Isnin, 27 Jun 2011

BILA KUNING MENJADI KETAKUTAN DAN SANGKA BURUK..BAGAIMANA HIJAU DAN WARNA2 LAIN...ELOKLAH KITA TAKUT ALLAH...LAKSANA SEGALA HUKUM ALLAH .NI BYK SONGEL

Bersih: Tindakan A Samad Said terhormat, dipuji
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Jun: Tindakan Datuk A Samad Said (gambar) hadir pada majlis Bersih adalah satu tindakan terhormat oleh seorang yang bergelar Sasterawan Negara dan ia wajar dipuji, kata kartunis, Zunar.

A Samad Said dipanggil untuk disoal siasat oleh polis di Balai Dang Wangi pada jam 2.30 petang, hari ini.

Ini berikutan kehadiran beliau di majlis pelancaran Bersih pada 20 Jun lepas di Dewan Perhimpunan Cina, Kuala Lumpur.

Menurut Zunar, kehadiran A Samad pada pelancaran itu adalah untuk bersama-sama rakyat menuntut sebuah pilihan raya yang bersih dan adil.

Katanya, karyawan yang bertanggungjawab adalah golongan yang paling dekat dengan rakyat.

Beliau menambah, karyawan mesti merasai degup jantung rakyat dan mendepani isu-isu yang menyentuh kepentingan rakyat.

Menurutnya lagi, seseorang karyawan menjadi tidak relevan sekiranya meminggirkan tanggungjawab sosial dengan memekakkan telinga terhadap rintihan rakyat terbanyak, apatah lagi apabila berdepan dengan sebuah kerajaan yang korup, rasuah dan zalim.

“Saya menyeru karyawan-karyawan di Malaysia; penulis, penyajak, penyanyi, pelakon, pelukis, pengarah filem, pencipta lagu, penggiat teater dan sebagainya supaya bangkit dari lena yang panjang dan mengikuti jejak langkah A Samad,” katanya.


Suaram gesa polis bebas semua aktivis Bersih
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Jun: Suaram mengecam tindakan pihak polis yang sekian hari menyalahgunakan kuasa dengan menangkap orang yang memakai baju kuning kemeja T ‘Bersih’.

“Kami berpendapat bahawa polis telah menyalahgunakan kuasa sehingga melakukan tindakan yang bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan yang menjaminkan kebebasan bersuara rakyat,” kata Penyelaras Suaram, Yap Heng Lung kepada Harakahdaily.

Sejak 24 Jun lalu, katanya polis telah membuat beberapa penangkapan dan mengganggu ceramah Bersih di sekitar Selangor termasuk Shah Alam ,Gombak dan Kapar, Penang dan Johor serta menangkap aktivis yang menyokong perhimpunan Besih.

Menurutnya, antara jumlah aktivis yang pernah dan masih ditangkap kira-kira 70 orang.

“Kami tidak menerima alasan polis bahawa perhimpunan Bersih akan mengganggu keamanan masyarakat.

“Tindakan polis sekian hari ini adalah tidak profesional dan langsung tidak beretika,” katanya.

Menurutnya, polis tidak berkuasa mengeluarkan permit perhimpunan kerana ia adalah hak asasi semua rakyat Malaysia.

Selain itu, ujarnya polis langsung tidak berkuasa untuk menangkap sesiapa disebabkan memakai baju kuning ‘Bersih’.

Ia, katanya merupakan satu tindakan penyalahgunaan kuasa untuk menakutkan orang awam kerana kebebasan bersuara rakyat telah dijamin bawah Perlembagaan Persekutuan.

“Kami menuntut polis berhenti menjadi ‘alat mainan’ kerajaan Barisan Nasional (BN),” katanya.

Tambahnya, kredibiliti dan maruah polis akan jatuh di kalangan masyarakat dan masyarakat akan menolak penguatkuasa yang tidak berorientasi rakyat.

Secara jelasnya, kata beliau kerajaan yang sanggup menggunakan institusi-institusinya untuk menindas rakyat supaya ia dapat kekalkan kuasanya, tidak akan kekal lama disebabkan rakyatnya yang cekal dan tidak mudah terpengaruh.

“Kami menuntut polis membebaskan semua aktivis yang ditahan dengan segera dan semua polis yang terlibat perlu diambil tindakan atas sebab penyalahgunaan kuasa,” ujarnya.

Katanya, kempen ‘Bersih’ yang menuntut pilihan raya yang adil dan bebas adalah kempen dianjurkan oleh rakyat dan ia meupakan suara dan tuntutan rakyat.

Beliau menambah, pihaknya percaya rakyat akan meneruskan perjuangan untuk sistem demokrasi yang adil dan bebas.

Jelasnya, Universal Deklarasi Hak Asasi Manusia (UDHR) dan Perlembagaan Persekutuan telah menjaminkan himpunan Bersih perlu dijalankan secara aman.


Unggun Bersih
A Samad Said

Semakin lara kita didera bara
kita laungkan juga pesan merdeka:
Demokrasi sebenderang mentari
sehasrat hajat semurni harga diri.

Lama resah kita - demokrasi luka;
lama duka kita - demokrasi lara.
Demokrasi yang angkuh, kita cemuhi;
suara bebas yang utuh, kita idami!

Dua abad lalu Sam Adams berseru:
(di Boston dijirus teh ke laut biru):
Tak diperlu gempita sorak yang gebu,
diperlu hanya unggun api yang syahdu.

Kini menyalalah unggun sakti itu;
kini merebaklah nyala unggun itu.

24—25, 6.11.

A. SAMAD SAID


Pesta Buku Selangor 2011 ada kelainan
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 27 Jun: Pesta Buku Selangor 2011 membawa kelainan dengan aktiviti membaca selama 15 minit diadakan serentak di seluruh negeri.

Acara membaca semalam disertai sama oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang selepas itu berucap dan merasmikan pesta buku tersebut.

Turut serta membaca dan berucap adalah Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan negeri, Dr Halimah Ali dan Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS), Mastura Muhammad.

Orang ramai mengambil peluang cuti hujung minggu dengan datang memenuhi dewan hingga bersesak-sesak untuk melihat dari dekat semua acara yang berlangsung dan buku-buku yang dipamerkan.

Pesta buku kali ini bermula sejak 24 Jun lalu dan akan berakhir pada 3 Julai depan.

Jika tahun lalu diadakan di Kompleks PKNS, pesta buku tahun ini diadakan di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC), dekat sini.

Tahun lalu, kegiatan itu diadakan di sekeliling Tasik Shah Alam.

Tema tahun ini beralih dari kegiatan membaca kepada membangkitkan semangat semua pihak untuk menulis, kerana itu mereka boleh sertai acara membaca selama 15 minit itu di daerah masing-masing.

Sempena pesta buku pada tahun ini, Profesor Matematik Negara, Prof Shaharir Mohd Zain dinobatkan sebagai Penulis Negeri Selangor ekoran kejayaan beliau dalam bidang itu. (Gambar atas)

Anugerah itu telah memberikan Dr Shaharir jumlah wang sebanyak RM10,000 dan hadiah iringan.

Setelah majlis perasmian, Khalid bersama dengan Dr Halimah dan Presiden Seniman Paksi Rakyat (Paksi), Dinsman menyertai sesi dialog bersama penulis.

Di sebelah petang pula, diadakan Perhimpunan dan Konvensyen Penulis dan Bloggers diadakan di tempat sama dengan kehadiran semua golongan penulis dan orang awam.

Dua Sasterawan Negara, Datuk Dr A Samad Said dan Datuk Dr Anwar Ridhwan, Dr Shaharir menjadi panelis dengan Dr Halimah menggulung acara di akhir majlis.

Banyak perkara dibangkitkan oleh ramai penulis antaranya Subky Latif, A Shukur Harun dan Raja Ahmad Aminullah.

Sementara itu, Mastura di dalam ucapan ringkasnya berkata, penulis di semua peringkat perlu segera menyebarluaskan maklumat kepada seluruh anggota masyarakat.

“Sebagai contoh, mereka hendaklah segera menulis di dalam ruangan akhbar atau di blog mereka mengenai apa yang Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor lakukan kini bagi memudahkan rakyat membuat pilihan tepat di dalam PRU 13,” tegasnya.

Dr Halimah pula berharap, semua penulis perlu bersinergi dengan pihak lain bagi memastikan hasil karya mereka dapat dijadikan buku dalam reka bentuk menarik dengan pemasaran berkesan.


Dihalau keluar masjid kerana pakai baju Bersih
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Jun: Dewan Pemuda PAS kawasan Sepangar berasa kesal dengan sikap angkuh salah seorang ahli jawatankuasa Masjid Bandaraya, Likas, yang menghalau seorang pemuda daripada menunaikan solat di masjid itu semata-mata kerana memakai baju Bersih. (Gambar kanan)

Blog Pemuda PAS Sepanggar melaporkan kejadian yang berlaku di masjid tersebut kelmarin dapat dilihat oleh seluruh ahli kariah yang turut sama bersolat di masjid tersebut.

Pemuda yang tidak mahu namanya dikenali itu, sememangnya sering bersolat di masjid tersebut telah dihalau keluar dari masjid ketika selesai bersolat Maghrib.

Selain menghalau pemuda tersebut, AJK masjid tersebut telah mengeluarkan kata-kata kesat dengan menuduh pemuda tersebut sebagai munafik.

Tidak cukup dengan kata-kata kesat, beliau turut menolak pemuda tersebut dengan kasar.

Situasi yang memalukan itu akhirnya dileraikan oleh salah seorang ahli kariah yang masuk campur.

Ahli kariah itu dengan nada yang tegas telah menegur AJK masjid tersebut kerana sikapnya yang memalukan itu. (Gambar kiri)

Beliau membela pemuda tadi, dan memarahi AJK masjid tersebut kerana menghalau anak muda dari bersolat semata-mata kerana mamakai baju Bersih.

Justeru, Dewan Pemuda PAS kawasan Sepangar melihat perkara itu sepatutnya tidak berlaku.

Sehubungan itu, DPP Sepangar menggesa agar Jawatankuasa Masjid Bandaraya segera mengambil tindakan terhadap AJK masjid tersebut di atas sikapnya yang merosakan imej Masjid Bandaraya yang sememangnya terkenal di kalangan para pengunjung dan pelancong.

Mengenai himpunan aman Bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai ini, DPP Sepangar menyeru seluruh rakyat Sabah agar berpakaian berwarna kuning dan keluar ke bandar-bandar beramai-ramai bersama keluarga.

Tiada ulasan: