Khamis, 2 Disember 2010

JANGAN BERPILIH2 BERTINDAK...DIMANA KETELUSAN...ADIL DAN SEBAGAINYA...SIBUK DENGAN KAUM DAN BANGSA HINGGA PERJUANGAN ISLAM KANTOI@TAK DIHIRAUKAN

Islam Jemaah tumpas, Ayah Pin terlepas?
Mohd Nasir Awang

Belum terlalu lambat rasanya untuk mengalungkan tahniah kepada pihak berkuasa agama negara kita, khususnya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atas kejayaannya menumpaskan satu lagi kumpulan ajaran sesat, Jumaat lalu.

Media melaporkan seramai 21 pengikut ajaran Islam Jemaah ditahan di sebuah surau persendirian di Kampung Tangkas, Bangi, selepas mereka mengadakan ‘solat Jumaat’ di situ pada hari berkenaan.

Ajaran Islam Jemaah difatwakan salah dan sesat pada 1998. Antara ajarannya ialah menolak hukum ijmak dan qias (hanya berpegang kepada hukum al-Quran dan hadis), tidak perlu menyembelih haiwan untuk dimakan dan menolak ajaran Mazhab Syafie.

Ekoran penahanan mereka itu, Jakim mengingatkan umat Islam agar tidak mengambil jalan singkat menyertai mana-mana pertubuhan yang sudah dikenalpasti dan diwartakan sesat oleh kerajaan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abd Aziz, malah dipetik media sebagai memberi amaran keras kepada mana-mana pihak yang cuba menghidupkan semula ajaran sesat agar bersedia menghadapi tindakan pihaknya.

“Kalau ada yang cuba nak menghidupkan kembali pergerakan (ajaran sesat) kita akan ambil langkah pencegahan dengan bantuan agensi keselamatan. Siapa yang berani nak cuba, bersedialah untuk dikenakan tindakan,” cabarnya.

Tidak syak lagi, dapat kita simpulkan bahawa tindakan tegas Jakim itu membuktikan kecekapannya membanteras aktiviti menyesatkan dalam masyarakat, khususnya ajaran salah dan sesat. Manakala kenyataan tegas tadi pula menggambarkan keseriusan pihak berkuasa agama itu menghalang fahaman karut berleluasa.

Dukacitanya, keseriusan dan kecekapan sama tidak berlaku dalam kes ‘Kerajaan Langit’ di Terengganu. Setakat ini, tidak ada tindakan konkrit yang boleh disifatkan sebagai muktamad sama ada dari Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) mahu pun Jakim sendiri dalam membanterasnya.

Sebaliknya, semakin diperkatakan orang mutakhir ini bahawa ajaran tersebut kini sedang dihidupkan semula. Beberapa media cetak arus perdana bulan lalu turut melaporkan maklumat diperolehi mereka secara eksklusif oleh wakil mereka sendiri yang bersemuka dengan pemimpin ajaran itu, bahawa usaha menghidupkan semula ajaran tersebut dilakukan secara terbuka.

Majlis Fatwa Negeri Terengganu telah mengisytiharkan ajaran dipelopori Ariffin Mohamad di Besut adalah sesat, mengikut Seksyen 25, Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Terengganu 1986.

Ariffin, atau lebih dikenali sebagai Ayah Pin, memimpin sebuah perkampungan dan ajaran dinamakan “Kerajaan Langit” berpusat di Kampung Batu 13, Hulu Besut. Beliau pernah mengisytiharkan secara terbuka meninggalkan Islam pada 1998.

Begitu juga para pengikutnya. Bagaimana pun, mereka seakan bebas mengamalkan ajaran itu tanpa sebarang tindakan dari pihak berkuasa agama buat beberapa lama.

Ayah Pin hanya ditahan setelah kerajaan Terengganu berada di bawah pemerintahan PAS. Beliau dibicarakan atas dakwaan menghina Islam.

Pada 27 Jun 2001, dia didapati bersalah oleh Mahkamah Rendah Syariah Besut dan dihukum penjara selama 11 bulan serta denda RM2,900.

Pada Julai 2005, kerajaan negeri di bawah Barisan Nasional (BN) dipaksa keadaan untuk melakukan operasi menahan pengikut-pengikut ajaran Kerajaan Langit. Segala binaan dan replika berbagai bentuk yang mempunyai signifikan tersendiri bagi ajaran itu di perkampungan mereka juga dirobohkan.

Pada zahirnya ia memperlihatkan ketegasan dan keberanian BN membanteras ajaran sesat. Namun, sebenarnya tindakan itu dilakukan secara terpaksa. BN merasa serba-salah apabila dicemuh rakyat kerana tergamak meroboh rumah rakyat yang diperolehi secara sah di beberapa Rancangan Tanah Berkelompok (RTB) di seluruh negeri.

Ia juga dianggap biadab apabila sanggup menyondol sebuah masjid di perkampungan Bujal, Kemaman, semata-mata atas perkiraan politik rakusnya. Ekoran itu, BN dicemuh, antaranya dengan kata, “mengapa masjid diroboh, sedangkan binaan di kampung ajaran sesat (Kerajaan Langit) tidak disentuh?”

Lalu, disebabkan rasa malu dan tercabar serta sebagai mengimbangi kemarahan rakyat akibat tindakan jahatnya terhadap rumah Allah itu, BN terpaksa bertindak terhadap kumpulan Ayah Pin. Hampir 80 pengikut ajaran itu ditahan.

Ayah Pin sendiri bagaimana pun kekal bebas dan tidak pernah ditangkap hingga kini. Cerita mengenainya tenggelam-timbul. Cakap-cakap dalam masyarakat sering mengakui beliau masih berada di perkampungan itu dan kerap mengumpulkan kembali para pengikutnya.

Bulan lalu perkara itu disahkan beberapa media cetak. Para pengikutnya berkumpul kembali mendengar ajaran Ayah Pin. Antara mereka dari Selangor, Pahang dan Johor. Mereka termasuk peguam, pegawai bank, guru serta penduduk Orang Asli dari Rompin.

Dalam pengajarannya yang turut disaksikan wakil media, Ayah Pin menceritakan pengalamannya naik ke langit hingga ke arasy ketujuh untuk meninjau keadaan syurga dan neraka. Beliau mendakwa turut menyertai sesi mesyuarat bersama malaikat, jin dan iblis.

“Saya dilantik sebagai wakil ‘Kerajaan Langit’ untuk memantau keadaan di atas dunia dan ditugaskan supaya memastikan ia selamat dan tiada sebarang sengketa sesama sendiri, baik yang beragama Islam, Kristian, Buddha dan Hindu,” media memetik katanya (rujuk Berita Harian & Harian Metro, 7 Oktober 2010).

Ayah Pin juga seakan mencabar pihak berkuasa menahannya apabila mengakui masih tinggal di kampung tersebut dan tidak melarikan diri. Beliau amat yakin tidak akan ditahan kerana percaya ajarannya tidak mengancam keselamatan negara.

Catatan seorang saksi (eyewitness account) sebagaimana dihuraikan secara terperinci oleh wakil media tersebut membuktikan bahawa Ayah Pin memang berada di perkampungan tersebut dan kembali aktif menyebarkan ajaran sesatnya.

Daripada butir cakap dan pengakuan beliau, sepertimana dicatatkan wakil media itu, terbukti juga Ayah Pin tidak pernah insaf, bertaubat atau kembali kepada ajaran Islam. Beliau sebaliknya masih tebal dengan pendirian sesatnya.

Keterangan beberapa penduduk yang mendakwa melihat sendiri kelibat Ayah Pin di perkampungan berkenaan juga mengukuhkan lagi dakwaan bahawa ketua ajaran sesat itu memang berada di situ.

Malangnya, pihak berkuasa seakan-akan tidak ada kepekaan terhadap perkembangan tersebut. Dalam reaksinya, Exco Agama negeri sekadar mengatakan pihaknya tidak menerima apa-apa laporan kegiatan pemimpin ajaran sesat itu (rujuk Berita Harian, 8 Oktober 2010). Cheh!

Pasukan polis pula, yang selama ini sangat terkenal cekap dan amat pantas bertindak terhadap penjenayah atau pihak yang disyaki, sekadar mengatakan tiada maklumat mengenai pemimpin tersebut. (Harian Metro, 8 Oktober 2010).

Justeru, di mana silapnya sehinggakan tindakan terhadap pemimpin yang secara terbuka menyatakan pendirian sesatnya itu gagal dilaksanakan? Apakah pihak berkuasa sengaja buat-buat tidak tahu?

Ataukah benar sepertimana didakwa Ayah Pin, bahawa pihak berkuasa tidak akan dapat mengambil tindakan terhadapnya kerana tidak mengancam keselamatan negara, walau pun secara terang-terangan merosakkan akidah umat Islam?

Barangkali keseriusan dan kecekapan Jakim dalam bertindak terhadap kumpulan Islam Jemaah tadi wajar diperturunkannya kepada JHEAT. Atau mungkin kes ini perlukan Jakim sendiri mengambil perjalanan menyelesaikannya secara muktamad




Ketuanan Islam: Alternatif yang enggan difikirkan?
Nasrudin Hassan

1. Seusai Kongres PKR , kini UMNO dan BN seperti mendapat peluru tembaga untuk dibidik tepat ke jantung PKR khasnya dan Pakatan Rakyat amnya. Biadab , kurang ajar , khianat , pelacur politik dan 1001 kata - kata kesat dihamburkan ekoran kenyataan dari presiden PKR Datin Seri Wan Azizah binti Dato' Wan Ismail .

2. Saya tidak sempat menghadhiri Kongres PKR kerana menerima undangan saat akhir sedang saya telah mempunyai komitmen untuk menghadhiri Hari keluarga DPP Malaysia di Pulau Pangkor . Walau bagaimana pun saya mengikuti perkembangan dan berita mengenainya . Terlebih dahulu saya ucapkan syabas kepada PKR dan AMK yang telah selesai berkongres semoga PKR dan AMK semakin utuh dan mantap selepas ini mendepani cabaran dan halangan perjuangan yang sukar ini .

3. Tidak puas - puas UMNO dan BN membelasah PKR . Sebelum dan selepas kongres , ada sahaja peluru baru yang dilepaskan oleh pelbagai agensi mereka untuk membunuh PKR dan sekaligus dilihat sebagai percubaan untuk melemahkan Pakatan rakyat. Terkini isu Ketuanan Melayu menjadi turning point UMNO dan BN untuk memperbaharui serangan ke atas Pakatan Rakyat .

4. Wartawan pula bertalli arus menghubungi saya untuk mendapatkan pandangan mengenai kenyataan tersebut dan saya tegaskan atas 3 point penting :

A. ] Sejak merdeka sehingga kini sudah lebih 50 tahun , Melayu belum menjadi tuan .

UMNO dan BN awal - awal lagi sebenarnya tidak layak pun hendak bercakap soal Ketuanan Melayu , apalagi bersilat untuk mempertahankannya . Keris panjang tidak bersarung milik UMNO selama ini tidak ubah seperti keris sisip di pinggang sang pengantin . Bukan sahaja tidak berfungsi malah sedikit pun tidak menambah keberanian sang pengantin selain hanya menurut sahaja apa yang disuruh . Disuruh bangun mereka bangun , disuruh duduk mereka duduk , disuruh senyum mereka senyum , disuruh suap mereka suap , disuruh makan mereka makan , disuruh basuh periuk belanga mereka basuh. Menurut saja apa yang disuruh walau keris tersisip dipinggang , bersampin dan bertanjak .

Sepanjang tempoh 50 tahun lebih inilah , menyaksikan melayu hilang maruah , hilang jati diri , hilang tanah , hilang kuasa , hilang upaya ekonomi dan hilang kehebatan . Malah fenomena ini diakui sendiri oleh pemimpin UMNO dan BN apabila sehari dua ini mereka selalu bertanya kemanakah hilangnya kuasa politik orang melayu ? . Walaupun soalan itu seperti mahu menyalahkan Pakatan Rakyat tetapi rakyat umumnya mengetahui bahawa Pakatan Rakyat belum sepenggal mengurus pemerintahan beberapa buah negeri yang dimandatkan oleh rakyat , sementara Kerajaan Persekutuan masih berada di bawah pemerintahan UMNO dan BN malah berkuasa penuh sejak lebih 50 tahun yang lalu . Pertanyaan itu seperti UMNO meludah ke langit dan akhirnya menimpa muka sendiri .

B. ] Tidak salah perjuangkan bangsa dan pertahankannya sebagaimana yang telah termaktub di dalam perlembagaan .

Melalui perlembagaan Malaysia yang sedia ada telah dimaktubkan hak keistemewaan orang melayu . Saya tidak prejudis mengenainya bahkan mempertahankan hak bangsa dan berbangga dengan bangsa kita melayu juga adalah adalah suatu yang tidak bertentangan dengan Islam . Sebagaimana nabi saw sendiri berbangga sebagai bangsa Arab Quraisy .Terutama majoriti penduduk negara ini ialah melayu dan mereka pula rata - ratanya masih perlu pembelaan kerana taraf hidup yang rendah angkara amalan kronisme dan dasar ekonomi yang korup oleh kerajaan UMNO dan BN sejak 53 tahun yang lalu .

[ Lantaran selama ini hanya segelintir melayu yang kaya raya dan harta negara berlegar dari kalangan pembesar dan kroni mereka. ]

Memperjuang dan mempertahankan hak bangsa yang saya maksudkan tidaklah menjadikan bangsa kita tuan dan bangsa lain pula hamba . Pertahankan hak bangsa kita malah berbangga menjadi bangsa melayu adalah suatu yang positif dan wajar namun jangan sekali - kali kita menzalimi bangsa lain serta tidak berlaku adil terhadap bangsa lain sekalipun berbeda agama justeru inilah yang dilarang.

C. ] Saya mencadangkan Ketuanan Islam menggantikan Ketuanan Melayu tajaan UMNO dan BN .

Justeru Islam adalah agama Allah tuhan yang mencipta manusia dan seluruh alam ini. Allah swt , tuhan yang namanya mahu digunakan oleh seluruh agama samawi dalam negara kita . Islam pula bukan hak orang melayu sahaja , bahkan bangsa India dan China jauh lebih awal menerima Islam . Islam adalah agama yang adil untuk semua .

Islam dirujuk kepada kitab suci al Quranul Karim yang rata - rata pemimpin Pakatan Rakyat termasuk non muslim mula memetiknya untuk berhujjah justeru ia satu pengiktirafan kepada kebenaran yang dibawa oleh Islam . Islam adalah satu agama yang lengkap merangkumi semua persoalan hidup termasuk perkara yang melibatkan hubungan sesama manusia seperti ekonomi , sosial , politik dan undang - undang , juga hubungan manusia dengan tuhan seperti ibadah .

5. Negara dan dunia serta seluruh isinya memerlukan Islam . Saya menegaskan demikian bukan bermakna Islam memaksa manusia menganutnya . Menerima bukan semestinya menganut Islam . Ahli zimmah [ non muslim yang tidak menentang Islam ] boleh menerima sistem dan dasar kepimpinan serta pemerintahan Islam sementara mereka kekal dengan agama dan kepercayaan mereka. Seperti kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menjadikan Khlaifah Umar bin Abdul Aziz sebagai idola dan contoh kepimpinannya , maka perlu difahami bahawa Khalifah umar bin Abdul Aziz menjadi hebat kerana Islam yang diyakininya

Tiada ulasan: