Selepas demonstrasi, serahan memorandum, ucapan di pentas ceramah dan persembahan teater, kisah kematian tragis setiausaha politik kepada exco kerajaan Selangor Teoh Beng Hock kini dibawa ke layar perak pula.

DAP Serdang malam tadi menayangkan filem dokumentari berkaitan bertajuk Jatuh di Dewan Perhimpunan Cina Selangor - Kuala Lumpur malam tadi.

Filem itu diarahkan oleh graduan Pengajian Cina Universiti Putra Malaysia Siew Ki, 26, cuba mendokumentasikan kisah kematian mendiang Teoh yang dipanggil oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk disoal siasat.

Siasatan suruhanjaya diraja kematian Teoh mendapati mendiang membunuh diri akibat soal siasat agresif dan berterusan oleh pegawai SPRM.

Siew Ki berkata beliau mendapat idea untuk mengarahkan filem yang berdurasi 36 minit itu, sewaktu makan di pusat khidmat exco Selangor Ean Yong Hian Wah - bekas majikan Teoh - di Serdang pada suatu hari.

teoh beng hock documentary launching 140912 wing siew ki 02"Semasa saya makan dekat pusat khidmat itu saya teringat tentang Teoh Beng Hock. (Saya kata) kenapa (kes Teoh) tidak didokumentasikan. Ia penting untuk mengingati (kisah) atau menghantar mesej (kepada rakyat).

"Lalu saya cuba berhubung dengan YB Ean. Dalam masa dua hari, beliau memberi respon dan bersetuju menyediakan contact. Beliau menolong saya seratus peratus. Saya menghargainya," kata Siew Ki (kanan).

Beliau berkata demikian di hadapan kira-kira 150 hadirin memenuhi ruang dewan tersebut termasuk ahli keluarga mendiang Teoh, bagi menyaksikan tayangan prebiu filem dokumentari itu.

Bercakap selepas tayangan itu, Siew Ki berkata filem dokumentari pertamanya itu dibantu oleh beberapa orang rakannya memandangkan beliau tiada pengalaman mengarah filem sebelum ini.

Filem itu mengambil masa selama empat bulan untuk disiapkan termasuk pascaproduksi.

Suara latar ibu

"Sebab saya mengarahkan dokumentari ini adalah untuk menyebarkan berita dan menerangkan keseluruhan cerita kepada pihak yang masih tidak faham khususnya di kampung-kampung yang masih bergantung kepada media arus perdana.

"Ada banyak perkara yang masih tidak diketahui, jadi amat penting untuk saya dedahkan semuanya berkaitan kes ini," katanya.

teoh beng hock documentary launching 140912 01Jatuh bermula dengan babak menunjukkan bangunan Plaza Masalam di Shah Alam - pejabat lama SPRM Selangor. Teoh ditemui mati di situ pada 16 Julai 2009 di tingkat lima selepas memberi keterangan di tingkat 14.

Kemudian suara latar ibu mendiang yang 'off-screen' kedengaran, menceritakan perwatakan dan sifat penyayang Teoh kepada ahli keluarganya sejak kecil sehingga dewasa sebelum ibunya muncul dan ditemubual oleh Siew.

Kemudian, babak seterusnya diselangi dengan gambar kenangan Teoh sejak kecil sehingga dewasa dan berkarier yang juga diiringi dengan suara latar daripada temubual dengan ibunya.

Dalam filem itu juga, Siew turut menemubual beberapa individu yang terlibat secara langsung bertanggungjawab membela kematian Teoh termasuk ahli parlimen Puchong, Gobind Singh Deo yang menjadi peguam kepada keluarga Teoh.

Gobind menceritakan dari aspek perundangan membela kematian Teoh sejak awal sehingga berakhirnya prosiding suruhanjaya diraja yang menyiasat punca kematian mendiang.

teoh beng hock documentary launching 140912 thai porntipSelain itu, Siew turut menemubual pakar patologi forensik Thailand Dr Pornthip Rojanasunand yang hadir memberi keterangan kepada suruhanjaya diraja untuk mengetahui punca kematian mendiang Teoh. Temubual itu dijalankan di Thailand pada bulan Jun lalu.

Ean turut ditemubual dalam filem itu, menceritakan mengenai detik mula dan kisah setiausaha politiknya dipanggil oleh SPRM pada tarikh tersebut sehingga mendiang ditemui mati di bangunan tersebut.

Di samping itu, Siew turut menyelitkan gambar Teoh, foto perhimpunan solidariti kepada keluarga mangsa serta keratan laporan Malaysiakini dan akhbar berbahasa Inggeris mengenai berita berkaitan prosiding inkues dan RCI yang berlangsung.

Lagu sentuh emosi keluarga Teoh

Siew turut menyelitkan 'footage' mengenai sidang media pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengumumkan penubuhan RCI bagi menyiasat kematian itu yang diambil daripada Malaysiakini.tv.

Siew juga memaparkan 'footage' prosiding inkues yang mana ketua pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abdul Razak Musa menunjukkan aksi mencekik leher sendiri, sehingga mengundang gelak ketawa para hadirin.

Malah, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim turut ditemubual dan menggesa SPRM bersikap "telus dan bertanggungjawab supaya tragedi itu diperbetulkan" dan menjadikan kes Teoh asas supaya tidak berlaku lagi pada masa akan datang.

teoh beng hock documentary launching 140912 02Filem itu juga menemubual pemerhati politik dan aktivis Hishamuddin Rais yang memberi pandangannya terhadap kes tersebut yang didakwanya sebagai kes "pembunuhan" dan menyifatkan proses siasatan SPRM yang lama terhadap Teoh sebagai "penyeksaan".

Bagaimanapun, Siew menjelaskan beliau tidak menemubual pegawai SPRM kerana "mahu mendokumentasikan kebenaran yang dipercayainya bahawa Teoh bukan mati kerana bunuh diri".

"Lagipun banyak media yang berpihak kepada MACC (yang boleh menyiarkan pandang mereka)," katanya sambil menambah beliau mempunyai tempoh masa yang terhad dalam filem tersebut.

Filem itu juga menyediakan sarikata dalam tiga bahasa - Inggeris, Melayu dan Cina serta suara latar perempuan dalam bahasa Melayu.

teoh beng hock documentary launching 140912 artist performDi akhir sekali, Siew yang memaparkan sedutan temubual Gobind yang berkata:

"To the officers not only the MACC officers but all officers who deal with suspects and witnesses, that if this is done, if this is happened, you will have to pay for it".

Mengakhiri filem ini, para hadirin dihiburkan dengan lagu tema bertajuk 'Teoh Beng Hock' yang dinyanyikan oleh Zamri Mat Jidan atau lebih dikenali sebagai Nik Jidan. Lirik ditulis oleh Hishamuddin Rais.

Nik turut mendendangkan lagu yang sama dengan petikan gitar kepada hadirin sehingga mengundang tangisan keluarga mendiang.
Batu dan paku 'sambut' rombongan PKR di Johor
  • Kuek Ser Kuang Keng
  • 11:59PM Sep 14 2012
 
Rombongan PKR ke Johor hari ini yang dipimpin oleh Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi sasaran lagi di Skudai petang ini yang boleh mengakibatkan kemalangan ke atas bas yang digunakan untuk kempen parti itu.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution memberitahu Malaysiakini semasa majlis makan malam 800 meja di di Skudai bahawa serangan itu berlaku sejurus sebelum rombongan mereka sampai ke majlis tersebut, yang merupakan kawasan letak kereta di sebelah Sutera Mall.

"Dalam perjalanan kami ke sini, kami mendengar bunyi letupan kuat apabila kami melalui di bawah jambatan pejalan kaki.

"Kami mendapati seketul batu dilemparkan ke salah sebuah kereta dalam rombongan kami.

"Kemudian kami temui paku di atas jalan raya. Jadi kita berhenti di tepi jalan manakala kakitangan keselamatan kami membersihkan jalan raya sebelum kami boleh meneruskan perjalanan kami, "katanya.

NONENaib Presiden PKR yang juga ahli Parlimen Kuantan, Fuziah
Salleh, semasa ucapannya di majlis makan malam itu, mendakwa mereka ternampak sebuah kereta di hadapan rombongan mereka hilang kawalan dan berpusing ke arah yang bertentangan.

"Kami dapati jalan penuh paku," kata Fuziah sambil mendakwa pelakunya mahu bas mereka ditimpa kemalangan.

"Alhamdulillah, kita berjaya mengatasi semua cabaran ini," katanya kepada kira-kira 6,000 hadirin berbilang kaum.

Kereta yang berjaya sampai ke destinasi majlis makan malam itu, kemek dan calar pada bahagian bonetnya.

Ketika ditemui Malaysiakini kemudiannya, Fuziah berkata kejadian itu berlaku kira-kira 1km dari tempat majlis makan malam itu di sebatang jalan raya yang gelap, tetapi dia tidak tahu namanya.

Muhyiddin tak perlu tipu rakyat Kelantan

Harakahdaily, 15 Sep 2012

KUALA LUMPUR:
Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kononnya Kelantan sudah maju jika di bawah BN, dilihat cuba menipu rakyat negeri itu.

Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, Muhyiddin tidak perlu mengungkap penipuan seperti itu kepada rakyat Kelantan semata-mata mahu mendapat sokongan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti.

Menurutnya, rakyat Kelantan tidak mudah ditipu dengan cakap-cakap politik seperti itu kerana sudah tahu realiti sebenar yang berlaku.

"Sebelum dia sebut nak majukan Kelantan dia kena buktikan dulu BN sudah majukan negeri lain.

"Rakyat Kelantan nak tanya dia, apa sudah jadi di Sabah dan Sarawak. Negeri paling banyak hasil tapi rakyat paling miskin," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau ditemui pada Majlis Jamuan Santai Tertutup sempena Aidilfitri anjuran Dewan Pemuda PAS Malaysia di Dewan Datuk Fadzil Noor di KUIZM malam tadi.

Muhyiddin ketika berucap merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Kota Bharu semalam mendakwa, Kelantan sepatutnya sudah menjadi sebuah negeri maju jika ia bersama Barisan Nasional (BN) sejak lebih 22 tahun lalu.

Beliau juga menyatakan bahawa BN mahu memberi ruang yang cukup untuk Kelantan berjaya, jika diperintah BN kelak.

Mengulas lanjut, Nik Mohamad Abduh yang juga anak kepada Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz berkata, jika BN ikhlas mahu memajukan Kelantan, mereka tidak perlu tunggu memerintah negeri itu kerana kerajaan pusat mempunyai ruang yang besar untuk membantu pembangunan Kelantan jika mahu.

Malangnya, dalam banyak isu, Kelantan sering dinafikan hak mendapat bantuan pusat hanya kerana kerajaan negeri dari parti politik yang berbeza.

Beliau memberi contoh pemberian bayaran royalti terhadap Kelantan yang sehingga kini dinafikan pusat.

Contoh lain termasuk juga isu pembinaan lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai yang ditarik balik walaupun sudah dimasukkan dalam Rancangan Malaysia Ke-9 sehingga kerajaan negeri terpaksa mengusahakan untuk membinanya sendiri.

"Kalau dia kata BN mahu kayakan pemimpin Umno dan kroni, itu kita percaya.

"Tapi kalau nak jadikan rakyat Kelantan harmoni dengan kekayaan yang nak dibawa, itu tak perlu sebut di Kelantan," katanya.
Muhyiddin: Sudah ada gelombang perubahan di Kelantan

14 September 2012
KOTA BHARU - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kini sudah terdapat "gelombang perubahan" di kalangan rakyat Kelantan yang mahu membuat perubahan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
Beliau berkata, jika Umno dan Barisan Nasional (BN) tidak membuat kesilapan, sudah pasti hasrat untuk melihat BN menang di Kelantan pada pilihan raya umum akan datang akan terlaksana walaupun mengakui ia bukan sesuatu yang mudah untuk dicapai.
  
"Saya percaya sudah ada gelombang perubahan yang sudah berlaku di Kelantan ini. Kita bukan sahaja mengukur daripada segi kehadiran pada majlis Perdana Menteri dan saya...ramai yang datang.
  
"Itu salah satu petanda tetapi daripada laporan dari sumber memberitahu sudah berlaku perubahan sikap di kalangan pengundi di Kelantan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Kota Baharu dan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat serta Sambutan Mesra Aidilfitri di sini, hari ini.
  
Muhyiddin berkata, rekod mengenai sikap pengundi di Kelantan ketika ini mendapati mereka sudah bosan dengan apa yang Pas lakukan yang menyebabkan rakyat negeri itu menanggung pelbagai masalah sejak 1990.

"Mereka sedar kerajaan negeri banyak membuat janji tetapi tidak dapat dilaksanakan seperti isu air, perumahan, infrastruktur, binaan masjid dan banyak lagi.
  
"Sebahagian besar apa yang kita lihat berlaku di Kelantan, kalau ada pun pembangunan itu adalah projek daripada sumbangan kerajaan Persekutuan," katanya.
  
Sehubungan itu beliau meminta rakyat agar tidak lagi terpedaya dengan janji-janji baharu pembangkang menjelang pilihan raya umum ini yang bertujuan semata-mata untuk membenci Kerajaan Pusat.
  
Beliau juga meminta tidak ada mana-mana pihak dalam Umno yang cuba bertindak untuk mensabotaj parti dan memberi amaran mereka yang melakukannya akan menerima akibat seperti dipecat.
Katanya, parti akan melantik pasukan pemantau bebas yang tiada siapa pun mengetahui individu yang dilantik itu untuk memantau tindakan sabotaj oleh anggota parti.

"Kita tahu mana kawasan ada kecenderungan ada sejarahnya begitu, dengan sebab cah keting, kawasan itu sepatutnya menang tetapi kalah kerana sabotaj, kita sudah ada rekod.
  
"Saya nak beritahu kepada semua ahli parti bukan sahaja Umno tetapi BN dan semua pemimpin BN pun sepakat tentang soal itu, kalau berlaku dia (semua parti komponen BN) akan ambil tindakan," katanya.
  
Beliau berkata perbuatan mensabotaj parti tidak boleh dibiarkan berlanjutan kerana pilihan raya umum kali ini adalah sangat penting.
  
Sementara itu Muhyiddin meminta mana-mana bahagian Umno yang masih belum membuat persiapan sepenuhnya untuk menghadapi pilihan raya umum ini agar bertindak segera kerana masih mempunyai masa. - Bernama
Muhyiddin: Kelantan sepatutnya sudah maju jika bersama BN
Wartawan Sinar Harian
14 September 2012
Tan Sri Muhyiddin Yassin
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin
KOTA BHARU - Kelantan sepatutnya sudah menjadi sebuah negeri maju jika ia bersama Barisan Nasional (BN) sejak lebih 22 tahun lalu, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Katanya hakikat bahawa Kelantan masih belum mencapai tahap kemajuan itu bukan sesuatu yang direka sebaliknya ia berdasarkan kepada penilaian pakar-pakar berkelayakan dalam bidang masing-masing.

"Sudah 22 tahun berlalu tetapi kemajuan itu masih belum tercapai. Ini realiti sebenarnya walaupun negara sudah mencapai negara maju dan menjadi contoh kepada negara luar.

"Tidak cukupkah 22 tahun ini? Apakah mahu menderita lagi? Ada enam bulan lagi tempoh untuk diadakan pilihan raya. Buatlah perubahan. BN nak beri ruang yang cukup untuk Kelantan berjaya," katanya ketika berucap merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Kota Baharu dan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat serta Sambutan Mesra Aidilfitri di sini hari ini.

Turut hadir isteri beliau, Puan Sri Norainee Abdul Rahman, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin dan Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri Datuk Mohd Fatmi Che Salleh.

Kira-kira 20,000 orang hadir pada majlis tersebut.

Muhyiddin berkata beliau yakin rakyat Kelantan keseluruhannya sudah sedar tentang kesilapan mereka memilih PAS sejak 1990.

"Ada yang saya temui tanya saya bila pilihan raya nak diadakan. Mereka kata kami sudah tidak tahan lagi duduk bawah PAS. Kami nak pangkah BN pulak," katanya.

"Tuan-tuan sudah dapat menilai. Dapat rasa pahit getir (berada di bawah PAS)," katanya.

Beliau berkata apa pun BN mengakui bukan sesuatu yang mudah untuk menewaskan Kelantan yang mana PAS merupakan kerajaan negeri tetapi yakin dengan senario yang berlaku kini, ia adalah tidak mustahil untuk dicapai.

Menurutnya setiap apa yang dijanjikan bagi pembaharuan itu, ia akan dimasukkan ke dalam manifesto khas pada pilihan raya umum akan datang, khusus untuk Kelantan.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata apa yang perlu diperjuangkan BN antaranya masalah air yang turut membebankan pelajar sekolah di negeri itu.   

"Saya tak nak lihat anak-anak kita sakit apabila minum air kotor.  Masalah ini perlu diatasi," katanya. - Bernama

Hab petrokimia Pengerang: 33 keluarga Melayu diusir

Roketkini.com, 11 Sep 2012
PENGERANG: Rakyat di Pengerang digesa bangkit menjatuhkan UMNO-Barisan Nasional dalam pilihanraya akan datang demi memastikan masa depan mereka tidak terus tergadai.

Pelbagai masalah kini sedang membimbangkan para pemilik hampir 22,500 ekar  tanah di Pengerang untuk tujuan pembanguna, jelas Pengerusi Gabungan NGO Pengerang, Anis Afida (gambar).
Dalam satu wawancara ketika di Pengerang baru-baru ini, Anis berkata bahawa jika rakyat memilih untuk berdiam diri dengan ugutan yang diberikan, beliau khuatir kerajaan UMNO Barisan Nasional akan terus bertindak tanpa memikirkan kebajikan rakyat Pengerang.
Menurut Anis lagi, kerajaan UMNO Barisan Nasional bertindak semakin tidak rasional. Mereka hanya memikirkan keuntungan untuk kroni-kroni sahaja sehingga menyebabkan tanah pusaka rakyat tergadai bagi tujuan Projek Pembangunan Bersepadu dan Petrokimia RAPID.
“Mereka bukan sahaja ingin mengambil tanah pusaka rakyat Pengerang malah tapak perkuburan juga menjadi mangsa,” jelas beliau lagi.
“Rakyat sebenarnya tidak menghalang pembangunan, tetapi rakyat mula tidak berpuas hati kerana kerajaan UMNO Barisan Nasional bukan sahaja menggunakan Pejabat Tanah Kota Tinggi untuk merampas tanah mereka tetapi tiada perbincangan dua hala antara RAPID dan penduduk, akhirnya penduduk mendapat notis untuk mengosongkan rumah mereka,” kata Anis lagi.
Jelas Anis sebanyak 33 keluarga Melayu dan 2 keluarga Cina Kampung Sungai Kapal telah diarahkan mengosongkan rumah tiga hari oleh satu rombongan yang diketuai oleh ketua kampung dan pegawai dari Pejabat Tanah Kota Tinggi sebelum Syawal baru-baru ini.
Tambah beliau lagi, beberapa keluarga yang diusir ada yang tidak menerima sebarang notis awal, mereka cuma menyedari hal ini selepas sehelai notis berwarna merah ditampalkan diluar rumah.
Beliau yang mewakili seluruh penduduk Pengerang mendesak kerajaan UMNO-BN supaya menilai semula pembangunan yang telah diaturkan agar penduduk di Pengerang tidak ditindas dan akhirnya tanah pusaka mereka tergadai.

Salahuddin ketuai pasukan khas isu Rapid Pengerang

Hazayani Zakaria, 09 Sep 2012
KUALA LUMPUR: PAS mewujudkan pasukan khas bagi menangani isu Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (Rapid) di Pengerang Johor yang melibatkan pengambilan tanah penduduk oleh kerajaan.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub merangkap pengerusi pasukan khas tersebut berkata, PAS mahu menyelesaikan isu itu dengan segera selepas kerajaan bertindak mengambil tanah penduduk tanpa mempedulikan hak mereka.

"Hasil mesyuarat bulan ahli jawatankuasa PAS hari ini, PAS bersetuju tubuh 'task force' isu Rapid di Pengerang bagi membantu penduduk di Johor menyelesaikan isu yang semakin berlarutan ini," kata beliau ketika ditemui di majlis rumah terbuka PAS Pusat di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru petang ini.

Ahli jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman yang juga Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) dilantik sebgai timblan pengerusi pasukan khas tersebut.

Petronas merancang membina kilang petrokimia bernilai RM20 bilion bagi projek pembangunan hab industri minyak dan gas penapis gas di Pengerang yang diwakili Ahli Parlimen BN, Datuk Seri Azalina Othman Said.

Namun projek tersebut dibantah penduduk yang risau tanah mereka diambil tanpa pampasan sewajarnya.

Salahuddin juga berkata, satu himpunan besar-besaran akan diadakan di Pengerang pada 30 September ini sebagai tanda protes selepas usaha penduduk berunding dengan pihak pemaju dan kerajaan menemui jalan buntu.

"Kita akan berhimpun secara besar-besaran di Pengerang sebagai sokongan kepada penduduk yang mempertahankan tanah mereka," katanya.
Penduduk rancang dua perhimpunan di Pengerang
4:25PM Sep 10 2012  
Penduduk Pengerang yang mendakwa terjejas dengan projek Refinery and Petrochemical Integrated Complex (RAPID) bernilai RM60 bilion bercadang mengadakan dua lagi perhimpunan untuk membantah projek berkenaan.

Gabungan NGO Pengerang – satu gabungan pertubuhan yang menentang projek itu – menerusi setiausahanya Hasnul Ahmad dalam satu kenyataan berkata perhimpunan Kampungku Suaraku akan diadakan pada 16 September di Sungai Kapal.
Satu lagi perhimpunan, Himpunan Hijau Lestari Pengerang pula akan diadakan pada 30 September di Sungai Rengit, katanya.
Menurut Hasnul, himpunan Kampungku Suaraku disasarkan kepada komuniti Melayu di Pengerang untuk meningkatkan kesedaran berhubung isu berkenaan.

Ia juga bertujuan menafikan kenyataan wakil rakyat mereka di kawasan parlimen dan DUN yang mendakwa majoriti penduduk Pengerang menyokong projek itu.

"Penduduk Pengerang akan buktikan yang mereka tidak bersetuju dengan projek itu.

"Perhimpunan ini akan menjadi medan penduduk Pengerang untuk menyatakan pendirian dan pertahankan Hak Penduduk," kata Hasnul dalam kenyataan itu.

Pejabat menteri besar Johor sebelum ini mengeluarkan kenyataan bahawa satu tapak perkuburan Islam juga akan dipindahkan untuk memberi laluan buat projek itu.

Pengajur yang mensasarkan penyertaan kira-kira 500 orang itu turut menjemput Menteri Besar Johor Tan Sri Abdul Ghani Othman dan wakil dari kerajaan negeri serta pejabat tanah supaya hadir dan mendengar luahan penduduk.

"Selama ini hanya kerajaan yang memanggil rakyat untuk taklimat projek. Kali ini rakyat pula yang memanggil kerajaan untuk dengar masalah rakyat," katanya.

Himpunan itu katanya akan turut membincangkan kegagalan wakil rakyat BN mewakili suara rakyat dan dasar pembangunan yang mementingkan ekonomi tetapi meminggirkan rakyat.

Hasil daripada perbincangan itu akan dirakam dalam satu memorandum yang akan diserahkan kepada menteri besar dan wakil Petronas, katanya.|
PAS tubuh jawatankuasa petugas isu tanah Pengerang
  • Abdul Rahim Sabri
  • 11:02AM Sep 10 2012
 
PAS memutuskan untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa petugas bagi menangani isu pengambilan tanah penduduk yang terlibat di kawasan Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (Rapid)di Pengerang.

Naib Presiden PAS Salahuddin berkata beliau diamanahkan oleh kepimpinan PAS Pusat untuk mengetuai jawatankuasa tersebut.

"Pasukan petugas yang diamanahkan kepada saya itu akan bertindak untuk memberi pembelaan sewajarnya kepada penduduk yang terlibat dengan pengambilan tanah," katanya.

Bercakap kepada pemberita ketika ditemui di Majlis Hari Raya PAS Pusat di ibunegara malam tadi, Salahudin berkata pihaknya akan mengadakan pertamanya di Johor Baharu pada 13 September ini.

Salahudin menjelaskan bahawa jawatankuasa itu berfungsi untuk mendapatkan maklumat secukupnya berhubung isu pengambilan tanah yang melibat hampir 10 buah kampung tradisi di situ.

Bahkan, kata beliau, pihaknya juga akan mendapatkan pandangan profesional bagi menilai harga  tanah semasa di pasaran yang sepatutnya dibayar kepada penduduk yang terlibat.

Beliau mendakwa projek yang bernilai RM60 bilion itu memberi implikasi kepada penduduk Pengerang dan banyak isu yang didakwanya "disembunyikan" oleh Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman.

"Kita memandang serius isu ini. Kita tidak menolak pembangunan untuk dilaksanakan oleh kerajaan Johor.

"Tetapi adakah keadilan diberikan dengan nilai tanah, berpadanan dengan pengorbanan yang diberikan oleh penduduk yang tanahnya diambil," katanya

Selain itu, menurut Salahudin, pihaknya juga akan mendapatkan butiran tanah penduduk, pendapatan isurumah dan nilai aset mengikut pasaran semasa.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor Mazlan Aliman dilantik menjalan timbalannya dan beberapa orang lagi bakal dilantik menganggotai jawatankuasa itu, tambah Salahuddin nya yang juga ahli parlimen Bachok.

Rapid yang melibatkan pelaburan RM60 bilion itu mempunyai kapasiti untuk menapis 300,000 tong minyak mentah import sehari dan akan menawarkan 4,000 peluang pekerjaan tetap.

Projek yang bakal dilaksanakan menjelang pertengahan 2013, iaitu selepas Petronas membuat keputusan terakhir pelaburan itu, juga akan memerlukan lebih kurang 40,000 pekerja kontrak untuk pembinaan.

Cadangan pelaksanaan projek tersebut telah menimbulkan pelbagai reaksi daripada penduduk sehingga mereka mengadakan perhimpunan aman membantah projek tersebut beberapa bulan lalu.

Dilaporkan kerajaan Johor akan mengadakan mesyuarat dengan kira-kira 2,000 penduduk di Pengerang yang tanah mereka terlibat dengan projek Rapid berkenaan.

Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |

YouTube: Klip kontroversi kekal, disekat di Libya dan Mesir

15 September 2012
YouTube: Klip kontroversi kekal, disekat di Libya dan Mesir
Pejabat Konsul Amerika Syarikat di Benghazi, Libya terbakar dalam serangan Selasa lalu. - Foto ihsan CNN
WASHINGTON - YouTube mengambil langkah menyekat akses buat sementara waktu kepada klip kontroversi yang mencetuskan kemarahan umat Islam di beberapa negara termasuk Libya, yang turut menyaksikan Duta Amerika Syarikat (AS) terbunuh.

Dalam kenyataan dibawa CNN, YouTube berkata, treler 13 minit yang menyinggung perasaan umat Islam tidak boleh akses menerusi YouTube di Libya dan Mesir buat sementara waktu.

"Kami bekerja keras untuk mewujudkan satu komuniti di mana setiap orang boleh menikmati dan yang membolehkan setiap orang melahirkan pandangan yang berbeza," kata YouTube menerusi e-mel kepada CNN.
Sekurang-kurangnya sembilan orang telah dilaporkan maut dalam serangan dan protes setakat ini termasuk empat warga AS.
"Ini satu cabaran kerana apa yang OK di sesebuah negara, adalah sebaliknya di negara lain," kata firma itu.

"Video ini, yang boleh didapati dengan meluas di Web, diadakan mengikut garis panduan kami dan akan kekal di YouTube.

"Bagaimanapun, melihat kepada situasi sukar di Libya dan Mesir, kami sekat buat sementara di kedua-dua negara," kata YouTube lagi.

Laporan menyebut Afghanistan telah mengharamkan akses kepada YouTube ekoran kemunculan trailer itu.

"Kami telah diminta menutup YouTube daripada diakses oleh publik Afghan hingga video itu dikeluarkan," kata Aimal Marjan dari Kementerian Penerangan dan Teknologi dipetik Reuters.
Garis panduan YouTube mengharamkan penggunaan ruang itu untuk muat naik bahan-bahan lucah dan grafik atau elemen-elemen ganas yang tidak sewajarnya, dan mahu mereka yang memuat naik video menghormati undang-undang hak cipta.
Mengenai ucapan-ucapan kontroversial, YouTube berkata, "kami menggalakkan kebebasan berucap dan mempertahankan hak setiap orang untuk melahirkan pandangan-pandangan tidak popular."
"Bagaimanapun kami tidak menggalakkan ucapan mencetuskan kebencian," katanya.
Misteri siapakah pengarah filem anti- Islam Innocence of Muslims yang mencetuskan rusuhan di sekitar Mesir dan Libya masih menjadi tanda tanya
Filem yang membuat penggambaran di Amerika itu dan sudah memulakan tayangannya di panggung-panggung berskala kecil di Hollywood pada Jun lalu.
Sebelum ini, judul asal bagi filem itu dipercayai The Innocence of Bin Laden dan diarah serta skripnya ditulis oleh Sam Bacile, 52, dipercayai seorang ejen hartanah berbangsa Mesir yang menetap di AS.

Dia turut menyatakan telah memperolehi dana sebanyak AS$5 juta (RM15 juta) untuk membikin filem itu daripada 100 orang bangsa Yahudi lain.
Mangsa sesat maut dipatuk ular
Mohd Rizal Abdullah
15 September 2012
Mangsa sesat maut dipatuk ular
Penduduk setempat memenuhi pekarangan Lata Bayu untuk mendapatkan maklumat kejadian.
Mangsa sesat maut dipatuk ular
Rakan radio amatur turut sama dalam operasi mencari mangsa.
Mangsa sesat maut dipatuk ular
Kumpulan berkenaan dilaporkan sesat di kawasan hutan ini.
BALING - Salah seorang daripada empat lelaki dan seorang perempuan yang  sesat dalam hutan berdekatan Pusat Peranginan Lata Bayu, Baling dilaporkan mati akibat dipatuk ular manakala seorang lagi tenat setelah dua hari berada dalam hutan tersebut.

Kejadian itu dimaklumkan salah seorang rakan mangsa menerusi sistem radio amatur yang digunakan kumpulan terbabit.

Kelima-lima mangsa yang dikatakan berasal dari Selangor itu tidak sempat menyampaikan maklumat lengkap mengenai kedudukan dan identiti mereka setelah sistem radio yang digunakan itu tidak dapat berfungsi.

Keadaan itu mengakibatkan komunikasi antara kumpulan berkenaan dengan pengguna radio amatur  lain terputus seterusnya menyukarkan operasi mencari dan menyelamat.

Ketua Polis Daerah Baling, Superintendan Mat Daud Mat Hassan berkata, kejadian itu disedari setelah kumpulan berkenaan  memancarkan isyarat kecemasan menerusi radio amatur mereka pada jam 10 malam kelmarin.

Menurutnya, isyarat itu diterima pengguna radio amatur seluruh Semenanjung Malaysia sebelum dilaporkan kepada pihak berkuasa di sini, termasuk penduduk kampung.

“Kali terakhir kumpulan itu dihubungi pada jam 7 pagi semalam. Salah seorang rakan kumpulan itu sempat memaklumkan mereka berada di kawasan cerun dan seorang rakan mereka meninggal dunia akibat dipatuk ular dan seorang lagi sedang tenat,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, kumpulan radio amatur di sini cuba dapatkan maklumat lengkap mengenai kumpulan itu, tetapi tidak berhasil setelah radio yang digunakan kumpulan itu tidak berfungsi.

“Justeru, kita tidak mengetahui berapa lama mereka berada di dalam hutan berkenaan, termasuk maklumat ahli keluarga mereka.

“Polis juga tidak terima laporan perjalanan ke hutan oleh kumpulan terbabit sebelum ini dan menyukarkan pihak berkuasa mendapatkan maklumat dan menjalankan siasatan,” katanya.

Lancar operasi menyelamat

Mat Daud berkata, operasi mencari dan menyelamat melibatkan polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan awam, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) termasuk penduduk kampung dan pertubuhan sukarelawan dilancarkan  pada jam 3 pagi sehingga 7 pagi semalam.

Operasi yang diteruskan pada jam 9 pagi itu tidak menemukan sebarang petanda mahupun jejak kumpulan berkenaan.

Menurutnya, penduduk yang berpengalaman di dalam hutan juga tidak menemukan sebarang jejak walaupun telah mencari sejauh tiga kilometer di dalam hutan tersebut.

“Namun begitu, anggota yang terlibat masih lagi berjaga di pekarangan Lata Bayu sehingga jam 6 petang ini (semalam). Setakat ini, kita masih menunggu maklumat lengkap terutama laporan polis oleh ahli keluarga kumpulan tersebut.

“Laporan berkenaan sedikit sebanyak dapat mengesahkan kejadian itu benar-benar berlaku ataupun hanya penipuan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab,” katanya.

Terdapat beberapa penduduk yang mendakwa ternampak kelibat salah seorang lelaki yang melambai ke arah mereka ketika operasi menyelamat dilakukan.

Penduduk yang hanya mahu dikenali Mat berkata, terdapat seorang mangsa yang tidak berbaju dan berseluar pendek melambai ke arah kumpulan penyelamat awal pagi semalam.

Menurutnya, dia bersama rakan-rakannya memberikan salam dan melaungkan azan ke arah lelaki berkenaan yang berada 50 meter dari kedudukan mereka.

“Salam kami dibalas, malah lelaki itu turut melaungkan azan. Jadi, saya dan rakan-rakan pun bergerak ke arah lelaki berkenaan kerana yakin lelaki itu adalah salah seorang mangsa yang sesat dalam hutan itu.

“Namun, setelah sampai ke lokasi lelaki tersebut, lelaki itu hilang tanpa sebarang jejak,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, kejadian itu tidak melemahkan semangatnya kerana ia merupakan kejadian yang sering berlaku dalam hutan.

“Kita akan meneruskan operasi mencari kerana bimbang sesuatu yang lebih buruk berlaku kepada kumpulan tersebut,” katanya.

Mat berkata, kejadian yang pertama kali berlaku di kawasan itu turut menimbulkan beberapa persoalan dalam kalangan penduduk setempat, termasuk pasukan penyelamat.

“Kami tidak ada maklumat lengkap dan sahih mengenai kejadian ini. Ia hanya berdasarkan maklumat menerusi sistem radio. Namun, kita akan terus mencari sehinggalah mendapat kata putus daripada pihak berkuasa,” katanya.
5 maut, protes Islam sasar Jerman dan UK
Wartawan Sinar Harian
14 September 2012
Protes umat Islam
Penyokong Tehreek Hurmat e Rasool mengadakan tunjuk perasaan di Lahore, Pakistan, hari ini. - Foto EPA
[DIKEMAS KINI] KHARTOUM - Sekurang-kurangnya lima terbunuh dalam protes umat Islam, yang marah dengan filem yang menghina Nabi Muhammad SAW, hari ini menyerang Kedutaan Jerman dan Britain di ibu negara Sudan, Khartoum.
Serangan ke atas kedutaan Barat juga disaksikan di Tunisia. Di Tunis, asap kelihatan di kawasan Kedutaan Amerika Syarikat (AS).
Tiga orang terbunuh di Tunisia, seorang di Khartoum dan seorang lagi di Lubnan.
Perkembangan ini menunjukkan kali pertama, sejak Selasa lalu, kedutaan bukan AS diserang. Kedutaan AS menjadi tumpuan penunjuk perasaan sejak awal minggu ini.
Tunjuk perasaan yang bermula Selasa lalu berlarutan di beberapa negara di rantau Timur Tengah dan Utara Afrika.
Tunjuk perasaan juga diadakan di beberapa lokasi di Malaysia, anjuran badan-badan bukan kerajaan dan parti politik.
Protes bermula Selasa lalu ekoran pengeluaran filem Innocence of Muslims. Bagaimanapun identiti penerbit dan pengarah serta motif mereka masih misteri.
Protes tercetus ketika AS mengadakan majlis ulang tahun ke-11 memperingati serangan 11 September.
Selasa lalu, Duta AS ke Libya dan tiga yang lain terbunuh di Benghazi.
Di Khartoum, penunjuk perasaan memasuki kawasan premis Kedutaan AS.
Laporan BBC menyebut penunjuk perasaan membakar dan menurunkan bendera Jerman, dan menaikkan kain rentang dibawa mereka.
Di Kaherah, polis Mesir melepaskan tembakan gas ke arah 500 penunjuk perasaan dalam usaha meleraikan mereka dari kawasan protes di pekarangan Kedutaan AS. Serangan juga disaksikan di Sanaa, ibu negara Yaman.
Seorang dilaporkan terbunuh di Lubnan.
Presiden Mesir, Mohammad Mursi menggesa penunjuk perasaan agar bertenang.
Jalan-jalan utama di Kaherah dikenakan sekatan menggunakan dawai berduri, konkrit dan kenderaan polis.