Sabtu, 6 Februari 2010

MENARIK NUKILANYA



MANUSIA AKHIR ZAMAN

BANGUNLAH WAHAI MANUSIA

BANGUNLAH WAHAI MANUSIA

UMAT AKHIR ZAMAN

KAUM YANG TERAKHIR

JANGAN ENGKAU BIARKAN

DIRIMU DIBELENGGU

KEKUFURAN....

KEFASIKKAN...

KEJAHILAN....

KEDAIFAN......

KEJUTKANLAH DIRIMU DARI KHAYALAN

KHAYALAN YANG MENGASYIKKAN

USAHLAH ENGKAU HANYUTKAN DIRIMU

KE KANCAH KEMAKSIATAN

KE ARAH KEDURJANAAN

KE ARAH KEBINASAAN

CERMINLAH

CERMINLAH DIRIMU

CERMINLAH SIKAP MU

CERMINLAH AKIDAH MU

PULANGLAH

KEMBALILAH

KEMBALILAH

KEPADA ISLAM YANG SYUMUL DAN SUCI

YA ALLAH YA TUHAN KAMI

TERIMALAH AMALAN KAMI

SEMOGA HIDUP KAMI DIREDHAI

DI DUNIA DAN AKHIRAT

Nukilan: Tafaqquh Fiddin 1999

Ma ahad Ehya As-Syarif

  • Ketika Cinta Bertasbih


    Bertuturlah cinta..

    Mengucap satu nama.

    Seindah goresan sabdaMu dalam kitabku.

    Cinta yang bertasbih..

    Mengutus Hati ini.

    Kusandarkan..

    hidup dan matiku padaMu.



    Bisikkan doaku..

    Dalam butiran tasbih.

    Kupanjatkan pintaku padaMu Maha Cinta.

    Sudah di ubun-ubun..

    cinta mengusik resah.

    Tak bisa kupaksa..

    walau hatiku menjerit.


    Ketika Cinta bertasbih..

    Nadiku berdenyut merdu.

    Kembang kempis dadaku..

    merangkai butir cinta.

    Garis tangan tergambar..

    tak bisa aku menentang.

    Sujud syukur padaMu..

    atas segala cinta.



    Ketika cinta bertasbih..

  • HIDUPKU HANYA KERANAMU YA ALLAH


    Kaulah darah ku,
    juga nadi ku.
    Kaulah nafas ku,
    juga jantung ku.
    Engkaulah hati ku,
    dan juga jiwa ku.

    Aku mau hidup dengan Mu,
    aku mau mati pun kerana Mu,
    aku mau,
    disisa waktu hidupku ini,
    bersama Mu.

    Kaulah senyum ku,
    juga tawa ku.
    Kaulah damai ku,
    juga bahagia ku.
    Engkaulah teduh ku,
    tempat ku bernaung.

    Kau yang selalu setia,
    menemani ku,
    meresapkan harumnya cinta dihati ku.
    Kau yang menyayangi ku,
    setulusnya.
    hanya bersama Mu.

    Aku mau hidup dengan Mu,
    aku mau mati pun kerana Mu,
    aku mau,
    disisa waktu hidupku ini,
    bersama Mu.

    Aku mau, Kaulah hidup ku,
    dan juga mati ku....Ya Allah.




HIJRAH KEKASIH

Kesetian Abu Bakar teman sepanjang jalan
Keberanian Ali menggamit maut di hujung selimut
Ketabahan Asma’ serikandi perancang bekal musafir
Setia, berani dan tabah terserlah
Di hijrah Rasulullah… menuju Allah
ke kota Madinah


Di gua Thur jejaring lelabah mengukir keliru
Merpatipun bersarang rendah menghibur gundah
Bisa ular di kaki Abu Bakar menjadi penawar
Angin malam dan ribut pasirpun reda seketika
Tentera Tuhan… akur setia
Suara alam…. sunyi seketika
pada dua kekasih-Nya di dalam gua


Di Madinah suara rindu syahdu mendayu
Hari syukur, tafakur atas nikmat dan rahmat
Marhaban… marhaban… marhaban
meriah kedengaran
Al Qaswa dibiarkan memilih persinggahan
di depan rumah Abu Ayub akhirnya…
bertamulah keberkatan

Dibena masjid telapak semadi ketulusan hati
dengan Ilahi…
sesama insani…


Muhajirin dan Ansar dipersaudarakan
Aus dan Khazraj diserasikan
Perisai ummah benteng kekuatan

Itulah keindahan sebuah hijrah
Yang bertintakan kesusahan…
berdakwatkan ketabahan
Itulah hijrah kekasih Allah
Berasaskan iman bertunjangkan ukhwah
Menara Islam terjulang…
di Madinah Munawwarah!





Tiada ulasan: