Jumaat, 28 September 2012

ADAKAH RAKYAT DULUKAN...SUARA RAKYAT DIDENGAR...DENGAR AJE KOD...DIDULUKAN HANYA COGANKATA...YANG DIDAHULUKAN GENG DAN SAHABAT DAN TAULAN KOD...ALLAH LA LEBIH MENGETAHUI

Kaji balik penutupan Lapangan Terbang Sg Besi

Harakahdaily, 27 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Seorang perunding keselamatan meminta kerajaan mempertimbangkan semula cadangan untuk menutup lapangan terbang TUDM Sungai Besi kerana ia sangat perlu kepada negara.

Bercakap kepada Harakahdaily, perunding itu berkata, kerajaan belum terlambat untuk menarik balik keputusan awalnya bagi membangunkan kawasan lapangan terbang itu.

Ini kerana, kontraknya masih dalam peringkat rundingan dan belum dianugerahkan sepenuhnya.

"Kita jangan ulangi kesilapan kerajaan menutup Kem Majidee yang menjadi perisai keselamatan kita di selatan tanah air," katanya.

Pengkalan Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) Sungai Besi bakal hilang apabila kerajaan mahu membina kem baru menggantikannya iaitu di Labu, Negeri Sembilan.

Namun, ramai pihak yang mahir dengan stategi keselamatan tdak bersetuju dengan langkah ini kerana kedudukan lapangan terbang Sungai Besi itu sangat stategik dalam konteks keselamatan negara.

Selain landasan terbang, bahagian bawah lapangan ini mempunyai bunker yang menghubungkannya dengan beberapa tempat strategik negara.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan Lapangan Terbang Tentera Udara Sungai Besi dipindahkan dan tapaknya dijual kepada 1MDB.
Penasihat 1MDB adalah Taek Jho Low, jutawan yang dilaporkan baik dengan isteri Perdana Menteri, Datik Seri Rosmah Mansor.

kontrak pembangunan TUDM Sungai Besi itu yang dianggar bernilai kira-kira RM500 juta.

"Jika berlaku apa-apa di tengah bandaraya, bagaimana pasukan bantuan akan kita hantar dengan cepat kalau tiada landasan kapal terbang di tengah bandararaya seperti Sg Besi ini," soal perunding keselamatan itu.

Sebelum ini, PAS meminta kerajaan mengkaji semula pembubaran kem Majidee di Johor Bharu untuk membolehkan projek pembangunan dijalankan di situ kerana ia melibatkan soal keselamatan negara.

Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub berkata, kedudukan kem Majidee di selatan tanah air adalah terlalu strategik dari segi keselamatan dan ia adalah warisan sejarah negara untuk dibubarkan.

"Saya mendesak agar rancangan untuk menjadikan kawasan itu kawasan komersial dibatalkan kerana Batu Pahat terlalu jauh dari sempadan untuk berfungsi dengan baik. Ianya dua jam perjalanan dari Johor Bharu ke Batu Pahat," kata Salahudin.

Kem ini akan dibangunkan dengan pusat komersial dan perumahan. Ia bakal dimajukan oleh anak syarikat kerajaan negeri Johor, Kumpulan Prasarana Rakyat Johor (KPRJ) Sdn Bhd dengan Tasik Zamrud Sdn Bhd.

Yang menjadi isu adalah, kem Majidee adalah kem yang paling selatan di Semenanjung. Ia sepatutnya dibubarkan selepas selesainya pembinaan Kem Skudai.

Projek itu belum bermula lagi, namun separuh dari tentera yang ada di situ, yang menempatkan Gerak Khas dan Briged Tujuh, telah dipindahkan ke kem di Kluang, Gemencheh dan Gemas.

Kenapa Tun M kata mereka syaitan dikenali? Gambar ini jawapannya...

http://naimnikmat.blogspot.com, 27 Sep 2012
http://bm.harakahdaily.net/cache/557097_475129305853682_1029407399_n_thumb_medium490_0.jpg

Jangan pelik.. di Negara kita Malaysia.. ada rakyat yang mempunyai nama hanya dengan tanda ( ' ) sahaja... Dan sebab inilah puluhan ribu rakyat turun ke jalanraya menuntut pilihanraya yang bersih dan adil serta pembersihan daftar pemilih... KALAU DOK MAIN KOTOR.. BUKAN UMNO NAMANYA!!

Sila ikut arahan dibawah....

1 - KLIK link ini : http://daftarj.spr.gov.my/NEWDAFTARJ/

2 - Taipkan no kad pengenalan ini : 781220135703

3- Saksikan lawak antarabangsa SPR.........

Peniaga di tanah KTM tuntut pampasan

Anis Nazri, 27 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Sekumpulan peniaga di Simpang Renggam, Johor menuntut sejumlah pampasan seperti yang diterima penduduk di Tanah KTM, Layang-Layang, Simpang Renggam.

Tuntutan itu dibuat berikutan pembahagian pampasan atau ex-gratia yang tidak diberikan secara standard kepada penduduk dan peniaga di tanah tersebut.
Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pemilik dan Penyewa Kedai Tanah KTM, Layang-layang, Samin Mohamed, berkata beliau dan para peniaga telah tinggal dan berniaga di situ lebih 30 tahun.
Malah, kedai yang mereka dirikan juga menjadi tempat tinggal, yang kini pihak KTM meminta mereka keluar dri kawasan tersebut bagi tujuan pembinaan Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Gemas-Johor.
"Kami diarahkan keluar dari kedai ini sehingga 31 Mac 2012. Namun kami tidak diberi sebarang pampasan atas alasan bahawa kami adalah pekedai, bukannya pemilik rumah dan alasan itu tidak boleh dierima," kata beliau pada satu sidang media, di parlimen, hari ini.
Beliau menambah, penduduk menerima pampasan sebanyak RM8,200, di mana RM1,000 untuk wang perpindahan, RM7,200 untuk wang sewa bagi tempoh tiga tahun (RM200 sebulan).
Malah, katanya pada 1 Ogos lalu, Kementerian Pengangkutan Malaysia telah memaklumkan penduduk bahawa mereka akan mendapat bayaran ex-gratia sebanyak RM42,000.
"Persoalannya, mengapa kami yang juga tinggal di kawasan ini dinafikan hak untuk mendapat pampasan yang setimpal dengan kami?" soal beliau lagi.
Samin turut mengecam alasan pihak KTM yang mengatakan peniaga tidak layak mendapat pampasan kerana mereka sudah mendapat keuntungan dari kedai di atas tanah KTM.
Alasan tersebut, kecam beliau tidak munasabah kerana dalam perniagaan terdapat masa untung dan rugi.
"Ada masanya kami untung, dan ada masanya kami rugi. Sedangkan penduduk sentiasa untung kerana tinggal secara percuma di atas tanah KTM. Dalam hal ini, kami rugi sebanyak tiga kali - rugi dalam perniagaan, rugi tiada pampasan dan rugi tidak dapat wang perpindahan," tegas beliau.
Pada sidang media tersebut, para peniaga tersebut bertindak menyerahkan memorandum tuntutan mereka untuk dipanjangkan kepada pihak bertanggungjawab.
Turut serta pada sidang media tersebut ialah Ahli Parlimen Pokok Sena dan Kuala Krai, Datuk Mahfuz Omar dan Dr. Hatta Md. Ramli serta Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kaiat.

Bergerak yang membatalkan solat

Dr Zaharuddin Abdul Rahman, 27 Sep 2012
Tidak semua jenis pergerakan membatalkan solat, namun yang pasti adalah mengurangkan pergerakan yang tidak berkaitan dengan solat adalah cara terbaik bagi menyempurnakannya. Pun begitu, bagaimanakah erti bergerak yang membatalkan solat di dalam mazhab Syafie? Tulisan ini menjelaskan dengan ringkas.

Tamakninah adalah salah satu rukun dalam solat menurut beberapa mazhab dan mazhab Syafie adalah antara yang berijtihad menyatakan solat boleh batal jika bergerak besar berturut-turut melebihi tiga kali gerakan. Pendapat ini berdasarkan dalil perlunya tamakninah. Tiada dalil khusus berkenaan hal ini kecuali dalil umum iaitu keperluan untuk menyempurnakan tamakninah yang disebut oleh Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam kepada seorang lelaki yang disuruh ulangi solatnya kerana tidak betul:

Maksudnya: “Ulangi solatmu dan solatlah sesungguhnya engkau belum menyempurnakan solatmu. Kemudian hendaklah kamu rukuk dan sehingga berhenti sekejap (tamakninah) dalam keadaan rukuk itu, dan kemudian bangun dan berdiri tegak dan kemudian sujud sehingga berhenti sekejap (tamakninah) dalam keadaan sujud.” (Riwayat al-Bukhari)

Tamakninah adalah rukun menurut tiga mazhab dan wajib dalam mazhab Hanafi. Hasil daripada itu, penyempurnaan tamakninah dilihat tidak mampu disempurnakan kecuali dengan menahan diri dan pergerakan besar menurut mazhab Syafie.

Imam An-Nawawi menjelaskan penentuan sesuatu pergerakan itu ‘Besar’ atau ‘Kecil’ mempunyai empat bentuk pandangan dalam mazhab seperti berikut:-

KECIL : adalah yang tidak sampai tempoh pergerakan itu satu raka’at. BESAR: Jika melebihi, pastinya itu dikira besar dan membatalkan solat.

KECIL : Setiap pergerakan yang tidak memerlukan dua belah tangan, seperti mengangkat serban, menyentuh untuk lantikan imam di hadapan, memegang kepala atau telinga, itu semua dianggap kecil. BESAR: Jika pergerakan itu memerlukan dua belah tangan seperti mengikat serban, memakai seluar atau kain, itu semua dikira besar.

KECIL : pergerakan yang tidak membuat orang yang melihat bersangka si pelakunya di luar solat. BESAR : pergerakan yang menyebabkan orang melihat bersangka pelakunya di luar solat.

KECIL : kembali kepada penentuan adat dan uruf setempat yang pada adatnya masyarakat anggapnya kecil. BESAR : juga berdasarkan adat. Imam An-Nawawi menyebut pandangan yang keempat ini yang paling sahih dan pandangan ulama Syafie yang teramai. Kata beliau;

Ertinya : ini yang paling sahih dan merupakan pendapat teramai.

Kemudian, Imam An-Nawawi jug menyimpulkan jika dua kali pergerakan besar ia masih tidak membatalkan solat, jika tidak berturut-turut, itu juga tidak membatalkan solat.

KESIMPULAN

Kesimpulannya, saya cenderung kepada menyarankan agar memastikan tidak bergerak banyak sama ada besar atau kecil adalah sifat solat sempurna. Namun jika pergerakan kerana dharurat yang diterima oleh Islam seperti mengelak bahaya, mengelak api dan sepertinya ia tidak membatalkan solat. Majoriti mazhab lain seperti Hanbali dan Hanafi tidak ada kaedah yang menyatakan pergerakan banyak akan membatalkan solat dan fatwa dan ijtihad mereka tentunya tidak boleh diketepikan begitu sahaja, hasilnya saya suka menasihatkan agar mengelakkan khilaf, dan jika berlaku pegerakan yang banyak berturut-turut dan masih ada waktu untuk mengulangi solat, sebaiknya solat dianggap batal dan diulangi.

www.zaharuddin.net

OKU harap peruntukan dalam Bajet 2013

Muhammad Faizal, 27 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Gerakan Bersama Kebangkitan Orang Kelainan Upaya (Bangkit OKU) mendesak agar kerajaan melalui bajet yang akan dibentangkan oleh Perdana Menteri esok turut menyediakan elaun kecacatan kepada golongan itu.

Ketua Pengerak Kempen Bangkit OKU Mohd Faizal Che Yusof berkata, isu berkenaan elaun itu bukan baru ditimbulkan malah sejak lama dahulu lagi.

"Isu yang kita timbulkan ini bukannya isu baru tetapi telah lama ditimbulkan sejak dulu lagi serta pernah disuarakan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu di Parlimen.

"Kita menuntut agar Perdana Menteri menyediakan satu peruntukan khusus mengenai elaun kecacatan kepada golongan OKU bagi menampung kehidupan mereka," katanya pada sidang media di parlimen hari ini.

Menurut beliau lagi, tuntutan tersebut tidak bermakna golongan OKU adalah malas bekerja sebaliknya kerajaan perlu melihat kemampuan golongan itu dengan sektor pekerjaan yang disediakan untuk mereka.

Dalam pada itu, beliau turut meminta Pakatan Rakyat turut meletakkan pembelaan kepada golongan OKU dalam manifesto pilihanraya yang akan datang.

"Jika Pakatan Rakyat mengambil tampuk pemerintahan di Putrajaya, kita dari golongan OKU berharap satu portfolio OKU diwujudkan bagi memastikan golongan OKU terus terbela," tambah beliau lagi.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud menyatakan Lujnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS terus mendokong usaha-usaha ke arah pembangunan OKU yang lebih menyeluruh di negara ini.

"Kami tersentuh dengan kempen yang digerakkan oleh sekumpulan OKU yang dinamakan Bangkit OKU.

"Kami yakin usaha yang dilakukan ini dapat menjadikan apa yang dituntut oleh golongan ini satu realiti demi menjaga hak dan kebajikan OKU yang pelbagai di negara ini," kata beliau.

Tambah beliau, PAS pada 11 Ogos yang lalu telah berjaya melancarkan Sekretariat Prihatin OKU dan ia telah disempurnakan oleh Timbalan Presiden PAS.

"Penubuhan sekretariat ini adalah satu langkah awal untuk kami dari Pakatan Rakyat membantu bagi membangunkan OKU dan kami sedar akan pembangunan OKU perlulah berasaskan kepada hak mereka sebagai warganegara dan insan.

"Dalam pada itu, kami juga akan mengikhtiarkan sebuah pusat khidmat atau sehenti OKU Nasional bagi menyediakan perkhidmatan yang lebih signifikan kepada OKU termasuk kajian berkaitan OKU, advokasi, perancangan dan perlaksanaan pembangunan OKU," kata beliau lagi.

Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff yang turut serta dalam sidang media tersebut meminta kerajaan meningkatkan lagi peranan Program Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) yang terdapat di negara ini.

Jelasnya, peranan PDK akan berkesan apabila kerajaan meneliti dan melihat kecacatan OKU ini adalah berbeza.

"Kerajaan perlu perihatin kerana kecacatan OKU berbeza, jadi sediakanlah program yang sesuai dengan mereka.

"Malah kita juga turut melihat masih ada PDK yang kekurangan tenaga pengajar dan ini secara tidak langsung mengganggu pembelajaran mereka," kata beliau.

Turut hadir pada sidang media tersebut adalah Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamarudin Jaffar.

Mengapa soalan hutang Syed Mokhtar ditolak?

Anis Nazri, 27 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua (gambar) memohon penjelasan daripada pihak menteri ekoran penolakan soalan lisan beliau berkaitan hutang Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary.

Soalan beliau yang dikatakan mengandungi 'sangkaan' itu ditolak Yang Dipertua Dewan Rakyat, hari ini.

"Apakah yang dikatakan sangkaan jahat dalam soalan saya yangg tidak boleh dijawab? Sedangkan boleh dikatakan semua soalan adalah sangkaan yang memerlukan jawapan daripada kementerian untuk membetulkan pemikiran tersebut atau untuk mengesahkan ia betul atau sebaliknya," tegas beliau pada sidang media, di lobi parlimen hari ini.

Beliau meminta Menteri Kewangan menyatakan apakah ancaman kepada sistem kewangan dan perbankan Malaysia, di mana syarikat-syarikat milik Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary mempunyai hutang sebanyak RM34.3 bilion.

Bagaimanapun ditolak dengan alasan 'sesuatu pertanyaan itu tidak boleh mengandungi apa-apa hujah, sangkaan, fikiran, tohmahan, puji atau keji atau mengandungi kalimah mengelirukan, menyindir, atau menyakitkan hati ataupun mengenai apa-apa perkara dangkal atau meminta penerangan mengenai perkara remeh'.

Menurut Tony lagi, soalan tersebut memerlukan pengesahan sama ada ia benar atau sebaliknya, lebih-lebih lagi ia melibatkan sejumlah hutang yang melebihi 10 peratus kesemua hutang korporat di Malaysia.

"Saya amat kesal dengan keadaan ini, yang mana sudah tiga kali saya bangkitkan perkara ini, namun tidak beroleh jawapan.  Sebelum ini dikatakan soal hutang ada perkara sulit," tegas beliau.

Sedangkan, tambah Tony, mana-mana syarikat yang mempunyai hutang melebihi 10 peratus daripada kesemua hutang korporat di Malaysia akan memberi kesan kepada syarikat-syarikat lain.

Katanya, kebanyakan syarikat-syarikat Syed Mokhtar tersenarai di Bursa Malaysia, yang mana butiran dan laporan mengenai syarikat-syarikat terbabit pula diterbitkan di bursa.

"Oleh itu, butiran yang sama terima ini bukannya remeh, dan ia juga bukannya datang dari atas angin.  Ia boleh diakses secara terbuka, dan bukannya dari sampul surat yang diterima saya dari orang yang tidak dikenali," tegas beliau.

Ungkit beri zakat

Ustaz Hamizul Abdul Hamid , 27 Sep 2012
Soalan: Bolehkah seorang pembayar zakat itu mengungkit-ungkit kembali pembayaran zakatnya? Misalnya dia merasa menyesal memberikan zakat tersebut kepada seseorang dan mahu agar orang yang diberikan zakat itu, merasa terhutang budi kepadanya dan mendengar arahan dan kehendaknya? Hal ini mungkin berlaku dalam segelintir masyarakat dan harap pihak ustaz dapat menjelaskan.

Jawapan: Terima kasih kerana mengajukan pertanyaan. Ternyata, memang ada segelintir manusia yang bersifat sedemikian. Jika zaman dahulu, digambarkan oleh Allah SWT ada dalam kalangan manusia yang enggan menyerahkan zakatnya kerana merasakan harta itu adalah milik mereka 100 peratus; sedangkan ia adalah pinjaman dan amanah daripada Allah SWT semata-mata.

Kisah keengganan ini ada disebutkan, antaranya di dalam surah al-Qasas (mengenai keingkaran Qarun) dan juga di dalam surah at-Taubah, yakni kisah kemunafikan (berpura-pura) sebahagian manusia yang enggan berzakat apabila turunnya perintah daripada Allah SWT.

Merujuk kepada soalan di atas, adakah boleh seseorang itu mengungkit-ungkit pemberiannya? Dalam hal ini, perkara yang paling asas yang wajib difahami ialah, zakat itu adalah satu kewajiban hakiki dan perkara rukun di dalam agama Islam. Zakat wajib dipatuhi, sama ada atas nama suka rela, paksa rela atau apa sahaja namanya. Tiada jalan lain lagi bagi melepaskan diri.

Maka, seseorang muslim itu wajib mengeluarkan zakatnya apabila telah ada pada dirinya syarat-syarat wajib zakat yang sempurna, iaitu Islam, merdeka, sempurna milik, cukup nisab dan cukup haulnya. Seandainya orang itu dengan sengaja mengabaikan kewajipan itu, maka di sisi Allah SWT dia dikira sudah melakukan dosa dan menurut fuqaha, pemerintah berhak ‘merampas’ hartanya jika keadaan memerlukan sedemikian.

Di dalam buku ‘Zakat, Teori, Kutipan Dan Agihan’, halaman 40, susunan Muhamad Uda Kasim, beliau telah menegaskan bahawa di dalam al-Quran ada dua tempat, iaitu pada surah az-Zariyat (ayat 19) dan juga surah al-Ma’arij (ayat 24 dan 25), yang menjelaskan bahawa sesungguhnya di dalam harta kekayaan yang dimiliki oleh setiap manusia itu, ada hak bagi orang-orang lain yang telah pun tertentu jumlahnya sesuai dengan kehendak Allah SWT.

Allah SWT berfirman yang maksud-Nya: “Dan mereka (yang menentukan bahagian) pada harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum, bagi orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta).” (al-Ma’arij: 24-25)

Sebenarnya, ayat di atas adalah kelanjutan daripada ayat sebelumnya yang berupa ancaman kepada orang-orang yang enggan menunaikan zakat hartanya.

“Neraka itu juga memanggil dan menarik orang yang membelakangi serta berpaling (daripada kebenaran). Dan yang mengumpulkan harta kekayaan lalu menyimpannya (dengan tidak membayar zakatnya).” (al-Ma’arij: 17-18)


Kemudian, Allah SWT turut menegaskan bahawa inilah sikap sebahagian manusia dalam bab berharta, iaitu merasa bakhil dan berkeluh-kesah bahkan ada masanya enggan menunaikan amanah dan perintah agamanya.

Firman Allah SWT selanjutnya: “Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil dan kedekut). Apabila dia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah. Dan apabila ia beroleh kesenangan, dia sangat bakhil kedekut.” (al-Ma’arij: 19-21)

Lalu, hanya mereka yang tetap menjaga solatnya dan tetap menunaikan zakatnya sahaja yang dijamin selamat oleh Allah SWT: “Kecuali orang-orang yang mengerjakan solat, Iaitu mereka yang tetap mengerjakan solatnya, dan mereka (yang menentukan bahagian) pada harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum, bagi orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta).” (al-Ma’arij: 22-24)

Sebenarnya, perasaan merasa mahu mengambil kembali harta zakat yang telah diberi itu merupakan manifestasi penyakit hati yang bersarang di dalam dada manusia. Itulah yang disebutkan oleh Allah SWT sebagai sifat bakhil atau kedekut. Walhal, hakikatnya harta itu bukan lagi harta mereka; ia adalah milik para asnaf zakat dan wajib diserahkan tanpa mengharapkan sebarang imbalan.

“Hak itu bukan merupakan hadiah atau sumbangan kerana kemurahan hati mereka (orang kaya), tetapi sudah merupakan hak orang tersebut (asnaf zakat). Justeru, penerima tidak boleh berasa rendah diri dan pemberi pula tidak boleh berasa lebih tinggi.” (Muhamad Uda Kasim, hal. 40)

Manakala, jika merujuk kepada keputusan Majlis Fatwa Negeri Selangor, telah pun diputuskan bahawa setiap sen zakat yang telah disalurkan kepada penerima, maka tidak lagi boleh dituntut kembali oleh pembayarnya, kerana wang atau harta yang telah diberikan itu telah pun diniatkan sebagai zakat dan ia tergantung kepada niat berkenaan, yang mana setiap yang telah dizakatkan tidak boleh dituntut kembali (rujuk Fatwa No. (75) dlm Mufti Sel 100-5, Jld 6, bertarikh 19 Oktober 2009).

Kesimpulannya, adalah ditegah bagi orang yang telah menyerahkan harta zakatnya untuk mengambil kembali pemberiannya atau pun mengungkit-ungkitkan kembali soal pemberiannya itu dengan maksud memperoleh penghormatan dan sebagainya. Ia adalah perintah Allah SWT yang wajib ditunaikan kepada lapan asnaf yang berhak ke atasnya apabila telah cukup segala syaratnya.

Hamizul Abdul Hamid, Eksekutif Komunikasi Korporat, Lembaga Zakat Selangor (MAIS).

http://www.hamizul.com/

Tricubes: Akhirnya ramalan rakyat jadi kenyataan

Omak Kau, 27 Sep 2012






Januari lepas, anak syarikat yang 70 peratus dimiliki Tricubes Bhd - Tricubes NCR JV Sdn Bhd - telah dianugerahkan projek bernilai RM6 juta oleh Kementerian Dalam Negeri untuk menyelenggara perkakasan dan perisian pasukan polis serta server sistem pengurusan mudah alih yang dipertingkatkan (EMMS).

Syarikat tersebut telah dianugerahkan projek kontroversi e-mel 1Malaysia pada April tahun lepas sebagai saluran digital yang ditetapkan untuk badan-badan kerajaan, berkomunikasi dengan orang ramai.

Projek itu mencetuskan kritikan awam sengit kerana semua badan kerajaan dikehendaki membayar bagi setiap e-mel yang dihantar menggunakan akaun e-mel 1Malaysia.

Mereka juga mempersoalkan sama ada pelan tersebut bertujuan untuk "menyelamatkan" Tricubes.

Tricubes berkata sekuritinya, yang ketika ini didepositkan dengan Bursa Malaysia Depository Sdn Bhd, akan kekal didepositkan walaupun sekuriti digugurkan daripada senarai rasmi Bursa Securities.

Secara alternatifnya, pemegang sahamnya yang berhasrat untuk memegang sekuriti mereka dalam bentuk sijil fizikal, boleh mengeluarkan sekuriti ini daripada akaun Sistem Depositori Pusat (CDS) pada bila-bila masa selepas sekuriti itu digugurkan daripada senarai rasmi Bursa Securities.

Selepas pengguguran penyenaraian, Tricubes akan terus beroperasi tetapi sebagai entiti tidak tersenarai.

Ia masih boleh meneruskan operasinya dan juga penyusunan semula korporat manakala pemegang saham masih boleh menerima ganjaran daripada prestasi syarikat.

Bagaimanapun, pemegang saham akan memegang saham yang tidak lagi disebut harga dan diniagakan di Bursa Securities

AKHIRNYA RAMALAN RAKYAT TELAH MENJADI KENYATAAN....INILAH APABILA SYARIKAT KRONI YANG ADA HUBUNG KAIT DENGAN ADEK NAJIB DIBERIKAN PROJEK YANG TIDAK MASUK AKAL..


SUMBER

http://omakkau.blogspot.sg/2012/09/akhirnya-menjadi-ramalan-menjadi.html
Iklan Teks

Tiada ulasan: