Isnin, 23 Mei 2011

DAH KEMALANGAN...DAH BERLAKU...JANGAN BANGKIT SOAL2 DAFTAR DAN KEBENARAN...JANGAN DAFTAR@KEBENARAN BANGUNAN JUDI ITU JADI HALAL..HARAM TETAP HARAM

‘Saya tarik tangan adik’

Oleh Yusri Abdul Malek, Zaitie Satibi, Mohd Husni Mohd Noor, Hayati Ibrahim, Mohamad Apendy Ishak, Raja Noraina Raja Rahim, Asmah Rusman, Nurhidayu Razali, Muhammad Hafis Nawawi, Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque dan Siti A'isyah Sukaimi
am@hmetro.com.my

SYAHDU...jenazah tujuh korban tanah runtuh disembahyangkan  di Masjid Sultan Hishamuddin Alam Shah, Hulu Langat.
SYAHDU...jenazah tujuh korban tanah runtuh disembahyangkan di Masjid Sultan Hishamuddin Alam Shah, Hulu Langat.
SEBAK...Awie yang sebak ditenangkan bapa saudaranya di Rumah Mayat Hospital Kuala Lumpur, semalam.
SEBAK...Awie yang sebak ditenangkan bapa saudaranya di Rumah Mayat Hospital Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR: “Saya tarik tangan adik ketika kami lari menyelamatkan diri, tapi kaki adik tersangkut pada besi khemah dan dia jatuh. Saya tarik lagi tangannya tapi runtuhan batu mula menuju ke arah kami dan menimpa kepala adik.

“Saya mahu mengorek tanah mencari adik, namun orang ramai menghalang. Saya terus menangis kerana hanya mampu melihat adik tertimbus di depan mata.”

Demikian luahan Mohd Awie Abdul Latif, 11, menceritakan detik kematian adiknya, Mohd Riezman, 9, dalam tragedi tanah runtuh yang meragut 16 nyawa dan mencederakan sembilan penghuni Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa, Hulu Langat dekat sini, kelmarin.

Mohd Awie yang ditemui di luar Bilik Mayat Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini, semalam berkata, sebelum kejadian pada jam 2.30 petang itu dia, Mohd Riezman dan kebanyakan penghuni lain berada di dalam khemah untuk melakukan persiapan bagi majlis serahan bantuan oleh seorang pegawai Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas).


“Ketika itu, Riezman berada dekat dengan saya. Kemudian, ada orang menjerit supaya menyelamatkan diri kerana ada tanah runtuh lalu kami semua segera lari. Saya sungguh terkilan kerana tak sempat menyelamatkan adik,” katanya.

Potong kaki dua mangsa


TERLANTAR...kaki kanan Mohd Erwan terpaksa dipotong dan masih diberi rawatan di wad ICU, Hospital Ampang.
TERLANTAR...kaki kanan Mohd Erwan terpaksa dipotong dan masih diberi rawatan di wad ICU, Hospital Ampang.
SELAMAT...anggota bomba berusaha mengeluarkan mangsa yang tertimbus.
SELAMAT...anggota bomba berusaha mengeluarkan mangsa yang tertimbus.

AMPANG: Kaki seorang mangsa tragedi tanah runtuh yang tersepit dan tertimbus dari paras pinggang terpaksa dipotong di tempat kejadian bagi menyelamatkan nyawanya yang ketika itu sudah lemah akibat terlalu lama menanggung kesakitan.

Mangsa, Zulkhairi Aminuddin, 13, terpaksa mengharungi keadaan mengerikan itu selepas kaki kirinya didapati hancur dan mula bertukar menjadi kebiruan.


Menurut sumber hospital, pasukan perubatan yang ditugaskan terpaksa membuat keputusan sukar itu bagi menyelamatkan nyawa mangsa yang semakin lemah akibat kehilangan banyak darah.

“Sebaik menemui mangsa di lokasi runtuhan, kami diarah melihat keadaan mangsa terlebih dulu dan mendapati lebih 90 peratus kakinya dalam keadaan parah.


“Kami terpaksa memotong kaki mangsa sehingga paras lutut di kawasan kejadian dan memberi rawatan awal sebelum mangsa dihantar ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Ampang (HA) bagi rawatan lanjut,” katanya.


Mangsa kini masih berada dalam keadaan lemah dan masih dirawat di ICU HA.

Sementara itu, seorang lagi mangsa, Mohd Erwan Zakaria, 33, juga kehilangan kaki kanan selepas mengalami kecederaan dan pendarahan dalaman yang dikhuatiri mengancam nyawanya.


Sumber itu berkata, selepas dikeluarkan dari runtuhan tanah, Mohd Erwan dikejarkan ke HA dan menjalani pembedahan selama kira-kira empat jam oleh sekumpulan doktor pakar tulang sebelum ditempatkan di ICU bagi rawatan lanjut.

“Kaki Mohd Erwan tidak hancur tetapi mengalami pendarahan dan kecederaan dalaman yang serius akibat tersepit terlalu lama dan tidak dapat diselamatkan. “Sekiranya kakinya dibiarkan dan hanya diberikan rawatan, kami bimbang ia akan dijangkiti kuman sehingga menjadi busuk seterusnya mengancam nyawa,” katanya.


Katanya, seorang lagi mangsa, Mohd Aizat Khusyairi Abdul Karim, 12, juga dirawat di ICU HA kerana kecederaan di kepala.


Menurutnya, setakat ini, keadaan ketiga-tiga mangsa stabil dan masih dipantau secara berterusan oleh pegawai perubatan dan jururawat.


“Hanya keluarga terdekat dibenarkan melawat mangsa kerana pihak hospital tidak mahu emosi mereka terganggu dan boleh memudaratkan kesihatan kerana mereka masih trauma,” katanya.


Sumber itu berkata, pihak hospital sudah melakukan rawatan terbaik bagi memastikan mangsa yang terselamat mendapat rawatan sempurna dan kembali pulih sama ada fizikal atau mental.


‘Arwah anak bijak, baik’



PILU...Norlaili  menenangkan anaknya Mohd Alif, yang sebak kerana kawan rapatnya,  Hazim, meninggal dalam kejadian tanah runtuh, semalam.
PILU...Norlaili menenangkan anaknya Mohd Alif, yang sebak kerana kawan rapatnya, Hazim, meninggal dalam kejadian tanah runtuh, semalam.
SEBAK...Zaliah  dan  suaminya, M Muin sebak apabila  anak mereka,  Haziq  terkorban dalam kejadian  tanah runtuh, semalam.
SEBAK...Zaliah dan suaminya, M Muin sebak apabila anak mereka, Haziq terkorban dalam kejadian tanah runtuh, semalam.

KUALA LUMPUR: “Arwah seorang anak yang baik dan tidak susah untuk menjaganya sejak kecil, malah sebelum kejadian, dia sempat menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) bertanya mengenai persiapan untuk pendaftaran masuk ke Matrikulasi Perak di Gopeng,” kata ibu Dzarhir Haziq M Muin, 18, Zaliah Abdullah, 45, mangsa tragedi tanah runtuh Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa, Hulu Langat, semalam.

Zaliah berkata, anak sulungnya daripada empat beradik yang mendapat 5A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru-baru ini sepatutnya mendaftar masuk ke matrikulasi esok (hari ini) dan segala persiapan sudah siap.


Menurutnya, arwah sanggup menolak tawaran ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan memilih matrikulasi bagi mengejar cita-citanya untuk menjadi seorang doktor.

“Kali terakhir saya berjumpa arwah adalah Jumaat lalu selepas menghantarnya ke madrasah berkenaan dan ketika itu, tiada perubahan pelik ditunjukkan malah berkelakuan seperti biasa.


“Arwah sering ke madrasah itu pada setiap minggu untuk belajar agama dan mengikuti aktiviti dijalankan penghuni terbabit,” katanya ketika ditemui di pekarangan Bilik Mayat, Hospital Kuala Lumpur (HKL), semalam.


Bapa saudara mangsa, Zubir Abdullah, 43, pula berkata, dia mendapat berita kejadian menimpa arwah malam tadi (kelmarin) dan terkejut dengan kejadian menimpa anak saudaranya.

“Sepanjang saya mengenali arwah, dia seorang yang pendiam dan tidak banyak bergaul, malah sepatutnya mendaftar masuk ke Matrikulasi Gopeng esok (hari ini) namun hajatnya tidak kesampaian.


“Arwah juga sudah setahun belajar agama di madrasah berkenaan. Ibu bapanya yang tinggal di Shah Alam, Selangor akan menghantar arwah pada setiap minggu dan mengambilnya semula pada Ahad,” katanya.

Sementara itu, suasana di pekarangan HKL bertambah pilu apabila, Mohd Alif Haikal Jasmin, 10, gagal menahan sebak selepas mengetahui rakannya, Mohd Hazim Sapri, 10, sudah tiada sebelum ditenangkan ibunya, Norlaili Zainal Abidin, 28.


Mohd Alif berkata, dia dan Hazim sangat rapat dan jika ke mana-mana pun mereka akan pergi bersama-sama, malah ketika rehat di sekolah, mereka akan makan berdua.


“Saya hanya mengetahui kejadian menimpa Hazim awal pagi ini (semalam) dan terus ke hospital bersama ibu untuk melihat arwah.


“Saya berkawan dengannya sejak setahun lalu ketika belajar di dalam kelas yang sama di Sekolah Kebangsaan Taman Muda, Ampang dan arwah seorang yang baik,” katanya yang gagal mengawal kesedihan sehingga terpaksa ditenangkan ibunya.


Bagaimanapun, ibu dan kakak mangsa ketika ditemui enggan ditemubual kerana masih bersedih.


Kedua-dua mangsa selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Batu 14, Hulu Langat bersama lima lagi rakan mereka dalam satu liang lahad, semalam.


‘Nak jumpa opah’

IPOH: “Sebelum ini, arwah ada menyatakan hasrat untuk pulang bercuti dan bertemu dengan opahnya (nenek) yang kini berada di sini (Kampung Pasir Puteh, Ipoh) dan Kuala Kangsar namun, hajat itu tidak kesampaian,” kata Zamri Mohd Kassim, 48, bapa kepada Zahid Assawal, 19, salah seorang mangsa yang maut dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Hulu Langat, Selangor petang kelmarin.

Dalam kejadian menyayat hati itu, Zahid Assawal bersama 15 penghuni rumah anak yatim itu maut selepas terperangkap dalam insiden tanah runtuh yang tiba-tiba menghempap sebuah dewan serbaguna, tempat di mana semua mereka berkumpul kira-kira jam 2.30 petang kelmarin.


Kejadian itu berlaku ketika sekumpulan hampir 30 penghuni bersama guru berada di sebuah dewan serba guna itu untuk menjalani latihan penuh persembahan nasyid sempena satu majlis serahan bantuan peribadi Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan) Finas, Fatimah Ahmad, yang dijadualkan jam 5 petang pada hari kejadian.

Zamri yang ditemui di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pasir Puteh, di sini, semalam berkata, arwah anaknya pernah menyatakan hasrat kepadanya untuk pulang bercuti di kampung.


Beliau berkata, sejak berada di bawah jagaan datuk angkat di rumah anak yatim itu tiga tahun lalu, arwah tidak berkesempatan untuk pulang ke kampung kerana sibuk dengan pelbagai aktiviti yang dianjurkan di kediaman anak yatim itu.


“Dia (arwah) berada di bawah jagaan Haji Ahmad iaitu salah seorang pengendali rumah anak yatim itu. Arwah seronok berada di sana kerana ramai kawan, malah turut berpeluang mempelajari pelbagai ilmu agama.

“Saya juga difahamkan, Zahid adalah penyanyi solo kumpulan nasyid bagi rumah anak yatim itu. Kali terakhir saya menemuinya dua minggu lalu ketika berada di pengebumian saudara di Muar, Johor,” katanya.


Katanya, dia mengetahui kejadian itu kira-kira jam 6 petang kelmarin selepas dimaklumkan seorang rakan sebelum bergegas ke lokasi kejadian.

Zamri berkata, sebaik tiba kira-kira jam 7 malam, dia terus bergegas ke kawasan runtuhan itu dan berjaya masuk biarpun cuba dihalang sepasukan anggota mencari dan menyelamat.


Katanya, ketika itu, anggota penyelamat sedang menjalankan kerja-kerja mencari dan menyelamat baki mangsa yang masih terperangkap. “Saya sempat melakukan solat taubat dan hajat sebelum mayat arwah akhirnya berjaya ditemui kira-kira jam 11 malam. Arwah ditemui dalam keadaan seluruh badan terperangkap dalam tanah selain kesan lebam di muka dan dahi,” katanya.


Sementara itu, ibu Zahid Assawal, Wan Zarina Mohd Zainuddin, 46, berkata, kali terakhir dia berjumpa dengan arwah pada April tahun lalu ketika dia pulang selepas mengerjakan umrah.


Jeritan jadi sepi


AMPANG: Seorang penghuni, Khairul Anwar Nazmi,9, hanya mampu menjerit meminta kawan menyelamatkan diri dan pada masa sama cuba melarikan diri dari ditimpa tanah runtuh, tetapi tidak sempat kerana tiba-tiba seketul batu besar menghempap kaki kirinya.

Menurut Khairul, dia hanya mampu menjerit meminta tolong dan tidak boleh keluar atau bergerak.


“Saya terdengar rakan lain turut menjerit dan lama-kelamaan suara mereka semakin perlahan.

“Saya hanya mampu berdoa supaya saya dan rakan lain selamat dan berharap kejadian itu berakhir,” katanya yang kini dirawat di Hospital Ampang, di sini.


Khairul Anwar bersyukur kerana diselamatkan pasukan penyelamat selepas beberapa jam terperangkap dalam khemah yang dihempap tanah.


Menurutnya, walaupun trauma dengan kejadian itu, tetapi dia tidak pernah serik dan tetap akan meneruskan pengajian agama di rumah itu selepas ini.

Seorang lagi mangsa, Mohd Alauddin Safri, 14, yang patah tangan kiri dan kehilangan adik bongsu, Mohd Hazim, 10, begitu sedih dengan kejadian itu kerana kehilangan orang tersayang. Katanya, ketika kejadian, dia sedang menyiapkan tempat untuk majlis, tetapi dikejutkan dengan bunyi kuat secara tiba-tiba dan dirinya tidak sempat melarikan diri sebelum dihempap runtuhan tanah.


“Saya terperangkap apabila papan putih dan kerusi menimpa diri dan hanya mampu berdoa supaya diselamatkan,” katanya.

Sementara itu, ibu pasangan kembar, Asmah Yassin, 48, melahirkan rasa syukur apabila anaknya Siti Fatimah Ibrahim dan Mohd Syafiq Ibrahim, 22, serta cucu, Siti Nur Fatihah berusia lapan bulan dan menantu, Mohd Khairi Zain, 38, yang menjadi tenaga pengajar di rumah berkenaan selamat.


“Tidak tergambar dengan kata-kata apabila mengetahui mereka selamat, tetapi sedih apabila anak-anak yang belajar di sini terkorban,” katanya.


Rumah tak didaftar

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

PEKAN: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mengesahkan Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Hulu Langat, Selangor, yang ditimpa musibah tanah runtuh sehingga mengorbankan 16 nyawa bukan di bawah kendalian Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), malah tidak berdaftar dengan jabatan itu sebagai rumah anak yatim.

Menterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, pihaknya juga belum dapat mengesahkan status sebagai rumah anak yatim kerana bukan semua penghuni anak yatim, malah siasatan awal mendapati kediaman itu juga beroperasi sebagai kem motivasi dan maahad tahfiz.


“Saya difahamkan ada kanak-kanak terbabit mempunyai keluarga di luar Kuala Lumpur. “Sehubungan itu, kami tidak tahu status sebenar sehingga siasatan mengenainya selesai,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Pekan, di sini, semalam.

Shahrizat yang juga Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia berkata, bagaimanapun pihaknya berusaha membantu 27 mangsa yang terselamat dan ditempatkan di pusat pemindahan sementara dikendalikan JKM.


“Jabatan akan menjalankan siasatan terperinci untuk mengesahkan status kanak-kanak yang terselamat.


“Apapun hasilnya, kami akan bekerjasama dengan kementerian dan agensi berkaitan seperti Kementerian Pelajaran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau JKM.

Katanya, pengusaha taman asuhan kanak-kanak (Taska) atau pusat kebajikan perlu mendapatkan kelulusan Jabatan Kesihatan, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) serta JKM sebelum diberi lesen untuk beroperasi.


Tak mohon bina pusat jagaan



KUALA LUMPUR: Pemilik Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Hulu Langat, dekat sini tidak pernah mengemukakan permohonan untuk membina pusat jagaan berkenaan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) kawasan itu iaitu Majlis Perbandaran Kajang (MPKj).

Yang Dipertua MPKj, Datuk Hasan Nawawi Abd Rahman berkata, berdasarkan rekod, tiada sebarang permohonan membangunkan tapak terbabit memandangkan ia berstatus tanah pertanian sejak 15 tahun lalu.


“Ia tanah di kawasan luar bandar yang diusahakan untuk sektor pertanian. Mengikut rekod kami, tiada permohonan untuk membina pusat jagaan kerana MPKj sendiri baru beroperasi sebagai PBT 14 tahun lalu,” katanya ketika dihubungi, semalam.

“Sejak itu, kami tidak pernah terima apa jua permohonan di atas tanah berkenaan,” katanya Beliau berkata, pihaknya sedang menunggu kajian cerun dijalankan Jabatan Kerja Raya (JKR) sebelum mengambil tindakan susulan bagi meneliti punca berlakunya kejadian itu bagi mengelakkan ia berulang pada masa depan.


Menurutnya, selain laporan kajian itu, pihaknya akan membuat semakan ke atas struktur bangunan berkenaan sama ada selamat digunakan atau sebaliknya.


“Jika didapati tidak selamat, kami akan mencadangkan ia dirobohkan serta-merta bagi mengelak kecelakaan sama berulang,” katanya.










Tiada ulasan: