• Minyak
1 / 1
KUALA LUMPUR - Harga jualan runcit petrol RON97 di seluruh negara turun 20 sen seliter kepada RM2.55 seliter daripada RM2.75 seliter berkuat kuasa tengah malam ini.
Kementerian Kewangan telah menghantar surat kepada Petronas Dagangan Berhad berhubung penurunan harga bahan api itu hari ini.
Harga runcit RON97 ditentukan oleh 'apungan terurus', dan harga akan berubah mengikut kuasa pasaran. - Bernama

5:38PM - 18 Nov 2014

Habuan seks: Pegawai Keda mengaku tak salah

Seorang pegawai tadbir Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Alor Setar, hari ini terhadap dua tuduhan membabitkan layanan seks sebagai dorongan membantu meluluskan permohonan rumah di bawah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) Kedah.
  
Bagi tuduhan pertama, Heris Saad, 56, didakwa secara rasuah meminta suapan berbentuk layanan seks daripada seorang ibu tunggal sebagai dorongan untuk mempercepatkan proses permohonan rumah PPRT di Kentucky Fried Chicken (KFC), Jalan Limbong Kapal di Alor Setar pada 10.45 pagi, 10 November lepas.
  
Dia didakwa mengikut Seksyen 16(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana yang lebih tinggi.
  
Heris juga dituduh memperoleh suapan berbentuk layanan seks daripada seorang ibu tunggal sebagai dorongan untuk tujuan sama di bilik bernombor 101, Hotel Royale Jalan Putra di Alor Setar pada 2.45 petang, 13 November lepas.
  
Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009 yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana yang lebih tinggi.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya SPRM Mohd Firdaus Sekman@Abdullah manakala tertuduh belum melantik peguam.
  
Hakim Azhar Mokhtar menetapkan jaminan RM4,000 bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin.
  
Heris membayar jaminan berjumlah RM8,000 itu.
  
Sebelum itu, dalam rayuannya Heris memberitahu dia telah berkhidmat dengan Keda selama 33 tahun dan kini merupakan Pegawai Tadbir gred N44.
  
Azhar kemudian menetapkan 2 Disember ini sebagai tarikh sebutan semula kes itu selain membolehkan tertuduh melantik peguam.
  
-Bernama

“Rusia Bakal Jadi Milik Islam” – Paderi Besar Katholik Ortodok Rusia
By editor-2 November 17, 2014 : 10:04 am
paderi
Seorang Imam Besar Katolik Ortodoks, Dmitri Smirnov, menyampaikan sebuah khutbah gereja yang menggemparkan di depan ratusan jemaatnya.
Dia mengatakan masa depan Rusia akan menjadi milik pemeluk Islam. Berikut ini ceramahnya kepada jemaatnya sebagaimana Muslimina beritakan:
Kalian lihat, ketika umat Islam merayakan hari besar keagamaannya, tidak satu pun orang yang berani melewati mereka, karena di seluruh dunia di masjid-masjid dan jalan-jalan kota di padati jutaan ribu umat Islam yang sedang bersujud kepada Tuhannya.
Saksikanlah, barisan jutaan umat manusia yang beribadah dengan sangat teratur dan mengikuti shaf mereka masing-masing, dan hal itu tidak perlu diajarkan. Mereka berbaris dengan tertib tanpa harus di perintah.
Lalu dimana kalian bisa melihat pemeluk Kristen seluruh dunia, bisa beribadah bersama? Dan hal itu tidak ada dalam Kristen, kalian tidak akan pernah melihatnya.
Lihatlah mereka, orang Muslim kerap membantu dengan sukarela tanpa berharap imbalan, tapi pemeluk Kristen malah sebaliknya.
Kalian tanyakan pada wanita tua itu (sambil menunjuk wanita yang lumpuh yang berada di gerejanya). Menurut wanita tua itu, seorang pengemudi Muslim sering menyediakan jasa transportasinya untuk mngantarnya ke gereja di Moskow.
Dan setiap wanita tua itu ingin memberinya upah, tapi pengemudi Muslim selalu menolaknya dengan alasan bahwa Islam melarang mengambil upah pada wanita lansia, jompo, dhuafa dan anak-anak yatim di berbagai panti dan yayasan.
Dengarkanlah persaksiannya, padahal wanita tua itu bukan ibu atau kerabatnya, tapi pengemudi Muslim mengatakan dalam Islam wajib menghormati orang yang lebih tua, apalagi orang tua yang lemah dan tak berdaya tersebut.
Keikhlasan pribadi pengemudi Muslim tersebut tidak ada ditemukan dalam pemeluk Kristen yang mengajarkan kasih, tapi pengemudi Kristen bisa tanpa belas kasih meminta upah atas jasa transportasinya pada wanita tua itu. Dia mengatakan layak mendapat upah karena itu adalah profesinya sebagai jasa transportasinya.
Seorang Muslim justru lebih dekat dengan Sang Mesiah, tapi orang Kristen hanya ingin uang. Apakah kalian tidak merasakan?
Bagaimana dalam prosesi penebusan dosa, siapa saja harus membayar kepada pendetamu, entah itu miskin atau manula, wajib memaharkannya sebagai ritual pengampunan dosa.
Saksikan juga, seorang Muslim tidak tertarik untuk mngambil upah pada orang-orang lansia. Mereka begitu ikhlas dengan sukarela membawakan barang-barang serta belanjaan wanita tua itu. Sampai sang wanita tua itu hendak berdoa ke gereja, sang pengemudi Muslim setia antar jemput wanita tua itu.
Inilah kenapa saya mengatakan masa depan Rusia akan menjadi milik mayoritas pemeluk Islam dan negeri ini akan mnjadi milik Islam. Kalian lihat pribadi yang berbudi luhur dan santun, mampu membuat dunia tercengang, ternyata akhlak Muslim lebih mulia daripada jemaat Kristen.
Kalian mendengar bahwa Islam dituduhkan sebagai agama teroris, tapi itu hanya isu belaka yang pada kenyataannya umat Islam lebih mengedepankan tata krama serta kesopanan.
Walau mereka di fitnah sebagai teroris, tapi populasi jumlah mualaf di Eropa dan Rusia makin ramai berdatangan ke tempat ibadah orang Muslim untuk memeluk Islam, karena para mualaf tahu betul bahwa Islam tidak sekejam yang dunia tuduhkan.
Sekarang dan selamanya, masa depan Rusia akan menjadi milik umat Islam. Di masa depan adalah kembalinya kejayaan Islam. Lihat populasi Muslim di Rusia, telah berjumlah 23 juta dan pemeluk Kristen mngalami penurunan menjadi 18 juta, lalu sisa yang lainnya masih tetap komunis.
Ini sebuah fakta bahwa Islam sekarang menjadi agama terbesar di Rusia. Di utara bekas pecahan negara Uni Soviet mayoritas Muslim yaitu Republik Chechnya, Tarjikistan, Kajakhstan, Uzbeckistan dan Dagestan. Lalu umat Islam telah menjamah di kota-kota besar Rusia termasuk Moskow.
Imam Besar mengakhiri khutbahnya dan turun ke mimbarnya dengan mata yang berair, di mana para jemaatnya masih trpaku dan haru, tidak menyangka seorang Imam Besar Katolik bisa mengagungkan orang Muslim.
Sebagian jemaat ada yang menangis melihat cara ajaran Islam, ternyata berbudi luhur dan tidak layak di sebut “teroris”.
(HP/MediaIslamia.com)

 

# APAKAH YANG TERJADI JIKA BERSENTUHAN DENGAN BUKAN MAHRAMNYA???? #
Bagi pasangan lelaki dan perempuan yang sedang pacaran atau bertunangan, inilah alasan dan sebab mengapa anda tak perlu bersentuhan dengan bukan mahram atau pasangan masing-masing di luar sana. Lihat TANDA MERAH dalam gambar di bawah.
Kajian menunjukkan bagian berwarna merah adalah peningkatan suhu yang tinggi di kawasan tersebut. Jadi berpegangan tangan, jantung seorang perempuan akan berdegup kencang karena cinta dan kasih sayang. Sedangkan lelaki berdegup di otak dan kemaluan kerana nafsu semata-mata.
Dari Ma’qil bin Yasar radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
لأَنْ يُطْعَنَ فِي رَأْسِ رَجُلٍ بِمِخْيَطٍ مِنْ حَدِيدٍ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَمَسَّ امْرَأَةً لا تَحِلُّ لَهُ
“Ditusuknya kepala seseorang dengan pasak dari besi, sungguh lebih baik baginya daripada menyentuh wanita yang bukan mahramnya.” (HR. Thobroni dalam Mu’jam Al Kabir 20: 211. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih).
Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam pernah bersabda:
لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ
“Sekali-kali tidak boleh seorang laki-laki bersepi-sepi dengan seorang wanita kecuali wanita itu bersama mahramnya.” (HR. Al-Bukhari no. 1862 dan Muslim no. 3259).
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu , Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda
كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنَ الزِّنَى مُدْرِكٌ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الاِسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلاَمُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ
“Setiap anak Adam telah ditakdirkan bagian untuk berzina dan ini suatu yang pasti terjadi, tidak bisa tidak. Zina kedua mata adalah dengan melihat. Zina kedua telinga dengan mendengar. Zina lisan adalah dengan berbicara. Zina tangan adalah dengan meraba (menyentuh). Zina kaki adalah dengan melangkah. Zina hati adalah dengan menginginkan dan berangan-angan. Lalu kemaluanlah yang nanti akan membenarkan atau mengingkari yang demikian.” (HR. Muslim no. 6925)
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat’”.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, :
مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ
Tidak pernah aku tinggalkan fitnah yang lebih berbahaya terhadap kaum pria daripada fitnah para wanita.[HR Al-Bukhari no 5096]
Setelah kita mengetahui tentang larangan dan bahaya bersentuhan dengan lawan jenis yang bukan mahram berdasarkan hadits di atas
MASIHKAN ANDA BERPACARAN..???
Copas Akh Abdil Muhsin Hari Al-Kadiry
SILAHKAN SHARE semoga bermanfaat..



Tanah runtuh di Genting Highlands awal pagi tadi

pada 18-11-2014 12:11 
Post Pic

KUALA LUMPUR: Satu kejadian tanah runtuh dilaporkan berlaku di Genting Highlands, awal pagi tadi.
 
Bagaimanapun, jurucakap Polis Bantuan Genting berkata bagaimanapun kejadian sekitar jam 1 pagi itu tidak membabitkan mangsa.
 
"Kerja-kerja pembersihan sudah dilakukan sejurus kejadian.
 
"Orang ramai boleh menggunakan laluan pergi dan balik ke Genting Highlands seperti biasa," katanya ketika dihubungi BH. - BH Online

  Di Akhir Zaman, Muncul Orang Berwajah Manusia, Berhati Syaitan

Written By canang on Rabu, 19 November 2014 | 11/19/2014 06:32:00 PG

“KELAK  akan datang di akhir zaman segolongan manusia, di mana wajah-wajah mereka adalah wajah manusia, namun hati mereka adalah hati syaitan; seperti serigala-serigala buas, tidak sedikit pun di hati mereka rasa belas kasihan. Mereka gemar menumpahkan darah dan tidak berhenti dari (melakukan) kekejian.
“Apabila kamu mengikuti mereka, maka mereka akan memperdaya kamu. Akan tetapi, apabila kamu menghindari mereka, maka mereka akan mencela kamu. Apabila berbicara dengan mereka, mereka akan membohongi kamu. Dan apabila kamu memeberinya kepercayaan, mereka akan mengkhianatinya.
“Anak kecil mereka jahil, pemuda mereka licik. Sementara yang tua tidak memnyuruh berbuat baik dan melarang yang mungkar. Mereka itu senantiasa membanggakan diri dalam kehinaan. Dan meminta apa yang ada pada mereka berarti kesusahan.
“Orang yang santun di tengah mereka adalah sesat, dan orang yang menyuruh kepada perbauatan ma’ruf malah menjadi tertuduh. Orang beriman di kalangan mereka adalah lemah, sedangkan orang fasiq menjadi mulia. Sunnah di tengah mereka adalah bida’ah, sedangkan bida’ah itu sendiri adalah sunnah. Maka ketika itu mereka dikuasai oleh orang-orang paling jahat di antara mereka. Sedangkan orang pilihan apabila ia menyeru, pasti tidak akan dihiraukan.” [Hadith Riwayat Thabrani- Kitab Al-Mu’jam Al-Kabir]
Mendengar informasi yang mengagetkan itu, para sahabat ingin memperjelas lebih dalam, “Ya Rasulullah, sesudahku nanti adakah orang yang memiliki keistimewaan?”
Rasul menjawab ; “Ya masih ada.”
“Adakah mereka bertemu denganmu?” tanya para sahabat lagi.
Rasul menjawab, “Mereka sudah tidak bertemu lagi denganku.”
“Ya Rasulullah , masih adakah wahyu yang diturunkan kepada mereka?” tanya para sahabat.
Rasulullah menjawab lagi, “Sudah tidak ada lagi wahyu yang diturunkan kepada mereka.”
“Ya Rasulullah bagaimana keadaan mereka?”
Sambil bereksperesi sedih, Rasul menjawab, “Hati mereka rapuh bagaikan garam dimasukkan ke dalam air.”
Karena merasa penasaran, para sahabat memperjelas lagi kepada Rasulullah. “Ya Rasulullah, bagaimanakah pola hidup mereka di zaman itu?”
“Mereka hidup bagaikan ulat yang sangat kecil yang berada di dalam cuka,” jawab Nabi SAW.
“Ya Rasulullah, terus bagaimana mereka dapat memelihara agama?” desak para sahabat.
“Ibarat memegang api yang membara. Bara diletakkan, api itu akan padam. Dan bila dipegang, tentu akan membakar dirimu,” Kata Rasulullah dengan mimik serius.
Para sahabat pun terdiam. Mereka membayangkan betapa di akhir zaman kelak keadaannya sangat mengerikan, sebab kebanyakan dari mereka telah terseret ajaran bid’ah dan membuang jauh-jauh sunnah Rasul. Hidup mereka dipenuhi dengan nafsu syahwat dan keserakahan, sehingga mereka menghalalkan segala cara. Memegang ajaran agama -diibaratkan nabi SAW – seperti memegang api yang membara, jika dipegang teguh akan mendapatkan cacian dan dijauhi teman-temannya, tapi bila dilepaskan agamanya akan hancur dan berakibat murka Allah SWT. Para sahabat pun membayangkan betapa mulia nya orang-orang diakhir zaman nanti yang tetap memegang teguh ajaran agama, tanpa mempedulikan keadaan yang carut marut.
Para sahabatpun makin merasa prihatin dan ngeri lebih dalam begitu mendengarkan keterangan Rasulullah tentang manusia akhir zaman – sebagaimana diriwayatkan ibnu Abbas- dengan sabdanya, “Di akhir zaman nanti akan datang sekelompok manusia yang wajahnya manusia , tapi hatinya setan. Sifat mereka sangat buas seperti harimau, tidak terbersit sedikitpun dalam hatinya rasa kasih sayang, suka membunuh, dan biasa melakukan perbuatan kotor. Bila didekati mereka mencintaimu. Tapi bila dijauhi mereka mengumpat dan membencimu. Bila dipercaya mereka khianat. Anak-anak kecil dilingkungan mereka sudah terbiasa berhutang, remajanya sudah bejat moralnya, sedangkan yang sangat jahat Mereka tidak mau lagi melaksanakan Amar makruf nahi Munkar (mengajak kebaikan dan mencegah kejahatan).”
Belum sempat sahabat bertanya, Rasulullah SAW telah menandaskan lagi sabdanya, “Siapa orang yang memuji dan memuliakan mereka akan menjadi orang yang hina, dan siapapun yang meminta sesuatu kepada mereka akan menjadi orang fakir. Sebab yang mereka tegakkan adalah yang Bid’ah. Dan yang mereka jauhi adalah yang sunnah Rasul. Ketika keadaan sudah demikian, maka Allah menguasakan mereka kepada pemimpin yang jahat, dan doa mereka tidak lagi dikabulkan Allah.”

www.youtube-nocookie.com/v/AV-3Gfv3aVw?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true">

 

HUDUD - DULU SALAHKAN UMNO, KINI TUDING JARI PADA DAP DAN PKR GAGAL laksanakan hukum Hudud, mahu salahkan DAP dan PKR? Bukankah suatu ketika di bawah kerajaan PAS Terengganu hukum Hudud telah diwartakan malahan katanya telahpun diperkenankan oleh Sultan Terengganu. Waktu itu MB Terengganu bukan pemimpin PasMa kerana PasMa belum wujud lagi waktu itu. MB Terengganu waktu itu Tuan Presiden PAS sendiri. Mengapa Hudud gagal dilaksanakan? Aku tahu jawapannya sebab itu aku tidak sedikit pun salahkan PAS apabila Hudud tidak dapat dilaksanakan ketika itu bahkan ketika ini pun tidak dapat dilaksanakan di Kelantan walaupun Kelantan berpuluh tahun di perintah oleh Mursyidul Am PAS sendiri. Bukan salah Hj Hadi mahu pun Tok Guru Nik Aziz. Kita sebenarnya tahu sebab apa tidak dapat dilaksanakan, tetapi apabila ada sedikit krisis sesama kita di dalam PR, kita alih telunjuk kita yang selama ini menuduh kerajaan Pusat yang menghalang Hukum Hudud dari dilaksanakan, kita kini menuding kepada PKR dan DAP pula. Umno/Bn sudah tidak bersalah lagi dalam soal ini. Lihat betapa teruknya kita berkawan. Aku masih ingat betapa PAS di Terengganu begitu bersungguh-sungguh mahu laksanakan hukum Hudud. Siapa yang halang waktu itu? Bukankah pemimpin Umno waktu itu bahkan Kerajaan Pusat juga turut menyatakan Kerajaan Pusat tidak akan bekerjasama sedikit pun dengan Kerajaan PAS Terengganu jika hudud dilaksanakan. Kita sedar, banyak jabatan dan ejensi yang ada hubungkait dengan perlaksanaan hukum Hudud ini di bawah Kerajaan Pusat. Contohnya pihak berkuasa seperti Polis, Warden Penjara, Kehakiman dan sebagainya semua itu di bawah Kerajaan Pusat. Mustahil Hudud dapat dilaksanakan tanpa kerjasama Kerajaan Pusat, bahkan Perlembagaan pun ada halangannya. Tetapi, mengapa sekarang ada "Ostat" yang menjaja ke hulu ke hilir mendakwa PKR dan DAP menghalang dan menentang Hudud? Jika benar DAP atau PKR menentang Hudud, bagaimana selepas Kerajaan PAS Terengganu hilang kuasa di negeri itu, DAP dan PKR terus bekerjasama dengan PAS? Lojiknya DAP dan PKR akan tinggalkan PAS sebab mereka tahu PAS tetap mahu kepada Hudud hingga sekarang. Tetapi tidak berlaku demikian. Jika ada seorang dua pimpinan di dalam DAP atau PAS yang memberi ulasan tentang Hudud seolah-olah menggambarkan menentang Hudud, itu bukan suara mutlak atau keputusan mutlak PKR dan DAP. Jika DAP tolak Hudud sekalipun, DAP tidak pernah menentang secara keras bila PAS di Terengganu atau Kelantan ingin laksanakannya. Mereka yang secara jelas gunakan kuasa dan undang-undang untuk menghalang Hudud itu adalah rejim Umno/Bn sekarang, bukan DAP atau PKR. Anwar pernah ulas tentang Hudud. Anwar memang ada sebut Hudud bukan ajenda utama di dalam PR. Manifesto PR yang dipersetujui tidak pernah letak Hudud sebagai agenda utama dan manifesto ini turut ditandatangani oleh Presiden PAS. Adakah ini bererti Presiden PAS juga terlibat menentang Hudud? Apa yang Anwar sebut, bukan waktu ini Hudud sesuai dilaksanakan selagi sistem kehakiman negara yang penuh dengan ketidakadilan, amalan rasuah yang berleluasa dan kehidupan rakyat yang masih tertekan. Bahkan lebih penting, Putarajaya bukan milik PR maka sukar buat kita mahu sampaikan penerangan berkaitan Hudud ini kepada masyarakat Islam dan bukan Islam. Sebab itu, Anwar tidak pernah halang usaha Kerajaan PAS Kelantan sekarang bekerjasama dengan Kerajaan Pusat di dalam melengkapkan beberapa perkara untuk merealisasikan Hudud di Kelantan. Ertinya, Hudud perlu kepada kajian dan persedian yang rapi sebelum dilaksanakan. Malangnya, bila PAS gagal laksanakan Hudud atas sebab-sebab yang mereka sendiri tahu, terdapat beberapa pimpinan mereka yang menuding jari kepada DAP dan PKR atas kegagalan itu. Di mana konsisten kita terhadap musuh yang kita kenali selama ini? Apakah kemelut yang berlaku akhir-akhir ini di atara PKR, DAP dan PAS telah membutakan mata kita terhadap kezaliman musuh selama ini? Make Money at : http://bit.ly/copy_win Make Money at : http://bit.ly/copy_win Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

 

HUDUD - DULU SALAHKAN UMNO, KINI TUDING JARI PADA DAP DAN PKR GAGAL laksanakan hukum Hudud, mahu salahkan DAP dan PKR? Bukankah suatu ketika di bawah kerajaan PAS Terengganu hukum Hudud telah diwartakan malahan katanya telahpun diperkenankan oleh Sultan Terengganu. Waktu itu MB Terengganu bukan pemimpin PasMa kerana PasMa belum wujud lagi waktu itu. MB Terengganu waktu itu Tuan Presiden PAS sendiri. Mengapa Hudud gagal dilaksanakan? Aku tahu jawapannya sebab itu aku tidak sedikit pun salahkan PAS apabila Hudud tidak dapat dilaksanakan ketika itu bahkan ketika ini pun tidak dapat dilaksanakan di Kelantan walaupun Kelantan berpuluh tahun di perintah oleh Mursyidul Am PAS sendiri. Bukan salah Hj Hadi mahu pun Tok Guru Nik Aziz. Kita sebenarnya tahu sebab apa tidak dapat dilaksanakan, tetapi apabila ada sedikit krisis sesama kita di dalam PR, kita alih telunjuk kita yang selama ini menuduh kerajaan Pusat yang menghalang Hukum Hudud dari dilaksanakan, kita kini menuding kepada PKR dan DAP pula. Umno/Bn sudah tidak bersalah lagi dalam soal ini. Lihat betapa teruknya kita berkawan. Aku masih ingat betapa PAS di Terengganu begitu bersungguh-sungguh mahu laksanakan hukum Hudud. Siapa yang halang waktu itu? Bukankah pemimpin Umno waktu itu bahkan Kerajaan Pusat juga turut menyatakan Kerajaan Pusat tidak akan bekerjasama sedikit pun dengan Kerajaan PAS Terengganu jika hudud dilaksanakan. Kita sedar, banyak jabatan dan ejensi yang ada hubungkait dengan perlaksanaan hukum Hudud ini di bawah Kerajaan Pusat. Contohnya pihak berkuasa seperti Polis, Warden Penjara, Kehakiman dan sebagainya semua itu di bawah Kerajaan Pusat. Mustahil Hudud dapat dilaksanakan tanpa kerjasama Kerajaan Pusat, bahkan Perlembagaan pun ada halangannya. Tetapi, mengapa sekarang ada "Ostat" yang menjaja ke hulu ke hilir mendakwa PKR dan DAP menghalang dan menentang Hudud? Jika benar DAP atau PKR menentang Hudud, bagaimana selepas Kerajaan PAS Terengganu hilang kuasa di negeri itu, DAP dan PKR terus bekerjasama dengan PAS? Lojiknya DAP dan PKR akan tinggalkan PAS sebab mereka tahu PAS tetap mahu kepada Hudud hingga sekarang. Tetapi tidak berlaku demikian. Jika ada seorang dua pimpinan di dalam DAP atau PAS yang memberi ulasan tentang Hudud seolah-olah menggambarkan menentang Hudud, itu bukan suara mutlak atau keputusan mutlak PKR dan DAP. Jika DAP tolak Hudud sekalipun, DAP tidak pernah menentang secara keras bila PAS di Terengganu atau Kelantan ingin laksanakannya. Mereka yang secara jelas gunakan kuasa dan undang-undang untuk menghalang Hudud itu adalah rejim Umno/Bn sekarang, bukan DAP atau PKR. Anwar pernah ulas tentang Hudud. Anwar memang ada sebut Hudud bukan ajenda utama di dalam PR. Manifesto PR yang dipersetujui tidak pernah letak Hudud sebagai agenda utama dan manifesto ini turut ditandatangani oleh Presiden PAS. Adakah ini bererti Presiden PAS juga terlibat menentang Hudud? Apa yang Anwar sebut, bukan waktu ini Hudud sesuai dilaksanakan selagi sistem kehakiman negara yang penuh dengan ketidakadilan, amalan rasuah yang berleluasa dan kehidupan rakyat yang masih tertekan. Bahkan lebih penting, Putarajaya bukan milik PR maka sukar buat kita mahu sampaikan penerangan berkaitan Hudud ini kepada masyarakat Islam dan bukan Islam. Sebab itu, Anwar tidak pernah halang usaha Kerajaan PAS Kelantan sekarang bekerjasama dengan Kerajaan Pusat di dalam melengkapkan beberapa perkara untuk merealisasikan Hudud di Kelantan. Ertinya, Hudud perlu kepada kajian dan persedian yang rapi sebelum dilaksanakan. Malangnya, bila PAS gagal laksanakan Hudud atas sebab-sebab yang mereka sendiri tahu, terdapat beberapa pimpinan mereka yang menuding jari kepada DAP dan PKR atas kegagalan itu. Di mana konsisten kita terhadap musuh yang kita kenali selama ini? Apakah kemelut yang berlaku akhir-akhir ini di atara PKR, DAP dan PAS telah membutakan mata kita terhadap kezaliman musuh selama ini? Make Money at : http://bit.ly/copy_win Make Money at : http://bit.ly/copy_win Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Tanah runtuh: Jalan ke Genting Highlands tertimbus

BERNAMA | .
KUANTAN: Satu kejadian tanah runtuh dilaporkan berlaku di Kilometer 4.2 iaitu jalan naik ke Genting Highlands tengah malam tadi mengakibatkan keseluruhan jalan tiga lorong ke pusat peranginan itu tertimbus.
  
Ketua Polis Daerah Bentong, Supt Mohamad Nor Mansor berkata pihaknya menerima maklumat berhubung kejadian tersebut kira-kira pukul 12.50 tengah malam.
  
"Namun dalam kejadian itu, sebuah MPV milik Polis Bantuan Genting Highlands yang datang membuat tinjauan selepas menerima maklumat turut tertimbus dalam runtuhan kedua. Bagaimanapun tiada kecederaan berlaku," katanya kepada Bernama.
  
Beliau berkata buat masa ini sebelah jalan laluan turun digunakan sebagai laluan untuk naik ke Genting Highlands dengan laluan dilencongkan ke Chin Swee Temple.
  
Kerja-kerja memecahkan batu juga sedang giat dijalankan dan masih terdapat banyak timbunan tanah yang belum diangkut, katanya dan menambah kerja-kerja pembersihan dijangka memakan masa sehari.
  
Sementara itu ketika mengulas lanjut mengenai kejadian tersebut, Mohamad Nor berkata anggota polis bantuan itu terselamat kerana beliau sempat melarikan diri sebelum kereta perondanya tertimbus.
  
"Dia kemudiannya menghubungi Balai Polis Genting sebelum pihak polis bergegas ke lokasi kejadian. Kejadian berlaku ketika hujan," katanya.
  
Sementara itu Timbalan Pengarah Bomba dan Penyelamat Pahang, Morni Mamat berkata anggota bomba dan penyelamat turut digegaskan ke lokasi kejadian pada pukul 1.26 pagi.
  
"Hasil tinjauan dan siasatan mendapati seorang anggota polis bantuan sempat melarikan diri dari runtuhan itu. Bagaimanapun keretanya tertimbus," katanya. -

Semua empangan Selangor lepasi paras 50%

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Semua lapan empangan di Selangor mencatatkan peningkatan paras air melepasi kadar 50 peratus, lapor Selangor Kini.

Menurut laman sesawang Lembaga Urus Air Selangor (Luas) setakat jam 8.00 pagi hari ini, Empangan Sungai Selangor yang membekalkan kira-kira 60 peratus air ke Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor kini berada di paras 54.77 peratus.

Empangan itu pada kira-kira empat bulan lalu berada pada tahap kritikal sehingga menyebabkan penjadualan air dilaksanakan bagi mengatasi kekurangan air.

Manakala, Empangan Batu mencatatkan (94.75 peratus), Empangan Klang Gate (97.73%), Kolam Takungan Sg. Labu (ORS) (66.10%) dan Empangan Langat (100%).

Sementara itu, Semenyih (72.73%), Empangan Sg Tinggi (51.81%), Tasik Subang (73.11%).

Peningkatan itu melegakan penduduk Lembah Klang selepas paras air di empangan itu mencatatkan penurunan beberapa bulan lalu yang menyebabkan penjadualan air dilaksanakan.

Kadar hujan yang tinggi mutakhir ini membantu peningkatan paras air empangan.
Bgus sungguh ...beli tiket...kita pakat2 share saham arak....melibatkan org yg tidak bersalah dlm hal nie...patut la bala bencana menimpa-nimpa...
LikeLike · ·

Penasihat Duta Amerika minat dalami hudud

SALMAH MAT HUSAIN|FOTO RIZAL TAHIR | .

KOTA BHARU: Penasihat Politik Duta Amerika Syarikat ke Malaysia, Tresa Rae Finerty berminat mendapatkan maklumat lanjut mengenai Enakmen Kanun Jenayah Syariah II.

Beliau mengakui agak keliru terhadap perundangan tersebut kerana tidak mempunyai maklumat lengkap mengenainya.

“Perkara itu mungkin disalah tafsir sehingga agak mengelirukan. Selepas ini saya akan mencari maklumat berhubung perkara itu,” katanya ketika mengunjungi hormat Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Abdullah di pejabatnya hari ini.

Kelantan melulus enakmen tersebut pada persidangan Dewan Undangan Negeri pada 1993.

Namun perundangan tersebut yang merangkumi hudud tidak dapat dilaksanakan kerana tidak mendapat kerjasama kerajaan pusat.

Bagaimanapun kerajaan negeri tetap berusaha bagi membolehkan perundangan terbabit dilaksanakan di Kelantan.

Ekoran itu tahun lepas kerajaan negeri mewujudkan Jawatankuasa Teknikal bagi menghalusi perundangan tersebut.

Dan tahun ini kerajaan pusat turut memberi respon positif bagi membolehkan perundangan berkenaan dibawa ke parlimen.

Tresa turut meluahkan rasa kagum rakyat Kelantan kerana mempunyai budaya kehidupan tersendiri, di samping keramahan masyarakatnya. - HARAKAHDAILY 18/11/2014
Rekrut polis wanita Indonesia wajib jalani ujian dara

pada 18-11-2014 04:11 
Post Pic
JAKARTA: Aktivis antarabangsa menggesa pihak berkuasa Indonesia memansuhkan ujian anak dara untuk wanita yang mohon menganggotai pasukan polis negara itu.
Human Rights Watch (HRW) berkata peraturan mewajibkan pemohon harus anak dara dan belum berkahwin sebagai pra-syarat untuk menjadi ahli polis perlu dimansuhkan.
 
HRW  berkata wanita Indonesia yang diwawancaranya mengaku mereka terpaksa melalui ujian untuk membuktikan mereka masih dara sebagai syarat menjadi anggota polis.
 
Ujian itu mewajibkan pemohon berbogel di depan sepasukan pegawai wanita yang kemudian menusuk dua jari dalam kemaluan mereka.
 
“Saya tidak mahu mengimbau kembali pengalaman yang pahit dan memalukan itu," kata seorang pemohon berusia 19 tahun yang menjalani ujian itu di Pekan Baru, Sumatra.
 
“Kenapa harus kami berbogel di depan orang yang tidak dikenali. Ia harus dihentikan.
 
Jurucakap HRW,  Nisha Varia berkata ujian “dua jari” itu harus dihentikan serta-merta kerana ia mengaib dan menjatuhkan maruah wanita. 
 
“Polis di Jakarta harus memansuhkan ujian ini dan mengambil tindakan susulan untuk memastikan semua markas polis lain turut mengambil tindakan sama,” kata beliau.