Ahad, 22 Mei 2011

MENTAL DAN ROHANI...BERGANTUNG AMALAN PERIBADI DAN DEKAT DGN ALLAH...KALAU AHLI MAKSIAT MAKA JAUH DARI ALLAH..MEMANG ALLAH LARANG MEMBELA KAUM..JAHIL2

Tanah runtuh: 16 meninggal dunia
Harakahdaily

KAJANG, 22 Mei: Kesemua 25 mangsa yang tertimbus akibat tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat semalam akhirnya berjaya dikeluarkan.

Dari kesemua jumlah itu, 16 mangsa meninggal dunia manakala 9 yang lain berjaya diselamatkan.

Mangsa terakhir dikeluarkan kira-kira jam 5.05 pagi tadi.

Pasukan mencari dan menyelamat mengambil masa kira-kira 15 jam untuk mengeluarkan semua mangsa.

Operasi yang bermula pukul 2.45 petang semalam, berakhir kira-kira 5.30 pagi ini dengan penemuan mangsa terakhir pada pukul 5.05 pagi.

Bagaimanapun ia akan diteruskan jam 8 pagi ini bagi memastikan tiada lagi mangsa terperangkap.

Mangsa yang meninggal dunia di bawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk dibedah siasat, katanya.

Pasukan mencari dan menyelamat membabitkan seramai 754 anggota daripada pelbagai agensi bantuan termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM), pasukan Smart, tentera 4 Divisyen, Pasukan Gerakan Am (PGA) dan St John.

Kira-kira jam 2.30 petang semalam, seramai 25 kanak-kanak dikhuatiri tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, Kampung Gahal di Hulu Langat.

Difahamkan ketika itu, kesemua kanak-kanak itu berada dewan makan rumah anak-anak yatim itu membuat latihan persembahan bagi satu program yang akan diadakan di madrasah itu.

Bantulah rakyat bukan minta persiap mental
Hafizi Pauzi

PARIT BUNTAR, 22 Mei: Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim mengkritik kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengingatkan rakyat agar bersedia secara mental bagi menghadapi tekanan ekomoni yang bakal berlaku sambil menggambarkan ia sebagai satu lagi kelemahan BN mentadbir negara.

"Kenapakah rakyat disuruh bersedia menghadapi masalah tekanan ekonomi sedangkan pemimpin BN belum menunjukkan usaha bersungguh-sungguh untuk bantu rakyat?" katanya.

Tan Sri Muhyiddin Yassin dipetik menyeru rakyat Malaysia supaya mempersiapkan mental masing-masing untuk menghadapi kenaikan harga pelbagai produk berikutan kenaikan harga minyak dan penurunan jumlah bekalan makanan yang diakibatkan oleh perubahan iklim sejagat.

“Kerajaan yang dikuasai oleh BN telah untung besar melalui Petronas berikutan kenaikan harga minyak di pasaran dunia, keuntungan tersebut sepatutnya boleh disalurkan kepada rakyat," katanya ketika ditemui di sini.

Tambahnya, contoh lain negara sepatutnya telah memiliki kekuatan dan lonjakan kemajuan dalam bidang pertanian yang hebat setanding negara jiran seperti Thailand yang tidak bergantung harap dengan bekalan makanan dari negar luar secara total.

Menurutnya yang juga Adun Titi Serong, kelesuan BN mentadbir negara kian terserlah berikutan langkah demi langkah yang diambil kononnya sangat mengambil berat isu serta soal kebajikan rakyat namun terbukti ianya satu pembohongan kepada rakyat.

“Pada hemat saya usaha BN untuk membela rakyat yang sebetul tidak dibela sejak 50 tahun, tetapi ditutup mata melalui media pro BN untuk mengaburi rakyat dari mengatahui perbuatan terkutuk Umno BN yang lebih suka merompak wang rakyat secara terhormat selepas setiap kali diberi mandat untuk memerintah,” ujarnya.

Katanya, pemimpin Umno BN sepatutnya mempersiapkan mental untuk menjadi pembangkang di Malaysia selepas PRU 13 kerana rakyat telah muak dengan lakonan mereka.


PRU 13: Umno Pulau Pinang bakal hilang kerusi
Fakhri Ali

BAYAN LEPAS, 22 Mei: Umno dan Barisan Nasional (BN) jangan bermimpi untuk merampas kembali Pulau Pinang dari Pakatan Rakyat (PR) dalam pilihan raya umum yang akan datang.

“Rakyat negeri ini telah celik dan sedar selama ini mereka telah dibohongi oleh parti pemerintah sebelum 2008,” kata Exco Kerajaan Negeri, Abdul Malik Abul Kassim (gambar) pada majlis jamuan teh di padang awam, Permatang Damar Laut, petang semalam.

Menurutnya, PR bukan saja mampu mengekalkan kedudukan 29 kerusi yang telah berjaya dirampas dalam pilihan raya umum ke-12 yang lalu, sebaliknya yakin boleh membolos kawasan yang menjadi kubu kuat Umno dan BN dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

"Kita telah membuat kajian dan penyelidikan mengenai kedudukan kerusi-kerusi yang mampu dimenangi dan ditawan oleh PR dalam pilihan raya yang akan datang.

"Berdasarkan kepada percaturan yang dibuat, PR yakin bukan saja 29 kerusi yang ada dikekalkan milik PKR, PAS dan DAP, sebaliknya kerusi-kerusi Umno yang sudah tidak layak diterajui oleh mereka akan jatuh ke tangan PR," tegasnya lagi.

Beliau yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Maung, tidak menolak kemungkinan ini berdasarkan kepada kenyataan sedia ada, di mana rakyat semakin condong untuk menyokong PR jika dibezakan dengan BN.

"Hentakan, serangan bertubi-tubi yang dilakukan oleh Umno dan BN terhadap PR menyebabkan rakyat semakin menolak mereka. Dasar perkauman yang bersifat cauvanis diamalkan oleh BN memberi impak yang negatif kepada mereka.

"Umno dan BN menyedari hakikat penolakan rakyat di Pulau Pinang terhadap kepimpinan mereka, tetapi ia cuba dinafikan melalui provokasi yang dilakukan melalui pelbagai elemen, semata-mata untuk mengkaburkan pandangan rakyat," ujarnya lagi.

Malah katanya, niat Umno dan BN tidak akan kesampaian selagi kepimpinan PR mengamalkan sistem pentadbiran berdasarkan kepada amalan cekap, akauntabiliti dan telus (CAT).


Muhyiddin mudah lupa
Huzir Sulaiman

Saya masih tak faham kenapa Tan Sri Muhyiddin masih menuduh Pakatan Rakyat (PR) hanya pandai mengkritik kosong kenaikan harga minyak. Adakah dengan melaksanakan solusi kenaikan harga RM0.20 secara senyap-senyap dan berkali-kali itu di tengah malam ketika rakyat sedang nyenyak tidur itu solusi yang terbaik, bijak dan berhemah khususnya kepada rakyat?

Tindakan rakus dan hipokrit dari slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” hanya satu retorik murahan. Jelas pandangan rakyat dan kebajikan rakyat ditolak mentah-mentah. Adakah tindakan yang cukup tidak ‘gentleman’, tidak bermaruah dan penakut itu akan mirip kepada isu Cukai Perkhidmatan (GST) dan Kenaikan Tarif Elektrik yang pastinya akan mengheret rakyat golongan pertengahan dan bawahan ke kondisi yang lebih parah?

Mencari solusi yang terbaik untuk rakyat adalah hakikat tugas dan tanggungjawab seseorang yang memerintah wahai Tan Sri, lebih-lebih lagi apabila kamu berada di hiraki tampuk kuasa ke-2 tertinggi di Parlimen selepas Perdana Menteri dan juga pimpinan kepada Kerajaan Persekutuan. Tidak kira sesiapa pun yang memerintah, sememangnya mencari solusi itu adalah asas kepada segala urus tadbir rakyat tetapi haruslah telus, adil, berhemah dan tidak menzalimi serta dilihat oleh rakyat bersungguh-sungguh tidak mahu menjadikan solusi memerah keringat rakyat untuk menanggung beban derita ekonomi itu sebagai solusi alternatif awal. Bercakap dari minda kelas tadika, rakyat yang rata-rata sudah semakin bijak rasanya sudah muak dan sakit telinga dengan alasan-alasan yang sudah basi sejak zaman Tun M lagi. Saya agak ragu-ragu kenapa ahli politik seperti ini yang dikatakan cukup berpengalaman dengan sepak terajang politik dan urus tadbir negara selama hampir 40 tahun masih dipilih untuk mewakili rakyat malah dipilih pula oleh Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Timbalan Perdana Menteri. Minda akal yang waras tidak melayakkan sesiapa pun seperti itu untuk diberi kuasa memerintah kecuali mereka yang melantik itu juga mempunyai gangguan akal dari jiwa yang karat seperti orang yang dilantik itu.

Rakyat memang selalu di dahulukan sebagai pilihan untuk menanggung beban ekonomi itu dari setiap solusi jalan pintas kerajaan yang memerintah. Pencapaian juga selalu di utamakan khususnya kedudukan Indeks Rasuah yang semakin corot dan Ketirisan dalam Pengurusan Kewangan Negara cukup jelas mempengaruhi solusi yang cukup tidak bijak, drastik dan terdesak itu, pada hemat saya cukup sinonim dan mirip kepada slogan 1Malaysia itu sebenarnya.

Pengecualian cukai selama 12 tahun kepada hasil perolehan Lynas Australia sebanyak RM8 Billion setahun atau RM96 Billion dalam tempoh 12 tahun, Kerugian RM1.14 Billion kerana ketidakcekapan pengurusan dalam projek landasan keretapi berkembar Rawang-Ipoh, Kegunaan RM500 juta wang pembayar cukai untuk menampung kerugian pelaburan kerajaan dalam syarikat Columbia Aircraft Manufacturing Corp di Amerika Syarikat, Kerugian Sime Darby sebanyak RM1.6 Billion dan Peningkatan Kos anggaran faedah Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) sebanyak RM7.453 Billion adalah antara contoh yang sebenarnya harus dicegah dan ditegah terlebih dahulu oleh mereka yang memerintah sebelum keputusan menaikkan harga minyak, harga gula, tarif elektrik, perlaksanaan cukai perkhidmatan (GST), pelepasan cukai keterlaluan kepada syarikat asing dan pengurangan subsidi rakyat diambil kira sebagai solusi awal kepada hasrat kerajaan Tan Sri yang memerintah sebagai solusi jalan keluar negara untuk menjadi bankrap pada tahun 2019.

Jangkaan peningkatan jumlah subsidi dari RM10.3 billion kepada RM20.58 billion pada tahun ini khususnya yang membabitkan bahan bakar kerana kenaikan harga minyak dunia haruslah diimbangi dengan peningkatan pendapatan kepada pengeluar minyak negara PETRONAS selaku salah satu pengeluar minyak dunia dan penyumbang secara langsung kepada peningkatan pendapatan negara dan tidak hanya dijadikan sebab dan solusi utama untuk mengurangkan subsidi bahan bakar itu dengan menaikkan harga minyak RON 97 dan RON95 di malam hari.

Pengurangan subsidi rakyat dan masalah ketirisan pengurusan kewangan negara boleh diatasi dengan kaedah ‘Good Governance’ atau Tadbir Urus yang telus dan amanah. Jelas, kegagalan mereka yang memerintah dalam mentadbir urus segala transaksi ekonomi dengan baik sebaliknya telah menghukum rakyat yang tidak berdosa. Yang terpaksa melarat ditanah sendiri seperti peminta sedekah kepada pemerintah, kroni dan keluarga mereka yang terus menerus kekal dengan kehidupan yang cukup mewah. Saya tidak melihat ‘Leadership By Example’ atau Kepimpinan Melalui Teladan dalam isu pengurangan kos tadbir negara seperti yang digembar gemburkan oleh Ketua Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala. Kenapa pula rakyat yang harus menderita?

Sememangnya, antara tugas utama Pakatan Rakyat (PR) sebagai pembangkang adalah mengkritik kerana mahu memastikan Tadbir Urus yang baik dari Kerajaan Persekutuan yang memerintah wahai Tan Sri. Kritikan yang sememangnya bukan omongan kosong dan telah dibuktikan melalui Tadbir Urus yang baik di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat (PR) dan juga dari cadangan solusi Buku Jingga yang dilihat lebih adil dan telus dalam melaksanakan reformasi ekonomi yang adil kepada semua lapisan masyarakat.

Tan Sri jangan mudah lupa.


Menjawab tuduhan Khairy Jamaluddin
Idris Ahmad

Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda Umno mendakwa hanya Umno pembela Melayu di negara ini. Lain daripada Umno, bukan pembela Melayu. Persoalannya benarkah Umno pembela Melayu. Tidak malukah Khairy yang mendakwa bahawa Umno pembela orang Melayu, hakikatnya Umno hanya mengguna Melayu untuk membela pemimpin Umno bukan bela Melayu jauh sekali untuk mengangkat agama di tempat yang sepatutnya.

Beliau juga menyebut fakta yang tidak betul ketika berucap di Persidangan Perwakilan Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Pontian di Dewan Besar Maktab Rendah Sains Mara (MSRM) Pontian yang mendakwa PAS ditubuhkan kerana Ustaz Haji Ahmad Fuad kalah menentang Datuk Onn Jaafar di dalam mesyuarat Agung Umno. Faktanya bukan Ustaz Haji Fuad kalah melawan Dato' Onn Jaafar, tetapi tewas dengan dengan Tunku Abdul Rahman merebut jawatan Yang Dipertua Umno. Seorang lagi calon ialah CM Yusuf. Khairy juga salah fakta mengenai perkara tersebut, kerana apa yang berlaku ialah tarikh pertandingan dalam Umno ialah 25 Ogos 1951 sedangkan mesyuarat di kalangan ulamak untuk menubuhkan PAS kali kedua pada 23 Ogos 1951 di Padang Kelab Sultan Sulaiman. Mesyuarat ulamak dahulu daripada tarikh pertandingan Haji Ahmad Fuad dengan Tunku Abdul Rahman. Di manakah fakta beliau dapat?

Perlu diingatkan penubuhan PAS bukan kerana kecewa tidak mendapat jawatan dalam Umno, tetapi kerana teguran ulamak mengenai isu agama tidak dipedulikan antaranya isu judi. Ulamak merasakan perlu menubuhkan badan yang bebas untuk memberi tekanan kepada Umno dalam hukum agama.

Menjawab tuduhan yang mengatakan penubuhan PAS memecahbelahkan perpaduan Melayu juga ditolak. Sebenarnya penubuhan Umno menyebabkan Melayu berpecah, kerana sebelum Umno sudah ada Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang ditubuhkan pada tahun 1945. Umno ialah parti restu penjajah, sebab itu Umno tidak diharamkan ketika Ordinan Dharurat 1948 walaupun semua parti diharamkan seperti PKMM dan Hizbul Muslimin.

Beliau menuduh Melayu terbela di bawah Umno? Sudah 54 tahun merdeka, keadaan ekonomi jauh terkebelakang berbanding dengan Cina, India. Apa yang Umno lakukan untuk orang Melayu sehingga tertinggal ke belakang. Bukankah 2/3 anggota kabinet orang Melayu? Bukankah pegawai tertinggi orang Melayu.

Maka jalan pintasnya untuk menutup bangkai gajah, maka Umno menuduh ini angkara bukan melayu dengan meniupkan sentimen kaum.

Di sini adalah sebahagian jawapan yang membuktikan Umno gagal membela Melayu.

1. Umno menggunakan konsep "Umno Putera" bukan "Bumiputera", akhirnya yang ketinggalan orang Melayu.

2. Apabila jawatan di dalam Umno untuk mengaut keuntungan bukan untuk bela melayu, akhirnya mereka rebut harta, Melayu merempat merata-rata.

3. Menindas sesama bangsa kerana berlainan ideologi walaupun dari segi merit dan kebolehan ada kepada orang Melayu contohnya dalam soal perniagaan.

4. Menafikan royalti kepada Kelantan walaupun Kelantan negeri majoriti Melayu.

5. Macam mana melayu hendak terbela, minyak yang sepatutnya mendarat di Kelantan sebaliknya dibawa ke pantai Songkla Siam walaupun jaraknya lebih jauh daripada pantai Kelantan. Jarak ke Kelantan hanya 150 kilometer, berbanding ke Songkla Thailand 270 kilometer.

6. Melesapkan RM52 bilion nilai saham bumiputera. Sepatutnya orang Melayu akan memiliki ekuiti bumiputera melebihi 40 peratus jika benar Umno pembela Melayu.

7. Menyekat 118 projek pusat ke Kelantan sejak Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK 9).

8. Menggadai tanah rezab Melayu 1.3 juta hektar. Penjajah Inggeris tinggal tanah rezab Melayu seluas 3 juta hektar selepas merdeka. Tahun 1995 tanah rezab Melayu hanya tinggal 1.3 juta hektar. Siapa punya angkara? Adakah ini dalil Umno pembela Melayu.

9. Memperkenalkan sains dan metematik dalam bahasa Inggeris, melibatkan pelajar Melayu luar bandar dizalimi kerana kurang pasarana.

10. Menyalah guna hak keistimewaan orang Melayu untuk mendapat projek, kemudian mengagihkan kekayaan sesama kroni, akhirnya melayu terus ketinggalan dari segi taraf hidup.

Ini adalah sebahagian daripada bukti Umno tidak boleh membela Melayu. Maka sampailah masanya PAS Ganti Umno. PAS terbukti dan teruji untuk membela Melayu berbanding dengan Umno. Tuduhan DAP dan PKR mengkhianat Melayu sebagai strategi pencuri menjerit pencuri, supaya orang Melayu emosi untuk terus menyokong Umno walaupun hakikatnya Umno menjaga Melayu seperti serigala menjaga kambing.


Anwar: Bagaimana PERKASA tahu kereta disabotaj?
Salhan K Ahmad & Aidila Razak
Mei 22, 11
3:08pm

Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertikaikan bagaimana Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) dapat mengetahui mengenai kerosakan yang berlaku kereta yang dinaiki anggota keluarganya – berbulan-bulan sebelum insiden berkenaan berlaku.

NONEAnwar berkata, PERKASA perlu menjelaskan laporan polis yang
dibuat pada 11 Februari lalu berhubung kebimbangan bahawa ketua pembangkang itu akan melakonkan satu kemalangan jalan raya.

Ketua pembangkang itu berkata, PERKASA kini perlu tampil dengan penjelasan ekoran ancaman yang diterima oleh isterinya Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail dan juga anaknya Nurul Izzah.

Dalam temubual dengan Malaysiakini minggu lalu, Anwar bagaimanapun berkata, beliau tidak menuduh PERKASA sebagai pihak yang bertanggungjawab ke atas dakwaan sabotaj berkenaan.

NONEIsnin lalu, bekas ketua pemuda PERKASA, Armand Azha Abu Hanifah pula ketika dihubungi berkata beliau membuat laporan
polis berkenaan selepas mendapat maklumat bahawa Anwar dan beberapa pemimpin PKR didakwa merancang untuk mengadakan kemalangan berkenaan bagi meraih simpati.

Armand juga berkata, PKR didakwa berbuat demikian bagi membolehkan Anwar – yang diperintah oleh mahkamah supaya membela diri berhubung kes Liwat II – dibawa keluar ke negara lain bagi mendapatkan suaka politik.

NONEArmand yang juga ketua penerangan pemuda Umno Petaling Jaya Utara turut menggesa supaya pasport Anwar dserahkan kepada mahkamah.

Kata Armand lagi, beliau bimbang sekiranya Anwar akan menjadi dalang kepada mobilisasi massa dan keadaan huru-hara.

Anwar bagaimanapun berkata, beliau tidak ingin memberi reaksi kepada dakwaan yang ditimbulkan PERKASA itu kerana tidak ingin menguatkan lagi dakwan berkenaan.

Tambahnya, beliau tidak ingin membangkitkan perkara itu sebelum ini sehinggalah diberitahu bahawa kerosakan pada kenderaan Mercedes itu hanya akan berlaku jika sengaja dibuat oleh seseorang.

Anwar berkata, sekiranya dakwaan itu melibatkan elemen jenayah, polis perlu menyiasat dan tidak menutup perkara itu.

Tiada ulasan: