Selasa, 31 Mei 2011

JANGAN SAMPAI KITA MENENTANG MUSUH POLITIK KITA..BILA KITA BERKUASA...KITA JUGA MENGANJUR PERKARA MUNGKAR DAN MAKSIAT...UNDANG BALA SEMUA INI...

140 pemimpin pelbagai agama berhimpun di Selangor
Ahmad Azri Saufi

SHAH ALAM, 31 Mei : 140 pemimpin pelbagai agama dan rumah ibdata di Selangor menyertai program dialog antara agama yang dianjurkan oleh kerajaan negeri Selangor baru-baru ini.

Majlis yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor yang dipimpin oleh Dr Halimah Ali.

(Gambar: Sebahagian dari ketua-ketua agama yang hadir bergambar bersama Ronnie Liu)

Turut hadir adalah Dr. Xavier Jayakumar dan Ronnie Liu yang juga Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor yang melengkapkan lagi majlis ini.

Dr Halimah dalam ucapannya berkata, dialog ini adalah program pro aktif kerajaan negeri Selangor untuk mendekatkan hubungan antara agama khasnya di Selangor yang sentiasa dipanaskan dengan isu agama ini.

Program ini diadakan di Selangor yang sentiasa dicetuskan dengan isu agama.

Antaranya perbuatan membaling bom petrol ke gereja, meletakkan kepala lembu di kuil, meletakkan kepala khinzir di perkarangan masjid dan sebagainya yang boleh mengundang malapetaka kepada keharmonian yang terbina sejak sekian lama.

Pendamai antara agama

Manakala itu, Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS, Dr Mujahid Yusof menawarkan diri untuk menjadi pendamai antara agama daripada manipulasi dan kontroversi.

(Gambar: Dr Halimah menyampai cenderahati kepada salah seorang peserta)

Dalam ucapan itu, Mujahid yang juga anggota Parlimen Parit Buntar berkata, kontroversi antara agama ini sengaja dicetuskan oleh beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab dan tidak senang dengan keharmonian yang sudah terbina sesama masyarakat.

Beliau juga meminta pihak legislatif membentuk dan merangka satu gagasan bahawa isu agama bukan isu politik yang boleh disentuh sensitivitinya sesuka hati, namun ia merupakan isu keharmonian manusia sejagat.

Seorang penyampai jemputan, Prof. Dr. Shahrin Harahap, Pengerusi Forum Kerukunan Umat Beragama (FKUB) Medan, Indonesia dalam ucapannya menyatakan masyarakat Madinah Al-Munawwarah yang pernah dibentuk oleh Rasulullah SAW dan juga para Khalifah Ar-Rasyidin merupakan model masyarakat yang dinamis sepanjang zaman.

Beliau juga mengharapkan pada zaman ini, perhubungan antara agama di Malaysia dapat menjadi model kepada dunia secara keseluruhannya.

Pemuda PAS bantah Konsert MTV Word Stage

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 31 Mei: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) membantah penganjuran satu program hiburan bertaraf antarabangsa, Konsert MTV Word Stage di i-City, Seksyen 7 Shah Alam, 24 Julai depan yang dikatakan bertujuan mempromosi bandaraya Shah Alam di peringkat antarabangsa.

DPPNS mahu Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan menarik balik kelulusan program tersebut kerana bertentangan dengan Enakmen Kawalan Hiburan Negeri Selangor.

Ketuanya, Hasbullah Ridzwan (gambar) berkata, pihak Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) ataupun pengurusan i-City dapat mematuhi garis panduan hiburan yang telah ditetapkan oleh Kerajaan Negeri serta mencari kaedah yang lebih sesuai untuk mempromosi Bandaraya Shah Alam selain daripada menganjurkan konsert secara terbuka.

"Dewan Pemuda PAS Negri Selangor melahirkan rasa kecewa dan terkilan di atas kenyataan Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan dalam satu sidang media pada 18 Mei lalu yang mengatakan konsert ini untuk memperkenalkan Bnadaraya Shah Alam di peringkat antarabangsa," kata beliau dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya, DPPNS amat bersetuju dengan kenyataan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dan Ketua Penerangan Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor, Roslan Shahir yang disiarkan dalam satu protal berita tentang kemungkinan wujudnya pengaruh negatif berbanding positif hasil daripada penganjuran konsert tersebut.

"Janganlah kita menggadaikan maruah anak bangsa dan negara hanya semata-mata untuk mendapatkan sedikit pengiktirafan dunia antarabangsa.

"Penganjuran konsert yang membabitkan artis-artis barat dan artis tempatan yang pro barat sudah pastilah berlawanan dengan hasrat Kerajaan Negeri di dalam melahirkan modal insan yang terbaik untuk negeri Selangor," katanya.

Tambahnya, DPPNS yakin bahawa penganjuran konsert ini pasti akan menimbulkan rasa resah, gelisah dan amarah khususnya kepada penduduk setempat.

"Kami dimaklumkan telah ada persatuan penduduk di persekitaran tersebut yang telah menyatakan bantahan mereka terhadap konsert tersebut," katanya.

Antara artis yang mengesahkan penyertaan pada konsert itu ialah '30 Second To Mars' iaitu pemenang Band Rock Terbaik di MTV Europe Music Award 2010 dan band tempatan Pop Shuvit.

Sehubungan itu, DPPNS akan menyerahkan satu memorandum bantahan berhubung penganjuran konsert ini kepada Datuk Bandar Shah Alam dan Menteri Besar dalam masa terdekat ini.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor berharap semoga Dato Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim serta barisan Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor mengambil tanggungjawab terhadap usaha-usaha mencalar imej dan agenda Kerajaan Negeri Selangor di bawah kepimpinan Pakatan Rakyat," katanya.


Wakaf Chenderong: Hakim minta selesai cara runding
Warta Rakyat

KUALA TERENGGANU, 31 Mei: Mahkamah Tinggi Syariah memberi tiga bulan dan menasihatkan plaintif dan defendan mengadakan rundingan bagi mencari penyelesaian kes tuntutan status konsesi tanah wakaf Chenderong yang saisnya lebih 25,000 hektar, keluasannya hampir sama dengan bahagian pulau negeri Pulau Pinang.

Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu, Datuk Ismail Yahya mahu melihat kedua-dua pihak mengadakan perbincangan terlebih dahulu dan mengemukakan cadangan penyelesaian jika ada untuk dilaksanakan di bawah penyeliaan mahkamah.

Hakim juga dalam sarananya kes wakaf biasanya bila berlaku keputusan mahkamah ia tetap seperti pepatah melayu " yang menang jadi arang dan yang kalah menjadi abu" kerana kedua belah pihak tidak akan berpuashati, jadi perbincangan adalah penyelesaian yang terbaik dan dapat menutup aib orang Islam.

“Mahkamah beri tempoh hingga awal September 2011 untuk diadakan perbincangan bersama pihak-pihak yang terlibat dalam tuntutan ini,” kata sumber yang mengikuti prosiding itu di Kuala Terengganu semalam.

Kes itu dijadual untuk didengar di hadapan Ismail yang juga ketua hakim Mahkamah Syariah Terengganu selama dua hari bermula semalam.

“Hakim sarankan plaintif berbincang dengan defendan dan peguam dan pihak terbabit serahkan laporan kepada hakim pada 11 September ini, dan jika tiada penyelesaian, maka akan ada perbicaraan penuh... jadi kedua-dua pihak setuju untuk berbincang dan kemukakan cadangan kepada mahkamah,” katanya.

Kedua-dua plaintif dan defendan dibolehkan bertemu dengan hakim kes jika memerlukan panduan dan nasihat sepanjang rundingan diadakan.

Kes itu sebelum ini didengar oleh Hakim Shaikh Ahmad Ismail, yang Julai lalu menangguhkan kes sehingga awal tahun ini.

Perbicaraan ini menarik perhatian kerana ia dilihat sebagai kes pertama melibatkan tanah wakaf tunggal terluas di negara ini iaitu 25,379.23 hektar.

Tanah itu yang dikurniakan oleh Sultan Terengganu Almarhum Sultan Zainal Abidin III kepada anakanda perempuan Tengku Nik Maimunah dan suaminya, Tengku Ngah Omar Abdul Rahim Mac 1906, dijadikan tanah wakaf pada 1961.

Tuntutan kes difailkan pada Disember 2008 dan tertangguh selepas beberapa peringkat bantahan awal.

Plaintif diwakili oleh Kamar Ainiah Kamaruzaman (gambar) dan Pawancheek Merican.

Kes ini dibawa selepas pewaris konsesi tanah wakaf Chenderong ini, yang terletak di sempadan Kemaman dan Kuantan, tidak puas hati dengan cara Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu menguruskan tanah tersebut.

Pasukan peguam defendan diketuai oleh Faridah Yusof.

Jumlah pewaris dianggarkan 462 orang, yang hampir kesemuanya merupakan anggota kerabat diraja negeri Terengganu.

Plaintif memohon mahkamah membuat deklarasi bahawa kesemua transaksi berhubung tanah wakaf Chenderong oleh Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu adalah tidak sah di bawah hukum syarak.

Kes ini kali pertama difailkan pada Disember 2008 berdasarkan Seksyen 18(1) Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Terengganu) 2001.


Laluan sukar untuk 2 naib presiden PAS
Mei 30, 11 4:12pm

"Sesak". Itu gambaran pemilihan PAS kali ini yang menyaksikan semua jawatan kecuali kerusi presiden menjadi rebutan.

Barangkali itu jugalah perasaan Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar yang dicabar Datuk Husam Musa, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin, Datuk Nik Amar Abdullah dan Idris Ahmad untuk tiga kerusi naib presiden.

Mampukah prestasi Salahuddin dan Mahfuz sejak dua tahun lepas memikat 1,100 perwakilan untuk menyokong mereka pada pemilihan yang berlangsung Sabtu ini?

Rata-rata pemerhati politik yang dihubungi Bernama berpendapat dua pemimpin PAS itu menghadapi laluan sukar untuk mengekalkan jawatan mereka, kerana pencabar bukan saja nama gah dalam parti tetapi turut mendapat sokongan Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Tetapi dalam memacu parti Islam itu selari dengan matlamat penubuhannya, adalah penting bagi perwakilan memilih calon jawatan naib presiden yang boleh memberikan sokongan dan bekerjasama penuh kepada presiden," kata Abd Ghapa Harun dari Universiti Kebangsaan Malaysia.

Pensyarah kanan Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi itu berpendapat saingan sengit bagi jawatan timbalan presiden juga menentukan nasib Salahuddin dan Mahfuz, sekalipun jawatan presiden kekal di tangan Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Ini kerana katanya, lambakan calon yang terdiri daripada kelompok profesional berfikiran terbuka dan ulama, memberi ruang kepada perwakilan untuk mengatur hala tuju parti yang pada masa ini dilihat dikuasai ulama.

Sekalipun Salahuddin dan Mahfuz dilihat konsisten berfikiran terbuka, namun mereka kecundang daripada segi gahnya nama Husam dan Mohamad Nizar, katanya.

Beliau juga tidak menolak ketegasan Idris selaku Ketua Penerangan PAS dan Exco Kelantan Nik Mohd Amar bakal memikat perwakilan yang cenderung kepada golongan ulama.

Sementara itu, Dr Sivamurugan Pandian membayangkan kemungkinan berlaku kompromi di belakang tabir bagi jawatan tersebut.

"Kemungkinan salah seorang penyandang dikekalkan, dan dua lagi diisi muka baru," kata pensyarah kanan Sains Politik Universiti Sains Malaysia itu.

Beliau juga bersetuju pemilihan jawatan nombor dua PAS yang menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara penyandang Nasharuddin Mat Isa, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Mohamad Sabu akan menentukan Naib Presiden.

"Apa yang paling penting mereka harus memilih di kalangan calon yang boleh bergandingan dengan orang nombor satu dan dua parti," katanya.

Beliau juga tidak menolak tanggapan populariti Husam, Mohamad Nizar dan Idris berupaya mempengaruhi pola pemilihan tersebut.

--Bernama




Laporan: Masyarakat terselamat dari radiasi
Joseph Sipalan
Mei 30, 11
7:15pm

Pihak berkuasa hari ini mengeluarkan hasil Penilaian Kesan Radiologi (RIA) projek nadir bumi Lynas, yang mengesahkan keselamatan projek itu selepas panel penilai antarabangsa melakukan penyelidikan hari kedua berhubung tahap keselamatannya.

Penilaian RIA - yang dipamerkan bersama laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) - menyatakan bahawa operasi loji itu "tidak akan menyebabkan risiko radiologi yang tidak wajar.

Menurut laporan yang dikelolakan Agensi Nuklear Kebangsaan Malaysia itu, orang awam tidak akan terkesan dengan sinar radiasi mili-siverts (MSV).

Manakala pekerjanya pula akan menghadapi purata 13 MSV radiasi setiap tahun untuk tempoh sepuluh tahun pertama operasinya.

Ini bermakna, pendedahan sinar itu kepada pekerja hanya 50 MSV setiap tahun atau di bawah paras bahaya.

"Berdasarkan keputusan (RIA), kesimpulannya operasi loji itu tidak akan menyebabkan sebarang kesan radiologikal kepada pekerja dan anggota masyarakat yang menetap di sekitar kawasan yang dibenarkan," laporan itu dipetik.

Tiada ulasan: