Rabu, 26 September 2012

CERITA POLITIK...CERITA GELI2@ZINA...CERITA JENAYAH SAMA2 PANAS...AGAK2 SAPE NAK DISALAHKAN....HUDUD MACAM MANA....DULU SIBUK...NI DIAM BALIK...INGAT ...ALLAH BERKUASA ATAS SEGALA SESUATU

Akhbar Mesir terbit karikatur ‘lawan’ majalah Perancis hina Nabi
Wartawan Sinar Harian
26 September 2012
Akhbar Mesir terbit karikatur ‘lawan’ majalah Perancis hina Nabi
Satu lagi karikatur dibawa akhbar Al-Watan.
Akhbar Mesir terbit karikatur ‘lawan’ majalah Perancis hina Nabi
Salah satu daripada 13 karikatur dibawa oleh akhbar Mesir, Al-Watan. – Foto ihsan BBC
KAHERAH - Akhbar Mesir mula melancarkan kempen membalas karikatur majalah Perancis, Charlie Hebdo yang menghina Nabi Muhammad SAW minggu lalu.
Laporan BBC menyebut Al-Watan menerbitkan 13 karikatur kelmarin di bawah slogan "Lawan karikatur dengan karikatur".
Salah satunya menunjukkan pemandangan Menara Pusat Dagangan Dunia (WTC) terbakar dengan kapsyen berbunyi "Kaca mata Barat bagi dunia Islam".
Majalah Charlie Hebdo menyiarkan karikatur susulan klip video yang dimuat naik menerusi YouTube awal  bulan ini.
Hampir 60 orang dilaporkan terbunuh dalam protes ganas membantah filem Innocence of Muslims dan karikatur majalah itu.
Protes membantah filem itu tercetus di Mesir dan Libya pada 11 September lalu.
Al-Watan dilaporkan memperuntukkan 12 muka surat untuk membalas kandungan dibawa Charlie Hebdo. Karikatur-karikatur dimuatkan dalam dua halaman penuh.
Seksyen itu juga menyertakan artikel ditulis oleh penulis-penulis sekular popular, antaranya Pengarah Penyelidikan Carnegie Middle East Centre, Amr Hamzawi dan Mufti Besar Mesir, Ali Gomaa.
Laporan BBC juga menyebut bahawa pembaca-pembaca Al-Watan, yang kritikal ke atas Presiden Mesir, Mohammed Mursi, memberi reaksi positif dengan memuji idea tersebut.
Pahang rugi jika batal bekal air
Wartawan Sinar Harian
26 September 2012
Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh
Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh
SHAH ALAM – Kerajaan Pahang akan kerugian RM60 juta jika perjanjian konsesi penyaluran air mentah dari negeri itu ke Selangor dibatalkan.

Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh berkata, dalam perkara itu, Selangor tidak akan kerugian kerana tidak perlu membeli air mentah.

Malah menurutnya, Pahang sebaliknya yang berkemungkinan dikenakan penalti kerana melanggar perjanjian.

“Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob pada 23 September lalu mengugut akan membatalkan perjanjian menyalurkan air mentah ke Selangor jika negeri itu  terus berdegil tidak meneruskan projek Langat 2.

“Adnan tersilap pandang dengan menganggap bahawa Selangor kekurangan air mentah. Yang sebenarnya, Selangor mempunyai bekalan air mentah yang cukup. Yang kurang di Selangor ialah air terawat, bukan air mentah,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Fuziah yang juga Ahli Parlimen Kuantan mendakwa, punca Selangor kekurangan air terawat kerana syarikat konsesi air, Syabas tidak menjalankan tugas dengan baik.

“Ia merupakan asas kenapa Kerajaan Negeri Selangor bertegas mahu mengambil alih pengurusan air di Selangor. Dengan itu, Selangor langsung tidak akan rugi apa-apa jika Pahang membatalkan perjanjian membekalkan air.

"Sebaliknya Selangor lebih beruntung kerana tidak terbeban dengan terpaksa membeli air mentah dari Pahang yang tidak diperlukan,” katanya.
Selain itu, Fuziah mendakwa projek Langat 2 yang bernilai RM8.6 bilion itu hanya usaha untuk memberi projek kepada syarikat kroni.

“Kerajaan Selangor juga mengandaikan bahawa harga air akan naik 100 peratus selepas Langat 2 siap nanti, justeru itu merugikan rakyat Selangor.

 “Jalan penyelesaian masalah air di Selangor ialah dengan penstrukturan semula industri air di Selangor dan memastikan tiada air terawat yang dibazirkan,” katanya.
PRU: Pas Kelantan masih terima calon luar
MOHD ZAILANI ABD RAHMAN
26 September 2012
Timbalan Pesuruhjaya III Pas negeri, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah
Timbalan Pesuruhjaya III Pas negeri, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.
KOTA BHARU - Di sebalik ura-ura mengatakan Pas Kelantan tidak lagi membawa masuk calon import, Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli  kemungkinan besar dikekalkan untuk mempertahankan kerusi itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Timbalan Pesuruhjaya Pas Negeri, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, pihaknya tidak bermasalah untuk menerima calon luar sekiranya ia memberi kelebihan kepada parti secara keseluruhan.

“Calon luar,  kita serah kepada Pas Pusat, kalau ada kita pertimbangkan, apa yang  pasti saya dengar Dr Hatta kekal (di Kuala Krai), yang lain saya tak pasti,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas hadir mewakili Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat merasmikan Maybank cawangan Kubang Kerian di sini semalam.

Dalam pada itu, Mohd Amar yang juga Exco Kerajaan Negeri berkata, setakat ini tiada nama artis yang dicalonkan untuk bertanding di Kelantan termasuk Wan AishahWan Ariffin atau Aishah yang sebelum ini menyatakan kesediaan untuk bertanding.

Bagaimanapun katanya, apa yang penting seseorang yang ingin menjadi calon Pas mesti memiliki akhlak yang tinggi selain berpotensi untuk menang.

Dalam pada itu ditanya kedudukan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa di Bachok, Mohd Amar berkata, beliau difahamkan Pas kawasan minta untuk meletakkan calon tempatan.

“Saya tidak tahu apa yang diputuskan dalam Majlis Syura, saya pun tidak boleh jawab statusnya, namun cadangan untuk meletakkan calon tempatan mungkin dipertimbangkan, namun terserah kepada Pusat,” katanya.

Selain Dr Hatta dan Nasharudin,  turut bertanding di Kelantan  pada PRU12 Naib Presiden, Salahuddin Ayub.
Tidak puas hati air berkeladak
Wartawan Sinar Harian
26 September 2012
Tidak puas hati air berkeladak
Azmi menunjukkan bekalan air paip diterima di rumahnya di PAKR Pekan Ajil, pagi kelmarin.
KUALA BERANG - Penduduk di Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Pekan Ajil di sini tidak puas hati dengan kualiti air yang dibekalkan di kawasan itu kerana air akan bertukar kehitaman dan berkeladak pada waktu pagi hingga tengah hari.

Menurut seorang penduduk, Azmi Salleh, 50, setiap pagi dia terpaksa mandi air hitam yang berkeladak kerana tidak mempunyai pilihan lain.

"Keadaan ini sudah berlarutan selama dua bulan, kadang-kadang air yang keluar bukan sahaja berkeladak tetapi berwarna kehitaman sehingga boleh menyebabkan badan gatal-gatal.

"Selain berdepan dengan risiko penyakit kulit kami juga khuatir dengan makanan yang disediakan dengan menggunakan air yang tidak bersih ini yang mungkin boleh menjejaskan kesihatan," katanya.

Kata Azmi, sebanyak 15 keluarga dari blok yang sama berhadapan dengan masalah ini setiap hari.

“Sejak 14 tahun saya tinggal di sini, ini kejadian pertama yang dialami.

"Keadaan ini hanya berlaku awal pagi hingga ke tengah hari sahaja dan akan kembali pulih  seperti biasa selepas itu," katanya.

Lebih menyedihkan katanya, anak-anak terpaksa ke sekolah dalam keadaan tidak selesa kerana menggunakan air yang tidak bersih untuk mandi.

Disebabkan tidak sanggup menggunakan air kotor itu, Azmi kadang-kadang terpaksa mandi di surau berdekatan  rumahnya.

"Kami terpaksa membasuh kain pada sebelah petang untuk mengelakkan kekotoran pada air melekat pada pakaian terutama pada kain yang berwarna putih.

"Keadaan ini menyukarkan isteri yang bekerja kerana hanya boleh membasuh pakaian setelah balik dari kerja," katanya.

Sehubungan itu kata Azmi, dia berharap pihak berkaitan dapat menyiasat punca penurunan kualiti air ini dan mengambil langkah segera untuk mengatasinya kerana biarpun air yang dibekalkan tidak berkualiti tetapi pengguna tetap perlu membayar bil bulanan.

"Saya sudah beberapa kali membuat aduan kepada pihak berkenaan tetapi keadaan masih tidak berubah,” katanya.
Rita Rudaini syukur, mahkamah batal permohonan Aidil
NORAWAZNI YUSOF
25 September 2012
Rita Rudaini
Rita Rudaini
SHAH ALAM – "Saya bersyukur kepada ALLAH kerana kebenaran telah terbukti.”

Demikian kata pelakon popular, Rita Rudaini Mokhtar dengan nada gembira selepas Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini membatalkan permohonan suaminya, Mohd Aidil Zafuan Abdul Razak untuk mendapatkan hak penjagaan (hadanah) ke atas dua anak mereka.

Rita mengakui tidak pernah melakukan kesalahan dan tidak pernah berasa takut dengan apa yang dilakukan oleh Aidil Zafuan.

"Saya benarkan Aidil Zafuan jumpa anak. Selepas tiga bulan beliau menghilangkan diri, Aidil Zafuan pernah bertemu dengan anak sebanyak empat kali.

"Bukan saya yang keluar rumah bawa anak. Jika dia (Aidil Zafuan)  maklumkan kepada saya untuk jumpa anak, saya akan benarkan jika saya dan anak ada di rumah," katanya.

Sebelum itu, Hakim Syarie Mohamed Fouzi Mokhtar menerima bantahan awal Rita berhubung status permaustautin pemain bola sepak kebangsaan, Aidil Zafuan.

Menurutnya, Aidil Zafuan gagal membuktikan yang dia tinggal di USJ Subang Jaya kerana tidak mengemukakan alamat tempat tinggal secara kursus kepada mahkamah.

"Justeru, mahkamah tiada bidang kuasa untuk mendengar permohonan plantif," katanya.

Mohamed Fouzi juga memerintahkan Aidil Zafuan membayar kos RM3,000 kepada Rita.

Rita, 36, berbaju kurung moden biru tiba di mahkamah jam 9.25 pagi manakala suaminya tidak hadir dan diwakili peguam Norasyada Osman.

Sementara itu, peguam syarie Datuk Mohd Zaidi Mohd Zain ketika ditemui di luar mahkamah  berkata, bantahan awal berkenaan difailkan anak guamnya terhadap  Aidil Zafuan membabitkan isu tempat tinggal.

Katanya, Aidil Zafuan menggunakan alamat rumah yang didiami Rita  di Damansara ketika permohonan hak penjagaan anak difailkan sedangkan beliau mengakui sudah meninggalkan rumah berkenaan sejak Januari tahun ini.

Beliau berkata, alamat penyampaian yang digunakan peguam Aidil Zafuan  juga adalah alamat di Negeri Sembilan.

“Beliau kemudian memaklumkan kepada mahkamah bahawa beliau sudah berpindah ke USJ 1, tetapi tidak pernah pada bila-bila masa, dalam dokumen yang digunakan dalam prosiding itu," katanya.

Permohonan hak penjagaan anak  difailkan Aidil Zafuan pada 20 Jun lalu di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah dan diserahkan kepada isterinya pada 27 Jun lalu.

Pasangan itu dikurniakan dua anak lelaki Airit Rayyan Rizqin, 2, dan Airit Qaqa Arjuna berusia lapan bulan.

Media sebelum ini melaporkan rumah tangga pasangan suami isteri itu tegang apabila Aidil Zafuan keluar dari rumah mereka di Damansara.
Parah disembelih penyamun
NURUL FATIHAH SULAINI
26 September 2012
Parah disembelih penyamun
Jamaliah Ali
YAN - Tindakan kejam penyamun tergamak menyembelih leher seorang ibu tunggal menyebabkannya nyaris maut ketika tinggal bersendirian di rumahnya di Jalan Bukit, Teroi, Gurun, awal pagi semalam.
Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superintendan Ismail Abu berkata, mereka menerima laporan kejadian berlaku kira-kira jam 7.10 pagi setelah mangsa dikatakan meminta pertolongan daripada jiran untuk membawanya ke hospital.

Menurutnya, semasa kejadian, mangsa Jamaliah Ali, 55, tinggal seorang diri di rumah berkenaan setelah adiknya yang tinggal bersama keluar menghantar anak ke sekolah sebelum ke tempat kerja.

“Jiran mangsa hanya menyedari kejadian berlaku setelah mangsa yang cedera parah itu datang ke rumahnya untuk meminta pertolongan supaya segera dihantar ke hospital.

“Mangsa mengalami kecederaan serius di bahagian kepala, leher dikelar seperti disembelih hampir lapan sentimeter menggunakan senjata tajam dipercayai parang dikejarkan ke Hospital Yan sebelum dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani,” katanya kepada media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Yan, di sini, semalam.

Ismail berkata, hasil siasatan awal mendapati terdapat kesan rumah mangsa digeledah dan mangsa berkemungkinan disembelih di ruang tamu bersebelahan bilik mangsa berdasarkan kesan darah di lantai.

“Bagaimanapun tidak ada barangan mangsa yang hilang serta senjata digunakan turut tidak ditemui.

“Mengikut maklumat yang diperoleh jiran, mangsa berkemungkinan mengenali suspek kerana sewaktu meminta tolong mangsa seperti menyebut nama seseorang namun tidak jelas kerana kecederaannya serius,” katanya.

Menurutnya, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cuba membunuh.

“Kita juga ingin meminta kerjasama daripada jiran mangsa atau orang ramai mempunyai maklumat berhubung kejadian diminta tampil memberi maklumat kepada polis untuk membantu siasatan,” katanya.

Dalam pada itu, Ismail berkata, mangsa yang masih belum sedarkan diri dilaporkan stabil serta masih menerima rawatan lanjut di hospital.
Lima kereta mewah dibawa lari 10 penjenayah di Kajang
TUAN NUR SUHAILA RAJA MUHAMMAD
25 September 2012
Bilik Pameran Kereta Honda Bandar Sungai Long yang dipecah masuk penjenayah, semalam.
Bilik Pameran Kereta Honda Bandar Sungai Long yang dipecah masuk penjenayah, semalam.
KAJANG- Dalam tempoh tiga jam, lima kenderaan dilarikan apabila aras bawah bilik pameran kereta di Bandar Sungai Long, dipecah masuk lebih 10 penjenayah kira-kira jam 3 pagi tadi.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kajang, Superintendan Azman Ayob berkata, kesemua perompak yang tidak bertopeng dan bersenjatakan parang, kapak serta pisau memecah masuk bilik pameran berkenaan selepas mengikat dua pengawal keselamatan bertugas.

Menurutnya, sebuah kenderaan jenis Honda Civic, Honda CRV dan tiga buah Honda Accord dilarikan, melibatkan kerugian lebih RM500,000.

“Polis menerima laporan kira-kira jam 7 pagi selepas dua pengawal keselamatan yang diikat dapat melepaskan diri dan menghubungi polis.

“Polis percaya selepas memecah masuk, dua daripada perompak turut menyamar sebagai pengawal keselamatan dan berkawal di pintu masuk manakala yang lain memasuki bilik pameran dan melarikan lima kenderaan yang dipamerkan,” katanya kepada pemberita, hari ini.

Azman berkata, bilik pameran kereta tersebut baru dibuka awal tahun dan ketika kejadian, s lebih 30 kenderaan baru sedang dipamerkan di situ.

Beliau berkata, pihak polis masih belum pasti sama ada kenderaan dilarikan sudah dijual atau sebaliknya. Kes disiasat di bawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan.
Karaoke geli-geli bersama gadis seksi
Wartawan Sinar Harian
26 September 2012
Wanita warga Vietnam
Wanita warga Vietnam yang ditahan ketika menjadi teman penghibur pelanggan yang mengunjungi pusat hiburan, lewat malam kelmarin.
SERI KEMBANGAN – Berhibur ditemani gadis genit berpakaian menjolok mata! Itu antara pakej ditawarkan pengusaha pusat karaoke di kawasan komersil Putra Walk di Taman Pinggiran Putra di sini sejak setahun lalu.

Pengunjung dikatakan bukan sahaja boleh berkaraoke di bilik gelap namun turut dibekalkan wanita muda berpakaian seksi sebagai penyeri sekiranya mampu membayar kadar pakej khas ditawarkan.

Pegawai Bahagian Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Serdang, Inspektor Roslin Mohd Isa berkata, bertindak atas maklumat awam pihaknya menyerbu premis yang pernah tiga kali diserbu sejak awal tahun lalu.

Menurutnya, lima warga Vietnam dan dua penjaga berusia antara 19 hingga dan 25 tahun serta dua pelanggan ditahan dalam Ops Noda bersama Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) lewat malam kelmarin.

Roslin berkata, premis didapati menjalankan perniagaan secara haram dan  tidak mempunyai lesen perniagaan sah daripada MPSJ

“Pengusaha didapati menawarkan tiga pakej berlainan kepada pelanggan termasuk aktiviti karaoke, minuman keras dan perempuan berpakaian seksi sebagai teman bersosial.

“Bayaran dikenakan antara RM150 hingga RM350 dan pihak kami mendapat maklumat mereka menjalankan perniagaan dari jam 8 malam hingga 5 pagi,” katanya.

Roslin berkata, pihaknya menolak kemungkinan berlaku aktiviti pelacuran di premis terbabit namun mengesyaki berlaku ‘tawar-menawar’ membawa wanita warga asing untuk menikmati layanan tambahan di tempat lain.

Katanya, hasil intipan sebelum ini mendapati wanita terbabit digunakan untuk berseronok dan berpelukan dengan pelanggan mereka.

“Kesemua ditahan termasuk dua penjaga akan disiasat di bawah Seksyen 39 (b) Peraturan Imigresen 1963 dan Seksyen 55B Akta Imigresen 1963,” katanya pelanggan juga di bawa ke IPD untuk diambil keterangan.

Sementara itu, semalam MPSJ diketuai Penolong Pengarah Penguatkuasa, Mazrul Zahar Mohamad mengambil tindakan menyita premis terbabit.
Pencuri kereta tumpas
NURUL RIDUAN NOR ASHAHA
26 September 2012
Ketua Balai Polis Sri Kembangan, Inspektor Chai Chee Boon
Ketua Balai Polis Sri Kembangan, Inspektor Chai Chee Boon menunjukkan alatan pecah kereta yang dirampas.
SERDANG – Sindiket curi kenderaan yang baru empat bulan beroperasi ditumpaskan berikutan penahanan isteri kepada seorang ahlinya di Ampang, baru-baru ini.

Wanita berusia 22 tahun itu ditahan ketika memandu sebuah kereta curi jenis Kia Forte, Khamis lalu.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, kereta yang menggunakan nombor pendaftaran palsu itu dilaporkan hilang dalam kejadian pecah rumah di Taman Puncak Jalil, Bandar Putra Permai, 17 Julai lalu.

Beliau berkata, polis kemudiannya menyerbu beberapa buah rumah dan menahan empat lelaki termasuk suami suspek berusia 27 tahun.

Katanya, dalam serbuan itu, polis merampas sembilan lagi kereta antaranya jenis Mitsubishi, BMW, Proton Waja dan Wira, bernilai hampir RM600,000.

Tun Hisan berkata, semua kereta itu dilaporkan curi di Kuala Lumpur dan Selangor, empat bulan lalu serta menggunakan nombor pendaftaran palsu.

“Suami wanita itu memiliki 16 rekod jenayah lampau termasuk dikehendaki polis dalam beberapa kes.

“Kita juga sedang menyiasat peranan wanita tersebut dalam kegiatan ini,” katanya pada sidang media selepas majlis penyerahan sijil penghargaan daripada SOS Community Asistance Programme kepada pegawai dan anggota polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Serdang, semalam.

Tun Hisan berkata, dua daripada suspek bekerja dan mempunyai kepakaran dalam membaik pulih kenderaan.

“Kita percaya ada kereta curi yang sudah dijual dan ada juga yang digunakan oleh ahli sindiket,” katanya.

Beliau berkata, suspek berusia antara 22 dan 41 tahun itu ditahan reman sehingga Jumaat ini untuk siasatan mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan kerana mencuri kenderaan bermotor.
Dr M minta bantuan Soros dalam projek keamanan
  • Steven Gan
  • 10:24AM Sep 26 2012
 
EKSKLUSIF "Saya gembira bahawa pendapat anda tentang saya telah berubah," tulis bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam sepucuk surat peribadi kepada spekulator matawang George Soros enam tahun lalu - 11 bulan sebelum beliau bertemu jutawan itu buat kali pertama.

Dalam surat tersebut, Dr Mahathir merujuk kepada temubual New Straits Times dengan Soros pada 7 Januari 2006 apabila dermawan itu yang melawat Jakarta untuk menghadiri mesyuarat antara agama, di mana beliau berkata dia bersetuju dengan langkah-langkah yang diambil oleh perdana menteri Malaysia untuk menangani krisis kewangan serantau pada 1997-98.

NONEEmpat hari kemudiannya, Dr Mahathir menulis surat tiga halaman
kepada Soros, menggesa spekulator matawang itu menyertai beliau dalam projek Forum Keamanan Global, yang berusaha untuk menjenayahkan perang dan mengharamkannya sebagai pilihan untuk menyelesaikan konflik antarabangsa.

Dalam surat 11 Januari 2006 itu, Dr Mahathir berkata beliau menulis menjemput Soros untuk memberi sokongan kepada usaha tersebut bagi mencapai muktamad hak asasi manusia - hak kepada kehidupan.

Kedua-duanya yang berusia 80-an - Mahathir 87, Soros, 82 - terbabit dalam perang mulut sewaktu krisis kewangan Asia, dengan Dr Mahathir memanggil Soros "dungu" dan menyalahkannya mencetuskan kekalutan tersebut, manakala Soros pula membalas dengan menyifatkan perdana menteri Malaysia itu sebagai "ancaman kepada negaranya".

Surat pada tahun 2006 itu, di mana Malaysiakini mempunyai satu salinannya, menunjukkan bahawa Mahathir yang mula-mula menghulurkan tangan kepada Soros.

Nampaknya, Mahathir telah tertarik dengan pandangan Soros mengenai perang di Iraq, yang mana Soros telah membiayai kempen menentang usaha Presiden Amerika Syarikat ketika itu, George W Bush untuk dipilih semula pada 2004.

"Apa juga yang mungkin menjadi perbezaan antara kita, kita nampaknya mempunyai pandangan yang sama mengenai perang, iaitu tentang pembunuhan manusia dalam mengejar agenda nasional," kata Mahathir.
PERKASA ancam pulaukan Suria KLCC
  • Ahmad Fadli KC
  • 7:10AM Sep 26 2012
 
Kumpulan pendesak Melayu, Pertubuhan Peribumi Perkasa (PERKASA) memberi amaran akan memulaukan pusat membeli-belah Suria KLCC kerana mendakwa pihak pengurusannya bersikap pilih kasih dan menindas seorang peniaga bumiputera Melayu perempuan yang telah 14 tahun berniaga di situ.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali memberi amaran itu dalam sidang media di Parlimen semalam bersama Sherifah Salim, seorang pengusaha francais Foto Point yang mendakwa ditamatkan kontrak sewanya walaupun beliau membayar sewa tepat pada masanya dan mendapat keuntungan dari perniagaannya.

Sharifah mendakwa, beliau turut dinafikan premis perniagaan yang lebih besar walaupun kemudahan yang sama diberikan kepada peniaga bukan bumiputera yang lain.

Beliau juga mendakwa, turut diberi amaran sewanya akan dinaikkan daripada RM22,000 sebulan kepada RM45,000 sebulan jika tidak mengosongkan premisnya menjelang 30 september ini.

"Kita boleh edar risalah gesa orang Melayu jangan masuk KLCC untuk membeli-belah. Boleh masuk tapi kita 'window shopping'.

"Kalau pergi medan makan, kita ambil bau makanan sahaja," kata ibrahim.

Menurutnya lagi, PERKASA juga berupaya memainkan sentimen ke-Melayuan jika mereka bertindak melancarkan kempen untuk memulaukan Suria KLCC.

"Kita belum sampai ke tahap itu, kita boleh letak poster KLCC untuk orang bukan Melayu sahaja," kata ahli Parlimen Pasir Mas itu.
Rasuah: 4 pegawai imigresen dipenjara 12 tahun
  • Bernama
  • 7:33AM Sep 26 2012
 
Empat pegawai Imigresen termasuk seorang wanita masing-masing dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda M361,400 oleh Mahkamah Sesyen Shah Alam semalam selepas didapati bersalah memperoleh rasuah daripada pemandu feri dan orang perantara membabitkan nilai keseluruhan RM86,850 pada 2010.
  
Kesemua tertuduh yang ketika kejadian bertugas di bahagian Perkapalan Pelabuhan Selatan, Pelabuhan Klang didakwa memperoleh wang suapan itu yang dimasukkan ke dalam akaun mereka atau individu lain sebagai upah bagi memudahkan
urusan kemasukan penumpang warga Indonesia ke negara ini tanpa perlu mematuhi syarat ditetapkan.
  
Hakim Asmadi Hussin menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM361,400 ke atas Md Shahrizal Che Dan, 27, selepas dia didapati bersalah terhadap 31 pertuduhan memperoleh suapan berjumlah RM51,760.
  
Tertuduh didakwa melakukan kesemua kesalahan itu di empat cawangan Public Bank Pelabuhan Klang, bandar Klang, Taman Sentosa dan Taman Bukit Tinggi, kesemuanya di Klang, antara 20 April dan 16 Jun 2010.
  
Md Shahrizal juga boleh dipenjarakan 34 tahun dan enam bulan lagi sekiranya dia gagal membayar denda.

Mohamad Izuwansyah Samsuri, 26, pula dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM261,950 selepas didapati bersalah terhadap 25 pertuduhan memperoleh suapan berjumlah RM31,690.
  
Dia didakwa melakukan perbuatan itu di CIMB Bank Cawangan Pelabuhan Klang dan Stesen Minyak Petronas, Jalan Pandangan, Klang antara 21 April hingga 17 Jun 2010.
  
Mohamad Izuwansyah juga boleh dipenjara 25 tahun dan enam bulan lagi sekiranya dia gagal membayar denda.
  
Selain itu, Nor Shahazlina Sulaiman, 26, dijatuhi hukuman penjara tiga tahun dan denda RM14,500 atau setahun penjara sekiranya gagal membayar denda selepas didapati bersalah memperoleh suapan berjumlah RM2,900 pada 29 Ogos lepas, di Maybank Cawangan Pandamaran, Klang, antara 10 malam hingga 12 tengah malam, 29 Ogos 2010.
  
Sementara Mohammad Huzzail Ahmad, 32, dijatuhi hukuman penjara dua tahun dan denda RM10,000 atau enam bulan penjara sekiranya gagal membayar denda selepas didapati bersalah memperoleh suapan RM500 di depan sebuah rumah di Persiaran Seraya, Taman Palm Grove, Klang, pada 25 September 2010.
  
Keempat-empat tertuduh didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) 2009 dan dihukum mengikut Seksyen 24 akta sama yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana lebih tinggi.
  
Hakim Asmadi membenarkan permohonan keempat-empat tertuduh untuk penangguhan pelaksanaan hukuman penjara sementara menunggu proses rayuan di Mahkamah Tinggi tetapi menolak permohonan mereka untuk menangguhkan pembayaran denda.

Beliau turut memerintahkan mereka melapor diri di pejabat SPRM Selangor pada Ahad pertama setiap bulan dan menaikkan jumlah jaminan setiap tertuduh kepada RM20,000 dengan seorang penjamin.
  
Terdahulu, peguam Aminuddin Mohd Ramli yang mewakili Nor Shahazlina memohon mahkamah tidak menjatuhkan hukuman penjara ke atas anak guamnya atas alasan wanita itu merupakan pesalah pertama dan tidak pernah dikenakan tindakan disiplin sepanjang bertugas di Jabatan Imigresen.
  
Peguam Amir Khusyairi Mohamad Tanusi yang mewakili Mohammad Huzzail dan Mohamad Izuwansyah juga memohon mahkamah tidak menjatuhkan hukuman penjara ke atas kedua-dua anak guamnya atas alasan mereka telah insaf atas perbuatan masing-masing.
  
"Saya bersama Mohammad Huzzail selama setahun sejak kes dijalankan dan saya lihat dia telah menjadi manusia baik kerana kes ini memberi pengajaran cukup hebat padanya. Sementara Mohamad Izuwansyah mempunyai seorang anak berusia setahun tujuh bulan dan isterinya kini sedang mengandung anak kedua hampir tujuh bulan," katanya.
  
Peguam Mohamad Fozi Md Zain yang mewakili Md Shahrizal berkata walaupun anak guamnya menghadapi paling banyak pertuduhan tidak ada sedikitpun wang rasuah digunakan dan didapati padanya.
  
Beliau juga memohon Md Shahrizal tidak dijatuhi hukuman penjara kerana hukuman denda yang dikenakan ke atasnya sudah amat berat.
  
Timbalan Pendakwa Raya daripada SPRM Nik Haslinie Hashim pula memohon mahkamah menjatuhkan hukuman berat dan setimpal ke atas keempat-empat tertuduh atas alasan kesalahan mereka amat serius kerana mencemarkan maruah negara dan imej serta integriti penjawat awam di negara ini.
  
"Sebagai anggota pegawai Imigresen yang bertugas di pintu masuk negara mereka sepatutnya menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan penuh amanah serta menunjukkan nilai-nilai murni, berbudi pekerti dan kejujuran.
  
"Bila undang-undang dan peraturan Jabatan Imigresen boleh dibeli dengan perbuatan rasuah bukan sahaja maruah Malaysia dan penjawat awam tercalar malah ia juga membawa masalah jenayah lain seperti kebanjiran warga asing yang
menimbulkan masalah sosial seperti melakukan jenayah rompakan dan dadah," katanya yang hadir bagi pihak Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Sinti.

- Bernama
Ketua Pemuda Umno Gopeng didakwa milik surat kuasa palsu
  • Bernama
  • 7:38AM Sep 26 2012
 
Ketua Pemuda Umno Bahagian Gopeng, Mohd Arlizam Abdul Rahman dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam semalam atas tuduhan memiliki dan menggunakan dokumen palsu iaitu sekeping surat kuasa bagi sebidang tanah di Kapar, Klang, lima tahun lepas.
  
Mohd Arlizam, 37, yang juga seorang ahli perniagaan mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Hakim Asmadi Hussin.

Dia didakwa memiliki dan menggunakan satu dokumen palsu iaitu 'Power of Attorney' bertarikh 21 Mei 2007 di antara penama Liew Woon Foh dan nama tertuduh sendiri bagi sebidang tanah milik Liew yang terletak di alamat GM 781, Lot 4337, Batu 3 3/4, Jalan Kapar.
  
Mohd Arlizam didakwa melakukan kesalahan itu di Pejabat Daerah dan Tanah Klang pada 21 Mei 2007.
  
Pertuduhan mengikut Seksyen 474 Kanun Keseksaan itu memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Iswa Tonie yang mengendalikan pendakwaan mencadangkan agar Mohd Arlizam dibebaskan dengan jaminan RM10,000 dan pasportnya diserah kepada mahkamah sehingga kes selesai.
  
Peguam Kevin Arasu yang mewakili tertuduh bagaimanapun memohon mahkamah menetapkan wang jaminan sebanyak RM5,000 atas alasan anak guamnya merupakan pesalah pertama dan menghidap sakit jantung sejak dua tahun lepas.
  
Arasu berkata Mohd Arlizam juga mempunyai enam tanggungan termasuk seorang anak berumur dua tahun dan menanggung kos perubatan kedua ibu bapanya.

Hakim Asmadi kemudian membenarkan tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM10,000 serta seorang penjamin dan menetapkan 24 Oktober ini untuk sebutan semula kes.

- Bernama
Lelaki mengamuk selepas tak puashati hasil samun
  • Bernama
  • 7:48AM Sep 26 2012
 
Seorang lelaki mengamuk dengan memecahkan pintu dan dinding sebuah kedai serbaneka selepas tidak berpuas hati dengan hasil samun di premis berkenaan.
  
Dalam kejadian pukul 2 pagi itu, suspek berusia 34 tahun, sebelum itu berpura-pura membeli minuman di premis berkenaan di Jalan Gajah, Triang.
  
Pegawai Urusetia Jabatan Siasatan Jenayah Pahang ASP Noor Asyikin Shamsuri berkata suspek mengambil sebotol minuman dan pergi ke kaunter sambil menyatakan tiada duit sebelum keluar tanpa membayar.
  
"Suspek kemudian masuk semula ke dalam kedai berkenaan dengan bersenjata gunting besi dan bertindak menyamun jurujual wanita berusia 20 tahun sebanyak RM40," katanya kepada pemberita semalam.

Beliau berkata selepas tidak berpuas hati dengan wang yang diberikan wanita itu, suspek bertindak memecahkan pintu masuk serta dinding premis berkenaan.
  
"Jurujual itu memaklumkan kejadian kepada pemilik kedai dan hasil tindakan pantas polis, suspek berjaya diberkas di kawasan berhampiran kira-kira setengah jam kemudian," katanya.

- Bernama
'Jualan tapak MAHA dengan harga murah dipertikai'
4:25PM Sep 25 2012  
Kerajaan Selangor mempertikaikan tindakan kerajaan Pusat yang didakwa mahu menjual tanah tapak Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Antarabangsa (MAHA) di Serdang untuk dibangunkan universiti swasta.

Exco Pertanian Negeri Selangor Yaakob Sapari berkata, selain harga yang sangat rendah, penjualan tanah milik Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) itu memberi keuntungan beberapa kerat individu sahaja.

"Saya mendapat makluman dalam mesyuarat exco kerajaan negeri baru-baru ini bahawa tanah milik MARDI di Serdang sedang dalam usaha rundingan dengan beberapa pihak untuk dijadikan tapak universiti swasta yang berorientasikan keuntungan semata-mata," ujar Dr Yaakob.

Nilai jualan tidak dinyatakan dalam kenyataan medianya hari ini. Bagaimanapun, media rasmi kerajaan negeri Selangorku melaporkan tanah itu ingin dijual dengan harga RM14.50 sekaki persegi sedangkan harga pasaran sekitar RM80 hingga RM100 sekaki persegi.

Dr Yaakob mendesak Menteri Pertanian, Industri dan Asas Tani Datuk Seri Noh Omar tidak meneruskan jualan kerana tapak MAHA patut kekal sebagai pusat pertanian dan terus digunakan sebagai Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS).

Sebagai contoh, kata Yaakob, MAEPS yang akan berlangsung antara 23 November hingga 4 Disember depan atas tanah 200 ekar itu dijangka akan menarik kunjungan sehingga tiga juta orang.

Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Anggerik itu juga berkata, jika ada pihak swasta yang mahukan tempat itu untuk pembangunan universiti atau hospital, kerajaan negeri bersedia menawarkan tanah lain.

"Ekoran dari itu, kerajaan negeri Selangor menolak permohonan yang dibuat oleh pihak MARDI bagi menukarkan status tanah tersebut dari pertanian kepada perniagaan.

"Diharapkan pihak MARDI membatalkan permohonan jual beli tanah tersebut", kata Dr Yaakob.

Bomoh nikah batin didakwa merogol

MUHAMMAD SOMBHAH ketika ditahan anggota penguat kuasa JHEAINS di Kampung LBJ, Labu, Seremban pada 17 September lalu.


SEREMBAN - Selepas diberkas Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) kerana didakwa mengamalkan nikah batin dan memperdaya wanita untuk tujuan seks, seorang bomoh dihadapkan pula ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan jenayah merogol seorang wanita pada Ogos lalu.
Bagaimanapun, tertuduh, Muhammad Sombhah Abdullah, 48, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Datin M. Kunasundary.
Mengikut pertuduhan, Muhammad Sombhah didakwa merogol seorang wanita berusia 50 tahun di sebuah rumah di Kampung LBJ dekat sini pada pukul 3 petang hingga pukul 3.30 petang 28 Ogos lalu.
Dia didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum 30 tahun dan sebat.
Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharudin Wan Ladin manakala tertuduh diwakili peguam Hanif Hassan dan Haris Salleh.
Dalam prosiding tersebut, pihak pendakwaan memohon mahkamah mengenakan ikat jamin sebanyak RM10,000 dan seorang penjamin terhadap tertuduh.
Namun Hanif merayu supaya wang ikat jamin itu dikurangkan kerana anak guamnya hanya bekerja sendiri dengan pendapatan RM1,000 sebulan selain perlu menyara keluarga.
Kunasundary kemudian menetapkan tertuduh dibebaskan dengan wang ikat jamin RM10,000 dan seorang penjamin.
Beliau menetapkan 30 Oktober ini sebagai tarikh sebutan semula kes.
Kunasundary juga mengarahkan tertuduh melaporkan diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai pada setiap bulan selain dilarang berjumpa atau berkomunikasi dengan mangsa serta keluarga mangsa.
Tertuduh tidak membayar wang ikat jamin dan dia dibawa ke Penjara Sungai Buloh, Selangor.
Kosmo! pada 18 September lalu melaporkan seorang bomoh yang didakwa memperdaya pesakitnya untuk melakukan hubungan seks dengan alasan perubatan telah terperangkap apabila dia ditahan oleh JHEAINS di sebuah rumah di Kampung LBJ, Labu.
Sebelum melakukan hubungan seks dengan pesakitnya, lelaki itu didakwa turut mengadakan upacara nikah batin dengan wanita berkenaan.
Sehari selepas ditangkap, lelaki itu dilepas tanpa dibebaskan dengan bon jaminan sebanyak RM15,000 bagi empat kes berasingan di Mahkamah Tinggi Syariah dan Mahkamah Rendah Syariah di sini.
Bon jaminan tersebut dikenakan terhadap Muhammad Sombhah sebelum dia bakal didakwa pada 9 Oktober depan atas empat tuduhan mengikut Enakmen Jenayah Syariah 1992 Negeri Sembilan.
Tiga tuduhan berkenaan iaitu mengikut Seksyen 49, 50 dan 52 bagi kesalahan mencela agama Islam, mempermain ayat suci al-Quran dan hadis serta melakukan perbuatan ajaran salah.
Satu lagi kesalahan disiasat mengikut Seksyen 77 Enakmen Jenayah Syariah 1992 Negeri Sembilan iaitu memperdaya serta melarikan wanita untuk tujuan seks.

Aksi penjenayah dirakam CCTV


SALAH seorang suspek bersenjatakan parang mendekati kaunter bayaran untuk meminta wang daripada pekerja
premis.


KUALA LUMPUR – Dua penjenayah ganas pasti tidak senang duduk apabila aksi mereka menyamun kedai serbaneka 99 Speedmart dan menetak tangan kiri seorang pengawal keselamatan warga Nepal berjaya dirakam kamera litar tertutup (CCTV) premis berkenaan.
Kejadian pukul 9 malam kelmarin di Zest Point, Jalan Bukit Jalil di sini itu berlaku apabila suspek yang memakai topi mendekati premis sebelum salah seorang daripada mereka masuk untuk mencari pengawal tersebut manakala rakannya berdiri di luar.
Suspek yang masuk ke dalam premis itu kemudian mengacukan parang ke arah pengawal keselamatan terbabit yang berusia lingkungan 30-an sebelum menetak tangan kiri mangsa.
Pengawal itu kemudian cuba melawan dengan memukul suspek dengan cota sebelum berlaku pergelutan antara mereka.
Bagaimanapun, pengawal itu terpaksa ‘menyerah’ akibat kesakitan ekoran tetakan di tangannya tersebut.
Rakan suspek kemudian masuk dan pergi ke kaunter bayaran sebelum melarikan wang lebih RM1,000, beberapa barangan jualan dan telefon bimbit pekerja.
Pengurus premis, Azifa Noranim Kamsari, 25, berkata, ketika kejadian, dia bersama seorang rakan sekerja, pengawal keselamatan dan lima pelanggan berada di dalam premis itu.

SUSPEK yang memakai topi memegang sesuatu yang
dipercayai bekas berisi wang.


“Kesemua pelanggan menyembunyikan diri dalam stor ketika kejadian manakala saya berada di kaunter bayaran dan seorang rakan sekerja sedang mengira stok.
“Saya perasan dua lelaki itu ketika mendekati premis dalam keadaan mencurigakan tetapi tidak menyangka mereka akan menyamun dalam kejadian yang berlaku begitu pantas,” ceritanya.
Sementara itu, seorang pekerja, Mahathir Mohamed Ibrahim, 21, berkata, dia hanya menyedari kejadian samun itu sebaik terdengar bunyi bising sebelum bergegas mencari Azifa dan pengawal keselamatan terbabit.
“Saya terkejut apabila melihat pengawal keselamatan itu sedang ditetak dan dipukul penjenayah tidak dikenali dan saya terus keluar lalu menghubungi polis untuk bantuan. Penjenayah itu bagaimanapun sempat lari sebelum polis dan ambulans tiba,” katanya yang memberitahu pengawal keselamatan itu kemudian dibawa ke Hospital Serdang dan dirawat sebagai pesakit luar.
Difahamkan, premis itu telah lima kali disamun sejak beroperasi hampir setahun lalu.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh berkata, polis telah mengenal pasti dua suspek berkenaan dan kini giat memburu mereka.

Tiada ulasan: