Ahad, 27 Jun 2010

ABIS HUKUM ALLAH TAK BERPERANAN KE....AGAK2LAH KITA NI MAHKLUK YG DIHIDUPKAN ALLAH SWT...SENDIRI MAU INGATLAH...

Peranan keluarga bendung gejala luar nikah

MUAR 26 Jun - Institusi keluarga perlu memainkan peranan penting dalam membendung masalah gadis bawah umur mengandung luar nikah yang didapati semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, masalah tersebut dilihat cukup membimbangkan dan boleh memberi kesan buruk kepada pembangunan masyarakat secara menyeluruh.

"Saya meminta kepada semua ibu bapa jangan lepas tangan dalam isu sosial ini, 'tangan' agensi kerajaan tidak cukup untuk pergi memeriksa setiap rumah di Malaysia.

"Oleh itu, institusi keluarga adalah segala-galanya, sekiranya semua ibu bapa menjaga anak-anak mereka, kita akan dapat mengatasi masalah sosial ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Muar di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ketua Biro Aduan dan Perkhidmatan Awam MCA, Datuk Michael Chong semalam yang memberitahu, sebanyak 111 kes remaja bawah umur mengandung dilaporkan berlaku tahun ini, dalam tempoh Januari sehingga April lalu.

Statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) itu menyaksikan peningkatan membimbangkan kerana 131 kes direkodkan pada tahun lalu dan 107 kes pada 2008.

Menurut Shahrizat, JKM memandang berat isu berkenaan dengan remaja-remaja mengandung terbabit diberi perlindungan di sebuah rumah kebajikan di Perak.

"Kita menerima anak-anak dan ibu-ibu yang memerlukan perlindungan ini. Jika remaja terbabit tiada tempat untuk mendapat pembelaan dan berusia di bawah 18 tahun, institusi di bawah JKM sedia beri perlindungan," katanya.

Jelasnya, selain peranan yang dimainkan kerajaan, pihaknya turut mengalu-alukan kerjasama daripada pihak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk bersama-sama mengatasi masalah sosial ini.

Sementara itu, dalam ucapan perasmiannya, Shahrizat menyeru Pergerakan Wanita UMNO mempertingkatkan lagi usaha di peringkat akar umbi dalam membela nasib rakyat.

"Saya berharap program Jalinan Rakyat yang dianjurkan secara berterusan akan dapat dibuat bersama kerjasama pihak NGO supaya setiap lapisan rakyat dapat didampingi.

"Kita tidak mahu program yang dianjurkan hanya tertumpu kepada ahli-ahli parti kita, sebaliknya dikembangkan kepada semua lapisan masyarakat yang memerlukan pembelaan," katanya.


KOMEN...KITA KIAS...KITA DIDIK PENGGUNA2 JLNRAYA SUPAYA TERTIB DAN BERHEMAH DAN SABAR BILA BERADA DI JLNRAYA...BOLEHKE MEREKA IKUT...MEREKA AKAN PATUH JIKA DE PENGUATKUASAAN...LAH NI PUN BYK YG TAK PATUH...

JANGAN BERDALIH2LAH...DUNIA BOLEHLAH...AKHIRAT SENDIRI TANGGUNGLAH...BERANI BUAT TENTU BERANI TANGGUNG...KAN....

Tiada ulasan: