Sabtu, 26 Jun 2010

NI SALAH SATU KESAN JUDI....ALLAH MAHA MENGETAHUI....ALLAH MENCIPTA KITA...

Ayam kalah tikam pengadil

Oleh Mohd Razlan Salleh dan Junaidi Ladjana
am@hmetro.com.my
2010/06/26

KOTA KINABALU: Seorang ‘pengadil’ pertandingan menyabung ayam menemui ajal apabila diserang dengan pisau Bugis di dada dan bahu oleh seorang lelaki yang dipercayai tidak berpuas hati dengan mutu pengadilannya yang dianggap berat sebelah.

Dalam kejadian kira-kira jam 2 petang itu, mangsa yang hanya dikenali dengan nama Hassan, 45, dipercayai sedang mengadili perlawanan sabung ayam diadakan di Felda Sahabat 32, Tungku, Lahad Datu, di sini, kelmarin, sebelum berlaku pertengkaran dengan seorang ‘peserta’.


Akibat tidak berpuas hati dengan mutu pengadilannya, peserta terbabit berusia sekitar 40-an itu nekad menikam mangsa sebanyak tiga kali.


Difahamkan, suspek tidak berpuas hati berikutan ayam sabung miliknya tewas walaupun ayam lawannya dipercayai mati terlebih dahulu.


Akibatnya berang dengan tindakan berat sebelah pengadil itu, suspek terus mengamuk sebelum menikam mangsa tiga kali iaitu dua di bahu dan sekali tikaman di dadanya menggunakan pisau bugis.


Pemangku Ketua Polis Daerah Lahad Datu, Asisten Superintendan Bong Kwet Khiut berkata, mangsa meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke klinik berhampiran. “Mangsa yang cedera parah terus dikejarkan ke klinik berhampiran oleh orang ramai namun disahkan mati sebaik tiba di pusat perubatan itu.


“Sehingga kini, polis masih mengesan suspek yang juga dipercayai lelaki warga asing dipercayai melarikan diri selepas kejadian terbabit,” ketika dihubungi, di sini, semalam.


Bong berkata, ketika kejadian, orang ramai yang menyaksikan pertandingan itu cuba menyelesaikan pertengkaran yang berlaku, namun suspek mula bertindak liar dan mengugut akan menikam sesiapa sahaja yang mencampuri urusannya.


Katanya, bedah siasat mendapati, terdapat beberapa kesan tetakan pada badan mangsa termasuk satu tikaman tepat mengenai hagian sebelah kanan. “Siasatan awal dijalankan polis juga mendapati motif kejadian dipercayai akibat rasa tidak puas hati pertaruhan ayam sehingga menimbulkan pergaduhan.


“Hasil siasatan di tempat kejadian juga gagal menemui sebarang senjata tajam digunakan suspek,” katanya.


Menurut Bong, kes terbabit disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh. “Polis meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat kejadian supaya menghubungi Balai Polis Lahad Datu di talian 089-881255 untuk membantu siasatan,” katanya.

Tiada ulasan: