Ahad, 2 November 2014

JANGAN NAK TUNJUK PERJUANG ISLAM...TAPI MUNGKIN BANYAK SURUHAN AGAMA DITINGGALKAN...MALAH YANG DILARANG DIBUAT...HUDUD MUNGKIN TAK DIBERJUANGKAN SEDIKIT PUN...MALAH TAKUT KITA TENTANG PULAK.....ALLAH SANGAT2 KENAL SIAPAKAH KITA

PERKARA YANG MEMBATALKAN SYAHADAH
 

ASSALAMU'ALAIKUM WA RAHMATULLAHI WA BARAKATUH

"Semoga selawat dan salam senantiasa dilimpahkan kepada junjungan kita Nabi Muhammad, kepada keluarganya dan para sahabatnya"

Di bawah adalah petikan dari Direktorat Jendral Urusan Riset, Fatwa, Da'wah dan Bimbingan Islam, RIYADH-SAUDI ARABIA (1404H~1984)

Oleh Abdul Aziez bin Abdullah bin Baz.
HAL-HAL YANG MEMBATALKAN KEISLAMAN
1.Mempersekutukan ALLAH (Syirik) dalam ibadah. ALLAH berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya orang mempersekutukan ALLAH nescaya ALLAH akan mengharamkan syurga baginya, dan tempat tinggalnya (kelak) adalah neraka , dan tiada seorang penolong pun bagi orang-orang zalim". Diantara perbuatan syirik tersebut ialah: meminta doa dan pertolongan kepada orang-orang yang telah mati, begitu pula bernazar dan menyembelih korban demi mereka.
2.Menjadikan sesuatu sebagai perantara antara dirinya dengan ALLAH dengan meminta doa dan syafaat serta berserah diri (tawakal) kepada perantara itu. Yang melakukan hal tersebut, menurut kesepakatan Ulama' (ijma'), adalah kafir.
3.Tidak mengkafirkan orang musyrik, atau ragu akan kekafiran mereka, ataupun membenarkan faham(madzab) mereka, dengan demikian ia telah kafir.
4.Berkeyakinan bahawa selain tuntutan Nabi Muhammad saw. Itu lebih sempurna, atau berkeyakinan bahawa selain ketentuan hukum beliau itu lebih baik, sebagaimana mereka yang mengutamakan aturan-aturan manusia yang melampaui batas lagi menyimpan dari hukum ALLAH (aturan-aturan Taghut), dan mengenyampingkan hukum Rasulullah saw. Maka yang berkeyakinan seperti ini adalah kafir. Sebagai contoh:
a.. Berkeyakinan bahawa aturan-aturan dan perundang-undangan yang diciptakan manusia lebih utama daripada syaria't Islam, atau berkeyakinan bahawa aturan Islam tidak tepat untuk diterapkan pada abad kedua puluh ini, atau berkeyakinan bahawa Islam adalah sebab kemunduran kaum muslimin, atau berkeyakinan bahawa Islam itu terbatas dalam mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya saja, tidak mengatur urusan segi kehidupan lain.
b. Berpendapat bahawa melaksanakan hukum ALLAH dalam memotong tangan pencuri, atau merejam pelaku zina yang telah kahwin (muhsan), tidak sesuai lagi di masa kini.
c. Berkeyakinan dengan dibolehkannya menggunakan selain hukum ALLAH dalam segi mu'amalat Syar'iah (seperti: perdagangan, sewa-menyewa, pinjam-meminjam dll.), atau dalam menentukan Hukum Pidana,atau lainnya, sekalipun tidak disertai dengan keyakinan bahawa hukum-hukum tersebut lebih utama daripada syari'at Islam. Kerana dengan demikian ia telah menghalalkan apa yang diharamkan oleh Ulama'(Ijma'). Sedangkan setiap orang yang menghalalkan apa yang jelas dan tegas diharamkan oleh ALLAH dalam agama, seperti: zina, arak, riba dan penggunaan perundangan selain Syari'at ALLAH, maka ia adalah kafir menurut kesepakatan umat Islam (Ijma').
5.Membenci sesuatu yang telah ditetapkan oleh Rasullah SAW sebagai Syari'at beliau, walaupun ia mengamalkannya, maka ia menjadi kafir, kerana ALLAH berfirman yang bermaksud "Demikian itu adalah dikeranakan mereka oleh ALLAH menghapuskan (pahala) segala amal perbuatan mereka".
6.Memperolok-olok terhadap sesuatu dari ajaran Rasullah SAW., ataupun terhadap pahala maupun siksaan yang telah menjadi ketetapan Agama, maka ia menjadi kafir, kerana ALLAH telah berfirman yang bermaksud "Katakanlah (wahai Muhammad), terhadap, ALLAH-kah dan ayat-ayat Nya serta RasulNya kau sekelian memperolok-olok? Tiada erti kau meminta maaf, kerana kau kafir setelah beriman."
7.Sihir, diantaranya ialah ilmu guna-guna (sarf) iaitu merubah kecintaan seorang suami terhadap isterinya menjadi suatu kebencian; begitu juga ilmu pengasih, iaitu menjadikan seseorang mencintai sesuatu yang tidak disenanginya dengan cara-cara syaitan. Maka barang siapa yang mengerjakan sihir atau senang dan rela dengannya maka ia adalah kafir, kerana ALLAH berfirman yang bermaksud "Sedang kedua malaikat itu tidak mengajarkan (suatu sihir) kepada seseorang pun sebelum mengatakan, sesungguhnya kami hanya cubaan bagimu, sebab itu janganlah kamu kafir".
8.Membantu dan menolong orang-orang musyrik untuk memusuhi kaum Muslimin, kerana ALLAH berfirman yang bermaksud "Dan barang siapa diantara kamu mengambil mereka (Yahudi dan Nasrani) menjadi pemimpin maka sesunguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya ALLAH tidak memberi petunjuk kepada orang-orang zalim"
9.Berkeyakinan bahawa sebahagian manusia diperbolehkan tidak mengikuti Syaria't Muhammad SAW., maka yang berkeyakinan seperti ini adalah kafir. ALLAH berfirman yang bermaksud "Barang siapa menghendaki selain Islam sebagai agama, maka tidak akan diterima agama itu daripadanya, dan di Akhirat tergolong orang-orang yang rugi".
10.Berpaling secara keseluruhan dari agama ALLAH, atau dari hal-hal yang menjadi syarat mutlak sebagai muslim, tanpa mempelajarinya dan tanpa melaksanakan ajarannya. ALLAH berfirman yang bermaksud "Tiada yang lebih zalim daripada orang yang telah mendapatkan peringatan melalui ayat-ayat Tuhannya, kemudian ia berpaling daripadanya, Sesungguhnya Kami akan menimpakan pembalasan kepada orang-orang yang berdosa" Dan ALLAH berfirman yang bermaksud "Dan orang-orang yang kafir berpaling dari apa yang diperingatkan kepada mereka".
Dalam hal-hal yang membatalkan keislaman ini, tiadak ada bezanya dalam hukum, antara yang main-main dan yang sungguh-sungguh bersengaja melanggar ataupun yang kerana takut terkecuali yang dipaksa. Semuga ALLAH melindungi kita dari hal-hal yang mendatangkan kemurkaan Nya dan kepedihan siksa Nya.
Sekian.


 



Tambang bas ekspres: Rejim Putrajaya jangan tambah derita rakyat
Posted on Sunday, November 02 @ 14:43:28 MYT by paktam
ArtikelOleh Ahmad Anwar Asyraf Kerajaan pemerintah seringkali menggunakan alasan rasionalisasi subsidi bahan bakar petroleum akan memberikan manfaat kepada pengangkutan awam. Penjimatan yang terhasil ekoran rasionalisasi itu akan digunakan untuk menambah baik pengangkutan awam.
Namun, hari ini segala kata-kata itu terbukti meleset setelah Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar mengumumkan cadangan kenaikan tambang bas ekspress sebanyak 30%

Hal ini ekoran daripada kesulitan operator bas ekspres yang menanggung beban peningkatan kos operasi kerana kenaikan harga bahan bakar diesel. Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) berulang kali menyatakan rasionalisasi subsidi ini akan memunculkan kesan rantaian terhadap harga barangan dan perkhidmatan. Namun, Kerajaan pemerintah yang pekak dan buta ini tidak mampu melihat dan mendengar rintihan hati rakyat kebanyakan.

Semasa rejim Tun Abdullah Ahmad Badawi menaikkan harga minyak sebanyak 78 sen seliter juga menggunakan alasan yang sama. Namun, Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) pada 2011 mendedahkan Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd (RapidKL) mencatat kerugian terkumpul sehingga 31 Disember 2010 berjumlah RM293.82 juta. Pemerkasaan yang diingini tidak berlaku tetapi kerugian yang membesar pula berlaku. Kegagalan rejim Putrajaya mengurus tadbir hasil negara ini dengan baik menyebabkan ketidakmampuan negara untuk mengekalkan pemberian subsidi bahan bakar petroleum. Putrajaya sepatutnya tidak meneruskan hasrat merasionalisasikan subsidi bahan bakar sebaliknya membuat penilaian terhadap pelaburan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) yang terus mencipta kerugian besar.
Sebagai contoh 1MDB yang mencatatkan kerugian hampir RM35 billion merupakan antara siri kegagalan Putrajaya yang akhirnya mengempiskan kantung perbendaharaan negara. Keputusan pelaburan yang merugikan perlu dihentikan segera. Putrajaya tidak sepatutnya mengheret rakyat menanggung beban ketidakmampuan rejim ini untuk memerintah.
SAMM mendesak Putrajaya untuk menilai semula cadangan kenaikan 30% ini. Kenaikan ini adalah terlalu tinggi dalam keadaan rakyat bergelut dengan tekanan kenaikan kos sara hidup. Apa pilihan lagi yang ada pada rakyat sekiranya tambang bas ekspres ini juga dinaikkan dengan drastik? Hendak memandu sendiri bebanan kos minyak dan tol menjadi perkiraan, hendak naik bas ekspres juga tambang sudah menjadi begitu mahal.
Sehubungan itu juga, SAMM menegaskan agar Putrajaya tidak mengulangi lagi kesilapan dalam membuat keputusan yang menjejaskan kualiti hidup rakyat. Cukuplah dengan kesilapan bodoh membiarkan rasuah berleluasa, ketirisan dalam perbelanjaan negara, menubuhkan GLC yang hanya tahu mencipta kerugian dan juga merasionalisasikan subsidi. Janganlah ditambah derita rakyat ini lagi. – 31 Oktober, 2014.
* Penulis ialah Pengarah Pemikir Kaum Muda Solidariti Anak Muda Malaysia.




BN luluskan tapak gereja pada 2001, kata exco MBPJ




Ahli majlis MBPJ, Cynthia Gabriel berkata tidak ada masalah dengan pembinaan gereja Praise Emmanuel Assembly kerana semua keperluan undang-undang sudah dipenuhi. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 November, 2014.Ahli majlis MBPJ, Cynthia Gabriel berkata tidak ada masalah dengan pembinaan gereja Praise Emmanuel Assembly kerana semua keperluan undang-undang sudah dipenuhi. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 November, 2014.Tapak gereja yang dirancang dibina di Petaling Jaya, yang menjadi tumpuan satu demonstrasi hari ini, diberi milik dan diwartakan pada 2001 sebagai tempat ibadah, semasa pentadbiran Barisan Nasional (BN), kata Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) hari ini.
Ahli majlis (exco), Cynthia Gabriel berkata, tidak ada masalah dengan pembinaan gereja empat tingkat Praise Emmanuel Assembly itu kerana semua keperluan undang-undang sudah dipenuhi.
"Tanah ini diwartakan pada 2001 di bawah BN. Oleh itu, jika semua keperluan undang-undang dan prosedur diikuti, MBPJ tidak mendapati sebarang masalah dengan pembinaan gereja itu," Cynthia memberitahu The Malaysian Insider.
Beliau mengulas demonstrasi pagi ini dianjurkan pertubuhan bukan kerajaan Islam bergelar Pertubuhan Sahabat membantah pembinaan gereja baru.
NGO itu mengatakan sudah terdapat 3 gereja di sekitar kawasan itu, dan menambah, sebuah gereja baru tidak wajar dibina dalam kejiranan yang 70% daripada penduduknya beragama Islam.
Mereka mengadakan tunjuk perasaan di lokasi pembinaan gereja itu di Jalan PJS 8/9, mengatakan tindakan itu satu penghinaan kepada umat Islam yang tinggal di sana.
Beliau berkata, mereka tidak menentang pembangunan gereja, tetapi lokasinya mestilah sesuai.
Jurucakap NGO itu, Ishak Maarof, dilaporkan berkata, MBPJ mendakwa mereka sudah memanggil pendengaran awam, tetapi tegasnya, baik kumpulannya mahu pun wakil surau atau masjid itu ada dimaklumkan mengenai hal itu.
"Hakikat yang ia dilakukan secara senyap-senyap, pada pandangan kami, ialah satu agenda berniat jahat terhadap orang Islam di sini," beliau dipetik berkata sebuah portal berita.
Ishak juga mengadu yang selain dari kawasan itu merupakan kawasan orang Islam, lokasinya juga tidak sesuai kerana gereja empat tingkat itu dapat dilihat dari Lebuhraya Persekutuan dan laluan LRT yang baru.
"Saya ingin nak tahu mengapa apabila sebuah gereja yang dirancang, ia akan segera muncul tetapi apabila surau atau masjid yang akan dibina, prosesnya serinng memakan masa.
"Majoriti di Selangor orang Melayu... Sultan Melayu, menteri besar Melayu, ketua polis negeri pun Melayu, pentadbiran negeri juga Melayu, apa agama mereka (pihak berkuasa tempatan)?" katanya seperti dilaporkan Malaysiakini.
Ishak juga mengecam Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad kerana tidak sensitif terhadap perasaan umat Islam yang tinggal di kawasan itu. – 2 November, 2014.

7:00PM - 2 Nov 2014

Nik Nazmi pertahan lokasi rancang bina gereja


ADUN Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad mempertahankan rancangan pembinaan sebuah gereja dalam kawasan yang diwakilinya.

Mengulas demonstrasi berhubung isu tersebut hari ini, beliau berkata Islam tidak mengajar pengikutnya untuk menghalang pembinaan rumah ibadah bukan Islam.

"Islam tak ajar kita halang pembinaan rumah ibadat agama lain," katanya melalui kiriman SMS kepada Malaysiakini petang ini.

Beliau yang juga exco pendidikan Selangor berkata lokasi pembinaaan gereja di Bandar Sunway, Petaling Jaya itu telah dizonkan sebagai kawasan pembinaan rumah ibadah bukan Islam.

"Kawasan itu memang dah dizonkan kawasan rumah ibadat selain Islam," katanya yang juga ketua AMK pusat yang mengulas protes penduduk berhubung pembinaan gereja setinggi empat tingkat di situ.

KALAU DAH BUTA SEJARAH MAKA MEMANG BENGONGLAH JADINYA..
Agak anehn apabila Ulama2 muda dalam PAS rasa pelik dan mempertikaikan apakah kelayakan Anwar Ibrahim memberi Kuliah Maghrib dan Usrah...
Nak bagi tahu kat para Ulama Muda dalam PAS sebelum bapak2 korang kawin dengan mak korang Anwar Ibrahim adalah pengasas ABIM pada awak tahun 70an dahulu... DAN setiap waktu Maghrib Anwar bersama rakan karibnya Ustadz Fadhil Noor secara bergilir-gilir akan mengadakan Usrah, Kuliah Maghrib serta mengimamkan solat di Masjid UM, Masjid Kampung Baru dan serata Masjid di sekitar Kuala Lumpur..
Dan atas Usaha Anwar Ibrahim bersama Ustadz Fadhil mereka telah berjaya dengan cenerlangnya membawa budaya PENUTUPAN AURAT ( Bertudung ) bukan sahaja di Malaysia tetapi di seluruh Nusantara.. Termasuk Indonesia, Singapura dan Selatani Thailand
Nasihat Admin buat Ulama Muda dalam PAS Tolong jangan jadi BENGAP sangat ok...
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO



"CAMERON HIGHLANDS DITAWAN"
Warga asing cecah 30,000 orang dengan 80 peratus daripadanya warga Bangladesh. sebahagian besarnya tidak mempunyai permit.
// Pada pihak yang berwajib, baik polis atau imigresen, kau orang tak rasa malukah?
Roslin Ahmad added 4 new photos.
"CAMERON HIGHLANDS DITAWAN"
Warga asing cecah 30,000 orang dengan 80 peratus daripadanya warga Bangladesh. sebahagian besarnya tidak mempunyai permit.
// Pada pihak yang berwajib, baik polis atau imigresen, kau orang tak rasa malukah?
Saya bukan penyokong isis, cuma nak suruh berfikir wajar ataupun tidak...
Kita faham penari tiang dan peminum arak tidak merbahaya kepada yahidi nasoro dan puak manifiq...
Siapa boleh bagi pandangan?
Si penari tiang hanya didenda RM35, yg bersekedudukkan hingga ada anak bebas ke mana sahaja... mereka yang kurang ajar, hina Islam, ejek Nabi SAW, tolak hadis pun masih bebas tetapi kenapa wanita ini Ummi Kalsom Bahak yang cuba kahwin anggota kumpulan IS Aqif Huessin Rahaiza ditangkap serta didakwa dan tidak boleh diikat jamin ...???
Perjuangan IS benar atau tidak kita sendiri pun tak pasti... hanya lebih pada propaganda Amerika yang menjadi rujukkan utama negara kita...
LikeLike · ·


17 Perkara Yang Isteri Harus Buat Untuk Menambat Hati Suami

 menambat hati suami sesuatu yang sukar dilaksananakan? * photo by xaliaz Tahun-tahun pertama perkahwinan adalah tempoh paling bahagia bagi pasangan suami isteri, namun dengan selarinya peredaran waktu, kasih sayang yang dirasakan selama ini dirasakan semakin memudar.
Ada isteri yang merasakan suaminya sudah tidak menyayanginya lagi. Tidak, jangan melulu menyalahkan suami. Mungkin anda jugalah penyebabnya.
Mari kita semak kembali apa yang kebanyakan suami sukakan dan mahukan daripada isterinya. Berikut adalah 17 perkara yang isteri perlu beri perhatian dalam menambat hati suami:

1. Mengambil berat tentang penampilan suami

Ada suami gemar diberi perhatian akan hal-hal remeh yang berkaitan dengan dirinya. Dia akan senang jika isterinya mencadangkan baju apa hendak dipakai, mengenakan kancing bajunya, mengemaskan tali lehernya, mengelap kasutnya, memotong kukunya dan sebagainya.
Walaupun suami anda bukan jenis yang begini, tiada salahnya anda mencuba dan lihat kesukaannya.
Dari situ anda akan mengetahui apakah suami anda jenis suka dimanja atau suka berdikari. Kita tidak tahu bagaimana ibu melayaninya dahulu. Anda kena lebih baik daripada layanan yang diterima daripada ibunya.
Berasa banggalah melihat suami anda segak setiap hari. Jangan berfikiran negatif, bimbang suami ditackle orang, sebab sekiranya anda ikhlas, keikhlasan itu akan dibalas dengan kejujuran yang lahir dari lubuk hatinya, bukan berpura-pura.
Lagipun anda mendapat pahala berbuat begitu.
Ini bukan hendak menjadikan anda hamba. Sesetengah isteri memang merasakan begitu.
Padahal perkara ini ada disebut dalam hadis, “Ya Fatimah, barangsiapa wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya serta memotong kumisnya dan mengerat kukunya, Allah akan memberinya minum air dari sungai-sungai di Syurga, diringankan baginya sakaratul maut, akan didapati kuburnya menjadi sebuah taman Syurga, Allah mencatatkan baginya bebas dari api Neraka, dan selamat dari Titian Sirat.”

2. Menambat hati suami dengan bersegera pergi jika dipanggil

Pernahkah anda ‘dipanggil’ suami ketika sedang memasak atau melakukan pekerjaan lain?
Anda wajib memenuhi ‘panggilannya’ itu. Tinggalkan semua pekerjaan dan tunaikan ‘permintaannya’. Tapi jangan tengah goreng ikan, anda pergi berlari tunggang-langgang kepadanya untuk ‘tugas’ baru.
Minta dia tunggu sebentar. Kemaskan diri dan pergilah kepadanya.

3. Menambat hati suami dengan sentiasa berhias untuk suami

kebanyakan lelaki cukup cerewet dengan kebersihan. Mereka akan bosan apabila isteri menyambutnya dengan rupa dan rambut yang kusut masai, anak-anak yang comot dan rumah yang ‘bak kapal pecah’.
Sesibuk mana pun anda, persiapkan diri sebaiknya tatkala menyambut kepulangan suami. Hadiahkan dia senyuman.
Kalau dia bermasam pun tak mengapa, anda sudah mendapat pahala sedekah dengan memberikannya senyuman.
Rugi ke senyum?

4. Layan suami seperti raja

Sesetengah suami suka dilayani seperti raja. Dia suka jika isterinya membantu mengelap peluhnya, menyediakan keperluannya untuk mandi dan berdiri ketika ia hendak pergi atau kembali.
Ungkapan-ungkapan seperti, ‘Bang, nak makan dulu atau nak mandi dulu atau nak tidur dulu?’ cukup untuk membuat suami tersenyum dan mengurangi penatnya.

5. Ucapkan terima kasih setiap pemberian suami

Lelaki kadang-kadang suka dipuji.
Jangan lupa hargai setiap barang pemberiannya meskipun tidak seberapa nilainya.
Sekadar ucapan terima kasih dari seorang isteri ketika menerima pemberian, sangat bermakna dan membekas di hati suami.
Kalau rasa tak suka dengan pemberian itu, ucapkan dulu terima kasih, baru beritahu. Misalnya, “Terima kasih bang, belikan Nor kain, cantiknya, Nor suka. Tapi kalau lain kali abang nak beli Nor nak warna kelabu pulak”
Suami tak akan tersinggung, malah faham bahawa dia masih belum mengerti kegemaran isteri dan akan cuba memperbaikinya.

6. Jangan berleter!

Suami akan bosan jika isterinya ‘cerewet’ dan selalu bertanya, hendak ke mana, acara apa, bila balik, kenapa lambat balik, jumpa siapa tadi dan sebagainya.
Banyak tanya tu lebih kurang macam berleter juga. Mana ada suami yang suka isterinya berleter.

7. Menambat hati suami dengan menemaninya makan

Jika anda menghidangkan makanan untuk suami tetapi tidak menemaninya makan, sama halnya seperti memberi makan kucing. Ini pun ada disebut dalam hadis.
Sebaik-baiknya temanilah dia meskipun sekadar satu suapan, tak pun duduk sambil minum-minum sementara menanti dia selesai.
Thabit al-Banni berkata, “Terdapat seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya, yang sangat baik pekertinya terhadap suaminya. Apabila dia menghidangkan makanan di hadapan suaminya, dipegang pelita sampai suaminya selesai makan. Pada satu malam, pelitanya kehabisan sumbu, lalu diambil rambutnya untuk dijadikan sumbu. Esok harinya, matanya yang buta kembali melihat. Allah memuliakannya kerana rasa hormatnya kepada suami.”
Inilah cara paling ampuh untuk menambat hati suami, bermula dari dapur. Baca artikel ini berkenaan menambat hati suami melalui perutnya.

8. Tingkatkan ilmu pengetahuan

Suami senang dengan kefasihan isterinya dalam berkata-kata, bijak dalam bertindak dan menjadi partner yang baik dalam berdiskusi. Tingkatkan kualiti intelektual anda dengan banyak membaca buku dan gali pelbagai informasi.
Hal ini jadi lebih penting jika anda suri rumah sepenuh masa. Sesetengah suami memang memandang rendah sedikit isteri  yang berstatus begini.
Jadi anda kena tingkatkan pengetahuan dengan mengambil tahu mana-mana yang patut.

9. Jangan terlalu kuat membangkang

Jangan kuat membangkang pendapat suami. Kebanyakan suami tak suka pendapatnya dibangkang. Walaupun agak salah, sebaik-baiknya terima dahulu. Kalau nak membangkang pun tengok nada suara dia dan perhati nada suara anda.
Ingat, anda ibarat perdana menteri dan dia raja. Mana ada raja yang boleh terima kalau asyik dibangkang oleh perdana menteri.
Isteri yang kuat membangkang memang sengaja mencari kebencian suami. Anda tinggal sebumbung dengannya. Sudah tentu anda perlu sependapat dengannya dalam semua isu.
Kalau tak sependapat pun, simpan sendiri dan keluarkan balik sedikit-sedikit mengikut kesesuaian masa dan tempat. Pendek kata, seboleh mungkin, sentiasa tunjukkan anda sependapat dengannya.

10. Jadilah bidadari yang menenangkan fikiran

Suami mahu isterinya sebagai penenang fikiran. Jadi, berperananlah sebagai bidadari, bukan duri yang asyik menyucuk perasaan suami sehingga rumahku menjadi nerakaku.
Kalau isteri sudah tidak bersifat penenang, suami akan mencari pengganti.

11. Sambut kepulangan suami dengan ketenangan

Kalau anda ingin suami berlama-lama dirumah, jangan sambut kepulangannya dengan pelbagai masalah anak-anak dan urusan dapur yang remeh-temeh.
Mulailah pembicaraan yang menyenangkan, kerana suami perlukan freshener setelah seharian dengan masalah di tempat kerja.

12. Sediakan tempat tidur yang eksklusif

Tempat tidur bukan sekadar menyimpan rahsia-rahsia suami isteri, melainkan juga tempat ternyaman mereka untuk saling mencurah perasaan dan saling membuktikannya dengan perilaku.
Jadikan ia kamar yang eksklusif dan peribadi. Kebanyakan suami tidak suka tempat tidurnya dimasuki orang tanpa izinnya. Kreatif sedikit dalam menghias bilik tidur ini.
Berikan warna-warna yang digemari oleh suami. Susun kembali bunga supaya tidak jemu memandang. Untuk lebih romantik letakkan gambar-gambar perkahwinan disini.

13. Elakkan gangguan

Pantang bagi kebanyakkan suami jika tidurnya terganggu. Jauhkan anak-anak darinya ketika dia sedang tidur. Tunggu dia terjaga dahulu sebelum memblander atau menumbuk sambal. Kecilkan suara tv.

14. Isteri yang manja tapi bukan mengada-ngada

Suami suka isteri yang pandai bermanja-manja tapi jangan sampai mengada-ngada. Disitulah cantiknya perhubungan suami dan isteri.
Isteri yang pandai bermanja-manja bukan sahaja mendapat semua yang dikehendakinya, malah menyenangkan suami dan membuatkan suami teringat-ingat.
Kalau dah suami teringat-ingat, takkanlah dia nak cari lain.

15. Jangan kuat merajuk

Jangan kuat merajuk dan tarik muka masam terutama tatkala suami sedang berserabut dengan masalah. Merajuk tak bertempat ini hampir sama dengan mengada-ngada.
Anda kena ingat, merajuk jawapanya adalah pujuk. Jika suami sedang serabut dengan masalah, bolehkah dia memujuk?

16. Beri pendapat bila ditanya sahaja

Dan jangan pula banyak tanya, biarkan suami isteri meminta anda memberi pandangan. Sebab pandangan anda yang tidak tepat dan bertentangan dengan pendapatnya akan membuahkan perasaan geram.
Setakat geram tidak mengapa, kalau dia marah sudah tentu dia tidak akan meminta pandangan anda lagi pada masa akan datang.

17. Jangan memperkecilkan kemampuan suami

Selalu merangsang prestasinya. Kalaupun dia lemah dan ada masalah jangan perkecil-kecilkan kemampuannya itu.
Dorong dia dengan kata-kata motivasi dan letakkan dihatinya bahawa anda sentiasa percaya suatu hari nanti masalah itu dapat diatasi. Usahakan rawatannya tanpa berputus asa.

Penutup:

Kebahagian rumah tangga adalah bergantung kepada kedua-dua belah pihak, baik dari pihak si isteri mahupun suami. Semuanya memainkan peranan yang penting.
Yang penting kedua-dua belah pihak berusaha untuk memberikan yang terbaik kepada pasangan masing dan berusaha mengekalkan keharmonian serta kehangatan dalam rumah tangga.
Mungkin saranan-saranan diatas dirasakan tidak sesuai dan sukar dilaksanakan oleh anda. Mungkin juga anda merasakan tidak adil kerana mengapa wanita sahaja yang harus membuat semua ini?
Mungkin ada terdapat satu dua point diatas anda tidak bersetuju kerana anda juga penat bekerja seperti suami.
Jangan risau, artikel seterusnya saya akan menulis pula peranan seorang suami kepada isterinya dalam rumahtangga Islam.

Tiada ulasan: