Ahad, 29 Mei 2011

YANG BOLEH MENAIKKAN ATAU MENJATUHKAN SESEBUAH KERAJAAN IALAH KUASA VETO ALLAH...TERPULANG ALLAH REDA ATAU TAK.....

BN takut, 'rayu' belia pertahan Putrajaya
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Mei: Permintaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak belia Malaysia membantu untuk mempertahankan Putrajaya bukti Umno BN takut berdepan Pilihan Raya Umum ke -13, kata Idris Ahmad.

Ketua Penerangan PAS itu mendakwa, permintaan Najib itu hanya sia-sia kerana yakin belia pada zaman ini matang membuat penilaian dengan pendedahan maklumat yang pelbagai dan tidak lagi bergantung kepada media arus perdana yang dikawal Umno BN.

"PAS yakin belia Malaysia bukan hidup zaman gua yang terputus maklumat. Belia Malaysia yang merupakan orang aktif dengan media baru yang sentiasa terdedah dengan maklumat sebenar.

"Umno hanya boleh mendapat sokongan daripada rakyat yang buta maklumat, belia bukan tergolong dalam kategori rakyat yang buta maklumat. Kebetulan pula yang datang di dalam perhimpunan ini bukan dengan kerelaan hati," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Mengulas himpunan setuja belia yang diadakan di Putrajaya itu, Idris berkata PAS tidak menganggap kehadiran belia ke sana petanda sokongan mereka kepada Umno BN, apatah lagi kehadiran mereka secara paksa rela.

"PAS tidak hairan kerana perhimpunan yang Umno BN anjur semuanya bukan sukarela tetapi paksa rela, berbeza dengan himpunan anjuran PAS yang datang dengan belanja sendiri.

"Rakyat tentu masih ingat ketika Umno tersepit maka mereka akan menghimpun rakyat. Sewaktu bergaduh dengan Raja-raja Melayu tahun 1983 mereka ajak rakyat untuk tunjuk kepada Raja-raja Melayu dengan mengadakan perhimpunan bahawa rakyat di belakang Umno," tambahnya lagi.

Sehubungan itu, beliau yakin belia yang matang tidak akan bersama dengan kerajaan yang boros, korup dan tidak berhemah kepada negara dan rakyat.

Belia jelasnya sedar mereka kini sedang dibebankan dengan kos kenaikan harga barangan termasuk beban pinjaman pengajian, beban sara hidup, pengangguran dan sebagainya.

"Mereka tidak boleh terima, rakyat negara ini semakin merempat walaupun hasil mahsul negara begitu banyak," tegasnya.


Melayu Pulau Pinang miskin sejak zaman BN lagi
Fakhri Ali

KULIM, 29 Mei: Fakta dan kedudukan sebenar mengenai orang Melayu di Pulau Pinang tidak boleh dipolitikkan kerana sememangnya orang Melayu adalah yang termiskin di negeri itu.

Namun begitu, ianya bukan masalah baru sejak diterajui oleh Pakatan Rakyat di Pulau Pinang pada tahun 2008 yang lalu kerana telah berlarutan semasa BN menerajui kepimpinan negeri lagi.

Walau bagaimana pun sebagai sebuah kerajaan negeri yang memerintah, pelbagai usaha dilakukan bagi membasmi kemiskinan di kalangan masyarakat Melayu.

Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Ng Wei Aik (gambar) berkata demikian ketika berucap dalam majlis ceramah sempena makan malam anjuran PKR Cabang Kulim-Bandar Baharu malam tadi.

"Usaha bagi mengurangkan jumlah miskin tegar dilakukan oleh kerajaan negeri dengan mengunjurkan tambahan pendapatan supaya mereka yang berada dalam kategori ini mendapat pendapatan bulanan dari RM400 kepada RM500.

"Dalam tempoh setahun pembasmian ini telah berjaya dilaksanakan oleh kerajaan negeri. Pada tahun 2010 yang lalu sebanyak RM3.6 juta telah diperuntukkan bagi program ini," ujarnya lagi.

Malah katanya, DAP tidak pernah mengamalkan sikap melampau atau cauvanis sepertimana yang didakwa oleh BN dan konco-konconya.

"Sempena cuti sekolah pada bulan Mei ini, DAP kawasan Komtar yang diterajui oleh saya sebagai wakli rakyatnya, turut menganjurkan majlis berkhatan beramai-ramai.

"Ini membuktikan bahawa persepsi yang cuba dibawa oleh Umno dan BN bagi menjebak kita sebagai parti perkauman dan rasis adalah menyimpang dan tidak benar sama sekali," tambahnya lagi.

Beliau juga berkata, segala tohmahan dan serangan oleh Umno dan BN sebagai petanda bahawa pilihan raya umum ke-13 semakin hampir.

Tindakan terdesak BN ini juga, katanya akan diteruskan selagi mereka tidak berjaya merampas kembali kedudukan kerusi yang telah hilang dalam pilihan raya 2008 yang lalu.


Geram tuntut royalti minyak
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 29 Mei: Dewan Pemuda PAS Kota Bharu melancarkan Gerakan Mobilisasi Anak Muda Kota Bharu Tuntut Royalti Minyak Kelantan (Geram), sebagai usaha untuk menuntut royalti minyak daripada Petronas.

Program ini dilancarkan oleh ketuanya, Wan Azimin Wan Adnan, sempena majlis makan malam bagi meraikan bekas-bekas pemimpin pemuda kawasan berkenaan malam tadi.

Azimin dalam ucapannya berkata, gerakan itu ditubuhkan bagi menyedarkan golongan muda khususnya kawasan Kota Bharu untuk bersama-sama dengan kerajaan negeri untuk menuntut royalti.

“Geram akan menyatakan suara anak muda Kota Bharu bagi mendesak Kerajaan Pusat dan Petronas memulangkan royalty minyaki pada rakyat Kelantan,” ujarnya.

Sambungnya, antara pengisian yang bakal dilakukan dalam gerakan ini memasang bena atau kain rentang untuk menyatakan tuntutan tersebut, selain memberikan sesi penerangan pada rakyat Kawasan Kota Bharu berhubung penghianatan yang dilakukan oleh Kerajaan Pusat yang telah menarikan tuntutan itu.

Pada majlis itu juga beliau mengingatkan mana-mana golongan Pemuda yang ingin menjadi pemimpin tertinggi mengetahui isu-isu semasa khususnya di zaman ini.

Jelasnya, selain ilmu isu semasa perlu diketahui oleh mana-mana mereka yang ingin menjadi pemimpin kerana ianya antara faktor yang bakal menggugatkan pihak lawan.

Antara pimpinan yang hadir pada majlis yang diadakan di sebuah restoran timbalannya Zuhairi Ismail dan setiausahanya Kamaruzzaman Abdullah serta anggota jawatankuasanya.

Anwar puji Anak, teruskan usaha bela peneroka

Hazayani Zakaria

TEMERLOH, 29 Mei: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyokong penuh usaha yang dibuat Pengerusi Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman yang bertungkus-lumus membawa perubahan ke dalam Felda.

"Saya salute dengan Mazlan yang pakar dalam hal generasi kedua Felda ini.

"Yang dicadangkan Universiti Felda dalam buku Jingga ini memang cadangan yang cukup baik," katanya katanya dalam ceramah di Himpunan Kebangkitan Warga Felda Pahang Tapak Kompleks PAS Pahang, Kerdau malam tadi.

Tambahnya sudah sampai masanya Felda mempunyai universiti yang diuruskan tenaga mahir dari warga Felda sendiri.

"Tenaga dalaman dari Felda, hartanya tanahnya, tenaga fikirannya, profesornya semua dari Felda untuk urus sendiri biar bebas merdeka anak Felda," katanya.

Tegas ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga, anak muda harus bangkit membawa suara perubahan dalam negara ini dan tidak harus membiarkan Umno BN mendidik mereka menjadi lesu.

"Sudah sampai masanya anak muda Malaysia bangkit tuntut perubahan.

"Orang muda dikaitkan dengan idealisma, cita-cita murni benci dengan penyelewengan, rasuah dan kemungkaran," katanya.

Beliau turut memberi suntikan semangat kepada warga Felda untuk menawan Pahang pada pilihan raya umum akan datang.

Kena susun gerak kerja dari sekarang, cari dan daftarkan ahli.

"Kita kena tawan Pahang. Siapa kata Pahang kubu kuat Umno? Kita boleh tawan Pahang kalau semua buat kerja," katanya.

Selain memansuhkan Felda Plantation, kandungan Buku Jingga juga termasuk mewujudkan Universiti Felda bagi membolehkan anak-anak peneroka melanjutkan pelajaran dalam bidang yang berkaitan.


Alih isu barang naik, Malaysia seperti India
Hazayani Zakaria

KERDAU, 29 Mei: Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Malaysia tidak ubah seperti India yang gemar mengalihkan perhatian rakyat daripada isu sebenar dengan menyajikan hiburan yang melekakan.

"Kita tengok kenapa India pelakonnya cantik, kaya raya, rumah besar, kalau tengok filemnya menyanyi sampai tujuh kali tukar baju, tujuh gerabak kereta api.

"Rakyatnya dihidangkan dengan filem-filem mengasyikkan,duduk rumah besar sampai mereka lupa rumah mereka sendiri nak roboh.

"Begitu juga di Malaysia. Dalam isu kos hidup makin meningkat dan pelbagai isu lain, BN cari isu yang boleh buat rakyat lupakan isu sebenar," katanya dalam ceramah di Himpunan Kebangkitan Warga Felda Pahang Tapak Kompleks Pas Pahang, Kerdau malam tadi.

Untuk menutup keresahan rakyat itu, Umno BN katanya terpaksa menggunakan isu perkauman dan fitnah agar rakyat 'buta' kezaliman parti pemerintah.

"Sebab itu timbulnya isu fitnah melalui video seks (Datuk Seri Anwar Ibrahim) kerana BN tahu rakyat suka isu begini," kata beliau yang juga pesuruhjaya PAS Pahang.

Menyentuh mengenai kebangkitan warga Felda pula, beliau mempersoal peruntukan yang dijanjikan BN sewaktu pilihan raya kecil Kerdau Mac lalu yang belum ditunaikan.

"Di kerdau mana 10.4 juta peruntukan untuk loji air mana pergi? Mana peruntukan yang disebut dalam pilihan raya kecil? Kosong. Jalan yang dulu buat sekerat sampai sekarang sekerat itulah. Yang tak sempat buat dulu sampai sekarang tak buat," katanya.

Justeru beliau menyeru agar rakyat Pahang khususnya warga Felda bangkit membuat perubahan dengan menolak Umno BN.

"Gerak kerja ini tak mungkin boleh dibuat dengan hanya dengar ceramah tapi semua kena bergerak buat perubahan.

"Khususnya di Felda yang satu masa dahulu disebut sebagai kubu Umno sekarang kita ingin tegaskan bahawa sampai masanya Felda akan bangkit membuat perubahan dan ia akan bangkit menjadi kubu kuat Pakatan Rakyat," katanya disambut laungan takbir hadirin.

Jangan percaya 'senyuman beracun' Najib

Hazayani Zakaria
KERDAU, 29 Mei: Ahli jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu meminta PAS agar jangan sesekali mempercayai Umno yang pernah mengainaya parti itu sewaktu berada dalam Perikatan.

Membidas 'lamaran' Perdana Menteri, Datu Seri Najib Razak di Terengganu baru-baru ini agar PAS bersatu dengan Umno dan 'bercerai' dengan DAP beliau berkata, PAS sudah mendapat pengajaran besar sewaktu bersama Umno Dahulu.

"Sewaktu ke Terengganu, Najib kata PAS cerailah dengan DAP.DAP banyak penyakit. Saya nak kata, DAP cuma ada penyakit gatal sahaja, letak ubat boleh baik tapi Umno ada penyakit Aids, tak boleh ubat dah.

"Kita dah ada pengalaman bersama Umno.Jangan percaya senyum Umno kerana senyumannya beracun.

"Sekali kau hulur tangan, akan ku tampar segera," katanya dalam ceramah di Himpunan Kebangkitan Warga Felda Pahang Tapak Kompleks Pas Pahang, Kerdau malam tadi.

Kata-kata itu turut disambut gelak ketawa hampir 5,000 yang hadir memenuhi kawasan padang.

Katanya lagi Umno terpaksa menggunakan isu perkauman yang melampau untuk mewujudkan kebencian rakyat terhadap Pakatan Rakyat selepas isu pembangunan tidak lagi berjaya mempengaruhi minda rakyat yang celik maklumat.

Utuk memastikan Umno BN kekal berkuasa, mereka memainkan isu perkauman melalui akhbar milik mereka, Utusan Malaysia.

Katanya, tiada sebarang tindakan diambil ke atas Utusan meskipun memainkan isu perkauman kerana dilindungi Kementerian Dalam Negeri.

"Bila sebut Utusan tak boleh dipisahkan dengan Umno, ibarat kentut dengan tahi.

"Baru-baru ini Utusan laporkan ada usaha DAP untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi dan ahli Parlimen Jelutong Jeff Ooi jadi mangsa padahal ia diambil dari tulisan blog sahaja.

"Tapi sebab Utusan yang lapor, selamatlah.Kalau Harakah atau Suara Keadilan yang lapor, semua sekali daripada ketua pengarang sampailah yang jual suratkhabar kena tahan," kata beliau.

Menurutnya, isu perkauman juga menjadi peluru Umno BN untuk menghancurkan Pakatan Rakyat setelah tiada modal untuk memburuk-burukkan negeri Pakatan Rakyat.

"Miti melaporkan kemasukan pelabur asing tertinggi ialah Pulau Pinang, kedua Politik Selangor, ketiga Kedah.

"Laporan audit pula menunjukkan negeri terbaik menguruskan kewangan Pulau Pinang dan yang terburuk di Pahang.Pahang siapa pemerintahnya?" Soalnya dan disambut laungan "Umno...." oleh hadirin yang hadir.


Keluarga adik Johari kesal 'layanan' hospital
Afiq Hizami, Pelatih UKM

KUALA LUMPUR, 29 Mei: Keluarga adik Mohamad Johari Abu bakar, 17 -remaja yang ditembak mati oleh polis- kecewa dengan sikap hospital Serdang dan Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) menguruskan jenazah anak mereka sehingga mula berbau.

"Hati saya pedih dan sayu melihat mayat anak saya begini, dia kelihatan sangat menyeksa dan kami lagi terseksa melihatnya dalam keadaan itu," Salmah Mohamed Shariff, 41 kepada Harakahdaily ketika melihat jenazah yang dibedah siasat kali kedua di PPUM.

Jenazah tersebut sebelum ini dibawa ke Hospital Serdang untuk dibuat bedah siasat kali pertama, sebelum mendapat kebenaran dari Makamah Tinggi untuk dibedah siasat kali kedua di PPUM.

Difahamkan jenazah tiba di sini jam 3 petang 25 Mei lalu dan setelah didesak barulah bedah siasat ke dua dibuat.

Layanan buruk sejak awal

Sepupu mangsa, Yusof Kandar Shah, 25, turut kesal dengan sikap dan layanan pihak hospital sejak awal jenazah ditempatkan di hospital Serdang.

"Jenazah dihantar dari hospital Serdang hanya menggunakan van jenazah biasa dan tidak bukan van jenazah yang berais.

"Pihak hospital Serdang juga tidak memaklumkan kepada kami tentang jenazah dengan cara kurang ajar", jelasnya.

Ibu mangsa juga didakwa pernah pengsan akibat terkejut dengan layanan seorang doktor apabila ditanya tentang keadaan jenazah mangsa.

Doktor itu didakwa berkata "pergilah tengok anak kamu, entah-entah sudah tinggal tulang" keapa ibu mangsa.

Sementara itu, turut hadir menunggu bedah siasat mangsa ialah peguam bela dari pihak keluarga iaitu Latheefa Koya menjelaskan tentang sikap buruk pihak PPUM.

"Jenazah tiba di sini sudah tiga hari pada hari Rabu lalu, kami mendapat perintah Makamah Tinggi Shah Alam dibenarkan menjalankan bedah siasat kedua dengan segera namun pihak PPUM dilihat seolah-olah tidak dimaklumkan pekara ini dan perlu mengesahkan hal tersebut terlebih dahulu dengan pihak makamah, polis dan hospital Serdang.

"Pihak kami pada jam 2.30 (kelmarin) tidak tahan dengan karenah ini membuat keputusan bersama ahli keluarga untuk menarik balik jenazah serta membuat laporan polis berikutan dengan pekara itu.

"Barulah pihak PPUM mula panik dan menjelaskan akan membuat bedah siasat segera pada jam 4 petang setelah lama mereka berbincang,"katanya.

Pada masa yang sama wartawan Harakahdialy turut dipersoalkan oleh salah seorang petugas PPUM mengenai kebenaran untuk membuat liputan di tempat kejadian tetapi mendapat perlindungan daripada ahli keluarga mangsa.

Dalam kejadian 13 Mei lalu, Mohamad Johari yang disyaki terlibat dengan geng samun kenderaan mewah mati ditembak dalam kejadian berbalas tembakan dengan sepasukan anggota polis berhampiran sebuah hotel bajet di Cyber Valley, Dengkil.

Dilaporkan sebelum ini, dia baru sahaja keluar dari hotel sebelum memasuki sebuah MPV yang diletakkan di belakang hotel tersebut.

Keluarga mangsa bagaimanapun curiga dengan punca kematian anak mereka dan mendakwa tubuhnya penuh dengan kesan lebam serta lengannya patah.


Jatuhnya Putrajaya bukan kerana berhimpun

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Mei: Jatuhnya Putrajaya yang dikuasai BN sekarang bukan disebabkan berhimpun tetapi kerana penjumlahan undi yang lebih popular kepada Pakatan Rakyat yang akan disaksikan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Sehubungan itu, Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim melahirkan rasa terkejut dengan ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menggesa golongan belia Malaysia supaya membantunya mempertahankan Putrajaya agar BN terus berkuasa ketika melancarkan Himpunan Sejuta Belia sempena Hari Belia Negara 2011 yang hanya dihadiri sekitar 8,000 belia sahaja, semalam.

Katanya, ucapan Najib tersebut menjelaskan lagi apa yang beliau dakwa dalam kenyataannya kelmarin bahawa pemimpin BN sangat resah, gelisah dan semacam tidak boleh tidur nyenyak memikirkan kuasa yang dimiliki di Putrajaya bakal hilang.

Baginya, perhimpunan yang ternyata gagal dari segi jumlah kehadirannya itu ternyata digunakan sepenuhnya Najib dan timbalannya untuk melahirkan perasaan resah dan gelisah kepada kuasa yang bakal hilang.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak berkata, sungguh malang program yang sudah berbulan dirancang dan dicanang oleh pemimpin BN serta mendapat liputan media cetak dan elektronik itu hanya dihadiri seramai itu.

“Maka adakah benar-benar mencerminkan sokongan golongan belia terhadap kerajaan dan mermbenarkan mereka tidak sanggup melihat Putrajaya, jatuh ke tangan Pakatan Rakyat seperti yang dilaungkan Najib dalam ucapannya?” soalnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Kerana itu beliau meyakini bahawa para belia akan bersama Pakatan Rakyat bagi menjatuhkan BN dalam PRU 13 nanti.

Oleh itu, beliau sangat menghargai sikap matang para belia pada masa kini untuk bersama seluruh rakyat malaysia bagi menyelamatkan negara yang disayangi ini.

“Lucunya Najib cuba merujuk kepada bantahan pro-demokrasi yang berlaku di beberapa negara di Asia Barat seperti di Mesir dan Tripoli dengan katanya Malaysia aman dan stabil dalam keadaan dia menimbulkan suasana tidak aman dan tenteram dengan mengapi-apikan rasa benci kepada Pakatan Rakyat,” katanya.

Tambahnya, sangat malang bagi sebuah negara yang cuba merosakkan para belia dengan perhimpunan untuk mempertahankan sebuah kerajaan yang penuh dengan penyelewangan dan dasar yang menindas rakyat.

“Tetapi saya ingatkan di luar sana adalah para belia yang tidak akan berhimpun seperti di Asia Barat tetapi mereka akan berhimpun di pusat pengundian dalam PRU 13 akan datang bagi jatuhkan kerajaan BN.

“Saya tegaskan bahawa Najib dan para belia yang berhimpun bersamanya di Putrajaya kelmarin pasti tidak dapat menghalang Pakatan Rakyat ke Putrajaya kerana Putrajaya tidak akan dapat dipertahankan walaupun sejuta belia yang hadir dengan cara berhimpun,” ujarnya yang juga Adun Titi Serong.

Sebelum ini, katanya pada perhimpunan agung tahunan Umno tahun lalu, Najib juga bercakap nada yang sama meminta ahli Umno bersamanya mempertahankan Putrajaya dengan katanya "walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa, saudara dan saudari, walau apa pun yang terjadi, Putrajaya mesti kita pertahankan".

Beliau berkata, lucunya Najib mendakwa bahawa para belia tidak sanggup melihat Putrajaya, yang merupakan pusat pentadbiran negara, jatuh ke tangan Pakatan Rakyat dengan tuduhan jahat kononnya Pakatan Rakyat akan melelong Putrajaya.

Baginya, itu satu dakwaan yang dilihat sebagai kegelisahan tahap maksimum seorang pemimpin yang akan bertahan sebagai Perdana Menteri untuk satu penggal sahaja, sesuai dengan slogan 1Malaysia yang dibawanya.

“Ternyata kalau kita amati gelagat Najib sejak akhir-akhir ini menunjukkan tanda-tanda kegusaran yang serius dan tidak pernah dialami oleh pemimpin Umno sebelum ini.

“Beliaulah satu-satunya pemimpin BN yang dilihat terbukti sedang bergelut dengan suasana sangat getir bagi mempertahankan kuasa BN yang telah melewati 50 tahun itu,” katanya.

Justeru, Khalil tidak dapat membayangkan apakah ucapan dan tindakan lain yang akan dilakukan oleh seorang yang disifatkan ‘gila kuasa’ dan sedang melakukan untuk mempertahankan kuasa.







Tiada ulasan: