parti  Huriyyah Wal-Adalah (FJP), Ikhwan Muslimin yang terletak di tengah-tengah kota Kairo, suasana penyokong Ikhwan nampaknya amat ceria dan rata-rata menyatakan bahawa mereka kini cukup bersedia untuk menghadapi pilihanraya Presiden pusingan kedua ini. Kesempatan ini juga di ambil untuk bertemu dan berbincang dengan Dr. Waleed El-Haddad, jurucakap Hal ehwal luar Ikhwan Muslimin dan Dr. Ahmed Hamdy, jurucakap resmi parti FJP.

Sementara itu, Calon Ikhwan dari FJP,  Dr. Mohamad Morsi turut menyatakan bahawa FJP kini bersedia untuk memimpin rakyat Mesir kearah politik baru bagi membangun masadepan Mesir yang lebih  adil. Beliau turut mempertegaskan bahawa rakyat Mesir mesti menolak calon 'feloul' Ahmed Syafik yang terlibat secara langsung dalam jenayah kekejaman sepanjang pemerintahan rejim Mubarak dan turut menjadi sebahagian dari pimpinan rejim Mubarak.

Lebih menggembirakan lagi apabila  Dr. Moneim Abul Futouh yang merupakan bekas pimpinan Ikhwan Muslimin dalam ucapan awal setelah menerima keputusan kekalahan telah secara terbuka menyeru rakyat Mesir agar memberi sokongan penuh kepada calon FJP Dr. Mohamad Morsi. Dr. Abul Futouh juga mahukan rakyat Mesir menolak terus calon 'Feloul' Ahmed Syafik yang di lihat merupakan rangkaian rejim Mubarak dan tangan beliau penuh dengan darah-darah kekejaman terhadap para pejuang kebangkitan rakyat Mesir.

Ya, keputusan tidak resmi ini yang meletakkan calon Ikhwan Dr. Mohamad Morsi berhadapan dengan calon ‘Feloul’ Ahmad Syafik di jangka akan berlangsung sengit. Libih-lebih lagi Ahmed Syafik disokong penuh oleh pihak tentera dan saki-baki penyokonhg Mubarak serta Kuasa Besar Barat dan sekutunya Israel. Mereka akan menggunakan apa cara sekalipun bagi memastikan calon ‘tajaan’ mereka akan menang dalam pilihanraya ini terutamanya bagi menjamin ‘keselamatan’ Israel’ serta perjanjian ‘Camp David’ yang termeterai antara Israel dengan mesir semasa pemerintahan rejim Anwar Sadat dan Mubarak.

Keputusan resmi penuh hanya akan di umumkan pada Selasa depan oleh Suruhanjaya Pilihanraya Mesir.  Saya yakin Mesir selepas kejatuhan rejim zalim Mubarak akan terus berubah dengan “Kuasa rakyat’ akan terus memimpin.  Masa depan Ikhwan Muslimin dan gerakan Islam adalah cerah setelah kemenangan awal calon Ikhwan Muslimin. Kemenangan Ikhwan ini jugalah akan juga menjadi inspirasi dan semangat kepada Pas bagi menghadapi PRU -13 akan datang di negara kita Malaysia.

Nafi royalti: Umno tidak layak dipilih jadi ketua

Yaakub Dasan, 27 Mei 2012
RANTAU PANJANG: Dalam Islam pemimpin yang bercakap bohong tidak layak dipilih sebagai ketua. Begitu juga apabila ada pemimpin yang menafikan perjanjian ditandatangani pada 1975 mengenai royalti petroleum.

Perjanjian berkenaan ditandatangani kerajaan Kelantan dan Petronas ketika itu dengan memberi hak untuk mendapat royalti sebanyak 5 peratus dan perlu dibayar dua kali setahun.

Speaker Dewan Undangan Negeri Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud berkata, pelanggaran yang berlaku itu tidak melayakkan rakyat memilih pemimpin Umno menerajui negara pada pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi.

“Orang ramai tidak perlu lagi berfikir panjang kerana sudah terbukti pemimpin Umno dan BN tidak pernah tunai janji berhubung royalti minyak terhadap Kelantan.

“Sedangkan pihak yang merangka undang-undang perjanjian itu masih lagi ada iaitu bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas,” katanya pada ceramah di Kampung Pulai, Chica Tinggi malam kelmarin.

Ketika berlangsung pilihan raya kecil Manek Urai pada Julai 2009 kerajaan negeri mendesak kerajaan pusat membayar royalti minyak kepada Kelantan selepas beberapa telaga minyak ditemui di perairan negeri ini.

Ekoran itu Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed menafikan, namun tidak lama kemudian Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membayar wang ehsan melalui Umno menggantikan royalti.

Nasuruddin yang juga Adun Meranti berkata, perjanjian tersebut ditandatangani wakil Petronas ketika itu, Tengku Razaleigh Hamzah dan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohamad Nasir.

Menurutnya kerajaan pusat yang diketuai Umno lebih condong  ke arah penipuan duit rakyat apabila melelapkan wang royalti milik Kelantan.

“Sekarang dia putar belit dan melesapkan royalti minyak kita, tapi bila dibangkitkan semula di akhirat nanti orang-orang ini akan dipanggil Allah memikul tong minyak dan gas atas kepala,” katanya disambut laungan takbir orang ramai yang hadir.

Sementara itu, pelawak terkenal, Hakim Lokman atau lebih dikenali Bob Lokman memberitahu beliau mengambil keputusan meninggalkan kerjaya lama kerana tidak mahu terus terjebak dengan maksiat dan aktiviti melalaikan.

Menurutnya pada 19 Februari 2011 beliau meninggalkan Umno cawangan Subang dan menyertai PAS kerana yakin parti Islam membawa perjuangan lebih jelas dan nyata bagi mendaulatkan agama.

Turut hadir pada program tetsebut Ketua Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusoff dan Adun Bukit Tuku, Abdul Fatah Harun.

Bolehkah ulama berpolitik?

Nurul Fatimah Zahara Mohammad Radzi,
Ulama’ dan politik adalah dua perkataan yang mempunyai maksud yang sangat berbeza. Pelbagai persoalan dibangkitkan berkaitan dua istilah ini. Siapakah individu yang benar-benar dikategorikan sebagai ulama’? Apakah yang dimaksudkan dengan ulama’ berpolitik? Benarkah ulama’ tidak dibenarkan berpolitik dan seharusnya hanya fokus kepada pentarbiyahan sahsiah umat sahaja?

Perkataan ulama’ merupakan istilah bahasa Arab yang berasal daripada perkataan alim yang bermaksud seseorang yang tinggi ilmu pengetahuan terutama ilmu agama dan mengamalkan ilmu tersebut. Menurut Syed Qutb, ulama’ ialah orang yang mengetahui sifat Allah dan kebesarannya. Semakin bertambah ilmu seseorang, maka semakin bertambah takutlah dia kepada Allah. Menurut Syed Qutb juga, ulama’ adalah mereka yang mengkaji al-Quran yang penuh keajaiban dan mereka yang mengenal Allah dan mengetahui hakikat Allah, mengetahui kesan penciptaan Allah, mengetahui kesan kekuasaan Allah, bertaqwa kepada Allah, dan menyembah Allah dengan sebenar penyembahan.

Ulama’ yang takut kepada Allah akan menyebarkan kasih sayang, kejujuran, keadilan dan kemuliaan-kemuliaan lain bagi kemaslahatan umat. Sementara itu, orang alim yang tidak takut kepada Allah akan menggunakan ilmunya untuk menghancurkan perjalanan hidup manusia. Ulama’ yang takut kepada Allah adalah orang-orang yang menebarkan ilmunya untuk perdamaian dan kesejahteraan manusia. Mereka meneruskan nilai-nilai murni yang diajarkan Nabi. Hal ini bersesuaian dengan ungkapan yang masyhur iaitu, “Ulama’ Pewaris Nabi”. Ulama’ meneruskan peranan nabi-nabi dalam membentuk sahsiah umat yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Istilah politik dapat ditafsirkan melalui sabda Nabi s.a.w yang bermaksud, “Adalah Bani Israel, mereka diuruskan urusannya oleh para Nabi. Ketika seorang Nabi wafat, Nabi yang lain akan menggantikannya. Tidak ada Nabi setelahku, namun akan ada banyak para khalifah.” (hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Jelaslah di sini bahawa dari sudut pandangan Islam, politik membawa maksud pimpinan yang menjaga urusan umat. Pimpinan yang dimaksudkan hendaklah dengan cara yang tidak menyalahi syariat. Politik Islam tidak menyalahi teks al-Quran, sunnah, ijmak dan kaedah-kaedah syarak. Undang-undang yang dicipta hendaklah bersesuaian dengan keadaan semasa, dalam masa yang sama tidak bertentangan dengan syariat Islam. Allah berfirman, maksudnya “Dan tidaklah pantas bagi laki-laki yang mukmin dan perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada pilihan (yang lain) bagi mereka tentang urusan mereka. Dan barang siapa menderhakai Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguh dia telah tersesat dengan kesesatan yang nyata.” (surah al-Ahzab: ayat 36).

Di dalam al-Quran, tidak ada satu ayat pun yang melarang ulama’ untuk masuk ke bidang politik bahkan ianya sangat di galakkan. Ulama’ merupakan pemimpin masyarakat. Pemimpin kepada orang lain dan juga pemimpin kepada diri sendiri. Kriteria seorang pemimpin menetapkan ilmu yang tinggi dalam sesuatu bidang ilmu. Ulama’ merupakan contoh yang tepat untuk mengemudi bahtera negara. Politik tidak dapat dipisahkan dengan ilmu, dan ilmu tidak dapat dipisahkan dengan ulama’.

Menurut Dr. Badrul Munir b. Mohd Nor, Ketua Program dan Pensyarah Bahasa Arab Fakulti Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), ulama’ boleh dikategorikan kepada dua jenis. Pertama ulama’ dunia dan kedua ulama’ akhirat. Ulama’ akhirat, jelas matlamat hidupnya iaitu hanya semata-mata kerana Allah tetapi ulama’ dunia, matlamatnya telah dicampur dengan kepentingan-kepentingan lain. Ulama’ akhirat dapat dilihat melalui tingkahlaku yang konsisten dalam pendirian, amalan dan cara hidupnya. Ulama’ bukan sahaja dibolehkan berpolitik, bahkan digalakkan sekiranya diiringi dengan niat yang betul dan ikhlas. Ulama’ yang berkecimpung dalam bidang politik dengan niat yang ikhlas, di mana jua dia berada, masyarakat akan menilai, kebenaran akan menilai dan hari akan menentukan.

Imam Syafie atau nama sebenarnya Imam Muhammad bin Idris As-Syafie merupakan contoh seorang tokoh ulama’ yang dikagumi dan terkenal dengan mazhabnya iaitu mazhab Syafie. Beliau merupakan seorang tokoh ilmuan yang sangat merendah diri dan sangat menghormati guru-gurunya.  Ijtihad Imam Syafie meletakkan bahawa bacaan Qunut dalam solat subuh adalah sunat.

Pernah dikisahkan bahawa suatu ketika Imam Syafie menjadi imam solat subuh di tempat yang mengamalkan mazhab Hanafi. Sebagai tanda hormat kepada ulama’ tersebut, oleh kerana beliau menjadi imam solat jemaah ketika itu, para makmum di situ sebelum menunaikan solat telah bersepakat untuk mengikuti pendapat Imam Syafie. Namun selesai iktidal, Imam Syafie terus sujud tanpa membaca Qunut. Apabila disoal kenapa berlaku sedemikian, Imam Syafie menjawab, “Kerana menjaga adab terhadap guruku”, kerana tempat itu merupakan tempat Imam Abu Hanifah, dan Imam Abu Hanifah merupakan guru kepada gurunya (Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Syaibani). Katanya lagi, andai gurunya tiada guru, takkanlah dia akan menjadi guru.

Ulama yang sebenar memiliki tiga sifat utama iaitu berilmu pengetahuan tentang ayat-ayat Allah, baik yang qur’aniyyah (kitab suci) mahupun kauniyah (fenomena alam), mengakui setiap kebenaran ayat-ayat yang datang dari Allah, tidak menyembunyikan sedikit pun dari kebenaran itu, serta takut kepada Allah sehingga dia tidak mengikuti hawa nafsunya, apatah lagi melacurkan dirinya demi sesuatu. Politik adalah suatu perkara yang dibolehkan sebagai cara untuk menempatkan atau mengangkat pemimpin yang kuat lagi dipercayai. Pemimpin yang kuat dan dipercayai adalah pemimpin yang berilmu, jujur dan ikhlas dalam segala pekerjaan.

Walaubagaimanapun, dunia hari ini memperlihatkan keghairahan mendapatkan kuasa bukan sahaja dalam kalangan umat Islam yang kurang pendidikan Islam, tetapi juga mereka yang mendapat pendidikan Islam secara mendalam. Mereka kurang memahami ciri-ciri yang melayakkan seseorang yang berhak memimpin dan mengendalikan sesebuah negara. Perebutan kuasa jika berlaku dalam kalangan ulama’ tanpa merujuk kepada batas-batas berpolitik dalam Islam bukan sahaja boleh melemahkan sistem politik dalam negara, malah ia juga gagal dalam menentukan struktur kehidupan masyarakat Islam.

Liberalisasi dalam politik bukan bermakna memajukan pembangunan material sehigga sanggup mengenepikan kepentingan agama dan bangsa. Realiti masa kini sangat membimbangkan kerana pelbagai parti politik bersaing untuk menang dan memegang tunjang kepimpinan sehingga mengabaikan sensitiviti kaum dan umat Islam khususnya.

Umat Islam telah dididik oleh Allah dengan perantaraan Nabi Muhammad s.a.w dalam pelbagai kegiatan kehidupan bagi membentuk sebuah masyarakat yang beriman dan bertamadun. Bagi membentuk sesebuah negara yang bertamadun dan diberkati Allah, para ulama’ dan pemerintah perlu berganding bahu dalam menentukan dasar dan corak pemerintahan dan pentadbiran negara. Peranan ulama’ dan pemerintah negara tidak boleh dipisahkan dalam memimpin sesebuah negara yang bertamadun dan mempunyai struktur sosial yang teratur.

Dapatlah disimpulkan di sini bahawa ulama’ dibenarkan mencampuri bidang politik selagi mana ianya berlandaskan al-Quran dan syariat Islam demi kemaslahatan masyarakat. Ilmu yang tinggi dalam bidang agama dan politik serta niat yang ikhlas semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah akan mengiringi perjalanan seseorang ulama’ dalam memimpin sesebuah negara yang bertamadun dan gemilang di mata dunia.

Penulis ialah pelajar tahun tiga Bahasa Arab dan Komunikasi Pengajian Bahasa Utama Universiti Sains Islam Malaysia.

Nik Aziz sebak pelajar Yik solat berlantai tanah

Salmah Mat Husain|Foto: Rizal Tahir, 27 Mei 2012


MACHANG: Di saat pihak tertentu yang tidak sebulu dengan perjuangan Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menuduh sebagai ‘bapa kafir’, beliau terus menunaikan solat sunat rutin hariannya tidak kira di mana sahaja berada.

Semalam Tuan Guru menunaikan solat sunat syukur sebaik sahaja melihat pelajar menunaikan solat sunat dhuha di bawah pokok tanpa sejadah dan hanya berlantaikan tanah di hujung dewan Madu bersebelahan khemah masing-masing.

Tuan Guru tidak dapat membendung perasaan sedih gembiranya apabila melihat pelajar sekolah aliran Yayasan Islam Kelantan (Yik) menunaikan solat sunat dhuha.

Lebih 1,000 pelajar Yik menghadiri program Muqayyam Tarbawi di Kompleks Tarbiah Islam Ulama (Madu), dekat sini pagi semalam, antara pengisiannya menunaikan solat sunat dhuha.

Tuan Guru yang kebetulan melalui laluan itu untuk merasmikan Muktamar Dewan Ulamak PAS Kelantan di dewan besar Madu, tidak dapat menahan sebak kerana syukur anak didik rakyat Kelantan di bawah pentadbiran kerajaan negeri begitu tekun menunaikan solat sunat itu.

Kerana sebak dan terharu yang amat sangat, menyebabkan bacaan solatnya sesekali teresak dan terganggu.

Tuan Guru mendedahkan perkara itu sewaktu berucap merasmikan Muktamar Dewan Ulamak PAS Kelantan.

“Di saat-saat anak muda merempit di jalan-jalan, di tengah anak-anak muda lepak di pasaraya, di tengah anak-anak muda leka bersama teman masing-masing di luar Kelantan, tetapi pelajar Yik, anak muda Kelantan tekun menunaikan solat.

“Saya tidak dapat menahan sebak, saya begitu terharu, ya Allah ini hasil yang telah kami dapat hasil pentadbiran kami selama 22 tahun lalu, subhanallah,” ujarnya sekali lagi lagi menahan sebak.

Hampir seluruh pelajar Yik mewakili program yang diadakan setiap tahun selama tiga hari itu.

Selain seminar, turut diadakan slot solat berjemaah, riadah, qiamullail dan lain-lain lagi.

Merintis Debat Malaysia Baru

Dr Dzulkefly Ahmad, 27 Mei 2012
Debat ‘Pemansuhan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) Dan Hala Tuju Pendidikan Tinggi’ di antara Rafizi Ramli (RR)-Khairy Jamaluddin (KJ) berjaya dianjurkan di Kompleks Media Karangkraf dan dipancarkan oleh Astro Awani dan Bernama 24 secara langsung pada malam bersejarah 22 Mei lalu. Sekaligus ia menandakan bahawa ‘Politik Baru’ di Negara ini akan terus subur dan tidak lagi mampu dibendung oleh kuasa pemerintah. Sifat utama Politik Baru yang memberi capaian maklumat kepada pengundi terus memerdekakan mereka untuk berani membuat pilihan dalam pilihanraya umum ke-13 (PRU13).
Justeru, persoalan siapa menang atau kalah dalam perdebatan itu bukan tujuan utamanya. Sebaliknya, matlamat pencerahan minda penonton dengan penyajian maklumat secara debat sangat diminati. Sorakan atau tepukan juga mungkin sahaja menandakan persetujuan tetapi belum tentu bersabitan langsung dengan tajuk perdebatan. Ledakan emosi penyokong tegar ketika sesuatu diucap ‘menjatuhkan lawan’ tidak semestinya mematahkan hujah lawan.
Mungkin sahaja ia menangkis hujah lawan tetapi ternyata kemudiannya ia tidak benar samasekali. Kerapkali juga penonton teruja dengan nada dan gaya kedua-dua pendebat meskipun ia bukanlah ukuran sebenar kemantapan penghujjahan mereka. Kesemua gelagat dan pemerhatian ini berlaku dalam perdebatan malam tersebut.
Apa pun syabas kepada kedua pendebat muda ini yang nyata sama hebat, sama petah dan sama pintar. Keberanian mereka telah merintis pelbagai ‘wajah mendatang’ dalam politik negara. Debat yang didakwa sesetengah pimpinan politik kerajaan BN bukan sebagai budaya kita telah pun ditelan dek debat perintis ini. Sekaligus juga kelompok politikus ‘senior’ dari kedua belah semakin gusar. Paling tertekan tentunya ialah Perdana Menteri dan Ketua Pembangkang.
Pun begitu, secara lebih serius, mampukah Debat Pemansuhan PTPTN malam tersebut menjadi kayu ukor, yang dengannya penonton (dibaca Pengundi) membuat keputusan untuk menyebelahi samada Barisan Nasional (BN) yang diwakili KJ atau menyokong Pakatan Rakyat yang cita-citanya diwakili RR?
Lebih sukar lagi, mampukah penonton membuat keputusan samada untuk menyokong BN atau sebaliknya PR dalam PRU ke-13 nanti, atas kejelasan mereka tentang aspek kedua tajuk Debat yakni : Hala Tuju Pendidikan Tinggi?
Setelah usai tepok-sorak dan gegak gempita suasana yang menggamat Dewan malam itu, Jemaah Hakim yang berkebetulan adalah seluruh Rakyat-Pengundi yang menonton, kini terpaksa membuat keputusan. Pemansuhan PTPTN dan Hala Tuju Pendidikan Tinggi Negara adalah antara isu-isu teras dalam PRU ke-13 akan datang.
Nah, kalau umum telah pun membuat pelbagai penilaian positif atau sebaliknya, penulis ini juga turut mahu nyatakan komentarnya.
Sebelum itu penulis ingin tegaskan bahawa debat ‘Pemansuhan PTPTN’ mudah difahami oleh semua sebagai juga berjodol “Pendidikan Percuma”. Dengan kata lain, mudahnya PR sokong usul Debat yakni untuk memberikan “Pendidikan Percuma” sementara BN tolak “Pendidikan Percuma”di peringkat IPT.
Tugasan RR adalah untuk yakinkan penonton-rakyat supaya menyokong Pemansuhan PTPTN lantas mewujudkan Pendidikan Percuma. Tugasan KJ adalah sebaliknya.
RR perlu yakinkan rakyat ia mampu dilakukan, sementara KJ mesti ‘menghasut’ rakyat ia tidak wajar dilakukan. Mudahnya, kalau dilakukan juga negara akan ditimpa kemudaratan! Maka begitulah jalan hujjah KJ sepanjang debat –negara tidak mampu dan akan bakal bankrap kalau hapus PTPTN.
Menarik disebutkan wawancara Pengerusi PTPTN, sejurus selepas Debat dalam warta RTM, bahawa anak Melayu akan menghadapi masalah kerana mereka memerlukan PTPTN untuk belajar. Mereka bakal menjadi mangsa ketika PTPTN dimansuhkan oleh PR, tegas beliau.
Sah! Pengerusi PTPTN ini jelas tidak fahami tajuk Debat malam itu. Mangsa apa pulak kalau Pendidikan Percuma! Apakah ini membayangkan kegagalan pendebat? Tentunya tidak. Tetapi itulah jenis pembohongan yang ditaja media kongkongan kerajaan Umno-BN seperti didakwa ramai. Kerap memutarbelit atau ‘spin’ isu-isu politik nasional! Mangsanya penonton yang tidak ada maklumat alternatif. Amat Malang.
Wajar diingatkan 19 negara di dunia memberi ‘pendidikan percuma’ dalam pelbagai pendekatan dan kaedah perlaksanaan di peringkat universiti. Dari jumlah itu 8 negara yang tidak langsung mengenakan yuran universiti: Argentina, Brazil, Finland, Germany, Iran, Mexico, Sweden dan Arab Saudi.
RR jelas sandarkan hujjah beliau bahawa negara ini kaya. Benar, Bank Dunia mengiktiraf bahawa Malaysia adalah antara negara terkaya di dunia diukur di segi ‘sumber per kapita’. Sudah tentu sama atau lebih kaya dari kebanyakan negara tersenarai tadi.
Tegasnya RR berhujah bahawa negara yang menjana RM181 bilion pendapatan setahun ini mampu memberikan pendidikan percuma, seandainya rasuah dapat dikekang, ketirisan dikurangkan dan prioriti diperbetulkan.
Lebih baik kalau RR tegaskan bahawa Pendidikan Percuma lebih mampu kita lakukan ketika seluruh “Belanjawan Kerajaan Persekutuan” di susun dan dirangka semula berdasarkan satu “Perhitungan Keutamaan” atau “Fiqh-Awwaliyat” dalam satu pencernaan belanjawaan baru oleh sebuah kerajaan baru yakni Pakatan Rakyat.
Segala keutamaan disusun dan dilaksanakan belanjawaan itu dalam satu ‘delivery system’ yang juga ditambahbaik. Pendidikan Percuma pasti tidak mampu dilakukan dalam kerangka ‘paradigma’ belanjawaan yang tidak benar-benar “Mengutamakan Kemakmuran Rakyat” sebaliknya “Mengutamakan Pengkayaan Kroni” dengan memacu projek mega-mewah untuk ‘Pertumbuhan KDNK’ semata-mata. Akhirnya wujud ‘infrastruktur yang kelas dunia’ tapi ‘mentaliti kelas ketiga’ seperti diulangi RR kenyataan seorang mantan PM. Lebuhraya dan menara terus dibina dan modal insan jauh keciciran.
‘Pendidikan Percuma’ adalah satu juzuk dari pelbagai pendekatan program memakmurkan rakyat yang bakal dilaksanakan Pakatan Rakyat ketika diberi mandat mentadbir Negara dalam satu ‘trajektori pembangunan’ yang berbeza. Ia tidak boleh dilakukan secara runcit atau ‘piece-meal’ dan semestinya juga tidak mengulangi pelbagai kepincangan lama.
Ia adalah dalam rangka besar sebuah ‘Kerajaan Berkebajikan’ yang mengambil alih tanggungjawab membekalkan ‘essential services’ di segi Pendidikan, Kesihatan dan Pengangkutan, sementara mengizinkan rakyat hidup bermaruah dengan pendapatan boleh berbelanja (disposable income) yang menasabah dengan penurunan kos saran hidup ketika ‘perkhidmatan utama’ tidak diperdagangkan kepada pihak konsesi atau kroni.
Ia memberi peluang yang saksama dan lumayan untuk rakyat bersaing dan merealisasikan potensi membangunkan diri dan ‘enterprises’ mereka serta menjana kekayaan tanpa kekangan oleh kerajaan yang ‘turut bersaing’ dengan rakyat dan pihak . Lebih buruk dengan segala bentuk ‘monopoli’ dan amalan kronisme yang membawa kepada ketidakefisienan bahkan pengherotan (distortion) pasaran.
Desakan RR dilihat semacam membuat serangan peribadi ketika mendesak KJ menjawab tentang kehilangan dana Petronas, NFC dan juga pelupusan hutang seorang tokoh korporat dalam kes MAS. Kesemuanya contoh menghilangkan daya dan dana kerajaan memberi Pendidikan Percuma. Berbilion ringgit lagi hangus dengan rasuah dan ‘bailout’ GLCs dan syarikat kroni.
RR juga mengemukakan unjuran hutang yang cukup mengerikan tentang peminjam PTPTN sejak ia diperkenalkan. Kadar bayaran balik yang rendah sebanyak 10% itu beliau samakan dengan senario satu ‘implosion’ atau ‘letupan hutang’ yang semacam ’time-bom’ seperti yang berlaku di Amerika Syarikat dan negara lain yang menggunakan kaedah pinjaman yang sama seperti PTPTN.
Penulis tentunya tidak adil kalau tidak membuat komentar kepada hujjah-hujjah KJ yang dilihat juga meyakinkan penyokong tegarnya dan mungkin juga mereka yang ‘atas pagar’. Namun angka-angka yang beliau kemukakan banyak yang tersasar. Dakwaan pemansuhan PTPTN itu akan menjadikan negara bankrap adalah mengejutkan.
Sedikit sangat singgungan Debat yang membicarakan tentang ‘Hala Tuju Pendidikan Tinggi’. Penulis memahami kekangan kedua-dua pendebat untuk mematahkan hujjah lawan, ditambah pula kaedah Debat agak rumit dan masa cukup terhad. Pelbagai aspek pendidikan tinggi wajib dperdebatkan.
Untuk pengetahuan umum, PTPTN juga adalah saluran kroni mendapat habuan menjalankan IPTS. Paling mutakhir adalah tuntutan sebuah kolej swasta yang menuntut PTPTN membayar RM15 bilion untuk membiayai pelajar jururawat dan perubatannya. Kolej ini mengenakan RM90,000 kepada pelajar jururawat yang beum pasti akan mendapat pekerjaan setelah tamat. Apakah ini wajar diteruskan? Apakah penyelesaiannya? Apakah pula konsep Pendidikan Tinggi Negara yang wajar diorientasikan PR?
Pun begitu kedua-dua pendebat muda ini akan terus menjadi ‘benchmark serta ikon’ kepimpinan politik generasi muda di negara bertuah ini. Debat ini dibantu dengan moderator yang bertindak cemerlang dan berkesan dalam mengemudi setiap saat perdebatan.
Terima Kasih kepada penganjur dan semua media yang membudayakan Politik Baru yang bakal menjadi wahana paling penting dalam melonjakkan pendewasaan politik serta akumen keupayaan kepimpinan dan akhirnya nanti mendaya pembinaan ‘human capital’ serta dayasaing negara.
Penulis ialah Ahli Parlimen Kuala Selangor.

Ustaz Azhar diharamkan di PICC, dibanjiri anak muda di Masjid As-Salam Puchong

http://omakkau.blogspot.com, 27 Mei 2012

Koleksi foto Kuliah Maghrib Perdana Ustaz Azhar Idrus di Masjid As-Salam Puchong Perdana Selangor...Walapun diharamkan memberikan kuliah di Putrajaya namun umat Islam terutamanya anak-anak muda tetap membajiri Masjid As-Salam ,,,

Lihatlah dengan mata kepala sendiri....Ulama yang dibenci oleh UMNO namun disanjung dan dijulang oleh umat Islam dinegara ini terutamanya anak-anak muda..

Mereka tidak terpukau dan tersilau dengan program-program yang dihidangkan di Hari Himpunan Jutaan Belia.

Lagi UMNO tekan Ulama lagi anak-anak muda memberikan sokongan.

Tiada ulasan: