• Pelajar yang dituduh dibawa ke Mahkamah Juvana Kangar, semalam. Pelajar yang dituduh dibawa ke Mahkamah Juvana Kangar, semalam.
1 / 1
KANGAR - Lima pelajar mengaku bersalah di Mahkamah Juvana Kangar semalam atas tuduhan bersama-sama dalam satu kumpulan mendatangkan kecederaan ke atas murid tahun lima di asrama anak yatim di sini, pada 31 Mei hingga 1 Jun lalu.

Dalam kertas pertuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Norhayati Ibrahim, kelima-lima tertuduh yang berusia antara 13 hingga 16 tahun itu dituduh mendatangkan kecederaan ke atas murid berkenaan dengan mengadakan perhimpunan menggunakan kekerasan.

Mereka dituduh melakukan perbuatan terbabit di asrama berkenaan antara jam 1 petang hingga 2 petang.

Kesemua mereka dituduh bawah Seksyen 147 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Seorang lagi tertuduh yang berusia 15 tahun tidak hadir ke mahkamah dan akan dituduh kemudian.

Pendakwaan dilakukan oleh Ketua Unit Pendakwaan Negeri, Badius Zaman Ahmad dengan menawarkan jaminan RM1,000 bagi setiap tertuduh.

Norhayati membenarkan ikat jamin RM500 dengan seorang penjamin, bagaimanapun kelima-lima remaja terbabit tidak diikat jamin dan dibawa ke lokap untuk tahanan.

Mahkamah menetapkan 24 Disember untuk menjatuhkan hukuman sementara menunggu laporan akhlak dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Sementara itu, Pemangku Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun semalam mengesahkan video klip aksi buli membabitkan sekumpulan pelajar dan seorang mangsa yang menjadi viral di laman sosial baru-baru ini, berlaku di

Asrama Anak Yatim, Kompleks Penyayang Doktor Siti Hasmah, di Jejawi, Kangar.

Beliau berkata, kes itu merupakan kes lama yang telah dilaporkan Jun lalu.

Difahamkan mangsa dipukul kerana enggan membersihkan bilik sedangkan pada hari berkenaan merupakan gilirannya untuk berbuat demikian.

"Pihak polis tetap mengemukakan kertas siasatan kepada pendakwa raya sekalipun pihak penyelia pelajar telah menarik balik laporan mereka atas tujuan menyelesaikan masalah itu secara baik," katanya.

Mahkamah tangguh keputusan rayuan Anwar

BERNAMA | .
PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan menangguhkan penghakiman berhubung rayuan terakhir Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap sabitan bagi kesalahan meliwat dan hukuman penjara lima tahun ke satu tarikh yang akan ditetapkan kemudian.

Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria, yang mengetuai panel lima hakim, berkata mereka memerlukan lebih banyak masa untuk membuat keputusan.

Beliau turut melanjutkan tempoh ikat jamin Anwar sebanyak RM10,000 sementara menunggu keputusan mahkamah tertinggi itu. Pendengaran rayuan berlangsung selama lapan hari bermula 28 Okt.

Empat lagi hakim yang bersidang ialah Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Md Raus Sharif serta tiga Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Abdull Hamid Embong, Tan Sri Suriyadi Halim Omar dan Datuk Ramly Ali.

Mahkamah Persekutuan akan memutuskan sama ada membenarkan atau menolak rayuan Anwar bagi mengetepikan sabitan dan hukuman penjara yang diputuskan Mahkamah Rayuan pada 7 Mac lepas selepas ia membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan ketua pembangkang itu.

Jika Anwar gagal dalam rayuannya, beliau akan lucut kelayakan sebagai anggota Parlimen (MP) kawasan Permatang Pauh kerana Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan menetapkan seseorang MP akan lucut kelayakan sekiranya dijatuhi hukuman penjara lebih setahun atau denda lebih RM2,000.

Pihak pendakwaan juga memfailkan rayuan balas untuk menambah tempoh hukuman penjara. Bagaimanapun perkara itu hanya akan didengar sekiranya Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan.

Pendengaran rayuan itu yang pada awalnya ditetapkan dua hari mulai 28 Okt telah berlarutan selama lapan hari berikutan pihak pembelaan dan pendakwaan menyampaikan hujahan panjang lebar dan mengemukakan banyak rujukan kes undang-undang dalam rayuan itu.

Terdahulu, Datuk Seri Gopal Sri Ram, bekas hakim Mahkamah Persekutuan yang mengetuai pasukan 15 peguam yang mewakili Anwar, menggulung hujahan pihak pembelaan.

Peguam yang lain ialah Ramkarpal Singh Deo, Sangeet Kaur Deo, Gobind Singh Deo, N.Surendran, R.Sivarasa, J.Leela, Latheefa Koya, Lim Choon Khim, Eric Paulsen, Michelle Yesudas, Shahid Adli Kamaruddin, Zaleha Al-Hayat, Jeremy Vinesh Anthony dan Mohamed Aliff Bolkin.

Peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, mengetuai pasukan pendakwaan dalam rayuan itu. Beliau dibantu Timbalan Pendakwa Raya Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria.

Dalam rayuan itu, Anwar, 67, memohon kepada Mahkamah Persekutuan mengetepikan sabitan kesalahan dan hukuman yang dikenakan terhadapnya oleh Mahkamah Rayuan pada 7 Mac tahun ini setelah mengubah keputusan Mahkamah Tinggi membebaskan Anwar

"Terpaksa Bersetubuh" - Syarat Wajib Bomoh Untuk Buang Sial.

hasim 18:03

Terpengaruh dengan dakwaan dirinya disihir dan perlu dirawat, seorang wanita 
berusiah 42 tahun dirogol oleh seorang lelaki mengaku dirinya Bomoh, sebelum 
mangsa dibawah ke sebuah hotel di kepong, di sini baru-baru ini.

Difahamkan, mangsa yang dipengaruhi oleh seorang lelaki berumur 38 tahun yang
mendakwa dirinya mempunyai kebolehan membuang sial, bersetujuh dengan kata-
kata manis, akhirnya dia mengekorinya ke permis berkenaan sebelum dirogol kononnya 
keadah berkenaan mampu merawat mangsa.

Dalam kejadian jam 3 petang itu, mangsa yang menyedari ditipu, membuat laporan
di Balai Polis Kepong, di sini.Menurut sumber, mangsa mengenali suspek kerana dia 
menyewa bilik di rumah mangsa sejak April lalu.

"Suspek menyewa di bilik berkenaan dengan isterinya dan sejak tinggal di rumah 
mangsa lelaki tersebut sering mendakwa mangsa terkena sihir individu yang berdendam
dengannya.

"Pada mulanya mangsa tidak percaya namun akibat sering mendengar dakwaan itu, 
mangsa menjadi takut lalu mengikut," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) 
Kuala Lumpur, Khairi Arasa ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan 
mengenai kejadian berkenaan dan memberitahu siasatan lanjut sedang dijalankan.

Turki tuduh kerajaan Syria lakukan pembunuhan beramai-ramai di Aleppo

TENTERA FSA bersiap sedia dengan senjata buatan sendiri bagi menangkis serangan tentera yang setia kepada Bashar di Aleppo, Syria kelmarin.


ISTANBUL – Perdana Menteri Turki, Ahmet Davutoglu menuduh tentera Syria melakukan pembunuhan beramai-ramai di Aleppo dan kawasan sekitarnya dan menyatakan, Turki bakal berdepan krisis pelarian besar-besaran jika bandar kedua terbesar di Syria itu jatuh ke tangan mereka.
Ketika jet perang Amerika Syarikat (AS) mengebom kedudukan kumpulan militan Negara Islam (IS) di Syria, tentera Presiden Bashar Al-Assad meningkatkan kempen memerangi kumpulan penentang Syria di barat dan utara termasuk di Aleppo dan kawasan sekitarnya.
Ankara sebelum ini mendesak pakatan yang diketuai AS supaya meluaskan kempen dengan memerangi Bashar dan IS dengan alasan Syria tidak akan aman selagi Bashar berkuasa.
“Kami bimbang dengan perkembangan di Aleppo. Walaupun bandar itu belum tewas, tetapi berada dalam tekanan yang amat berat,” kata Davutoglu lewat Selasa lalu selepas menemui beberapa jeneral kanan Turki.
Aleppo kini terbahagi kepada dua dengan tentera Bashar menguasai barat bandar itu dan kumpulan pemisah menduduki bahagian timurnya. Tentera Bashar kini semakin mengepung kedudukan kumpulan pemisah dan cuba menyekat laluan bekalan.
Menurut Davutoglu, tentera Bashar melakukan pembunuhan beramai-ramai menggunakan bom barel di timur laut dan barat Aleppo yang dikuasai kumpulan pemisah Tentera Pembebasan Syria (FSA).
“Sekiranya Aleppo jatuh, kami di Turki akan berdepan krisis pelarian besar-besaran dan serius,” katanya.
Turki sehingga kini menerima 1.5 juta pelarian berikutan perang saudara di Syria dan mendesak AS serta sekutunya mewujudkan kawasan selatan untuk pelarian di wilayah Syria. – Reuters

Buat tuntutan palsu RM3.9 juta


ANGGOTA polis mengiringi Syed Hamid (kiri) yang didakwa atas tiga pertuduhan mengemukakan tuntutan palsu di Mahkamah Sesyen, Jalan Duta, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Seorang bekas pengurus kewangan di sebuah syarikat penghantaran didakwa di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas empat pertuduhan mengemukakan tuntu­tan palsu berjumlah RM3.82 juta berhubung bayaran duti kastam kepada seorang kakitangan Tenaga Nasional Berhad (TNB), 10 tahun lalu.
Tertuduh, Marzulhisham Zulkifli, 36, bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan minta dibi­carakan selepas kesemua tuduhan berkenaan dibacakan di hadapan Hakim Mohd. Nasir Nordin.
Mengikut keempat-empat pertuduhan, Marzulhisham didakwa memberikan invois yang mempunyai butiran palsu kepada Eksekutif Logistik TNB, Al-Mohafan Mohamed iaitu tuntutan amaun duti kastam sebanyak RM526,017, RM728,302.68, RM831,117.09 dan RM1,736,652.97 dengan tujuan mengelirukan sedangkan bayaran tersebut adalah dikecualikan.
Kesemua perbuatan itu dilakukannya di tingkat 4, Bahagian Penjanaan TNB, 129 Jalan Bangsar di sini antara Januari hingga Julai 2004.
Sementara itu di mahkamah berasingan, bekas ketua bahagian pengurusan perkhidmatan sebuah syarikat minyak didakwa atas tiga pertuduhan mengemukakan tuntutan palsu berjumlah RM98,000 kepada sebuah syarikat swasta bagi penganjuran program kursus kepimpinan, dua tahun lalu.
Tertuduh, Syed Hamid Khalid Rashid, 40, bagaimanapun me­ngaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas ketiga-tiga pertuduhan berkenaan dibacakan di hadapan Hakim Rosbiahanim Arifin.
Mengikut ketiga-tiga pertuduhan, Syed Hamid didakwa memperdayakan prinsipal berkaitan dokumen tuntutan invois palsu berjumlah RM30,000, RM26,000 dan RM42,000 untuk penganjuran program kursus kepimpinan Managing Flow-Tema Dynamics di sebuah syarikat swasta.

MARZULHISHAM (kanan) didakwa atas empat pertuduhan mengemukakan tuntutan palsu di Mahkamah Sesyen, Jalan Duta, Kuala Lumpur semalam.


Perbuatan itu dilakukannya di pejabat iPerintis Sdn. Bhd. dan pejabat Petronas ICT Sdn. Bhd.tingkat 18, Menara Perak, No. 24 Jalan Perak di sini antara Di­sember 2012 hingga September 2013.
Kedua-dua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 11(c) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 16 akta yang sama yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda maksimum lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana-mana jumlah lebih tinggi, jika sabit kesalahan.
Pendakwaan kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Afifah Yusof manakala Marzulhisham diwakili peguam bela, Kamarudin Abdullah dan Syed Hamid diwakili M. Mahentra.
Afifah mencadangkan wang jaminan kedua-dua tertuduh ditetapkan RM15,000 untuk setiap pertuduhan selain diminta menyerahkan pasport antarabangsa masing-masing sebagai syarat jaminan.
Kedua-dua tertuduh yang diwakili peguam masing-masing memohon agar wang jaminan dikurangkan atas alasan mempu­nyai tanggungan keluarga.
Mahkamah kemudian membenarkan Marzulhisham diikat jamin sebanyak RM40,000 manakala Syed Hamid seba­nyak RM30,000 untuk kesemua pertuduhan dengan seorang penjamin serta perlu menye­rahkan pasport mereka kepada mahkamah.
Kedua-dua tertuduh membayar wang jaminan berkenaan. Kes melibatkan Marzulhisham disebut semula pada 8 Disember manakala kes Syed Hamid di­sebut semula pada 11 Disember depan.

Dua pengawal keselamatan menangis dihukum 8 tahun penjara, 7 sebatan


DUA pengawal keselamatan yang dijatuhi hukuman penjara lapan tahun dan tujuh sebatan oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya semalam.


PETALING JAYA – Perbuatan dua pengawal sebuah syarikat keselamatan yang melakukan pecah amanah dengan melarikan wang tunai berjumlah RM1.8 juta daripada sebuah van ke­selamatan milik majikan mereka minggu lalu membawa padah apabila masing-masing dipenjara lapan tahun dan tujuh sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam.
Hakim Azhaniz Teh Azman The menjatuhkan hukuman itu terhadap Kassim Taysing, 35, dan Adrin Jalil, 36, selepas mahkamah menerima pengakuan salah ke­dua-dua tertuduh kelmarin.
Mengikut pertuduhan, Kassim dan Adrin bersama dua lagi rakan yang masih bebas didakwa membawa lari wang milik syarikat Safeguards G4S Sdn. Bhd. selepas melakukan tugas sebagai pemungut wang hasil kutipan jualan di tepi jalan Putra Permai 1A, berdekatan tempat letak kenderaan berhadapan Restoran Sufia II, Taman Equine, Seri Kembangan, Serdang pada pukul 9.42 malam, 27 Oktober lalu.
Kedua-dua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 408 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 akta sama yang membawa hukuman penjara setahun hingga 14 tahun dan sebatan serta boleh juga dikenakan denda.
Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Tan Gin Han manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam.
Terdahulu, Kassim dan Adrin dalam rayuannya memohon hukuman yang rendah dikenakan ke atas mereka dengan alasan mempunyai tanggungan keluarga selain anak-anak yang masih kecil.
Kedua-dua tertuduh kemudian dilihat menangis dalam kandang tertuduh sebaik sahaja Azhaniz menjatuhkan hukuman penjara lapan tahun dan tujuh sebatan ke atas mereka.
Mengikut fakta kes, anggota polis menerima maklumat daripada orang awam bahawa terdapat seorang lelaki diikat dan ditinggalkan di dalam van keselamatan di Jalan Lestari 7, Seri Kembangan pada pukul 10 malam, 27 September lalu.
Kosmo! pada 29 Oktober lalu melaporkan polis menahan empat orang pengawal sebuah syarikat keselamatan bagi membantu siasatan berhubung misteri kehilangan wang juta kira-kira RM2 juta dalam van keselamatan yang mereka naiki di Lestari Perdana, Seri Kembangan, Serdang.
Mereka yang berusia 20 hingga 40 tahun diberkas selepas membuat laporan kehilangan van ke­selamatan tersebut pada pukul 9.30 malam.

Rahsia turunkan tekanan darah secara semulajadi tanpa ubat

Orang yang mempunyai tekanan darah yang tinggi terdedah kepada risiko mendapat penyakit serius yang lain, seperti serangan sakit jantung, strok, sakit buah pinggang, dan lain-lain. Jadi kuncinya ialah menjaga tekanan darah supaya berada dalam julat yang normal atau <140 arteri="" boleh="" dalam="" dan="" darah="" dengan="" di="" dikaitkan="" dinding="" hg.="" ia="" ini="" jadi="" jantung="" jika="" jumlah="" kawasan="" keadaan="" kepada="" kerap="" kolesterol="" maka="" menyempitkan="" mm="" otak.="" penyebab="" pula="" sakit="" saluran="" serangan="" serius="" strok="" strong="" tekanan="" terjadilah="" terkumpul="" tersebut.="" tersumbat="" tinggi="" utama="" vena="" yang="">
Masih banyak lagi orang yang tidak prihatin dengan kepentingan mengetahui bacaan tekanan darah masing-masing. Ada sesetengahnya jarang sekali pergi ke klinik bagi memeriksa tekanan darahnya, tahu-tahu tekanan darah sudah melambung tinggi, yang mana agak sukar untuk diturunkan semula dalam keadaan semulajadi, kecuali dengan makan ubat hospital sepanjang masa. Bagi mengelakkan ini semua, buatlah pemeriksaan tekanan darah secara berkala, sekurang-kurangnya rawatan atau langkah berjaga-jaga dapat dilakukan pada peringkat awal lagi.
Pada peringkat pra-hipertensi (peringkat awal penyakit darah tinggi), rawatan semulajadi masih boleh dilakukan tanpa perlu makan ubat hospital.
Apakah rawatan semulajadi yang dikatakan berkesan ini?
Lesitin (lecithin) dikatakan berupaya menguraikan kolesterol menjadi partikel yang kecil dan ini dapat menghalangnya daripada berkumpul di dinding saluran darah (arteri dan vena). Ini berasaskan kepada sifat semulajadi lesitin yang menjadi sebahagian daripada membran sel, membantu menyebarkan lemak dalam badan dan dapat melindungi organ penting dan arteri daripada mengumpulkan lemak, membantu memperbaiki membran sel, membantu penyerapan tiamin oleh hepa/hati, penyerapan vitamin A oleh usus dan menggalakkan penghasilan tenaga.
Oleh itu, pengambilan suplemen lesitin merupakan salah satu rahsia atau cara bagi mengawal tekanan darah secara semulajadi, tanpa mengambil ubat hospital, bagi mengurangkan tekanan darah tinggi, terutamanya pada peringkat awal. Oleh itu, bagi mereka yang baru di peringkat sempadan darah tinggi, eloklah mengamalkan pengambilan suplemen lesitin ini….. semoga manfaat.
Secrets to Lower Blood Pressure Naturally
Danica Collins
One in three adults over the age of 20 have high blood pressure…

Here are Surefire Strategies to Lower
 Blood Pressure Naturally and Protecting Yourself from a 
Heart Attack or Stroke — without using drugs
All too often, the very first symptom of heart disease people ever have is … an actual heart attack.


Heart disease creeps up on you stealthily, like a thief in the night. And far too many adults — most of whom never even suspected that they had high blood pressure, high cholesterol or clogged arteries — become victims of a heart attack or stroke.
Heart disease — not cancer, Alzheimer’s, diabetes, the flu or pneumonia — is the No. 1 cause of death … killing an average of 2,400 Americans each and every single day. Yet, that need not happen to you because there are specific strategies you can take that can reduce your risk of getting a heart attack to zero. 


Interestingly enough, these strategies have little to do with following the doctor’s orders or popping a few pills because oftentimes, those courses of action still lead to serious coronary events. Sadly, most people find out too late.
Do You Have High Blood Pressure?
Only 63% of those with high blood pressure are even aware they have it, according to the American Heart Association.
If you don’t know what your blood pressure is, you can have it checked at your doctor’s office or at a health clinic. Or if you’re one who wants to avoid a high-stress visit to the doctor or health facility, there are drugstores such as Walgreens or Rite-Aid that have BP monitoring devices in their store premises you can use for free. Better still, for as little as $15, you can buy a blood pressure kit that enables you to check your own BP at home any time you want. Once you get a BP reading, check the table below to see where you stand.
Whether you’re in pre-hypertension, Stage 1 or Stage 2 hypertension, there are natural treatment options and alternative remedies that you can use to treat high blood pressure. Your doctor will probably never tell you about these options because he or she may be unaware that they exist.
The Wonders of Lecithin
Lecithin is a phospholipid that is part of cell membranes. It consists primarily of the B vitamin choline, as well as linoleic acid and inositol. Commercial lecithin can be extracted from egg yolks or soybeans. The type derived from soybeans (called soya lecithin) is generally the type of lecithin used in the manufacturing of chocolate as an emulsifier. It increases the chocolate’s flow properties (fluidity) through the reduction of viscosity. Without lecithin, the chocolate is dense and thick and tends to have a rough surface because it keeps the air bubbles inside the bar.

Likewise, lecithin acts as an emulsifier within the human body, helping to disperse fats and protecting the vital organs and arteries from fatty buildup. It also helps improve and repair cell membranes; aids in the absorption of thiamin by the liver and Vitamin A by the intestine; and promotes energy.



Scientific studies have shown that lecithin has the ability to break up cholesterol into small particles — and thus, cholesterol is prevented from building up against the walls of the arteries and veins.



Using lecithin granules or capsules as a dietary supplement is just one of the many strategies you can use to control high blood pressure.
Source

Perubatan Islam (Syifa’) Al-Hidayah


AL-QURAN SEBAGAI PENAWAR- Di dalam Surah Al-Israa’ Ayat 82 Allah (SWT) berfirman “Dan kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang yang beriman kepadanya.” Di dalam Surah Fussilat ayat 44 Allah (SWT) berfirman “Katakan, Al-Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang yang beriman”. Ini jelas terbukti bahawa semua penyakit yang datang dari Allah, penawarnya ada di dalam Al-Quran, terpulanglah kepada individu untuk mencari dan mengamal ayat-ayat tersebut dan yakin sepenuhnya akan mukjizat Al-Quran.
CONTOH SURAH DAN AYAT PENAWAR- Semua penyakit yang Allah jadikan di dunia ini ada penawar nya didalam Al-Quran, contohnya.

- Surah Qaaf ayat 16 hingga 45, Surah Ah-Qaaf ayat 21 hingga 28 dan Surah Sod ayat 34 hingga 61 selalunya untuk penyakit yang ada kaitan dengan tulang (seperti sakit rheumatism, arthritis, sakit sendi, tulang patah atau fractured, slip disc, sakit tulang belakang)

- Surah Al-Buruuj ayat 1 higga 22 selalunya di baca untuk penawar sakit-sakit yang berkaitan dengan perut (seperti gastric, stomach ulcer) atau penyakit yang berkaitan dengan usus besar atau usus kechil.

- Surah Al-Israa' ayat 40 hingga 55 untuk pesakit yang mengalami sakit jantung, saluran darah tersumbat (blockage) dan jantung berlubang.

- Ayat-ayat dalam Surah Al-Anfaal untuk sakit jangkitan kuman/virus atau "infections". Ayat ayat dari Surah Al-Anfaal ini berfungsi sama seperti ubat-ubat antibiotiks.

- Ayat-ayat dalam Surah An-Nahli untuk memberi kekuatan atau tenaga kepada pesakit. Kekuatan dari segi fizikal dan kekuatan dari segi dalaman atau rohani. Ayat-ayat ini berfungsi untuk meningkatkan kekuatan fizikal atau immuniti (sistem daya pertahanan sesaorang). Peningkatan kekuatan rohaniah dari segi semangat dan keazaman pesakit.

- Ayat-ayat dari Surah Al-Anbiyaa', Surah Al-Qasas, Surah Al-Ma'idah, Surah An-Naml khusus untuk penyakit kencing manis (diabetes), darah tinggi (hyper-tension), sakit angin ahmar (stroke) dan lain-lain lagi.

- Ayat-ayat dari Surah Yusuf dan Surah An-Nahli untuk penyakit lemah tenaga batin untuk kaum lelaki.

- Ayat-ayat dalam Surah Maryam, Ambiyaa' dan Imran untuk sakit fibroid, ovarian cysts dan lain-lain sakit perempuan.

- Ayat-ayat dari Surah Fatah, Yunus, Hud, Az-Zumar, Ma'idah, Al-A'raff, Ash-Syura, Al-Qasas dan lain-lain surah untuk berbagai jenis penyakit kanser, sakit buah pinggang (kidney failure), hepatitis dan lain lain penyakit.

- Ayat-ayat dari Surah Al-Baqarah, Fussilat, Ash-Syu'aara, Al-Furqaan, Ar-Ra'd, Toha, Al-Mu'minum, Muhammad, dan lain-lain surah untuk penyakit gangguan sihir, santau, rasuk jin atau iblis, ilmu pangasih, ilmu pelalau, ilmu pemisah dan lain-lain penyakit gangguan atau "spiritual illness".

Selain dari penyakit yang disebut di atas, saya dapati penyakit seperti SLE, sejenis penyakit buah pinggang (nephronic syndrome, penyakit kulit (psiorasis), sakit sawan (epilepsi) dan sakit tekanan jiwa (depression) boleh diubati melalui ayat-ayat Al-Quran.

Di kalangan anak-anak, penyakit yang selalu saya mengubati termasuklah anak-anak yang mengalami penyakit down-syndrome, penyakit "learning disability", penyakit "dyslexic" dan penyakit kronik yang lain.

CARA PERUBATAN- Perubatan Shifa' Al-Hidayah ini tidak menggunakan hikmat makhluk halus (samada jin Islam, khadam, syaitan atau iblis) dan tidak juga menggunakan sebarang perantaraan.

Ianya berdasarkan kepada 3 amalan utama iaitu:

1. Amalan Bacaan Al-Quran,
2. Berdoa memohon kepada Allah (SWT)
3. Memperbanyakkan Zikir (Laila hail’lallah)
Selain dari 3 amalan ini, perubatan ini menggunakan air mineral dan madu asli. Madu asli adalah digunakan untuk mengubati penyakit yang ada kaitan dengan paru-paru (seperti sakit lelah), perut (sakit ulcer, gastric, dll), usus, sakit sendi, lemah tenaga batin dan pasangan yang sukar mendapat anak. Setiap pesakit dinasihatkan berwuduk sebelum perubatan dan kaum muslimat dikehendaki menutup aurat dengan memakai pakaian solat (telekong) semasa perubatan.

Kadang-kadang saya perlu menyentuh pesakit ketika berubat dan tempat yang selalu disentuh adalah di tulang belakang (spinal cord) atau di kepala pesakit. Sebab itu kaum muslimat di mestikan memakai pakaian solat ketika berubat. Untuk kaum muslimat selalu sentuhan dilakukan secara batin and bukan melalui fizikal. Untuk kaum lelaki, kadang kala perlu diurut untuk penyakit yang melibatkan urat saraf, otot-otot dan sakit lemah tenaga batin.
DIAGNOSIS DAN SCANNING UNUK KENAL PASTI PENYAKIT- Mengikut prosedur perubatan yang saya amalkan, pesakit perlu berjumpa dengan saya dahulu, dan saya akan menbuat diagnosis (kenal pasti) penyakit yang dialami oleh pesakit. Diagnosis (kenal pasti) penyakit adalah dengan kaedah “scanning”. Keupayaan “scanning” ini adalah suatu keupayaan atau kebolehan yang diberi oleh Allah (SWT). Berdasarkan penyakit yang dikenal pasti, dengan izin dan hidayah Allah (SWT), saya akan memberitahu pesakit itu samada sakit yang dialami itu adalah -

1. sakit jasmani / fizikal (sakit badan atau physical illness - sakit jantong, cancer, darah tinggi, kencing manis, dll. ) atau

2. sakit rohani (spiritual illness - sihir, saka, gangguan jin, santau. dll.) atau

3. sakit akhlak (behavioural or attitude problem - mencuri, melawan ibu bapa, menipu dan suka cakap bohong, ketagih dadah, zina, etc).

Setelah dikenal pasti akan penyakit yang dihadapi oleh pesakit itu, ini kemudian disusuli dengan pemberian ayat-ayat Al-Quran yang tertentu untuk sakit yang dialami. Bacaan ayat-ayat Al-Quran ini perlu disertakan dengan doa kepada Allah (SWT) dan memohon kepadaNya agar disembuhkan penyakit itu.
AYAT AL-QURAN SEBAGAI GANTIAN KEPADA UBAT- Setiap ayat-ayat Al-Quran yang diberikan kepada pesakit untuk mereka amalkan diibaratkan sebagai ubat, dan air yang diminum adalah untuk menyerapkan ayat itu ke dalam badan dan jiwa pesakit itu. Sebagai perumpamaan, tatkala kita sakit demam, kita ambil pil panadol. Pil panadol tersebut adalah ubat dan air yg diminum sewaktu memakannya adalah untuk menyerapkan ubat panadol itu ke dalam badan atau darah kita agar kita beransur sihat. Sama dengan ayat Al-Quran yang dibaca, ia adalah gantian kepada ubat, dan air yg diminum ialah untuk menyerapkan ayat Al-Quran itu ke dalam badan dan jiwa kita.
KEHEBATAN DAN MUKJIZAT AL-QURAN- Memang benar, perubatan sebegini kadang-kadang tidak ada logiknya dan adakalanya susah untuk diterima oleh akal fikiran manusia. Apatah lagi, bila dianalisakan kaitan sesuatu surah dan ayat-ayat Al-Quran dengan sesuatu jenis penyakit. Apabila dibaca terjemahannya pula, ayat-ayat Al-Quran tersebut tiada menggambarkan kaitan secara langsung dengan penyakit yang dialami. Tapi, inilah kehebatan dan mukjizat Al-Quran!

Sebaliknya, perubatan moden berasaskan kepada logik dan “reasoning”, dan dengan ini lebih mudah diterimapakai oleh para pesakit (seperti macam mana antibiotics dapat menandingi virus atau bakteria yang menjadi punca kepada sesuatu penyakit, atau pain-killer seperti ubat panadol atau ponstan dapat mengurangkan kesakitan seseorang).

Sebagai contoh di dalam Perubatan Syifa' Al-Hidayah ini:

- Surah Kahfi ayat 32 hingga 50 adalah digunakan sebagai ubat tahan sakit atau pain killer. Tetapi bila kita membaca terjemahan ayat tersebut, ia tiada kaitan dengan ubat tahan sakit, ini adalah kehebatan Al Quran.

- Ayat-ayat di dalam surah Al-Anfaal mengandungi banyak hikmah yang menyamai fungsi antibiotik-antibiotik kepada pelbagai penyakit.

- Surah Ah-Qaaf ayat 21 hingga 28 untuk penyakit yang ada kaitan dengan urat saraf (nerve). Kalau dibaca terjemahan ayat tersebut tidak ada kaitan langsung dengan urat saraf.

- Surah An-Nahli - banyak ayat-ayat dalam surah ini yang ada kaitan dengan kekuatan dalaman atau kekuatan sistem daya pertahanan diri (immune system.

- Surah Yassin ayat 72 hingga 83 dan Surah Ar-Rahman ayat 21 hingga 60 adalah ayat penerang hati dan sesuai untuk diamalkan oleh pelajar-pelajar atau anak-anak yang bersekolah.

- Surah Al-Waqiah ayat 36 hingga 74 untuk murah rezeki dari segi kesihatan, kewangan dan harta kekayaan.
PENYAKIT KRITIKAL (Kanser)- Ramai juga pesakit saya yang mengidap sakit kanser yang telah sembuh (dengan keizinan dan keberkatan dari Allah SWT) dengan mengamalkan ayat-ayat ini. Ada seorang pesakit yang telah confirm sakit fibroid dalam rahim oleh doktor perubatan dan dapat dilihat fibroidnya melalui x-ray/scan machine tetapi setelah mengamal bacaan ayat-ayat ini, fibroidnya tak ada lagi di dalam rahim dan ini disahkan oleh doktor perubatan melalui x-ray/scan. Ini bukanlah satu 'magic' tetapi ayat-ayat ini dengan sendirinya menghancurkan fibroid itu dan fibroid ini keluar melalui darah haid.

Saya percaya dan amat yakin bahawa penyakit seperti kanser boleh diubati melalui ayat-ayat Al-Quran. Ini telah terbukti di dalam pengalaman saya mengubati pesakit-pesakit kanser selama lebih kurang 10 tahun, terutama sekali yang menghadapi sakit kanser tahap 1 dan 2 (stage 1 dan stage 2). Dalam perubatan ini, saya juga menggalakkan pesakit kanser berubat secara moden seperti chemotherapy atau radiotherapy, dan disamping itu juga, pesakit membaca ayat-ayat Al-Quran yang saya berikan. Saya sudah kenal pasti ayat-ayat Al-Quran khusus untuk sakit kanser. Pesakit mesti yakin dan perlu berusaha mengamalkan ayat-ayat Al-Quran ini dan juga berdoa agar Allah rahmati dan berkati perubatan ini.

Ayat-ayat dalam surah-surah di dalam Al-Quran yang boleh menjadi penawar kepada penyakit kanser - Surah Ambiyaa, Maidah, Imran, A'raaf, Hud, Yusuf, An-Nahli, Toha, Al-Mukminum, Asy-Syauaraa, Qasas, Al-Fatah, Az-Zumar, Ghafir dan Al-Qamar. Di sebalik ayat-ayat ini ada penawar kepada penyakit kanser.

PEMBEDAHAN CARA BATIN– Ada jenis-jenis penyakit yang perlu diubati melalui pembedahan cara batin. Pembedahan cara batin ini dilakukan bukan menggunakan pisau dan sebagainya, tetapi dilakukan secara simbolik. Contohnya ialah pembedahan untuk penyakit saluran darah yang tersumbat (blockage). Pembedahan ini dilakukan secara simbolik dan apabila pesakit itu mengamalkan ayat-ayat seperti di dalam Surah Al Israa', saluran darah yang tersumbat itu dengan sendirinya (dengan keizinan Allah SWT) sembuh seperti sediakala dan pesakit tak perlu membuat “by-pass operation”.
PENYAKIT ROHANI (SPRITUAL ILLNESS)- Surah dan ayat-ayat Al-Quran ini bukan sahaja dapat mengubati sakit-sakit fizikal (seperti kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, kidney failure, saluran darah tersumbat) malahan ianya lebih berkesan mengubati penyakit-penyakit rohani yang disebabkan oleh jin, syaitan dan iblis (seperti ilmu sihir, saka dan racun santau).

Sebagai contoh:

- Surah Al-Baqarah ayat 1 hingga 25, ayat 44 hingga 55, ayat 85 hingga 95, ayat 103 hingga 203, ayat 165 hingga 186 dan ayat 244 hingga 255 adalah ayat penawar kepada sakit-sakit gangguan yang disebabkan oleh sihir manusia melalui jin, iblis dan syaitan.

- Surah Asy Syuaraa' ayat 95 hingga 118, Surah Arrad ayat 30 hingga 34, Surah Fussilat ayat 25 hingga 44, Surah Furqaan ayat 61 hingga 77, Al-Mukminun ayat 105 hingga 118, dan ayat-ayat di dalam Surah Taha, A'raaf, Hud, Surah Al-Hasyr, Surah Al-Ghaasyiyah dan Surah Asy Syura sungguh berkesan dibaca untuk mengeluarkan jin, benda-benda halus atau racun-racun perbuatan ilmu sihir atau santau dari badan manusia.

- Surah Muhammad ayat 21 hingga 32 dan Surah Taha ayat 120 hingga 135 adalah ayat "penyejuk" iaitu penawar kepada orang yang panas baran dan untuk mententeramkan jiwa, fikiran dan hati. Sekiranya hati rasa resah dan gelisah atau "moody" tanpa sebab, dengan mengamalkan ayat-ayat ini dapat mententeramkan jiwa dan hati

GANGGUAN SAKA- Gangguan saka adalah gangguan jin atau benda-benda halus yang datang daripada keturunan keluarga. Ramai pesakit-pesakit yang mengalami gangguan saka tidak mengetahui ada nya jin dalam badan mereka yang mereka miliki melalui keturunan keluarga.

Sekiranya ada ahli keluarga terdahulu seperti ayah atau emak, nenek atau datok yang menuntut ilmu-ilmu silat atau ilmu-ilmu batin yang berasaskan jin, bila mereka meninggal dunia dan mereka tidak sempat membuang ilmu-ilmu tersebut atau memerdekakan jin-jin mereka, besar kemungkinan jin jin ini akan mendampingi waris-waris dalam keluarga tersebut. Bukan semua dalam keluarga itu akan didampingi oleh jin-jin saka ini. Selalunya anak anak lelaki dalam keluarga atau anak perempuan yang lemah semangat.

Ramai pesakit yang membawa ke klinik saya bayi-bayi yang baru lahir yang menangis dan meragam, dan selalunya bayi-bayi ini diganggu oleh jin-jin saka dari keturunan mak dan ayah bayi tersebut. Selepas saya mengeluarkan jin-jin saka dari dalam bayi-bayi ini, selalunya mereka akan pulih dan akan kembali normal.

Ada beberapa kes anak-anak yang tidak mahu pergi sekolah tanpa sebab yang munasabah. Mereka memang tidak mahu dan takut untuk ke sekolah. Dalam kes macam ini selalu anak-anak ini ada jin-jin saka dalam badan mereka dan jin-jin saka ini mempengaruhi minda dan hati anak-anak ini supaya tidak mahu ke sekolah. Mengapa mereka mempengaruhi anak ini ialah kerana di sekolah anak ini ada terdapat benda-benda halus di mana jin-jin dalam badan anak ini mungkin tidak selasa atau takut untuk memasuki ke kawasan sekolah. Mungkin perkara yang saya nyatakan ini tidak masuk akal tapi ia kerap kali berlaku. Setelah saya mengeluarkan jin-jin saka dari anak anak ini, mereka tidak ada masalah untuk ke sekolah selepas itu.

PENYAKIT GANGGUAN MAKHLUK HALUS- Penyakit-penyakit gangguan selalunya disebabkan oleh kemasukan jin, syaitan atau iblis ke dalam tubuh badan manusia. Apabila jin memasuki ke dalam badan manusa, ia selalu nya berada di dalam otak dan di tulang belakang (spinal cord) berdekatan dengan urat saraf kita. Melalui otak dan urat saraf, jin akan dapat mempengaruhi pemikiran dan emosi pesakit itu. Sebab itu kalau seseorang itu ada sakit ganguan sihir atau ganguan jin, fikiran dan emosinya mereka terganggu, dan kadang-kadang “anxiety level” mereka sangat tinggi. Selalunya mereka rasa sakit di bahagian pinggang, tengkuk, bahu dan sendi-sendi. Bila fikiran mereka terganggu, ia akan mengakibatkan seseorang itu mendapat sakit tekanan jiwa atau “depression”.

Apabila seseorang itu telah dimasuki jin atau makhluk halus, ia perlu terlebih dahulu dikeluarkan atau dimusnahkan (dengan izin Allah SWT). Keupayaan mengeluarkan atau memusnahkan jin, makhlus halus, racun sihir dan santau ini perlu dipelajari dan ia suatu keupayaan yang diberikan oleh Allah SWT. Apabila makhluk halus itu telah dikeluarkan atau dimusnahkan, ia disusuli dengan doa oleh pesakit dan amalan bacaan ayat-ayat Al-Quran seperti ayat-ayat dari Surah Al-Baqarah, Surah Asy Syu'araa, Surah Arrad, Surah Taha, Surah Fussilat, dll.
GANGUAN SIHIR– Ada banyak jenis ganguan sihir. Sebagai contoh - ilmu hitam ialah sihir yang boleh melemahkan tenaga batin seseorang. Ramai pesangan suami isteri yang dikenakan sihir atas tujuan untuk meruntuhkan rumah-tangga mereka. Ramai ahli sihir menggunakan jin untuk mengawal pemikiran dan nafsu syahwat seseorang. Di sini jin itu akan merosakkan urat saraf di tulang belakang seseorang itu melemahkan tenaga batinnya dan juga mempengaruhi pemikiran dan emosi suami dan isteri supaya mereka tidak sehaluan. Santau adalah sejenis racun sihir dan boleh dimasokkan ke dalam badan sesaorang itu melalui jin atau melalui makanan.

Santau adalah sejenis sihir yang sangat popular dalam masyarakat Melayu, India dan Cina. Terdapat bermacam jenis santau dari perbagai bahan semula jadi seperti racun santau dari racun akar-akar kayu, buluh nyilu, racun binatang seperti ular, cengkerik, lipan, dll. atau dari bahan kaca, pasir dan besi. Terkini yang saya dapati ialah santau yang diperbuat dari bangkai binatang dan tuala wanita yang telah dipakai. Perubatan mengeluarkan racun santau ini dilakukan melalui batin dan dengan membaca ayat-ayat Al-Quran yang tertentu.

Sihir yang sangat popular di kalangan masyarakat melayu adalah ilmu pengasih dan ilmu pemisah. Ilmu pengasih apabila ada orang yang ingin mempengaruhi emosi dan perasaan sesaorang dengan menggunakan jin dan sihir. Ilmu pemisah pula apabila ada orang ketiga yang ingin memisahkan pasangan suami isteri untuk mengawini suami atau isteri pasangan tersebut.
MEMBUAT KAJIAN- Saya memang berharap agar ada pelajar-pelajar atau tenaga pengajar pusat pengajian tinggi dapat membuat research tentang Perubatan Syifa' Al-Hidayah ini sebab banyak lagi rahsia-rahsia di dalam Al-Quran yang saya sendiri belum dapat mendalami dan memahaminya. Hakikatnya, ramai kalangan umat Islam yang sakit telah sembuh dengan mengamalkan ayat-ayat Al-Quran (dengan keizinan Allah SWT), ini adalah bukti bahawa Al-Quran adalah penawar kepada segala penyakit kepada orang yang yakin dengannya dan dengan keizinan Allah SWT.
KEYAKINAN DAN USAHA SERTA DOA- Saya telah mempraktikkan Perubatan Syifa' Al-Hidayah atau (Koranic Medicine)ini sudah lebih daripada 10 tahun. Hakikatnya, dengan keizinan Allah (SWT) ramai kalangan pesakit yang telah sembuh dengan mengamalkan ayat-ayat Al-Quran yang diberikan. Pokoknya, kita perlu yakin sepenuhnya dengan mukjizat ayat-ayat Al-Quran ini dan berusaha membaca ayat-ayat Al-Quran dan berdoa kepada Allah (SWT) untuk sembuh dari penyakit yang dihadapi.
Bacaan sepenuhnya :http://www.syifa-alhidayah.com/pengenalan_detail.asp
pengasas :. 
 

HIKMAH DISEBALIK MUSIBAH PENYAKIT

 
 
Monday, 10 June 2013 14:43

Soalan :

Assalamualaikum Tuan Haji. Nama saya Siti Zubaidah berumur 40 tahun. Saya sudah bekeluarga dan mempunyai 3 orang cahaya mata. Sebelum ini hidup kami bahagia walaupun pendapatan kami sederhana. Empat tahun lepas, keluarga kami telah ditimpa musibah, suami saya diserang penyakit stroke (angina ahmar). Sebelah kanan bahagian badan suami saya lumpuh. Kini suami saya tidak dapat lagi bekerja bagi menyara kami sekeluarga disebabkan pergerakannya yang terbatas. Baru-baru ini, anak saya yang kedua pula telah disahkan mendapat penyakit SLE. Ini sedikit sebanyak menambahkan lagi bebanan yang terpaksa ditanggung oleh kami sekeluarga. Saya redha dengan apa yang terjadi kepada suami dan anak saya, tetapi saya ingin tahu kenapakah Allah turunkan musibah seperti ini kepada keluarga kami disaat kami bahagia?  Terima kasih.

Jawapan :

Waa'laikumussalam Puan Siti Zubaidah. Soalan ini sering ditanya oleh pesakit-pesakit  saya.  Sebenarnya, penyakit yang menimpa adalah antara ujian dari Allah SWT. Namun dalam tidak sedar, ujian penyakit yang kita hadapi itu adalah guru yang mengajar dan mendidik kita agar kita menjadi manusia yang lebih baik. Jangan sesekali kita berburuk sangka kepada Allah SWT di atas musibah yang menimpa.
Sebagai pengamal perubatan islam, seringkali saya mendengar keluh kesah pesakit yang menderita penyakit-penyakit kronik. Ada yang  yang bertanyakan kenapa agaknya suratan kehidupan mereka sebegitu. Sudahlah jatuh, ditimpa tangga. Penyakit yang dideritai hadir di saat kehidupan mereka yang kian kesempitan.  Ada antaranya menyatakan rasa iri hati dengan keadaan orang lain yang ditakdirkan memperoleh kesenangan dan kesihatan secara berterusan.
Hakikatnya, inilah asam garam kehidupan yang harus diterima dengan hati terbuka. Sebagai khalifah di muka bumi, perlulah kita membuat analisis dan muhasabah. Berfikir secara waras bahawa ketentuan Allah SWT mempunyai seribu satu sebab yang terkandung hikmah dan pengajaran. Sebagai hamba-Nya, harus bersabar andai diuji dengan dugaan demi dugaan. Setiap sesuatu ketentuan dan musibah perlu dihadapi dengan bijak, tenang serta berserah tanpa kompromi kepada Allah SWT.

Firman Allah Taala yang bermaksud :

“Dan sesungguhnya kami akan berikan cubaan kepada kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan, Innalillahi Wainna Ilaihi Rajiun, maka itulah mendapat berkat dan rahmat daripada Tuhannya dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk.” - Surah al-Baqarah : 155-157

Oleh itu, sehebat mana ujian yang dihadapi hendaklah ditempuhi dengan sabar, redha  dan bertawakal kepada-Nya. Terus menerus berusaha mencari penawar dan berdoa supaya Allah memberikan petunjuk dan rahmat agar keadaan penyakit yang dihadapi akan lebih baik daripada sebelum ini.

 

DERITA NABI AYYUB A.S

Di dalam Al-Quran ada merakamkan kisah penderitaan penyakit yang terpaksa ditanggung oleh Nabi Ayyub. Di dalam Kitab Duratun Nasihin, pada bab kisah kesabaran Nabi Ayyub. Secara ringkasnya, Nabi Ayyub a.s merupakan seorang Nabi Allah yang dikurniakan nikmat kekayaan, kesihatan serta anak pinak. Beliau tidak pernah lupa untuk mensyukuri atas segala nikmat yang telah Allah SWT kurniakan.
Dengan izin Allah, kesabaran Nabi Ayyub a.s. diuji apabila Iblis membakar rumah, harta benda dan anak-anak Nabi Ayyub a.s. Iblis belum berpuas hati lantaran melihat ketabahan dan kesabaran Nabi Allah Ayyub. Lalu sekali lagi Nabi Ayyub di uji dengan jangkitan penyakit kulit yang kronik sehinggakan masyarakat di sekeliling merasa jijik melihatnya. Isteri-isterinya meninggalkan beliau kerana tidak mampu lagi menanggung malu dan kesengsaraan hidup. Yang tinggal hanyalah Nabi Ayyub bersama Siti Rahmah salah seorang dari isterinya yang solehah menemaninya walaupun keadan beliau yang serba dhaif. Selama 7 tahun Nabi Ayyub menderita, namun tidak lekang dari mulutnya berzikir memuji Allah SWT. Siti Rahmah juga akhirnya berjaya dihasut oleh iblis seterusnya meninggalkan Nabi Ayyub keseorangan.
Dalam pada itu, bermunajat Nabi Ayub a.s merintih pada Allah SWT sebagaimana firman-Nya :

"(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang". - Surah Al-Anbiya’: 83

Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, Allah tidak membiarkan Nabi-Nya sepi sendirian. Maka Allah mengabulkan rintihan Nabi Ayub. Allah menyuruhnya agar menghentakkan kaki ke tanah, lalu keluarlah air yang sejuk dingin lalu diminum, dimandikan sebagai penawar. Firman Allah SWT :

“Maka kami pun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalikan keluarganya kepadanya, dan Kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah”. - Surah Al-Anbiya’: 84

Dengan izin Allah SWT, Nabi Ayub a.s telah kembali sihat seperti sedia kala, bahkan Allah mengurniakan zuriat lagi ramai, berganda-ganda dari yang hilang dan Allah juga mengembalikan kemewahan kepada Nabi Ayub a.s. sebagai tanda rahmat dan kasih sayang Allah.
Cebisan kisah Nabi Ayyub a.s. ini memberi pengajaran kepada kita bahawa  musibah penyakit adalah ujian dari-Nya sebelum Allah mengurniakan rahmat kasih sayang-Nya. Allah SWT ingin menilai kesabaran dan keteguhan iman dan cinta kita kepada-Nya. Jangan sesekali berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar rintihan hamba-hambanya yang soleh. Percayalah, akan tiba masanya jika tidak di dunia, pasti di akhirat kelak akan terbit sinar kebahagiaan dan rahmat-Nya menerangi kehidupan, berkat kesabaran serta keimanan menempuhi ujian demi ujian.

 

HIKMAH DISEBALIK MUSIBAH PENYAKIT

Di sebalik setiap musibah yang menimpa manusia itu sebenarnya mempunyai hikmah yang tertentu. Musibah bukan sahaja datangnya sesuatu penyakit tetapi apa-apa dugaan yang Allah SWT menduga kita seperti masalah rumah tangga, masalah kewangan, masalah di tempat kerja, masalah pembelajaran anak-anak, masalah politik negara, banjir besar, tsunami, gempa bumi, kemarau dan sebagainya. Antara hikmah yang boleh kita ambil dari musibah yang dihadapi antaranya :
  • Mengangkat Darjat
Musibah yang menimpa seseorang merupakan jalan untuk Allah SWT meninggikan darjat seorang hamba-Nya.  Kisah Nabi Ayub merupakan contoh yang terbaik. Nabi Ayub mempunyai kedudukan mulia di sisi Allah SWT, namun masih mampu berbaik sangka kepada-Nya . Sudahlah dirinya ditimpa penyakit.  Isteri-isterinya juga menjauhkan diri. Namun Nabi Ayub tetap bersabar menerimanya sehinggalah Allah SWT mengembalikan semula kesihatan dan ditinggikan pula darjat di sisi-Nya. Sesungguhnya, kesabaran Nabi Ayub dalam melalui ujian Allah berkenaan mempunyai hikmah yang besar. Ujian dari Allah SWT datang kepada manusia-manusia yang Allah pilih sahaja. Kita hendaklah bersyukur sekiranya musibah datang kepada kita sebab kita di antara hamba-hamba Nya yang Allah SAW pilih untuk diduga.
  • Tanda Cinta
Musibah adalah tanda kecintaan Allah SWT kepada hamba-Nya, Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya besarnya pahala yang  kita perolehi bergantung besarnya dugaan, dan Allah SWT apabila mencintai suatu kaum, maka Allah akan menguji mereka. Barang siapa yang redha, maka ia akan mendapatkan keredhaan-Nya dan barang siapa yang kesal terhadapnya, maka ia akan mendapatkan kemurkaan-Nya.” - (HR. Ahmad dan Tirmidzi).
Justeru itu, janganlah disesali akan musibah yang dihadapi, malah seharusnya disyukuri.
  • Belajar Erti Sabar
Yakinlah bahawa Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kesanggupannya dan kemampuannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah SWT mencintai orang-orang yang sabar dan sentiasa bersama-sama mereka, sebagaimana firman-Nya :
“Dan ingatlah Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar". - Surah Ali 'Imran : 146
  • Pembersihan Dosa
Sebagai manusia biasa, sudah tentu kita tiada terlepas daripada melakukan kesalahan sama ada secara sengaja atau tidak sengaja. Hakikatnya iblis dan syaitan senantiasa menggoda nafsu kita agar terus menerus melakukan dosa. Sedangkan dosa itu menjauhkan diri kita dengan Allah SWT. Hikmah diturunkan kesakitan itu adalah sebagai cara untuk membersihkan diri kita terhadap dosa-dosa lalu. Ia bersesuaian dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud :
"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya." - (HR. Bukhari dan Muslim)
  • Memberi Keinsafan
Kita mesti bersyukur segala nikmat kesenangan yang diberi oleh Allah SWT. Dengan kehendak-Nya juga, nikmat kesenangan itu boleh hilang dalam sekelip mata. Janganlah dicela andai musibah menimpa. Ketahuilah bila anda sakit atau ditimpa sesuatu musibah, hakikatnya Allah SWT sedang memberikan perhatian kepada anda. Bukankah itu satu kemuliaan?
  • Pengubat Kepada "Ego"
Sakit menjadikan kita beringat akan nikmat sihat yang Allah SWT kurniakan hanyalah pinjaman semata-mata.  Segala yang kita miliki adalah milik mutlak Allah SWT. Sakit adalah petanda bahawa kita adalah makhluk yang lemah. Didatangkan sakit atau apa-apa musibah, adalah untuk kita beringat bahawa kita ini hamba Nya dan kita tidak patut bersifat sombong dan bongkak kepada Allah SWT. Sesungguhnya musibah itu adalah pengubat kepada “ego” kita.
  • Lebih Dekat Dengan Tuhan
Dalam keadaan sakit, kita lebih mudah mengingati Allah. Merasa kelemahan dan ketidakmampuan di hadapan-Nya. Bila kita sakit kita akan bersungguh-sungguh memohon perlindungan kepada Allah SWT. Mungkin selama ini kita lalai. Keadaan ini akan mengingatkan kita kepada nikmat kesihatan yang dikurniakan oleh Allah. Jarang orang merasakan nikmat ketika sakit. Namun, bagi orang yang banyak bersyukur dan bersabar dalam menghadapi kesakitan, ia akan memperoleh nikmat.
  • "Turning Point" dalam Kehidupan
Bila kita terlalu leka dalam hal-hal duniawi, kita selalu lupa kewajipan kita untuk beribadah kepada Allah SWT.  Hal-hal duniawi lebih penting dari hal-hal akhirat. Turunnya penyakit memberi keinsafan dan mula mendekatkan diri dengan Allah SWT. Sakit adalah ‘signal’ yang Allah SWT sangat mengasihi kita agar menjadi hambanya yang bertaqwa dan tidak terus lalai dan leka kerana matlamat sebenar kita adalah kehidupan abadi di akhirat kelak, bukan kehidupan dunia yang bersifat sementara.
  • Membersih Hati
Manusia yang tidak diuji dengan musibah menjadikan ia ujub dan takabbur. Hatinya menjadi kasar dan jiwanya beku. Musibah dalam bentuk apapun adalah rahmat Allah SWT. Ia dapat membersihkan jiwa dan menyucikan iman seseorang. Itulah ubat dan penawar kehidupan yang diberikan Allah SWT kepada setiap orang beriman. Ketika hati menjadi bersih dan suci maka sirnalah penyakitnya, martabatnya diangkat dan jiwanya dimuliakan.


PENUTUP

Sesungguhnya nikmat kesihatan yang kita perolehi pada ketika ini wajiblah kita syukuri. Seandainya ditimpa musibah penyakit maka mohonlah kesembuhan kepada-Nya. Perbanyakkan amal ibadah, dekatkan diri dengan Al-Quranul Kareem kerana di situ ada penawar kesembuhan dari segala macam penyakit dengan Izin Allah. Firman Allah SWT :

“Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.” - Surah Al-Isra’:82

Di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah, kami hanya boleh memberi panduan rangkaian ayat-ayat Al-Quranul Kareem untuk pesakit-pesakit amalkan tetapi kuasa penyembuhan mutlak adalah dari Allah SWT. Setiap rangkaian ayat yang diamalkan itu ibarat sebagai ubat panawar kepada penyakit yang dialami. Maka berdoalah kepada Nya dan mohon keredhan dan keampunan semoga segala musibah penyakit yang diturunkan akan segera sembuh kembali, Inshallah.

Sakit Itu Nikmat Atau Musibah ?

Tahun 2008
Hari itu saya demam, tapi saya gagahi juga untuk ke kelas. Biasalah orang demam, mestilah senyap. Tapi, seorang kawan berkata, 'Demam ye?banyak dosa la tu'.

Kes kedua, semasa saya bersolat jumaat di Lembah Subang, selipar seorang sahabat telah hilang. Kami pun sibuklah mencari seliparnya. Tanpa sedar, kami diperhatikan oleh seorang pakcik lalu dengan selamba dia berkata, 'Hilang selipar ye? ni mesti sebab tak bayar zakat'.

Banyak lagi kejadian yang serupa, tapi cukuplah 2 contoh itu. Sikap manusia, sentiasa terburu-buru. Seringkali mulut yang ini bercakap tanpa ditimbang oleh rasional akal. Saya tak faham apa rasionalnya mengaitkan antara demam dengan banyak dosa dan apa logiknya selipar hilang dengan tak bayar zakat?

Sabar Orang Sakit.
Benar, memang ada hadis menceritakan- tidak akan ada satu orang, yang sekiranya pada malam harinya dia sakit lalu dia bersabar dengan sakitnya itu kecuali Allah akan mengampunkan dosa-dosanya. Hadis ini kerap didengari dan diulang-ulang. Tapi, sesekali tidak ia menyatakan tentang berapa banyak dosa kita.

Mengaitkan sakit dangan kafarah (penghapusan) dosa itu ada benarnya. Namun mengaitkan sakit dengan dosa, sangatlah pelik!! Apakah hanya orang yg berdosa yg sakit? Ketahuilah, Firaun pun tidak pernah sakit seumur hidupnya. Kerana itu, dia berani mengaku sebagai tuhan. Manusia yang banyak dosa macam dia, tak ditimpa sakit pun?

Atau mungkin kita fikir sakit hanya untuk orang yang berdosa? Ketahuilah, Rasulallah s.a.w sebelum kewafatannya diserang oleh sakit yang teruk hingga menyebabkan Baginda tidak mampu berdiri memimpin solat. Baginda maksum, tapi tetap sakit.

Maka,pemahaman kita bahawa sakit ialah musibah atau bala adalah kurang tepat. Kerana sesungguhnya sakit itu ialah nikmat daripada Allah. Zahirnya, orang yang terlantar diatas katil pasti tidak akan mampu melangkah kakinya ke pusat hiburan dan tempat maksiat. Sedetik pun dia tidak akan bermimpi untuk buat jahat, kerana dia hanya menginginkan sihat.

Manusia yg sakit akan lebih mengingati Allah! Itu pasti. Hatinya akan mengingati dosa lampaunya, menimbulkan keinsafan, dan taubat. Kalau mati sempat taubat, bukankah itu satu pengakhiran yang membahagiakan?

Sakit itu nikmat! 
Allah akan mengampunkan dosa-dosa kita seluas langit dan bumi ini, sekiranya kita bersabar diuji dengan sakit. Lihatlah Nabi Ayub a.s, sakitnya yang bertahun-tahun, tidak sesekali menyebabkannya lupa kepada Allah. Sebaliknya, sabarnya itu telah meningkatkan darjatnya hinggalah diiktiraf oleh Allah di dalam Quran sebagai hamba yang penyabar.

Sakit juga satu bentuk peringatan daripada Allah. Di dalam Surah As-Sajadah ayat 21, Allah berfirman bahawa Dia pasti akan menurunkan 'siksa yang dekat' di dunia ini sebelum siksaan yang sebenar di akhirat dengan harapan semoga orang fasik dan kafir kembali kepada kebenaran. Betapa Allah menginginkan agar kita terselamat daripada neraka yang pedih.

Orang yang sakit juga akan 'menikmati' kasih sayang dan perhatian yang lebih. Hubungan kekeluargaan akan menjadi kembali erat. Hubungan silaturrahim juga akan semakin kuat. Bermaaf-maafan, bertukar-tukar doa dan juga nasihat. Bertepatan dengan satu sabdaan Baginda tentang tanggungjawab seorang muslim terhadap saudara muslimnya yang lain. Salah satunya ialah dengan menziarahi orang sakit.

Seperkara lagi, doa orang yang sakit ini sangat dimakbulkan. Mungkin orang yang tak berfikir panjang akan kecewa kerana mungkin sudah lama berdoa dan berubat namun tidak juga sembuh. Harus diingat! tidak semestinya doa kita ni Allah jawab di dunia. Mungkin Allah akan beri diakhirat nanti dan itu lebih baik kerana saat itu, kita masing-masing helpless. Harta sudah hilang nilai, yang bernilai cuma amal soleh, tapi amal soleh sangat sedikit! Mudah-mudahan, doa ini akan 'topup' pahala kita.

Allah tidak menyusahkan kita.
Ujian-ujian untuk kita diberikanNya sesuai dengan kemampuan kita. Saat sakit ini, kita perlu banyakkan taubat, bermuhasabah dan berdoa, supaya kita terselamat daripada neraka. Rasionalnya? Lebih baik terselamat daripada neraka daripada terselamat dari menghidap mati kanser.

Sebabnya?
Bukankah, kalau bukan kerana kanser pun, manusia tetap akan mati?
Lebih utama, takutkan neraka. Bukan takut diserang kanser.

Yang pasal selipar hilang tu lagilah pelik! Mana pakcik tu tahu sahabat saya tak bayar zakat? Dia bayar la pakcik!Hish pakcik ni...mudah sangat membuat andaian.

Dalam Surah Al-Hujurat ayat 12; Allah melarang kita daripada berprasangka.Sungguh, buruk prasangka betul lah pakcik tu. Silap-silap, boleh bergaduh kalau yang dituduh tu bukan orang yang penyabar!

Kesimpulan
Sementara diri tengah sihat, tidakkah diri rasa terpanggilkah untuk beramal?

nota : Jangan salah faham. Artikel ini bukan membicarakan tentang 'perlu sakit' sebaliknya ia lebih kepada 'jambangan bunga' kepada orang sakit. Dan harus diingat, kita wajib menjaga kesihatan.

20 ulat berenga hidup dalam badan


Agensi - DUA ekor ular berenga yang dikeluarkan dari badan Ma.


BEIJING – Seorang lelaki di sini yang baru pulang dari Afrika terkejut selepas doktor mengeluarkan sebanyak 20 ekor ulat berenga yang masih hidup di bawah lapisan kulitnya.
Lelaki itu yang dikenali sebagai Ma berada di Afrika selama enam bulan untuk bekerja dan sebaik pulang ke China dia mula berasa gatal di beberapa bahagian badannya.
Lelaki itu telah mendapatkan rawatan seorang pakar kulit di sebuah hospital di sini dan terkejut selepas doktor memberitahu bahawa terdapat ulat berenga di dalam badannya.

Agensi - KEADAAN kulit Ma yang mengelupas selepas dimasuki ulat berenga.


Kata doktor, ulat berenga tersebut dikesan berada di bahagian perut dan paha. Ulat itu juga didapati memakan tisu lelaki berkenaan yang menyebabkan dia berasa gatal.
Doktor yang membuat satu pembedahan kecil kemudiannya berjaya mengeluarkan kira-kira 20 ekor ulat berenga dari dalam badan lelaki tersebut.
Ulat berenga tersebut dipercayai berasal daripada sejenis langau yang dikenali sebagai Tumbu dan gemar bertelur dalam badan manusia atau haiwan. – Agensi