Jumaat, 14 November 2014

TELEKUNG...TUTUP AURAT DAN BUNGKUS AURAT





Ibu, anak terpaksa pisah
  • Sebelum ditahan, tiga beranak ini ditemui sedang meminta sedekah di kawasan sekitar. Sebelum ditahan, tiga beranak ini ditemui sedang meminta sedekah di kawasan sekitar.
1 / 1
KOTA BHARU - Demi memastikan kebajikan lebih terjamin, dua kanak-kanak yang kisahnya mendapat perhatian ramai kerana hanya diberi minum air kosong bercampur gula terpaksa 'dipisahkan' dengan ibu mereka buat sementara waktu.

Misi Sinar Harian bersama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kelantan dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu untuk menyelamatkan dua kanak-kanak itu berjaya selepas ibu tunggal berusia 35 tahun, disyaki penagih dadah ditahan dalam satu serbuan di hadapan mahkamah, di sini, jam 7 petang kelmarin.

Susulan tangkapan tersebut, dua anak perempuannya, masing-masing berusia 3 dan 5 tahun  diserahkan kepada JKM Kelantan untuk diberikan perlindungan sementara.

Pengarah JKM negeri, Nik Omar Ab Rahman berkata, pihaknya akan merujuk adik-beradik itu ke hospital untuk pemeriksaan kesihatan secara menyeluruh berikutan kanak-kanak berusia 5 tahun itu juga dikatakan menghidap penyakit usus.

“Pihak kami akan menjalankan prosedur seperti biasa untuk melihat tahap kesihatan mereka. Secara fizikal, tiada ada kesan penderaan ditemui, namun mungkin berlaku pengabaian atau ketidakupayaan ibu menjalankan tugas menjaga kedua-dua anaknya,” katanya.

Ditempatkan sementara di Rumah Kanak-kanak Mini

Menurutnya, dua kanak-kanak itu akan ditempatkan sementara di Rumah Kanak-kanak Mini, di sini, sebelum mendapatkan perintah selanjutnya daripada pihak mahkamah.

“Mereka akan berada dalam jagaan sementara JKM, maksima selama tempoh sebulan dan JKM akan tunggu perintah serta proses di mahkamah selepas ini.

"Laporan pegawai pelindung juga akan dirujuk untuk mempertimbangkan langkah sesuai yang akan diambil bagi kes ini,” katanya.

Ketika ditemu bual Sinar Harian   sebelum ini, w anita terbabit mengaku sudah 'bersih' daripada najis dadah, namun semasa ditahan sepasukan pegawai dan anggota Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik IPD Kota Bharu, kelmarin, mendapati dia memiliki pil kuda.

Ketua Polis daerah, Asisten Komisioner Rohaimi Md Isa berkata, ujian saringan awal air kencing mendapati, wanita terbabit positif dadah jenis metamphetamine atau pil kuda.

“Suspek ditahan reman empat hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 15(1)(a) dan 12(2) kerana menagih dan memiliki dadah,” katanya.

Banyak terima bantuan

Sementara itu, Ketua Cawangan Pas Sri Cemerlang, Nordin Abdul Rahman berkata, ibu tunggal yang hidup bergelandangan bersama dua anaknya itu bukan tidak pernah dibantu, malah mendapat banyak sumbangan daripada pelbagai pihak termasuk wakil rakyat di kawasan terbabit.

"Keadaan mereka sentiasa berada di bawah pemerhatian pihak berkenaan di kawasan tersebut.

"Malah, mereka juga pernah dibantu oleh ahli perniagaan yang menyampaikan pelbagai sumbangan, antaranya menyediakan bekalan elektrik dan air di rumah sewa mereka sebelum ini, serta menerima pelbagai barangan keperluan asas," katanya.

Malangnya, dakwa Nordin, bantuan yang diberikan sebelum ini dipercayai dijual semula dan digunakan untuk membeli dadah.

“Perkara itu yang mendukacitakan kami sebagai pemberi sumbangan dan sebab itu anak-anaknya patut dibantu, dan diserahkan kepada JKM supaya kebajikan mereka lebih terjaga.
"Ibunya pula boleh dihantar ke mana-mana pusat pemulihan untuk memulihkan ketagihan dadah yang dialami,” katanya.

Sinar Harian juga difahamkan, sewa rumah yang didiami tiga beranak itu tertunggak sejak dua tahun lalu dan pemiliknya terpaksa merobohkan rumah tersebut berikutan lokasinya menjadi port penagih dadah.

Beri makanan berkhasiat

Kisah tiga beranak itu juga turut menarik perhatian pakar pemakanan dan perubatan yang memberi saranan perlunya kanak-kanak diberi makanan lebih berkhasiat bagi mendapatkan tenaga berbanding hanya susu formula.

Perunding Laktasi Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Dr Zaharah Sulaiman berkata, ibu kanak-kanak tersebut tidak perlu membeli susu formula untuk memberikan makanan yang boleh membekalkan tenaga kepada anaknya, sebaliknya banyak lagi sumber makanan yang boleh membekalkan tenaga.

Katanya, buah-buahan segar, sayur-sayuran, sumber protein yang boleh didapati daripada ikan, kekacang serta makanan ruji iaitu nasi dan roti mempunyai kekayaan nutrisi, berbanding susu formula.

“Terdapat juga sumber makanan berkhasiat yang jarang diberikan kepada kanak-kanak kerana tanggapan boleh menyebabkan perut masuk angin seperti labu dan keledek,
sedangkan makanan itu sangat kaya dengan kadar karbohidrat yang tinggi serta vitamin A untuk kesihatan mata,” katanya.

Tambahnya, kepercayaan perlunya memberikan susu formula kepada kanak-kanak adalah satu salah faham dalam masyarakat yang perlu diperbetulkan.

“Amat merunsingkan jika masyarakat kita merasakan kanak-kanak hanya akan cukup keperluan nutrisi apabila diberikan susu formula.

“Kefahaman ini sepatutnya diperbetulkan. Keperluan pemakanan kanak-kanak boleh diperoleh daripada sumber semula jadi yang segar dan lebih berkhasiat,” katanya.
Artikel Berkaitan

'Ini kemenangan moral'
  • Ahmad Zamri Asa’ad Khuzaimi Ahmad Zamri Asa’ad Khuzaimi
1 / 1
SHAH ALAM - Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah dan Bandar Pemuda Pas, Ahmad Zamri Asa’ad Khuzaimi menyifatkan, keputusan Mahkamah Rayuan Putrajaya yang memutuskan bahawa penduduk Kampung Chubadak Sentul, Kuala Lumpur bukan setinggan, merupakan satu kemenangan moral cukup besar buat penduduk kampung dan aktivis rakyat yang memperjuangkan hak membabitkan isu penerokaan bandar.

Beliau berkata, perkara itu diputuskan tiga barisan Panel Hakim iaitu Datuk Abdul Aziz Rahim bersama Datuk Mah Weng Kwai dan Dr Prasad Sandosham Abraham, semalam.
Menurutnya, mahkamah rayuan berpendapat penduduk Kampung Chubadak bukannya setinggan tetapi adalah pemegang lesen dan ekuiti tanah yang mereka duduki dan berhak diberikan pampasan sewajarnya.

“Mahkamah rayuan mengarahkan agar mahkamah tinggi membicarakan tuntutan pampasan mereka semula berdasarkan akuan yang dibuatnya.

“Kes tersebut diarahkan untuk didengar semula di mahkamah tinggi pada 24 November ini,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Pada 1 Julai lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membatalkan writ saman yang difailkan oleh 31 penduduk kampung tersebut.

Dalam writ saman itu mereka menamakan Pesuruhjaya Tanah Persekutuan, Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan pemaju tanah itu Sentul Murni Sdn Bhd sebagai defendan.

Antara yang hadir dalam kes perbicaraan adalah warga emas, Wahidah Mat Salleh, 72, yang rumahnya merupakan terakhir dimusnahkan di kampung tradisi Melayu itu pada 28 Ogos lalu.

Dalam perbicaraan semalam, penduduk Kampung Chubadak diwakili barisan peguam daripada Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Pemuda Pas.

Sejak 12 tahun lalu, masalah mula timbul apabila pemaju mahu membangunkan kampung itu selepas kawasan sekelilingnya sudah pesat membangun.

Pada 1996, kampung itu dikejutkan dengan berita DBKL membenarkan pihak pemaju membina blok apartmen di kawasan kampung mereka.

Berita panas punggung buat kakitangan awam

“Misalnya didapati pegawai mencuri wang kerajaan, maka jangan terus disimpan. Tendang terus. Amaran juga jangan digunakan kerana ia pasti akan berulang,” katanya.

KUALA LUMPUR - Hukuman ringan dikenakan selama ini terhadap kakitangan kerajaan yang melakukan kesalahan berat antara punca prestasi jabatan kerajaan semakin teruk.

Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin berkata, hukuman lebih berat seperti diberhentikan kerja antara cara untuk menyelesaikan perkara tersebut.

“Seperti (kali) Laporan (Ketua) Audit (Negara dibentangkan), setiap tahun ada laporan mengenainya dan merekodkan beberapa kesalahan pegawai kerajaan, namun ia tetap berulang.

“Ini kerana laporan tersebut seakan tidak pernah dipedulikan. Justeru pesalah terlibat melakukan kesalahan sama. Sepatutnya mereka ini terus dibuang kerja untuk memberi pengajaran,” katanya kepada media selepas merasmikan buku The Colour of Inequality: Ethnicity, Class, Income and Wealth in Malaysia tulisan Dr Muhammed Abdul Khalid, semalam.

Daim berkata, tindakan membuang kerja itu akan dapat mendisiplinkan kakitangan dalam agensi kerajaan daripada melakukan perkara yang melanggar undang-undang.

“Misalnya didapati pegawai mencuri wang kerajaan, maka jangan terus disimpan. Tendang terus. Amaran juga jangan digunakan kerana ia pasti akan berulang,” katanya.



Friday, July 27, 2012

Soal jawab berkenaan telekung berwarna, telekung nipis, tidak bertelekung, gosip telekung lycra haram dipakai dan sebagainya

Disini disertakan kemungkin ada kemusykilan dalam diri saudari2 sekalian tentang Telekung dan Islam...

Baru2 ni gempar viral dengan facebook macam2 kisah pasal katanya telekunglycra ini haram dipakai?? allahuakbar.. jgnlah sesat2kan org lain.. kaji dulu dari pelbagai aspek sebelum nak jatuh hukum HARAM pulak tu.. hish.. nauzubillah.. so kisah ni lama dah..tapi tiba2 dibangkitkan semula.. admin pun xpaham dan tak tahu kenapa dan apa salahnya pasa kain lycra ni.. apa2 pun..saudara saudari boleh baca semua pendapat2  dibawah yg admin senaraikan ni.. semoga memberi manfaat... jgn salah menghukum sesuka hati kesian mereka2 yang lain yg cetek agama atau kurang arif... 

apa2 pun..sebelum keluar rumah cek dulu pakaian yg dipakai tu.. dah boleh bawak solat terus atau tidak.. kalau ok.. Alhamdulillah.. ini kalau keluar rumah pun lengan masih bertangan pendek.. kaki pun x pakai setokin.. baju bakai pun nampak bekas2 spender...pakaian jenis ini boleh ke dibawa solat? pastilah tidak kan... so tepuk dada tanya iman.


1. dipetik dari : http://lekatlekitgurl.blogspot.com/2014/11/gosip-telekung-lycra-tidak-sah-solat.html






2. dipetik dari : http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/39712


Soalan

Assalamualaikum..

Saya ingin bertanya apakah hukum memakai telekung yang berwarna seperti biru, pink, ungu dan sebagainya? Telekung itu juga nipis dan berbayang apabila memakainya tetapi tidaklah sehingga menampakkan warna kulit. Saya amat berharap kemusykilan saya ini terjawab kerana saya bercadang untuk menjual telekung travel berwarna dan telekung tersebut juga nipis tetapi tidak sehingga menampakkan warna kulit.
Sekian, terima kasih.

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Telekung berwarna adalah harus digunakan kerana syarat mendirikan solat adalah menutup aurat tidak nipis sehingga menampakkan kulit (aurat) 

 antara sedutan dari entri beliau :
"Terus kepada tajuk, hukum wanita yang bersolat tanpa memakai telekung adalah sah, tetapi dengan syarat pakaian itu hendaklah menutupi aurat dan bersih daripada najis. Jadi apa sahaja pakaian dan apa sahaja warnanya, baik baju kurung, seluar, jubah atau apa sahaja, yang penting menutup aurat dan bersih daripada najis. "


Assalamu'alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh ukhtee. Saya ingin bertanya, apakah hukum memakai telekung yang jarang? Macam, telekung kita berwarna putih, dan sememangnya menutup aurat tetapi kalau kita lihat balik, ianya jarang. Kalau pakai t-shirt berlengan pendek di dalam, pasti nampak warna kulit tangan kita. Perlukah kita pakai inner/berlengan panjang/berstoking di bawah telekung itu? Jazakallahu khairan, ukhtee.
Anonymous
Waalaikumussalam wa rahmatullahi wa barakatuh ya ukhti. :)
Bismillah.. menurut Ustaz Azhar Idrus, jika nampak warna kulit dari luar telekung/pakaian wanita, tidak sah solatnya. wajib diulang semula solat yg telah dilakukan. 
tapi jika nampak bayang sahaja, makruh hukumnya, tapi solatnya sah. :)
jadi kalau telekung kita jarang, adalah perlu untuk kita cover sepenuhnya dulu sebelum menyarung telekung kita. tak kiralah dengan memakai inner, berlengan panjang atau apa juga, asalkan dapat menutup aurat. 
marilah sama2 kita perbaiki. sebelum solat check dulu aurat. bimbang nanti yang dapat hanyalah penat. biar susah didunia jangan susah diakhirat. :)
wallahu a’lam. wa iyyaki ukhti. <3 span="">

"Andainya seorang wanita memakai baju kurung atau pakaian yang menepati syarat aurat, walaupun ia berwarna-warni, solatnya tetap sah. Menurut Jumhur Ulama, diwajibkan wanita dalam solat adalah memakai baju dan tudung kepala. Maka Ibnu Munzir berpendapat: “Jika kain dipakai cukup luas lalu ia menutupi kepalanya dengan kelebihan kain itu, maka ia dibolehkan.”
Aurat wanita ketika solat sama seperti aurat wanita di luar solat. Seperti batasan aurat wanita yang diguna pakai masyarakat di Malaysia dengan merujuk kepada pandangan Mazhab Syafie iaitu seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Berasaskan pandangan ini, tidak semestinya telekung saja boleh dijadikan pakaian solat. Baju kurung, jubah dan blaus juga boleh dijadikan pakaian solat walaupun ia bukan berwarna putih."

Ada banyak lagi . ... kalian boleh google, atau search di internet dan offline tanyakan pada ustaz atau ustazah....apa yang penting solat perlu menutup aurat:)




Tiada ulasan: