Jumaat, 25 Jun 2010

YE TAK YE JUGA...NAK SESUATU DOALAH...DOA NAK MAKBUL TAAT DAN DEKATKAN DIRI DENGAN ALLAH SWT...

Tiada kaitan pengganas

KUALA LUMPUR - Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah menegaskan bahawa polis tidak pernah mengaitkan empat tokoh di negara ini sebagai kumpulan pengganas.

:“Sebenarnya pada 21 Jun lalu, ada dua taklimat... satunya diberikan pihak Bukit Aman. Saya fikir taklimat ini adalah tepat dan tidak menimbulkan sebarang masalah dan saya akan mempertahankannya.

“Tetapi ada taklimat kedua. Ini yang saya dengar beberapa pihak mempersoalkannya kerana mengaitkan Ahli Parlimen, bekas menteri besar, mufti dan bekas mufti,” katanya menjawab soalan tambahan Datuk Mahfuz Omar (Pas-Pokok Sena) pada Persidangan Dewan Rakyat di sini, semalam.

Mahfuz dalam soalannya meminta supaya diberikan penjelasan berhubung dakwaan bahawa bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin; Mufti Perlis Dr Juanda Jaya; Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim terlibat dengan kumpulan pengganas.

Sementara itu, Saifuddin berkata, beliau meneliti hujah yang dibuat penyampai taklimat pada ketika itu dan mendapati ia tidak berasaskan kepada fakta kukuh.

:“Terdapat hujah-hujah yang diberikan adalah tidak betul, termasuk mengaitkan pengasas Wahabi, Muhammad Abdul Wahab dengan pengasas Arab Saudi, Muhammad Ibn Saud. Saya berpendapat adalah tidak betul untuk individu berkenaan mengaitkan balas dendam yang terdapat dalam tradisi Arab dengan kegiatan pengganas kerana ia adalah dua perkara berbeza,” katanya.

Beliau berkata, tindakan mengaitkan Wahabi yang tidak pernah difatwa sebagai ajaran sesat oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dengan kegiatan pengganas adalah satu perbuatan yang dilihat melampau.

“Saya juga mendapati orang yang memberi taklimat ini mempunyai masalah dengan bekas Mufti Perlis. Jadi bagaimana boleh dikatakan masalah peribadi hendak dijadikan masalah keselamatan negara,” katanya.

Beliau berkata, tindakan mengaitkan agama dengan keganasan adalah berpunca daripada gejala Islamofobia yang banyak berlaku di negara Barat dan ia tidak sepatutnya dibawa ke negara ini. - Bernama



Kalau Presiden PAS pengganas, sudah lama negara huru-hara
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Jun: Kalau Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang seorang pengganas, maka sudah lama negara ini menjadi huru-hara, tegas Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan at-Tantawi (gambar).

Baginya, jika Tuan Guru Abdul Hadi pengganas, sudah pasti ada kejadian membakar dan mengebom bangunan seperti yang berlaku di Indonesia dan Thailand.

Katanya, pengikut PAS dan penyokong Tuan Guru Abdul Hadi ada di mana-mana di Malaysia ini.

“Boleh dikatakan bukan setakat umat Islam, bahkan bukan Islam pun ramai yang menjadi penyokong beliau. Populariti beliau lebih daripada Perdana Menteri sendiri.

“Beliau dikenali di dunia Islam antarabangsa, walaupun beliau bukan Perdana Menteri. Ucapan dan tulisan beliau disukai oleh setiap lapisan masyarakat, ujarnya dalam satu kenyataan.

Jelasnya lagi, semua tulisan dan ucapan beliau tidak pernah menjuruskan ke arah keganasan.

Tegasnya, beliau tidak pernah meminta umat Islam Malaysia berperang dengan kerajaan Malaysia.

Tambahnya, semua ucapan dan penulisan Tuan Guru Abdul Hadi adalah berbentuk dakwah dan tarbiyah yang menjurus persoalan akidah dan tauhid, akhlak dan syariat yang menjadi pedoman umat Islam.

Beliau berkata, Presien PAS itu selalu meluruskan umat Islam yang bengkok dan lari dari landasan perjuangan.

“Apakah kerana ketegasan Presiden PAS terhadap isu umat Islam di Palestin, Afghanistan, Iraq, Kashmir, Chehnya, Selatan Filipina dan Thailand ini dianggap sebagai pengganas?” tanya Nasrudin.

Sedangkan, ujarnya itulah sikap sebenar sebagai pemimpin umat Islam yang tulen di mana sewajarnya pemimpin umat Islam yang lainnya bersikap keras sekiranya ada negara-negara umat Islam yang diserang dan dicerobohi.

Beliau menegaskan, keganasan bukan sikap PAS dan cara PAS mendapatkan kuasa di mana sejak tahun 1951, PAS telah menyertai pilihan raya.

Katanya, kaedah demokrasi berparlimen yang diamalkan sekarang itulah yang diamalkan oleh PAS dan tidak pernah mengajak mana-mana ahli dan penyokongnya bertindak ganas dalam mana-mana aktivitinya.

“ Mengaitkan Tuan Guru Abdul Hadi Awang dengan keganasan adalah satu penghinaan terhadap beliau, PAS serta pendokong dan penyokong PAS yang berjumlah hampir sejuta orang ini.

“Tindakan yang mengaitkan beliau dengan keganasan tidak lain hanyalah sikap manusia yang desperate serta dengki terhadap populariti beliau. Bahkan orang sebegini hanya bencikan pengaruh PAS yang semakin diterima oleh kelompok bukan Islam.

Beliau menjelaskan, Tuan Guru Abdul Hadi adalah pemimpin PAS sejak tahun 1980-an lagi yang pernah menjadi Naib Yang Dipertua PAS Pusat, Timbalan Presiden sehingga kini menjadi Presiden PAS sejak tahun 2002, yang juga Ahli Parlimen Marang dan Adun Rhu Rendang di Terengganu.

Katanya, mana mungkin seorang pengganas bergerak atas platform rasmi negara.

“Semua aktiviti beliau diketahui sama ada dalam negara mahupun luar negara. Jadual beliau sendiri dimaklumkan kepada media.

“Pengganas tidak bersifat demikian. Seorang pengganas akan bertindak secara senyap-senyap dan tidak berani menzahirkan diri di khalayak. Beliau takut dirinya akan ditangkap. Segala aktivitinya juga tidak akan didedahkan,” kata beliau lagi.

Justeru, Nasrudin menyeru pihak berkenaan supaya mengambil contoh beberapa figur yang dianggap pengganas dan segala aktiviti hidupnya yang tentunya sudah pasti amat jauh berbeza dengan peribadi Presiden PAS

Tiada ulasan: