Rabu, 29 Jun 2011

APA NAK GABRA KALAU KITA BETUL...TAK ZALIM....AMANAH LAGI TIDAK BOROS JUGA CEKAP SERTA ADIL....YG PENTING LAGI TAK MENIPU PUN....

Ikhwan Muslimin pimpin Pakatan Rakyat Mesir terajui negara
Mohd Rashidi Hassan rashidi@harakah.net.my

(Yang berada di Kaherah, Mesir)

MURSYIDUL AM Ikhwan Muslimin Mesir, Ustaz Dr Mohamad Badi’e Abdul Majid menyambut rombongan kami dengan penuh kemesraan.

Wajahnya penuh ceria, sambil bersalam dan memeluk kami semua, beliau mendoakan kesejahteraan kami serta kesejahteraan perjuangan Islam di Malaysia.

"Sampaikan salam hormat saya kepada pemimpin anda yang saya kasihi, Ustaz Abdul Hadi (Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang)," kata beliau kepada saya.

Pertemuan kami dengan beliau tidak lama, hanya sekitar 10 minit sahaja. Ianya pertemuan yang tidak dirancang, tiada temujanji dibuat dengan beliau.

Dr Mohamad Badi'e adalah Mursyidul Am ke sembilan Ikhwan Muslimin atau dikenali dengan nama Muslim Brotherhood. Ia diasaskan oleh al-Imam as-Syahid Hassan al-Banna pada tahun 1949. Imam Hassan al-Banna dibunuh tentera Mesir di bawah pemerintahan Raja Farouk pada tahun 1949.

Dalam kunjungan kami, rombongan saya bersama Yayasan Amal hanyalah untuk courtesy visit, sekadar membuat temujanji dengan Setiausaha Agung Ikhwan Muslimin Mesir, Profesor Dr Mahmoud Hussein setelah mendapat amanah daripada Penolong Setiausaha Agung PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad yang berkesempatan menemui Dr Mohamad Badi'e dan Dr Mahmoud sebelum ini.

Tetapi pertemuan dengan Mursyidul Am Ikhwan Muslimin begitu menyentuh perasaan dan terlalu amat bermakna. Di sebalik ketenangan wajahnya, tidak ramai yang mengetahui beliau adalah antara tahanan politik yang bertahun-tahun terpaksa merengkok di sebalik tirai besi semata-mata kerana mahu menegakkan Islam.

Di sebalik kesibukan beliau menerima kunjungan ramai tetamu dalam dan luar negara, Dr Mohamad Badi'e sudi menerima kami selepas dimaklumkan kepada beliau, ada wakil dari Malaysia yang berkunjung ke Mesir, selain menghulurkan bantuan ke Libya dan Palestin.

Dalam pertemuan ringkas tersebut, Dr Mohamad Badi'e menyatakan cukup berbangga dengan PAS yang begitu istiqamah dalam menegakkan keadilan Islam di Malaysia.

"Insya Allah kami akan memacu negara(Mesir) bersama-sama dengan kamu (menawan Putrajaya)," kata beliau, menunjukkan beliau turut mengikuti perkembangan politik Malaysia, sebelum kami bersalaman untuk menemui Setiausaha Agung Ikhwan Muslimin di bilik bersebelahan.

Pertemuan dengan Dr Mohamad Badi'e begitu bermakna kerana Ikhwan Muslimin baru sahaja membuka Ibu Pejabat baru mereka di Jabal Muqattam. Pejabat lama Ikhwan di Manyal, Kaherah dijadikan Ibu Pejabat Parti Al-Hurriyah wal-'Adalah (Kebebasan dan Keadilan) yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum Mesir, September ini.

Bangunan Ibu Pejabat Ikhwan Muslimin yang menelan belanja puluhan juta ringgit dibina di kawasan yang paling strategik di Kaherah, iaitu di atas bukit yang menghadap seluruh bandar Kaherah. Jabal Muqattam terletak bersebelahan dengan Kota Kubu Salahuddin al-Ayubi yang dibina pada kurun kesebelas masehi semasa beliau memerintah Mesir.

Mengapa bangunan tersebut dibina di lokasi yang strategik? Ia adalah suatu simbolik yang cukup bermakna, menunjukkan kesediaan Ikhwan Muslimin untuk menerajui negara, kerana dari segi sejarahnya mana-mana pemerintah yang hendak menguasai Mesir, mereka akan membina pusat pemerintahan atau kubu di atas bukit yang boleh melihat keseluruhan kawasan dan lembah.

Mesir adalah sebuah negara, merupakan antara bumi anbiya yang kaya dengan sejarah. Tidak ramai yang tahu bahawa ia dibuka oleh sahabat Rasulullah s.a.w yang bernama Saidina 'Amru bin al-'Ass. 'Amru bin al-'Ass adalah Gabenor pertama Mesir pada pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab sekitar tahun 640 masihi.

Pusat pertama pemerintahan 'Amru bin al-'Ass adalah di bandar Fustat dan masjid yang diasaskan beliau sebagai pusat pentadbirannya yang berusia lebih 1400 tahun, masih tersergam indah sehingga kini.

Justeru Ikhwan Muslimin mengambil inspirasi daripada Gabenor 'Amru bin al-'Ass dan panglima Salahuddin al-Ayubi, untuk persediaannya menerajui pemerintahan Mesir kini.

Ikhwan menerusi parti baru yang diasaskannya, Parti AL-Hurriyah wal-'Adalah sudah mengisytiharkan bahawa mereka akan bertanding 50 peratus daripada 450 kerusi Parlimen di Mesir.

Uniknya Parti Al-Hurriyah wal-'Adalah dibentuk dengan kombinasi ahli daripada kumpulan Islam yang diterajui Ikhwan, juga mendapat dokongan golongan Kristian. Daripada 85 juta rakyat Mesir, kira-kira 10 juta adalah dari golongan penganut Kristian Qibti.

Parti A-Hurriyah wal-'Adalah ditubuhkan Ikhwan muslimin dan mengamanahkan Dr Mohd Mursi, bekas Ahli Parlimen Mesir yang juga seorang pimpinan pusat Ikhwan Muslimin sebagai presiden parti. Dr Essam Aryan (Ikhwan) dilantik sebagai Timbalan Presiden I, manakala Dr Rafiq al-Habib (Kristian) sebagai Timbalan Presiden II dan Dr Sa'du Katatni sebagai Setiausaha Agung.

Serentak dengan penubuhan Al-Parti Hurriyah wal-'Adalah, Ikhwan menawarkan kerjasama kepada lebih 20 parti politik dari pelbagai latar belakang, fahaman dan sebagainya untuk bergabung dengan mereka.

Untuk rekod, dalam sejarah Mesir, sejak Ikhwan Muslimin ditubuhkan 83 tahun yang lalu, ia menerima tekanan yang amat dahsyat dari pemerintah Mesir sehingga zaman Presiden Hosni Mubarak.

Sesiapa sahaja yang dikaitkan dengan Ikhwan akan menerima hukuman yang amat dahsyat. Mereka akan terus disumbat dalam penjara, diseksa dan ramai kalangan mereka yang gugur syahid.

Di atas kezaliman dan tekanan pemerintah Mesir, nama Ikhwan tidak boleh disebut sama sekali. Semua media cetak dan elektronik diarahkan menghapuskan kalimah Ikhwan Muslimin. Mereka dengan jahat dan zalim menggelar Ikhwan sebagai al-jamaatul al-mahzurah atau pertubuhan haram.

Oleh kerana ia dianggap pertubuhan haram, Ikhwan Muslimin tidak dibenarkan bertanding dalam pilihan raya. Bagaimanapun golongan yang dikaitkan dengan Ikhwan, bertanding atas tiket bebas dalam pilihan raya.

Di sebalik tekanan yang maha dahsyat, pada Pilihan Raya Umum 2005, Ikhwan menerusi calon bebas, yang bertanding hanya 120 kerusi Parlimen sahaja, hasilnya amat memberangsangkan. Mereka menang lebih daripada 80 kerusi.

Namun pada PRU Mesir yang terakhir pada 2010, tiada parti pembangkang, mahu pun calon bebas yang menang, kerana mereka disekat dan ditipu oleh Suruhanjaya Pilihan Raya yang menjadi alat Hosni Mubarak. Rakyat enggan keluar mengundi kerana pilihan raya dijalankan dengan penuh penipuan. Hasilnya hanya 3 juta pengundi sahaja yang keluar daripada 40 juta yang layak mengundi.

Al-Hizbul al-Watani (Parti Kebangsaan Demokrat atau National Demokrat Party) menang 100 peratus kerusi Parlimen Mesir. Al-Hizbul al-Watani ini adalah Umno versi Mesir.

Hosni Mubarak amat gembira dengan kemenangan partinya, tetapi beliau tidak sedar itulah saat-saat permulaaan kejatuhannya dari tampuk kuasa Presiden dengan cara yang amat memalukan.

Selepas demonstrasi rakyat yang dikenali (tsaurah) bermula 25 Januari 2011 berakhir dengan pengumuman Hosni Mubarak meletakkan jawatan pada 13 Februari, parti Umno Mesir yang berkuasa penuh dengan mandat besar turut tumbang, dengan penuh kehinaan. 25 Januari diisytihar sebagai tarikh keramat bagi seluruh rakyat Mesir sebagai lambang pembebasan dari cengkaman diktator Hosni Mubarak.

Malah, al-Hizbul Watani yang dipimpin Hosni Mubarak, anak beranak dan kroninya diharamkan oleh Mahkamah Mesir. Seluruh hartanya disita. Paling malang setelah berkuasa lebih 30 tahun, ibu pejabat Parti Kebangsaan yang menjadi lambang keangkuhan pemerintahan diktator Hosni Mubarak dibakar akibat amarah rakyat.

Ikhwan Muslimin mendapat pengiktirafan besar dari kalangan rakyat kerana ia terbabit sama dalam tsaurah dan memainkan peranan yang cukup penting pada saat-saat genting. Kini, ia diiktiraf sebagai pertubuhan yang sah dan menubuhkan parti politik yang sah. Semua tahanan politik, khususnya dari Ikhwan dibebaskan dari penjara.

Ini adalah keadilan Allah kepada pejuang Islam di Mesir. Jika dahulunya penjara menjadi pusat tahanan kepada tahanan politik Islam khususnya dari Ikhwan Muslimin, tetapi kini ia dipenuhi oleh anak beranak, kroni dan menteri-menteri kerajaan bekas Presiden Hosni Mubarak.

Penjara Thurah di Kaherah yang pada salah sebuah biliknya, menjadi pusat tahanan Timbalan Mursyidul Am Ikhwan Muslimin, Ir Khairat Shatir selama 12 tahun, kini menjadi bilik tahanan dua anak bekas Presiden iaitu Alad Mubarak dan Jamal Mubarak. Menteri-menteri dalam kabinet Hosni Mubarak ditempatkan di bilik bersebelahan. Hosni Mubarak ditahan di Hospital Tentera kerana sudah semakin uzur, maknakala First Lady Suzanne Mubarak diikat jamin di atas tuduhan penyelewengan, rasuah dan pemilikan kekayaan luar biasa.

Bayangkan, seorang Presiden, diktator besar dan anak beranaknya hidup penuh dengan kemewahan dan kekayaan, membina penjara untuk musuh-musuh politiknya, kini disumbat dalam penjara yang sama. Mana-mana pemimpin yang zalim harus menjadikan peristiwa ini sebagai pengajaran, ingatlah Allah Maha Berkuasa menghukum sesiapa sahaja yang zalim.

Allah tidak pernah lupa untuk menghukum penzalim, cuma Ia kadang kadang memberi tempoh kepada mereka agar sedar dan insaf. Namun, jika kesempatan itu tidak dimanfaatkan, akan tibalah saat kehancuran mereka di dunia sebelum akhirat. Inilah terjadi kepada Hosni Mubarak dan Zein el-Abidin bin Ali di Tunisia.

Janji Allah kepada pejuang Islam Ikhwan Muslimin semakin hampir. Setelah menunggu lebih 80 tahun, ia dilihat sebagai bakal peneraju negara Mesir. Jika di zaman penuh tekanan Ikhwan Muslimin boleh menang 80 kerusi, maka pada saat yang penuh dengan kebebasan ini, penganalisis menjangkakan Ikhwan Muslimin dengan parti-parti gabungannya akan memerintah Mesir.

“Kami yakin janji Allah pasti akan datang, insya-Allah Ikhwanul Muslimun akan memimpin perubahan,” itulah kata azimat yang penuh bermakna, terpacul dari mulut Setiausaha Agung Ikhwan Muslimin, Dr Mahmoud kepada delegasi kami.

Inilah yang ditakuti Amerika Syarikat dan sekutunya Israel. Untuk tahap ini dari kejatuhan Hosni Mubarak sehingga September, mereka berusaha sedaya upaya menyekat kebangkitan Ikhwan Muslimin.

Bukan sahaja AS dan Israel, malah pemimpin negara-negara Arab yang diktator juga bimbang dengan perkembangan di Mesir, kerana jika Ikhwan memerintah, ia akan menjadi model pentadbiran negara Islam, yang bakal dikuti 22 negara Arab di Teluk.


Hassan Ali: Adun Umno tidak perlu kecoh
Subky Latif
KEDUDUKAN Dr. Hassan Ali yang diputuskan oleh PAS Pusat hanya tentang jawatan Pesuruhjaya PAS Selangor yang disandangnya sebelum ini. Kedudukannya sebagai anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor tidak disentuh.

Justeru itu Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim membuat keputusan yang tepat apabila kedudukan Dr. Hasan Ali sebagai Exco dikekalkan melainkan ada pandangan PAS Pusat mengenainya.

Maka tempelak ketua pembangkang Umno di DUN Selangor supaya Menteri Besar Selangor menggantikan Dr. Hasan Ali dengan seorang yang lain sebagai Exco tidak perlu diberi perhatian serius.

Keputusan siapa patut jadi Exco adalah kuasa mutlak Menteri Besar, tetapi amalan biasa kerajaan yang berkongsi kuasa sesama parti sekutunya mengambil kira pandangan parti yang bersama membentuk kerajaan itu.

Jika Perdana Menteri Najib membuat rombakan kabinet berikut keputusan pemilihan pimpinan MCA, menggantikan menteri-menteri tertentu dengan anggota MCA yang lain, ialah kerana Perdana Menteri mendengar nasihat pemimpin MCA yang berkuasa.

Perdana Menteri boleh tidak melayan kemahuan MCA itu kalau dia mahu kerana kuasa mutlak itu ada padanya.

Contohnya tentang kedudukan Murugiah sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri mewakili PPP. PPP minta Perdana Menteri menggantikannya dengan anggota PPP yang lain sejak dia masih anggota PPP dan selepas keluar dari parti itu.

Datuk Najib tidak melayannya. Di situ Perdana Menteri menggunakan kuasanya yang menentukan menteri dan timbalan menteri itu adalah hak mutlaknya.

Walau pun Perdana Menteri tidak membuat keputusan serupa antara MCA dan PPP, ia adalah budibicaranya. Boleh sikapnya ditakwil, tetapi keputusan mutlak ada padanya.

Jika parti komponen tidak setuju dengan pendirian Najib dalam isu kamahuan PPP itu, maka BN boleh buat sesuatu terhadap Najib jika ia berupaya.

Kalau tuntutan parti sekutunya Najib boleh ketepikan, maka tentulah Najib tidak akan melayan jika ada tuntutan pembangkang supaya Murugiah digugurkan kerana tidak mendapat kepercayaan partinya.

Atas situasi seperti boleh Menteri Besar Selangor tidak mempedulikan apa saja yang dikata oleh orang-orang Umno Selangor tentang kedudukan Dr. Hasan Ali dalam kerajaan negeri.

Ada logik politiknya bagi seorang ketua PAS yang tidak lagi menjadi ketua memberi laluan kepada ketua yang baru dalam kerajaan. Ia biasa dilakukan dalam mana-mana negara dan parti demokrasi.

Dari sudut moral berpolitik Dr. Hasan Ali sendiri pun boleh buat demikian tanpa didesak oleh sesiapa. Tidak perlu Umno menasihatkannya, Dr. Hasan boleh bertindak sendiri.

Tetapi dalam keadaan negara sudah diambang pilihan raya, ada yang meramalkan bulan Julai dan ada yang kata selepas puasa, maka apa yang gantinya dapat buat dalam keadaan begitu?

Katakanlah Dr. Rani Othman, Pesuruhjaya PAS Selanagor yang baru menggantikan Dr. Hasan Ali sebagai Exco. Baru sebulan atau dua bulan Parlimen dibubarkan, maka dia tidak sempat buat apa.

Bahkan ia tidak banyak membantu kerajaan negeri melicinkan tugas dan tanggungjawab dalam jabatan di bawah Exco itu.

Lain keadaannya kalau pilihan raya itu lambat lagi atau sah kerajaan Selangor tidak akan mengadakan pilihan raya serentak dengan Pilihan Raya Umum.

Pakatan Rakyat sekadar baru menyatakan ia mungkin tidak mengadakan pilihan raya serentak dengan negeri-negeri lain. Ia baru satu cadangan semua terpaksa tunggu apakah dilaksanakan atau tidak.

Dalam keadaan yang demikian, maka tidak perlu kedudukan Dr. Hasan Ali sebagai Exco perlu dijadikan isu. Presiden PAS dan PAS Pusat tidak membuat apa-apa keputusan tentang kedudukannya dalam kerajaan, maka Dr. Hasan boleh meneruskan khidmatnya selagi penggal kerajaan yang ada belum berakhir.

Dan PAS sendiri tidak merasa perlu kedudukannya dalam kerajaan Selangor dirombak dan sebagainya. Keputusan yang dibuatnya adalah mengenai urusan dalam parti, bukan berkait dengan kedudukannya dalam negeri Selangor.

Umno Selangor pun tidak boleh cakap banyak kerana kerajaan BN sendiri memungut orang yang ditolak oleh rakyat seperti Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon. Najib dan Dr. Koh tidak berasa malu dengan keadaan itu.


8 Nokhtah Bertindih

Suhaimi Taib
Ledakan di sini bukan gunung berapi serakah awam
tetapi air syahdu bersih tenang dan aman
dilimpahkan, disiramkan sepanjang perjalanan
sambil mengajak penyangak takhta
membuang keruh dan kotornya
dakwat pena pilihan raya
dari tangan hantu dan pecandu politik.

Termaktub lapan nokhtah bertindih.

Satu: Membersihkan senarai undi
Dua: Mereformasi undi pos
Tiga: menggunakan dakwat kekal
Empat: Akses media yang bebas dan adil
Lima: Tempuh kempen minima 21 hari
Enam: Memperkukuh institusi awam
Tujuh: menghentikan rasuah
Lapan: Menghentikan politik kotor.

Laluan tak perlu diterjah
dengan isytihar genderang perang
kami datang bukan untuk berperang.

Jalan raya tak perlu disimbah
dengan pancutan air beracun
kerana kami sudah memisikan
wadah dengan lapan nokhtah aman
sejauh hulu sungai rakyat
ke kota menara Petronas ini.

Bersih, bersih, pilihan raya bersih
Aman, aman, himpunan aman.

Ampun Tuanku,
kami pacar yang hina
memohon restu.

27 Jun 2011
Kuala Terengganu

Khalid Samad: Bersih pembuka jalan politik baru
Khalid Samad
Perhimpunan Bersih 2.0 telah mengundang berbagai tindak balas dari penyokong Barisan Nasional. Dari respon yang kurang bijak persatuan-persatuan peniaga pro-BN yang menyatakan bangkangan mereka di atas alasan terjejasnya perniagaan; kepada yang paling ekstrim dalam bentuk ancaman membunuh Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga.

Walau apa sekali pun respon dan alasan di sebaliknya, kesemuanya bertujuan untuk menghalang berlakunya himpunan ini. Respon dan tindak balas sebegini merupakan bukti betapa BN amat gentar dengan himpunan yang akan diadakan pada 9 Julai ini. Mereka khuatir kerana perhimpunan ini merupakan pembuka jalan kepada era politik baru dan penamat kepada politik kotor yang berpaksikan fitnah pimpinan BN.

Hakikatnya, rakyat semua mengetahui betapa Pilihan Raya yang dianjurkan selama ini adalah tidak adil, berat sebelah dan diurus dengan tujuan untuk memenangkan BN. Pilihan Raya dan kebebasan bersuara yang dibenarkan sekadar untuk memberikan persepsi adanya demokrasi, tetapi tahapnya dikawal supaya tidak menjejas kedudukan BN. Dalam keadaan begitu sekalipun BN telah dapat dikalahkan di beberapa Negeri pada tahun 2008. Sekiranya Pilihan Raya pada ketika itu diadakan secara bebas dan bersih, dengan diberi semua pihak akses kepada media perdana, tiadanya undi pos dan lain-lain seperti terkandung dalam tuntutan Bersih (1), insyaAllah sudah pasti BN akan dapat dikalahkan diperingkat Kebangsaan juga.

Oleh yang demikian, Bersih 2.0 perlu diteruskan supaya BN memahami bahawa rakyat tahu bagaimana mereka telah ditipu selama ini dan bagaimana penipuan ini mengekalkan sebuah kerajaan yang telah hilang kredibiliti serta legitimasinya dalam kedudukan berkuasa.

Sebenarnya, semua yang siuman dan tidak berkepentingan pasti akan menyokong perhimpunan Bersih diadakan. Ianya menuntut supaya Pilihan Raya dilakukan secara adil dan bersih. Hanya yang inginkan Pilihan Raya yang kotor, tidak telus dan tidak adil sahaja yang akan membantahnya. Hanya yang ingin kekal berkuasa dengan menafikan hak rakyat serta ingin melihat rakyat terus ditundukkan akan mempertahankan proses Pilihan Raya yang jelas tercemar!

Kerajaan BN wajib menghormati rakyat dan itulah sebenarnya intipati tuntutan BERSIH. Iaitu supaya suara dan kehendak rakyat dalam memilih kerajaan yang ingin diamanahkan dengan kuasa pemerintahan dihormati dan diterima. Tanpa adanya sebarang usaha penyalahgunaan kedudukan dan kekuasaan untuk menentukan pilihan rakyat melalui proses pemilihan yang berat sebelah lagi songsang. Sekiranya melalui proses pemilihan yang Bersih ini rakyat menolak BN di peringkat Negeri dan Negara, maka BN wajib menerima pilihan rakyat dan berundur secara terhormat. Itulah intipati demokrasi. Bukan hanya sebagai cogankata dan retorik semata-mata, sambil pandangan dan pendapat rakyat dikuasai dan kehendak rakyat dinafi melalui proses yang tercemar.

Semua yang ingin menghalang Bersih, samada Perkasa, Pemuda Umno atau pihak olis sekalipun, hanya menzahirkan keinginan untuk mempertahankan sesuatu yang ditolak rakyat, iaitu proses Pilihan Raya yang dicorakkan mengikut kepentingan BN. Sepatutnya mereka, lebih-lebih lagi pihak Polis, berdiri bersama rakyat dalam usaha membersihkan proses pilihan raya. Supaya penipuan terhadap rakyat dan kekuasaan ke atas rakyat melalui penipuan ini dapat dihentikan. Himpunan Bersih merupakan usaha mulia, tuntutan adil lagi berasas dan menepati kehendak Syariat Islam dan Perlembagaan Negara; sepertimana yang telah dinyatakan oleh Dr. Mohd Asri Zainul Abidin dan Prof. Aziz Bari.

Oleh itu, sepatutnya pihak Polis menjaga dan melindungi peserta himpunan tersebut, menjaga lalu lintas supaya kesan kesesakan dikurangkan, menjaga keselamatan peserta supaya tiada sebarang provokasi dan dengan itu ianya akan berjalan dengan selamat dan aman. Sepertimana himpunan yang menuntut rasuah dihentikan, penjenayah ditahan dan jenayah diperangi tidak wajar dihalang dan ditentang, begitu juga himpunan yang menuntut Pilihan Raya yang bersih dan adil. Sepatutnya Perkasa menyokong dan Pemuda Umno turut bersama dan bukan bertindak-balas seperti sekarang. Namun, hakikatnya, mereka bukan mementingkan rakyat dan hak rakyat. Mereka hanya mementingkan status quo dan usaha mempertahankannya walaupun rakyat inginkan ianya ditukar.

9 Julai 2011, tarikh keramat, tarikh perubahan, tarikh kebebasan. Saya berharap agar warga Shah Alam khususnya dan Malaysia amnya akan bersama saya, turun pada hari itu untuk bersama-sama mencatat sejarah di bumi Malaysia yang kita cintai.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Warkah terbuka untuk pemimpin PAS dan PKR
Sri Taman Cicely

Cakap-cakap berkenaan pembubaran Parlimen bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum ke-13 begitu kuat kedengaran sejak akhir-akhir ini. Di mana-mana sahaja kita berada samaada di dalam atau di luar negara perbincangan berkenaan tarikh pilihan raya umum, semakin hari semakin menyerlah dan menjadi isu penting dalam perbincangan. Ramai juga pihak samaada parti politik, akhbar tempatan dan orang awam menunjukkan minat mereka untuk mengulas berkenaan perkara ini.

Daripada cakap-cakap itu, ramai yang mengandaikan pilihan raya umum yang akan datang diadakan dalam waktu terdekat ini dan tidak kurang juga yang mengandaikan secara spesifik pilihan raya umum bakal diadakan sebelum umat islam mengerjakan ibadah puasa pada bulan Ogos 2011 ini.

Walaubagaimanapun, penulis berpandangan Pilihan Raya Umum ke-13 berkemungkinan berlaku selepas pembentangan Bajet Negara 2012 yang dijadualkan pada 7 Oktober 2011. Hal ini disebabkan penulis lebih berat melihat Perdana Menteri akan menekan beberapa perkara yang dilihat tidak mengembirakan sebahagian rakyat Malaysia semasa pembentangan Bajet Negara 2011 yang lalu. Antara perkara yang penulis lihat bakal ditekankan semasa Bajet Negara 2012 ialah pemberian bonus sebulan gaji kepada lebih daripada 1.2 juta kakitangan kerajaan.

Selain itu juga, pada pengamatan penulis, Perdana Menteri akan menekankan beberapa pendekatan untuk membantu rakyat dalam menghadapi kenaikan harga barang ekoran daripada penyelarasan subsidi dan ketidaktentuan harga minyak di pasaran global dan negara. Atas sebab yang diberikan penulis lebih menjurus kepada pandangan Pilihan Raya Umum ke-13 kemungkinan diadakan selepas pembentangan Bajet Negara 2012. Jika ditanya secara spesifik, sukar untuk diramalkan secara tepat tarikh pilihan raya umum yang datang tetapi ianya hampir pasti selepas Bajet Negara 2012. Berapa lama dari tarikh pembentangan Bajet Negara 2012 masih menjadi persoalan tetapi penulis percaya ia tidak lama dari pembentangan Bajet tersebut bagi membolehkan kerajaan Barisan Nasional mengekalkan momentum pembentangan tersebut.

Persoalan berkenaan tarikh pilihanraya adalah penting tetapi persoalan yang lebih penting daripada itu ialah adakah Pakatan Rakyat telah bersedia untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13? Saya mengambil pandangan dari Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa Konvensyen Pilihanraya Keadilan pada 19 Jun 2011 yang lalu yang mensasarkan pertambahan 5% perubahan undi kepada Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-13 akan membolehkan Pakatan Rakyat mencipta sejarah politik tanahair dengan mengambil alih tampuk pemerintahan negara daripada kerajaan Barisan Nasional dan seterusnya menerajui Putrajaya yang menjadi harapan dan impian Pakatan Rakyat.

Pimpinan Pakatan Rakyat daripada PAS, DAP dan PKR juga telah berulang kali menyatakan kesediaan mereka untuk menghadapi Pilihan Raya ke-13. Walaubagaimanapun, penulis lebih cenderung mengatakan bahawa Pakatan Rakyat belum bersedia untuk berhadapan dengan pilihan raya umum yang akan datang. Perkara ini disebabkan pengamatan dan sedikit analisis yang dibuat melalui trend dan corak pengundian beberapa pilihan raya kecil sebelum ini termasuk juga Pilihan Raya Negeri Sarawak yang lalu.

Penulis melihat trend pengundian sebelum ini telah menjurus kepada penemuan beberapa faktor penting iaitu Faktor Geographical, Faktor Demografi, Faktor Umur dan Faktor Jantina. Warkah kali ini penulis hanya memberikan fokus kepada dua (2) faktor sahaja. Pertamanya, dapat dilihat dengan jelas dalam Faktor Geographical iaitu corak pengundian di kawasan bandar dan luar bandar adalah berbeza di mana Pakatan Rakyat dilihat lebih kukuh di kawasan bandar manakala Barisan Nasional mengekalkan kekuatannya di kawasan luar bandar.

Walaupun Pakatan Rakyat mengatakan bahawa mereka berjaya menembusi kawasan luar bandar yang menjadi kubu kuat Barisan Nasional selama ini tetapi penulis beranggapan sebaliknya iaitu Pakatan dilihat tidak begitu berjaya mempengaruhi pengundi di kawasan luar bandar untuk menyokong mereka. Kenyataan ini dibuat berdasarkan fakta daripada keputusan Pilihan Raya Kecil di peringkat Parlimen di Hulu Selangor dan Batu Sapi dan Pilihan Raya Kecil di peringkat Negeri di Galas, Tenang, Merlimau dan Kerdau yang tidak memihak kepada Pakatan Rakyat.

Faktor kedua yang mempunyai kaitan yang amat rapat dengan faktor Geografical yang begitu penting untuk dihalusi oleh kepimpinan Pakatan Rakyat iaitu Faktor Demografi. Tidak dapat dinafikan bahawa melalui trend pengundian terkini, jelas sekali corak pengundian etnik Cina yang mewakili sekitar 25% populasi penduduk Malaysia secara konsisten memihak kepada Pakatan Rakyat. Ada yang membuat analisis sehingga 70% ke 80% pengundi etnik Cina memihak kepada Pakatan tidak kira di kawasan bandar atau luar bandar. Ini berdasarkan kepada keputusan beberapa pilihan raya kecil sebelum ini termasuk Pilihan Raya Negeri Sarawak.

Walaubagaimanapun, trend pengundian etnik India yang mewakili sekitar 7.5% populasi penduduk Malaysia sejak akhir-akhir ini dilihat tidak konsisten dan sebahagian kecilnya sudah mula beralih kepada Barisan Nasional. Pakatan Rakyat perlu melihat punca trend pengundian etnik India yang sebilangan kecil beralih kepada Barisan Nasional. Hal ini mempunyai kaitan rapat dengan bagaimana Kerajaan Negeri di bawah Pakatan Rakyat menangani isu-isu berkaitan dengan kebajikan pekerja dan keluarga di ladang dan estet, bantuan kepada Sekolah Tamil serta peningkatan taraf hidup masyarakat India di kawasan ladang dan di luar bandar terutamanya di bawah negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.

Satu fakta yang tidak dapat ditolak oleh mana-mana pihak dan parti-parti politik di Malaysia ialah kerajaan persekutuan hanya boleh dibentuk oleh mana-mana parti politik atau gabungan parti politik yang mendapat undi daripada majoriti pengundi melayu dan Islam. Hal ini kerana pengundi Melayu dan Islam mewakili lebih 60% daripada populasi penduduk di Malaysia. Trend pengundian dalam beberapa pilihan raya kecil mutakhir ini dan Pilihan Raya Negeri Sarawak memberikan isyarat yang jelas kepada Pakatan Rakyat bahawa mereka berhadapan dengan masalah untuk mendapatkan undi etnik Melayu dan Islam.

Amat jelas sekali masyarakat Melayu dan Islam tidak berpuas hati dengan beberapa perkara, komitmen dan situasi politik yang akhirnya mempengaruhi trend pengundian mereka. Penulis percaya politik adalah berdasarkan kepada persepsi dan daripada persepsi tersebut akan dizahirkan kepada pengundian. Penulis akan memperincikan dimanakah silapnya Pakatan Rakyat sehingga mereka berhadapan dengan masalah untuk mengekalkan trend pengundian etnik Melayu dan Islam yang telah mereka perolehi sebelum ini melalui Pilihan Raya ke-12 dan beberapa pilihan raya kecil selepas itu.

Buku Jingga


Pertamanya, langkah Pakatan Rakyat menerbitkan dan memperkenalkan Buku Jingga merupakan satu inisiatif yang amat baik dan ini adalah satu kriteria penting kepada mana-mana pembangkang di mana-mana negara untuk memperkenalkan cadangan polisi mereka untuk dilaksanakan sekiranya diberikan peluang oleh rakyat untuk mengambilalih tampuk pemerintahan negara. Dalam hal ini, ia juga dilihat sebagai salah satu usaha untuk menyakinkan rakyat Malaysia bahawa Pakatan Rakyat boleh menjadi alternatif kepada Barisan Nasional dengan memperkenalkan polisi yang lebih baik daripada polisi Barisan Nasional dan akhirnya memberikan manfaat kepada rakyat.

Banyak perkara-perkara yang diketengahkan dalam Buku Jingga sebenarnya memberikan impak yang positif kepada Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysia. Tetapi penulis lebih terarah melihat kepada isu pokok dan persoalan yang tersemat di lubuk hati kaum Melayu dan Islam di Malaysia. Mereka inginkan jawapan yang jelas daripada pimpinan Pakatan Rakyat sebelum mereka membuat pilihan samaada mengundi Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat. Selagi mereka tidak mendapat jawapan yang jelas daripada pimpinan Pakatan Rakyat, penulis percaya Pakatan Rakyat khususnya PAS dan PKR akan berhadapan dengan situasi yang tidak berubah iaitu mengekalkan isu yang sama yakni berhadapan dengan masalah untuk mendapatkan undi daripada masyarakat Melayu dan Islam pada Pilihan Raya Ke-13.

Terdapat enam (6) soalan dan harapan masyarakat Melayu dan Islam di Malaysia seperti berikut:

a) Siapakah Perdana Menteri sekiranya Pakatan Rakyat ambil alih Putrajaya?

(Masyarakat Melayu dan Islam tidak memerlukan Pakatan Rakyat untuk memperincikan nama bakal Perdana Menteri, cukup sekadar memperincikan etnik atau agama bakal Perdana Menteri. Penulis percaya sekiranya pimpinan Pakatan Rakyat membuat pilihan untuk mengekalkan etnik atau agama sebagaimana Perdana Menteri sekarang ia akan mengubah persepsi negatif masyarakat Melayu dan Islam terhadap Pakatan Rakyat. Sekelompok kumpulan berkata mengapa tidak memilih yang terbaik untuk menjadi Perdana Menteri dengan bersandar kepada pemilihan Barrack Obama sebagai Presiden US. Perlu dijelaskan di sini bawah Barrack Obama dipilih oleh rakyatnya kerana beliau beragama Kristian. Sekiranya beliau beragama Islam tentu sekali tidak akan dipilih oleh rakyatnya sebagai Presiden US dan beliau juga berkali-kali semasa kempennya menyatakan beliau merupakan penganut agama Kristian bagi tujuan menyakinkan rakyatnya untuk memilih beliau. Ini bermakna negara maju sekalipun masih mempunyai elemen agama dalam pemilihan ketua Negara.)


b) Siapakah Timbalan Perdana Menteri sekiranya Pakatan Rakyat ambil alih Putrajaya?

(Masyarakat Melayu dan Islam tidak memerlukan Pakatan Rakyat untuk memperincikan nama bakal Timbalan Perdana Menteri, cukup sekadar memperincikan etnik atau agama bakal Timbalan Perdana Menteri. Penulis percaya sekiranya pimpinan Pakatan Rakyat membuat pilihan untuk mengekalkan etnik atau agama sebagaimana Timbalan Perdana Menteri sekarang ia akan memperbaiki lagi persepsi masyarakat Melayu dan Islam terhadap Pakatan Rakyat dalam perkara ini.)

c) Apakah komposisi kabinet mengikut etnik atau agama sekiranya Pakatan Rakyat ambil alih Putrajaya?

(Masyarakat Melayu dan Islam tidak memerlukan Pakatan Rakyat untuk memperincikan nama setiap Menteri atau Timbalan Menteri untuk setiap Kementerian cukup sekadar memperincikan komposisi kabinet mengikut etnik atau agama sahaja. Penulis percaya sekiranya pimpinan Pakatan Rakyat membuat pilihan untuk mengekalkan etnik atau agama sebagaimana komposisi kabinet sekarang maka ia akan memberikan satu persepsi positif masyarakat Melayu dan Islam terhadap Pakatan Rakyat dalam hal ini.)

d) Siapakah Menteri Besar atau Ketua Menteri untuk setiap negeri sekiranya Pakatan Rakyat berjaya ambil alih pentadbiran Kerajaan Negeri tersebut?

(Masyarakat Melayu dan Islam tidak memerlukan Pakatan Rakyat untuk memperincikan nama setiap Menteri Besar atau Ketua Menteri untuk setiap negeri, cukup sekadar memperincikan etnik atau agama bakal Menteri Besar atau Ketua Menteri tersebut. Penulis percaya sekiranya pimpinan Pakatan Rakyat membuat pilihan untuk mengekalkan etnik atau agama sebagaimana Menteri Besar dan Ketua Menteri sekarang maka ia akan memberikan satu persepsi positif masyarakat Melayu dan Islam terhadap Pakatan Rakyat. Ingin ditekankan di sini bahawa kesan pengumuman daripada pimpinan Pakatan Rakyat berkenaan calon bakal Ketua Menteri Sarawak semasa Pilihan Raya Negeri Sarawak yang lalu, telah terbukti membentuk persepsi yang akhirnya memberikan kesan dan mempengaruhi corak pengundian masyarakat Melayu dan Bumiputera Islam Sarawak terhadap Pakatan Rakyat.)

e) Apakah komposisi Exco Kerajaan Negeri sekiranya Pakatan Rakyat ambil alih Kerajaan Negeri?

(Masyarakat Melayu dan Islam tidak memerlukan Pakatan Rakyat untuk memperincikan nama setiap Exco untuk setiap negeri cukup sekadar memperincikan etnik atau agama komposisi Exco tersebut. Penulis percaya sekiranya pimpinan Pakatan Rakyat membuat pilihan untuk mengekalkan etnik atau agama sebagaimana komposisi Exco sekarang maka ia akan memberikan satu persepsi positif masyarakat Melayu dan Islam terhadap Pakatan Rakyat. Ingin ditekankan di sini bahawa kesan daripada ketidakseimbangan komposisi exco di tanah tumpahnya darah penulis iaitu di Negeri Perak semasa pemerintahan Pakatan Rakyat sebelum ini yang tidak mencerminkan populasi sebenar penduduk Negeri Perak iaitu lebih 55% merupakan Melayu dan Islam, berkemungkinan memberikan kesan dan mempengaruhi corak pengundian masyarakat Melayu dan Islam terhadap Pakatan Rakyat di Negeri Perak pada pilihan raya umum yang akan datang. Penulis percaya penyelesaian terbaik dalam hal ini ialah membahagikan komposisi Exco mengikut populasi etnik dan agama penduduk di negeri tersebut dan tidak wajar dibahagikan mengikut bilangan kerusi yang dimenangi oleh mana-mana parti dalam Pakatan Rakyat.)

f) Apakah pandangan Pakatan Rakyat berhubung isu Biasiswa PSD dan biasiswa lain yang diminta untuk diberikan berdasarkan kepada Merit sahaja?

(Walaupun isu ini dilihat tidak terlalu besar, tetapi penulis berpandangan isu ini amat besar impaknya bagi masyarakat Melayu dan Islam di Malaysia. Penulis percaya kesan daripada salah satu gabungan Pakatan Rakyat iaitu DAP yang bersungguh-sungguh menekankan bahawa biasiswa perlu diberikan berdasarkan Merit telah memberikan satu persepsi yang negatif daripada masyarakat Melayu dan Islam kepada Pakatan Rakyat.

Umum mengetahui bahawa isu biasiswa adalah isu yang sensitif dan dengan penglibatan parti politik dalam isu ini telah memberikan impak dan kesan kepada survival politik parti lain dalam gabungan Pakatan Rakyat. Penulis berpandangan masyarakat Melayu dan Islam rata-rata gusar dan risau terhadap situasi ini yang mana ruang biasiswa yang mereka perolehi dipertikaikan dan diminta untuk diberikan berdasarkan Merit. Banyak petikan berhubung kenyataan pemimpin DAP dalam hal ini seperti dilaporkan oleh The Malaysian Insider dan Malaysiakini yang secara tidak langsung memberikan kesan kepada penerimaan masyarakat Melayu dan Islam kepada Pakatan Rakyat khususnya PAS dan sebahagian PKR.

Penulis percaya apa yang dibuat oleh Kerajaan Barisan Nasional ada kelemahan dan kekurangan, tetapi Pakatan Rakyat perlu menjelaskan perkara apa yang ingin dibuat penambahbaikan. Adakah penambahbaikan bermaksud pemberian biasiswa berdasarkan kepada Merit sepenuhnya atau langkah kerajaan sekarang berdasarkan kepada kouta dan hanya 20% Merit bersesuaian cuma dilakukan penambahbaikan daripada sudut lain. Perkara ini perlu diterangkan dengan sejelas-jelasnya kepada masyarakat Melayu dan Islam kerana isu ini telah membentuk satu persepsi daripada mereka kepada Pakatan Rakyat.)

Persepsi

Di warkah ini cukup sekadar penulis mencatatkan enam (6) persoalan yang perlu dijawab oleh pimpinan Pakatan Rakyat untuk mengubah persepsi masyarakat Melayu dan Islam di Malaysia bagi menyokong semula Pakatan Rakyat. Adalah menjadi satu kesilapan sekiranya pemimpin beranggapan bahawa persepsi orang Melayu dan Islam boleh diubah dalam tempoh masa 2-3 minggu semasa kempen Pilihan Raya Umum ke-13.

Pemimpin-pemimpin besar dalam Pakatan Rakyat seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Azmin Ali dan lain-lain pemimpin Pakatan tidak mudah mengubah persepsi seseorang dalam masa yang singkat. Sungguhpun PAS sebagai sebuah parti politik yang berpengalaman dan ditambah pula dengan adanya gabungan saf kepimpinan baru dan lama yang dilihat lebih menyakinkan antaranya Mat Sabu, Datuk Husam Musa, Salahuddin Ayob dan Datuk Mahfuz Omar tetapi penulis percaya ia tidak mudah untuk mengubah persepsi dan pemikiran masyarakat Melayu dan Islam dalam masa yang singkat. Kunci dan bayangan harapan orang Melayu dan Islam telah penulis berikan berupa enam (6) soalan yang perlu dijawab bagi mengubah persepsi masyarakat Melayu dan Islam.

Terpulang kepada pimpinan Pakatan Rakyat terutamanya pemimpin PAS dan pemimpin Melayu dan Islam dalam PKR untuk menjawab soalan tersebut. Ia amat penting bagi mengubah persepsi dan menyakinkan masyarakat Melayu dan Islam khususnya bahawa Pakatan Rakyat merupakan perisai yang lebih baik daripada UMNO dan Barisan Nasional untuk menjaga dan mempertahankan masyarakat Melayu dan Islam di Malaysia. Kegagalan PAS dan PKR mengubah persepsi masyarakat Melayu dan Islam terhadap mereka akan memungkinkan kesan dan prestasi yang buruk kepada PAS dan PKR dalam pilihan raya umum akan datang yang akhirnya PAS dan PKR bukan sahaja tidak dapat mengekalkan apa yang ada, bahkan boleh kehilangan lebih banyak kerusi dan negeri yang dimenanginya sebelum ini yang majoriti etniknya adalah masyarakat Melayu dan Islam. Pada ketika itu, janganlah pula dipersalahkan pengundi Melayu dan Islam lantaran tidak mengundi Pakatan Rakyat kerana isyarat awal kepada Pakatan Rakyat dan PAS khususnya telah diberikan.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Penulis adalah seorang pelajar Malaysia yang sedang membuat PhD di luar negara. Beliau adalah ahli PAS dan penyokong kuat Pakatan Rakyat.



Nasir: Keperluan rakyat nombor 2 di Terengganu
Mohd Nasir Awang

Di antara kelebihan yang setakat ini masih dinikmati Barisan Nasional (BN) ialah kemampuan memutarbelit fakta dan memanipulasi apa juga isu dalam masyarakat demi kepentingan politiknya.

Tahap kenikmatan itu sudah jauh merosot berbanding dekad-dekad lalu. Bagaimana pun saki-baki kelebihan itu masih mencukupi buat parti pemerintah itu menjajah minda rakyat, sekali gus mengekalkan hayat politiknya.

Berbekalkan kuasa dan kekuatan, sama ada di sudut kewangan, jentera kerajaan mahu pun media massa, BN sehingga kini berjaya mencorak minda rakyat untuk melihat secara positif apa juga dilaksanakannya.

Sebaliknya, setiap usaha dan tindakan parti-parti pembangkang, atau mana-mana pihak yang dilihat boleh memberikan keuntungan politik kepada pembangkang, sebegitu mudah digambar dan diuar-uarkan sebagai bakal memberikan kesan negatif terhadap rakyat dan negara.

Setakat ini masih ada rakyat yang termakan dengan mainan BN itu. Sebab itu dapat kita lihat apa yang sedang berlaku terhadap hasrat Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) menganjurkan perhimpunan aman, minggu depan.

Tidak sedikit pihak yang menganggap ia boleh memudaratkan kehidupan rakyat. Berbagai kelompok pendokong BN yang bertopengkan pertubuhan mewakili masyarakat umum tampil membantah dan membuat laporan polis.

Media-media massa, terutama yang dikuasai kroni BN pula berusaha keras menyemarakkan lagi kebencian rakyat terhadap Bersih 2.0 yang dicadangkan itu. Pelbagai label dan gambaran negatif dipasakkan ke minda rakyat, termasuk beberapa fitnah dan kaitan yang tidak masuk akal.

Manakala di masa sama BN bebas semahu-mahunya meneruskan agenda mungkar politik dalam pemerintahannya. Ia selesa menolak hukum Tuhan, menghina ajaran dan perintah agama serta mengenepikan prinsip keadilan dan kebebasan yang dijamin Perlembagaan Persekutuan.

BN juga tidak berdepan sebarang masalah meyakinkan rakyat mengenai segala bentuk perbelanjaan dilakukannya. Namakan apa juga projek besar dan mega menelan belanja ratusan atau ribuan juta, BN sentiasa ada justifikasi mewajarkan pelaksanaannya.

Sehinggakan sebarang suara membantah dan mengaitkan pemborosan itu dengan skandal, penyelewengan dan salahurus kewangan negara akan kembali ditempelak sebagai usaha yang sengaja memburukkan pemerintah dan mesti ditentang.

Itulah kecenderungan yang setakat ini masih kekal sebagai tabiat mana-mana kerajaan dikuasai BN. Semata-mata di atas alasan memacu negara atau negeri dan memastikan agenda pembangunan bergerak ke depan, wang rakyat halal dibelanjakan semahu mereka.

Kerajaan BN Terengganu tidak terkecuali. Seakan tidak ada hasrat menoleh ke belakang dan sekurang-kurangnya meraikan sedikit rintihan rakyat, ia sebaliknya semakin ghairah mencurahkan peruntukan lebih besar demi memuaskan agenda peribadi para pemimpinnya.

Awal minggu ini, Menteri Besarnya, Datuk Seri Ahmad Said mengumumkan beberapa projek besar lagi. Semuanya diputuskan di atas premis memajukan sektor pelancongan negeri.

Antaranya, beliau bercadang menaik taraf Mini Zoo Kemaman sehingga menjadi zoo terbesar di negara ini. Sedangkan sedari awal pembinaan taman haiwan itu sudah dipertikaikan rakyat terutama dari sudut keutamaan membelanjakan wang kerajaan untuk kepentingan rakyat.

Bantahan dan ‘pandangan kedua’ dari rakyat itu langsung tidak diambil kira. BN sangat angkuh untuk sekurang-kurangnya meneliti apa yang lebih diperlukan rakyat di saat mereka ditimpa pelbagai peningkatan kos sara hidup mutakhir ini.

Tabiat gemar berboros dan berbelanja sekehendak hati mewajarkan apa juga yang mahu dilaksanakannya.

“Kita juga bercadang membina taman tema air di negeri ini kerana ramai rakyat negeri ini terutama penduduk Kemaman pergi ke Gambang, Pahang untuk menikmati keseronokan bermain di taman tema air di sana,” kata Ahmad, sepertimana dilaporkan media cetak, Ahad (26 Jun).

Bukan itu sahaja, semasa melepaskan peserta BOTR di Petaling Jaya pada Jumaat, Ahmad malah menyenaraikan beberapa projek lagi yang bakal dilaksanakannya khusus bagi memajukan Tasik Kenyir.

“Kalau di Pulau Duyong, Terengganu terkenal dengan perlumbaan kapal layar bertaraf antarabangsa (Piala Monsun), kenapa tidak Tasik Kenyir yang tidak kurang hebatnya,” katanya.

Beliau mengumumkan hasratnya menganjurkan perlumbaan F1 Powerboat peringkat antarabangsa pada tahun depan, dengan mensasarkan jaguh dunia akan berlumba di tasik berkenaan.

Ertinya, jangan diharapkan beliau menginsafi dan memikirkan semula kelangsungan Piala Monsun yang hingga kini dipertikaikan kewajaran penerusannya, sebaliknya Ahmad merangka pemborosan serupa untuk Tasik Kenyir pula.

Barangkali dia melihat Piala Monsun sebagai peninggalan Idris Jusoh. Maka dia juga mahu dinilai berupaya mengetengahkan idea tidak kurang hebat dalam mempromosi satu sukan air bertaraf dunia.

Soal ia bakal memboros dan mensesiakan wang rakyat nampaknya langsung tidak ada dalam perkiraan para pemimpin BN.

Biar pun tahu rakyat hangit mempertikaikan kewajaran kerajaan mengeluarkan perbelanjaan besar untuk menarik kehadiran pelancong dan pelawat ke daerah terpencil itu, BN bagaikan pekak badak, tidak hiraukan rungutan dan ‘nasihat’ rakyat.

Sebaliknya, ia menambahkan lagi projek dan seakan sengaja mempermainkan perasaan rakyat.

Sebelum ini dicanangkan Tasik Kenyir sebagai Zon Bebas Cukai. Ia malah sedang dibangunkan untuk menjadi setanding Langkawi. Peruntukan keseluruhan pembangunan pulau bebas cukai itu memakan belanja RM80 juta.

Sehubungan itu tidak sedikit wang rakyat dicurahkan untuk berbagai projek di tasik itu. Semuanya atas justifikasi menarik kehadiran pelancong. Antaranya pembelian dua buah perahu besar yang beroperasi menggunakan layar.

Kedua-dua perahu berharga RM1 juta itu dikatakan hanya tersadai tidak dapat digunakan kerana tiupan angin di Tasik Kenyir tidak cukup kencang untuk ia beroperasi. Bodohnya BN, bukan?


Turut dilaksana dan dirancangkan ialah Program Kenyir Island Hoping dengan belanja RM37 juta, Pusat Santuari Gajah Sungai Deka (RM40 juta), Pembangunan Eco Resort (RM30 juta), Taman Anggur (RM3 juta), Taman Rambutan (RM2 juta), Taman Kaktus (RM2 juta), Taman Heliconia (RM2 juta), Pembinaan Gawi Point (RM10 juta) dan Kenyir Water Theme Park (RM80 juta).

Di situ juga telah wujud Taman Burung dengan kos RM6 juta. Ia dikatakan tidak termasuk kos pembelian 101 ekor itik dan angsa berbagai jenis dari luar negara yang menelan belanja RM223,750. Kebanyakan angsa itu berharga antara RM3,800 hingga RM5,600 setiap ekor. Paling murah ialah Mandarin Duck berharga RM750 seekor.

Kedegilan BN meneruskan (setepatnya, menambah) projek yang dianggap memboroskan wang rakyat itu seakan sengaja untuk menutralis kemarahan rakyat.

Kaedah diterap BN itu seakan menyamai apa yang pernah diungkap Adolf Hitler suatu ketika dulu. Kita diberitahu kononnya diktator Jerman itu pernah mengatakan bahawa, “seseorang yang terlanjur berbohong sekali akan sanggup berbohong sepuluh kali lagi demi mempertahankan pembohongan pertamanya itu”.

Kita tidak pasti apakah benar Hitler pernah berkata sebegitu. Sama ada ya atau tidak, yang pentingnya kaedah itu nampaknya sudah diterapkan BN Terengganu dalam melonggokkan projek-projek tidak bermanfaat.

Wewenangan membelanjakan wang rakyat secara boros dan membazir seakan sengaja diulangi satu demi satu supaya rakyat naik malas untuk bersuara.

Barangkali BN berharap oleh kerana terlalu kerap didedahkan dengan projek besar yang dipertikaikan, akhirnya rakyat menjadi kalih atau lali. Lalu akhirnya suara menentang, membantah atau mempertikaikan apa-apa projek seumpama itu didatangkan BN nantinya tidak akan lagi kedengaran.

Palig tinggi pun akan ada pihak yang sekadar menjustifikasi apa yang dibuat BN, “biasa lah buat projek boros dan membazir macam tu, nama lagi BN!”.

Biar pun ungkapan itu diluahkan bermaksud sinis, kesannya rakyat semakin menjadi tidak kesah dengan tabiat BN memboros dan membazir. Hasilnya, BN semakin selesa meneruskan kemungkaran politiknya.


Bersih 2.0: Bila 1 juta pelancong domestik banjiri Kuala Lumpur

Ahmad Tajdid

Entahlah... Mengapa agaknya sesetengah pemimpin negara ini begitu kacau bilau pemikirannya apabila mengulas cadangan perhimpunan BERSIH 2.0 yang bakal berlangsung di Kuala Lumpur, 9 Julai ini?

Bagaimana pula perhimpunan aman tanpa senjata yang dibenarkan Perlembagaan tiba-tiba boleh menjadi ancaman kepada ketenteraman dan keselamatan negara sedangkan ianya hanya berlangsung selama 2 hingga 3 jam dan diadakan pada cuti hujung minggu pula.

Tak semena-mena, hampir seribu laporan polis dibuat NGO dan pertubuhan politik di seluruh negara bagi membantah perhimpunan itu sedangkan yang terjejas dalam kesesakan lalulintas (itupun jika polis enggan memberi kerjasama) hanyalah penduduk ibukota yang kebanyakannya tentu memilih untuk duduk di rumah jika tidak mahu menyertai perhimpunan BERSIH 2.0.

Lucunya antara yang membantah adalah Umno, Perkasa dan beberapa NGO pro-Umno, sedangkan merekalah yang saban minggu menganjurkan 'perhimpunan haram' di Selangor, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan juga Perak ketika negeri-negeri itu ditadbir Pakatan Rakyat. Ada juga perhimpunan dan perarakan yang membawa pelbagai poster dan sepanduk mengecam kerajaan negeri. Tidak mudah dilupa juga perarakan membawa kepala lembu oleh ahli-ahli Umno Selangor ke Bangunan SUK di Shah Alam.

Mutakhir adalah komen dibuat Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen (yang kini dikenali sebagai "Menteri Curi-Curi Malaysia" ekoran skandal RM1.8 juta akaun Facebook kementeriannya) tentang perhimpunan BERSIH 2.0.

Menurut Ng, perhimpunan 9 Julai ini bakal menyebabkan sektor pelancongan negara kehilangan lebih RM1 bilion. Ini kerana, dakwa beliau BERSIH 2.0 boleh merencatkan kehadiran pelancong sekaligus mengurangkan jumlah pendapatan sepertimana yang dicatat pada tempoh sama tahun lalu.

"Berdasarkan statistik, ketibaan pelancong antarabangsa pada bulan Julai 2010 adalah sebanyak 2.2 juta dengan perbelanjaan sebanyak RM6 bilion.

"Jika perhimpunan itu telah kurangkan 20 peratus daripada pendapatan tersebut, kita sudah kerugian RM1.2 bilion, yang mana ini akan dirasai oleh semua pihak dalam industri," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur seperti dipetik Malaysiakini.

Pelik juga difikirkan bagaimana perhimpunan aman selama 3 jam itu boleh menyebabkan pengurangan 20 peratus pendapatan industri pelancongan? Menurut Ng Persatuan Pelancongan Negara China telah berada di negara ini bagi berbincang dan mendapatkan perkembangan mutakhir 'perhimpunan haram' itu sebelum membuat keputusan sama ada membatalkan pakej-pakej percutian yang telah dibuat sebelum ini.

Lihatlah betapa jahilnya menteri berkenaan dalam memberikan hujah sehingga memperlihatkan bagaimana rapuhnya tahap keselamatan negara kita hingga perhimpunan aman pun boleh mengancam nyawa pelancong asing!

Adakah Ng berani membandingkan jumlah kemasukan pelancong asing ke Malaysia berbanding negara jiran Thailand dan Indonesia, sedangkan dua buah negara itu lebih kerap menghadapi demonstrasi rakyat? Demonstrasi rakyat di Thailand sebagai contoh bukan sahaja berlangsung selama beberapa jam, malah mengambil masa berhari-hari, berminggu-minggu dan berbulan-bulan! Dan adakah pelancong asing telah serik untuk mengunjungi negara gajah putih itu kerana rakyatnya gemar berdemonstrasi? Sudah tentu tidak.

Bagi menjawab hujah Ng juga, sukacita disiarkan komen beberapa pembaca Malaysiakini:

"Orang pergi BERSIH ingat tak keluar duit ke? Naik bas, naik kereta, itu semua kena pakai petrol. Perut kosong nak kena diisi. Tekak dahaga nak kena basahkan. Itu semua kena beli guna duit! Jangan nak membohong kata akan rugi RM1 billion. RM1.8 juta yang kamu dah rembat untuk akaun Facebook tu apa cerita? *** Ingat kami bodoh?" - Che' Tat

Lebih menarik lagi komen seorang pembaca:

"Alamak! Yang jadikan kerugian kononnya berbilion ringgit tu sapa? Hangpa jugak.. Cuba bagi dia orang buat demo secara aman, tak payah simbah itu ini. Hangpa yang buat rosak tu semua. Tengok Indonesia, buat demo cool je. Tidak pun polis nak buat kacau bilau... Masa saya pergi ke sana, siap pemandu pelancong bagi tahu hari ni ada demonstrasi pelajar-pelajar. Tapi jangan risau, mereka tak ganggu orang... di sini demonstrasi secara aman... lagi ramai pelancong datang adalah... Malulah! Berbeza betul dengan Malaysia. Tak boleh buat demo langsung. Kalau 'orang depa' buat tak apa pulak...

"Cuba bila tv atau radio umumkan hari ini BERSIH akan mengadakan satu demonstrasi secara aman. Sesiapa yang ingin menyertai perhimpunan tersebut, sila kawal tingkah laku anda agar tidak mencemarkan nama baik negara dan kawasan yang terlibat. Peniaga-peniaga juga digalakkan untuk membuka jualan dengan menempah khemah-khemah jualan. Siapa cepat dia dapat... Bukankah bagus begitu? Dapat tolong peniaga lain. Pasti orang yang berdemo itu lapar dahaga. Lepas berdemo, mereka pergi makan sama-sama. Bukankah bagus begitu? Tak ada kecoh-kecoh. Polis pun boleh makan laksa bawah pokok bersama orang yang berdemo." - Nora Abdullah

Begitulah komen-komen bernas pembaca yang sempat dirakam. Soalnya, mengapa Ng dan lain-lain pemimpin BN gagal melihat aspek positif perhimpunan itu.

Ketepikanlah sentimen politik sempit dan fobia hilang kuasa. Lihatlah perhimpunan BERSIH 2.0 dari sudut positif.

Bagi Ng Yen Yen, cuba bayangkan sejuta pelancong domestik yang bakal membanjiri Kuala Lumpur 9 Julai ini. Semuanya hadir dengan perbelanjaan sendiri tanpa tajaan mana-mana pihak. Kementerian beliau sendiri tidak perlu membelanjakan walau sesen pun wang negara untuk menarik kehadiran sejuta pelancong domestik ini.

Bayangkan apa yang akan diraih oleh para peniaga dan pusat membeli belah di Kuala Lumpur dengan kehadiran sejuta pelancong domestik ini. Pastinya premis perniagaan mereka akan bertambah meriah dan kutipan hasil jualan berlipat kali ganda.

Apa yang pasti, negara tidak memerlukan pelancong asing untuk menjana ekonomi Kuala Lumpur pada tarikh 9 Julai ini!


Kenapa BN gabra dengan 9 Julai

Panah Hijau

Barisan Nasional (BN) senantiasa menguar-uarkan bahawa mereka telah mendapat kembali sokongan penuh rakyat. Baguslah kalau macam itu. Tetapi persoalannya sekarang ialah mengapa BN tiba-tiba berasa gelisah terhadap Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijadualkan akan diadakan pada 9hb Julai yang akan datang ini?

Bermacam-macam adegan BN telah menunjukkan dengan jelas bahawa mereka sedang berasa gelisah setiap hari, setiap jam malah setiap saat yang sedang berlalu ini sementara tarikh 9Julai datang semakin hampir.

Bukankah BN sudah mendapat kembali sokongan penuh rakyat atau itu andaian mereka sahaja? Jika ianya adalah andaian maka BN akan berdepan dengan hakikatnya nanti pada 9hb Julai bahawa sokongan rakyat memang bukanlah memihak kepada mereka tetapi memihak kepada Pakatan Rakyat (PR).

Mungkinkah BN sekarang sedang berkerja keras mahu memburuk-burukkan imej Bersih 2.0 selaku mengharapkan supaya orangramai tidak akan menyertai Perhimpunan Bersih 2.0 nanti? Jalan-jalan, bersembang-sembang dengan kawan sahaja, adakah itu salah? Lagipun ianya digelar 'Walk For Democracy' bukannya satu pergerakan revolusi.

Apa agaknya sudah berlaku kepada BN ini? Tidakkah mereka ingin memberi sokongan mereka kepada Bersih 2.0 supaya pilihanraya yang akan datang adalah bersih? Bukankah pilihanraya yang bersih adalah sesuatu yang baik? Penulis rasa hairan mengapa BN tidak mahu menyertai bersama dalam Perhimpunan Bersih 2.0 padahal ianya adalah satu perhimpunan yang baik dan aman, dengan matlamat dan tujuan yang mulia.

Perdana Menteri Najib Tun Razak selalu mengheboh-hebohkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara demokrasi yang harus dijadikan contoh oleh negara-negara lain di dunia. Adakah ini retorik kosong sahaja? Jika Malaysia ialah sebuah negara demokrasi, rakyat patut diberi peluang untuk berhimpun secara aman.

Selain dari itu, Bersih pun telah memberi jemputan kepada BN untuk menyertai perhimpunannya tetapi BN telah menolak dan diam membisu sahaja. Justeru itu, Pemuda UMNO pula berhasrat mengadakan perhimpunannya yang tersendiri. Mengapa begini?

Adalah diharap bahawa BN akan turut menyertai Perhimpunan Bersih nanti. Tidak perlulah buat perhimpunan yang berasingan pula. Bila BN menyertai bersama, barulah slogan 1Malaysia yang dilaung-laungkan oleh Najib itu akan nampak dipratikkan oleh UMNO. Jika tidak, ia hanyalah tinggal sebagai laungan kosong sahaja.

PANAH HIJAU
28hb Jun 2011


Tiada ulasan: